používání autopilota

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
karaya2
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

re:

Příspěvekod karaya2 » pát lis 16, 2012 12:22 pm

brin píše:Mimochodem, jak se tu mluvilo o nebezpečí používání autpilota v noci, není nic jednoduššího používat tzv tlačítko mrtvého muže. Každých 5 minut je nutné ho stisknout, nebo se spustí alarm, případně vypne motor nebo jiná akce...

Když v noci spadneš do vody při rychlosti 6 uzlů a loď pojede 5 minut , tak to máš spočítaný . Nikdo tě nenajde :hmm: Skutečně není nic jednoduššího .
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » pát lis 16, 2012 12:53 pm

Jenže tady nejde o spadnutí do vody při hlídce, tomu se ničím zabránit nedá, tady jde o usínání na hlídce! To snad bylo jasné.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát lis 16, 2012 1:09 pm

[quote="brin"]Mimochodem, jak se tu mluvilo o nebezpečí používání autpilota v noci, není nic jednoduššího používat tzv tlačítko mrtvého muže. Každých 5 minut je nutné ho stisknout, nebo se spustí alarm, případně vypne motor nebo jiná akce...[/quote]

Už si niečo také videl, máš s tým skúsenosť, môžeš to popísať?
Uživatelský avatar
Jakub_Vaurien
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 136
Registrován: stř zář 14, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod Jakub_Vaurien » pát lis 16, 2012 1:10 pm

Jestli správně počítám tak jde při rychlosti 6 uzlů a 5 minutovém intervalu o 926m než se vypne motor. To zvládne i slabší plavec při vidině, že by tam měl zemřít. Pokud se tedy bavíme o vodách ve kterých hned nezmrzne.

Další věc je ta, že vypnutý motor vzbudí další členy posádky a navíc předpoklad, že těsně před tím než se jdeš vyčurat tak zmačkneš tlačítko a ihned vypadáváš z lodi taky není moc pravděpodobná takže uběhne ještě nějaká doba než dojde k onomu vypadnutí.

Samozřejmě beru v potaz rozumné podmínky. Při rozbouřeném moři je vesta a harnes docela základ.
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pát lis 16, 2012 3:03 pm

jezisi, teda spravne Pane Jezisi, vo cem to zas melete ? Jaky tlacitko ? Tlacitko "mrtveho muze"je snad pouze na zeleznici nebo snad v NewYorskym metru .. aspon sem vo tom cetl (a nijak dal po tom extra nepatral) ... na zadne lodi, kde jsem kdy byl, zadny tlacitko pro Muze nebylo ... ani pro Zensky ... "hotovo 5" ... na lodi, pri hlidce, nema
a) kdo co usinat - especielne ten, kdo je ve sluzbe (a to nemyslim jen toho kdo prave toci koleckem) ....
b) nikdo nikam nema padat (bez vedomi ostatnich) .. idealne teda vubec ne
od toho existuji dobre, zazite zvyky, aby se podobnym nehodam zabranilo ... ted nemluvim o extremech typu solo plavba kolem koule atd ...

btw, na to aby vznikl echt pruser, nemusi byt na palube ani tlacitko, ani nikdo nemusi spat .. staci aby jeden spadl v noci pri chcani pres palubu a zbytek hlidky muze byt pri plnym vedomi a reagovat hned .. staci troska silyho vetru, vetsi vlny, kurs na zadak = uvazana kontraotez a o "zabavu je postarano"....
Uživatelský avatar
Pefry2012
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: ned črc 22, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pefry2012 » pát lis 16, 2012 3:42 pm

Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » pát lis 16, 2012 11:33 pm

Tlačítko mrtvého muže se používá velmi často v průmyslové výrobě, kdy obsluha musí věnovat pozornost strojům a aby nedošlo k nehodě, protože člověk je nedokonalý, tak mají tzv. „Dead man switch“ nastavený na daný časový interval, který v případě nestisknutí tlačítka v dané době zařízení vypne, odpojí nebo vykoná jinou akci. Na loď je ideální toto implementovat při samoplavbách, delších přeplavbách v málo lidech během nočních hlídek apod., kdy hrozí reálné nebezpečí usnutí hlídky. Vůbec se nemusí jednat o složité zařízení, lze použít i například aplikace do moderních mobilních telefonů, které při stisknutí obnoví odpočet a v případě vypršení času spustí alarm, který spící hlídku probudí. Lze samozřejmě nastavit libovolný časový interval. A pokud si myslíte, že správné je se těmto pomůckám vyhýbat, protože správný námořník je nepotřebuje, protože je to o tréninku apod., tak byste se myslím dost divil, protože předpokládám, že profesionálové využijí v obtížných podmínkách jakýchkoliv prostředků, které jim mohou zajistit vyšší bezpečnost a snížit rizika. Myslím, že se shodneme, že moře dokáže být pro náš suchozemský druh smrtelně nebezpečné, a proto je vhodné používat jakékoliv prostředky, které dokáží zabránit škodám na majetku nebo zachránit lidské životy.
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » sob lis 17, 2012 9:35 am

Brnie .. co je to Dead Man Switch pochopitelne vim. A souhlasim .. pouziva se k zastaveni stroje, kdyz obsluha odpadne (z ruznych duvodu). Povez mi prosim, co si predstavujes pod pojmem "zastavit stroj" v pripade plujici plachetnice ?? Vypnout autopilota ? A pak se jako bude dit co ? Pak ta lod pojede proste jen jinam nez jela predtim - nic vic se nestane. Nebo vypnout motor ? A co kdyz motor vubec nejel ? A co kdyz se jelo na plachty ? Nebo co se ma jako stat ? Obecny problem je, ze lod (podobne jako letadlo) se, na rozdil od jinych stroju a dopravnich prostredku, proste neda jen tak zastavit ...

Je potreba vratit se na zacatek. Ja jsem moc nepochopil CO se snazite vyresit ....

1) Je to nebezpeci MOB ? Existuje rada vyzkousenych a doporucenych zpusobu jak se teto situaci HLAVNE vyhnout a az potom jak ji resit - vicepocetna hlidka, uvazy. A pokud k nemu uz dojde, je podstatne, aby o situaci zbytek posadky vedel a zacal spravne reagovat.

2) Je to nebezpeci usnuti na hlidce ? Existuji vyzkousene postupy - vicepocetne hlidky, kdy maji byt vsichni vzhuru a treba si povidat a hlidat se navzajem. Ze se tak mnohdy nedeje, to uz je vec jina.

3) Co kdyz jsem/musim byt na hlidce sam ?

- Co se MOBU tyka - pak staly uvaz, uvaz, v nepriznivejsich podminkach vubec nechodit mocit pres palubu nebo na zad. K autopilotum Raymarine se dodava dalkove ovladani - pouzitelne snad i pro pripad padu do vody ... otazka je, jaky realny dosah ten vysilac ma ... nikdy jsem nad tim nebadal.

A ted to hlavni - pokud spadnu do vody, stale musim mit na pameti, ze lod se nezastavi. I kdyby se nakrasne vypnul autopilot. Proste jen pojede jinam. I kdyby se vypnul motor budu mit zasadni problem se k lodi vubec dostat ... vlny, vitr, pripadny proud to vse ovlivnuje lod jinak nez me. O plachtach nemluvim - ty nikdo neskasa a jak na svinu si lod sama najde kurs, kterym se krasne rozjede pryc.

Predstava ze k odplouvajici nebo i rychleji splouvajici lodi doplavu je skoro nerealna ... zkus si nekdy k lodi doplavat - ale ne v lete v CHorvatsku na hladine jako zrcadlo a v plavkach, ale ve vlnach a v "plne polni"... spodky, tlusty ponozky, mikina, treba svetr, k tomu komplet zlutaky, holinky, a nafouknuta vesta ... plavat se v tom skoro neda. Zkus si kurz preziti ISAF abys mel predstavu co "by vas cekalo" - jsem docela dobry plavec ale po 40m v bazenu jsem mel dost a hlavne .. ty v tom vsem jsem jak nafouklej balon a skoro neplaves - ty se posunujes jak pidalka jablecna.

A co se usnuti tyka - staci obycejnej budicek, tzv "kuchynka minutka" ktera te za chvili prozvoni ... jinak, kdyz jsme se s kamosem pluli ve dvou, problem nocnich hlidek a unavy jsme resili tim, ze jsme meli sluzby vyrazne kratsi nez je beznym zvykem. Treba jen dve hodky, nebo dokonce jen jednu ... To se da ustat v pohode. A kdyz ne, neni problem kamose vzbudit o neco driv, ze to "nedavam". Naopak, byly nadherny noci a ja se citil tak dobre, ze jsem dal treba i 5 hodin a kamose nechal spat.

Proste chci rict, ze reseni jiz existuje - vyzkousene a doporucene postupy. A ruzny hejblatka jsou sice fajn, ale jsou to jen pomucky. Nic zsadniho neresi.
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » sob lis 17, 2012 10:41 am

Souhlas s Tashonka, ostatně je jasné, že když něco pluje na plachty a nemá obsluhu, že to asi nezastaví.

Já jsem mluvil o té situaci usínání na hlídce - kdy ty sám navrhuješ používat kuchyňské odpočítávadlo. To je můj „dead man switch“. Naprosto stačí. Pro ostatní situace je samozřejmě nepoužitelný, nicméně dovedu si představit i situaci, kdy by mohl pomoci v případě MOB, a to že by alarm vzbudil spící posádku. Netvrdím, že to někoho zachrání, ale může.
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » sob lis 17, 2012 11:02 am

ja to nenavrhuju ... ja navrhuju na hlidce neusinat :-) tu minutku jsem zminil jako nejjednodussi technicke reseni ... v pripade MOB naprosto neucinne ... v pripade tvrdeho spanku taky a snad jen v pripade lehounkeho zadrimnuti ...
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » sob lis 17, 2012 11:26 am

Zkoušel jste si někdy po 16 hodinách bdění sednout v teple? Sám a v tichu? Je to poněkud uspávající. Ekvivalent řízení auta. Sice hezké, že je nutné neusínat, ale člověk není robot.
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 320
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » sob lis 17, 2012 11:51 am

No a na to je ten autopilot ;)
Jenom není autopilot jako autopilot. Jednoduchý musíš hlídat :hmm: , a nemůžeš spát...
Ty složitější už mají i čidlo (možná i levnější, nemám až takový přehled), které otočí loď do dryftu, když se od něj vzálíš - MOB ;) (pokud je ovšem puštěný autopilot...). K tomu AIS, alarm, když na tebe jede loď. (z Vendee Globe už odstoupily dvě lodě po srážce s rybářema :cry: , rybáři neměli AIS...).
A pokud mám autopilota používat, tak taky musím vědět, co zrovna ten konkrétní dokáže a umí :good: (a kde má jaké senzory a pod.)
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 430
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Příspěvekod jajarin » ned lis 18, 2012 12:39 pm

Já si v noci nastavuji mibil na zvonění každých 15minut.Posádka je informuvána,
že když bude dlouho zvonit ,tak je něco špatně.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned lis 18, 2012 1:05 pm

jak pise panak.ml neni autopilot, jako autopilot.
Certifikovany by mel byt odolny k ruseni od HF/VHF/mobilu pouzivanych na lodi. Ale to jde ponicit nespravnou instalaci. Procist manual, tam muze byt predepsan stineny kabel, v kovove chranicce, delka a podobne. Pomuzou i nacvakavaci ferity ( podobne na kabelech k PC atd ) Kdyz jim jde kabel provleknout nekolikrst, tak to je to lepsi. Kabel je antena....
Pluje nekolik jachtaru okolo sveta a jiste autopilota pouzivaji, tak se jich zeptejte. Petr Onracek odrovnal nekolik autopilotu, ale o nejakem ruseni a ovlivneni autopilota nepsal. Miva casto nejake besedy, tak se ho zeptejte.
Ale to muses ovlivnit jen na sve lodi.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned lis 18, 2012 7:44 pm

