MOB - Vlastní zkušenosti

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

MOB - Vlastní zkušenosti

Příspěvekod Anonym » úte lis 24, 2009 11:03 am

Diskuze poslední pár dnů mě navedla na myšlenku. Je tu vůbec někdo, kdo zažil ostrý MOB? Jak se zachovali, jak to probíhalo...
Jsou tu přeci tisíce lidí. Je pravda že většinou nepsavci, ale jaká je pravděpodobnost v tak velké komunitě, že někdo MOB zažil?

Já mám popisované v Grece_2006, jak jsme v nějaké třicítce, neplánovaně ale úspěšně lovili fender. Který blázen by to taky v takové slotě plánoval, že? Ale to není ono. Člověk - to je to oč tu běží.

Není to klasický MOB, je to tak napůl, ale do začátku na rozjezd to uvedu v následujícím příspěvku. Chci doufat, že nebude poslední a že pokud se někomu něco podobného nebo i horšího stalo, že se podělí.
Píšte...přehánějte. ;)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte lis 24, 2009 11:05 am

Žádné dráma, nic výjimečného, jen taková malá příhoda

24.6.2009- Jadran –Hvarski Kanal-Elan 40-plavba ze Soline do Vrbosky
Posádka je jeden manželský pár z čech (poprvé na lodi) a jeden pár ze slovenska. Ti se mnou plují po čtvrté.

Po dvou dnech deště a Juga, které části posádky neudělalo moc dobře, si užíváme sluníčko, klidnou hladinu a klidnou plavbu při plných plachtách na motýla. Hlavní nalevo, gena napravo. Podle záznamu GPS jsme se pohybovali rychlostí 4-5 uzlů, takže odhaduji že byl vítr do 10ti uzlů.

Celá posádka kromě mě a Věry je v salonu. Autopilot si drobnými korekcemi udržuje kurz. Věra, která si jako nováček užila předešlé dny nejvíce, podřimuje na sluníčku, já průběžně kontroluji kurz a situaci kolem nás.

Jak vplouváme do kanálu, vítr se mírně stočí a začne se nám prolamovat gena. Nechce se mě, ale chce to halzu. Nechtěl jsem otravovat posádku, v takovém větýrku dělám halzu sám, svým zjednodušeným způsobem. Vylezl jsem na nástavbu, jednou rukou jsem se opřel o ráhno a tlačil je proti větru. Druhou jsem uchopil svazek lan hlavní otěže, těsně pod kladkou, abych ráhno zachytil, až vítr podebere plachtu. Nic to není, dělal jsem to tak mockrát.

Snad v tu chvíli fouklo trochu od jinud, možná trochu víc, nevím. Dříve než jsem čekal, ještě než jsem dostal ráhno souběžně proti pomyslnému větru a než jsem byl připraven protiváhou zadržet ráhno, najednou jsem letěl vzduchem jako kus hadru. Moc si ten let nepamatuji. Jen z následků mohu dovodit, že jsem nohama „uklidil“ stůl v kokpitu a málem přerazil reling. Otěž jsem asi nechtěl pustit, aby silný ráz nepoškodil takeláž. Najednou jsem se ocitl napravo, asi tak tři metry od lodě, po kulena ve vodě.

Autopilot zkorigoval vychýlení, Věra na mě vytřeštěně hleděla neschopna ani promluvit. Já, otočený proudem vody čelem dozadu, sledoval brázdu za lodí a brázdu za mnou. Odpor vody byl velký, ale pustit se mě nechtělo. První co jsem si uvědomil bylo, že jsem přišel o jednu žabku. Druhá byla jednak na nic a jednak stejně dlouhodobě neudržitelná, tak jsem ji vypustil.

Problesklo mě hlavou že když tu budu viset, dlouho se neudržím. A do vody se mě opravdu nechtělo. Začal jsem po svazku lan hlavní otěže ručkovat k lodi. Jakmile jsem se trochu vzdálil od kladky, otěž se začala prověšovat. Nejdříve jsem byl ve vodě po pás, pak po prsa. A pak to nejhorší. Dostal jsem se do místa, kde se začala opět zvedat k relingu, přes který byla přetažená. Musel jsem po pás ve vodě, při rychlosti lodě kolem čtyř uzlů, ručkovat do kopce. Postupně jsem se dostával ven z vody, ale už také zbývala poslední trocha sil. Chytnul jsem se sloupku relingu a nějakým záhadným způsobem dostal nohy z vody ven (nebo jednu?) a způsobem, tuším se tomu říká „na sokolíka“ jsem se vysoukal na palubu. Bylo to opravdu z posledních sil, ruce jsem necítil. Na stěně bych to už dávno vypustil, odrazil se od skály a trochu se zhoupnul.

Až jsem byl na lodi, objevil se zbytek posádky s udiveným výrazem „Co se děje?“. Věra ze sebe dostala první slova: „On tam spadl!“ Asi to celé netrvalo dlouho, možná minutu nebo dvě. Nevím. Ale dýl bych se asi neudržel, takže jsem musel spěchat.

Ztráty: Přišel jsem o milované pamětní žabky, 3/4 balíčku cigaret (mokré-slané), horolezecký zapalovač - garantované zažhnutí do 20 uzlů větru. Naopak jsem přišel k sedřené kůži na pravém stehně a mírné podlitině. Jinak vše v pohodě.

Poučil jsem se? Nepoučil! A když tak jen zlehka. Manévr dále praktikuji, jen si dávám větší pozor.
Samozřejmě se vkrádají myšlenky, co by kdyby. Kdybych byl na lodi sám, nebo jen sám v kokpitu a neudržel jsem se. Kdy by na mě došli, kam by mohli narazit....
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » úte lis 24, 2009 12:29 pm

Určitě je to plnohodnotný MOB, když jsi byl "over board", byť na ráhně.
Ale jinak fajn příhoda. Poučná. A musím se přiznat, že jsem od rána porpvé zachechtal a moc jsi mi zvednul náladu. Sorry, nic ve zlým, ale musím se řehnit, když si to představím :lol:
Naposledy upravil(a) JardaF dne úte lis 24, 2009 12:29 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte lis 24, 2009 12:29 pm

Já měl ostrý MOB letos v květnu na Baltu.
Kolega z posádky se šel vyčůrat na záď, vestu ani harnessy neměl a z nějakého důvodu tam zahučel a ani nezařval. Kdyby to tak mohutně nežbluňklo, vůbec bych si nevšiml, že mi vypadl z lodi.
Jak to žbluňklo, tak jsem se otočil od kormidla a uviděl pár metrů za lodí hlavu, jak se poměrně rychle vzdaluje.
Vítr 6[sup]o[/sup]B ze zadoboku, rychlost kolem 7 uzlů, vlny přes metr, ke břehu zhruba 8 mil a teplota vody přibližně 12 stupňů.
Podkovu se nepovedlo rychle vyrvat z držáku a pak už jí nemělo smysl házet.
Kolega, co zůstal v kokpitu, zařval „Muž přes palubu“ do kajuty a pak sledoval polohu MOB, já začal ostřit, zapnul žhavení motoru, velmi pomalu počítal do deseti, aby to chytlo hned napoprvé, a nastartoval.
Mezi tím zbytek posádky vyletěl z kajuty, narolovali genu a přitáhli hlavní plachtu. Já dal plnej knedlík, vrátil se, z návětrné strany se přiblížil k MOB a nechal se k němu snést větrem.
Shodili jsme ze zádi schůzky, MOB vylezl, uklidil je, přelezl do kokpitu a řekl sprosté slovo.
Nakonec jsme se nedokázali shodnout, jak dlouho asi celá akce trvala. Já až když byl MOB na palubě, tak jsem se podíval na hodinky kvůli zápisu do lodního deníku, ale jak dlouho byl ve vodě se neví.
Jak skvěle jsme to zvládli mě došlo o dva měsíce později, když při regatě Baltic Sprint Cup o pár desítek mil severněji v podobném počasí spadla přes palubu kapitánka německé jachty, hledalo jí 15 lodí regaty, vrtulník a dvě záchranné lodě a vůbec jí nenašli.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » úte lis 24, 2009 12:35 pm

Strycek_Bidlo píše:Jak skvěle jsme to zvládli mě došlo o dva měsíce později, když při regatě Baltic Sprint Cup o pár desítek mil severněji v podobném počasí spadla přes palubu kapitánka německé jachty, hledalo jí 15 lodí regaty, vrtulník a dvě záchranné lodě a vůbec jí nenašli.

...z cehoz je videt, ze damy to maj pri curani na zadi tezsi :D

jsem bez MOBa ... jen pri kotveni u mola v HR na Zlarinu se od vedlejsi lode ozvalo ""censored"!" a pak zblunk ... lehce mrholilo :)
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » úte lis 24, 2009 1:02 pm

simon píše:...z cehoz je videt, ze damy to maj pri curani na zadi tezsi :D


s mojí posádkou LL se musí používat genderově korektní označení LOB :-)
no nevytáhněte jí
Obrázek

to jde takhle Sašenka na chcacák klouzne a už je tam :-)

Skoro nefoukalo rychlost tak kolem 3kn všichni na palubě, povolit plachty a trochu couvnout na motor, ona Saša dobře plave. :-)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte lis 24, 2009 1:48 pm

ante, po prohlídce galerie bych řekl, že by ti jich ještě několik zbylo :lol:
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » úte lis 24, 2009 2:01 pm

Teda Ante, jako paša v harému. :clap: Snad celé fórum J.I. by za takových podmínek nacvičovalo LOB od rána do večera. :thmbup:
samoliter.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte lis 24, 2009 2:07 pm

s tím MOBem u Baharise to je pěkné...
v říjnu jsme dělali nácvik MOB (používal jsem světelnou bójku) a nějak tomu chyběla přesvědčivost. Přes dost podrobnou instruktáž by nebožák asi nepřežil.Respektive by byl dost pošramocenej.
Takže jsme probrali, co bylo špatně a nechal jsem věc trochu odležet.
V podvečer kolem 1800 (po dvou dnech od prvního nácviku) jsem předal vedení lodě, vydal jasné pokyny kam chci být dopraven a sešel do salonu se připravit.
Je dost těžké se v říjnu nenápadně připravovat k opuštění lodě. Naštěstí byl pověřený kapitán natolik zaměstnán vytyčováním kurzu, že mému obnažování a oblékání vesty nevěnoval patřičnou pozornost.
Stačilo pár skoků a mohutné šplouchnutí upozornilo posádku (můj řev také) na chybějícího člena...
Akce byla naprosto vzorná - loď byla v mžiku u mě na návětrné straně (jeli jsme na motor), metr ode mě se ocitla bójka (díky Lenko!) a vzápětí podkova. Vytažení proběhlo excelentně, čas kolem 90 vteřin.
Zázrakem se objevila slivovice o které nikdo nevěděl :lol:
Dodatečně tedy děkuji své posádce !
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » úte lis 24, 2009 2:11 pm

designer píše:ante, po prohlídce galerie bych řekl, že by ti jich ještě několik zbylo :lol:


od té doby raději záchranné prostředky vyzkoušíme :D


Obrázek
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte lis 24, 2009 2:11 pm

Dobrý Jardo, jsem rád že jsem pomohl k lepší náladě. Je to opravdu úsměvné. Spíše na ten rozjezd.

A začíná to pěkně. Gratuluji Strýčku! Pěkná akce. Co se týká času, GPS je dobrá věc. Já mohu z našeho řeckého MOB odečíst přesně 11min. Ale fendr nechtěl nahoru po schůdkách a než jsme jej ve vysokých vlnách zachytili, minutku to trvalo.
Měřítko je vpravo dole.
Obrázek

No a k tomu čůrání. Vloni mě jedna posádka ukázala vynikající a jednoduchou věc. Kouskem, 3-4m lana, volně spojí levou a pravou část zadního koše. Lano visí prověšené až skoro na badenplato. No a pak když se jde "dozadu", tak si člověk stoupne třeba až na zadní hranu, lano si zvedne k prsům ruce dá před lano a předkloní se Trup je za lanem, ruce před, takže lano prochází podpažím. Tělo je předkloněné nad vodu cca 10-20° a obě ruce jsou volné k "manipulaci".
Opravdu jednoduché a bezpečné. Dá se tam bezpečně pobejt i ve dvoumetrových vlnách. Délka toho lana se samozřejmě musí seřídit, aby jste v tom laně zbytečně neleželi. Dá se použít jakékoliv na lodi, ale já už vozím své, na jedné mám karabinu k jednoduché demontáži při kotvení a koupání.
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » úte lis 24, 2009 2:15 pm

Baharis píše:D Kouskem, 3-4m lana, volně spojí levou a pravou část zadního koše.


to je ten chcacák :-)

zde test správného seřízení

Obrázek
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte lis 24, 2009 2:22 pm

Jo jo, to je ono. Jen my mu tak důvěrně neříkáme. A pak mám posádku která tam stojí obráceně... :mad:
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » úte lis 24, 2009 3:54 pm

Zdravím.Jelikož máme malou plachetnici tak pomocný člun taháme na laně za sebou.Při silném větru(nemám jak změřit)jsme stratili člun - prasklo lanko.Byl to pro nás celkem zážitek.Vrátit se ve vlnách nebyl až tak velký problém jako ho chytit a znovu přivázat ,když to s námi mlelo ze strany na stranu.ještě že jsme byli tři.Po téhle akci jsem si dávali všichni pozor a dokonce jsme udělali zkoušku všech záchranných prostředků,které vozíme abychom věděli co stím když nám někdo spadne do vody. Nechtěl bych někoho lovit ve vlnách.Namor
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

MOB LOB FOB

Příspěvekod Milos » úte lis 24, 2009 5:42 pm

Teda Ante :good: ... ale nabudúce už LOB riešiť nemusíš. :lol:
Poplávem(/e ?) nenápadne za tebou, a všetky LOB ochotne udatne zachránim/e !!! ;)

Mne sa zatiaľ MOB ani LOB naštastie nestal, ale FOB áno, na rodinnej plavbe mekáčom (macgregor26).

Bolo to nedaleko Baharisovho hrdinského boja na rahne, z Hvarskeho kanálu mierime pod plnými plachtami hnaní podvečerným svižným vetríkom zo zadoboku do Hvaru, dávame možno 5 čvorov ... kormidlujem nohou, prijemne opretý s fendrom pod hlavou ... klídek, pohodička. Trochu upravím kurz, uvolním stŕpnutú ruku ... pozorujem zapadajúce slniečko, krásne sa odráža od vlniek, až to oslepuje viac ako slnko. Zatváram na chvíľu oči ... 8) ALE čo to - do hlavy zozadu tlačí kompas, napravím si fender ... ale kde ten zrazu je? Po minútke je jasné, že na palube nie. Proti lesknúcemu slnku zozadu nič nevidno ani keby to bol byboat. A kedy asi vypadol - 3 až 4 minúty, možno aj viac? Ani nebol môj, zabudol si ho u mňa v lodi kamoš, keď sme súlodili na Dunaji, bude mu chýbať v novučičkej súprave! :cry:
Rozhodujem sa to skúsiť bez motora (veď neide o život, snáď ma za FOBnutie svôjho fendra kamoš nezabije)
- obraciam doľava o 140° a tasím fajnový zoomový daľekohlad z LIDLA. Priťahujem oťaže, mekáč sa rozbieha ostro na vietor, rýchlosť výrazne narástla, náklon tiež. Zoomujem s triedrom na hrane plochy od ktorej sa už slnko neodráža ... a ... mám ho! Istý si nie som, je to diaľka! Ešte chvíľu ... potom znovu obrat vľavo nech nestratíme kvalt, rahno preletí, mekáč sa kladie na opačný bok (v kuchynke sa čosi sype, kto nezavrel dvierka?) :mad: a pod rovnakým uhlom, s vetrom sprava smerujem trochu vyššie, ako tuším náš FOB.
- A zrazu mám istotu - chorvátska rybárska bárka v pozadí ostro mení kurz na náš FOB !!! :shock:

Začína závod, priťahujem, povolujem, tlakovo umývam ochytané zábradlie a okienka na ľavoboku, vyvažujeme mekáča sediac na pravej hrane. Už vidno aj bez optiky rybára v bárke s našim FOBom tvoríme trojuholník - nám sa ušla bohužiaľ o hodne dlhšia odvesna, rybár štartoval na kratšej dráhe ... mávame nervózne naňho, :gun: nech na to kašle, FOB je náš, on priateľsky odmáva, ale kurz na fender drží a vyťahuje lodný hák.
No, chýbalo málo ale počuť nás ešte nemôže. Vyloví náš FOB a otáča priamo proti vetru. Ešte sa obzrie dozadu na nás, :P čo to tam blbneme ... vtedy zúfalo rýchlo chmatnem druhý fender a balancujúc na hrane lode mávam s ním vo vzduchu - vtedy to celé ten dobrý človek pochopil - siahol dolu do lode a hodil - z (už) jeho fajného nového fendra bol znovu FOB. Mávame znovu, ale už trochu ináč tomu dobrákovi a o chvíľku už lovíme fender našim akciovým teleskopickým háčikom z výstavy v Tullne.
:) :) :)
Neviem prečo niektorí nemáte chorvátov radi, ja mám, tak ako Baharis, na nich na 99% pozitívny názor. Podľa mňa sa príliš štatisticky nelíšia od nás ani od iných, nájdu sa aj krajnosti. ... no a, boli ste niekto v posledných rokoch v Tatrách?
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte lis 24, 2009 7:30 pm

No to je výborné.
Tak nakonec to vypadá, že ze všech zdejších mořských vlků, ošlehaných vlastními větry, jsem naostro zažil MOB jenom já, mořský zatáčetník :D
No tak tedy:
1) Sabine Juettner-Storp, kapitánka německé závodní jachty DHH Cross-Match, spadla přes palubu, když šla na příď uvolnit kosatku, která se zamotala do stěhu. Bylo jí 54 let, dá se předpokládat, že už něco uměla.
Připadá mi hloupé si z její smrti dělat legraci s odkazem na komplikované čůrání :? .
Spíš je to ukázka toho, že průšvih se může stát kdykoliv a komukoliv a ani rychlá záchranná akce spousty plavidel v okolí a rychle přivolaných profesionálních záchranářů nemusí pomoct.
2) Od doby onoho květnového zážitku si při vyplutí oblékám samonafukovací vestu s hardnessama, která je ve výbavě lodi, a sundávám jí když přistaneme, nebo když jdu nadlouho do kajuty. A vůbec, ale opravdu vůbec si s těma kšírama nepřipadám trapně :oops: .
3) Fakt bych nechtěl být ve vodě o teplotě 12[sup]o[/sup]C 11 minut, jako ten Baharisův fendr.
My podobný časový záznam MOB nemáme, protože na lodi GPS plotr s možností záznamu nebyl (byla pouze normální souřadnicová GPSka) a kapitánova PDAčková navigace nám pár minut před tím vypadla kvůli chybě komunikačního protokolu Bluetoothu mezi GPS přijímačem a PDAčkem :thmbdn: .
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte lis 24, 2009 8:07 pm

11 minut bys vydržel, u těch 12 stupňů je kritická doba 20-30 minut. :(
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » úte lis 24, 2009 10:12 pm

v anglfonich zemich se doporucuje "osmicka"
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_overboard_rescue_turn

polaci maji jiny manevr (a logiku IMO tez ma dobrou), nemuzu ho ale najit

a verim ze minimalne francouzi maji tez neco sveho :)
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte lis 24, 2009 10:42 pm

Jak správně postupovat?
Teoreticky:
Mám nyní vypůjčenou knihu Jachtařské techniky (Twain Braden, vydal Svojtka&Co 2004, originál Sailing Techniques), tam je to popsáno od strany 122.
A mám v knihovně Příručka kapitána plavidla (Skipper’s pocketbook, Basil Mosenthal, vzdala APC ve spolupráci s ČANY, 2005), kde se to mnohem lépe popisuje od strany 23 (kapitola Postupy v nouzových situacích) a tuhle příručku sebou vozím na loď. Drobný problém – v okamžiku MOB nemáš čas si jít přečíst příručku.
V praxi:
Asi jsme měli skvělou posádku. Trénujou jen amatéři, profíci to jedou rovnou naostro :rofl: .
Já jsem do toho dne nikdy nic podobného nedělal, ale fakt to bylo bez přemýšlení. Fungovalo to naprosto automaticky:
1) Mám chlapa ve vodě, vyostřuju.
Protože tím zpomalím a umožním případně stáhnout plachty.
2) Mám v kokpitu jen jednoho člověka, ten musí sledovat MOB ve vodě, tak kašlu na plachty a startuju motor. Dřep, zapnout žhavení, držet kormidlo a pomalu počítat do deseti, abych nastartoval hned napoprvé.
Mezi tím zbytek posádky s kapitánem vylítnul z kajuty a okamžitě rolovali genu a utahovali otěž hlavní plachty.
Podle těch příruček jsem taky udělal asi pár věcí ne zcela dobře, ale naštěstí to fungovalo.
Hlavně si myslím, že jet tak, aby se musela dělat halza, je špatně. Naopak. Vyostřit, udělat réčko, vrátit se tak abych byl v návětří od MOB a pak…ten manévr nějak dotáhnout.
Tuším že Achlamarin by na to měl být po loňských zkouškách RYA odborník, ten to musel dělat sice jen na fendr, ale bez motoru a na první dobrou.

Edit: Jestli to správně počítám tak při rychlosti 7 uzlů ujedeš za minutu 200 metrů. Vždycky se mu hodně vzdálíš a na větších vlnách je problém ho vidět i na krátkou vzdálenost. I v těch metrových vlnách bychom asi měli problém, kdyby ho jeden člověk neustále nesledoval a neukazoval na něj.
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » úte lis 24, 2009 11:00 pm

Souhlasím se Stryckem. Vyostrit, obrat a pak dle situace. Myslím si ze nejdůležitější je ta rychlost. Ta příhoda z Baltu s tou skipperkou je poucna. Stalo se to kousek u Bornholmu, vítr do 20 uzlu a vlny do jednoho metru. Takže zádné těžké moře. Záchrana akce zacala okamžitě a přesto byla neúspěšná. Proto jsem příznivcem rychle reakce i za spoluprace motoru.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host