MOB - Vlastní zkušenosti

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv lis 26, 2009 10:06 am

I mě to učili ;)
Otázkou je jak moc se to opravdu cvičí?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv lis 26, 2009 12:21 pm

Ostrý MOB jsem nikdy nezažil. Ale když jsem letos před dětmi zažertoval, že se pro ženský nevracíme, protože Man Over Board, tak mne dokonale usadily tvrzením > Mamka Over Board :D
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv lis 26, 2009 2:11 pm

Ivane, snad to není úplně mimo téma:
Jízdu na laně za lodí jsem nezkoušel, ale plně souhlasím s tím, že při trochu rychlejší jízdě už se jedná o vodní lyžování. :-)
Délku jištění je podle mého názoru nutné upravit tak, aby člověk při převrácení lodi nezůstal pod ní, ale zároveň aby byl na dosah (jak píšeš). Problém nastane, když se Ti správně dlouhé jištění o něco zamotá. Pro tenhle případ v poslední době nůž u sebe mám, jen jsem ještě nedoladil jeho umístění.
Ohledně odepínání karabiny jsem dost skeptický – zkus to udělat, když je jištění v tahu (tj. když v něm opravdu vlaješ za lodí).
Zrovna před pár dny jsem se vrátil ke knížce Singlehanded Sailing (Richard Henderson), kde je pěkně popsáno, jak lze kormidlo připevnit a zkombinovat s vlečeným lanem tak, aby vypadnuvší člověk zatažením za lano loď vyostřil. Bylo by zajímavé to vyzkoušet. Mám ale na mysli nácvik, ne ostrý test. :D
Uživatelský avatar
Sajri
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 242
Registrován: úte zář 30, 2008 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Ondřejov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Sajri » čtv lis 26, 2009 3:02 pm

Popisu tu neco, co vas mozna pobavi (me to tedy pobavilo :-) ).
Pred dvema tydny jsme na Jadranu zkouseli manevr MOB, ne s clovekem, ale s fendrem. Kormidelnik dostal za ukol po padu fendru do vody stisknout na GPS tlacitko MOB (byla to Bavaria 37, takze GPS mela na kormidelnim sloupku). Jak bylo stanoveno tak se i stalo, ale pak prislo to necekane: ukazalo se, ze o den drive kdosi omylem tlacitko MOB zmackl, a tato poloha zustala v GPS ulozena. Ani jsme si toho nevsimli.
Misto toho, aby se tato poloha pri novem stisku aktualizovala, GPS jen vyhodila hlasku: "jeden muz jiz pres palubu je, jste si opravdu jisti, ze chcete pridat dalsiho?" Nepamatuju si presne zneni v anglictine, protoze to videl jen kormidelnik a nakonec se mu podarilo to nejak potvrdit, ale trvalo to neumerne dlouho, protoze neco takoveho opravdu necekal :-).
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » čtv lis 26, 2009 6:06 pm

Sajri,to je dobrá příhoda :D
Já se přiznám, že jsme při ostrém MOB měli taky dlouhou prodlevu. Kvůli mě.
Protože když to za mnou šplouchlo a já se otočil, tak jsem nevěřícně čučel na tu hlavu, která se vzdalovala za lodí, a v palici mě probíhalo něco jako “To si snad dělá srandu nebo co? Von tam fakt spadnul?“
Pak jsem se pokoušel vyrvat podkovu z držáku a až pak jsem začal ostřit a startovat motor.
Mačkat nějakej čudlík na sloupku na GPSce mě v tom okamžiku vůbec nenapadlo.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pát lis 27, 2009 10:09 am

Ad Sajri
Pokud se stiskne tlačítko uložení bodu a taktéž MOB na GPS zaznamená se bod kde bylo tlačítko stisknuto. To že se uložení provede se zpožděním (tedy už na jiné pozici) nemá na původní zaznamenanou pozici žádný vliv.
Vyzkoušeno na několika GPS (ale, je samozřejmě možné, že na některých GPS by to mohlo fungovat jinak, i když si myslím, že ne, bylo by to nesmyslné).
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » pát lis 27, 2009 10:18 am

ohledne MOB na GPS ... dle meho je to za vetsiho nez nuloveho vlneni nebo pri zhorsene viditelnosti nutnost, bud MOB fce nebo si nejhur udelat na trase znacku vyraznejsi zmenou kurzu.
Lovili jsme ve Splitskych vratech uletlou cepici, bylo nas nahore dost, takze 1 sledoval, 1 v klidu nahodil motor a nez se tak stalo byla dole i gena. Pak jsme jeli ciste podle ukazovace (bez pouziti GPSky) ... po neuspesnem lovu jsme na GPS zjistili, ze jsme tu cepici lovili hodne mimo puvodni trasu, vlny nic moc, vitr nic moc, viditelnost skvela, "ukazovac" si byl jisty a stejne sme byli vedle.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát lis 27, 2009 10:41 am

Souhlas Simone. Tomu přesně odpovídá i můj obrázek s lovením fendru, který jsem zde vystavil v út listopad 24, 2009 2:11 pm. Původní kurz 160° byl podle pozorovatele, oprava na 290° byla pak na základě GPS.

Po zmáčknutí MOB se opravdu zafixuje pozice a přístroj nám dává různé možnosti. Jako první, potvrzovaná Entrem, je "Navigovat na MOB. A je jedno, za jak dlouho to potvrdím. Vždy je potřeba dbát na směr větru a vln.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát lis 27, 2009 11:07 am

A samozřejmě GPS nezahrne ani směr proudu, pokud je větší než zanedbatelný.

Na kurzu v přílivových vodách jsme MOB cvičili poměrně často. A v jednom případě bohužel neúspěšně.
V zátoce u městeška Padstow foukalo cca 28kts a proti šel odlivový proud snad 4kts. Dohromady to způsobovalo swel, naprosto neorganizované vlnění s nepravidelnými kopci a dolíky 2 až 3m. V tomhle nám instruktor hodil pana Matonku přes palubu (3 plastové lahve, 2 plné vody, s 2m výrazně žlutého plovoucího lana). MOB jsme zadali do GPS a stanovili pozorovatele. První 2 nájezdy k MOBovi byly celkem úspěšné, až na to, že nepravidelné vlnění zajistilo, že lodní hák byl krátký.
Potom jsme najížděli ještě mnohokrát, snažili se brát v úvahu změnu pozice proudem a větrem ale všechno marno. I přesto, že byl podvečer s výbornou viditelností, MOB byl ztracen a celá posádka v depresi jako by to byl někdo z nás.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát lis 27, 2009 11:43 am

Ale Tome, jaká deprese, vždyť jste ho zachránili. To že jste nevytáhli petku háčkem nic neznamená. Přeci kdyby tam byl skutečný MOB, už dávno by byl připraven jeden člen posádky s pořádným lanem kolem prsou, nebo ještě lépe cvaknutým k harnesu, s druhým lanem pro MOBa v ruce a pro toho MOBa by do vody skočil. Přeci by jste nepřišli o kamaráda, protože jste jej nevytáhli háčkem za límeček košile.
Předpokládám, že vždy počítáme s tím, že MOB může mít zlomená žebra, zlomenou ruku,otřes mozku /MOB se nezrodí obvykle jen tak - letící ráhno/, může být zdezorintovaný, v šoku, podchlazený, ve stresu, dokonce v bezvědomí /počítám s vestou/ a podobně.
Tedy předpoklad pomoci mu na palubu z vody je velmi reálný a musím na něj být připrvený.
Tím se zároveň vyhnu nutnosti operovat lodí ve vlnách v bezprostřední blízkosti hlavy MOBa, u kterého si nejsem jist, zda bude schopen spolupracovat a adekvátně reagovat na vznikající situace.
Samozřejmě v případě pouze jednoho člověka na palubě a MOBa je situace krajně obtížná.
Tady už to bude hodně individuální pokud MOB nebude schopen adekvátní spolupráce.
Pepa
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát lis 27, 2009 12:25 pm

Díky Pepo za povzbuzení, ale my se fakt vzpamatovali až na konci etapy v hospodě, kde jsme za pana Matonku drželi tryznu. Pro mě to bylo poučení, že už v trochu těžších podmínkách je MOB neskutečnej průšvih. Třeba v tom swelu najet dostatečně blízko a neumlátit trupem lodi MOBa a případně toho, kdo by ho v reálu lovil. Prostě pokud možno nepadat. Na přicvaknutí harnesu si člověk docela zvykne a na vyčůrání si ji cvakám na dvou místech - je to pohodlné a bezpečné. Paradoxně právě na této plavbě náš instruktor zásadně chodil chcát bez jištění.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 27, 2009 12:32 pm

Když jsem psal o jednoduchém systému pro zastavení lodi při MOB během sólové plavby, měl jsem na mysli tohle:

Obrázek
Obrázek jsem někde našel. :-)

Funkce je z obrázku myslím jasná.
Poznámky:
* Loď by měla být slabě návětrná.
* Lano by mělo plavat.
* Na konci je malá bójka výrazné barvy.
* Doporučuje se, aby sólista byl k lanu vhodným způsobem navázán (kromě obvyklého jištění). V případě, že vypadne v bezvědomí, kormidlo se uvolní také.
* Edit: A šekl by asi neměl být zarezlý. :-)
Naposledy upravil(a) lynx dne pát lis 27, 2009 12:36 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pát lis 27, 2009 12:36 pm

Pepa píše:...by byl připraven jeden člen posádky s pořádným lanem kolem prsou, nebo ještě lépe cvaknutým k harnesu, s druhým lanem pro MOBa v ruce a pro toho MOBa by do vody skočil. ...

Ahoj, můžu se prosím zeptat kam nejlépe lano/a vyvázat, příp. kam cvaknout harnes,... jaké lano ideálně použít, jak zabránit lanu namotání do vrtule, než budu moci dát volnoběh,... A jak mohou být užiteční ostatní členové posádky při vyvazování a práci s tímto lanem... ? MOBa raději vyvázat nebo jen lano podat či nějak jistit... ?
Díky moc, jsem začátečník, s lanem při MOB nemám ještě zkušenost,
Lenka*
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát lis 27, 2009 12:39 pm

Konečně vidím k čemu je snap šekl hlavně určený. Diky za sicu :good:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát lis 27, 2009 1:14 pm

můžeme to lenko o velikonocích vyzkoušet. voda bude mít asi tak 12, takže to bude velice autentické ;)
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pát lis 27, 2009 1:16 pm

V tom případě pro tebe ovšem neskáču, pro to lano si budeš muset doplavat sám. :D
L*
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pát lis 27, 2009 1:20 pm

Já jen, že ani ne měsíc na to poprvé půjčuju loď. A nerada bych něco podcenila.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 27, 2009 1:49 pm

Přiznám se, že s autopilotem, ať už větrným nebo elektronickým, nemám zkušenosti. Já jsem se snažil (někdy úspěšně, jindy ne) využívat samořiditelnosti lodi.
Obrázek pochází z doby, kdy se elektronika moc nepoužívala, a v dnešní době se nejspíš předpokládá, že elektronický autopilot je vyřazen.
Z popisu jsem vybral to podstatné, ke konstrukci už tam další podrobnosti nejsou.
Ráz záchranného lana by mi starosti nedělal – naopak, k nějakému rázu dojít musí, aby se šekl otevřel.
Napadlo mě ale, že by bylo velice nešikovné, kdyby člověk jakkoli spojený se záchranným lanem chodil na příď. Lano a navázání by se jistě všude úžasně motaly. Takže odepnout (z jištění ne – jen ze záchranného lana)? Ale z přídi člověk také může vypadnout, dvakrát nebo třikrát už mi to Neptun naznačil.
Je to prostě jen jeden způsob. Kombinací více metod, z nichž ani jedna není samospasitelná, člověk může dosáhnout pro něj přijatelné míry bezpečnosti.
A vvvo ttom ttto jje. :D
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Re: MOB - vlastní zkušenosti

Příspěvekod deko » pát lis 27, 2009 8:02 pm

david píše:při dojezdu hadry nechat vyflatrovat,


ja posadke vzdy hovorim "ak je ohrozeny zivot, kasleme na nejake materialne skody. cize ak vidim MOB, okamzite startujeme motor a vypustame vsetky plachty. nech si Neptun radsej zoberie pradlo ako cloveka"

tym mam na mysli hlavne situaciu, ze by som do vody spadol ja. pocitam vzdy s najhorsou moznostou - teda ze posadka spanikari. a v panike maju mat ludia iba jednu ulohu, lebo akonahle je ich viac, ani jednu nespravia dobre. tak nech sa snazia zachranit mna, niekto iba otvori stoper hlavnej plachty a uvolni lano na vincni pre kosatku a sustredia sa na zachranu.

viem si ale predstavit, ze keby som bol na palube a MOB by bol niekto iny, tak by som zavelil zbalenie pradla, zatial co by som startoval motor a otacal by som lod. samozrejme, minimalne jeden clovek by stale ukazoval na MOB.
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » pát lis 27, 2009 8:08 pm

Libor píše:I mě to učili ;)
Otázkou je jak moc se to opravdu cvičí?


nam to pri kurze na Slovensku sice nehovorili. aj tak som to ale cvicil so vsetkymi posadkami (ehm so vsetkymi dvomi :mad: ) :good:
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pát lis 27, 2009 9:02 pm

Odpovim Ivanovi.

Je dobre umet vice nez jeden zpusob manevru MOBu. Napr. S a bez motoru. Take je dulezite velmi dobre mit vycviceno etapu ktera nasleduje po zastavenim vedle cloveka ve vode. Jeden nebo vice zpusobu jak ho/ji vytahnout bezpecne z vody.


K otazce. Budu to popsat jako zpomaleny film abych nenechal nic. Ve zkutecnosti to vse proudi hladce. Hodne pomaha si to predstavit, cely process pred ocima predstavit, jeste pred opravdovym drilem.
Dejme tomu ze jedu na plachtach a vyzvednu cloveka; na plachtach. Vitr muze byt z jakehokoliv smeru.

- ukazat. neustale ukazat, pokud muze jeden clovek jen ukazat pak fajn pokud ne pak proste neztratit z oci. To plati jako nejdulezitejsi. ukazat se ma az do chvily, kdy je clovek privazan k lodi.
- Kormidelnik se diva zpatky a meri dve delky lodi ale jede dal.
- Po dvou delkach lodi hlavni plachta rychle pritahnout doprostredka. Na kosatku nesahat.
- Obrat, tedy do vetru, z jakehokoliv smeru (tim jak Maris popsal se stal tzv Heaving To. neboli Crash Stop, ci lod zastavit. Lod ztratila vetsinou rychlosti ale NEstoji! Je to dulezite protoze to znamena ze ryclosti asi 1 uzlu muzes lod ridit. Po obratem je najednou krasne ticho, a to pouzivas k premyslenim: mas dalsiho cloveka ktereho muzes poslat dolu vyvolat pomoc a ktery to umi? mas par vterin klid k premyslenim.
- Ridis lod smerem k cloveku, a snazis ho mit na NAvetrne strane pro podani podkovy. podas mu podkovu. Ne hodit, ale podat. Uklidnis ho, ze se vratis za chvily, musis mu ukazat klidne chovani to ho muze zachranit zivot
- Hned po podanim podkovy ridis lod bocnim smerem, tim je zkutecny vitr troche zadobocni. Jedes od cloveka abys ziskal prostor. Jedes asi 100 metru. Delas obrat tedy do vetru, tim jsi zas ve smeru cloveka. a hned po obratem zbavis se kosatky. Hned pote musis pustit hlavni celou ven. Je to nutna kontrola, zda dokazes timto smerem naprosto vyprazdnit celou hlavni z vetru. Tedy musi flapovat. Bude to za chvily nutne! Pokud se hlavni nevyprazdni celou, potapis se, tedy jedes od vetru prych malinko, a vratis se na o neco ostrejsi uhel, a hned zas kontrlujes zda hlavni se vyprazdni celou.
- Hledat pokud mozno Transit, tedy bod za clovekem ktery by stal ve tranzitu s clovekem.
- Hrat s hlavni dle potreby a dle pokud existuje rychlomer, lod musi mit rychlost 1 uzlu ne vic. Mas mit cloveka ted na ZAvetrnou stranu, a jakmile je na boku lod se ma naprosto zastavit tim, ze hlavni prave uvolnis celou.
- Nasleduje zvedani cloveka z vody ale to ted vynechame. Jen rikam ze je dulezite ho nechat v lezici poloze behem cele procedure, a ze je v kazdem pripade nutne vyvolat pomoc. Clovek ve vode je situace Distress cili Mayday at se zachrani nebo ne.

To vse je dulezite umet. Ale RYA doporucuje jednoznacne, ze pokud mas motor, mas ho pouzivat. To znamena ze je dobre umet i dalsi proceduru, kombinace plachty s motorem.

- Prvni etapy az do podani podkovy jsou totozne s predchozi procedurou.
- Hned po podkovou, hledat ve vode ze tam nejsou lana, zapnout motor, a plout od vetru primo, asi 100 metru, otacime do vetru a jsme zas ve smeru cloveka, zbavime se kosatky a nesahame na hlavni! Ona tam proste bude stat. Jedeme primo do vetru motorem pomalu a zastavime se u cloveka ktery je zas na ZAvetrne strane, a na posledni chvily hodime motor na neutral z bezpecnostnich duvodu.

Ivane zminils chyceni bojky. Je to podobne akorat, ze bojku musim mit na NAvetrne strane. Pokud ji budu mit od vetru, a nezastavil jsem se naplno, hrozi ze lod se bude otacet kolem bojky, coz bude pusobit neplanovanou hlazu. To se nebude stat pokud budes mit bojku nad sebou ci na navetrne strane.

To jsou dve varianty. Exiistuji jini ! hlavne, abys se s procedurama citil dobre.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon lis 30, 2009 10:23 am

MARIS píše:Já jsem... dávno naučil řešit MOB při plavbě ostře nebo na bočák tak že provedu okamžitě Ré s tím,že genu nechám zaseklou tak jak byla a grot nechám přeletět na druhý bok.Tím,že se grot přesune na druhý bok tak tlačí loď do návětří a gena tím že je vynesena na druhý bok,tlačí loď do závětří. Čili loď okamžitě zastaví a driftuje.

Maris zde popisuje zpusob zachrany postavenim lodi do driftu. I mne se tento zpusob velice zamlouva, protoze je to velmi rychle. V souvislosti s tim bych se s vami rad podelil o svou nepeknou zkusenost.

Na jedne maltske preplavbe jsme s kolegou Sajrim chteli za vetru kolem 30-40 kt (presne si nepamatuji) uhnout nejake velke lodi, aby nemusela delat zbytecny manevr. A predstavte si muj udiv, kdyz jsme provedli obrat proti vetru s cilem postavit lod do driftu, ale ona potvora si zvesela pokracovala dale rychlosti tak (dle pameti) 5-7 kt. Dnes si myslim, ze to bylo zpusobeno tim, ze jsem pri provadeni obratu nedotahl plachty na stred, takze gena sice byla po obratu vylozena na vitr, ale ne dostatecne, takze porad pohanela lod kupredu odhromady s hlavni. To jsem videl na vlastni oci poprve v zivote.

Zaver: je nutne vzdy mit na zreteli, ze v silnem vetru lod nemusi nutne zustat v driftu, kdyz se behem obratu obe plachty nedotahnou na stred.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti