Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Felix » sob úno 18, 2017 3:40 am

Ačkoliv je to v tomto vlákně off topic, navazuji na diskusi o vztahu plachetnice v bezvětří a "velkého" plavidla na českých vodách:

má se za to, že plavidlo je vždy manévrovatelné a je tudíž schopno vyhovět pravidlům plavebního provozu. Výkon pohonného zařízení plavidla je takový, aby byla zajištěna manévrovací schopnost plavidla (bod 3.01.3 přílohy č. 2 vyhlášky 334/2015 Sb.). Pohonným zařízením u plachetnice jsou myšleny nejen plachty, ale také pomocný motor (bod 3.01.1 tamtéž); minimální nutná manévrovatelnost plavidla je popsána v části 8 téže přílohy téže vyhlášky. U plavidel podléhajících evidenci se manévrovatelnost ověřuje zkouškou, pro plavidla evidenci nepodléhající platí, že konstrukce a technický stav musí odpovídat alespoň požadavkům na bezpečnost osob, stabilitu, plovatelnost a ovladatelnost uvedeným v příloze č. 2.

Přeloženo do češtiny: každé plavidlo, tedy i plachetnice, musí být za všech vnějších okolností manévrovatelné, tedy i v bezvětří (ono to má logiku: dvě ložený vany s tlačákem a po proudu se tý plachetnici prostě nevyhnou). Zda manévry provádí za pomoci pumpování plachtou, šmrdlání, bidlování, pádlování, veslování nebo s pomocným motorem je lhostejné, ale bez schopnosti manévrovat nesplňuje plavidlo podmínky způsobilosti k provozu. Pokud plavidlo tuto schopnost vis maior ztratí, signalizuje to dle § 27 vyhlášky 67/2015 Sb., pravidla plavebního provozu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host