Přechod z plachetnice na katamarán

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod prettorian » stř srp 31, 2016 9:29 am

Ahoj všem, chci se zeptat na radu ohledně přechodu z plachetnice na katamarán. Jezdím pár let já plachetnici, teď jsem udělal další kurz RYA Coastel skipper a pomalu bych vzal rád na moře i rodinku. Určitě by pro ně byl pohodlnější katamarán, ale nikdy jsem na něm nejel. Ovládání plachet bude předpokládám stejné. Manévrování znám teoreticky a myslím, že by mělo být snadnější než na plachetnici.
Varianta je odjet na nějaký kurz na katamarán, jenže je to další týden času.
Máte s tím někdo zkušenost, jak přejít?
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 733
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 42
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel63 » čtv říj 13, 2022 8:35 pm

Ahoj,
tak jsem našel to správné téma, ale nějak na to nikdo nereagoval. Tak ho oživuji, protože řeším stejný problém. Jezdím roky na jednotrupou plachetnici (dřív chartery, dnes majitelská, ale ne moje). Nicméně si uvědomuji, že katamaran má určitě nějaká specifika a rád bych tedy věděl, na co si dát pozor. Nepotřebuji obecné rady typu, že při vyvazování k molu se nejdřív přiváže návětrné záďové lano a podobně, spíš co je zásadně jinak na katamaranu proti klasické jednotrupé plachetnici. Jelikož jsem na vlastní oči viděl převrácený katamaran, tak rovněž vím, že se musí včas refovat plachty nebo i stáhnout, pokud vítr zesílí. Rovněž chápu i to, že manévrování s katamaranem je zcela jiné díky dvěma motorům. Kat se může otočit na místě podobně jako tank, je třeba brát v úvahu určitě i větší setrvačnost díky mnohem větší hmotnosti. Ale např. dotaz - při couvání do stání se směr řídí kormidly nebo úpravou otáček motorů? Samozřejmě asi úprava otáček motorů bude účinnější a lze použít i při nižší rychlosti, kdy třeba kormidla už moc nezabírají.
Tak sem s dalšími radami.
Díky předem.
Pavel.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1703
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod ficcus » pon říj 17, 2022 8:12 am

Ahoj, jelikož nereaguje nikdo z praktiků, tak si dovolím mou "zkušenost z druhé ruky". Předesílám, na větším katamaranu jsem nikdy neplul;-)
Tedy jen u piva od "katamaranistů" vyslechnuté - při couvání aretuješ kormidlo rovně a řídíš jen přes otáčky motorů.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 733
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 42
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel63 » pon říj 17, 2022 9:47 am

ficcus píše:Ahoj, jelikož nereaguje nikdo z praktiků, tak si dovolím mou "zkušenost z druhé ruky". Předesílám, na větším katamaranu jsem nikdy neplul;-)
Tedy jen u piva od "katamaranistů" vyslechnuté - při couvání aretuješ kormidlo rovně a řídíš jen přes otáčky motorů.


Ahoj, díky za info. To mi známý (taky už má napluto trochu víc než já) taky radil, je to i logické.
Jak je to např. se stoupavostí proti větru? Údajně běžný rekreační katamaran nestoupá tak dobře jako jednotrupá loď.
Další trochu problém vidím např. u typu Bali 4.1, který si posádka vybrala, že na něčem takovém by chtěli jet (jedni na podobném už byli), že skiper, resp. kormidelník je poněkud izolovaný od posádky (kormidluje vpravo z "bydílka" nad kokpitem). Mně osobně přijde sympatičtejší katamaran se dvěma konzolemi pro kormidelní kola v zadní části kokpitu, byť asi tam odtud je zase horší výhled. Pokud je kormidelník nahoře nad kokpitem, má rozhled kolem dokola. Bohužel ale i např. VHF a hlavní ovládací panel jsou v salonu a tudíž se tam musí běhat od kormidla nebo musí být víc lidí znalých ovládání a v případě VHF to chce opět řešit ručkou u kormidla.
Vzhledem k vystrčené kormidelně - jak je to za nepříznivého počasí? To asi moc kryté není. Vlny by sice tak vysoko asi cákat neměly, ale při dešti a větru se patrně nepočítá, že by se při rekreační plavbě plulo. A nebo to chce dobré oblečení.

Tak přivítám další rady a doporučení.
Díky předem.
Pavel.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1703
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod ficcus » pon říj 17, 2022 7:19 pm

Našel jsem porovnávací diagram jednotrupé plachetnice a katamaranu. Ten rozdíl ve stoupání není tak hrozný. A na bočák a zadobok se povezeš o něco rychleji;-)

Diagram
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 733
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 42
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel63 » sob lis 19, 2022 6:48 pm

Díky za info, jen mám takový pocit, že je to zatím soukromá debata nás dvou ...
Tak ať se daří a na podzim příští rok sem dám pár informací, když se zadaří.

