Převzetí lodě a vyplutí na klasickou charterovou plavbu v HR

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Převzetí lodě a vyplutí na klasickou charterovou plavbu v HR

Příspěvekod Anonym » stř črc 07, 2010 11:20 pm

Dovolím si využít svých zkušeností, toho co se snažím vštípit nováčkům na kurzech a také toho co jsem kde slyšel a četl, k ucelenému shrnutí, jak by mohla vypadat příprava na vyplutí na běžnou charterovou plavbu, Step by Step.
Doktorq10 tu už na podobné téma založil dvě vlákna, ale snažím se to pojat poněkud komplexněji. Takový manuál pro kapitána, který se chystá na jednu ze svých prvních plaveb.
Nemusí to být na 100% správně, není to dogma, je to souhrn toho, co a jak by se podle mě mělo či mohlo provádět.

Některé věci se budou bohužel opakovat. Některé úkony různí lidé provádí různě. Někoho to už ani nebude bavit číst (ALT+F4). Každý jsme jiný. Já se to snažím napsat dle svého nejlepšího svědomí, jak to dělám a jak to předávám dál.


1. Příjezd.
Příjezd do maríny a ohlášení se charterové společnosti volím před polednem. I když v každé smlouvě je psané předání lodi v SO v 17:00, je velmi vhodné aby lidé ze společnosti o nás věděli a pokud to je možné, dostáváme loď i kolem 13:00. Chce to slušně, s úsměvem, ale opakovaně a neodbytně se vyptávat, kdy už ta naše loď bude připravená. Na mole si odchytnout base-skippera, pokecat, nabídnout pivo... (neplatí pro GR a IT. Tam je loď většinou až v těch 17:00)

2. Doklady
Do kanceláře jdu s boarding passem, s kopií crewlistu, se svým oprávněním, s pasy členů posádky. Mám jasno, jak budeme hradit kauci (hotovost/karta), jestli pojištění kauce, co budeme připlácet navíc, co budeme půjčovat navíc. Většinou motor na dingi, někdy spinnaker. U karty nesmím zapomenout na výši zůstatku a hlavně denní limit výběru! U on-line ověřování to jinak neprojde.

3. Check-In
Většinou dostávám formulář Check-In s tím, ať si to projdu a pak zavolám base-skippera k podpisu. Tak co kontroluji, na co si dávám pozor.
- Již při čekání si obejdu loď a dívám se na poškození klounovce, trupu, relingu, hliníkové bortlajsny a lemu zrcadla. Následky různých střetů našich předchůdců.
- Do podpisu předání lodě, nikoho z posádky, natož pak bagáž, na loď nepouštím. Nanejvýš jednoho z posádky k pomoci při kontrole.
- První jdu na záchod/y a kontroluji jeho funkčnost. Někdy mě připadá, že to je nejdůležitější část lodi. I při Check-Outu jdou většinou první kontrolovat záchod. Při opravě většinou ve vzduchu visí hrozba platba 100 €.
- Co nejdříve zapínám lednici, aby se co nejvíce nachladila, dokud jsme připojeni na síť. Také je možné ještě před vyplutím odhalit její nefunkčnost.
- Kontroluji ukazatel paliva. Loď musím (nebo měl bych) dostat plně natankovanou. Pokud není a je to možné (blízká benzinka), trvám na tom, že se mnou technik pojede natankovat.
- Kontroluji panty a zámky všech skříněk. Někdy bývají nešetrným zacházením vylomené a když na to nedojdu, dojde na to base-skipper při Check-Out. Taktéž lukny a boční okýnka. Panty, zámky, praskliny.
- Dále pak podle seznamu vše co tam je na kusy. Počítat vesty, harnesy, fendry, hasičáky, světlice, bocmanská sedačka, lana, atd, atd. Jediné co se nepočítá je kuchyňské a stolovací nádobí.
- Je dobré zkontrolovat i věci které nebývají v check listu, ale měly by na lodi být. Hlavně náhradní impeler, klínový řemen, náhradní žárovky a silová-nožová pojistka. Také ověřit jestli v base s nářadím je alespoň něco.
- Ověřím si funkčnost kotvy, čerpadel, nastartuju motor a vyzkouším zařazení vpřed a vzad.
- Položky OK si zafajfknu, položky kterým nerozumím, nenajdu, nebo se nedopočítám, udělám tečku.
- Projdu si všechny výtahy, vyzkoumám odkud kam vede které lano, abych to později mohl osvětlit posádce. Pokud to je potřeba, nalepím na stopery pásky a popíšu. Alespoň ty základní.
- Kontrola lahví plynu, ověření umístnění jeho uzavírání v lodi, nalezení odpojovačů baterie, uzávěr přívodu nafty.
- Kontrola pozičních světel. Už se mě stalo, že jsme dostali loď s obrácenou červenou a zelenou.
- Zavolám base-skippera a projdu nejasnosti. Vždy mě ochotně vše dohledá a vysvětlí. Když nerozumím, nestydím se ptát znovu a znovu. Co podepíšu a není, to pak platím.
- Zeptám se na hloubku kýlu, odkud měří log hloubku (kýl/hladina), délku řetězu kotvy a na systém nádrží na vodu. Pokud jsou dvě, jestli se přepínají ventily a kde tyto jsou.
- Pokud to počasí dovoluje, je součástí check-in i předvedení a kontrola plachet. Ve vyjmečných případech se mohu s base-skipperem domluvit na tom, že je vytáhnu až před marínou a kdyby něco bylo špatně, zavolám mu.
- Pokud vidím na palubě otvor Waste zeptám se, jestli je funkční fekální tank. Většinou ni.
- Co nejsem schopen zkontrolovat, je stav spodku lodi. Musím věřit tomu, že loď dostávám zespodu nepoškozenou. Nestalo se mě, a ani nevím od přímého účastníka, že by na někoho majitelé udělali podraz.

4. Nalodění
Jakmile podepíšeme, může posádka na loď. Neznalé členy nejprve seznámím se záchodem, jak je loď zařízená, jak funguje rozvodná deska, čerpadla apod. Rozhodí se kajuty, ukážu kde jsou záchranné vesty. Ty by měly být rozdány, vyzkoušeny a uloženy u každého v kajutě. Ale ...
Zakážu používat navigační stolek k odkládání věcí a otvírat okýnko nad ním!!!
Bagáž na loď. Doporučuji nejdříve vybalit proviant, svou bagáž pouze do kajut na postele. Vše směřuji k tomu, aby se co nejdříve vypadlo z maríny. Třeba na krátko, ale ven. Vybalování zabere trochu času, který využiji k vyvěšení vlajky posádky a JI, a nachystání si svých nautických pomůcek. Osmičky, dalekohled, anenometr, GPS u kormidla, klika na vinchnu stěžně, expresku coby spring otěže (kontra otěž).

5. Příprava před vyplutím
- Jako skipper jsem odpovědný i za zásoby. Ověřím, jak posádka myslela na pitnou – balenou vodu. Mám informace o stavu potravin a podle toho plánuji možnosti nákupu během nadcházejícího týdne.
- Doplní se voda do lodních tanků. Promluvím o nutnosti šetření vodou (přehnané sprchování) a finančních následcích při nutnosti častého doplňování.
- Musím být obeznámený s počasím, resp. jeho vývojem. Týden dopředu sleduji předpovědi v dané oblasti. Vím, jestli třeba Bora/Jugo je na ústupu, nebo teprve začíná. To je velký rozdíl, vzhledem k plánování trasy.
- Lehká navigační příprava. Měl bych znát situaci před marínou. Navigační znaky, mělčiny, nebezpečí (izolované). A pokračuji i dál. Měl bych vědět kam chci ten den doplout a uložit si do paměti, co mě asi cestou čeká.
- Plavba nemusí probíhat podle mých představ. Mít v záloze náhradní - kratší řešení po cestě je velmi vhodné. Taktéž musím počítat s tím, že mnou vybrané kotviště může být plné. Opět mít v záloze náhradní variantu v blízkém okolí. Nutnost vybírat kotviště chráněné s ohledem na směr větru je snad samozřejmé.
- Zaznačím si pozici našeho stání (hlavně ve velké maríně) do GPS.
- Někdo si kalibruje hloubkoměr, resp. ověřuje údaje na logu se skutečností.
- Elektrický kabel odpojujeme cca ½ hodiny před startem motoru. Tím se prověří, jestli není startovací baterie úplně v čudu. Nejdříve odpojujeme ze sloupku, pak z lodi.
- Dingi dobře uvázána před nebo za stěžněm.
- Dávám povel k uzavření okýnek a luken. S přihlédnutí k počasí.
- Salon musí být prázdný. Nic na stole, na sedačkách a policích, co by mohlo v náklonu spadnout a rozbít se.
- Ventily WC, samostatná kapitola. Zažil jsem loď, kdy mísa přetékala i při plavbě rovně na motor a lodě kdy nepřetekla ani při 30% náklonu. Důležité je na to myslet a při očekávání bouřlivého počasí, raději zavírat vždy.
- Reling před vyplutím zbaven všech sušících se věcí. Ručníky, osušky, plavky atd.
- Pasarela na lodi na svém místě. Většinou přivázána k relingu, u AC zvedlá na kloubu na zadním zrcadle.
- Poslední kontrola, zda máme odpojené a smotané el. kábl a hadici na vodu. Hadici na vodu je vhodné při motání zbavit vody. Pokud má redukci na kohoutek, nezapomenout ji vzít s sebou.
- Motor se startuje tak, aby byl při vyplouvání alespoň trochu ohřátý.
- Před prvním vyplutím vzdáváme hold Neptunovi a úlitbou žádáme o jeho shovívavost. Přitom si hned zkraje ujasníme, že na lodi se neťuká.
- Sprayhood a nakonec i biminy překážejí v pohybu i ve výhledu. A pokud se budou venku vytahovat plachty, stejně se budou balit. Nechám tedy zabalit už před vyplutím.
- Je potřeba se podívat na vějičku a zvážit vzhledem k větru, jak budu vyplouvat. Třeba odhadnout, jestli jsem schopen přetlačit příď proti případnému větru. Pokud ne, naplánuji vyplutí po větru a z ježka vycouvám.
- Zběžná kontrola před vyplutím, jestli nám náhodou nějaké lano nevisí přes bord do vody. Pozor na propeller!
- Kormidelní kolo po otočení nadoraz vlevo/vpravo nastavím na prostředek. Abych vyplouval s kormidlem v pozici rovně. Většinou bývá střed označený.
- Posádce rozdělím jmenovitě přesně úkoly. Každý, i když vyplouvá poprvé, musí vědět co má dělat, jak to dělat, co se může stát a jak na to reagovat.
- Nachystají se záďové lana na odvázání. V případě potřeby se zkrátí úvaz, zkontroluje se zda nejsou na volném konci nějaké nepříjemné smyčky a obě lana se drží „zaseklé“.
- Obhlídnu okolí, jestli zrovna nechce vyplouvat některá z okolních lodí. Nebo jestli nějaká do ježka nezaplouvá.
- Nechávám odvázat mooringové lano a počkám, až se položí na dno. Namotání na propeller by nebylo příjemným úvodem plavby. Loď držím od mola na přiměřené otáčky motoru. Povolováním levého či pravého zadního lana a přidáváním motoru natočím příď proti větru, resp. do směru pohybu kam chci vyplout. Jakmile je loď jak chci, nechávám pustit zadní lana a vyplouvám. Lana co nejrychleji zpět naloď.
- V maríně se stísněnými prostory je potřeba loď dostat přesně doprostřed ježka. S vědomím, že zleva i zprava jdou do vody pode mě mooringová lana ostatních lodí. Loď s kýlem kolem 2 m je na nich zachytlá coby dup.
- Jakmile vyplujeme z bazénu maríny, nechám zvednout fendry. Podle délky a charakteru plavby a podle množství úložných míst, buď se jen uváží na krátko na reling, nebo se schovají do batist či předního WC.
- Jsme před marínou a můžeme jít na to. Loď proti větru a plné plachty!!! Nebo že by druhý ref?
Šťastnou plavbu :thmbup:

EDIT: Doplnění na základě připomínek čtenářů a vlastního rozpomenutí se, je od původního textu odlišeno barevně.
Naposledy upravil(a) Anonym dne čtv črc 08, 2010 8:40 pm, celkem upraveno 5 x.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv črc 08, 2010 9:31 am

Baharis: Velmi pěkné! Jen prosím tě, jak používáš expresku coby spring otěže? (předpokládám, že expreskou myslíš expresku horolezeckou)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 08, 2010 9:57 am

Je to z nouze cnost. :D
Ano, jedná se o expresku horolezeckou. Už nějakou dobu nelozím a tak svou bohatou výbavu využívám kde se dá. Jen pro osmu jsem ještě nenašel využití...

Nemusím vysvětlovat, že spring se používá při zadních kurzech, hlavně na motýla, aby se zamezilo nechtěné halze. No a z lenosti, abych nemusel tahat další lano po lodi (od předního vazáku k ráhnu) jsem zkusil tu expresku, kterou jsem s sebou měl pro strýčka příhodu. A ono to funguje.

Je to jednoduché, rychlé, mobilní. Expresku mám během plavby stále zacvaklou na vantu, nebo někde poblíž

Obrázek


a když je potřeba, je to otázka 1/2 minuty. Cvak a je to.

Obrázek
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv črc 08, 2010 10:03 am

Díky za vysvětlení. Zmátnul mě ten "spring". Někdy se užívá kontrašot, kontraotěž, preventer... v tomhle špagátku je v názvech zmatek. :? Ale je to dobrej tip :) (akorát když jsem přestal lozit já, uložili jsem horolezecké vybavení k našim na chalupu a chalupu vykradli... no a nemáme vybavení. Ale tu expresku si asi skočím koupit...)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 08, 2010 10:10 am

Máš pravdu, nepojmenoval jsem to úplně přesně. Doplnil jsem o vhodnější název a barevně odlišil. Díky :)
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv črc 08, 2010 10:17 am

Já bych si dovolil tady zveřejnit svůj osobní check list, co jsem zatím na svých dosavadních plavbách "nasosal" od zkušenějších kapitánů... Bude se asi někde krýt s tím Baharisovým, ale doufám že se v něm dají najít i inspirativní údaje.

Co zkontrolovat/ověřit
Náhradní impeler – mala gumová vrtulka, která honí vodu ve vodním čerpadle chlazení motoru. Mělo by k ní být i speciální mazání.
Pojistky – jsou ke každé baterii jedna . Nutno zjistit, kde jsou náhradní a kde a jak se vyměňují.
Mapy – na lodi má být kompletní sada map.
Funkce navigačních a elektronických přístrojů.
Nářadí – má být na lodi (co nejlepší) – (vozím si zatím vlastní kufřík).
Signalizační kužel a koule
Vesty a harnesy
Kohout uzavírání paliva do motoru – kde je a jaké má polohy (někdy může být třeba v zadní kajutě u postele a omylem ho někdo otočí…)
Kontrola hlavních vypínačů elektriky – kde jsou?
Ventil od plynové bomby
Kontrola jak hoří hořáky na sporáku. Někdy jsou zanešené a blbě hoří a smrdí.
Kontrola plynové hadice u plynové bomby – (my jsme jí měli jednou děsně zpuchřelou)
Nádobí – hlavně - je naběračka??? Ta se blbě nahrazuje.
Ventil přepínání sladkých nádrží (když jich je víc) – kde je a jaké má polohy.
Funkce fekálního tanku, když na lodi je.
Záchod – cvičně jej vypumpovat a 30 minut nechat. Pak zjistit, zda nenasává vodu zpátky do mísy.
Kontrola vody v bilge prostoru. Je-li jí tam moc – kde se vzala? Je slaná nebo sladká?
Motor – nechat si ukázat: odvzdušňovací pumpu a šroubek, který se při odvzdušňování povoluje, nechat si ukázat, kde je palivový filtr, vodní filtr. Na lodi musí být náhradní klínový řemen. Ohledně motoru platí: Pokud můžu, nehrabu se v tom a volám charterovku. V motoru se hrabu až když není jiné cesty! V bakistě by měl být olej do motoru na případné doplňování.
Kýbl na provázku (nejlépe gumový)
Náhradní plynová bomba
Kanystr s benzínem pro přívěsný motor! (je to dvoutakt nebo čtyřtakt?)
Nafukovací pumpa pro člunek (vyzkoušet, zda jde nasadit na plnící otvor)
Náhradní pína pro případ poruchy kormidla
Náhradní kotva
Vyvazovací a další lana
Vesla k člunku
Háček!
Světelná bójka u podkovy – svítí?
Fendery (dostatek)
Autopilot. Zapnout, nastavit změnu kursu (třeba +10), kormidlo se musí začít točit.
Těsní sprcha kolem hlavice – hlavně ta záďová. Umí tudy nepozorovaně utéct celá vodní nádrž.
Navigační světla svití? (červené, zelené, záďové, kotevní, pracovní)
Kontrola motoru – nechat na marináka. Nechat si ukázat: startování, chcípání, žhavení, plnící otvor. Vyzkoušet řazení, jde-li to.
Přívěsný motor. Je-li na sucho (není ve vodě, ale na zábradlí) nahodit na volnoběh a hned chcípnout. Když není ve vodě, nechladí.
Kontrola kotevního vrátku – vždy s běžícím motorem a za přítomnosti mariňáka.
Kontrola plachet. Vytáhnout, zkontrolovat švy, plachty proklepnout a prohlédnout proti světlu. Zkontrolovat namáhaná místa.
Uživatelský avatar
kon-tiki
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: pon bře 09, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kon-tiki » čtv črc 08, 2010 11:11 am

při odpojování hadice od sloupku s vodou nezapomenout odšroubovat i redukci! několikanásobná vlastní zkušenost :D

Je to tam. B. ;)
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » čtv črc 08, 2010 7:48 pm

Baharis to má v seznamu, ale přesto bych si dovolil připomenout, že i ta kontrola pozičních světel je hlavně mimo sezonu (kratší den a tím větší pravděpodobnost plavby za tmy) dosti důležitá. Loni jsem na to měl trochu smůlu, podcenil a několikrát jsem s tím měl problém. Hlavně přední je často ohrožováno kotvou apod. Šrouby jsou na těch světlech většinou pěkně zarezlé a samoprava mimo marínu tak bývá až neřešitelný problém.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » čtv črc 08, 2010 8:02 pm

Tak to bych ještě navrhnul zkontrolovat přítomnost náhradních žárovek do pozičních světel.
Počátkem května jsme na Baltu pluli poslední dvě noci potmě, protože na vlnách žárovky sufitky vyskočily z objímek a roztřískaly se poletováním ve svítidle a náhradní jsme na lodi neměli.
Uživatelský avatar
skipper
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: ned črc 01, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod skipper » čtv črc 08, 2010 8:34 pm

V jižních krajích, kam většina z nás směřuje je alespoň pro mě důležitá lednice. Takže ji zapínám hned jak poprvé vstoupím na loď a než převezmu loď tak vím jak funguje.
Dvakrát mi měnili agregát před vyplutím. :good:

Správně! Také lednici zapínám hned jak přijdu na loď. Spíše proto, aby se stihla na přípojku co nejvíce vychladit. B.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 08, 2010 8:36 pm

Jsem rád za každou připomínku. Jadran sice není Balt, noční plavby potřebné nejsou a jako kratochvíle jsou všichni nadšení do okamžiku než se začne stmívat, ale dobrá.
Zahrnul jsem to do "balíčku" co není v check listu. Díky. ;)
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » čtv črc 08, 2010 8:57 pm

Ještě mě napadlo následující:
- ujistit se, že mám kontakt na chatrovku pro případ potřeby
- zjistím si, kde je při návratu potřeba dotankovat spotřebovanou naftu (u marín, kde není přímo čerpací stanice)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 08, 2010 9:15 pm

:? Díky ale zase se vším se neztotožňuji.
Zkušenost z posledních dvou let mě říká, že basse skipper sám dává kontakt a bere si na mě. Bývá to většinou v Check listu. A ještě upozorňuje, abych v případě jakýchkoliv problémů první volal jemu.
Věc dotankování mě také nepřipadá jako nutná věc k přípravě před vyplutím. Dotankování si zjistím kdykoliv během plavby z Osmiček. A pokud mají spešl požadavek - třena AC v Kaštele (v sezóně) požaduje tankovat lodě u jejich pumpy vedle maríny, tak to sám řekne.

Omlouvám se ale nechci aby to byl elaborát na pět stránek. Kdo to zná, ten se v tom vyzná. Ale nováček potřebuje informací co nejméně a co nejdůležitější. Aby se v tom vyznal a aby vůbec měl trpělivost to slovo od slova přečíst. Hledám kompromis, rozumnou míru.
Někdy méně je více ;)
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » čtv črc 08, 2010 9:20 pm

Já se přidám, plachtíme s rodinou s B33 Grafias od adriaticu. Ve středu ráno po příjemné noci strávené v Sali jsme jeli dotankovat do Zaglavu, po 15 motohodinách jsem předpodkládal dotankovat tak 35-45 litrů. Vešlo se tam těsně nad devadesát litrů, což je udávaná kapacita nádrže! Spotřeba přes šest litrů. Při check-in jsem kontroloval oba ukazatele paliva, jeden digitální 99% a ten na sloupku 4/4. Před natankováním v Zaglavu ukazoval ten na sloupku stále 4/4, spodní cca 60%, stojan na pumpě byl na nule. Ještě se musím dotázat Macka, který tam tankuje častěji, jestli nemají náhodou nějaké "turbostojany". Ale zatím to vidím tak, že ten odpovědný skipper přede mnou buď myslel, že má perpetuum mobile nebo prostě "využil" toho, že se ten horní ukazatel nehýbe. Představa vysazení motoru ve mně vzbudila pravěké pudy :gun: Již nikdy neminu pumpu při odplouvání ze Sukošanu. Zkusím při check-out argumentovat motohodinami a účty z pumpy, ale odpověď je asi předem známá. Rád bych se někdy dopátral toho, kdo chartroval před náma. Netvrdím, že jsem nikdy nevracel loď, ve které v naftě chyběly tak 1-2 mh, někde to prostě jinak nejde, ale toto určitě není ten případ. S výsledkem Vás seznámím. A ještě jednou - s..e mně samozřejmě těch pár set kun, které výtečník ušetřil, ale mrazí mne pořád ta suchá nádrž. Jinak konečně se v Telaščici usadil NW a budeme mít konečně klidnější noc.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 08, 2010 9:53 pm

Smutné. I to se může stát. Vyčuranost některých lidí nezná mezí. :gun:
Doporučoval bych ale ihned po zjištění volat charterovku. Zítra už je ale pátek, takže to je jedno.

My měli loni dvě identické E45, na motor jsme pluli stejně, my ještě min. 10 hod. motorovali pod plachtami kvůli baterkám. Výsledek - my tankovali 30 l, oni 50 l.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » pon črc 12, 2010 1:16 pm

Tak doplním finále příběhu nenatankované nádrže s naftou, který jsem zde načal ve čtvrtek 8/7.

Při připlutí jsem odchytil marinera adriaticu a informoval ho problému, vyslechl, pokýval hlavou a odkázal mne na recepci AC. Tam jsem popsal problém znovu. Podkladem pro argumentaci byly účty z pump (dotankovávali jsme v Sukošanu) a motohodiny (kupodivu fungovaly a byly dobře čitelné). Oba účty si ofotil a odkázal mne, ať se domluvím se skipperem (ti, co pobíhají po mole v červeném triku) na výši refundace.

V sobotu ráno jsme to znovu prošli a shodli se na spotřebě 3 l/h a úhradu alikvotní části nafty v penězích. Dle mého loď žere takto malá loď max. 2 litry (točím 1,8 až 2 tisíce/min), ale jednání jsem považoval za vstřícné. Omlouvali se, že se všechno nedá zkontrolovat a i oni se v sezóně musí spolehnout občas na ukazatele a SERIÓZNOST nás skipperů.

Shrnu:
1. budu asi dotankovávat při vyplutí :x
2. pokud nepůjde, při nejbližší příležitosti, abych měl aspoň jistotu, že nebudu na suchu
3. nevím, jak by reagovaly ostatní charterovky, ale jednání mnou zmíněného AC považuji za seriózní, k problému se postavili čelem
4. recepční smutně pokýval hlavou, že to není ojedinělý případ, spíše se stává obvyklý :gun: , hádejte, kdo to asi v budoucnu zaplatí :(

Takže dávejte si bacha, bohužel jsou mezi námi i takoví.....

Týden byl jinak fantastický, užili jsme si dostatek plachtění na trase Suk, Soline, Bok, Veli Rat, Sali, Lopatica a Telaščica a první čistě rodinná jachta dle sdělení rozhodujícího člena posádky (manželky :mad: ) rozhodně nebyla poslední :good: :whist:

PS. Na recepci jsem potkal kluka, kterému chybělo v třísellitrové nádrži B49 asi jenom stopadesát litrů :gun: . To už jsou pěkné peníze.
Zdravím všechny skippery, co umí tankovat a přeji hodně šťastných mil :good:
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » úte črc 13, 2010 7:03 am

MalyBob píše:se všechno nedá zkontrolovat a i oni se v sezóně musí spolehnout občas na ukazatele a SERIÓZNOST nás skipperů.


no, vidim to tak, ze cca do dvoch rokov budeme odovzdavat lode o 14 a preberat o 19, pretoze si charterovky budu chodit kontrolovat dotankovanie na pumpu sami... pripadne budu skipperi pri preberani lode pobehovat po mole s bandaskami...
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

Příspěvekod pecho » úte črc 13, 2010 7:53 am

Jen bych chtěl připomenout, že se většinou stává při tankování, že nafta pění, pistole cvakne, jako že už je nádrž plná a při té frontě u pumpy se na to zapomene, zašroubuje víčko, zaplatí a jede se, žádné počkání až pěna opadne a postupně se doplní až je opravdu nádrž plná. Zdraví Pecho :)
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » úte črc 13, 2010 9:18 am

Máš pravdu Pecho, i v autě mám brumlu, takže naftu jsem zvyklý tankovat. V Sukošanu mi pistole dokonce nevypnula a vytekla ven nafta, ne pěna. Ale motohodiny každý z nás více či méně přesně sledujeme, spotřeba je někde mezi 2-4 litry dle velikosti lodě (motoru), takže +/- tuším, kolik budu tankovat.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » úte črc 13, 2010 9:59 am

deko píše:
MalyBob píše:se všechno nedá zkontrolovat a i oni se v sezóně musí spolehnout občas na ukazatele a SERIÓZNOST nás skipperů.


no, vidim to tak, ze cca do dvoch rokov budeme odovzdavat lode o 14 a preberat o 19, pretoze si charterovky budu chodit kontrolovat dotankovanie na pumpu sami... pripadne budu skipperi pri preberani lode pobehovat po mole s bandaskami...


nebo jet priste misto HR treba do recka a natankovat si z tanker auta misto opruzu na pumpe. pak se da natankovat jeste pred vyplutim, behem pripravy, a ucet promptne dorucit charterovce :)
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » úte črc 13, 2010 11:56 am

Budu o tom uvažovat Simone, bohužel to neřeší podstatu problému, tj. výskytu ....... (chtěl jsem napsat hovad, ale to by mi mohli moderátoři smazat) mezi skippery.

A myslím, že to je dost k tankování, ať to není furt dokola. Zkusím si doma pročíst Baharisův seznam, který pro začátečníky považuji za velmi přínosný, sám jsem byl letos na mole adresátem nejroztodivnějších dotazů od skipperů, vyplouvajících zjevně poprvé.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host