Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod pavelmicek » pon bře 06, 2017 4:33 pm

Z diskuzí zde jsem pochopil, že co do výkonu hlavní plachty při zrefovaném stavu je vhodnější klasická plachta (ne rolování do stěžně). Milan Koláček na svých stránkách píše "Dnes oblíbené refování jedním lanem není vhodné, protože plachta se špatně trimuje. Lepší je mít pro přední a zadní roh plachty samostatná lana." Článek se týká sólových plaveb.

Právě louskám knihu PLACHTY, kde toho k samotnému procesu refování kdoví jak moc není. Nicméně trim plachet je téma/dovednost na kterou chci
při následujících plavbách zaměřit svou pozornost.
Proto bych rád položil otázku: Co je myšleno zmíněnou větou? Respektive jak souvisí refování hlavasky jedním lanem a omezení jejího trimu? Omezení se týká při zrefovaném stavu nebo i obecně při jízdě na plnou plachtu?
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 305
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Pardubicko

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod seemann » pon bře 06, 2017 6:49 pm

Refování jedním lanem není rolování do stěžně a o čem píše Koláček je klasický systém, ovšem místo háčku u stěžně má pravděpodobně kladku a extra lano. Aby nemusel chodit ke stěžni.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod Richard » pon bře 06, 2017 7:25 pm

Při refování jedním lanem tímto refovacím lanem současně napínáš přední i dolní lík hlavní plachty a tím je dáno omezení v možnostech trimování.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod Anonym » pon bře 06, 2017 7:29 pm

Při původním refování klasické plachty byly na předním lemu tři háčky v různé výšce, které byly ve stejné výši jako refovací oka zadního lemu. K okům u zadního lemu byly navlečené lana, která vedla pře kladku na konci ráhna někam k vinchně.

Refování probíhalo tak, že se povolil výtah až se háček prvního refu dostal k oku na stěžni, někdo z posádky jej v tom oku podržel a někdo další dotáhnul výtah až se háček dostal do tahu. Pak už stačilo dotáhnout zadní oko k ráhnu a stáhnout tak plachtu dolů a dozadu. Neuvědomuji si již jak to přesně bylo, ale logika věci mě říká že bylo potřeba refovací oko táhnout nejenom dolů, ale i ke konci ráhna.

Refování jedním lanem spočívá v tom že lano je uvázané k ráhnu na úrovni pod refovacím okem zadního lemu. Vede nahoru do toho oka, pak do předního oka, dolů do kladky na palubě a do kokpitu. Každý ref má své lano. Povolením výtahu a zatáhnutím za lano příslušného refovacího lana stáhneme plachtu na potřebnou úroveň a zase dotáhneme výtah.

Všechny tyto řeči jsou ale podle mě zbytečné. Ty přeci neřešíš proč a jaký systém budeš mít. Ty ten systém dostaneš u půjčené lodě a budeš jej používat tak jak je.
Podle mě by jsi se v teoretické přípravě měl zabývat spíše nastavováním plachet na různé větry. Profil plachty, umístnění břicha plachty, jak toho dosáhnout, atd., atd. Strana 23 - 37. ;)
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod pavelmicek » pon bře 06, 2017 8:18 pm

Baharis píše:...Podle mě by jsi se v teoretické přípravě měl zabývat spíše nastavováním plachet na různé větry. Profil plachty, umístnění břicha plachty, jak toho dosáhnout, atd., atd. Strana 23 - 37. ;)
ANO, pochopil jsi úplně přesně o co mi jde!

Ovšem jestli chápu správně toto:
Richard píše:.. tímto refovacím lanem současně napínáš přední i dolní lík hlavní plachty a tím je dáno omezení v možnostech trimování.
Tak při refu přijdu o břicho na spodním líku, tedy o docela významný trimovací prvek a proto ty moje obavy.

Charterovka tvrdí, že loď má refování jedním lanem a přiznám se, že jsem vlastně nevěděl co to je (osobně jsem refoval jenom navíjením do stěžně) Pak jsem našel nějakou skicu, ze které jsem to pochopil a řekl si, že je to asi fajn pomůcka. No a do toho, co se těším, že si budu hrát s trimem z oné strany 23.-37. atd.. mě trochu informace "není vhodné pro trim" znervózněla.

Nicméně jestli tomu rozumím, toto částečné omezení se týká jenom momentů, když mám hlavasku zrefovanou...?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod err_ » pon bře 06, 2017 8:31 pm

Baharis píše:Při původním refování klasické plachty byly na předním lemu tři háčky v různé výšce, které byly ve stejné výši jako refovací oka zadního lemu. K okům u zadního lemu byly navlečené lana, která vedla pře kladku na konci ráhna někam k vinchně.


No takhle to ale neni. Hak byl a az dosud je vzdy jen jeden na kazde strane. Takovy dvojhak (https://www.jimmygreen.co.uk/item/321/barton-reefing-gooseneck-hooks) umisteny na cele rahna. Na nej se navlika refovaci oko na prednim lemu plachty nebo nyni casteji refovaci krouzek. Zadni lem (outhaul) refu se po stazeni plachty proste privazoval refovacim lanem. A plachta se pak dobalila a dopla.

Pokud byl vytah ukoncen na stezni, bylo to OK. Clovek zasel ke stezni, povolil vytah a plachtu si zrefoval a dopnul, pak se vratil do kokpitu a zrefoval a dopnul si zadek. V momente, kdy ale vytah svedes do kokpitu, znamena to povolit vytah, prejit ke stezni, odrefovat, vratit se a dopnout vytah. Pokud nemas znacky na vytahu, muzes popustit mnoho a mas bricho na plachte nebo naopak malo, musis se vratiti, popustit vic, jit zpet, zahakovat, vratit se, dopnout, znovu vylezt a dopnout zadni lik a zkulturnit zbytek plachty.

Aby to tedy nebylo tak nesikovne, svedlo se do kokpitu i ovladani refovaciho lana. System se dvema lany je lepsi i z hlediska ovladani. Povolis vytah, plachta pada sama nebo ji ref lanem na prednim liku trochu pomuzes a dopnes a druhym lanem si plachtu vypnes tak, abys nemel bricho a aby bylo rahno vodorovne - coz pekne dopina i zadni lem plachty.

U refovani jednim lanem musis jednak tahat vyssi silou, coz muze vest i k tomu, ze aniz bys mel vypnuty zadni lem, uz na predni lik pusobis tak moc, ze si stahnes zarazku jezdcu a vybehnou ti i jezdci samotni. A presto je zadni lik jeste nedotazeny. Dalsi veci je moznost, ze plachta bude dotazena vodorovne. U druheho a tretiho refu, kdy uz ti na rahne lezi jezdci z prvniho/druheho refu, uz nemuzes plachtu stahnout az tak dolu a zadni oko refu ti tak zustane kus nad rahnem. Tim si snizujes i jeho vysku a plachta na zadnim liku flatruje - je nedotazena. System dvou lan ti to dovoluje doladit kazde samostatne, bez ohledu na strih plachty. System refu muzes vyrobci plachet rict a on ti sam vykompenzuje namotky jednolanoveho refu v jejim strihu, ale musi to vedet. U jednolanoveho refu je tezsi i rozbalovani - tedy pokud ref rusis a vytahujes plachtu zase vys. I kdyz je refovaci lano povolene, prochazi celou soustavou a ty to tahas jen vytahem. Dle me to zbytecne namaha refovaci oka na zadnim lemu.

Nezminil jsem praci s topenantou, kikingem a otezi, coz je take dulezite, ale pro tento ucel to nema vyznam.

P.S.
Oba systemy jsem si vyzkousel na sve lodi. Presel jsem z jednolanoveho refu na dvoulanovy. Prave z vyse uvedenych pricin.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod Anonym » pon bře 06, 2017 9:28 pm

err_ píše:No takhle to ale neni. Hak byl a az dosud je vzdy jen jeden na kazde strane
Klasiku půjčuji velmi sporadicky, možná jednou dvakrát do roka (preferuji roll do stěžně) a tu úplně echt klasiku jsem neviděl snad deset roků. Nedám za to ruku do ohně i když jsem přesvědčený že jsem viděl i systém kdy na stěžni bylo oko podobné tomu na spinnakerový peň a na plachtě háčky.
Ale to je myslím úplně jedno. Otázka zněla na rozdílnost obou principů a jestli je háček tam či tam je irelevantní.

Pokud to mám v myšlenkám pomýlené, tak se omlouvám. :oops:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3492
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 407
Bydliště: Praha

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod lynx » pon bře 06, 2017 9:51 pm

Já jsem se setkal se způsobem refování, jaký popisuje Err:

ref1.jpg


ref2.jpg
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod JaOCZ » pon bře 06, 2017 10:02 pm

Momentalne mame na catamaran Lagoon 450 1. a 2. ref jednim lanem (slab reefing), 3. je tak, ze na plachte je oko a na stezni uvazek se zajistovaci karabinou, ktera se do toho oka cvakne.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod err_ » pon bře 06, 2017 10:15 pm

Muze byt, asi improvizace majitele. Prave kvuli tem jezdcum a plachte na rahnu. Sije se to tak, ze se na treti ref dela vetsi odstup mezi jezdci, aby sla plachta stahnout az k haku. To ale musi vyrobce vedet. Nebo se prave preslo na system pasku a refovacich krouzku, kdy kazdy je na ruzne dlouhem pasku. Cim vyse, tim delsi a kompenzuje ten prechod pres jezdce a jiz zrefovanou plachtu na rahne.

A outhaul na tretim refu tedy vazete rucne ... nebo mate lano?

Mimochodem, nechcete zkusit to refovani na zadak, at je i jina verze praxe, nez ta moje? Vam by to melo jit :-)
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod JaOCZ » pon bře 06, 2017 10:34 pm

Vzadu je lano stazene do kokpitu. Jen se zahakne predek.

Nechci :) jednak s ohledem na vitr soustavne 30-35 stejne jezdime vetsinou na treti ref, nekdy druhy, jednak mame zcela nezkusenou posadku a hlavne na katiku jsem potreti a vubec nevim co si clovek muze dovolit.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod err_ » pon bře 06, 2017 10:37 pm

Skoda, ale vitr mate dle navodu presne :-) A uz to je k zamysleni, ze teprve ted byste dle toho navodu meli refovat ... (polovicni boure)
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod JaOCZ » pon bře 06, 2017 10:48 pm

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod err_ » pon bře 06, 2017 10:52 pm

To, ze nakonec nechaji jen zrefovanou hlavni se mi hodne libi :-) Pak napis o ceste. Na katiku jsem jeste nebyl. Ale zajima me to.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod aTrej » pon bře 06, 2017 11:23 pm

Pavelmicek, okrem trimu sa zameraj aj na samotnu techniku refovania a kasania pkachty aby ta nieco neprekvapilo. Ak budes mat na zaciatok lod so zbytocne velkou plochou plachty, s trimovanim to budes mat o trochu tahsie. Je to trochu narocnejsie na kormidlo. Na svojej prvej klasike som urval lazy jack pri vytahovani a cela plachta sa mi vyliala na jednu stranu. Pravdepodobne to bola jedna spira, co sa zachytila. Ak fukne a neskoro refujes moze byt veselo. Osobne na klasiku preferujem mensie lode, je mensia pravdepodobnost problemu ale o to lepsia jachtanica. Dokonca raz mi chartrovka zmenila nejaku 40ku za Sun Odyssey 54 s klasikou a ta plachta bola uplne k nicomu. Okrem toho, ze sa zle trimovala koli jej velkosti, vytah bol chyteny na vrchu stazna seklom a na hornom rohu plachty bola kladka a znej bol zvedeny opat cez vrch stazna do kokpitu. Bol to totalny pruser, pretoze plachta nepadala do lazybagu vlastnou vahou a cele to bolo tak masivne, ze som sa na stazen stveral stupackami a tahal ju len velmi tazko dolu. Na druhy den som volal do chartrovky aby mi to prisli previazat. Prisli a v pohode urobili. Bol to poriadny rozdiel. Vidim v tomto tvojom prispevku tak trochu analogiu s mojimi zaciatkami. :D Aspon tak isto som isiel na to ako ty. Z vlastnej skusenosti teda urcite doporucujem si prejst s niekym cely postup v praxi. Mne s tym velmi pomohol Jarda885. Cez to vsetko mam klasiku rad, dokonca by som povedal, ze o trochu radsej ako rollref. Drzim palec.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod err_ » pon bře 06, 2017 11:34 pm

Pokud vytahujes spirovou hlavni plachtu na ktere vystupuji konce spir a mas lazyjack nebo lazybag, musis ji vytahovat presne na vitr. Uhel vyboceni je velmi maly. Jinak se ti az do zhruba poloviny plachty muze stat, ze se ti spira zasekne do lazyjacku/bagu. Je nutne trochu povolit, vyostrit na vitr a zatrepanim za zadni lik plachtu uvolnit.

Pokud hlavni plachta nepada vlastni vahou prichazi v uvahu nekolik duvodu:
- nikdo nenamazal drazku. Vem si alespon mydlo a drazku probehni. Ja to mazu bezbarvou vazelinou. Rekl bych silikonovou, ale byl jsem poucen, ze silikon a vazelina jsou vzajemne vylucujici se veci :-)

- nejsi presne proti vetru

- jine duvody

Pokud je nejaky refovaci system, lze si zpravidla pomoci s nim. Nikdy to ale nervi na bocak bez vylozeni (u lazybagu/lazyjacku na to i tak zapomen).
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod aTrej » úte bře 07, 2017 7:54 am

err_ v našom prípade to bolo hlavne o tom, že kladka plachtu brzdila. Po druhe oko išla celkom dobre a paradoxne zostávajúca časť nemala potrebnú váhu aby pretlačila kladku. Mal som hlavne možnosť porovnať pred a po. Samozrejme keby sa premazala drážka určite by to pomohlo. Iba som chcel pavelmickovi podsunut aby sa na tento typ plachty zameral komplexnejšie a nie je to iba o trimovaní, aspoň tak som to z jeho príspevku pochopil. Na charteri sa asi nedá očakávať dokonale premazané drážky a keď refuješ plachtu, kde máš vrch lazy bagu pol metra nad hlavou, stojíš na sťažni na stupačkách a nemáš dobrého kormidelníka treba mať v refovaní rezervu. Napríklad aj tá Hanse 430, kde sme utrhli lazy jack mala ráhno dosť vysoko na to, aby si vedel pretlačiť brucho. Dokonale proti vetru to podľa mňa nikdy nedáš, naopak čo mám skúsenosť s Elankou 340 to bola radosť, a dala sa aj pekne trimovať, nech neodbáčam od témy.
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod pavelmicek » úte bře 07, 2017 9:19 am

seemann píše:Refování jedním lanem není rolování do stěžně ...

Ani já jsem to tak nemyslel a i já jsem Koláčka pochopil i když uznávám, po opětovném přečtení svého úvodního příspěvku to tak možná mohlo vyznít.
Ale rolovací hlavasku jsem opravdu řešit nechtěl.
aTrej píše:..okrem trimu sa zameraj aj na samotnu techniku refovania...

Mám to v hlavě, pud sebezáchovy mi nedovolí nechat životně první refování klasiky až přijde 30° náklon
aTrej píše:...Osobne na klasiku preferujem mensie lode, je mensia pravdepodobnost problemu ale o to lepsia jachtanica...

To bude můj případ. Možná jsem nabudil dojem vážnosti, ale jedná se o Tango 7,3m z pohledu trimu těch jejich plachet nevím ještě co čekat. Špionky si taky budu muset udělat DIY :-)
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod Richard » úte bře 07, 2017 9:46 am

TANGO je turistická loď, pokud zrefuješ jedním lanem, pak zbytek došteluješ kikingem a otěží. Vesele popluješ, tam kam potřebuješ. Jediné, co je třeba dořešit a předem vyzkoušet je způsob ukotvení oka plachty u paty ráhna - buď na háček, úvaz nebo to nechat na refovacím lanu. Pak ještě zvážit, zda budeš používat refovací tkanice (pokud máš průchozí oka v plachtě ve výši daného refu) a konečně někdy je dobré zajistit - přitáhnout k ráhnu zadní oko hlavní plachty - s jedním refovacím lanem má tendenci se zvedat od ráhna a deformovat tak tvar plachty. Je dobré mít zadní refovací kladku na ráhně umístěnou na šíně - dá se tak nastavit její poloha.
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod pavelmicek » úte bře 07, 2017 10:28 am

aTrej píše:...Z vlastnej skusenosti teda urcite doporucujem si prejst s niekym cely postup v praxi. Mne s tym velmi pomohol Jarda885...

Bohužel jsem jachtařský samorost. Nepocházím z kapitánské rodiny jako vy tady, nemám kamarády skippery. Všechno co se naučím je z knížek + z tohoto fóra + youtube. Z toho zdravým selským rozumem odfiltruji zjevné blbosti + to co už předem tuším že moji nátuře prostě nesedí.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod err_ » úte bře 07, 2017 10:31 am

Ucil jsem se take sam a jsem toho nazoru a osobne jsem to tak i mel, ze prvnich par plaveb se trimming v zasade neresi. Clovek si hlida, aby to nemlatilo, pripadne se netrepalo, ale co do vykonu ... Tak jak pise Richard. Uvidis, ze budes resit jine veci :-) A spinakr? - na ten neni treba take spechat.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Re: Refování hlavní plachty jedním lanem - trim

Příspěvekod aTrej » úte bře 07, 2017 11:04 am

pavelmicek píše:
aTrej píše:...Z vlastnej skusenosti teda urcite doporucujem si prejst s niekym cely postup v praxi. Mne s tym velmi pomohol Jarda885...

Bohužel jsem jachtařský samorost. Nepocházím z kapitánské rodiny jako vy tady, nemám kamarády skippery. Všechno co se naučím je z knížek + z tohoto fóra + youtube. Z toho zdravým selským rozumem odfiltruji zjevné blbosti + to co už předem tuším že moji nátuře prostě nesedí.


Veď práve preto som reagoval a videl určítú analógiu. Tieto "jachtarske hovada" (rozumej v dobrom) to berú ako samozrejmosť a majú ďaleko od nástrelu samorastov. S Jardom885 som to všetko prešiel krok po kroku od klavesnice a myslím že to bolo veľmi dobre. :clap:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti