používání autopilota

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » stř lis 17, 2010 9:22 pm

Pavel63 - máš naprostou pravdu v tom, že únava může padnout na kohokoliv. Nicméně jak uvádíš, když už to nejde, dotyčný by měl někoho vzbudit, než se s tím zbytečně rvát, Podle mě není žádná hanba říct, že to v téhle chvíli nezvládám. Pamatuju si, že jsem takhle požádal parťáka, že pokud to lze, ať za mě vezme další hlídku - bylo mi blbě a jediné co jsem v té chvíli mohl zodpovědně dělat bylo spát. Ano moje ješitnost trošku utrpěla a musel jsem si vyslechnout pár poznámek :cry: Stačily 3 hoďky a najednou to šlo. Nicméně ještě bych to usnutí "pochopil" u sólo hlídky, ale to skupinového dřímání mi hlava vážně nebere :?

Nechci tu být za žádnýho mentora ... jen si říkám, že když tu podobné názory zazní, třeba si to někdo přečte a až mu bude na noční hlídce opravdu jouvej, vzpomene si na to a namísto chrápání u autopilota vzbudí kámoše.

kormidlo se řídilo pínou. Takže žádný autopilot
Náhodou i na pínu máme autopilota - tzv. "gumicuk" :mad: Jeho vyladění je, pravda, poněkud složitější, ale zase té radosti, když loď pluje kam má. Jeden pak má pocit, že si tu chvilku klidu opravdu zaslouží ;)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř lis 17, 2010 10:00 pm

TashonkaWitko píše:Náhodou i na pínu máme autopilota - tzv. "gumicuk" :mad:

Na pínu je klasický autopilot. Kdo ještě zažil staré Elan30 resp. 31, které provozovala třeba společnost AC Sukošan, tam se autopilot dodával. ;)
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » stř lis 17, 2010 10:06 pm

Já vím, že existuje. Ovšem vysvětluj to majiteli .. prej je to drahý a vůbec ... Diskuze na toto téma obvykle končí takhle : Máš tam gumicuk ? Máš. Funguje ? No tak vidíš ... jen se to trošku poladí a jak to pěkně jede :lol:
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » čtv lis 18, 2010 12:22 pm

Ahoj .Autopilot na klasickou pínu mám tenhle
Obrázek
je to simrad ,ale typ si nepamatuji.Měl by jít propojit s navigací,ale to jsem zatím neřešil.Používám jen kdaž jedu na motor a nejsou vlny.Jinak ho musím stále korigovat ,aby udržel kurz.Namor

Omlouvám se vložil jsem neupravený obrázek.Doufám ,že takový už může být. :sorry:

Dobrý, beru. :) I když v pravidlech je dána velikost ještě o malinko menší. (šíře 580 px) ;)
Trochu jsem to celé učesal. B.
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » čtv lis 18, 2010 12:55 pm

už si to píšu.Díky :D
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » čtv lis 18, 2010 1:05 pm

Taktéž mám "prima" zážitek s autopilotem:
Už přesně nevím co to bylo za loď a chartrovku, ale Chorvatsko, autopilot Raymarine, elkompas klasicky ve skříňce v pravé zadní kajutě.
Motorovali jsme a tak po nějaké chvíli přišla řada na autopilota. Vše fungovalo ke spokojenosti, kochali jsme se pohledem na okolní moře a náhle loď zatočila vpravo asi o 45 stupňů. Nic moc když jsou všude kolem ostrovy. Bylo to podivné, nikdo žádný ovládací knoflik nemačkal a taktéž kontrola elkompasu na blízkost čehosi, co by ho mohlo mást, skončila konstatováním, že je vše tak jak má být.
Pak jsme časem zjistili, že autopilot na této lodi žije svůj vlastní život a má svůj rozum, tedy od zapnutí po 10ti až 15ti minutách si zahne doprava o těch 45 stupňů a spokojeně kormidluje na novém kurzu.
Jen jsem nezjistil, jestli by po dalších 15ti minutách zase zatočil a tak pokračoval dále a dále až by se vrátil na původní místo kde byl zapnut.
Takže ty elektronické pomocníky je opravdu potřeba hlídat, protože podobný "fórek" by snadno mohl skončit kolizi s jinou lodí, nebo pevninou.
Ale jinak mám autopilota opravdu rád.
Martin
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 305
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Pardubicko

Příspěvekod seemann » čtv lis 18, 2010 1:33 pm

Taky se mi stalo něco podobného pod mostem ve Skradinu na Krce. Oblékal jsem si jachtařské oblečení a opravdu foukalo. Pod tím mostem to bylo jako v turbíně a v tu chvíli autopilot zahnul o 45st. doprava. Loď si téměř lehla (bez plachet). V podpalubí pěkná mela. Pozor na mosty!!
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv lis 18, 2010 1:52 pm

No také se přidám. Nedošel jsem na to proč, ale ve dvou případech letos a v jednom vloni se opravdu na autopilota nedalo spolehnout, v podstatě byl nepoužitelný.
Vždy po čase smýknul s lodí o 90°na jednu stranu. Ale vždy když se zapnul. Naopak těch 99% co to v minulosti nedělalo, žádnou anomálii typu "jednou za týden" nemělo. Přesto je potřeba si uvědomit že autopilot musí být stále hlídán. Ve zúžených místech obzvláště.

EDIT: Jednou to dělalo i na lodi stojící u mola. Ukazovali jsme to base skipperovi při check-outu a také koukal. Jakmile se autopilot zapnul, zuřivě točil plná levá. Nebo pravá, už nevím a je to jedno.
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 305
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Pardubicko

Příspěvekod seemann » čtv lis 18, 2010 2:16 pm

Namor píše:Ahoj .Autopilot na klasickou pínu mám tenhle
Obrázek
je to simrad ,ale typ si nepamatuji.Měl by jít propojit s navigací,ale to jsem zatím neřešil.Používám jen kdaž jedu na motor a nejsou vlny.Jinak ho musím stále korigovat ,aby udržel kurz.Namor

Omlouvám se vložil jsem neupravený obrázek.Doufám ,že takový už může být. :sorry:

Dobrý, beru. :) I když v pravidlech je dána velikost ještě o malinko menší. (šíře 580 px) ;)
Trochu jsem to celé učesal. B.


Ještě k tomu "SIMRADU". Když jsem ho mněl, tak na jeho přesnost mněl vliv náklon lodi. Pokud jsi nastavil kurz bez náklonu
a potom se loď naklonila, tak to o několik stupíků fixlovalo.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » čtv lis 18, 2010 4:34 pm

[quote="Namor"]Ahoj .Autopilot na klasickou pínu mám tenhle
]
a kterej to je? Ten černej z umělé hmoty, nebo ten chlupatej...?
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » čtv lis 18, 2010 4:44 pm

Však jsem říkal ,že bez dozoru nemůže být.Pes ho hlídá. :mad:
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » čtv lis 18, 2010 4:54 pm

Namor píše:Však jsem říkal ,že bez dozoru nemůže být.Pes ho hlídá. :mad:


:good:

měj se

jarda
Uživatelský avatar
Komín
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 225
Registrován: sob říj 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Komín » čtv lis 18, 2010 11:26 pm

Říkejte si kdo chcete co chcete, na autopilota nedám dopustit. Jak jsem před časem psal ve vlákně Strašná búrka ....., bez něj bychom tu šlamastiku jen těžko zvládali. Zatracovat a nevyužívat ho mi přijde srovnatelné, jako plout dnes na rekreační jachtě s vypnutým plotrem jen podle papírových map.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv lis 18, 2010 11:34 pm

no to si musíš vzpomenout na Kolumba. měl prd, žádnej plotr a doplul do Ameriky :whist:
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » pát lis 19, 2010 8:04 am

No a co takhle Komine propojit ten plotr rovnou na toho autopilota? To musi byt teprve pohoda:)

Sorry delam si srandu. Myslim, ze kazdy to pouziva, jak on uzna a tak to ma byt. Osobne autopilota skoro nepouzivam - krom jinych duvodu, taky proto, ze to strasne zere baterky a jelikoz skoro vzdy pluju delsi trasy, musim setrit.
S plotrem je to podobne - ne ze by tolik zral, ale ta navigace podle map - proste to mam radsi.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » pát lis 19, 2010 9:56 am

david píše:no to si musíš vzpomenout na Kolumba. měl prd, žádnej plotr a doplul do Ameriky :whist:

to neni dobrej argument, vzhledem k tomu, ze puvodne hledal indii ;)
Uživatelský avatar
Tibor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv říj 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Tibor » pát lis 19, 2010 12:33 pm

S autopilotom mám zopár zážitkov.

Prvý: kormidlujem (loď nemá autopilota) a priamo oproti mne pláva druhá loď. Zmením kurz, ako sa patrí, dosť výrazne. Loď oproti mne o pár sekúnd tiež zmení zľahka kurz, ale na tú istú stranu ako ja! Zvýšené otáčky motora a úplná zmena kurzu situáciu vyriešia, ale pri míňaní lode sa mi nejako žiada zdvorilo pokonverzovať s kormidelníkom :gun: Nejde to - za kormidlom stojí len veľký spokojný retriever s vyplazeným jazykom, po ľuďoch ani stopy.

Druhý: slnečno, bezvetrie, veľký prázdny kus mora, 6 hodín rovnaký kurz. Posádku nechávam spať, zapnem autopilota, sedím v kokpite a spokojne meditujem (teda bdelo pozorujem to pokojné more, nespím samozrejme) 8) . Autopilot drží kurz ako podľa pravítka asi tak 2 hodiny. Potom, bez akékoľvek pozorovateľného impulzu, vytočí kormidlo naplno doprava a začne krúžiť. Vypnem ho, znova zapnem, nastavím kurz a on sa tvári, že sa nič nestalo a reže zasa tú priamku. Po asi 1h, keď už by som skoro uveril, že som mal halucinácie, opäť bez vyzvania tvrdá otočka doprava. Ani raz som ho nenechal krúžiť príliš dlho, ale netváril sa, že by chcel prestať s točením.

Odvtedy autopilota neváham použiť, ak je bezvetrie a treba niekoľko hodín držať nezmenený kurz na motor, ale neustále pozorovanie musí byť úplná samozrejmosť. Nikdy ho nepoužívam v noci, práve preto aby mi "kormidelník"-pozorovateľ nezaspal. A nikdy ho nepoužívam v blízkosti akejkoľvek plavebnej prekážky, alebo pri míňaní inej lode. Nerisknem, že mu preskočí v tej najnevhodnejšej chvíli.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát lis 19, 2010 3:48 pm

Tibor píše: autopilota neváham použiť, ak je bezvetrie a treba niekoľko hodín držať nezmenený kurz na motor.

Není pak jednoduší, přivázat kormidlo :?:
alffa
Uživatelský avatar
Tibor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv říj 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Tibor » pát lis 19, 2010 4:02 pm

Uväzovať kormidlo určite nie je jednoduchšie ako stlačiť gombík.

A nebolo by to ani funkčné - nehybné kormidlo predsa nedrží kurz.
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » pát lis 19, 2010 4:03 pm

Tedy jak to tady tak pročítám, zkusím zobecnění:
Autopilot je dobrý sluha, ale zlý pán
:D
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát lis 19, 2010 5:28 pm

Tibor píše:A nikdy ho nepoužívam v blízkosti akejkoľvek plavebnej prekážky, alebo pri míňaní inej lode. Nerisknem, že mu preskočí v tej najnevhodnejšej chvíli.

Moc dobra poznamka. :good:
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » sob lis 20, 2010 9:34 pm

Tak jsem si vzpomněl, že loni jsem si s autopilotem taky "užil". Poprvé Bavaria 36 ze Sukošanu (dříve jen 6m kajutovka), autopilota jsem občas vyzkoušel, ale jednak mne baví "točit kolečkem" (mimo jiné taky kvůli tomu jezdím na moře) a jednak to žere elektriku, takže jsem ho zkoušel jen při plavbě na motor. 5 dnů chodil v pohodě, 6. den autopilot sice registroval odchylku od nastaveného kurzu, nicméně ji nechal "plavat", i když se postupně zvětšovala. Nepomohlo ani vypnout a zapnout. Prostě nepilotoval. Naštěstí jsem to zjistil poměrně brzy, protože si směr plavby vždy kontroluji. Jinak je autopilot (funkční a spolehlivý) samozřejmě pohodlná věc, zejména při plavbě na motor, kdy se musím třeba na chvíli juknout do mapy, nebo počítat, kam bychom mohli na noc doplout a podobně. Jinak patřím k těm, kteří GPS plotr moc nepoužívají, jezdím vizuálně dle pobřeží či ostrovů. Samozřejmě u méně členitého pobřeží nebo tam, kde to neznám (od Zadaru po Primošten to znám nazpaměť) je určitě dobrou pomůckou.

Pavel.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » ned lis 21, 2010 12:01 pm

Přesně tohle nám začal dělat v polovině týdne autopilot na Bavárce 38 letos na jaře. A už se nezmátořil.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Autopilot a mobil

Příspěvekod Pavel63 » ned srp 28, 2011 10:15 am

Dobrý den,

ještě to uvádím sem, protože se to týká i tohohle tématu. Je docela možné, že některou krátkodobou výchylku od kurzu má na svědomí právě vliv mobilu.

V sekci "Kompas"
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=50&start=25
jsem uvedl, že z různých důvodů používám vlastní ruční FM a ani ve snu mne nepadlo, že mi silně svým mag. polem ovlivňuje klasický kompas (dával jsem vysílačku na konzoli kormidelního kola u Bav. 36, mezi LOG a Autopilot). A m.j. je v jednom následujícím příspěvků (autor "Copycut") popsáno, jak taky běžný mobil v kajutě může "rozhodit" autopilota - on i autopilot má někde čidlo registrující magnetické pole. A Copycut popisuje, jak zazvonění mobilu dokázalo otočit loď tak, že se i polili čajem. On ten mobil ani nemusí zvonit, stačí, když se občas jen "spojí" se základnou (možná to znáte, koukáte na televizi nebo posloucháte rádio, mobil máte poblíž přijímače a najednou vám TV nebo rádio zabzučí,, protože mobil si zrovna "popovídá" se sítí).
Asi se vám to nestane při přeplavbě na moři, tam asi nikdo mobil nezapíná, nebóť tam není pokrytí. Ale při pobřežních plavbách jsou mobily na lodi běžné a na cizí lodi ani netušíte, kde ono čidlo od autopilota může být.

Pavel.
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » pát lis 16, 2012 12:11 am

Mimochodem, jak se tu mluvilo o nebezpečí používání autpilota v noci, není nic jednoduššího používat tzv tlačítko mrtvého muže. Každých 5 minut je nutné ho stisknout, nebo se spustí alarm, případně vypne motor nebo jiná akce...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host