Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 275
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Vicky7 » stř bře 23, 2016 10:15 pm

Leštění povrchu lodě

Stále častěji se na fóru objevují otázky ohledně leštění povrchu lodě. Po událostech v posledních dnech na tomto fóru jsem se proto rozhodl jako „omluvu“některým členům, podělit o zkušenosti a technologické postupy při leštění různých typů povrchů lodě. Budu se snažit k jednotlivým bodům vyjadřovat věcně, technicky a především jasně. Samozřejmě bude super pokud další z Vás se podělí o své zkušenosti při leštění.

Informačně:
Budu sem také přidávat fotografie nebo video tutoriály k leštění. Video tutoriály si dovolím dát ty, které mám přímo od výrobce materiálu na povrchové úpravy a které vím, že fungují a jsou správné. Fotografie, které zde budu publikovat jsou buď moje nebo mých přátel, kteří leštili s výrobky mnou doporučené.
Reklamu zde nebudu nijak prosazovat, pouze když dovolíte, aby byl přehled mezi jednotlivými pastami/leštidly, použiji jejich označení. Bude to tak přehlednější...


Obecná část:
Než začneme kupovat leštící pasty a roztoky, měli by jsme nejprve vyřešit co budeme leštit, jak to budeme leštit, co od toho budeme očekávat a kolik do toho chceme investovat. Začneme tedy postupně.

Povrch pro leštění
Dnes můžeme leštit téměř vše. Já se zaměřím především na gelcoaty a polyuretanové povrchy.
Gelcoaty
Dnes se vyrábí především 3 druhy gelcoatů. Epoxid, vinylester a polyester.
Epoxidové gelcoaty potkáme především jako vrchní vrstvy forem. Jsou to vysoce pevné gelcoaty, které odolají i velmi neošemetným sejmutí hotových výrobků. Zároveň díky své vysoké pevnosti vydrží sejmutí hotových produktů v desítkách až stovkách kusů. Vše ovšem samozřejmě záleží také na jejich navrhnutí a výrobě.

Na lodích se setkáme v 99% procentech s polyesterovými gelcoaty. Je to dáno jejich nízkou cenou a rychlostí vytvrzování a tedy i rychlostí samotné výroby. Bohužel tyto gelcoaty už nejsou tak kvalitní a trpí mnoha problémy. Jak to tak bývá u veškerých výrobků, i kvalita gelcoatu lodě před 15 lety byla někde jinde než je ta kvalita dnešní. Výrobci se stále snaží hledat jiná řešení jak ušetřit na výrobě lodě a tedy i dnes se snaží udělat tuto vrstvu tak tenkou jak to jen jde.

Tedy je potřeba si určit v jakém stavu gelcoat je. Pokud je gelcoat již matný, jsou na něm viditelné škrábance, drobné prasklinky/vlásenky a snadno se na něm drží nečistota (špatně se umývá), bude celý proces renovace složitější.
Pokud náš gelcoat pouze lehce zmatnil, respektive jeho lesk není takový jako byl při opuštění továrny, neznamená to nutně rozsáhlou rekonstrukci.
A pak je tu nakonec varianta, že na lodinemáme vůbec gelcoat, ale TopCoat, tedy lodní polyuretanovou barvu. Pro ni samozřejmě platí také jinačí pravidla leštění.

Čím budu leštit?
Podle rozsahu leštění budeme volit leštící zařízení. Jak mi kdysi někdo řekl, můžeme mít buď pohon strojní nebo na lidské sádlo... tedy ručně. Ač to zní bláznivě, pokud chceme pouze vytáhnout zpátky lehce ztracený lesk trupu, nemusíme nutně používat pasty s vysokým abraziva. Může nám stačit pouze vodný roztok leštidla a vše obstaráme pouze leštícím hadříkem nebo houbou.
Ale ve většině případů se všichni úchýlíme ke strojní variantě. Já osobně nikdy nezkoušel leštit rotační bruskou a vlastně ani nechci po tom co jsem od jiných slyšel. Osobně používám od Festoolu Rotex. Jedná se o rotačně excentrickou brusku/leštičku. Nabízí velmi kvalitní kobinaci pro polo profesionální broušení/leštění.

Nástavce na leštění:
Zde dost záleží natvaru povrchu pro leštění a také toho, kolik chceme při leštění ubrat z povrchu materiálu. V zásadě se setkáme buď s pěnovými kotouči nebo s koutouči/nástavci z vláken (většinou přírodní vlna – ovčí).
Pěnové kotouče – všechny kotouče se dělají v běžných průměrech 125 a 150 mm. Kotouče ještě navíc se liší svojí hustotou, tedy tvrdostí. V základu máme 3 tvrdosti. Měkký, střední a tvrdý. Tvrdé uvítáme na rovné povrchy, kde se přítlak na nástavec rozloží v ploše, střední a měkký použijeme na lehce a velmi zaoblené tvary. Měkký nástavec tak obejme zaoblení trupu a neleští tak „naplacato“.
Nástavce z vlny oceníme právě pro dokončovací leštění. Opět se dělají s hustším a řidším obsahem vláken a jjich délkou. Je jich na trhu opět plno. Dělají se jak ploché na suchý zip, tak také s okrajem, což oceníte především v rohových stycích,kdy se leští jak leštěná plocha, tak roh a přilehlá stěna. Podle dílu, který leštíme můžeme také koupit nástavce na vrtačky (kulové leštící hlavy). Ty já třeba osobně používám při přelešťování formy na nárazníky Tudora (U profil), ale dají se také použít v místech, kam se s celou leštičkou nedostaneme.
Kromě nástavců je ještě potřeba mít na leštičce unašeče.Tyto talíře pro nástavce se vyrábí také v různých tvrdostech podle toho, jaký tvar leštěný produkt má.

A teď tedy leštící pasty.
Já osobně mám zkušenosti s leštidy Brayt Marine, řada S. Jedná se o 4 leštící prostředky o různých vlastnostech a obsazích abrazivních složek. Základními kameny jsou:
Brayt S0 Marine – leštící pasta s vysokým obsahem abraziva. Má charakter brusné pasty.
Brayt S1 Marine – leštící pasta s menším obsahem abraziva, obohacená o další ochrané filtry.
Dále můžeme použít přídavné leštící pasty a roztoky pro zvýšení lesku nebo jejich ochrany

Postupně podle typu leštění je budu zmiňovat.


A tedy nyní jednotliv řešení pro leštění:

Mám starý zašlý gelcoat, je matný, drží se na něm špína, jsou viditelné rýhy:

1) Nejprve se snažím očistit co to jen jde povrch.
2) Celý povrch gelcoatu namočím (postříkám vodou z hadice). Voda v tomto případě má charakter „ředídla“ a „tlumiče“ brusné pasty. Zároveň nám pomáhá lépe distribuovat pastu z kotouče leštičky
3) Pro leštění použijeme vlněný nástavec
4) Pasta S0 má vysok obsah brusiva. Distribuje se v kbelíku. Špachtlí si nandám trochu pasty na kotouč,který již mám zapojený na leštičce. Kdyby jsme dali velké nožství, pasta by se nerozprostřela rovnoměrně po nástavci a začala by škrábat gelcoat
5) Zapneme leštičku na nejnižší otáčky a lehce přiložíme k povrchu. Následně pastu roztíráme pod nízkými otáčkami po vymezené oblasti gelcoatu
6) Zvýšíme otáčky a sledujeme jak leštění probíhá. Podle potřeby znova opláchneme/pokropíme povrch, abychom „zředili“ brusivo.

Je nutné upozornit, že brusná pasta S0 v tomto případě nemá za cíl nám vyleštit gelcoat. Jejím cílem je lehce zbrousit a zarovnat nedokonalosti vzniklé na povrchu v průběhu let. Zároveň pastou zatahujeme drobné prasklinky/vlásenky.

7) Dalším krokem je aplikace pasty s nižším obsahem abraziva. K tomuto účelu slouží například pasta S1. Touto pastou nejen, že docílíme zpět lesklého povrchu, ale uzavřeme případné mikropóry a naneseme ochrané UV filtry, které nám chrání gelcoat před ztrátou pigmentu.

8 ) Povrch opět pokropíme vodou podle potřeby. Protřepeme lahev s leštící pastou a naneseme rovnoměrně trochu pasty na kotouč
9) Leštičku můžeme, ale nemusíme zapínat na nejnižší otáčky a opět rozprostřít pastu po povrchu gelcoatu
10) Zapínám otáčky leštičky a postupně zvyšuji podle potřeby. Kontrolujeme jak leštění jde
11) Po vyleštění povrch očistíme. Zbytky leštící pasty setřeme jedním směrem! Rozhodně se je nesnažím „rošmrdlat“.
12) Úklid – pastu na leštičce necháme zaschnout. Až když zaschne, vezmeme si špachtli, pustíme leštičku na vysoké otáčky a špachtlí „obrousíme“. Nástavec pak propereme a necháme vysušit.

Podle potřeby můžeme volit další stupně leštících past a roztoků. Jejich hlavní role je pak získání vyššího lesku a nebo ochrany. Ale ty jsou spíše pro leštící maniaky, kteří chtějí mít zrcadlový nebo diamantový efekt.

Leštění gelcoatu v dobrém stavu:

Velká část majitelů bude ovšem řešit, jak pouze navrátit lehce zašlý efekt továrního lesku. K tomu není zapotřebí brusné/leštící pasty jako je například S0. Stačí standardně pasta s nižším obsahem. Základním kamenem je tak například pasta S1, kterou může doplnit buď pasta S2 s přídavnými ochranými filtry nebo S3 a S4, což jsou spíše vodné roztoky, které dodávají diamantový/zrcadlový efekt povrchu. Leštění je v tomto případě velmi podobné variantě druhého stupně procesu leštění starého gelcoatu:

1) Povrch pokropíme vodou podle potřeby. Protřepeme lahev s leštící pastou a naneseme rovnoměrně trochu pasty na kotouč
2) Leštičku můžeme, ale nemusíme zapínat na nejnižší otáčky a opět rozprostřít pastu po povrchu gelcoatu
3) Zapínám otáčky leštičky a postupně zvyšuji podle potřeby. Kontrolujeme jak leštění jde
4) Po vyleštění povrch očistíme. Zbytky leštící pasty setřeme jedním směrem! Rozhodně se je nesnažím „rošmrdlat“.
5) V případě zájmu o diamantový/zrcadlový efekt aplikuji pastu S2, S3 nebo S4. Celý proces opakuji stejným způsobem jako při leštění pastou S1

Zde je nutné říct, že pasta S1 má výrazně nižší obsah abraziva než S0! Tedy již při tomto kroku leštění dosahujeme automaticky lesklého povrchu. Tomuto procesu také můžee říkat jednokrokový leštící systém

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=lfktSvJSCos

Mám povrch z polyuretanové lodní barvy:

Pokud jsme si stavěli loď sami nebo jsme ji koupili od někoho, kdo ji stavěl,je pravděpodobné, že povrch je tvořen lodním polyuretanem – TopCoatem. Ten bývá ve většině případech nanesen ve dvou vrstvách. Pro rozleštění takového povrchu použijeme pouze pasty s nižším obsahem abraziva. Nabízí se nám například varianta S1 nebo S3. Proces je stejný jako u předešlé varianty,pouze si dáváme více pozor během leštění na povrch, abychom neubrali velké množství TopCoatu.
1) Toto leštění lze provádět také vícekrokově. Nejprve použijeme pastu na nalhčený povrch a pod nejnižšími otáčkami leštíme.
2) DŮLEŽITÉ: Při leštění jedu leštičkou jakoby hada... začnu například v levém dolním kraji a jedu do prava, poté o jeden dílec nahoru a zpět.... prostě jakoby hra had na starých Nokiích.
3) Následně převléknu nástavce z hrubšího/hustšího nástavce na měkký a dolešťuji s S3 vodným roztokem pro získání diamantového efektu.

Ještě jednou opakuji, u TopCoatů je velmi důležité vše dělat při nižších otáčkách a opatrně. Vysokou rychlostí v tomto případě ničeho nedocílíme.