Pavel.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 353
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 69
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod vojtaharok » ned lis 20, 2022 12:09 pm

Ahoj! Já bych si dával především pozor, ať nemám příliš plachet. Katamarán dává teoreticky menší zpětnou vazbu než jednotrupová loď, málo se naklání a maximum křivky stability je ve stavu, kdy se návětrný plovák odlepí od hladiny. Prý lidi viděli dokonce v Chorvatsku převrácené katamarany. Prý proto mají na každé lodi instrukce, jak mít zarefováno pro jaký vítr.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod kanic » ned lis 20, 2022 5:48 pm

Ahoj Pavle,
na Hitii 17 jsme pluli s 5 m2 kosatkou na zaďák na krátkých 1,5 až 2 m vlnách s ženou a dcerou od Loparu na Krku do Punta Križa na J. Cresu a nikdo nebyl ve stresu.
Bokem k takovým (kolmým) vlnám bych se ale nevydal. Stoupavost a obraty jsou bez problémů. k.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 231
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 21
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Husky » ned lis 20, 2022 6:38 pm

Nechci si tady hrát na nějakého experta přes katamarany, ale mám jednu zkušenost. Manželka si před časem koupila minicat 420 E. Tchán, starý námořník, jen utrousil: "Bacha, katamaran ten neodpouští chyby". :crazy: Taky že jo.
Loďka to byla docela obratná a rychlá, ale na boudu to šlo taky velice rychle a snadno. Stěžeň kolmo dolů a že by se to mělo snahu samo postavit , jako u normální kýlové lodě, to fakt ne. Naopak, plachta byla fixovaná otěží (protože chyba), tedy plná vody a skoro se to ani nehlo. Přijela loď záchranářů, ale uspěli až po přivolání posil.
Není to asi nic vyjímečnýho, protože začali před časem vyrábět "airbag" na katamarany. Je to balon nafouklý ve tvaru míče na rugby na vrcholu stěžně, někdy se to nafukuje pomocí bombičky až při nehodě.
Nejsem si úplně jist nakolik lze aplikovat zkušenost z nafukovacího 4 m katamaranu na větší lodě, ale obávám se, že podobnost nebude jen čistě náhodná :crazy:
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1494
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 230
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon lis 21, 2022 9:03 am

Plachetnice se má naklánět aby jsi pohyby lodě dostal do prd.. těla. Katamarán jede jak tramvaj a když se nakloní tak jsi skoro ztracen a je pozdě, To jde jako blesk se stejným koncem.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 733
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 42
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel63 » úte lis 22, 2022 6:47 pm

vojtaharok píše:Ahoj! Já bych si dával především pozor, ať nemám příliš plachet. Katamarán dává teoreticky menší zpětnou vazbu než jednotrupová loď, málo se naklání a maximum křivky stability je ve stavu, kdy se návětrný plovák odlepí od hladiny. Prý lidi viděli dokonce v Chorvatsku převrácené katamarany. Prý proto mají na každé lodi instrukce, jak mít zarefováno pro jaký vítr.


Ahoj Vojto,

to "prý lidi viděli ..." není prý, to jsem byl já a foto najdeš na www.rajce.net po zadání autora Pavel63 ve veřejných fotkách (asi se mi nepovede ji sem dát). Je tam převrácený katamaran vyfocený dotažený do zátoky S. Nikola na o. Murter tuším poč. srpna 2005, kdy nějak nečekaně foukla Bóra (fest, asi 50 knt, na Murteru to vyházelo nějaké čluny na břeh, polámalo stromy a odneslo pár střech) a tihle Italové to nějak nezvládli včas zrefovat nebo sundat plachty. Ono by asi zrefování bylo málo, odpoledne tam v závětří Murteru kolem plula plachetnice na kapesník kosatky a náklon a rychlost napovídaly dost o síle větru. Kotvil (resp. stál u mola kotva - molo) jsem kousek vedle. Takže o převrácení katamaranu něco malinko vím ... Druhý se převrátil s 11 lidmi údajně letos někdy koncem léta. Ale dík za upozornění. Ono je dobře to připomenout pro ostatní, protože mi pár lidí tvrdilo, že katamaran se přece nemůže převrátit ...

Jinými slovy, prostě když bude víc foukat, je třeba sledovat vítr a včas refovat, vyostřovat a nebo plachty stáhnout a přejít na motor.

Druhý problém, o kterém vím, je opatrně se přibližovat k molu, jestli malá 6 m plachetnice má řekněme 800 kg, 12 m plachetnice kolem 6 - 8 t, tak 12 m katamaran bude mít kolem 20 t. Setrvačné síly pak budou trochu jinde, než u malé jednotrupé plachetnice.

Ještě bych se zeptal, jaké zkušenosti máte s kotvením či vyvazováním k bóji. Předpokládám, že kotva by na charterové lodi měla být trochu odpovídající velkosti a hmotnosti lodě, ale obecně mám zkušenost, že na charterových plachetnicích kotvy nebývají rozhodně předimenzované. A bóje - je rozumné se vyvazovat s katamaranem 41 stop na bóji? Nebo raději jen za relativně příznivého počasí (větru)?

Pavel.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 733
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 42
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel63 » úte lis 22, 2022 6:51 pm

Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 231
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 21
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Husky » úte lis 22, 2022 9:08 pm

Pavel63 píše:
vojtaharok píše: A bóje - je rozumné se vyvazovat s katamaranem 41 stop na bóji? Nebo raději jen za relativně příznivého počasí (větru)?

Pavel.

...vyázání na bóji je bezpečné ( a to všeobecně při vhodné délce lana a hmotnosti řetězu), protože loďka se na bójce chová "kam vítr, tam plášť". Katamarán a to dokonce i ten jedenačtyřiceti stopý, nevyjímaje.

...prý existují exoti, co se vyvazují za plastová (většinou sluncem zvětralá) oka boje, pak samozřejmě na síle větru nepatrně záleží :crazy:
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 733
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 42
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel63 » čtv lis 24, 2022 8:06 pm

No, ono je celkově rozumné si zkontrolovat bóji, když tam mám stát přes noc a fouká. Jednak jsou bóje, kde se vyvazuje po staru za spodní oko, protože staré bóje měly za úkol jen nést konec lana nad hladinou. Novější bóje mají protažený pevnostní prvek skrz až k hornímu oku a vyvazuje se tedy za horní oko (za spodní to samozřejmě není chyba).
Druhým problémem je ukotvení lana a případně řetězu k oku na bloku. Blok může být převrácený, řetěz či oko poškozený a podobně. Ale to je o vyvazování na bóji obecně, nejen o katamaranech.

Pavel.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 231
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 21
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Husky » čtv lis 24, 2022 8:36 pm

Ano, ale ještě je užitečné mít na svém laně za karabinou "obrtlica" , český výraz neznám, ale je to proti zamotání. Vše v dostatečném průměru ( 8-12 mm)
Používám dvě lana 5 a 5,5 m, 18mm. Každé na jiný vazák.
Vím, že takhle to moc lidí nedělá, ale jsem vycvičen na Velebitském kanálu. Tady někdy přichází bura z "čistého" nebe kdykoli a navzdory všem předpovědím. Často v noci nad ránem :crazy:

Když přišla v březnu nehlášená orkanska bura, z té mají strach i Dalmusové (inače se ne boje ni davola ni Srbina :crazy: ), tak létal vzduchem i kdejaký domorodý čamac z přístavu až na hřbitov. Ty lodě co se neutrhly se skoro všechny potopily v přístavu.
Loďky na bójích se sice zmítaly jak sakura ve vichřici, ale nepotopila a neutrhla se ani jedna. To je výhoda bóje proti jakémukoli způsobu vyvázání ke břehu.
Máme tedy kliku, že do přístavu nesmíme :crazy:
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 733
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 42
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Pavel63 » pon pro 05, 2022 12:29 pm

Husky píše:Ano, ale ještě je užitečné mít na svém laně za karabinou "obrtlica" , český výraz neznám, ale je to proti zamotání. Vše v dostatečném průměru ( 8-12 mm)
Používám dvě lana 5 a 5,5 m, 18mm. Každé na jiný vazák.
Vím, že takhle to moc lidí nedělá, ale jsem vycvičen na Velebitském kanálu. Tady někdy přichází bura z "čistého" nebe kdykoli a navzdory všem předpovědím. Často v noci nad ránem :crazy:

Když přišla v březnu nehlášená orkanska bura, z té mají strach i Dalmusové (inače se ne boje ni davola ni Srbina :crazy: ), tak létal vzduchem i kdejaký domorodý čamac z přístavu až na hřbitov. Ty lodě co se neutrhly se skoro všechny potopily v přístavu.
Loďky na bójích se sice zmítaly jak sakura ve vichřici, ale nepotopila a neutrhla se ani jedna. To je výhoda bóje proti jakémukoli způsobu vyvázání ke břehu.
Máme tedy kliku, že do přístavu nesmíme :crazy:


Ahoj,
jo, vím o co jde, ale taky si nejsem jistý českým názvem, snad obrtlík. Zná to takřka každý pejskař, je to obvykle součástí karabinky, která se připíná psovi na obojek a umožňuje volné protáčení šnůry (na moři lana) vůči psovi (na moři lodě vůči bóji), takže se zkrátka i při různých aktivitách psa kolem své osy vodítko nepřekrucuje, může se v té části volně otáčet kolem své osy.

Jinak když to čtu, tak asi Velebitký kanál opravdu nebrat, nebo jen ze břehu ...

Pavel.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9233
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 173
Kontaktovat uživatele:

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod Libor » pon pro 05, 2022 7:46 pm

Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1053
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 96
Bydliště: Praha

Re: Přechod z plachetnice na katamarán

Příspěvekod RACEK » úte pro 06, 2022 7:53 am

Já jsem doposud používání takovéhoto obrtlíku při stání na boji neviděl a to ani u katamaranů. Přesně nevím, k čemu by mi tam takový obrtlík byl dobrý?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů