bezpečnost při solo plavbě
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Ja to beriem do istej miery ako teoretickú diskusiu a tej tvojej poslednej vete prikladám največšiu váhu. Keď som mal 40 tak by som nevyplával sám do sveta za žiadnu cenu. To ostatné je vecou názoru čomu dávaš v živote prioritu, do akej miery si pedant, šlendrian, alebo salámista. Napríklad ten blesk na mori je úplne normálna vec, treba s tým počítať a píš si že stavitelia lodí s tým aj počítajú. Otázka je do akej miery ti to ochráni elektroniku. 3 míle v chorvátsku od brehu ti to je jedno, najme ak si v čártri, ale ďaleko vo svete ti to jedno nie je. Min. preto, lebo prístroje na lodi stoja kopu peňazí. Tiež potrebuješ aby prežilo aspoň jedno GPS, ako ho uchrániš? Kopa otázok a postaviť to tak že ak položíš tie otázky tak nevyplávaš nie je správne.
Myslím že táto debata má zmysel, samozrejme len pre toho koho táto problematika zaujíma.
Myslím že táto debata má zmysel, samozrejme len pre toho koho táto problematika zaujíma.
marks píše:Já jsem windwarde čekal i nějaký tvůj příspěvek do placu, zkušenosti pro sólo plavbu se zjískávají i při řešení krizových situací početnějších posádek.
Ja jsem neprispel z mnoha duvodu. Hlavne proto, ze solo jsem nikdy nedelal dlouhe streky, kde bych byl nucen ponechat lod bez dohledu a jit spat. Je to z meho pohledu hazarderstvi a ohrozovani ostatnich. Obavam se vsak, ze to je nepopularni nazor, proto zustanme u padu pres palubu.
Pujdeme na to z opacneho konce. Ja jsem ve vode a moje lod v cudu. Nikdo se pro mne nevrati, protoze jsem na palube sam sobe kapitanem, kucharem a pohlavnim partnerem. Uz je ze mne sice mrtvola, ale nechce se mi. V takovem pripade zaprve musim si rici o pomoc, za druhe musim zustat na zivu dokud pomoc neprijede. K tomu mne dopomuze vesta a nejaky prostredek nouzove komunikace. Z toho vyplyva prvni pravidlo:
1. Mimo vnitrni prostory lodi musim byt vzdy ve veste se zabudovanym anebo s osobnim EPIRBem.
Lezim si tak na hladine ve veste... Na prsou mi hrde blika EPIRB... Staram se v nose... V duchu se loucim s rodinou... Premyslim, o tom lane, co jsem ho mel vyvazane na zadi. Ku...va, nejak jsem se ho nestihl chytit. Ani knoflicek od autopilota, co ho mam na krku, nejak nefunguje. Ktery kreten to jenom vyrobil! Jak tak premitam, musim byt nasrany jen sam na sebe. kdybych byval byl, debil, uvazany, tak bych ted nemusel pocitat, kolik potrva, nez mne nejaky dobry strejda zachrani. Z toho vyplyva druhe pravidlo:
2. Mimo vnitrni prostory lodi musim byt vzdy uvazany.
Zbyva v kratkosti jen tak pro jistotu dodat zakladni pravidla:
- misto, kde je uvaz pripevneny k lodi a jeho delka musi byt takove, abych se pri padu nikdy nedostal mimo palubu, tj. abych nezustal viset na lane pres bord
- uvaz musi mit tri karabiny a dva konce, abych se mohl vzdy odepnout a vzdy prizpusobit jeho delku

http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=600
- pri sobe musim vzdy mit nuz na provazku (pozor na poraneni rukou, kdyz s tim nozem na provazku natahnu ruku), abych mohl kdykoliv se od lodi odpojit
Vse ostatni - dalkove ovladani na autopilota, lana za lodi, zebriky, plovouci kotvy, helmy, neopreny - jsou to jen "ostatni prostredky". Z meho pohledu prakticky bezcenne tretky.
Preji vam, abyste nidky z lodi nevypadli.
S uctou
windward
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Pokud svihadlo na cviceni, tak jsem videl lepsi stroj. Predelali si rotoped a misto brzeni magnetem tam maji pridelane dynamo na nabijeni AKU. Nekdo tady psal ze pomale nabijeni je pomala smrt ale kazda Ah je dobra...chces se koukat na DVD..tak si hodinu odslapej. Vojaci pouzivali k napajeni stanic jak slapani, tak i toceni rukama. Oboji dobry telocvik a dobry zdroj proudu.
Jak uchranit jednu GPS se tady uz psalo. Dat ji do plechove krabicky a mit ji nekde v suchu. Pokud by tam mela byt dlouho dal bych si k ni i pytlik silikagelu a ten bych obcas nechal na slunicku vyschnout. Byva to snad v kazdem baleni pri koupi elektroniky. Nebo to i s tim pytlikem zavarit do igelitu.
Mate nekdo zkusenosti s agregatem na mori? On je haklivej na vlhkost. Soused ho mel pres zimu ve vlhcim sklepe a kdyz ho na jare nastartoval tak se z nej zakourilo. To same muze byt i na lodi kdyz bude strcenej nekde kde je vlhko.
Jak uchranit jednu GPS se tady uz psalo. Dat ji do plechove krabicky a mit ji nekde v suchu. Pokud by tam mela byt dlouho dal bych si k ni i pytlik silikagelu a ten bych obcas nechal na slunicku vyschnout. Byva to snad v kazdem baleni pri koupi elektroniky. Nebo to i s tim pytlikem zavarit do igelitu.
Mate nekdo zkusenosti s agregatem na mori? On je haklivej na vlhkost. Soused ho mel pres zimu ve vlhcim sklepe a kdyz ho na jare nastartoval tak se z nej zakourilo. To same muze byt i na lodi kdyz bude strcenej nekde kde je vlhko.
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
lynx píše:To se nám diskuze pěkně rozproudila.
Zkusím to vzít podle pořadí:
Richardm: Nejsem si jist, jestli přilba ochrání před zapadlým jazykem. Před frakturou lebky ano.
Marks: Nevypadl jsem ani jednou. Loni jsem měl na mále, když jsem v šestce v Severním moři cosi dělal před stěžněm a přišla neočekávaně vlna z jiného směru. Loď sebou cukla zcela mimo rytmus a já jsem nadskočil, upadnul, zajel až po prsa pod reling na závětrné straně. Chytil jsem se rukama, ale bylo VELICE příjemné cítit, že právě v tu chvíli se napnulo jištění (byl jsem v tu chvíli zajištěn na návětrné straně) a do vody bych nešel, ani kdybych se neudržel.
Jištění přepínám z krátkého pro kokpit na dlouhé pro práci na palubě.
JK: Krátké jištění ztěžuje až znemožňuje práci na palubě, a také jsem četl o lidech, kteří se utopili, když byli zajištěni příliš na krátko a nedokázali se odříznout nebo odepnout (měli vestu) po převrácení lodi.
Denis: Ujišťuji Tě, že při sólových plavbách jsem nikdy švihadlo nepotřeboval. Zvláště u lodi, která nemá rolfok, se člověk projde dost.
Richardm: Jak píšu výše, délku zajištění přepínám. Nůž se hodí na víc věcí (otvírání piva atd., ale tady mám na mysli odříznutí úvazu po převržení (a případném nenarovnání lodi). Jednu situaci popisuji výše. Jinak, právě proto, že se důsledně uvazuji před odražením od mola i ve dvojce, se mi nic podstatného zatím nepřihodilo – párkrát už mě úvazek přidržel, ale nešlo vyloženě o vypadnutí z lodi.
JirkaM: Ano, sexuální život při sólových plavbách je dosti fádní.
Ještě dodám, že vypadnu-li nepřivázaný v bezvědomí z lodi, nepomůže ani lano vlečené za lodí, ani systém, jak loď zastavit.
Pokud se po převrácení lodi odříznu, ztrácím sice jištění, ale převrácená loď mi jistě nikam neodjede.
Co se volnosti týká, je věcí výběru každého námořníka, jak bezpečně vs. svobodně chce plout. Může se jistit vždy (plus používat všechy další zmíněné prostředky), jistit se jen někdy, nejistit se. Jak je ctěná libost – svobodu spatřuji právě v téhle volbě.
to Marks: dík za odkaz, Lynxovu repotáž ze severu mám zkopírovanou a těším se až budeš čas jí lousknout. Bohužel musím za chvíkli odjet na služebku, sakra!!
to Lynx:
přilba míněna pro případ že sebou praštím na palubě, kdybych jí neměl tak to může skončit třeba otřesem mozku, a zapadlým jazykem a udušením (při hokeji jsem tak málem "šel", kdyby mi kámoš nevytáhl jazyk). Přilba jo pro prosté rozbití hlavy, tržnou ránu na šití,... spíše jde o to jakou. A za jakých podmínek jí už nasadit. I při převrácení se taky může sakra hodit, schytat to do hlavy je taky do určité míry pravděpodobné.
Za vysvětlivky dík. Stejně jako ty dám zásadu "solo nikdy bez úvazu" stejně jako při vícečlenné podsádce "sám na službě nikdy bez úvazku". Vloni na v březnu jsme ve dvou dali 900NM ze Sukošanu do taranského zálivu a zpět, počasí nic moc a po návratu se žena divila od čeho mám tolik podlitin (sadomaso?...). Nebýt úvazu tak nevím... Jde jen o to si na úvaz zvyknout.
lynx píše:Přilba poskytuje jistě dobrou ochranu, ale pořád si myslím, že jazyk může zapadnout i s ní.
Nezbyva, nez ho natrvalo vzit kolickem na pradlo ke spodnimu pysku.
Ale fuj, proč tak nevkusně

Propíchnout jazyk i ret, mám supr ozdobu a na plavbu spojit patřičným udělátkem, kroužkem

V e-shopu je jeste jeden zajimavy harnes
Odkaz: http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=995
Je dobry z nasledujicich duvodu:
- jeden konec ma delsi, jeden kratsi (vetsi variabilita)
- delsi konec ma v sobe gumovou snuru, takze se vzdy samostatne zkracuje (napriklad pri pokleknuti) a neplete se pod nohama
- karabiny maji bezpecnostni packu, takze samostatne se nevycvaknou, ale nacvakavaji se velice lehce jednou rukou specialni metodou (pripominam, ze sroubovaci karabiny nejsou vhodne, protoze nejdou bleskove odpojit)
Je to presne ten harnes, ktery bych si koupil.

Odkaz: http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=995
Je dobry z nasledujicich duvodu:
- jeden konec ma delsi, jeden kratsi (vetsi variabilita)
- delsi konec ma v sobe gumovou snuru, takze se vzdy samostatne zkracuje (napriklad pri pokleknuti) a neplete se pod nohama
- karabiny maji bezpecnostni packu, takze samostatne se nevycvaknou, ale nacvakavaji se velice lehce jednou rukou specialni metodou (pripominam, ze sroubovaci karabiny nejsou vhodne, protoze nejdou bleskove odpojit)
Je to presne ten harnes, ktery bych si koupil.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9348
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Bohužel má čeština málo na to slov.
Vždy jsem slovo harnesy používal pro šráky, šle, kšandy, prostě to co má člověk pořád na sobě:
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=466
A ten popruh by měl být úvazek. Možná tím, že se používá v kompletu, říká se tomu jedním slovem....
Vždy jsem slovo harnesy používal pro šráky, šle, kšandy, prostě to co má člověk pořád na sobě:
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=466
A ten popruh by měl být úvazek. Možná tím, že se používá v kompletu, říká se tomu jedním slovem....

Naposledy upravil(a) Libor dne čtv led 29, 2009 12:06 pm, celkem upraveno 1 x.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Něco velmi podobného (tomu, co ukazuje W.), jen ve starším vydání, používám. Nepřicvakávám se ale na prostřední karabinu, nýbrž na tu (na obrázku) úplně dole. K lodi (k jejím life lines vedoucím po obou stranách na příď) připevním naopak tu horní. Chci-li krátké jištění, cvaknu na sebe ještě prostřední karabinu.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
lynx píše:Já mám rád češtinu a vzešel jsem z horolezeckého prostředí, takže úvazek a jištění.
Ale nikomu to nevnucuji, hlavní je vědět, o čem je řeč.
Dneska byl clanek v Mlade fronte o zavodu VOR a na ceste do Ciny meli az 12 m vlny, maji potlucene lode a problem ze tam mrzne a tak nemuzou laminovat diry. Tak tam to vazani asi bylo potreba.
to windward: nepopulární názor neznamená špatný, ti zodpovědní sólo plavci také proto spí v intervalech a ve stížených podmínkách někdy vůbec.
Nadhodil jsi vlastně další kapitolu bezpečnosti sólo plavby a tak jí můžeme k diskuzi zapojit. Je jisté že nevyspalý a unavený kapitán, kuchař, kormidelník a milenka v jedné osobě je horší námořník než odpočatý čártrista. Můj čtený rekord je, tuším Pan Vigo ve řvoucích čtyřicítkách, tři dny beze spánku. Jednou jsem to zkoušel v kombinaci s prací a nočním kreslením a třetí noc si pamatuju těsně před čtvrtou ranní a pak už jen desátou ráno, s poslintaným výkresem pod hlavou a šel jsem spát. Nevýhodou je právě ta možnost nekontrolovatelného velmi tvrdého usnutí a to může být velmi velký problém. Další problém je změna vnímání, to jsem zas jindy dokončoval neuřčené dílo, z jedněch takových kamínků, barevné odstíny žíhané od červená do žlutá. Termín hořel majitel vybral hnědo fialovou spáru a po druhé noci bez odpočinku, vyšlo ranní slunko, já se poklonil novýmu dni a od tý doby jsem vše viděl fialově. Ne nějaká chvilková záležitost a bylo to velmi reálné, radši jsem odjel domů spát a vracel se na akci s velkými obavami, přijedu a hle vše o.k.
Jedním z řešením jest tedy spánek po dvaceti až čtyřiceti minutách, další uváděnou variantou je spánek po dvaceti vteřinách a dvacet vteřin bdění.
Souhlasím, že toto téma se netýká jen osamělých mořeplavců, jak již bylo uvedeno jde i o sólo hlídky a to ať už v noci či ve dne a proto si myslím, že vypovídací hodnota příspěvku může být podobná i u zkušeností z kolektivních plaveb. Co si budem povídat já se na MOB na plachty stále ještě necítím zkušený a o síle větru v které bych to měl dokazovat radši ani nemluvím.
Nadhodil jsi vlastně další kapitolu bezpečnosti sólo plavby a tak jí můžeme k diskuzi zapojit. Je jisté že nevyspalý a unavený kapitán, kuchař, kormidelník a milenka v jedné osobě je horší námořník než odpočatý čártrista. Můj čtený rekord je, tuším Pan Vigo ve řvoucích čtyřicítkách, tři dny beze spánku. Jednou jsem to zkoušel v kombinaci s prací a nočním kreslením a třetí noc si pamatuju těsně před čtvrtou ranní a pak už jen desátou ráno, s poslintaným výkresem pod hlavou a šel jsem spát. Nevýhodou je právě ta možnost nekontrolovatelného velmi tvrdého usnutí a to může být velmi velký problém. Další problém je změna vnímání, to jsem zas jindy dokončoval neuřčené dílo, z jedněch takových kamínků, barevné odstíny žíhané od červená do žlutá. Termín hořel majitel vybral hnědo fialovou spáru a po druhé noci bez odpočinku, vyšlo ranní slunko, já se poklonil novýmu dni a od tý doby jsem vše viděl fialově. Ne nějaká chvilková záležitost a bylo to velmi reálné, radši jsem odjel domů spát a vracel se na akci s velkými obavami, přijedu a hle vše o.k.
Jedním z řešením jest tedy spánek po dvaceti až čtyřiceti minutách, další uváděnou variantou je spánek po dvaceti vteřinách a dvacet vteřin bdění.
Souhlasím, že toto téma se netýká jen osamělých mořeplavců, jak již bylo uvedeno jde i o sólo hlídky a to ať už v noci či ve dne a proto si myslím, že vypovídací hodnota příspěvku může být podobná i u zkušeností z kolektivních plaveb. Co si budem povídat já se na MOB na plachty stále ještě necítím zkušený a o síle větru v které bych to měl dokazovat radši ani nemluvím.
Pro ty kdož chtějí používat helmu, ukázka na co, pro nás co nechceme, ukázka co nedělat.
http://www.volvooceanracegame.org/tv/sh ... ace&id=308
A to asi nebudou zelenáči....
http://www.volvooceanracegame.org/tv/sh ... ace&id=308
A to asi nebudou zelenáči....
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
to windward: nepopulární názor neznamená špatný, ti zodpovědní sólo plavci také proto spí v intervalech a ve stížených podmínkách někdy vůbec.
Nekdy pred 25 lety jsem koukal na porad v TV o prepluti atlantku ( mozna zavod ) a tam se na reseni spanku podilel kolektiv lekaru a vyslo z toho nekolik vterin koukat a nekolik vterin zavrit oci. Slysel jste o tom nekdo, praktikoval to nekdo?Mozna to bylo pro Konkolskeho....uz nevim. Ale asi se to neujalo, to by tady uz nekdo o tom napsal.
Nekdy pred 25 lety jsem koukal na porad v TV o prepluti atlantku ( mozna zavod ) a tam se na reseni spanku podilel kolektiv lekaru a vyslo z toho nekolik vterin koukat a nekolik vterin zavrit oci. Slysel jste o tom nekdo, praktikoval to nekdo?Mozna to bylo pro Konkolskeho....uz nevim. Ale asi se to neujalo, to by tady uz nekdo o tom napsal.
To beda nevím jak k tomu došel tým lékařů, Joshua .Slocum to okoukal od ryb schovávajících se před žraloky za plující loď, putovali s ním třeba týden nepřetržitě a vždy dopluli k přídi a spali než je loď předjela. Dlouho nevěděl o co jde a nakonec na takový způsob přešel také.
Zdá se mi že, ve VORG používají na vyvazování ke středovému lanu takové ty zajišťovající jezdce jako občas vídám u horolezců. Co vy na to?
To dan: chvilku jsem přemýšlel jestli mu to neudělal kormidelník schválně, ale pak bylo slyšet jak to tam mydlí furt. Nakonec jí málem dostal i ten co vylejzal na palubu, kdo by to byl řek,že zo má z ničeho nic takovej švih co.
Zdá se mi že, ve VORG používají na vyvazování ke středovému lanu takové ty zajišťovající jezdce jako občas vídám u horolezců. Co vy na to?
To dan: chvilku jsem přemýšlel jestli mu to neudělal kormidelník schválně, ale pak bylo slyšet jak to tam mydlí furt. Nakonec jí málem dostal i ten co vylejzal na palubu, kdo by to byl řek,že zo má z ničeho nic takovej švih co.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9348
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
richardm píše:3. k vylezení na loď mít nachystané schůdky, nejjednoduší varintou je že odcvaknu sponu fixující je k zábradlí a pokud nebudou padat do vody a současně je půjde z pozice plavce sklopit tak je to easy. KDyž to tak nepůjde budu řešit zde doporučenou fixaci schůdků rozvazatelným uzlem zatažením konce lana.
.
Používají se takovéto k tomuto účelu: http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1069
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
Irena píše:To Richardm - Jak dopadla "hrozící " solo plavba ?
Ireno dík za optání, a že sis vzpoměla.... Z celkem 2050 NM na trase Sukošan - Korint - ostrovy v Egejském, Kréta a zpět do Sukošanu západně okolo Peploponésu, jsem plul sám 620 NM. Plul jsem od 1.3. do 12.4., stručně asi tak že byla zima jako prase (prvních 10 dnů mezi 6-8st v kajutě), a z celkem 42 dnů plavby jsem 11 dnů stál nebo přeplouval na opačný konec ostrova z důvodu útěku před větrem. Vítr na moři do 8BF, při úkrytu v přístavu max bylo 10BF. Jaro je fakt výživné..



Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host