Před vyplutím ...

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv dub 29, 2010 1:42 pm

na vině nebylo ani tak "železné zdraví" :D
ale kus magnetu, který nějaký chytrák nechal všít do zapínání její bundy.Smysl této módní vychytávky jsem nepochopil, k matení při náměrech ale funguje skvěle.
Uživatelský avatar
1ucky
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: stř čer 18, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod 1ucky » čtv dub 29, 2010 1:49 pm

Souhlasím..., co jsem chtěl říct nebylo sestavení deviační tabulky pro náměrový kompas, ale pomocí náměrového kompasu. To se vztahovalo k debatě o tom, jestli jako referenční kompas použít GPS, nebo náměrový kompas. Myslím, že ta skutečnost ovlivnění náměrového kompasu připisuje pár kladných bodů GPS, protože ta sice není na 100% přesná v reálném čase při malých rychlostech, ale naštěstí ji neovlivňuje budna, přitažlivost ani zdraví ;)

L.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon črc 05, 2010 10:09 pm

Vzhledem k tomu, že se doporučuje před vyplutím (zejména charterové lodě z maríny po jejím převzetí, nebo lépe při převzetí) zkontrolovat plachty, tak se chci zeptat zkušenějších na jeden detail. Kosatka je obvykle na rolfoku, takže lze vytáhnout a zase smotat skoro při jakémkoli směru větru. Jak ale postupovat u hlavní plachty, pokud nefouká zepředu, ale spíš zezadu? Normálně se hlavní plachta navíjená do stěžně (a asi hlavní plachta vůbec) stahuje při jejím vyvlátí po větru, ale při stání u mola v maríně si loď těžko otočím tak, abych mohl vyvlát hlavní plachtu. Co s tím? Pokud fouká jen slabý vítr, asi to není problém, ale co když fouká víc?

Díky.

Jinak bych k tématu "před vyplutím" ještě dodal zavřít ventily na WC, pokud by při větším náklonu hrozilo zalití kajuty přes WC.

Ještě poznámka k příspěvku o něco výš, kde se psalo o případném zajíždění k molu přídí místo na zpátečku (mám na mysli vyvázání na muring). Je třeba mít na paměti, že při zajíždění přídí k molu je sice loď citlivější na kormidlo, ale o to hůř zase reaguje na zpětný chod. Naopak při couvání loď není tak citlivá na kormidlo, ale v případě, že potřebuji rychleji dobrzdit, nebo manévr přeruším a potřebuji rychle vyjet, tak díky tvaru lodního šroubu je jeho účinnost při dopředném chodu daleko větší, takže buď snáze dobrzdím a nenarazím do mola, nebo v případě potřeby je při přerušení přistávacího manévru rychlejší a bezpečnější odplutí od mola včetně větší citlivosti kormidla omývaného proudem od lodního šroubu. Kromě toho pokud k molu couvám, mám ho blíž, než když najíždím přídí. Samozřejmě záleží na konkrétních podmínkách, síle a směru větru atd.

Pavel.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon črc 05, 2010 11:01 pm

Pavel63 píše:...v maríně si loď těžko otočím tak, abych mohl vyvlát hlavní plachtu. Co s tím? Pokud fouká jen slabý vítr, asi to není problém, ale co když fouká víc?
Mohu jen za sebe. Správně píšeš, že se má. Pokud to podmínky nedovolují, nechám se ubezpečit base skipperem že jsou opravdu v pořádku a domluvíme se že kdyby byl problém, zavolám po vytažení plachet před marínou. Většinou pluji opakovaně od zavedených firem a už si dovolím i trochu důvěřovat. Mám pocit že letos, po osmi plavbách, jsem plachty nevytahoval ani jednou.
Nicméně stále platí, že se má. Nenabádám k následování. ;)

Pavel63 píše:Je třeba mít na paměti, že při zajíždění přídí k molu je sice loď citlivější na kormidlo, ale o to hůř zase reaguje na zpětný chod.
A to se neuvažuje o tom, že by měla loď sklopný propeller. Měl jsem letos v květnu naprosto sqělou Dufor 44 od Performance Sailing. Když jsem poprvé předváděl kurzistům přistávání bokem k molu, zastavoval jsem aj očima a motor točil vzad na plné obrátky. Zvykli jsme si a až po pár dnech, kdy se někteří odvážili do vody hlásili, že náš propeller je "nějakej divnej". Mě by tam nikdo nedostal, ale podle popisu jsem pochopil, že máme právě propeller se sklopnými listy, který na zpětný chod reaguje ještě o řád hůře, než klasický.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host