Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1463
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Jarda885 » úte úno 14, 2017 3:37 pm

Někde se na JI hodně diskutovalo o vzájemných povinnostech velké námořní obchodní lodě a malé jachty.
Nemohu to najít.

Doporučuji všem přečíst s následující článek. Jak to vidí důstojník námořní obchodní lodě:

http://www.lodninoviny.cz/Navigation/po ... nevidi-nas


Prosím některého z moderátorů, ať příspěvek přesune k příslušné debatě. Nebo někdo z řadových uživatelů, dejte mi odkaz na příslušné vlákno.
Dík.
Jarda
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2262
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 142

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » úte úno 14, 2017 3:42 pm

Tohle jsme diskutovali u nehody bagru a plachetnice. Uvadel jsem myslim, ze pres spici z mustku neni videt. Tusim, ty take. V tom clanku jsou ale nejake nepresnosti. Radar nevim, ten memam a neznam, ale AIS jsem si jiz poridil (prave po ceste z NL na Helgoland) a Class B vubec neni tak dramaticky spatny. Prave naopak.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 763
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod RACEK » úte úno 14, 2017 6:27 pm

Ten bagr nebyla obchodní loď. Ten bagr měl kapitánský můstek vepředu, takže by plachetku vidět musel, stačilo se jenom podívat.

Ten článek má asi upozornit skippery, že posádka a důstojníci na obchodních lodích je pěkná sebranka, která nevede vizuální pozorování, neumí obsluhovat radar a nezajímá je ani AIS. :D

V praxi to snad není tak strašné, případů kdy došlo ke kolizi s obchodní lodí je poměrně málo.

Mě spíš děsí srážka s plovoucím bordelem, jako kontejner, kmen, pneumatika. :?
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 612
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 75

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Jardasu » úte úno 14, 2017 8:48 pm

Milí přátelé, nebude to ono tak trochu analogie dotazu řidiče auta na vedlejší silnici, před nepřehlednou křižovatkou, na spolujezdce: "nejede tam nějaké auto?".
Ruku na srdce, ptal se někdo z nás v podobné situaci jinak, třeba "nejede tam cyklista, nebo někdo, komu mám dát přednost? " Nikoho takového, včetně sebe neznám. Všichni máme respekt jenom z větších oblud, než máme my.
Bojím se, bojím, že to platí i na moři.
Přeji všem hezký valentinský večer a to, aby se blízkému setkání s obludou větší než oni včas vyhnuli.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 620
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 97
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod JaOCZ » stř úno 15, 2017 10:27 am

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2262
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 142

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » stř úno 15, 2017 10:43 am

Je tam zajimava jina vec. TSS jsem preplouval 4x a to pred deltou Labe. Ma se preplouvat kolmo, to uz jsme si tady napsali. Dokonce bez zohledneni proudu, variace. Proste clovek udela kolmici, odecte kurz a pluje. V clanku je ale zminena dohledova vzdalenost (nekolik mil). To by se nedalo preplout nikdy. Clovek musi na par set metru z boku ke kontejnerove lodi a hned za ni to proplout. Protoze hned za ni (odhadoval jsem cca mili, mili a pul) pluje dalsi a dalsi a dalsi ... Nastesti vzdy v jednom smeru, ale zrovna tady jsou oba smery pomerne blizko - na dohled :-)
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » stř úno 15, 2017 11:36 am

Tohle mě v článku dostalo:
„Je pravdou, že pravidlo číslo 18 určuje vzájemné postavení lodí podle jejich manévrovacích charakteristik a udává, která z nich je povinna ustoupit z cesty, ale zkuste tam najít, která z nich má přednost“.

Colreg říká:
„a) Loď se strojním pohonem za plavby musí uvolnit cestu:
i) plavidlu, které není ovladatelné;
ii) plavidlu s omezenou manévrovací schopnosti;
iii) plavidlu, provádějícímu lov ryb;
iv) plachetnici.“

Musí uvolnit cestu“ – co jiného to znamená, než „musí dát přednost“? :o
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2262
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 142

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » stř úno 15, 2017 11:40 am

Hehe, to bude stejne, jako ta plavba na motor a plachtu. Skoncis u toho, ze musis udelat vse pro zabraneni srazky. Coz je pravda. Takze prednost vlastne neni, neses 50% povinnost zabranit srazce. Jina vec je, ze si pak na kapitanatu muzes formou nahlaseni incidentu stezovat.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 620
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 97
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod JaOCZ » stř úno 15, 2017 1:09 pm

lynx píše:Tohle mě v článku dostalo:
„Je pravdou, že pravidlo číslo 18 určuje vzájemné postavení lodí podle jejich manévrovacích charakteristik a udává, která z nich je povinna ustoupit z cesty, ale zkuste tam najít, která z nich má přednost“.

Colreg říká:
„a) Loď se strojním pohonem za plavby musí uvolnit cestu:
i) plavidlu, které není ovladatelné;
ii) plavidlu s omezenou manévrovací schopnosti;
iii) plavidlu, provádějícímu lov ryb;
iv) plachetnici.“

Musí uvolnit cestu“ – co jiného to znamená, než „musí dát přednost“? :o


Ahoj,

najdi si diskuzi o povinnosti mít kužel při plavbě motor + plachta, tak se toto téma probíralo.

Z právního pohledu je skutečně zásadní rozdíl mezi:

- mít přednost
- někdo je povinen mi uvolnit cestu

Je to otázka důkazního břemene, spoluodpovědnosti, povinnosti předcházet škodám, atd.

Základní zásada COLREGu je: Povinnost vyhnout se srážce. Pokud to neudělám, tak jsem vinen, ať mám plachty vlevo nebo vpravo :) Pak se bude posuzovat do jaké míry jsem mohl zabránit srážce. Zcela bez viny budu v případě, kdy jsem nemohl učinit cokoli, co by zabránilo srážce. Tato konstrukce je možná jen za předpokladu, že právní předpis (COLREG) stanoví povinnost dát přednost, nikoli právo přednosti. Pokud by to bylo naopak, tak ten kdo má právo přednosti by nemohl být postihnut za držbu tohoto práva, tj. za jeho uplatnění.

Z tohoto principu také vycházejí závěry vyšetřování námořních nehod. Lze jich na netu dohledat spoustu.

Bude - li chvilka, pokusím se to napsat víc srozumitelně, ale z pravidel COLREGu platí dle mého:

1) mám povinnost se vyhnout srážce
2) musím dle COLREG uvolnit cestu podle jednotlivých pravidel
3) musí - li druhá loď uvolnit cestu, NEZNAMENÁ to, že mohu libovolně plout, protože vždy musím dodržovat pravidlo ad 1)

Angličtina pro to užívá výrady: GIVE WAY vessel a STAND ON vessel. Stand on není Right of way.

Nechci samozřejmě žádnému z lektorů sahat do svědomí a do jejich práce, ale výklad pravidel COLREGu ve vztahu k pojetí přednost/dát přednost není zcela přesná. Tedy alespoň u těch, které jsem slyšel o tom mluvit či četl jejich knihy. To si v žádném případě nedělám patent na rozum, ale výkladem právních norem se zaobírám cca 20 let a COLREG není nic jiného než právní norma.

A pryč od krásného COLREGu k předpisům ČNB :(

H.
Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 237
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 20

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod stani119 » stř úno 15, 2017 1:33 pm

IMG_6734.JPG

Uvolňuji cestu včas a rád :)
Každé manévrování je pro mě potěšení a taky nikam nespěchám :lol:
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » stř úno 15, 2017 1:44 pm

Souhlasím s tím, že povinnost uvolnit cestu neznamená, že druhá loď má automaticky přednost. Taktéž je mi znám „manévr posledního okamžiku“. Konec konců, už jsem byl na moři nucen ho dělat – jak při setkání s jinou plachetnicí, tak s motorákem, tak s nákladní lodí, která nebyla nijak omezena. :-(

Mě jen zarazilo, že článek v tomhle bodě podsouvá postoj „jachtaři, moc nepočítej s tím, že ti uhneme, ani když můžeme“. Nechci to nijak vyhrocovat, ale zažil jsem obojí – nákladní lodi, které velmi ohleduplně a dostatečně uhybaly, a ty druhé. To zřejmě asi každý...
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » stř úno 15, 2017 1:46 pm

stani119 píše:Uvolňuji cestu včas a rád :)
Každé manévrování je pro mě potěšení a taky nikam nespěchám :lol:

Copak ve dne, to je v pohodě. Ale v noci v téže situaci to mnohy vypadá, že už jsi mrtvý, jen o tom ještě nevíš. :-)
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2262
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 142

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » stř úno 15, 2017 1:52 pm

Jj, jeden ze skolitelu navigace uvadel prikladem nehodu jednoho z jeho zaku. Vyhybal svetlu boje a najel primo pod lod. Zamena svetla boje a lodi byla v tomto pripade smrtelna. Na palube dva lidi kolem dvaceti.
Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 237
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 20

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod stani119 » stř úno 15, 2017 1:58 pm

To lynx
Copak ve dne, to je v pohodě. Ale v noci v téže situaci to mnohy vypadá, že už jsi mrtvý, jen o tom ještě nevíš. :-)

Na lodi mám AIS (okolni lodě se zobrazují na map. plotru se zvukovým alarmem) plus ještě radar. Takže už ani nevim co by ještě plavbě v noci mohlo pomoci. Snad nějaké hostesky na noční hlídku :) :) :)
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » stř úno 15, 2017 2:04 pm

To potom jo - s AISem a radarem je život hned snazší. :-)

Taky se lze setkat takhle. Vlečná sestava byla překvapivě rychlá.

