capo píše:Ale narazil jsem na tuhle stránku, kde rozdělují reakci propelleru na dva jevy, které tady asi mícháme dohromady.
http://www.fastelectrics.net/prop_effects.php
Názorné i s obrázky. Sice je to pro motoráky, ale to snad nevadí.
Ten první je reakce na točivý moment - ve fóru JI zastoupeno výpočty.
Druhý popisují jako "propwalk"
Dále jsou možnosti, jak tyto jevy eliminovat.
Mně se to zdá logické.
Jo a bavarie mají saildrive
Z toho druhého obrázku mi příjde logický pohyb do strany (ve směru otáčení) způsobený "odháněnou vodou" a její reakcí. Voda odchází na všechny strany po tečnách ke kružnici kolem konců lopatek. Složka síly působící ke dnu je v rovnováze s váhou lodě (kdyby nebyla, loď by se začala zvedat k hladině), opačně působící by ohýbala hřídel propeleru (kdyby se dal) zbývá jen složka působící do strany otáčení a ta je větší než boční odpor lodě daný plochou laterálu. Tak vítězí tato síla a záď sune na stranu, jako by se odvalovala po propeleru. Loď špičkou uvázaná k bojce by na zpětný chod opisovala kružnici ve směru otáčení motoru, bez ohledu na kormidlo. Tak si to představuji já.
Všechny zdrávím a fakt ať už je to jaro
