bezpečnost při solo plavbě
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
bezpečnost při solo plavbě
Zdravím všechny které zajímá a mají co říct k tématu bezpečnosti při solo plavbě. Z jara mi "hrozí" z celkem 7 týdnů plavby 5 týdnů solo, na 12m délky, s ovládáním plachet z kokpitu. Předem píšu že na lodi nemám NKE systém (ani nic podobného) pro soloplavce na principu automatické reakce lodi při MOB (přijímač zjistí že obsluha je mimo dosah signálu a postaví loď proti větru, spadnuvší do vody může ovládat autopilota z přívěšku na krku..). Tedy musím přemýšlet preventivně. Zatím jsem si solo odzkoušel jen 2 dny, i tak tuším že je to především fyzicky, ale i technicky mazec. O samozřejmosti být po celou dobu uvázán se ani nezmiňuji, jenže se mi stalo že párkrát jsem zapoměl zacvaknout karabinu a žil v domění že jsem uvázán. No a to je důvod proč sem píšu, jaká další opatření pro MOB mít nachystaná. Přemýšlím o tomto:
1. minimalizovat plavbu na autopilota (při autopilotu loď valí dál v nastaveném kurzu, což je přesně co bych při šlapání vody nechtěl sledovat). Tedy když bych vypadl tak se loď při ručním kormidlování (při různých směrech větru) nějak musí zachovat. Ale jak? Při plavbě proti větru asi odpadne, při plavbě po větru by mohla mít tendenci pokračovat ve směru..? Jde mi o to při jakém směru větru mám jakou šanci k lodi doplavat.
2. preventivné vláčet za lodí lano s pár uzly na zachycení při MOB. Na středu lodi, nebo 2 lana po obou stranách? Ale bere to rychlost, sakra!
3. on je i problém vylézt zpět na loď , když jsou schůdky fixované ve složené pozici na jisticí sponě na kterou z vody nedosáhnu. A ve stresu, případně k tomu ještě promrzlý, se na zrcátko nevyškrábu, měl jsem boj se vyškrábat i v klidu a teplé vodě. Plastimo dělá schůdky v tubusovém krytu k montáži na záď - v dosahu plavce. Znáte někdo lepší řešení této situace než ty schůdky?
Vloni se jsem byl MOB, plul jsem naštěstí se synem... Od té doby mám z toho respekt a proč rovnou neříct strach.
jakékoliv jiné podněty ohledně MOB, a bezpečnosti obecně, při solo plavbě vítám!!
Dík předem
1. minimalizovat plavbu na autopilota (při autopilotu loď valí dál v nastaveném kurzu, což je přesně co bych při šlapání vody nechtěl sledovat). Tedy když bych vypadl tak se loď při ručním kormidlování (při různých směrech větru) nějak musí zachovat. Ale jak? Při plavbě proti větru asi odpadne, při plavbě po větru by mohla mít tendenci pokračovat ve směru..? Jde mi o to při jakém směru větru mám jakou šanci k lodi doplavat.
2. preventivné vláčet za lodí lano s pár uzly na zachycení při MOB. Na středu lodi, nebo 2 lana po obou stranách? Ale bere to rychlost, sakra!
3. on je i problém vylézt zpět na loď , když jsou schůdky fixované ve složené pozici na jisticí sponě na kterou z vody nedosáhnu. A ve stresu, případně k tomu ještě promrzlý, se na zrcátko nevyškrábu, měl jsem boj se vyškrábat i v klidu a teplé vodě. Plastimo dělá schůdky v tubusovém krytu k montáži na záď - v dosahu plavce. Znáte někdo lepší řešení této situace než ty schůdky?
Vloni se jsem byl MOB, plul jsem naštěstí se synem... Od té doby mám z toho respekt a proč rovnou neříct strach.
jakékoliv jiné podněty ohledně MOB, a bezpečnosti obecně, při solo plavbě vítám!!
Dík předem
- designer
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1581
- Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: praha
- Kontaktovat uživatele:
nepsal jsi kde popluješ - to mě připadá dost důležité. Ale nedovedu si představit, že budeš 5 týdnů nepřetržitě uvázán. Proč?Když jsem se ptal jednou na totéž co ty, dostal jsem odpověď, že uvázat se má smysl v situaci, kdy pří vší snaze a opatrnosti nemůžeš zabránit nedobrovolnému opuštění lodi. Tedy při dost extrémních podmínkách. Pak jsem ty extrémní podmínky zažil a mohu říct, že harness má něco do sebe. Ale opravdu v hraničních situacích. Nebo při solo plavbě v méně hraničních, ale přesto těžkých podmínkách ( a v noci např.).
Budeš 5 týdnů nepřetržité plavby v těžkých podmínkách?
ještě mě napadlo - sám jsi to zmínil. Pokud budeš stále uvázanej, zvykneš si na to a pak jednou zapomeneš a jsi v pr...ve vodě
Budeš 5 týdnů nepřetržité plavby v těžkých podmínkách?

ještě mě napadlo - sám jsi to zmínil. Pokud budeš stále uvázanej, zvykneš si na to a pak jednou zapomeneš a jsi v pr...ve vodě

- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
designer píše:nepsal jsi kde popluješ - to mě připadá dost důležité. Ale nedovedu si představit, že budeš 5 týdnů nepřetržitě uvázán. Proč?Když jsem se ptal jednou na totéž co ty, dostal jsem odpověď, že uvázat se má smysl v situaci, kdy pří vší snaze a opatrnosti nemůžeš zabránit nedobrovolnému opuštění lodi. Tedy při dost extrémních podmínkách. Pak jsem ty extrémní podmínky zažil a mohu říct, že harness má něco do sebe. Ale opravdu v hraničních situacích. Nebo při solo plavbě v méně hraničních, ale přesto těžkých podmínkách ( a v noci např.).
Budeš 5 týdnů nepřetržité plavby v těžkých podmínkách?
ještě mě napadlo - sám jsi to zmínil. Pokud budeš stále uvázanej, zvykneš si na to a pak jednou zapomeneš a jsi v pr...ve vodě
čau designer, pokusím se vysvětlit z čeho mám strach: může jít např o létající rybu, četl jsem o případu že jí dostal do spánku a spadl do vody, dokonce ve dne. Včera jsem viděl totál extrém foto, do kokpitu skočil rejnok a zabil ženskou, ještě na palubě - ale s tím asi fakt nejde nic dělat




- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
designer píše:nepsal jsi kde popluješ - to mě připadá dost důležité. Ale nedovedu si představit, že budeš 5 týdnů nepřetržitě uvázán. Proč?Když jsem se ptal jednou na totéž co ty, dostal jsem odpověď, že uvázat se má smysl v situaci, kdy pří vší snaze a opatrnosti nemůžeš zabránit nedobrovolnému opuštění lodi. Tedy při dost extrémních podmínkách. Pak jsem ty extrémní podmínky zažil a mohu říct, že harness má něco do sebe. Ale opravdu v hraničních situacích. Nebo při solo plavbě v méně hraničních, ale přesto těžkých podmínkách ( a v noci např.).
Budeš 5 týdnů nepřetržité plavby v těžkých podmínkách?
ještě mě napadlo - sám jsi to zmínil. Pokud budeš stále uvázanej, zvykneš si na to a pak jednou zapomeneš a jsi v pr...ve vodě
No právě proto, že asi jednou se zapomenu cvaknout, jsem se vás ptal jaká možná preventivní opatření proti MOB existují. Poraď! Dík
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
windward píše:Ahoj, richardm.
Rad bych se zeptal, proc tak najednou z niceho nic vyrazit na 5 tydnu solo? Nikdo se k tobe nemuze pridat?
Ahoj windward, na tvou otázku jsem už trošku odpověděl designerovi. Takže mě to láká to prubnout! Nevěřím že všichni solo plavci pluli z důvodu že nikoho nesehnali, minimálně část z nich si chtěla dokázat že na to maj


Nevím zda jsem pochopil tvůj doat přesně, napadlo mě jen tato odpověď.
Poradíš jak dle tebe co nejvíce předejít průšvihu?
Moc to řešíš. Dobrou loď máš, autopilota též, tak vypluj. Je to hodně o psychice, charakteru a vůli.
Pokud nevíš jak plout bez autopilota, tak přijeď ukážu ti, jak na to.
Toto je jedna z mých plaveb (bez autopilota)
http://cz.youtube.com/watch?v=Fe4ovMlTCsQ
Ahoj
Pokud nevíš jak plout bez autopilota, tak přijeď ukážu ti, jak na to.
Toto je jedna z mých plaveb (bez autopilota)
http://cz.youtube.com/watch?v=Fe4ovMlTCsQ
Ahoj
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
Tom píše:Moc to řešíš. Dobrou loď máš, autopilota též, tak vypluj. Je to hodně o psychice, charakteru a vůli.
Pokud nevíš jak plout bez autopilota, tak přijeď ukážu ti, jak na to.
Toto je jedna z mých plaveb (bez autopilota)
http://cz.youtube.com/watch?v=Fe4ovMlTCsQ
Ahoj
Tome, dyť jó, to je ono. Hezký, pohoda odhaduji ve 25Kn? A loď bomba, štíhlonká, já jsembachratý turista.. Opravdu hezké!
Že je to o hlavě tuším, jinak bych do toho přeci nešel. Je mi 48, budu zkoušet už jen to co fakt chci

Ale Richarde, prosím tě...richardm píše:Sakra co jsem proved?
Velmi rád odpovím každému začátečníkovi, bláznovi i cvokovi. Každému kdo položí věcnou otázku a existuje na ni věcná odpověď. Ale na tvou otázku se prostě odpovědět nedá. Pouze tlachat, případně přednést pár odstrašujících příkladů. Tak mě promiň tu poznámku. Prostě nic jiného mě nenapadlo.
Smiř se s tím, že na to jak to udělat aby jsi se nezapomněl přikurtovat, není žádná odpověď. Prostě musíš. Jinak nejsi, resp. nebudeš.
Dlouhá léta jsem dělal horolezectví. Pokud se pohybuješ 30-50-100 metrů nad zemí, vejde ti to do krve, děláš operace s lany, karabinami a úvazky automaticky. Přesto, pokud jsem pracoval pověšený ve výšce 50m na štantu kde máš své lano k druholezci, úvazek ke štantu, expresku s osmou ke štantu, matroš ke štantu, doleze kámoš a cvakne se ke štantu, je tam takový lanový chaos, že před pokračováním se těžce probírá karabinami, kterou můžeš odcvaknout a kterou ne. Ale nesmíš se spéct, jinak letíš ty, nebo parťák.
Píšu to proto, že i to se stává a vloni na podzim jsem zrovna slyšel ve zprávách, že nějaký horolezec si v takovéto situaci odcvakl "svou" karabinu a skončil dole se zraněními neslučitelnými se životem. Nedával si pozor a žádné rady ani vybízení k opatrnosti mu nepomohly.
Musíš si prostě dávat pozor. Stejně jako když přecházíš silnici, vjíždíš do křižovatky. Nic jiného se nedá říct.
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
Baharis píše:Ale Richarde, prosím tě...richardm píše:Sakra co jsem proved?
Velmi rád odpovím každému začátečníkovi, bláznovi i cvokovi. Každému kdo položí věcnou otázku a existuje na ni věcná odpověď. Ale na tvou otázku se prostě odpovědět nedá. Pouze tlachat, případně přednést pár odstrašujících příkladů. Tak mě promiň tu poznámku. Prostě nic jiného mě nenapadlo.
Smiř se s tím, že na to jak to udělat aby jsi se nezapomněl přikurtovat, není žádná odpověď. Prostě musíš. Jinak nejsi, resp. nebudeš.
Dlouhá léta jsem dělal horolezectví. Pokud se pohybuješ 30-50-100 metrů nad zemí, vejde ti to do krve, děláš operace s lany, karabinami a úvazky automaticky. Přesto, pokud jsem pracoval pověšený ve výšce 50m na štantu kde máš své lano k druholezci, úvazek ke štantu, expresku s osmou ke štantu, matroš ke štantu, doleze kámoš a cvakne se ke štantu, je tam takový lanový chaos, že před pokračováním se těžce probírá karabinami, kterou můžeš odcvaknout a kterou ne. Ale nesmíš se spéct, jinak letíš ty, nebo parťák.
Píšu to proto, že i to se stává a vloni na podzim jsem zrovna slyšel ve zprávách, že nějaký horolezec si v takovéto situaci odcvakl "svou" karabinu a skončil dole se zraněními neslučitelnými se životem. Nedával si pozor a žádné rady ani vybízení k opatrnosti mu nepomohly.
Musíš si prostě dávat pozor. Stejně jako když přecházíš silnici, vjíždíš do křižovatky. Nic jiného se nedá říct.
Baharisi věřím že toho znáš hodně, proto jsem se ptal tady a ne ve 4 cenové skupině. Plavím se teprve pátý rok, ale už tuším že mě to zůstane. Prošel jsem pár sporty, jedním jsem se i za totálu živil jako tzv "amatér" což tehdy znamenalo profi za peníze

V úvodní zprávě jsem popsal náměty o kterých jsem si myslel že by mi mohly pomoci při chybě, a jaká chybuju. Pokud jsou nesmyslné, tak jsi to mohl napsat na férovku. Přeci jen si myslím že při solo plavbě se dá něco preventivně zkusit, horolezectví neznám ale věřím ti že tam to nejde, když to říkáš. No nic, stejně dík! Smailíka teď nepožívám, protože to dík nemyslím ironicky a blbým výběrem bych tě mohl poplést.
Smajlíky používej dle libosti. Nejsem urážlivý, ani vztahovačný, dokážu přijmout i ironii a špatný vtip na mou osobu. To si alespoň myslím...
Znovu a důkladněji jsem si přečetl tvůj úvodní příspěvek. Nevím tak úplně co je správné, nemám ambice na osamělou plavbu a zatím ani větší přeplavbu. Tak jen co si myslím:
Jedničku bych nebral. Bez autopilota nebo větrného kormidla bych neplul. Dvojka je jasná, to je věc co se běžně používá. Samotné lano, pokud nevede zpět na loď a netvoří smyčku (adekvát vodní kotvy) snad nebude až tak brzdit, v každém případě to je bezpečnější Jedno lano na střed stačí. Nesmíš je zapomenout vytáhnout při přechodu na motor!!!. Trojku bych eliminoval na pověšené silnější lano s navázanými uzly po cca 1/2 metru.

Znovu a důkladněji jsem si přečetl tvůj úvodní příspěvek. Nevím tak úplně co je správné, nemám ambice na osamělou plavbu a zatím ani větší přeplavbu. Tak jen co si myslím:
Jedničku bych nebral. Bez autopilota nebo větrného kormidla bych neplul. Dvojka je jasná, to je věc co se běžně používá. Samotné lano, pokud nevede zpět na loď a netvoří smyčku (adekvát vodní kotvy) snad nebude až tak brzdit, v každém případě to je bezpečnější Jedno lano na střed stačí. Nesmíš je zapomenout vytáhnout při přechodu na motor!!!. Trojku bych eliminoval na pověšené silnější lano s navázanými uzly po cca 1/2 metru.
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
Baharis píše:Smajlíky používej dle libosti. Nejsem urážlivý, ani vztahovačný, dokážu přijmout i ironii a špatný vtip na mou osobu. To si alespoň myslím...![]()
Znovu a důkladněji jsem si přečetl tvůj úvodní příspěvek. Nevím tak úplně co je správné, nemám ambice na osamělou plavbu a zatím ani větší přeplavbu. Tak jen co si myslím:
Jedničku bych nebral. Bez autopilota nebo větrného kormidla bych neplul. Dvojka je jasná, to je věc co se běžně používá. Samotné lano, pokud nevede zpět na loď a netvoří smyčku (adekvát vodní kotvy) snad nebude až tak brzdit, v každém případě to je bezpečnější Jedno lano na střed stačí. Nesmíš je zapomenout vytáhnout při přechodu na motor!!!. Trojku bych eliminoval na pověšené silnější lano s navázanými uzly po cca 1/2 metru.
Moc dík!
Bod jedna jsem myslel tak že na lodi je autopilot tak jako tak, ale zda nebude rozumější kormidlovat (dokud na jsou síly..


Bod 2: beru připomínku, tuším totéž, tedy to mám ověřeno
Bod 3: dobrý nápad, proč jsem tak zabedněnej..

- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
Baharis píše:Smajlíky používej dle libosti. Nejsem urážlivý, ani vztahovačný, dokážu přijmout i ironii a špatný vtip na mou osobu. To si alespoň myslím...![]()
Znovu a důkladněji jsem si přečetl tvůj úvodní příspěvek. Nevím tak úplně co je správné, nemám ambice na osamělou plavbu a zatím ani větší přeplavbu. Tak jen co si myslím:
Jedničku bych nebral. Bez autopilota nebo větrného kormidla bych neplul. Dvojka je jasná, to je věc co se běžně používá. Samotné lano, pokud nevede zpět na loď a netvoří smyčku (adekvát vodní kotvy) snad nebude až tak brzdit, v každém případě to je bezpečnější Jedno lano na střed stačí. Nesmíš je zapomenout vytáhnout při přechodu na motor!!!. Trojku bych eliminoval na pověšené silnější lano s navázanými uzly po cca 1/2 metru.
citace z mého manuálu:
na záď uvázat krátké lano na konci s okem (na nohu) a nad ním ulzle na vytažení se na zrcátko! Nevláčet ho ve vodě, mít ho uvázané dole na zrcátku (k základně schůdků), námět Baharis
Sqělé!!! Dostal jsem se do literatury! B.

- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Když jsem četl "Sedm let cesty k lidem: o Albrechta, měl takové udělátko na chytání ryb. A to tak, že když ryba zabrala, přetrhla gumu, lano zatáhlo za kormidlo, loď se postavila proti větru.
Určitě by šel nějaký takový systém použit pro zastavení lodě po pádu do vody. Ono lano ve vodě je fajn, ale když loď jede tak se špatně šplhá i když jsou tam uzly. A ani by to lano nemuselo být tak silné a tím pádem by nemělo takový odpor.
Určitě by šel nějaký takový systém použit pro zastavení lodě po pádu do vody. Ono lano ve vodě je fajn, ale když loď jede tak se špatně šplhá i když jsou tam uzly. A ani by to lano nemuselo být tak silné a tím pádem by nemělo takový odpor.
S tím autopilotem to je přesně naopak. Pokud jej máš, používej ho vždy, když to je možné. Protože až to možné nebude, budeš mít tu sílu.
On autopilot, za určitých podmínek, dokáže řídit loď daleko přesněji a efektivněji než kormidelník. Jenomže za určitých podmínek. V okamžiku kdy začne nestíhat, kdy musíš kormidlem reagovat dřív, než tě vlna odhodí, tehdy to musíš vzít "do plných" (to určitě každý ví). A to si pak zakormidluješ, až ti to není milé.
Dokud mě to bylo vzácné, musel jsem kormidelní kolo mít stále v ruce. No, to je už trochu pryč, takže jsem vděčný každé chvíli, kdy to vezme někdo z posádky, nebo autopilot. Vím že když nastane čas, tak tam musím jít a bojovat. I s pliskýři na rukách. Už jsem si je několikrát uhnal, nerad používám rukavice...
Potíž je, že při dlouhých plavbách asi není pro autopilota dostatek šťávy. Ale to vím jenom z literatury a vyprávění. Tam se používá spíše větrné kormidlo, které je proudu prosto.
On autopilot, za určitých podmínek, dokáže řídit loď daleko přesněji a efektivněji než kormidelník. Jenomže za určitých podmínek. V okamžiku kdy začne nestíhat, kdy musíš kormidlem reagovat dřív, než tě vlna odhodí, tehdy to musíš vzít "do plných" (to určitě každý ví). A to si pak zakormidluješ, až ti to není milé.
Dokud mě to bylo vzácné, musel jsem kormidelní kolo mít stále v ruce. No, to je už trochu pryč, takže jsem vděčný každé chvíli, kdy to vezme někdo z posádky, nebo autopilot. Vím že když nastane čas, tak tam musím jít a bojovat. I s pliskýři na rukách. Už jsem si je několikrát uhnal, nerad používám rukavice...
Potíž je, že při dlouhých plavbách asi není pro autopilota dostatek šťávy. Ale to vím jenom z literatury a vyprávění. Tam se používá spíše větrné kormidlo, které je proudu prosto.
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Je otázkou,proč tohle všechno chceš dělat.Něco jsi naznačil o plavbě i přes oceány,tak z toho dedukuji,že se možná chystáš na nějaký závod osamělých mořeplavců,nebo na cestu sám kolem světa nebo tak nějak podobně.
Chceš minimalizovat používání autokormidla.To jako že nebudeš spát?píšeš že jsi už pár plaveb absolvoval,dokonce dva dny sám,tak asi taky víš,jak kormidlování za tvrdého počasí dovede člověka vyčerpat a proto se musí používat autopilot pokud to jen jde.Protože unavený člověk daleko dříve udělá chybu než ten,který je v pohodě.
Píšeš že nevíš co udělá loď když bys spadl do vody.No,pokud bude zapnutý autopilot,tak Tě zachrání jedině to vlečené lano za zádí(pokud Tě do vody nesrazí třeba ráhno),tam to bývá horší.Pokud jsi kormidloval sám,tak pokud máš loď návětrnou,tak ta sama vyostří, plachty začnou flatrovat,a loď zpomalí nebo se úplně zastaví,a můžeš doplavat k lanu a pomocí něj k lodi.
Co se týká žebříku,tak na to už doplatilo životem hodně jachtařů.Už před asi 30 léty byl posán ve Vodní revui příběh,kde se utopila celá posádka na lodi,která měla vysoký bok,na který se z vody nedalo vyšplhat.Bylo bezvětří,stáli na místě a tak všichni naskákali do vody se okoupat a zapoměli si nachystat žebřík.No a pak se zvedl vítr a loď jim odplula.Pro je vhodné žebřík přivázat uzlem,který se rozváže při zatažení za lano přivázané k žebříku a sahající až do vody.Když se sem tam rozváže samo,tak se nic neděje,jen se znovu přiváže.Samozřejmostí by měla být ve tvrdším počasí samonafukovací vesta,a další mít v záloze.Rovněž tak harnesy.Ty příběhy co popisuješ,se asi staly,ale to bys pak nemohl vyplout ani z přístavu.
Přeji Ti,aby se Ti to zdařilo k plné spokojenosti,a určitě budou tady všichni zvědavi co Ti to dalo a jak se budeš rozhodovat dál.
Chceš minimalizovat používání autokormidla.To jako že nebudeš spát?píšeš že jsi už pár plaveb absolvoval,dokonce dva dny sám,tak asi taky víš,jak kormidlování za tvrdého počasí dovede člověka vyčerpat a proto se musí používat autopilot pokud to jen jde.Protože unavený člověk daleko dříve udělá chybu než ten,který je v pohodě.
Píšeš že nevíš co udělá loď když bys spadl do vody.No,pokud bude zapnutý autopilot,tak Tě zachrání jedině to vlečené lano za zádí(pokud Tě do vody nesrazí třeba ráhno),tam to bývá horší.Pokud jsi kormidloval sám,tak pokud máš loď návětrnou,tak ta sama vyostří, plachty začnou flatrovat,a loď zpomalí nebo se úplně zastaví,a můžeš doplavat k lanu a pomocí něj k lodi.