Známi pri sólo jazdách jazdil s autopilotom v noci tak, že ďalekohladom skontroloval priestor okolo, ak videl svetlo, tak ho vyhodnotil ktorým smerom a ako rýchlo sa asi pohybuje a potom nastavil budíka trebars na 10 min a hodil šlofíka. Potom spravil znovu kontrolu okolia a zas dal budíka. Nepametám si presne na aký najdlhší čas si pospal, ale mal to nejak napočítané na rýchlosť trajektu. Takto pochrapkával celú noc, v kokpite zabalený do spacáku a ošírovaný harnesom.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon lis 19, 2012 12:13 am

Denisi, ale to spal a mel strach ze do neceho narazi, ne ze by mu blbnul autopilot. Tady se asi resi dve rozdilne veci. Spani a chyba autopilota. Asi by to chtelo oddelit.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon lis 19, 2012 9:19 am

Spanie v krátkych časových úsekoch eliminuje možné chyby autopilota. Každý si kúpi autopilota nejakého, večšina takého, na akého má prachy. Največšie múdro už zaznelo, prečítať si návod. Čo môže byť problém.
Uživatelský avatar
LiborJ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: stř lis 21, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod LiborJ » pon pro 03, 2012 4:57 pm

Tibor píše:Druhý: slnečno, bezvetrie, veľký prázdny kus mora, 6 hodín rovnaký kurz. Posádku nechávam spať, zapnem autopilota, sedím v kokpite a spokojne meditujem (teda bdelo pozorujem to pokojné more, nespím samozrejme) 8) . Autopilot drží kurz ako podľa pravítka asi tak 2 hodiny. Potom, bez akékoľvek pozorovateľného impulzu, vytočí kormidlo naplno doprava a začne krúžiť. Vypnem ho, znova zapnem, nastavím kurz a on sa tvári, že sa nič nestalo a reže zasa tú priamku. Po asi 1h, keď už by som skoro uveril, že som mal halucinácie, opäť bez vyzvania tvrdá otočka doprava. Ani raz som ho nenechal krúžiť príliš dlho, ale netváril sa, že by chcel prestať s točením.


To samé jsem zažil s Beneteau Cyclade 43.3 ......... proč se to děje?????
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte pro 04, 2012 1:17 am

LiborJ píše:
Tibor píše:Druhý: slnečno, bezvetrie, veľký prázdny kus mora, 6 hodín rovnaký kurz. Posádku nechávam spať, zapnem autopilota, sedím v kokpite a spokojne meditujem (teda bdelo pozorujem to pokojné more, nespím samozrejme) 8) . Autopilot drží kurz ako podľa pravítka asi tak 2 hodiny. Potom, bez akékoľvek pozorovateľného impulzu, vytočí kormidlo naplno doprava a začne krúžiť. Vypnem ho, znova zapnem, nastavím kurz a on sa tvári, že sa nič nestalo a reže zasa tú priamku. Po asi 1h, keď už by som skoro uveril, že som mal halucinácie, opäť bez vyzvania tvrdá otočka doprava. Ani raz som ho nenechal krúžiť príliš dlho, ale netváril sa, že by chcel prestať s točením.


To samé jsem zažil s Beneteau Cyclade 43.3 ......... proč se to děje?????


Myslím, že všechny autopiloty se po určité době "utrhnou". Proč se to děje?
Můj názor.
Autopilot má nastavenu (nevím kde) odchylku od kurzu, kterou je schopen kompenzovat. Jestliže třeba vlny "hodí lodí" tak, že odchylka směru lodě (head) je větší, než nastavená tolerance, autopilot vypne a přestane loď řídit. Pokud jedeš na motor, tak se loď točí podle smyslu otáčení vrtule motoru.
Někdy mám pocit, že má autopilot nějaký integrátor, který načítá drobné výchylky až do dosažení meze, kdy vypne.

V praxi používám autopilota tak, že musí neustále někdo sedět u něj. Může to být i méně zkušený kormidelník. Ten potom autopilota tlačítkem vypne, chytne kormidelní kolo, snaží se korigovat kurz a řve, aby přišel někdo, kdo loď zase uklidní.

Zkušený kormidelník hlídající autopilota jej občas vypne a okamžitě zapne. Říkáme tomu "systém Microsoft".
Časová jednotka "občas" je různá na každé lodi. Stanovuje se experimentálně tak, aby kormidelník autopilota "resetoval" dříve, než se autopilot vykašle na poctivou práci.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte pro 04, 2012 11:06 am

Tak tady jsou zkusenosti s autopilotem od Pavla Jerabka z Lavinie

s rusenim mam obecne problemy, to ano. A oboustranne, tj. autopilot mi "tika" do vysilacky a urcite je "zivejsi", kdyz zrovna vysilam. Ne ze by plul nekam jinam nez chci, nez je naprogramovany, ale zacne trochu vic makat, protoze zrejme dostava bludne signaly. Jak jsem psal, je zavisly na elektronickem kompasu a pri vysilani rozhodne nejake elektromagneticke pole vznika...

vic maka = casteji reaguje na odchylku kurzu

Pavel pluje sam, tak kdyz spi, nema kdo hlidat autopilota. Ma zapnute AIS a radar a to ho hlida pred srazkou jinou lodi.

Pokud muze autopilot vypnout pri velke odchylce, tak by urcite mel dat alarm. Neznam funkci autopilota, ale kazda vec rizena mikroprocesorem musi drzet nastaveni i kdyz je odchylka jakakoliv, zastavi se to jen kdyz to najede na mezni hranice mechanicky, to vypinaji koncove spinace.

Je moznost do hlidani kurzu zapojit i GPS ? Jde to vse sprahnout spolecne aby to samo drzelo kurz a nebo pri odchylce vyhlasilo alarm.

Asi se pri nakupu autopilota musi prihlizet k cemu ma slouzit. Tech jachtaru co pluji sami na velke vzdalenosti je urcite hodne a tech problemu moc neni. Chce to jen zvolit spravny. I od renomovane firmy nevydrzi nekolika mesicni kormidlovani, kdyz neni radne predimenzovani ( Petr Ondracek )
Jiny bude vhodny na ryby a nebo ve dne. Jiny na dlouhe plavby, kdy se na nej budete muset spolehnout a sverit mu svuj zivot.....
Ten casovy alarm by nemel hlidat autopilota, ale kdyz lod neni hlidana pred srazkou elektronicky , tak ji musi hlidat clovek.

Urcite by se clovek bez seznameni se vsema funkcema ovladani nemel hrabat v nastaveni a nechat to tovarni. Ale hodne lidi si rado vsechno pomacka, posteluje a neni vzdy prospesne.

Pokud jde o hlidani odchylky, tak by urcite mel spustit alarm a ne vypnout. To by mohlo platit u motoraku, kde by to i vypnulo motor. Ale vypnout kormidlovani u plachetnice, bez alarmu, kterou vitr zene dal je sebevrazda.
To by snad muselo byt v manualu ze se nesmi nechat bez dozoru.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » úte pro 04, 2012 11:44 am

Že by se autopilot sám vypnul, že by to takto bylo naprogramované, to je velmi nepravděpodobné a ani v manuálu se mi nepodařilo nic takového dohledat (snad jsem nepřehlédl).
Nicméně každá elektronika "žije svým vlastním živote" a tak je ledacos možné.
Mám taky zkušenost, že po nějaké době plavby na autopilota (cca 30 minut) uhybal tak 45 stupňů doprava - nic moc.
Tak jsem s tím dělal psí kusy, kontroloval co se dalo, ale nic špatného jsem nedohledal.

Směr plavby lze kontrolovat pomoci GPS, jak píše Béďa:
Na GPS lze nastavit "dálnice" tedy vzdálenost uchylky vpravo, vlevo od vytyčeného kurzu mezi dvěmi vloženými body, pokud je uchylka větší než nastavená = loď vypluje z vytyčeného koridoru, spustí se alarm.

Ale pokud autopilot zakormidluje pod plachtami o větší úhel nevhodným směrem, průšvih je nadohled.

Jak výše někdo psal o tom, že v určitých časových intervalech "restartuji", znovu spustí autopilota - pokud se podrží tlačítko AUTO delší dobu, autopilot si pamatuje poslední nastavený kurz a nabídne ho, opětovným stisknutím se potvrdí a pokračuje se na původně nastaveném kurzu.
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » úte pro 04, 2012 12:47 pm

Jestli to nebylo selháním GPS, elektronického kompasu, případně obojeho, kdy prostě došlo k načtení falešné polohy a autopilot zareagoval změnou kurzu na podle něj správný kurz. Pokud autopilot funguje, tak nebude chyba v něm ale ve vstupních informacích.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte pro 04, 2012 3:54 pm

Kurz ukazovaný na autopilotech běžně používaných na charterových lodích v Chorvatsku neodpovídá žádnému jinému kurzu. Ani kompasovému, ani GPS.
Myslím si, že nějaký vlastní elektronický kompas. Nevím na jakém principu to funguje. Nemyslím, že by byl zpražen s GPS, kterou je loď osazena.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » úte pro 04, 2012 4:47 pm

Snad všechny autopiloty na půjčovaných lodích používají k řízení elektronický kompas nebo vstup z vějíčky na stěžní, záleží zdali se pluje na kompasový kurz nebo na vítr. GPS ke své funkci nepotřebuje/nepoužívá, stačí nahlédnout do montážních návodů, kde je popsáno co je nezbytně nutné k řídící jednotce připojit.
Aby kurz seděl s kompasem, musí se zkalibrovat - pak by oba +- měli ukazovat kurz kam směřuje špička lodi. GPS ukazuje kur proti dnu, ten se většinou liší od lodního z různých důvodů.

Elektonický kompas bývá nejčastěji umístěn ve skřínce v pravé zadní kajutě, je třeba ho najít a upozornit "nájemníka" že se k němu nesmí dávat nic kovového, žádné elektronické přístroje ani baterky. Ale viděl jsem ho i jinde, často se rovnou ptám při přebíraní lodi, abych ho nemusel hledat, obzvláště na starších lodích, kde po všelijakých opravách může být úplně jinde.

To že se děje nějaký chyba je jasné Briane, ale důvodů může být více, špatné vstupní signály (k směrovým čidlům je tam ještě čidlo polohy kormidla), to ale může být způsobeno i nevyhovující kabeláží, špatný přívod napájení a taky může být špatně autopilot nastaven, to způsobuje plavbu po vlnovce a v neposlední řadě všelijaké rušivé signály.....
Kdo by tohle vše hledal, že ?
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte pro 04, 2012 5:16 pm

Děkuji za vysvětlení kompasu autopilota. Hodnotu kurzu, který autopilot ukazuje nepoužívám k jiným účelům, něž právě pro nastavení autopilota.

Ještě jeden poznatek. Než zapnu AUTO snažím se jet nějaký čas požadovaným kurzem ručním řízením. Autopilot je stabilnější, než když pustím AUTO v přibližném kurzu a dolaďuji přesný kurz tlačítky +10, +1, -1, -10. Důvod neznám, ale praxe potvrzuje funkčnost tohoto postupu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host