hladké přistání
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
hladké přistání
http://www.clipfish.de/video/641218/mit ... --autsch--
konečně vím, proč se nesmí v přístavech na plachty - protože to některejm nejde ani na motor
konečně vím, proč se nesmí v přístavech na plachty - protože to některejm nejde ani na motor
Tohohle je covek specialne v Chorvatsku svedkem skoro kazdy den. Ale na druhou stranu, lod i posadka zustali bez poskozeni, takze nakonec to bylo uspesne pristani. Proste hodne foukalo a kazdy se to musi nekde a nekdy naucit. Je jasne, ze pokud skiper vyjede 3x za rok na more, chybi mu ze zacatku ta praxe.
- maxik
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 86
- Registrován: úte črc 31, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
Nekdy pred 2 lety v Sukosanu jsme zazili totez (8.9. ?). Jednak kvuli predpovedi, jednak diky zkouskam na kapitanatu 1 clena posadky, jsme pripluli uz v patek rano. A pak jen sledovali deni. Doporucuji vyhlidku nad benzinkou
Diky silnemu vetru i lode priplouvaly z obvyklych kotvist drive, ale marinaci nikde. Jednu chvili slecna od charterovky behala po mole a rvala do telefonu at uz nekdo prijde driv do prace. Moc prasklych bumliku, odrene zadove late, zadna sranda. moc lodi na malo prostoru. Na videu ten clovicek se zelenou kapuci je od charterovky. Tam se nedalo ani moc pomoct, zvlast kdyz netusis co je kdo zac, a spis ho znervoznujes.
Maxik

Maxik
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
dana píše:david píše:tak má dělat posádku, nebo lépe, platícího cestujícího a ne skippera
trénovat se dá taky doma
Tyhle kydy miluju. Coz abys poradil kde to doma natrenujes?
hele ty kyde, zrovna já trénuju lidi co nikdy nebyli na lodi a jedou na čártr do NL, kde nepotřebujou papíry. Takovou základní věc jako je odjet a přistát aniž bys oprc.. všechny okolo se opradvu dá naučit jinde, než to pak zkoušet v plný marině za větru a pod.
- simon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 722
- Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Dolni Kounice
david píše:dana píše:david píše:tak má dělat posádku, nebo lépe, platícího cestujícího a ne skippera
trénovat se dá taky doma
Tyhle kydy miluju. Coz abys poradil kde to doma natrenujes?
hele ty kyde, zrovna já trénuju lidi co nikdy nebyli na lodi a jedou na čártr do NL, kde nepotřebujou papíry. Takovou základní věc jako je odjet a přistát aniž bys oprc.. všechny okolo se opradvu dá naučit jinde, než to pak zkoušet v plný marině za větru a pod.
kde?
IMO se to naucit neda ... z 90% je to jen a pouze o praxi
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Při kotvení v přeplněné maríně, za opravdu silného větru a pod. se to asi může stát každému a to i Čechách. Navíc pokud fouká vítr přímo do zátoky kde je přístav ( díky zůžení břehů zde vzniká vlastně jakási tryska). Určítě pak není ostudou pomoc na molu stojícího jachtaře při kotvení. Alespoň u nás se tak děje při kotvení cizích lodí. Tím si vlasně chráníme i ty svoje.
Mnohem horší je to, že v poslední době to stejně vypadá při regatách např. Slapského poháru , hlavně při obrátkách kolem bójí. To už je ale zase jiné téma.

Mnohem horší je to, že v poslední době to stejně vypadá při regatách např. Slapského poháru , hlavně při obrátkách kolem bójí. To už je ale zase jiné téma.
Dovolim si pripojit nazor, ze z praktickeho hlediska (pokud spravne chapu smer vetru na tom videu) bylo by mozne velice elegantne pristat po vetru, tj. pridi k molu. V pripade nezdaru lze manevr opakovat prakticky do nekonecna, protoze lod zustava po vetru stat ve vetsine pripadu v klidu. Da se s ni malinko odcouvnout, poopravit smer a zase zajet na misto.
Chce to jen trochu samostatneho uvazovani a nebat se delat to, co je spravne, nikoliv to, co dela moudra vetsina. Tj. uvazovat jako kapitan.
Chce to jen trochu samostatneho uvazovani a nebat se delat to, co je spravne, nikoliv to, co dela moudra vetsina. Tj. uvazovat jako kapitan.

Ono to je těžko hodnotit, když člověk vidí jen konec a nezná co tomu konci předcházelo.
Podle znaků na přídi (marinab už psal) bych řekl, že se jedná o lodě charterovky Asta Yachting, tudíž předpokládám marina Dalmacija. Prostor mezi jednotlivými moly bych hodnotil jako dostatečně široký. Všichni rozumní skippeři zde tu "svou" mezeru přejedou, zastaví a couvají do svého boxu. Přehrával jsem si video 10x a pořád nechápu, jak se do této situace dostali. Navíc postrádám jakoukoliv snahu motorem kolizi zabránit. Jakoby motor nešel.
Co mě snad ještě napadlo je, že skipper správně zacouval na místo vpravo (z pohledu kamery) od stojící lodě, několik míst mezera a posádka nestihla zafixivat příď muringovým lanem. A protože muring neležel na dně, bál se použít motoru k opětovnému vyplutí mezi mola.
Jinak trénovat můžete jak chcete. Ale každé vyplouvání a přistávání je vlivem přírodních vlivů natolik jedinečné, že stačí málo, chviličku nepřemýšlet, něco nedomyslet a jste v ...... hned.
Letos, vyplouvání na poslední plavbu, o pár mol dále a já téměř skončil viset kýlem na protějších muringách. Nic se nestalo, ke kontaktu nedošlo, ale jen to, že jsem podcenil protivítr, neznal otáčky propeleru, musel zařadit zpátečku a vyplouvat nadvakrát, to mě hanba fackovala ještě když jsme se vraceli.
Podle znaků na přídi (marinab už psal) bych řekl, že se jedná o lodě charterovky Asta Yachting, tudíž předpokládám marina Dalmacija. Prostor mezi jednotlivými moly bych hodnotil jako dostatečně široký. Všichni rozumní skippeři zde tu "svou" mezeru přejedou, zastaví a couvají do svého boxu. Přehrával jsem si video 10x a pořád nechápu, jak se do této situace dostali. Navíc postrádám jakoukoliv snahu motorem kolizi zabránit. Jakoby motor nešel.
Co mě snad ještě napadlo je, že skipper správně zacouval na místo vpravo (z pohledu kamery) od stojící lodě, několik míst mezera a posádka nestihla zafixivat příď muringovým lanem. A protože muring neležel na dně, bál se použít motoru k opětovnému vyplutí mezi mola.
Jinak trénovat můžete jak chcete. Ale každé vyplouvání a přistávání je vlivem přírodních vlivů natolik jedinečné, že stačí málo, chviličku nepřemýšlet, něco nedomyslet a jste v ...... hned.
Letos, vyplouvání na poslední plavbu, o pár mol dále a já téměř skončil viset kýlem na protějších muringách. Nic se nestalo, ke kontaktu nedošlo, ale jen to, že jsem podcenil protivítr, neznal otáčky propeleru, musel zařadit zpátečku a vyplouvat nadvakrát, to mě hanba fackovala ještě když jsme se vraceli.
Baharis píše:... to mě hanba fackovala ještě když jsme se vraceli.
Urcite ne, Baharisi. Takto postavit otazku nelze. Z ceho by mela byt ta hanba? Kdyz se neco nepovede, to je prece fuk, to se muze stat kazdemu.
A hodnotit... No to je ovsem otazka... Musime se kazdopadne poucit, a hodnoceni je soucasti procesu vzdelavani.
Muj prispevek vyse mel slouzit k poukazani na urcitou skutecnost. Touto skutecnosti je bohuzel ta stejna chyba, kterou delaji vsichni zacinajici, ale bohuzel i pokrocilejsi skipperi. Chyba spociva v tom, ze se neumi rozhodnout samostatne.
Podle mne na videu je nasledujici situace (vidim to jako pres kopirak, je to pokazde furt stejne, furt stejne vtipne):
- silny vitr fouka na molo
- lod vjede do ulicky mezi mooringy pochopitelne bokem k vetru
- skipper se snazi lod otocit pridi proti vetru, aby se zasunul zadi k molu
- lod se prirozene zastavi a vitr zfoukava prid na bok, v nasem pripade vpravo
- nastavaji zbytecne pokusy narovnat ji - potvoru - pridi proti vetru pomoci motoru
- avsak z mista to nejde, takze lod se rozjede podel ulicky a nastava zaverecna faze: najeti na neco rychlosti tak kolem 3-5 uzlu (pri nejlepsim

Je mozne se samozrejme drbat s lodi tak, jak to prave vidime, anebo je mozne jednat samostatne a "zaparkovat" v poradku a elegantne. V danem pripade pridi k molu.
Problem je prave v tom, ze je nutne ucinit samostatne rozhodnuti, spocivajici v nasledujicim:
- delam pouze ten manevr, ktery zvladnu, nikdy ne ten, ktery po mne chce pitomy poskok na brehu
- NIKDY!!!!!! ani kdybych umiral, nedovolim nikomu do manevru kecat (a pitomce na brehu - to uz vubec ne)
- lod postavim vzdy jen na to misto, na ktere ji mohu postavit s jistotou
- manevr planuji tak, abych ho mohl kdykoliv zastavit a zapakovat
Posledni podminka je absolutne nezbytna. Jen blazen se pousti do manevru na zpusob "bud-anebo". Takovemu individuu by urady meli sebrat papiry. Stejne, jak by je sebrali jakomukoliv podobnemu blaznovi na velkych lodich.
Klidne behem tohoto, s prominutim, "manevru" mohl nekdo propadnout mezi obe lode. Protoze tam pobihali a poskakovali jak strestene opicky. A za to, ze skipper svym manevrem ohrozuje zdravi posadky a okolnich lidi, za to jedno je nutne mu poradne natlouct na holou. Primo na mole. Bez diskuze.
A pokud jiz nekdo se v dusledku nespravneho jednani se dostal do situace, jako na tom videu, tak musi pouzit motoru a naopak, otocit lod pridi po vetru, tj. k molu, na miste, aby se zastavila po vetru a byla v klidu. Jenze, to asi odporuje pudu sebezachovy. Pardon, to odporuje tzv. selskemu rozumu, na ktery se urcita skupina "skipperu" se snazi spolehat (pac nemaji patricne znalosti).

Co se tyka zkusenosti a nejakych procent... Nejsem si jist, ze je to o zkusenostech "z 90%". To jiste ne. Musi byt znalost manevru, ktera se dale nacvicuje. Bez znalosti manevru zadna "zkusenost", zadny "selsky rozum" nepomuze. Bohuzel.
Na videu vidime pave ty, kdo znalost nemaji. Zajeli v takovem vetru mezi lode va-bank. A zadna zkusenost jim ani za boha nepomuze. Potrebuji jet na kurz k instruktorovi, ktery to sam umi, a ktery jim to poradne vysvetli. A donuti je vse delat spravne, tj. v souladu s pravidly manevrovani.
S uctou
windward
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
No pokud mi "totální pitomec" na břehu sdělí, že v místě, kde chci zakotvit, je 20 cm pod vodou zabetonovaná ostrá traverza klidně na jeho radu dám a šoupnu to někam jinam. A nemusím u toho ani umírat.
A když vidím některé " kapitány", kteří kotví v naší maríně, kde je plavebním znakem jasně zakázáno házet kotvy ( na dně je potrubí od čističky a babely), tak opravdu zde není jiné řešení než hlasité řvaní "pitomců" ze břehu.
A pokud je v přístavu Kapitán přístavu, není důvod se neřídit jeho radou.
S úctou Bobeš


A když vidím některé " kapitány", kteří kotví v naší maríně, kde je plavebním znakem jasně zakázáno házet kotvy ( na dně je potrubí od čističky a babely), tak opravdu zde není jiné řešení než hlasité řvaní "pitomců" ze břehu.
A pokud je v přístavu Kapitán přístavu, není důvod se neřídit jeho radou.
S úctou Bobeš

Naposledy upravil(a) bobes dne pon říj 13, 2008 8:29 pm, celkem upraveno 1 x.
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Pokud je vrtule levotociva pak couvnout do vetru otacenim se doprava by bylo pro mne uplne nejklidnejsi varianta. Kdyby byla pravotociva v te konkretni situaci bych parkoval nejdriv dopredu a podel mola, je hodne misto. Pak v kildu organizovat premisteni podel lodi.
Sila vetru je neznama a je mozne ze by bylo rozumne zustat venku proc ritit do pristavu za kazdou cenu.
Za tuhle lod je videt dalsi lod priplout, a je mozne ze boj o mista hral take roli.
A hlavne, nejpodstatnejsi, oni to zvladli, a zabranili vetsi skody.
Sila vetru je neznama a je mozne ze by bylo rozumne zustat venku proc ritit do pristavu za kazdou cenu.
Za tuhle lod je videt dalsi lod priplout, a je mozne ze boj o mista hral take roli.
A hlavne, nejpodstatnejsi, oni to zvladli, a zabranili vetsi skody.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Baharis píše:Ono to je těžko hodnotit, když člověk vidí jen konec a nezná co tomu konci předcházelo.
Podle znaků na přídi (marinab už psal) bych řekl, že se jedná o lodě charterovky Asta Yachting, tudíž předpokládám marina Dalmacija. Prostor mezi jednotlivými moly bych hodnotil jako dostatečně široký. Všichni rozumní skippeři zde tu "svou" mezeru přejedou, zastaví a couvají do svého boxu. Přehrával jsem si video 10x a pořád nechápu, jak se do této situace dostali. Navíc postrádám jakoukoliv snahu motorem kolizi zabránit. Jakoby motor nešel.
Co mě snad ještě napadlo je, že skipper správně zacouval na místo vpravo (z pohledu kamery) od stojící lodě, několik míst mezera a posádka nestihla zafixivat příď muringovým lanem. A protože muring neležel na dně, bál se použít motoru k opětovnému vyplutí mezi mola.
Jinak trénovat můžete jak chcete. Ale každé vyplouvání a přistávání je vlivem přírodních vlivů natolik jedinečné, že stačí málo, chviličku nepřemýšlet, něco nedomyslet a jste v ...... hned.
Letos, vyplouvání na poslední plavbu, o pár mol dále a já téměř skončil viset kýlem na protějších muringách. Nic se nestalo, ke kontaktu nedošlo, ale jen to, že jsem podcenil protivítr, neznal otáčky propeleru, musel zařadit zpátečku a vyplouvat nadvakrát, to mě hanba fackovala ještě když jsme se vraceli.
ohodnotil jsi to jako já. nebrzdili, nebo málo a nebo byli příliš rychlí a ubrzdit to nešlo.
s tou jedinečností přistávání taky úplně souhlasím, jen s tím trénováním ne. když máš manévry aspoň trochu zažitý a v krvi, jen tak něco tě nepřekvapí, protože podle okolností už reaguješ automaticky. víš na jaký vzdálenosti loď zastaví z určitý rychlosti, víš její rádius, atd. automaticky přistáváš proti větru nebo proti proudu - když to aspoň troch jde. umíš využít bočního snosu.
je to stejný jako třeba s autem. kdyby všichni měli možnost si před zimou udělat odpoledne smyků na bezpečným místě, rozjíždění do kopce na sněhu a a a , nebyli by tak vyjevený z pár bílejch vloček.
učím jezdit - l2m, 8 tun. velká část adeptů hned tahá za plyn, jak že to jede. říkám jim že rovně a rychle to umí každej.
prvně musí osahat kormidelní kolo, jak loď reguje, kolik místa na otočení a že zatáčí záď nikoli příď jako u auta.
za druhý zkouší zastavit z různejch rychlostí, aby měli představu o setrvačnosti, dojezdu a taky o tom, že u motoráku se stevenkou kormidlo při brždění prakticky nefunguje a loď se stáčí po vrtuli.
za třetí jezdí pozpátku,
pak jim vysvětlím, že musí počítat s věrem, proudem, vlnama a hlavně tím, že loď se neřídí,ale vede ( pokud cítíš ten rozdíl )a dokud není přivázaná není vyhráno. Dám si pivo na uklidnění, vtluču jim do hlavy že musí je pomalu, protože přidat se dá vždy, ale brzdit se má co nejmíň, navěsím fendry a jdou na přistání. někdo pochopí hned, někomu to chvíli trvá, ale zatím jsem na úplný dřevo nenarazil.

nakonec je naučím pár uzlů a loď přivázat. je jasný, že za jednu lekci nejsou machři, ale základ mají a pár lidí už přišlo znou, aby si to zopákli. každopádně dostanou daleko víc než na testech SPS
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
windward píše: manevr planuji tak, abych ho mohl kdykoliv zastavit a zapakovat
Posledni podminka je absolutne nezbytna. Jen blazen se pousti do manevru na zpusob "bud-anebo". Takovemu individuu by urady meli sebrat papiry. Stejne, jak by je sebrali jakomukoliv podobnemu blaznovi na velkych lodich.
windward
tomuhle bych trochu oponoval. např. pokud budeš přistávat na záďovou kotvu ( samozřejmě proud a vítr ) a manévr ti nevyjde, jseš dost v řiti. musíš mít někoho, kdo začne hbytě tahat kotevní lano abys mohl vycouvat. pokud je manévr promyšlenej, není větší důvod aby nevyšel. někdy dokonce přerušení manévru vede k daleko větším problémům, než když se nepovede úplně dokonale, ale je dokončenej.
bobes píše:No pokud mi "totální pitomec" na břehu sdělí, že v místě, kde chci zakotvit, je 20 cm pod vodou zabetonovaná ostrá traverza klidně na jeho radu dám a šoupnu to někam jinam. A nemusím u toho ani umírat.![]()
![]()
A když vidím některé " kapitány", kteří kotví v naší maríně, kde je plavebním znakem jasně zakázáno házet kotvy ( na dně je potrubí od čističky a babely), tak opravdu zde není jiné řešení než hlasité řvaní "pitomců" ze břehu.
A pokud je v přístavu Kapitán přístavu, není důvod se neřídit jeho radou.
S úctou Bobeš
Ne Bobesi,
ja nemam na mysli tebou zminovane osoby. Ja mam na mysli toho experta, co s tvari mudrce podava mooring, kdyz ono fouka od mola. A take toho experta, ktery natahuje mooring sikmo pod lod a nabizi ti, abys na nej najel. Take toho experta, ktery ti prvne uvazuje zavetrne lano ze zadi, kdyz fouka podel mola a ty pristavas zadi.
Techto expertu je na kazdem mole vzdy minimalne dva, a prave je jsem oznacil za pitomce. Domnivam se, ze pravem.
Zde doslo, prosim pekne, k nepochopeni.

Trochu váhám,zda se k tomu vyjadřovat,je zde spousta názorů od zkušenějších jachtařů.Přesto jak to vidím já.Pravděpodobně se jedná o charterovou lod,která se vrací na místo.Borec na břehu mu asi podával muring na "jeho místě".Asi málokdo by si v této situaci vymínil přistání předem(které mimochodem za jiných okolností ráda využívám - sice menší komfort při nastupování a vystupování,zato velký bonus soukromí v kokpitu),ale stavět lod na volné molo v tomto případě nebylo stastné.Myslím ,že vítr i proud jdou souběžně s molem,nebo šikmo k molu.Rozhodně bych couvala už od vjezdu do "uličky" - rozhodně ne předem,zastavit a pak začít couvat - lod bych se snažila umístit těsně vedle již zakotvené lodě a jemně bych se o ni bokem opřela.Proud a vitr by mi špici sám dotočil.Také často pozoruji přistávací manévry,ne vždy je to pro zasmání.Nedávno jsem viděla jak skipper(posádka z Polska) rozbila novou lod Beneteau 50 o molo za uplně klidného moře a téměř bezvětří.Přistávací manévr opakoval 4x a při posledním pokusu už byl tak vynervovaný,že nestíhal ovládání motoru(ten kouřil a řval),zároven předního propeleru a ještě dirigovat posádku.Rána jak z děla,že mi to nedalo a šla jsem se na to molo podívat.Výsledek byl moc hezký.Chlapcům to asi těžkou hlavu nedělalo,za pár minut už seděli v hospodě a nevypadali,že je něco trápí.Možná zapíjeli žal.
Je to celkem nepodstatné. Ale pokud to je opravdu Sukošan a lodě Asty, nemůže zde být o boji o místa řeč a navíc ta loď v pozadí pluje ven z maríny.Achlamarin píše:Za tuhle lod je videt dalsi lod priplout, a je mozne ze boj o mista hral take roli.
Asi jsem se trochu nešťastně vyjádřil. Samozřejmě že čím více praxe, tím to je lepší. Ale také trénuji nováčky (já na HR papíry) a jsem odkázaný na počasí jaké momentálně je. Vítr nenasimuluji a oni si ošahají jen takové podmínky, které po dobu kurzu jsou.david píše:...s tou jedinečností přistávání taky úplně souhlasím, jen s tím trénováním ne. když máš manévry aspoň trochu zažitý a v krvi, jen tak něco tě nepřekvapí, ...
I když trochu ano. Když jsem nedávno předváděl jak se vyplouvá přes spring a fendr na přídi (chod vpřed, kormidlo k molu), musel jsem se držet lanem na zádi a pomalu je vypouštět...

Naposledy upravil(a) Anonym dne pon říj 13, 2008 9:22 pm, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host