bezpečnost při solo plavbě

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » pon led 26, 2009 1:40 pm

Lepsi je nepadat:)) Myslim, ze David Krizek v knizce Dnem i noci Atlantikem popisuje prihodu Chrise Kargla jak vypadl na Minitransatu. Chris si taky myslel, ze je privazany:)) A lod plula na zadak dal dal a dal... Je to poucny pribeh.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 26, 2009 1:52 pm

ted v TV byl porad o zavodech psich sprezeni a take za sebou tahnou lano asi ke stejnemu ucelu. Kdyz mu na Aljasce utecou pejskove je asi take namydlenej. Urcite to ale chce trenink a ne jen si to vyzkouset. Jak pise DAVID, spadnes do vody a nez si uvedomis co se stalo je lod pryc. Zazil jsem na auto zavodech auto ve smyku, stal jsem asi 20 m od trate a to auto se na nas ritilo, nez nohy zacali utikat, tak to auto zase bylo dobre 20m za nama. Ty reakce jsou strasne pomale, ale treninkem se nechaji zlepsit, ale musi se to trenovat porad.....

Mrknete se dnes na CT2 v 1515 bude tam jak superlode ( lod s nakladem rudy 300000 tun a lod s 8000 kontejneru) vplouvaji do Rotterdamu a jedna opravdu lahudka, jak lod ktera veze ropnou plosinu se skoro cela potopi aby to vylozila, palubu mela 20 m pod hladinou, nahoru koukal jen mustek. Ukazujou jak automaticky po pristavu jezdi najednou vic jak 300 podvozku s kontejnerama, bez lidske obluhy. Ukazujou co technika umi. Automatizovane vykladani 8000 kontejneru za 12 hodin. Jak do lode s rudou na vycisteni davaji buldozer, jak po vylozeni cely vnitrek lodi znova natiraji. Je na co koukat.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 26, 2009 2:00 pm

Jde smazat neco co omylem odeslo dvakrat, jako se to stalo me ted ???
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

2 Beda

Příspěvekod pecho » pon led 26, 2009 2:42 pm

Bedo, Bedo, proč se namáhám a tejrám svoji paměť s tím Rotterdamem - viz jiné vlákno o CT2 a Rotterdamu. :mad: Zdraví Pecho
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: 2 Beda

Příspěvekod Beda » pon led 26, 2009 3:02 pm

Myslel jsem ze vsichni tohle nectou a tak jsem to dal i tam...

Asi se na to podivam jeste jednou, je to zajimave co ta technika zvladne.
Tech 8000 konteineru bylo z Ciny a tak se uz clovek nemuze divit ten trhovcum ze jim to celnici s kamionama nestaceji odvazet......a presto maji porad co prodavat.
Lakomec

to Richardm

Příspěvekod Lakomec » pon led 26, 2009 5:52 pm

Sorry, ale už je toho na můj vkus až přespříliš. Co takhle jedna zpráva z dnešních novin: cestou do práce upadl na schodech a zlomil si nohu tak blbě, že otevřenou zlomeninou vykrvácel.
pokud Ti kosatka bude chtít proskočit plachtou, tak to udělá a je jí úplně jedno, jestli budeš či nebudeš přivázaný. Měl by jsi řešit jen to, co můžeš ovlivnit a pokud nastane situace, kterou neovlivníš, začíná vše nanovo. Podívej na pilota, co přistál na Hudson River v NY. Až si řekneš že na to máš, protože jsi dobrý, tak vyrazíš. Možná po třech dnech zjistíš, že na to nemáš, tak se vrátíš. Nestarej se o věci, které neovlivníš, jen buď dobře připraven.
Víš jaká je nejhorší smrt? Z vyděšení.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 26, 2009 6:09 pm

Richarde, samozrejme že som čítal tvoj príbeh MOB, čo na to povedať, snaď len "pravdivé ač k nevíře" a pre ostatných poučné, ale nič s tvojich plánovaných MOB protiopatrení by ti nepomohlo. Keby si tam nemal v lodi syna a našli by potom v lodi zdochnutého racka, tak by prišla polícia k záveru že racek ťa vyhodil z lode. :lol: Po obvode mám predsa zábradlie a v zadu takisto, to by do mňa musel vraziť minimálne delfín a ani to nie je isté či by ma to prehodilo cez zábradlie. Neviem ako to máš za kormidelným kolesom, možno to tam máš moderne športové a teda dosť otvorené, tak to tam nejako zatvor.
S tým zagurtňovaním to nie je jednoznačné a môže to byť nebezpečné, teda píš si že čurat nemáš chodiť na zrkadlo. Je známi prípad českého jachtára čo to spravil za nočnej služby, padol do vody dolu hlavou a utopil sa, lebo bol v harnese zamotaný dolu hlavou a nedokázal sa vytiahnuť.
Druhý známy a u nás publikovaný prípad bol, že jachte sa vylomil kýl a loď šla razantne ku dnu aj s jachtármi vzorne uviazanými v harnesoch. Jeden z nich mal nôž a odrezal seba a svojho kolegu čo bol nablízku. Zachránili ich a tak sa svet dozvedel túto neuveritelnú príhodu. Teda zapíš si, ak harnes, potom aj nôž!
Bolo to v Austrálii a lietadlo vyletelo na záchrannú akciu pretože bol spustený poplach z malej epirb bóji. V Austrálii verím, ale kto vyletí pre vás ak ste na pol ceste medzi Maltou a Cyprom??? To je otázka a nie to či ide signál, alebo nie a či ho niekto vyhodnotí. Kto vyletí??? Gréci, Taliani, Turci, Tunisania? Ak by to bolo v USA tak je mi to jasné, ale tu u nás to bude asi na sakramentskej náhode či tam niekde je loď. Uznám ale že epirb bója je dobrá investícia, lebo ju môžeš potrebovať aj 10 míl od pobrežia a to som ochotný veriť že záchranári pre teba vyrazia.
Harnes treba mať s dvomi karabinami a to by si musel byť úplný kôň ak by si nazacvakol aspoň jednu. Prepáč, verím že nie si. Neviem či sme tu spomínali že na palube máš mať natiahnuté vyšponované gurtne, od vchodu po špicu lode, o ktoré sa zacvakneš keď beháš po palube. Ak nemáš, tak zapisuj.
V kokpite máš o čo tie oká z harnesu zacvaknúť? Alebo to plánuješ o zábradlie? Ja už mám nakúpené sklopné oká ktoré namontujem v kokpite a na ceste ku sťažňu. Videl som už aj zábradlíčko pri sťažni, zíde sa ak budeš za búrky musieť šaškovať pri sťažni.

Ešte ma tak napadá, či by nebolo lepšie ťahať za sebou namiesto lana rovno bajbót, vyzerá to sice ako blbosť ale zichr je zichr.
Uživatelský avatar
richardm
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 119
Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lanškroun

to Lakomec

Příspěvekod richardm » pon led 26, 2009 6:13 pm

Lakomec píše:Sorry, ale už je toho na můj vkus až přespříliš. [b]Co takhle jedna zpráva z dnešních novin: cestou do práce upadl


myslím že jsi mě nepochopil, ale neva, jeden z vás mi mailem poslal přesně to co jsem od tohoto thema čekal, bez poukazování na smrt ze strachu. Koukni na to, je vidět že nad tím siriozně dumal:

Tento problém řeším teoreticky již několik let a naprosté bezpečnosti jsem se
nedobral.
Shrňme si požadavek - potká mne MOB,
potřebuji a) neutopit se =) kvalitní vesta
c) vylézt na loď =) krátké provazové žebříky ze zádi,
nepřekáží, nebrzdí, lze se rychle připoutat
nabrat síly. Lze je mit srolované tak, aby
necouraly ve vodě a přesto šly z vody
rozvinout a použít.
b) zastavit a dohonit loď - tak to je kámen úrazu.
nejprve co nejde - nejde doplavat loď ani za mírného
větru. Tastoval jsem plavání oble-
čený ,v harnessech a vestě. Loď
bez plachet za slabého větru dělala
do dvou uzlů. Já krátkodobě jeden.
- nejde se dotáhnout na laně za
jedoucí lodí nad rychlost 5-6 uzly.
-vylézt na palubu v této rychlosti
jen za velmi příznivých podmínek.

můj recept - lano za lodí, dálkově ovládaný držák.
Zmáčknu, uvolní se oko a do vody se sveze
20 m lana, na konci malá plovoucí kotva,
v polovině bojka.Po metru uzly.Na konci a u
lodi oka. (pokračování přiště)

pokračování .

Jak zastavit loď - hodně záleží na množství plachet a směru větru.
(jsou neřešitelné situace. ).
Tak ty řešitelné - pokud pustím kormidlo, obecně se loď
postaví proti větru a zastaví. (co to s ní provede
pod plnými plachtami je jiná věc.) Na lodi s pínou
jsem vyzkoušel do protitahu gumicuk. Pokud
jsem ji pustil, kormidlo šlo "na kraj" a loď se postavila
nejen proti větru, ale i nadále se stáčela a mo-
tala. Měla by poskytnout čas se dotáhnout. (viz-lano
za lodí). U klasického kormidla je snaha postavit se
"proti " pomalejší . Také potom kormidlo zůstává
rovně a za určité konstelace se loď rozjede sama
ideálním (pro ni ) směrem.Bludný Holanďan hadr.
Zatím nemám technicky vyřešeno, jak dosáhnout
samočinné přetočení kormidla do krajní polohy. Ale
dělám na tom.
Zopakoval jsem tu řadu notoricky známých věcí. Pokud Vám to Richarde
k něčemu bude jako inspirace dobré, prima. Pošlete mi zkušenosti, až se vrá-
títe. Chcete-li, pošlu report, jak jsem plul single v Řecku.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pon led 26, 2009 6:43 pm

úplně první reakce v tomhle vlákně byla, že si máš dát bacha. Já jsem asi trochu jiná nátura než ty, ale napadá mě tisíc jinejch věcí, které ti můžou zkomplikovat plavbu sólo.
Od technickejch potíží až po zdravotní (prořízlá tepna, otevřená zlomenina, opaření, bezvědomí atd) Taky tě může převálcovat parník, protože budeš padat únavou a zrovna si na chvilku zdřímneš.
Ale ten pád do vody mě přijde jako ta úplně nejposlednější možnost. :?
Fakt nevím, co bys musel na tý palubě vyvádět,abys při zachování elementární opatrnosti přepadnul přes reling. Ta tvoje historka se synem je děsná, a to proto, že si nedovedu představit, že lezu za plavby na zaďák do vody (a u kormidla? někdo bez jakékoli zkušenosti) a to ještě na laně, které jsem si sám neuvázal. Proč jsi měl vlastně vyvazovací lano po 12 km od mariny na neuklizené? Pokud by si ho měl v bakistě, tak si ho uvážeš znovu sám a dobře.
Takže by bylo lepší věnovat se plavbě tak jak je třeba a nebudeš padat do vody. ;)
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » pon led 26, 2009 6:46 pm

Jak píše Lakomec, je to jen v Tvojí hlavě.
Skvělej instruktážní film: Kung Fu Panda :crazy:
Je to kreslený, určitě to pochopíš.
Když tam spadneš, seš mrtvej.
Neni co řešit.
Jednoduše, nepadej. JK
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 26, 2009 8:48 pm

Denis napsal:

Bolo to v Austrálii a lietadlo vyletelo na záchrannú akciu pretože bol spustený poplach z malej epirb bóji. V Austrálii verím, ale kto vyletí pre vás ak ste na pol ceste medzi Maltou a Cyprom??? To je otázka a nie to či ide signál, alebo nie a či ho niekto vyhodnotí. Kto vyletí??? Gréci, Taliani, Turci, Tunisania? Ak by to bolo v USA tak je mi to jasné, ale tu u nás to bude asi na sakramentskej náhode či tam niekde je loď. Uznám ale že epirb bója je dobrá investícia, lebo ju môžeš potrebovať aj 10 míl od pobrežia a to som ochotný veriť že záchranári pre teba vyrazia.



Ta sluzba systemu GMDSS je celosvetova a kazda zeme ( asi mimo Somalska )
ktera ma pobrezi s morem ( nebo jak to nazvat ) musi mit prostredky to nouzove volani ze systemu GMDSS v jejich oblasti umet zachytit a zorganizovat zachranu. Druha cesta jde pres satelity ( ma to dva systemy ) A ty se mezi sebou museji domluvit, kdo tu zachranu zorganizuje a odkud.
Jakmile spustis nouzove volani a oni ho zachyti, funguje to uz samo. Oni se uz domluvi jakou pomoc Ti vyslou. Musis se jen modlit aby to nekdo zachytil a potom doufat ze se neutopis driv nez Te najdou a nebo nedojdou baterky. Urcite to neni stoprocentni jizdenka k zachrane ale zvysuje to sance.

Pocti si na :
http://www.src-lrc.cz/index.php?uid=tes ... -lrc&s=lrc
Tam jsou testove otazky a odpovedi jak to funguje.

# Jsou družicové terminály Inmarsat vhodné pro tísňové volání?
pro tísňový provoz je možné použít všechny standardy Inmarsat, IMO jako součást sysétmu GMDSS však uznává pouze standard-C (díky všesměrové anténě a možnosti napájení z akumulátorové baterie)
# Identifikace terminálů Inmarsat
každý terminál má unikátní identifikační číslo přidělované přímo ústředím organizace Inmarsat, čísla jsou podle standardu 7 až 9 místná
# Tísňové volání pomocí terminálu Inmarsat standard-C
terminál standard-C umožňuje vyslat (připravené-default) tísňové volání prakticky okamžitě, obsahuje kategorii zprávy, identifikační číslo terminálu, jméno lodě, volací znak a polohu

Jak se aktivuje EPIRB?
aktivuje se manuálně nebo automaticky po vynoření se z hloubky 4 m, v níž se při potápění lodě automaticky uvolní z držaku pri potopeni lode

Stanice provozované na základě všeobecného oprávnění lze provozovat
bez volací značky

Za obsluhu vysílacího rádiového zařízení bez platného průkazu odborné způsobilosti uloží úřad fyzické osobě pokutu do výše 100 000 Kč

Inspekční orgány zemí, které pohyblivá stanice (letadlo, loď) navštíví,
mohou vyžadovat předložení průkazu operátora

RCC (Rescue Coordination Centre) je
orgán zodpovědný za účinnou organizaci pátracích a záchranných služeb (SAR) a za koordinaci SAR zásahů v dané oblasti

Jakým způsobem drží SOLAS lodě poslechové hlídky v oblasti A1?
předpisy stanoví, že loď na moři musí mít na kanál 70 trvale nastaven přijímač, k němuž je připojen kontrolér připravený registrovat příchod DSC zpráv (v praxi se tento požadavek řeší použitím dvou VKV radiostanic, jedna sleduje fonický provoz, zejména kanál 16, druhá DSC kanál 70)

SOLAS = lode nad 300 tun a i mensi lode dopravujici pasazery
Takze i kdyz asi velke lodi na mori nepotkavate radi, nejspis to bude nejaka z nich ktera pripluje na pomoc na volnem mori.
Je toho dost na jednu hlavu ale asi i tady plati ze neznalost zakona neomlouva.
Uživatelský avatar
richardm
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 119
Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lanškroun

Příspěvekod richardm » pon led 26, 2009 9:27 pm

Denis píše:Richarde, samozrejme že som čítal tvoj príbeh MOB, čo na to povedať, snaď len "pravdivé ač k nevíře" a pre ostatných poučné, ale nič s tvojich plánovaných MOB protiopatrení by ti nepomohlo. Keby si tam nemal v lodi syna a našli by potom v lodi zdochnutého racka, tak by prišla polícia k záveru že racek ťa vyhodil z lode. :lol: Po obvode mám predsa zábradlie a v zadu takisto, to by do mňa musel vraziť minimálne delfín a ani to nie je isté či by ma to prehodilo cez zábradlie. Neviem ako to máš za kormidelným kolesom, možno to tam máš moderne športové a teda dosť otvorené, tak to tam nejako zatvor.
S tým zagurtňovaním to nie je jednoznačné a môže to byť nebezpečné, teda píš si že čurat nemáš chodiť na zrkadlo. Je známi prípad českého jachtára čo to spravil za nočnej služby, padol do vody dolu hlavou a utopil sa, lebo bol v harnese zamotaný dolu hlavou a nedokázal sa vytiahnuť.
Druhý známy a u nás publikovaný prípad bol, že jachte sa vylomil kýl a loď šla razantne ku dnu aj s jachtármi vzorne uviazanými v harnesoch. Jeden z nich mal nôž a odrezal seba a svojho kolegu čo bol nablízku. Zachránili ich a tak sa svet dozvedel túto neuveritelnú príhodu. Teda zapíš si, ak harnes, potom aj nôž!
Bolo to v Austrálii a lietadlo vyletelo na záchrannú akciu pretože bol spustený poplach z malej epirb bóji. V Austrálii verím, ale kto vyletí pre vás ak ste na pol ceste medzi Maltou a Cyprom??? To je otázka a nie to či ide signál, alebo nie a či ho niekto vyhodnotí. Kto vyletí??? Gréci, Taliani, Turci, Tunisania? Ak by to bolo v USA tak je mi to jasné, ale tu u nás to bude asi na sakramentskej náhode či tam niekde je loď. Uznám ale že epirb bója je dobrá investícia, lebo ju môžeš potrebovať aj 10 míl od pobrežia a to som ochotný veriť že záchranári pre teba vyrazia.
Harnes treba mať s dvomi karabinami a to by si musel byť úplný kôň ak by si nazacvakol aspoň jednu. Prepáč, verím že nie si. Neviem či sme tu spomínali že na palube máš mať natiahnuté vyšponované gurtne, od vchodu po špicu lode, o ktoré sa zacvakneš keď beháš po palube. Ak nemáš, tak zapisuj.
V kokpite máš o čo tie oká z harnesu zacvaknúť? Alebo to plánuješ o zábradlie? Ja už mám nakúpené sklopné oká ktoré namontujem v kokpite a na ceste ku sťažňu. Videl som už aj zábradlíčko pri sťažni, zíde sa ak budeš za búrky musieť šaškovať pri sťažni.

Ešte ma tak napadá, či by nebolo lepšie ťahať za sebou namiesto lana rovno bajbót, vyzerá to sice ako blbosť ale zichr je zichr.


Denis, v podstatě máš pravdu, jacklines (popruhy natažené podélně po stranách paluby a prochází i příčně kokpitem za kormidelními koly) mám, a používám je i k úvazu v kokpitu. Jak postupně čtu příspěvky, tak mi z toho vychází (kromě těch co apelují ať se neposeru strachy..) že jsem se moc zaměřil jen na MOB. A je to pravda. Ta další rizika jako např srážka musím řešit průběžnou kontrolou situace v kombinaci s radarem a na něm nastavenou alarm zonou. Úraz na palubě je strašák, umí pozlobit i zuby... ale pokud nedojde k extrému jako tržným ranám, zlomenině (natož otevřené), tak na trase budu od břehu max 100nm (střed trasy Kypr-Kréta).
Vloni koncem února jsme ve dvou vyplul ze sukošanu na jižní Itálii, jaro je v jadranu dost drsné a ta hnusná zima! Pravdou je že jsem se vrátil samá podlitina, v noci jsme logicky sloužili každý solo, byly velké vlny a většinou totál tma, vlny z ruzných stran a několikrát jsem v kokpitu letěl po držce a natloukl si. V této situaci právě ten úraz hrozí. Chceš si dojít uvařit čaj, rána, paluba mokrá a ležíš. Asi je to na přilbu :D a je po riziku otřesu mozku.
Případ oběšeného vlečeného za lodí jsem také slyšel, myslím že je fakt lepší na záchod dolů, i když do teď jsem to nedělal.
EPirb ti vysvětlovali ostatní, mají pravdu. Musí to funguvat, GMDSS je celosvětová dohoda nejen o EPIRB, a jednotlivé lokality mezi sebou komunikují a způsobu řešení, vyhledání nejbližší lodi, vyslání záchranného plavidla, vrtulníku,... ale statistiky úspěšnosti zásahů jsem neviděl, ani nehledal.
Nepsal jsi že plánuješ taky solo? Můžu se zeptat na detaily?
Uživatelský avatar
richardm
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 119
Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lanškroun

Příspěvekod richardm » pon led 26, 2009 9:33 pm

designer píše:úplně první reakce v tomhle vlákně byla, že si máš dát bacha. Já jsem asi trochu jiná nátura než ty, ale napadá mě tisíc jinejch věcí, které ti můžou zkomplikovat plavbu sólo.
Od technickejch potíží až po zdravotní (prořízlá tepna, otevřená zlomenina, opaření, bezvědomí atd) Taky tě může převálcovat parník, protože budeš padat únavou a zrovna si na chvilku zdřímneš.
Ale ten pád do vody mě přijde jako ta úplně nejposlednější možnost. :?
Fakt nevím, co bys musel na tý palubě vyvádět,abys při zachování elementární opatrnosti přepadnul přes reling. Ta tvoje historka se synem je děsná, a to proto, že si nedovedu představit, že lezu za plavby na zaďák do vody (a u kormidla? někdo bez jakékoli zkušenosti) a to ještě na laně, které jsem si sám neuvázal. Proč jsi měl vlastně vyvazovací lano po 12 km od mariny na neuklizené? Pokud by si ho měl v bakistě, tak si ho uvážeš znovu sám a dobře.
Takže by bylo lepší věnovat se plavbě tak jak je třeba a nebudeš padat do vody. ;)


Vždyť já do MOB story napsal že jsem idiot. Tak nechápu proč se teď divíš co vše za kraviny jsem udělal. Vždyť já s tebou souhlasím a jen jsi zopakoval co jsem sám napsal.... ;)
Vyvazovací lana neuklízím pokud se večer vracím do mariny, což byl tento případ. Ale že jsem si ho po charteru nezkontroloval je zase to samý, jsem idiot.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon led 26, 2009 9:54 pm

Richarde buď v prvé řadě v klidu.... ;) , tady i na lodi.
Jsem rád, že jsi založil toto téma a taky uvedl své chyby, na těch se dobře učí.
Kdysi tady kdosi navrhl založit téma "Jak jsem vyrobil průser...", s tím že se poučíme na chybách druhých. Co myslíš, jak to dopadlo?
No ty jsi snad jedinná světlá vyjímka (pamatuji si kromě tebe ještě na jeden příklad/případ), která se k něčemu přiznala. On se do toho nikdo nehrne a jsem ti za to vděčný :thmbup:
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » pon led 26, 2009 10:07 pm

stare EPIRBy a PLB vysilajici na 121.5 MHz se od pristiho mesice prestavaji sledovat,udajne kvuli prehlceni falesnymi poplachy.takze ted uz jen ty modernejsi na 406 MHz .Ve frkventovanych oblastech je dobry tzv.VPIRB,funguje na stejnem principu akorat vysila pres VHF,ne pres satelit,takze je vetsi sance ze pomuze nektera z okolnich lodi coz muze byt daleko rychlejsi nez akce zachranaru.
Uživatelský avatar
richardm
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 119
Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lanškroun

Příspěvekod richardm » pon led 26, 2009 10:16 pm

Libor píše:Richarde buď v prvé řadě v klidu.... ;) , tady i na lodi.
Jsem rád, že jsi založil toto téma a taky uvedl své chyby, na těch se dobře učí.
Kdysi tady kdosi navrhl založit téma "Jak jsem vyrobil průser...", s tím že se poučíme na chybách druhých. Co myslíš, jak to dopadlo?
No ty jsi snad jedinná světlá vyjímka (pamatuji si kromě tebe ještě na jeden příklad/případ), která se k něčemu přiznala. On se do toho nikdo nehrne a jsem ti za to vděčný :thmbup:


Libore,
dík za pochvalu ;)
Jak můj táta říkal "dvakrát stejnou chybu udělá jen blbec"!
Tak když ty své průsery hodím do placu, tak těm co nad tím chtějí přemýšlet to snad pomůže. Tak proč to nenapsat...
Ne z důvodu zdejší anonymity - že mě tady nikdo osobně nezná, kvůli tomu jsem se nepřiznal..
Pojedu poprvé v životě do Libštátu, se dvěma kámoši. Chtěl bych tam někoho odsud poznat osobně, budeš tam a měl bys chuť chvilku pokecat? Máš tady hodně odmakáno, já jsem nováček s úzkým rozhledem, a jsem zvědavej. ;)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon led 26, 2009 10:26 pm

To víš že budu... ;) , jako loni, jako předloni, jako.....
To víš, že se čas najde..ale jsme tu off topic :oops: . Na Libštát je jiné téma.

Odmakáno není odpluto, asi máš víc mil na kontě, ale doufám se mi letos zadaří s tím něco udělat....
Uživatelský avatar
richardm
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 119
Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lanškroun

Příspěvekod richardm » pon led 26, 2009 10:33 pm

Libor píše:To víš že budu... ;) , jako loni, jako předloni, jako.....
To víš, že se čas najde..ale jsme tu off topic :oops: . Na Libštát je jiné téma.

Odmakáno není odpluto, asi máš víc mil na kontě, ale doufám se mi letos zadaří s tím něco udělat....

super, najdu thema na libštát. A těším se!
Mám toho nějak moc, dnes v noci pro dceru píšu bakalářku, je mazaná a vybrala si téma o mé práci! Výsledek? Táta to napíše :D :(
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 27, 2009 12:39 am

Myslím že nad sólo plavbou uvažuje vela kapitánov a často je to tak, že si na lodi sám aj keď vás je tam viac. Jednoducho posádka je k ničomu a loď zostane len na kapitána, plus k tomu navyše sa ešte stará aj o posádku. Tiež majitelia lodí musia počítať s tým že sa poplavia sami. Z mnohých dôvodov. Ja osobne by som si to rád vyskúšal. Prioritu v mojom živote má moja rodina a najme nutnosť ich ekonomického zabezpečenia, takých je nás tu kopa. Ale blížia sa časy keď budem mať volna viacej a tak sa pripravujem. Nevýhodou moc zodpovedného prístupu je, že pri ňom človek zostarne. :( A tak som skeptický k lanu s uzlami vo vode, ale aspoň budem viac posilovať. ;) Takže ako je viac menej známe, staviam si na predčasný dôchodok 9 m plachetnicu a chcel by som sa na nej plaviť stredomorím. Moja predstava je o plavbách v lete. Jar a jeseň budem venovať v prevažnej miere iným aktivitám. S manželkou som dohodnutý, že moja mesačná plavba /dvojmesačná/ bez nej je prijatelná, niekto sa musí starať o neodkladné veci doma. To sú v skratke moje plány a za Heraklove stĺpy fakt neviem či si trúfnem, zatial o tom neuvažujem.
Takže už pri tom šolichaní mojej lodičky sa snažím myslieť s predstihom, ale o ovládaní kormidla ak som mimo lode som nevymyslel nič. Moja predstava riešenia je založená na dialkovom ovládaní zámku v aute. Ale ako by to malo vyzerať ako celok neviem. S tou plávajúcou kotvou, teda brzdou, je to dobré. Po MOB stlačím ovládač dialkového čo mám na krku, odniekal by mala vypadnúť kotva a loď zabrzdí /ako tak/ a já mám šancu doplávať. Istotne budem používať el.autopilot, keď ho kúpim, tak sa pokúsim to riešiť.
Moja predstava o bezpečnosti na lodi je asi takáto: dobrá psychická pohoda založená na primeranej fyzickej kondícii a bezpečný pohyb po lodi. Teda harnesy, miesta na upútanie, handrelingy, opora pre nohy, protišmykové povrchy. Nad prilbou som bez srandy uvažoval. Ochrana pred chladom a dažďom, neoprénové doplnky. Na všetko asi nebudem mať peniaze, napr. na epirb bóju, ale radar prípadne niečo tomu podobné bude asi potrebné. Niekedy treba spať, nie? Ďalej riešim ovládanie plachiet z kokpitu, ideálne sa mi zdá refovanie hl. plachty do ráhna, ale to je značná investícia, teda možno časom. Búrkové oplachtenie a jeho spolahlívá inštalácia je myslím s tých najdôležitejších vecí. Rovnako aj spolahlivosť motora v ťažkých podmienkach, rozmýšlam nad ešte jednou malou nádržou, tzv. dennou, ale nemám ju moc kam umiestniť, je to tam dosť našlapané. Ďalej spolahlivé kotvenie, prúser hrozí aj pri brehu, teda na lodi budú tri rôzne kotvy a GPS s alarmami. Získavanie predpovedi počasia, ale to si tu už riešil a spravím to podobne.
Je toho strašná kopa, ale verím že časom sa to utrasie.
Uživatelský avatar
richardm
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 119
Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lanškroun

Příspěvekod richardm » úte led 27, 2009 2:02 pm

Denis píše:Myslím že nad sólo plavbou uvažuje vela kapitánov a často je to tak, že si na lodi sám aj keď vás je tam viac. Jednoducho posádka je k ničomu a loď zostane len na kapitána, plus k tomu navyše sa ešte stará aj o posádku. Tiež majitelia lodí musia počítať s tým že sa poplavia sami. Z mnohých dôvodov. Ja osobne by som si to rád vyskúšal. Prioritu v mojom živote má moja rodina a najme nutnosť ich ekonomického zabezpečenia, takých je nás tu kopa. Ale blížia sa časy keď budem mať volna viacej a tak sa pripravujem. Nevýhodou moc zodpovedného prístupu je, že pri ňom človek zostarne. :( A tak som skeptický k lanu s uzlami vo vode, ale aspoň budem viac posilovať. ;) Takže ako je viac menej známe, staviam si na predčasný dôchodok 9 m plachetnicu a chcel by som sa na nej plaviť stredomorím. Moja predstava je o plavbách v lete. Jar a jeseň budem venovať v prevažnej miere iným aktivitám. S manželkou som dohodnutý, že moja mesačná plavba /dvojmesačná/ bez nej je prijatelná, niekto sa musí starať o neodkladné veci doma. To sú v skratke moje plány a za Heraklove stĺpy fakt neviem či si trúfnem, zatial o tom neuvažujem.
Takže už pri tom šolichaní mojej lodičky sa snažím myslieť s predstihom, ale o ovládaní kormidla ak som mimo lode som nevymyslel nič. Moja predstava riešenia je založená na dialkovom ovládaní zámku v aute. Ale ako by to malo vyzerať ako celok neviem. S tou plávajúcou kotvou, teda brzdou, je to dobré. Po MOB stlačím ovládač dialkového čo mám na krku, odniekal by mala vypadnúť kotva a loď zabrzdí /ako tak/ a já mám šancu doplávať. Istotne budem používať el.autopilot, keď ho kúpim, tak sa pokúsim to riešiť.
Moja predstava o bezpečnosti na lodi je asi takáto: dobrá psychická pohoda založená na primeranej fyzickej kondícii a bezpečný pohyb po lodi. Teda harnesy, miesta na upútanie, handrelingy, opora pre nohy, protišmykové povrchy. Nad prilbou som bez srandy uvažoval. Ochrana pred chladom a dažďom, neoprénové doplnky. Na všetko asi nebudem mať peniaze, napr. na epirb bóju, ale radar prípadne niečo tomu podobné bude asi potrebné. Niekedy treba spať, nie? Ďalej riešim ovládanie plachiet z kokpitu, ideálne sa mi zdá refovanie hl. plachty do ráhna, ale to je značná investícia, teda možno časom. Búrkové oplachtenie a jeho spolahlívá inštalácia je myslím s tých najdôležitejších vecí. Rovnako aj spolahlivosť motora v ťažkých podmienkach, rozmýšlam nad ešte jednou malou nádržou, tzv. dennou, ale nemám ju moc kam umiestniť, je to tam dosť našlapané. Ďalej spolahlivé kotvenie, prúser hrozí aj pri brehu, teda na lodi budú tri rôzne kotvy a GPS s alarmami. Získavanie predpovedi počasia, ale to si tu už riešil a spravím to podobne.
Je toho strašná kopa, ale verím že časom sa to utrasie.


dík, absolutní souhlas s tím co píšeš, zodpovědnost normální lidi mít musí, ale neznamená to že nemůžou mít své sny, a ty pak, dle možností rychleji nebo postupně, naplňovat. Když si porovnám základní rozdíl v tom co a jak děláme, tak ty si loď stavíš a já koupil sériovku. A to ti strašně závidím, tu radost z toho když se dopracuješ k rozhodnutí co a jak technicky vyřešit, a to nemluvím o tom když se po práci ohlédneš a to co sis sám vymyslel je realitou. A co si ani nedokážu představit jsou pocity v momentě kdy lod poprvé sedne do vody a kdy poprvé vypluješ, první stovky metrů a míle... a jak poslední noc před vyplutím nebudeš schopen dospat. To vůbec nesouvisí s věkem, dokud se umíme radovat tak je to OK. A svou loď budeš znát do všech detailů, a budeš si na ní věřit mnohem víc než na koupené. Já musím taky pracovat, ne kvůli sobě, ale rodině. Ale udělal jsem nějaká opatření abych mohl pár měsíců v roce plout a nebylo to na úkor zabezpečení rodiny, jako vše tak i tohle opatření není zadarmo... je to ale na jiné forum nebo spíš k pivu, čaji,...
Na podzim jsem potkal na Pantellerii a Tuniské Kelibii dvě anglické rodiny toulající se několik let po středomoří... Je to životní filozofie a svoboda. Ne každý má manželku která chce na moře, což je můj případ - prostě nechce. Ale i ta solo plavba dokáže plně uspokojit, pro někoho to je i cíl. Já rád pluju s kamarády, Jen se nesmíme přecenit, a hlavně bez stresu a nikam nespěchat!!!
Rozhodnuto, přilbu si na jaře beru, vemu od syna lyžařskou. Jednou jsem při hokeji dostal krošček a hlavu narazil do mantinelu, zapadl mi jazyk, cukal se na ledě v bezvědomí až kámoše napadlo že se dusím a vytáhl mi jazyk. Pak týden v nemocnici. A tu si na lodi zřizovat nechci ;)
Zpět k MOB, pokud není cca 550 EUR moc, asi nejlepší jen tohle: http://www.nke.fr/prod.php?idprod=3022647&rs=cv&lang=1
Prý je to napojitelné na jiné systémy, nebo se od nich dá koupit cely autopilot a s tímto MOB...okolo 5000 EUR. Vyměnil jsem si s NKE par mailů, ale pletou si anglická slovíčka, např our a your system... :D
Škoda že můj EPIRB se nesmí použít na jinou loď, já v létě nepluji (pronajímám ji) tak jsem ti jí mohl půjčit. Ale musela by se přehlásit na chorvatském telekomunikačním úřadě na jinou loď aby se to promítlo do GMDSS a je to papírová válka...
Držím palce a závidím vlastní loď!
Uživatelský avatar
Olchor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř zář 17, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Blansko

Příspěvekod Olchor » úte led 27, 2009 6:27 pm

Ahoj. Nevím přesně, jak takový autopilot pracuje, takže berte můj příspěvek s rezervou. Jsem ale elektronik a myslím, že udělátko blokující autopilota v případě MOB by v nejlevnějším případě vyšlo tak na 1000Kč. Koupil bych za tři stovky kvalitní bezdrátový domovní zvonek, má dosah cca 100m. Vysílač zablokovat v poloze vysílání ( s možností vypnutí při nepoužívání), zabalit proti vodě, pověsit na krk. Výstupem přijímače spínat relátko. No a kontakty relé šikovně zapojit do obvodu autopilota tak, aby v případě rozepnutí relé zablokoval kormidlo v krajní poloze - jak říkám, neznám zapojení, snad by šlo kontaktem přepojit servo kormidla od autopilota přímo na napájení. Ještě by to muselo být samodržné, aby to zůstalo vypnuté i při obnovení signálu a taky by tam musel být zpožďovací obvod ( tak 10 vteřin), který by eliminoval krátkodobé výpadky signálu. To jsou ale prkotiny. V případě pádu do vody se hned přeruší radiový signál ( voda ho pouští jen neochotně), nebo nejdále po 100m od lodě a celé to spustí. Není třeba nic mačkat, což je výhoda v případě chvilkového omráčení,nebo dezorientace. Nevýhodou je trvalé zapojení vysílače, ale tipuji s 2,5Ah tužkovým akumulátorem činnost tak 100h. Muselo by se to celé pořádně promakat a odzkoušet a udělat tak, aby to šlo snadno odpojit. No ale v Lanškrouně musí být spousta elektrobastlířů, pohrobků Tesly, ti by to zmákli.
Uživatelský avatar
richardm
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 119
Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lanškroun

Příspěvekod richardm » úte led 27, 2009 6:59 pm

Olchor píše:Ahoj. Nevím přesně, jak takový autopilot pracuje, takže berte můj příspěvek s rezervou. Jsem ale elektronik a myslím, že udělátko blokující autopilota v případě MOB by v nejlevnějším případě vyšlo tak na 1000Kč. Koupil bych za tři stovky kvalitní bezdrátový domovní zvonek, má dosah cca 100m. Vysílač zablokovat v poloze vysílání ( s možností vypnutí při nepoužívání), zabalit proti vodě, pověsit na krk. Výstupem přijímače spínat relátko. No a kontakty relé šikovně zapojit do obvodu autopilota tak, aby v případě rozepnutí relé zablokoval kormidlo v krajní poloze - jak říkám, neznám zapojení, snad by šlo kontaktem přepojit servo kormidla od autopilota přímo na napájení. Ještě by to muselo být samodržné, aby to zůstalo vypnuté i při obnovení signálu a taky by tam musel být zpožďovací obvod ( tak 10 vteřin), který by eliminoval krátkodobé výpadky signálu. To jsou ale prkotiny. V případě pádu do vody se hned přeruší radiový signál ( voda ho pouští jen neochotně), nebo nejdále po 100m od lodě a celé to spustí. Není třeba nic mačkat, což je výhoda v případě chvilkového omráčení,nebo dezorientace. Nevýhodou je trvalé zapojení vysílače, ale tipuji s 2,5Ah tužkovým akumulátorem činnost tak 100h. Muselo by se to celé pořádně promakat a odzkoušet a udělat tak, aby to šlo snadno odpojit. No ale v Lanškrouně musí být spousta elektrobastlířů, pohrobků Tesly, ti by to zmákli.


Ahoj Olchor, nejsem elektronik ale myšlenku jsem pochopil :mad: , a nadhodím ji místním pohrobkům - jen abych je nemusel lovit po hospodách :D . Hlavní je myšlenka, tu mám od tebe a prověřím co a jak s tím dál. Dík Asi by to chtělo aby se to nespouštělo až po 100m, to je moooc pozdě a daleko. Ale to se dá určitě vyřešit, o tom nepochybuju ;) . Dále nemám schéma zapojení autopilota, vypadá to neuvěřitelně ale když ho přímo výrobce Beneteau zabuduje do lodi jako dodatečnou výbavu, tak zákazníkovi dodá jen manuál pro základní výbavu o pouhých 20-ti stránkách, bez jakkékoliv zmínky o nadstandarní výbavě. Takže dík!
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte led 27, 2009 7:19 pm

Tady resi take MOB

http://radiostanice.shop3000.cz/index.php?cPath=93

radar za 92000,- ma funkci MOB a nejmensi vzdalenost je 25 m, ma to prikon 80W
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » úte led 27, 2009 8:19 pm

Tak jsem koukl na Raymarine www.raymarine.eu , jsou tam ke stažení manuály k autopilotům.
Na řídící jednotce je spousta připojovacích míst a taky nějaké S1 a S2.
Spojením těchto kontaktů se počítač vyřadí z činosti.
Je to strana 15 v manualu http://www.raymarine.eu/customer-suppor ... etdet=1437 - samozřejmě záleží co máš.
Takže pokud by se použil geniální systém zvonek od richardm, loď seřídit návětrně, tak po pádu do vody se autopilot vypne a loď by měla vyostřit. Zapojil bych do obvodu ještě jeden vypínač kterým by to šlo vyřadit.
To kormidlo do plného zatočení, to by mohl být docela mazec. To by časem určitě došlo na halzu a kdyby bylo "divoké počasí" to by mohlo skončit se stěžněm ve vodě. A mohlo by se to stát i v případě kdyby ve zvonku došla baterie.
I když lepší stěžeň ve vodě než být utopený.
Lana bych se určitě nevzdával, je jen potřeba spočítat jak je potřeba aby bylo dlouhé a koupit barevné, plavací.
Co vy na to?
Uživatelský avatar
maxik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: úte črc 31, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Příspěvekod maxik » úte led 27, 2009 8:54 pm

Na malé lodi si dokážu představit "něco" co vycvakne otěž hlavní plachty. Plus spolu s volným kormidlem loď nedojede daleko. Jak moc je to zabudovatelné a účinné i do námořní jachty nevím. Schválně tu setrvačnost prubnu v létě.
Zkoušeli jsme na jezu ve šlajsně skočit do proudu a chytit se plavacího barevného lana. Nic moc a to tam člověk skákal nepřekvapený s cílem se chytit... Maxik

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host