Leštění antifoulingu

To je ještě takový menší bonus. K tomu totiž nepotřebujete nic jiného než karosářský leštící/brusný papír o zrnitosti 2000. Pokud máme tvrdý antifouling na trupu v dostatečně silné vrstvě, můžeme si s 2000 zbrousit antifouling nahladko. Je to především praktika, se kterou se setkáme u záodních lodí v offshore racingu. Ale tak proč si to na naše vody také neudělat... ;)

Letění čirých nátěrů - čirých polyuretanů - texturadřeva

Dalším oblastí leštění jsou díly (například kormidlo nebo pína) vyrobéné ze dřeva, které jsou potaženy čirým epoxidovým nebo polyuretanovým lakem. Zde samozřejmě není doporučeno používat pasty s velkým obsahem brusiva. Osobně proto doporučuji spíše podle potřeby použít vodné roztorky jako je například S3 nebo S4 s obsahem vosku. Dodají lesk a hloubku dřevu. Určitě doporučuji aplikovat ručně hadříkem!



Na zde uveřejněných videích můžete vidět jak takový proces s jednotlivými pastami, které jsem zde zmínil probíhá. Je tam také rovnou vidět výsledek.

Na fotkách máte například variantu s S1 gelcoatu před a po leštění nebo například aplikace pouze vodného roztoku a to dokonce ručně :)

Kdyby někdo chtěl, od příštího víkendu budu už zase jezdit na Slapy připravoat Tyvado a snad začneme již trénovat. Loď doufám stihneme příští týden vyleštit a připravit si na sezónu.

Když si na něco vzpomenu, nebo by jste se chtěli zeptat, pište do komentářů, když budu moc, odpovím.
Pokud mohu doporučit, koukněte do starších vydání magazínu MyBoat. Některé články tam byly zaměřeny na renovace povrchu lodí.


P.S. Když bude zájem, mohu připravit i nějaký tutorial na tmelení a broušení.. s doporučením nářadí apod.
RACEK říkal, že know how má být v chemickém složení produktu a má pravdu, ale podle mě know how je i v jednotlivých vychytávkách při jejich používání... to, že to nanesu si přečtu na etiketě... ale to jak to nanést, aby mi to ušetřilo čas, peníze a síly.. to už nikdo nikde nepíše ;)

Apliakce past na starší gelcoat:
https://www.youtube.com/watch?v=4OJYoCIkV6Y

Příklad leštěného TopCoatu. TopCoat byl nově lakovaný - dělala nám ho profesionální lakovna. I tak ale TopCoat jsme si přeleštili. Leštěním se tak můžou zathnout nedokonalosti po lakování (přesto, že se lakovalo v boxu)
Obrázek
Obrázek

Sice né moc lodní projekt, ale ukázka, jak kombinací různých nástavců lze leštit i takové tvary. Horny jsou ze sklolaminátu, přelakovány polyuretanem. Doleštěny S1 a S3
Obrázek

Ručně přeleštěný, opečovávaný gelcoat - pouze vodným rozotek
Obrázek

Detail jak to vypadá před a po
Obrázek


Doufám, že jsem něco objasnil :) kdyby cokoliv pište do komentářů nebo SZ.. rád odpovím.

Viktor
david
moderátor
Příspěvky: 5533
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 174
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod david » stř bře 23, 2016 10:31 pm

Konečně po dlouhé době, vyplněné vzájemným napadáním, zbytečnech žvástů a pod., se, téměř už nečekaně, dostavil hodnotný příspěvek.

Vicky 7 - děkuju! :good:

Kdyby takhle fungovali i ostatní, třeba by se to tu zase pozvedlo z úrovně diskusí na Seznamu.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Wlady » stř bře 23, 2016 10:51 pm

Já sice k leštičům vzhledem k okolnostem zatím nepatřím, nicméně určitě díky a souhlas s Davidem :good:

A také drobný dotaz. V úvodu jsi zmínil vinylesterové gelcoaty (docela dost výrobců je pro údajně lepší vlastnosti začíná používat), ale dál už ses o nich neznínil. Lze to chápat tak, že se s nimi nakládá stejně jako s polyesterovými, nebo ještě bude pokračování?

Wlady
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 65
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Pantanal » čtv bře 24, 2016 9:32 am

Taky díky! Velmi pěkný popis, který se mi bude hodit, jen co se ještě oněco zvedne teplota.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1635
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 70
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv bře 24, 2016 10:13 am

Výborně Vicky!!!
Ještě bych doplnil (snad jsem to jen nepřehlédl):
Čistota
Leštěný povrch je potřeba neustále udržovat v čistotě. Každá špína působí jako nežádoucí abrazivum. Dělá to pak "pavučinu".
Kotouče
Na každou hrubost leštící pasty se používá samostatný kotouč a mezi každou fází leštění je velmi důležité leštěný povrch opravdu důkladně očistit (viz výše). Zbytky hrubšího abraziva by kontaminovaly jak to jemnější, tak i kotouč. Ve finále byste tak leštili pořád tou hrubší a nedosáhli byste lesku.
Na každý materiál a dokonce i na každou barvu se musí používat samostatná sada kotoučů. Nemůžete např. po leštění hliníku jít na barvu.
Teplota
Nepřehřát to. Degradace teplem je nevratná.... a ne vždy je na první pohled vidět. U kovů se samozřejmě není potřeba tolik bát.

Obecně - začínáme vždy od nejhrubšího abraziva a postupně pokračujeme až k nejjemnějšímu. Jak jsem někde psal, já jsem třeba renovoval i okna na lodi. Když jsem jí koupil, tak už byly naprosto neprůhledný (bez přehánění). Minimálně milimetr jsem sundal pásovou bruskou a 60 pásem na sucho. Pak vibračkou postupně asi na 10 kroků až k 2000 pod vodou. Dále leštící pasta a finálně dokonce i lapovací pasta. Výsledek se rovná novému plexi.

Všem držím palce při leštění.
Uživatelský avatar
MaM32
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 319
Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Krnov

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod MaM32 » čtv bře 24, 2016 11:50 am

Jedna technická.
Používáte někdo při leštění oxid ceru?
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 275
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Vicky7 » čtv bře 24, 2016 12:18 pm

Jak Zdenda12345 správně říká, mezi každým krokem leštění je potřeba očistit a odmastit povrch. Já na to používám přímo čistič a odmašťovač (CLEANER).
Kdyby jste někdo chtěl (a ostatním to nevadilo). Napište mi, klidně Vám přes SZ pošlu seznam past se kterými dělám. Ale defakto jsou to ty víše zmíněné Brayt.

Ještě k dotazu na vinylester pryskyřice/gelcoaty:
Je pravda, žě některé loděnice přechází na vinylester. Ale zase se nejedná o drastické změny. Vinylester je taková "zlatá" střední cesta při volbě větší výroby. Vinylester má lepší mechanické vlastnosti než polyester, ale né zase tak dobré jako epoxid. Na druhou stranu je levnější než epoxid, ale furt dražší než polyester. Super je, že vinyleterová pryskyřice pro infuzi je velmi řídká a tak se sní velmi dobře pracuje. Zároveň její proces vytvrzování narozdíl od polyesteru se lépe řídí. Osobně jsem vinylester neleštil, pouze zkoušel pár věcí laminovat. Ale k broušení by jsem přistupoval stejně jako k běžnému gelcoatu.
Když by jsem to bral cenově, tak při velkoobjemových objednávkách (250l a více) vychází 1kg pryskyřice cca takto:
Polyester: 2-2,5 EUR
Vinylester:3,5-4 EUR
Epoxy: 4,5 až 6,5 EUR. Výjimkou jsou pak ovšem certifikované pryskyřice jako třeba M&G apod. pro letecký průmysl. Tam je cena za kg klidně 10EUR. Záleží na objemu.

Osobně si ale myslím, že vinylester se tolik neujme. Je to dáno i tím, že s přibývajícím důrazem na ekologii a recyklaci se začneme stále více a více setkávat s bio pryskyřicemi. Příkladem je chemický gigant Arkema, který úplně otočil a místo vývoje reaktoplastů (epox, polyester pryskyřice a vlákna) se nyní zaobírá termoplastyckými pryskyřicemi. Jejich nejnovější kousek je recyklovatelný a přitom srovnatelně pevný a odolný jako epoxid. Takže budoucnost je zajímavá. Já sám se snažím s Arkemou dohodnout na nějakých vzorcích, rád by jsem se v létě dostal do fáze vylaminování nějakého dílu z termoplastu a přírodního vlákna (kaučuk, bavlna, konopné vlákno). Tak uvidíme, určitě se pak pochlubím s ukázkou!

A teď zpátky k leštění!!!

Viktor
Uživatelský avatar
PEPO
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 220
Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Furt pri vode

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod PEPO » pon črc 20, 2020 12:41 pm

Zakaždým po víkende ked vytiahnem loď tak mám v úrovni ako je hladina taký hnedý pás a neskutočne ma to irituje :hmm: :hmm: :hmm: ,
Snažím sa mať čln vždy čistý a pri vode z toho dám vždy len trochu z toho dolu ..Ale také hnedožlté to je viac- menej stále...Doma som to skúšal viackrát fixinelou- dolu to ide,ale stačí zasa 2-3 víkendy a je to také isté.
Myslíte že mi mi to pomohlo vyleštiť- vybrúsiť?
Je to už staršia lod a usudzujem že to bude vekom.Lebo predtým som mal novú lod a tam som tento problém nemal...
Ale je nejaký čistiaci prostriedok s čím by to šlo dolu nejakou jednoduhšou cestou?
Přílohy
20200605_192001.jpg
20200605_192001.jpg (29.16 KiB) Zobrazeno 668 x
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1831
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Ozzie » pon črc 20, 2020 7:31 pm

Ten hull kričí po údržbe. Najprv dôkladne umyť, gelcoat vyleštiť, antifouling obrúsiť a obnoviť. Gelcoat napastovať pastou na lode a potom umývanie špiny z Dunaja bude jednoduchšie. Chce to ale čas a tiež nejaké peniaze na chemikálie. Kde ich kúpiť? V hociktorom jachtárskom obchode.
Mnoho zdaru.
Uživatelský avatar
PEPO
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 220
Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Furt pri vode

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod PEPO » úte črc 21, 2020 10:42 am

Antifouling ten vždy pri každom umývaní trochu zmyjem a ako tak pomaly to aj ide.Ale ak to bude dolu, tak to len natriem,ale nie antifoulingom.
Ja si čln beriem vždy so sebou domov.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1831
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Ozzie » úte črc 21, 2020 8:36 pm

Len pre info: Keď sa niekto rozhodne pre antifoulingový náter, gelcoat sa musí zdrsniť (obrúsiť) aby tá farba proti riasám držala. Je to proces ktorý sa nedá vrátiť, lebo gelcoat, teda keď nejaký ostal na trupu sa potom už nedá vyleštiť. To znamená, že po obrúsení sa musí dávať stále nová vrstva antifoulingu.
Samozrejme je aj na toto riešenie. Po dôkladnom obrúsení sa nanesie takzvaný Top Coat náter, ktorý ako tak nahrádza GelCoat. Ale neverím, že toto chceš robiť, lebo potom by si nemohol byť "furt pri vode" :lol:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9030
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 150
Kontaktovat uživatele:

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Libor » pát črc 24, 2020 8:43 am

to PEPO

a co zkusit čistič k tomu určený

Obrázek
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=2492
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 688
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod vovsky » sob črc 25, 2020 7:47 pm

Nějaká rada na vyleštění akrylátového skla by nebyla?

Záleží zda jen leštiti, nebo je tam i nějaké hlubší poškození. Co třeba toto:
Obrázek
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=2528
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1831
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: Leštění gelcoatů a dalších povrchů na lodi

Příspěvekod Ozzie » sob črc 25, 2020 8:37 pm

My sme použili QUIXX a funguje perfektne:
https://autokozmetika.heureka.sk/quixx- ... skla-50g/#
Cena ca 7.- EURO. My sme leštili kajak Prijon Prilite. Ten materál ABS zvaný Prilite bol špinavý od zažranej špiny a ten Quixx fungoval dobre.
Potom sme ešte vyleštili plexi na tachometri v aute a vrch svetlometov.

Niekde sa predáva aj pod názvom XERAPOL.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host