vlecna_sestava.png
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2262
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 142

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » stř úno 15, 2017 2:07 pm

Ne vsichni maji AIS. I pomerne velke lode jej nemaji. U pobrezi a v deltach se take pohybuji lode, ktere nemaji AIS ale komunikuji pres ATIS. Takze vizualni pozorovani. A osobne mi trvalo alespon tri minuty, nez jsem rozsifroval dva remorkery tahnouci kriznik 708 NL namornictva do doku. Celkem jsem se zapotil, nez jsem prisel kterym smerem to tahnou. Dalsi takovou skolou byl bagr pokladajici kabel od vetrnnych poli pred polem samotnym, ktere je samo o sobe jak diskoteka.
Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 237
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 20

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod stani119 » stř úno 15, 2017 2:19 pm

A tady bych určitě točil tak, abych tu vlečnou sestavu minul až za ní. Proč se cpát před ní do její dráhy ? :?
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » stř úno 15, 2017 2:32 pm

Třeba dodat, že nám to plulo devíti až deseti uzly. Měli jsme jednoznačně rozmyšleno a stanoveno, kam budeme uhybat, kdyby to nevycházelo, a v jaké asi vzdálenosti to začneme dělat.
Na tu vzdálenost jsme se nedostali – remorkéru jsme přepluli asi 150 až 200 metrů před přídí. Může to vypadat jako málo, ale vítr byl příhodný a stálý a my jsme byli ve střehu. Remorkér nebyl velký, takže nebezpečí vzniku sání bylo mizivé.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2262
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 142

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » stř úno 15, 2017 2:38 pm

Kdyz jsi u toho sani. Nastesti jsem byl vzdy hodne daleko. Stahlo nebo tahalo vas to uz nekdy nekoho? Na jakou vzdalenost? V komore a na kanale je to asi jasne, ale na mori mi prijde zasoba vody prakticky neomezena a tak nevim, jak velkou ma kontejnerovka moc nad svym okolim.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Omen » stř úno 15, 2017 2:46 pm

Tak jako se nažíme na řekách a jezerech nenasírat rybáře a soužít s nimi, něměli bychom ani na moři svými plachetničkami nasírat velké, hůře manévrovatelné lodě a koledovat si o průšvih.
Je to jen otázka slušného vychování a ohleduplnosti.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » stř úno 15, 2017 3:05 pm

Přemku, nevím, jestli svůj příspěvek myslíš obecně nebo ho cílíš na mě.
Pokud na mě, tak věz, že nasranou posádku velké lodi poznám. Obvykle houká, v noci si na Tebe posvítí světlometem a vždy se snaží o kontakt vysílačkou. Posádka remorkéru nedělala nic z toho. Dokonce ani nikdo nevyběhl ven a nemával na nás. Asi byli v pohodě a s pousmáním sledovali, jak si poradíme.
Jak jsem napsal, měli jsme dobře rozmyšleno, co a kdy dělat, kdyby se situace vyvinula jinak. Vítr jsme měli pravý zadobok, takže jsme věděli, do kdy ostřit a kdy raději halznout.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 763
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod RACEK » stř úno 15, 2017 4:28 pm

Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 237
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 20

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod stani119 » stř úno 15, 2017 6:26 pm

Těsně před srážkou to vypadá, ze ještě měli MOBa, někdo z te jachty skočil do vody :o
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Omen » stř úno 15, 2017 8:57 pm

lynx píše:Přemku, nevím, jestli svůj příspěvek myslíš obecně nebo ho cílíš na mě.

Jak tě to mohlo vůbec napadnout :roll:
Ty patříš v mých očích mezi poslední, které bych nepovažoval za slušného člověka!

Obecně, společnost je pošahaná, každý má snahu občůrat ty druhé, pořád si něco vynucovat nebo něco nárokovat.
Děti jsou vychovávány k bezohlednému individualismu a přehnanému sebevědomí, chybí trocha pokory :hmm:
Uživatelský avatar
tosotoso
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
Reputace: 23
Bydliště: Bratislava

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod tosotoso » stř úno 15, 2017 9:24 pm

RACEK píše:https://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI

Někdy to nevijde :hmm:


O tomto prípade viem, už som to video videl. Išlo o regatu a jachtu riadil člen vojenského námorníctva. Problém je, že v oblasti je plytko a tak veľké lode majú vybagrovaný kanál, kadiaľ môžu chodiť a uhnúť nesmú. Preto v tej oblasti platí, že každá veľká loď plávajúca týmto kanálom je v strede pohybujúcej sa zóny so zákazom plavby. Proste okolo každej je ochranná zóna, kam iná loď nesmie. Toto nám na kurze premietali ako jediný prednášajúcemu známy prípad, kedy bol pri kolízii určený za vinníka iba jeden kapitán. Tá jachta tam proste nemala čo robiť.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti