Pavel63 píše:Kousek výš padlo o refování, a že je to podobné na jednotrupé a katamaranu. Zásadně bych nesouhlasil. Na jednotrupé se při položení v silném větru vyfoukne vítr z plachet, následně má loď snahu se obvykle zase postavit. Náhlý a nečekaný poryv větru u jednotrupé lodě má za následek třeba položení, binec v kajutách, případný MOB a podobně. U katamaranu to ale může být konečná. Viz Bóra v HR někdy 3.7.2005 u Murteru - foukla Bóra a kromě jiných škod (i na pevnině) byl výsledkem převrácený katamaran s italskou posádkou. A nemyslím si, že by to byl v dějinách jachtingu jediný případ ...
Pavel.
Naprosto souhlasím s tím, co jsi napsal. Dle mého názoru to nijak nerozporuje ten můj text, který zmiňuješ. Pokud existuje reálné riziko, že mi to loď položí (nebo u katamáránu převrátí), tak bych podle mě v tu chvíli měl mít už zrefováno. To je prakticky stejné pro oba dva typy konstrukce a proto jsem napsal, že je refování podobné. Samozřejmě souhlasím, že pro katamarán můžou mít příliš velké plachty mnohem tragičtější následky, což jsem tam sám rovněž zmínil v tom mém příspěvku. Takže za mě naprostý souhlas s tím, co píšeš, a podle mě jsme oba vyjádřili v podstatě totéž. Omlouvám se, pokud ten můj text vyzněl jinak
