Příspěvekod Achlamarin » pát lis 27, 2009 9:02 pm
Odpovim Ivanovi.
Je dobre umet vice nez jeden zpusob manevru MOBu. Napr. S a bez motoru. Take je dulezite velmi dobre mit vycviceno etapu ktera nasleduje po zastavenim vedle cloveka ve vode. Jeden nebo vice zpusobu jak ho/ji vytahnout bezpecne z vody.
K otazce. Budu to popsat jako zpomaleny film abych nenechal nic. Ve zkutecnosti to vse proudi hladce. Hodne pomaha si to predstavit, cely process pred ocima predstavit, jeste pred opravdovym drilem.
Dejme tomu ze jedu na plachtach a vyzvednu cloveka; na plachtach. Vitr muze byt z jakehokoliv smeru.
- ukazat. neustale ukazat, pokud muze jeden clovek jen ukazat pak fajn pokud ne pak proste neztratit z oci. To plati jako nejdulezitejsi. ukazat se ma az do chvily, kdy je clovek privazan k lodi.
- Kormidelnik se diva zpatky a meri dve delky lodi ale jede dal.
- Po dvou delkach lodi hlavni plachta rychle pritahnout doprostredka. Na kosatku nesahat.
- Obrat, tedy do vetru, z jakehokoliv smeru (tim jak Maris popsal se stal tzv Heaving To. neboli Crash Stop, ci lod zastavit. Lod ztratila vetsinou rychlosti ale NEstoji! Je to dulezite protoze to znamena ze ryclosti asi 1 uzlu muzes lod ridit. Po obratem je najednou krasne ticho, a to pouzivas k premyslenim: mas dalsiho cloveka ktereho muzes poslat dolu vyvolat pomoc a ktery to umi? mas par vterin klid k premyslenim.
- Ridis lod smerem k cloveku, a snazis ho mit na NAvetrne strane pro podani podkovy. podas mu podkovu. Ne hodit, ale podat. Uklidnis ho, ze se vratis za chvily, musis mu ukazat klidne chovani to ho muze zachranit zivot
- Hned po podanim podkovy ridis lod bocnim smerem, tim je zkutecny vitr troche zadobocni. Jedes od cloveka abys ziskal prostor. Jedes asi 100 metru. Delas obrat tedy do vetru, tim jsi zas ve smeru cloveka. a hned po obratem zbavis se kosatky. Hned pote musis pustit hlavni celou ven. Je to nutna kontrola, zda dokazes timto smerem naprosto vyprazdnit celou hlavni z vetru. Tedy musi flapovat. Bude to za chvily nutne! Pokud se hlavni nevyprazdni celou, potapis se, tedy jedes od vetru prych malinko, a vratis se na o neco ostrejsi uhel, a hned zas kontrlujes zda hlavni se vyprazdni celou.
- Hledat pokud mozno Transit, tedy bod za clovekem ktery by stal ve tranzitu s clovekem.
- Hrat s hlavni dle potreby a dle pokud existuje rychlomer, lod musi mit rychlost 1 uzlu ne vic. Mas mit cloveka ted na ZAvetrnou stranu, a jakmile je na boku lod se ma naprosto zastavit tim, ze hlavni prave uvolnis celou.
- Nasleduje zvedani cloveka z vody ale to ted vynechame. Jen rikam ze je dulezite ho nechat v lezici poloze behem cele procedure, a ze je v kazdem pripade nutne vyvolat pomoc. Clovek ve vode je situace Distress cili Mayday at se zachrani nebo ne.
To vse je dulezite umet. Ale RYA doporucuje jednoznacne, ze pokud mas motor, mas ho pouzivat. To znamena ze je dobre umet i dalsi proceduru, kombinace plachty s motorem.
- Prvni etapy az do podani podkovy jsou totozne s predchozi procedurou.
- Hned po podkovou, hledat ve vode ze tam nejsou lana, zapnout motor, a plout od vetru primo, asi 100 metru, otacime do vetru a jsme zas ve smeru cloveka, zbavime se kosatky a nesahame na hlavni! Ona tam proste bude stat. Jedeme primo do vetru motorem pomalu a zastavime se u cloveka ktery je zas na ZAvetrne strane, a na posledni chvily hodime motor na neutral z bezpecnostnich duvodu.
Ivane zminils chyceni bojky. Je to podobne akorat, ze bojku musim mit na NAvetrne strane. Pokud ji budu mit od vetru, a nezastavil jsem se naplno, hrozi ze lod se bude otacet kolem bojky, coz bude pusobit neplanovanou hlazu. To se nebude stat pokud budes mit bojku nad sebou ci na navetrne strane.
To jsou dve varianty. Exiistuji jini ! hlavne, abys se s procedurama citil dobre.