Stoupavost jachty
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Vypada to ze jsi mel na hlavni plachte twist. Pokud chces stoupat co nejvice proti vetru tak rahno by melo byt v ose lodi. traweler ve stredu a otez maximalne dotazena. pokud to byla stara vytahana plachta tak se twistu nezbavis. ve vetru nad 15 uzlu je lepsi vytahanou plachtu zkusit zrefovat a k tomu adakvatne kosatku. Taky zalezi na zadnim stehu. pokud stoupas proti vetru mel by byt zadni steh vice napnuty. taky kosatka by mela byt napnuta a pritazena co nejvice k ose lodi. na zavodnich lodich k tomu slouzi lano z kladkou ktere otez pritahuje ke stredu lodi. z vytahanejma plachtama jsme si uzili na slomousnovy dost a dost a fakt je ten ze pri silnym vetru a vlnach lod odmitla stoupat. pak uz pomahalo jen refovat a bourkova kosatka. jirka tady narazil na topenantu, to je taky jedna z moznosti. to je prave ten twist. dobra plachta ma svuj profil a twist je pri stoupani nezadouci. pri poryvech se vypousti povolenim traveleru a ne oteze, prave kvuli twistu tedy zkrouceni. taky velmi zalezi na kormidelnikovy jakou si vybere taktiku. 40 stupnu u turisticke lodi je podle mne ostre na vitr a zaplat panbuh za to.
- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Baharis píše:Velká hovadina mě teď napadla![]()
Měl jsi povolenou topenantu?
S topenantou nešlo moc laborovat - nebyla vytažená do kokpitu a na stěžni končilo lano uzlem za který byla zaražená v průvlaku do stěžně. Tuším, že to tak měli kvůli bimini - tj. ráhno šlo přitáhnout max tak, že bylo těsně nad ní. Navíc nám to jakkoliv dál povolovat přímo zakázala charterovka. Sakra, to bude vono - jak se s tím nedalo manipulovat tak jsem to pustil ze zřetele.
Příště jim to odvážu ...

Je možné že si tak chránili bimini proti amatérům.
Ono to je tak, že s bimini až na vyjjímky nepluji. Zrovna teď jsem na lodi, kde je hlavaska hodně dlouhá. Takže sbalíme bimini, vytáhneme hlavasku, povolíme topenantu. Tíha ráhna, potažmo hlavní otěž nám vyšponuje zadní lík, ráhno máme až ve výši očí. O to větší pozor na halzu.
No a při balení postup obrácený.
Ono to je tak, že s bimini až na vyjjímky nepluji. Zrovna teď jsem na lodi, kde je hlavaska hodně dlouhá. Takže sbalíme bimini, vytáhneme hlavasku, povolíme topenantu. Tíha ráhna, potažmo hlavní otěž nám vyšponuje zadní lík, ráhno máme až ve výši očí. O to větší pozor na halzu.
No a při balení postup obrácený.

- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Jinak co te týče twistu, měl jsem nějak za to, že by neměl mít významný vliv na stoupavost, ale měl by snižovat klopný moment plachty za cenu nižšiho výkonu. Tj. že v silném a poryvovitém věteu mi pomůže právě to, když povolím kiking a umožním tak hlavní plachtě twist místo abych rovnou refoval. Ale u rolovací plachty to asi natolik zkurví profil, že to pak stoupat nebude.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
7Kiking
Nečetl jsme sice celé vlákno a tak jsme možná mimo mísu, přesto: Při předobočních až ostře na vítr kiking příliš nepomůže (ať již při zploštění plachty, či při vydutí popř. Práci s twistem). Další možností je napětí předního líku plachty (výtah či cuningham-jestli to píši správně) V těchto polohách právě otěže (ty působí přes větší páku) a pozice otěžového vozíku udělají více práce s větším efektem. Pokud ovšem byla topenanta napevno, pak jsi mohl otěžemi i kikingem jen tam, kam ti dovolila (byla-li příliš utažená).
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Re: 7Kiking
Richard píše:Nečetl jsme sice celé vlákno a tak jsme možná mimo mísu, přesto: Při předobočních až ostře na vítr kiking příliš nepomůže (ať již při zploštění plachty, či při vydutí popř. Práci s twistem). Další možností je napětí předního líku plachty (výtah či cuningham-jestli to píši správně) V těchto polohách právě otěže (ty působí přes větší páku) a pozice otěžového vozíku udělají více práce s větším efektem. Pokud ovšem byla topenanta napevno, pak jsi mohl otěžemi i kikingem jen tam, kam ti dovolila (byla-li příliš utažená).
Ano presne tak cuningham. Ten taky vyrazne zlepsi trim hlavni plachty. Kikr, pokud je plachta dotazena otezi rahna nema na twist vliv, pouze posiluje rahno. tedy jestli neplacam nesmysli. Nicmene opakuji ze pri stoupani proti vetru je dalsi dulezity faktor a to pritazeni zadniho stehu. tim se meni profil stezne a predniho liku kosatky

- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Jarda885 píše:Čím dál víc se utvrzuji v původním dojmu, žes měl hlavní plachtu totálně špatně. Jako bys ji neměl.
Pouze na genu, bez hlavní plachty, stoupá loď mizerně.
To je přesně to, co tu řeším

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Angerthas píše:........ celý problém byla ta zafixovaná topenanta a závěr, že příště budu kašlat na zákaz charterovky ji odvázat,
Zákazu charterovky manipulovat s topenantou se divím.
Považuji to za naprosto běžnou manipulaci.
V kurzech učím nové adepty, že si musejí kontrolovat, aby po vytažení plachty měli topenantu vždy volnou. Pokud tak není, při dotahování kikingu se nemění profil plachty, ale přetahují se lana a může něco prasknout.
Souhlas s tím, co uvádí Bedrich...
Omen píše:OT![]()
Jestli jste si toho všimli .... na polských lodích často topenenta není vůbec.
Na své lodičce dovezené z Polska jsem si ji taky dodělával.
Jak refují za plavby
Nejen na polských - my měli v záři 2012 od Gomar v Biogradu půjčenou Elan 444 Imp, r.v.2011. Klasická hlavaska. Tam topenanta taky nebyla vůbec. Ráhno viselo jen na Lazy Jacku... To se mi hrubě nelíbilo, a tak jsme pri sbalené hlavni plachtě používali jako topenantu výtah main sail .... Za ten týden jsme se stali naprostými experty v ovládani šeklu

- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
V tomhle případě bych nemíchal menší (případně starší typy) lodí s většími (novějšími typy). Ty druhé, včetně Elanu 444, mají prakticky vždy v místě kikingu i tu (snad) hydraulickou vzpěru ráhna, která vzpírá natolik zdatně, že tam je topenanta snad jen pro sichr. Osobně mám s nimi častěji opačný problém = ráhno se musí kikingem a otěží cíleně stahovat dolů, protože jinak má příliš ostrý úhel ve vztahu ke stěžni. A to nejen za plavby, ale i při rolování, protože jinak se hlavaska navine šikmo. Ale možná to časem trochu povolí a já měl jen kliku na nevyběhané typy, nevím. Nicméně ráhno fakt reálně visící jen na lenochovi se mi přeci jen nezdá, to by si snad ani kluci chorvatský nelajzli pustit na vodu...
to RACEK:
To není o tom, že by se při halze či réčku ozvala rána, ale o tom, že bimini může být někdy natolik vysoké, že prostě nelze dostat hlavasku do správné polohy (ráhno dostatečně dolů) pro jízdu, takže buď bimini + motor nebo plachty bez. Nicméně takhle by to asi z fabriky vyjet nemělo, to vypadá na nějakej bastl. Já osobně zažil na origo vybavený B44 jen nutnost přizvednout ráhno při roztahování/stahování bimini, protože ta kontrukce opisuje oblouk, ale plachtit "s" se sice natěsno, ale dalo.
Wlady
to RACEK:
To není o tom, že by se při halze či réčku ozvala rána, ale o tom, že bimini může být někdy natolik vysoké, že prostě nelze dostat hlavasku do správné polohy (ráhno dostatečně dolů) pro jízdu, takže buď bimini + motor nebo plachty bez. Nicméně takhle by to asi z fabriky vyjet nemělo, to vypadá na nějakej bastl. Já osobně zažil na origo vybavený B44 jen nutnost přizvednout ráhno při roztahování/stahování bimini, protože ta kontrukce opisuje oblouk, ale plachtit "s" se sice natěsno, ale dalo.
Wlady
Wlady řekl bych že teď takové lodi z fabriky vyjíždějí, poptávka po hauseboatových plachetnicích díky charteru roste. Velmi smutně to na mě působí u konstrukčně kvalitních trupů, ať už rychlostně či ofshorově vyladěných. Požadavek přeplout na motor do konoby na ostrově, zřejmě nebude pouze chorvatská idea.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host