Bezpečnost - odvaha nevyplout

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Bezpečnost - odvaha nevyplout

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát črc 24, 2020 9:46 am

Plně souhlasím:
https://lodninoviny.cz/Cruising/bezpecn ... -nevyplout
Daniel Vodička / pondělí 20. července 2020 /

Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.

Kdo je lepším skipperem, s kým poplujete raději? Ten, který tahá z rukávu jednu historku za druhou a všechny jsou plné krizových situací, které zvládl? Nebo druhý, který podobné historky nemá, protože se do krizových situací nedostává? Představte si to v autě. Pojedete na rodinnou dovolenou rádi s tím, který prolétává zatáčky ve smyku a jehož předjížděcí manévr je testem pevných nervů?

Nezávodíme
Pokud nejsme závodní jachtaři, mělo by být naší základní dovedností bezpečné dovezení lodě z bodu A do bodu B. S důrazem na slově BEZPEČNÉ. To si mnozí neuvědomují.
První, co musíme před plavbou udělat, je kontrola meteorologických podmínek. Vyplouváme jen tehdy, jsme-li si jistí, že dané podmínky zvládneme. Zvládneme je my, jako skippeři lodí, zvládne je naše aktuální posádka a zvládne je samozřejmě i naše loď. Co je bezpečné dnes, nemusí být bezpečné zítra.

Zodpovědnost
Máte čerstvou kapitánskou licenci. Razítko ještě nezaschlo, jste na moři a odpovídáte za vše. Za vše! To je třeba si uvědomit. Přečtěte si tento výborný článek od Kateřiny Staňkové (Křelinové).
Na palubě máte rodinku, děti, přátele… Všichni věří vašim dovednostem. Vaše sebedůvěra je nejslabším místem. Vy máte alespoň trochu přehled o tom, co příliš neumíte. A neumíte toho mnohem více. To si vtlučte do hlavy.

Zastihne-li vás na moři bouřlivé počasí, budete bezradní. Bude se po vás chtít, abyste rozdávali rozkazy, abyste veleli. Vy však budete mít potíže sami se sebou.
To není podceňování vašich schopností. To je realita.

Jak to chodí
Jeden příklad. Stojíte v nechutně drahé maríně, ve které jste zastavili jen omylem. Okolí nic moc, posádka se nudí a reptá. Všichni chtějí co nejrychleji pryč. Ohánějí se plánem plavby: „Večer musíme být v XY!“
Vy jste zkontrolovali předpověď a nezdá se vám to. Vítr má být silný, bude přecházet fronta. Nikam se vám nechce. Jste na lodi sám, kdo něco umí, ostatní se jen vezou. K čemu je jaké lano nevědí, a že se vinšna točí jen na jednu stranu, je pro ně překvapením.

Sliby
Nikam se vám nechce, ale řekněte to posádce. To bude keců. Od zkažené dovolené, přes 150 EUR za noc za marínu, až k zážitku na moři, které jim bouřlivé počasí slibuje. Řeknou vám, že jste srab, že se bojíte vyplout. Slíbí, že vám budou se vším pomáhat, Že to společnými silami zvládnete.

Realita
Jaká by byla realita? Necháte se ukecat a vyplujete. Po půl hodině je půlka posádky zalezlá v podpalubí a druhá je zelená na okraji paluby. Zvrací do vln a o tom, že by vám pomohli, nemůže být ani řeči. Ještě je musíte kontrolovat, aby nevypadli. Jste na palubě sám. Počasí, ve kterém jste nikdy nechtěli být.

A nevíte, co máte dělat. Parádní vyhlídka.

Největší odvaha je nevyplout
Abyste se do této situace nedostali, musíte v přístavu sebrat veškerou svoji odvahu a říci posádce, že se nikam nejede. Udělat rozhodnutí. Možná zbytečně připosrané, ale rozhodnutí.

To není vaše slabost, ale naopak síla. Ukazujete, že máte všech pět pohromadě a že máte situaci pevně v rukou.
Možná vám to budou někteří zazlívat (řeči o tom, jak si celý život přáli užít bouřku na moři, známe), ale ti rozumnější by vše měli pochopit. A ocenit, že jste schopni zhodnotit své síly.

Pokud se vám do toho nebude chtít, vzpomeňte si, co se stalo v Rimini před dvěma lety. Správné rozhodnutí nevyplout mohlo zachránit čtyři lidské životy.
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Bezpečnost - odvaha nevyplout

Příspěvekod Husky » pon črc 27, 2020 10:23 am

Já sice nejsem zkušený mořský harcovník ani kapitán, mám jen gumák a VMP, na plachetnici jsem se plavil jen dvakrát jako prostý plavčík, ale přesto vím, že Tvů jpříspěvek je hodně dobrý. Ať už z vlastní zkušenosti, nebo zkušenosti převzaté, to je jedno.
Proto mně docela udivilo, že na něj vůbec nereagují zdejší staří jachtaři :)

Asi to nikoho moc nezajímá a bezpečnost plavby není dneska IN, nebo COOL??? :D :D, bo co...
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Bezpečnost - odvaha nevyplout

Příspěvekod err_ » pon črc 27, 2020 11:40 am

Spíše to každý vnímá jako samozřejmost o které není třeba diskutovat. Prostě dobrá praxe.
david
moderátor
Příspěvky: 5879
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Bezpečnost - odvaha nevyplout