Co se týká žebříku,tak na to už doplatilo životem hodně jachtařů.Už před asi 30 léty byl posán ve Vodní revui příběh,kde se utopila celá posádka na lodi,která měla vysoký bok,na který se z vody nedalo vyšplhat.Bylo bezvětří,stáli na místě a tak všichni naskákali do vody se okoupat a zapoměli si nachystat žebřík.No a pak se zvedl vítr a loď jim odplula.Pro je vhodné žebřík přivázat uzlem,který se rozváže při zatažení za lano přivázané k žebříku a sahající až do vody.Když se sem tam rozváže samo,tak se nic neděje,jen se znovu přiváže.Samozřejmostí by měla být ve tvrdším počasí samonafukovací vesta,a další mít v záloze.Rovněž tak harnesy.Ty příběhy co popisuješ,se asi staly,ale to bys pak nemohl vyplout ani z přístavu.
Přeji Ti,aby se Ti to zdařilo k plné spokojenosti,a určitě budou tady všichni zvědavi co Ti to dalo a jak se budeš rozhodovat dál.
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
Baharis píše:S tím autopilotem to je přesně naopak. Pokud jej máš, používej ho vždy, když to je možné. Protože až to možné nebude, budeš mít tu sílu.
On autopilot, za určitých podmínek, dokáže řídit loď daleko přesněji a efektivněji než kormidelník. Jenomže za určitých podmínek. V okamžiku kdy začne nestíhat, kdy musíš kormidlem reagovat dřív, než tě vlna odhodí, tehdy to musíš vzít "do plných" (to určitě každý ví). A to si pak zakormidluješ, až ti to není milé.
Dokud mě to bylo vzácné, musel jsem kormidelní kolo mít stále v ruce. No, to je už trochu pryč, takže jsem vděčný každé chvíli, kdy to vezme někdo z posádky, nebo autopilot. Vím že když nastane čas, tak tam musím jít a bojovat. I s pliskýři na rukách. Už jsem si je několikrát uhnal, nerad používám rukavice...
Potíž je, že při dlouhých plavbách asi není pro autopilota dostatek šťávy. Ale to vím jenom z literatury a vyprávění. Tam se používá spíše větrné kormidlo, které je proudu prosto.
já to myslel s tím autopilotem ve ztahu k MOB, že když je stoupačka, kormidluju rúčo a vypadnu tak loď odpadne a mám šanci k ní doplavat... na schrupnutí autopilot, mám i radar tak je trochu snažší, teda dokud se nezvednou vlny a je zmatenej...
nedostatek elektřiny mě vytočil loni na podzim (sukošan- malta-tunis-lipary-messina), tak jsem ted koupil AQUA4GEN vlečenou turbínu. Mám při úsporném provozu denní spotřebu 110AMH, tirbína dává při 5KN 61 AMH, při 5,5AMH 115. Ale taky bere 0,5KN z rychlosti. A koupil jsem LED do poziček, původní sada 25W brala přes 60AMH za noc, nové do 4AMH...
Tohle je jiný kafe než v práci, jak můžu tak lovím něco o lodi,... nejradši bych jim z práce úplně utek!

- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
MARIS píše:Je otázkou,proč tohle všechno chceš dělat.Něco jsi naznačil o plavbě i přes oceány,tak z toho dedukuji,že se možná chystáš na nějaký závod osamělých mořeplavců,nebo na cestu sám kolem světa nebo tak nějak podobně.
Chceš minimalizovat používání autokormidla.To jako že nebudeš spát?píšeš že jsi už pár plaveb absolvoval,dokonce dva dny sám,tak asi taky víš,jak kormidlování za tvrdého počasí dovede člověka vyčerpat a proto se musí používat autopilot pokud to jen jde.Protože unavený člověk daleko dříve udělá chybu než ten,který je v pohodě.
Píšeš že nevíš co udělá loď když bys spadl do vody.No,pokud bude zapnutý autopilot,tak Tě zachrání jedině to vlečené lano za zádí(pokud Tě do vody nesrazí třeba ráhno),tam to bývá horší.Pokud jsi kormidloval sám,tak pokud máš loď návětrnou,tak ta sama vyostří, plachty začnou flatrovat,a loď zpomalí nebo se úplně zastaví,a můžeš doplavat k lanu a pomocí něj k lodi.
Co se týká žebříku,tak na to už doplatilo životem hodně jachtařů.Už před asi 30 léty byl posán ve Vodní revui příběh,kde se utopila celá posádka na lodi,která měla vysoký bok,na který se z vody nedalo vyšplhat.Bylo bezvětří,stáli na místě a tak všichni naskákali do vody se okoupat a zapoměli si nachystat žebřík.No a pak se zvedl vítr a loď jim odplula.Pro je vhodné žebřík přivázat uzlem,který se rozváže při zatažení za lano přivázané k žebříku a sahající až do vody.Když se sem tam rozváže samo,tak se nic neděje,jen se znovu přiváže.Samozřejmostí by měla být ve tvrdším počasí samonafukovací vesta,a další mít v záloze.Rovněž tak harnesy.Ty příběhy co popisuješ,se asi staly,ale to bys pak nemohl vyplout ani z přístavu.
Přeji Ti,aby se Ti to zdařilo k plné spokojenosti,a určitě budou tady všichni zvědavi co Ti to dalo a jak se budeš rozhodovat dál.
Ahoj Maris,
oceán je jen sen, a dost na něj věřím a nezbývá než souhlasit s V.I.Leninem (3xučit se


Za info o chování lodi díky! A námět jak uvázat žebřík je bomba! Už je to zkopírováno do mého manuálu.
Škoda že nevím jak vám vaše dobré rady vrátit. Neboj do politiky se teď nepouštím

- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
MartinB píše:Když jsem četl "Sedm let cesty k lidem: o Albrechta, měl takové udělátko na chytání ryb. A to tak, že když ryba zabrala, přetrhla gumu, lano zatáhlo za kormidlo, loď se postavila proti větru.
Určitě by šel nějaký takový systém použit pro zastavení lodě po pádu do vody. Ono lano ve vodě je fajn, ale když loď jede tak se špatně šplhá i když jsou tam uzly. A ani by to lano nemuselo být tak silné a tím pádem by nemělo takový odpor.
Ahoj MartinB,
taky jsem to četl, nejsem doma a nemám knížku teď po ruce... vím že psal o ocelovém lanku... ale myslím že problémem bude že na přemožení autopilota se musí přes elektroniku. Pokud jsi myslel plavbu při ručním kormidlování, tak na to dopověděl níže maris.
Stejně dík za podnět! Nad vším je třeba chvíli dumat z více úhlů pohledu.
ahoj richardem, vůbec se necítím fundovaný radit v sólo plavbě, ale z tvého psaní mě cosi přeci jen nutí odpovědět. Zdá se mi, že se příliš soustředíš na pozici kormidlování. Myslím, že vypadnutí z lodě hrozí spíše v situacích při ovládání plachet a běžné činnosti spojené s plavbou (viz maris sražení ráhnem), v těchto chvílích tak jako tak u kormidla být nemůžeš a proto souhlasím s ostatními snažit se si vše co nejvíc usnadnit a soustředit se na dodržování základních pravidel pobívání na lodi. Na moři nejčastěji vznikají problémy podceněním zdánlivě bezpečných situací a nesoustředěností.
- richardm
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 119
- Registrován: stř led 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Lanškroun
marks píše:ahoj richardem, vůbec se necítím fundovaný radit v sólo plavbě, ale z tvého psaní mě cosi přeci jen nutí odpovědět. Zdá se mi, že se příliš soustředíš na pozici kormidlování. Myslím, že vypadnutí z lodě hrozí spíše v situacích při ovládání plachet a běžné činnosti spojené s plavbou (viz maris sražení ráhnem), v těchto chvílích tak jako tak u kormidla být nemůžeš a proto souhlasím s ostatními snažit se si vše co nejvíc usnadnit a soustředit se na dodržování základních pravidel pobívání na lodi. Na moři nejčastěji vznikají problémy podceněním zdánlivě bezpečných situací a nesoustředěností.
Marksi dík, absolutní souhlas, každý vážně míněný (tedy vlastně ne každý..

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti