Pratele,
toto vlakno je podle mne poucne prave v tom, ze zde zaznelo vice navrhu, jak provest manevr. Domnivam se, ze je zcela jasne, ze my zde nehodnotime lidi, jakoze ten je chytry a ten je blby, to nikoliv. My hodnotime manevr.
Pokud s nejakou posadkou se nalezam v pristavu, tak pri kazde prilezitosti po lidech vyzaduji, aby rozebirali a analyzovali cizi manevry, protoze ucit se na cichich chybach boli mene, nez platit za sve vlastni.

Neni to o tom, ze bychom hodnotili osobu nejakeho skippera, ale o tom, dukladne odpozorovat cizi chybne a spravne kroky a timto posilnit vlastni teoretickou pripravu. A to je presne to, co zde delame, protoze prece chceme byt profesionaly, ze?.
Vyrobil jsem nejakou tu maluvku (ktere v duchu laskyplne rikam "krasne vypracovane a nazorne schema"

) Na maluvce jsou zobrazeny vsechny manevry, ktere by z meho hlediska pripadali v uvahu, pokud nebereme v potaz pouziti lan, pak by tech manebru mohlo byt i vice. Varianty A a B jsou pri podelnem vetru, varianty C a D jsou pri kolmem. Zobrazil jsem snad vse, co zde jiz zaznelo.

Zobrazovane manevry jsou ty, ktere bych za dane situace volil ja, protoze umoznuji prakticky kdykoliv manevr zastavit a zopakovat, s vyjimkou posledni faze varianty D. To vse, pokud lod umime ovladat a nedela nam problem ji tocit na miste v pripade prusvihu (coz jsou zaklady jskehokoliv vycviku).
Nyni si dovolim vas jeste chvilku otravovat a predlozit vam svoje myslenky ve smyslu toho, co vse zde ruzne zaznelo. Nebude to asi uplne po poradi, ale pokusim se reagovat na vse, co z meho hlediska reakci vyzaduje.
Na otazku, zda si umim predstavit, ze bych vratil lod charterove spolecnosti "zaparkovanou" pridi k molu, odpovidam, ze ano. Protoze cilem je vratit lod v naprostem poradku. Pokud nejakym manevrem nejsem si jisty, tak ho nikdy nebudu provadet. Nikdy.
Domnivam se, ze je jen malo mist, kam bych nejakou tu lod neumel zasunout. Moznost tohoto se limitne blizi nule. Nic mene stejne jako kazdy jiny Homo Sapiens, prvne jsem to neumel. Nez ale sebejistota prijde, je nanejvys rozumne se ridit vlastnimi schopnostmi. To znamena, ze pokud nejaky manevr se mi nezda, budu postupovat jednim ze dvou zpusobu.
1. Postavim lod tam, kam ji mohu postavit NEPOSKOZENOU A V KLIDU. Dale jdu za base-skipperem (to je ten clovek na mole) a vysvetlim mu, ze nejsem si jist, zda ten manevr udelam spravne. Vetsinou se base-skipper pousmeje, ale je rad, ze jednam rozumne a nesnazim se delat ramena. Vetsinou mu nedela problem, ze stojim jinde, nez on chce. Naopak! V takove situaci rozumny base-skipper rekne, ze to neni problem, ze lod pak preparkuje. Je nutne chapat, ze base-skipper parkuje za rok nesrovnatelne vice lodi, nez vetsina z nas, proto pro nej pripadne preparkovani nebude problem.
2. Postavim lod tak, jak bylo receno v predhcozim bode. Dale jdu za base-skipperem a pozadam ho o radu. Dohodnu s nim co presne chci udelat a jakou pomoc budu potrebovat. Tak napriklad v Mandoline, ale napriklad i v Bonifacio, je stala sluzba na nafukovacim clunu (v silnem vetru tuplem). Tento clun lod vzdy "nabodne" spravny smerem, pripadne zachyti lanem a pomuze se otocit ci zastavit. Az mam vse dohodnuto, jdu do toho a presne vyzaduji po posadce a po base-skipperovi dodrzeni stanoveneho postupu vcetne poradi podavanych lan.
-----------------------------------
Pro mne je axiom, je to pro mne jako Desatero, ze v marine manevruji CO NEJMENSI MOZNOU RYCHLOSTI, tj. takovou, aby lod sjistotou poslouchala za danych podminek. Ten, kdo tuto podminku nesplnuje, jednou na to tvrde doplati. Znam dva pripady, kdy v posledni fazi couvani k molu praskl tazno-tlacny bouden a motor zustal zarazen dozadu. Jednou se to stalo mne osobne, ale lod pri tom byla poskozena jen neznatelne prave proto, ze rychlost byla nejmensi mozna. Ten druhy pripad dopadl spatne. Lod mela rychlost vetsi a rozmasirovala si zad na kasi.
Prasknuti boudenu neni jediny problem, ktery muze nastat (je to vcelku pomerne hodne vzacne). Mne treba jiz trikrat se stalo, ze kvuli vlhkosti se samocinne zapnul autopilot a nechtel, potvora, vypnout. Proto ho take preventivne vypinam (ackoliv na to casto zapominam

).
Muze se proste stat nejaka chyba, muzu si ten manevr spatne odhadnout, muze nekdo z posadky spadnout do vody, muze nekdo se zacit rozjizdet primo mne do cesty. To vse se muze stat, proto nejmensi mozna rychlost - to je zaruka bezpecneho manevru.
------------------------------------------
Pro mne je Baharisovo vyjadreji o tom, ze mne cti, je nesmirne prijemne. Nezaslouzim si vsak takova vyjadreni. Dovolte mne zde proto povznest pomyslny salek dobreho cerveneho na znameni ucty ke vsem kolegum, kterym to patri spise. Dekuji vam za vase nazory a za ochotu podelit se vlastnimi zkusenostmi.
S uctou
windward