Příspěvekod david » pon črc 27, 2020 12:42 pm

Asi tak.. Navíc se to dá využít, když chci radši zůstat v hospodě. :)
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Re: Bezpečnost - odvaha nevyplout

Příspěvekod Michal123 » pon črc 27, 2020 6:33 pm

Posádku musíš srovnat do latě.
Většina lidi je bohužel hloupá. Raději budou trpět v bouři na moři než aby vstali ráno ve 4 a za slunečného počasí dopluli na další ostrov.
(A to ještě stačí když vstane jeden ke kotvě)
Uživatelský avatar
asketa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 42
Registrován: pát kvě 16, 2008 2:00 am
Reputace: 1

Re: Bezpečnost - odvaha nevyplout

Příspěvekod asketa » stř zář 15, 2021 11:31 am

Po přečtení příspěvku od Pavla Sulce si uvědomuju že je nutno se zastat i tě menšiny která jezdí závody. I oni chtějí přivést posádku í s lodí vcelku do místa B nebo i jinam. Ve většině to nejsou sebevrahové. A že na rozdíl od ostatních mívají zkušenou posádku? Někdy ano.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 750
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Bezpečnost - odvaha nevyplout

Příspěvekod Pavel63 » úte led 18, 2022 12:24 am

Ono je to asi vždycky na zvážení daných okolností. Jestli je skiper a posádka zkušená nebo se jedná o rodinnou dovolenou s dětmi, jestli je už tlačí čas pro návrat do domovské maríny, aby stihli vrátit loď v termínu a podobně. Zažil jsem v r. 2005 v HR bóru asi 50 knt, tehdy ještě relativně nezkušený skiper (dodnes se nepovažuji za nějakého ostříleného vlka), s posádkou, která byla poprvé na moři, pluli jsme navíc na malé 6 m plachetnici se závěsným motorem na pantografu, která není vhodná do vln, protože ve větších vlnách lodní šroub při zhoupnutí na vlně vybíhá z vody. Navíc na té malé plachetnici ani nebyla VHF, předpověď počasí jsem měl jen z vysílání chorvatského rozhlasu. Po vyplutí z Tijaščice na o. Tijat po ránu, kdy ještě foukalo tak 2 - 3 Bf, jsme přepluli v závětří z jižní strany o. Tijat na jeho západní konec, kde jsem naplul již do hodně silného větru, který tato loď nezvládala, resp. já s ní to nezvládal. Na motor jsem naplul do plného větru, který mezitím nabyl na síle, gumový záchranný člun tažený za lodí nám vítr několikrát obrátil, podařilo se mi otočit loď a vrátit se zpět do závětří ostrova. V závětří jsme dopluli zpět k východnímu konci ostrova, kde bylo třeba obeplout asi 100 m, abychom mohli zaplout zpět do Tijaščice. V okamžiku, kdy jsem na plný plyn najel z relativně klidného moře v závětří do plného větru a vln, tak loď začala zhruba 3 knt couvat (za klidu plula na plný plyn asi 4,5 knt) a pochopil jsem, že zátoka je pro nás nedostupná. Dobře metrové vlny, nad nimi další metr letěla zpěněná tříšť, loď se houpala jako skořápka. Nezbylo než opět zaplout do závětří a tam jsem se s lodí držel do oběda nedaleko břehu. Někdy kolem 13 hod. vítr trochu zeslábnul, z rádia jsme slyšeli, že mezitím někde byl problém s katamaranem. Vytáhl jsem asi metr kosatky a vyplul pak na motor směrem k Murteru, snažil jsem se trasu volit s ohledem na směr větru a vln tak, abych byl blízko pobřeží, kde vlny ještě nebyly tak velké. Cíp kosatky stabilizoval loď do levého náklonu, což vyhovovalo tomu, že motor byl rovněž na levé straně, takže lodní šroub byl i ve vlnách takřka neustále pod vodou. Podařilo se mi doplout na Murter do zátoky Sv. Nikola, kde jsme zapluli, že si odpočineme a uvidíme, co dál. Díky velikosti lodě a jejímu malému ponoru jsme se vešli na kraji k molu, kotva - břeh, v zátoce bylo celkem klidno. Mimochodem jsme si zde mohli prohlédnout, jak vypadá katamaran zespodu, aniž bychom se museli potápět - ten katamaran s italskou posádkou, o kterém mluvili v rádiu, se totiž převrátil asi někde poblíž a rybáři ho dotáhli zrovna do zátoky Sv. Nikola. Kdyby někdo nevěřil, že se katamaran může převrátit, tak může.
Potřebovali jsme se vracet zpět do Sukošanu, ale ten den jsem volal majiteli, že i za cenu, že další posádce předáme loď se zpožděním, tak za takového větru dál nepopluji a zůstali jsme v zátoce. Návrat do Sukošanu jsme pak stihli včas, ale v daném počasí bezpečnost posádky a lodě zvítězila jednoznačně nad snahou doplout včas na střídání.
Nicméně spartánskou výbavu lodě jsem pak řešil zakoupením vlastní ruční VHF, vindmetru a ještě pár drobností. Na tu malou loď jsem pak jezdil ještě 3 roky a pak přešel na 12 m lodě z charteru, jednak kvůli počtu lidí, které se na loď vejdou, ale hlavně i z důvodu bezpečnosti za horších podmínek, byť nás pak dovolené na moři stály mnohem víc. Ale každá sranda něco stojí a bezpečí na moři je důležitější než nějaké ušetřené peníze.

Pavel.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti