Bezpečnost především

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
kapitan_cono píše:Souhlásím se STANDING ORDERS (č. denní rozkazy kapitána - užívané ve velké námořní plavbě) s tím, že ani ve velké námořní plavbě neplatí přiblížení lodi na 2 námořní míle. Jako nebezpečné přiblížení se používá vzdálenost pod 6 káblů. 1111,2 m, ale to opravdu u velkých lodí, kdy už je potřeba něco podniknout. S tím, že zástupci kapitána jsou 3 důstojníci. Řekněme, že na jachtě 100% souhlasím s jedním, který bude ve službě když skipper spí, ale bude dodržovat SO. Ale vyhýbání se si řídí sám. Někde uprostřed je pravda:o) First Mate neexistuje - použijme Chief Mate, Second Mate, Third Mate, Cadet, Bosun, Abled body, Ordinary seaman, Deckhand; Celou parádu nadzoruje Master (Captain)
Bezpečnost především)
kapitan_cono píše:Postup manévrování je jasný, na prvním místě je výrazná změna kurzu, což na 6 káblů jde udělat u lodí větších 200m bez problému poloměr cirkulace mají dle typu lodi kolem 500m. .
SAFETY FIRST
david píše:... jinak se mi dost zásadně nezdá, že by loďka přes 2OO m délky, v rychlosti třeba l8 - 25 uzlíků zatočila na poloměru 5OO metrů. To by nejspíš přesypal náklad, pasažárům vylil chlast a hodil parník na boudu.
Milos píše:david píše:... jinak se mi dost zásadně nezdá, že by loďka přes 2OO m délky, v rychlosti třeba l8 - 25 uzlíků zatočila na poloměru 5OO metrů. To by nejspíš přesypal náklad, pasažárům vylil chlast a hodil parník na boudu.
Myslím že odstredivá sila pôsobiaca na náklad, pasažiera či jeho chlast nemá nič spoločné s veľkosťou, dĺžkou či hmotnosťou dopravného prostriedku. Záleží iba na rýchlosti a polomere zatáčania. Keď rýchlikový vozeň uháňa 120km/h na ešte menšom polomere, cestujúci môžu ešte stále v pohode chlastať bez zosypania sa na vonkajšiu stranu vozňa ...![]()
![]()
Skôr ide o to, že loď neide po koľajniciach, a reakčný čas na otočenie kormidla nebude asi krátky. Plus čas kým otočené kormidlo zaberie, prekonanie pozdĺžnych zotrvačných síl hmoty lode kým začne zadok lode vybočovať a loď meniť kurz. Potom ale už polomer zatáčanie nebude - samozrejme v závislosti od rýchlosti lode - príliš veľký. Na Dunaji 200 metrové rýchlo plávajúce hotelové kolosy bežne vyberajú zákruty o polomeroch priamo porovnateľných s dľžkou lode.![]()
Za jednou takou obludou som išiel nočnú plavbu proti prúdu z Gabčíkova do Bratislavy MacGregorom v sklze a bol som prekvapený ako svižne vytáčala menadre rieky v plnej rýchlosti, pričom na počiatku manévru si občas pomohol aj zmenou otáčok jedného z dvoch motorov. Predbehnúť vysvietený kolos do tmy by bol dosť problém, tak som sa za neho zavesil - samozrejme trochu bokom od jeho vrtuľových prúdov. Jeho kapitán bol veľmi milý, a na niekoľko nebezpečných plávajúcich kmeňov ma upozornil zablikaním a nasvietením obrovským svetlometom.
kapitan_cono píše:jen tak pro zajímavost jeden film z Youtube o manévrování naplno!!
http://www.youtube.com/watch?v=mzveUz-WRGQ
je to 100m USS Gonzales - který si to dává hard to portside - doporučuju, myslím že to na 200 m dal.
kapitan_cono píše:už jsem se zařekl, že to nebudu komentovat . . . ale . . . last ball.
)
kapitan_cono píše: Zkusím se domluvit s tím druhým po Bohu, jestli by jsme nemohli udělat jednu cvičnou cirkulaci na oceáně za dobrého počasí v rámci studia, natočím to
kapitan_cono píše:No bylo by to super. Ale máš pravdu v tom, že to asi nevyjde, cirkulace je pro loď, hlavně strojovnu a kormidelnu náročná a asi nikdo nebude chtít toto rikovat, utržené segmenty apod. Dokonce je při full ahead zakázánov vychylovat kormidlo o víc jak 15°. Uvidíme.
Každopádně by to bylo fajn. Ale teoretické dokumenty budou k dispozici určitě.
Cirkulace se provádí při nouzovém vyhnutí se lodi.
Při muž přes palubu se provádí manévr pana Williamsona (williamson turn).
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti