Velikost fendrů
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
Velikost fendrů
Zdravím a táži se, jak určit velikost fendrů. Budu potřebovat vybavit svou loď a podle rozměru fendrů v nabídce eshopu si dost dobře nedovedu představit poměr k lodi. Všichni (resp. skoro všichni) už maj lodě zazimovaný, abych to poměřil a před tím mě nikdy nenapadlo to řešit. Prostě na lodi byly, tak jsem je uvázal nebo odvázal a schoval a bylo. Babo, raď.
Ahoj a díky, Jirka
Ahoj a díky, Jirka
- Hovez
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 146
- Registrován: pát pro 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
V e-shopu bývají rozměry fendrů dány průměrem a délkou. Ta délka je ale uvedena od oka k oku, ne délka toho ochranného těla fendru.
Já kupoval na dvakrát
Poprvé jsem po dodání zjistil, že jsou menší než jsem myslel
naštěstí se ale hodily na tátovu loď
Být tebou, tak koupím tak velký jak jen je to možný, raději velkej fendr než podřený gelcoat...
Já kupoval na dvakrát



Být tebou, tak koupím tak velký jak jen je to možný, raději velkej fendr než podřený gelcoat...
- captain65
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon kvě 24, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Souhlasím, čím větší tím lepší. Určitě se mi osvědčili mít min. dva kulaté. Dokonce si myslím, že na to, kde na Labi kotvím, by stačili jenom kulaté. Na 6m motoráku mám průměr asi 30-40 cm. Na moři jsou válce důležité vzhledem k přílivu a pevných většinou neplovoucích mol. Tam to ale neřeším jsou vždy ve výbavě charterové lodi Teď stavím 9,5 m motorák a tam budou jenom kulatý+tam budu mít masívní gumový fendry po celé délce lodi. Nechával jsem je dělat na zakázku. Mají průřez cca 150x100 mm.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Kulatý nemám rád, jsou těžce neskladný, teda pokud se s nimi nechceš chlubit za plavby.
Já spíš čím delší, tím lepší. Průměr je dost odvislý od tvaru lodě. Na obdélníkovej prám stačí dva tenký - příď / záď. Na hodně oblém tvaru jich musí být víc, nebo dva patřičně široké, aby vykryly střed obliny. Samo taky záleží na délce lodi.
Délka fendru je důležitá pro případ když kolem projede nějaký prase a není jich málo. Krátký fendry vyskáčou. Navíc nemusíš tolik přesně ladit jejich výšku při přistávání.
Guma není žádné štěstí. Krom toho, že maluje černý šmouhy na sousedy, když si škrtneš u přídě, tak tě vlivem velkého tření otočí napříč. To je třeba v komoře žrádlo.

Já spíš čím delší, tím lepší. Průměr je dost odvislý od tvaru lodě. Na obdélníkovej prám stačí dva tenký - příď / záď. Na hodně oblém tvaru jich musí být víc, nebo dva patřičně široké, aby vykryly střed obliny. Samo taky záleží na délce lodi.
Délka fendru je důležitá pro případ když kolem projede nějaký prase a není jich málo. Krátký fendry vyskáčou. Navíc nemusíš tolik přesně ladit jejich výšku při přistávání.
Guma není žádné štěstí. Krom toho, že maluje černý šmouhy na sousedy, když si škrtneš u přídě, tak tě vlivem velkého tření otočí napříč. To je třeba v komoře žrádlo.

- captain65
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon kvě 24, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
nedovedu si představit, že by mě gumový fendry otočili v komoře. I kdybych byl totálně zhulenej, tak jak se to nahne směrem ke zdi tak to samo samozřejmě bez odření lodě odjede. No a co se týče nechtěného "ogumování" souseda, tak musím říct že je to 100 x lepší a řešitelnější než jakékoliv nechtěné odření. Otázka je jiná co se týče vkusu, pro mě jsou klasické lodní tvary krásné a nemůžu až na pár vyjímek přijít na chuť některým moc vysokým "moderním" laminátovým hladkým lodím.
Všem co si protahujou motory u přivázaných lodí vzkazuju, že to jsou duševní chudáci, který dost často mají loď jenom z důvodu toho, aby to měli v životopise a ne kvůli celoživotní lásce. Naopak velmi pomalé přejíždění okolo ostatních lodí je efektní a svědčí o určité vyspělosti. Problém je trochu u těch mořských, vyšších než delších, plastových "baylinerů" (rozuměj lodě které jsou určené do vysokých vln a vzhledem k ostré "V" zádi musí mít silné motory aby klouzali) který i když jedou krokem, tak zdvihají vodu jako kdyby za sebou táhli přivázanou krávu.
Všem co si protahujou motory u přivázaných lodí vzkazuju, že to jsou duševní chudáci, který dost často mají loď jenom z důvodu toho, aby to měli v životopise a ne kvůli celoživotní lásce. Naopak velmi pomalé přejíždění okolo ostatních lodí je efektní a svědčí o určité vyspělosti. Problém je trochu u těch mořských, vyšších než delších, plastových "baylinerů" (rozuměj lodě které jsou určené do vysokých vln a vzhledem k ostré "V" zádi musí mít silné motory aby klouzali) který i když jedou krokem, tak zdvihají vodu jako kdyby za sebou táhli přivázanou krávu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Gumu si posoudíš v komoře ( zvlášť dobrá je z kyklopského zdiva ) sám a pogumování souseda je sice lepší než odření, ale ty tu čenou šmouhu dolů dostávat nebudeš ty, ale soused. Nadšenej. Už jsem doufal, že doba eskalátorových madel coby oděrky už minula a vono hov.. .
Hluboké V krokem vlnu nedělá, ale nikdo z nich krokem přeci nepojede, to je pod úroveň.
edit: jsme se nějak s odpověděmi sešli
a: preferuju a doporučuju oděrku z PE. Já konkrétně z PE trubek velkého průměru - 315mm, podélně rozřezanejch, svařenejch do jedné délky kolem celé lodi, po 30 cm přišroubovanejch. Snadno opravitelný škrábance, nezničitelný. 10 let, 12m, 8t.
Hluboké V krokem vlnu nedělá, ale nikdo z nich krokem přeci nepojede, to je pod úroveň.
edit: jsme se nějak s odpověděmi sešli
a: preferuju a doporučuju oděrku z PE. Já konkrétně z PE trubek velkého průměru - 315mm, podélně rozřezanejch, svařenejch do jedné délky kolem celé lodi, po 30 cm přišroubovanejch. Snadno opravitelný škrábance, nezničitelný. 10 let, 12m, 8t.
- captain65
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon kvě 24, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
To že bude kolem oděrná guma neznamená, že nebudu důsledně používat fendry. (kulatý) Nejsem magor. Guma bude jenom jako pojistka proti odření sebe a kohokoliv jiného. Typově stavím něco jako pracovní loď a to k tomu, stejně jako k lodím patřící capitanii třeba v Chorvatsku prostě patří. Několikrát mě dokonce za jízdy kontrolovali a nikdy jsem neměl ani malou čmouhu. Je to o slušnosti nebo naopak o neomalenosti. Ale nelze se hádat, názorů na funkčnost je prostě hodně. U mě se nejedná přímo o gumu ale o materiál tvrdostí trochu podobný plastu který se používá třeba na černý trubky na vodu, Chtěl jsem to nechat vyrobit z plastu, gumy jiné než černé barvy ale nikde jsem to nesehnal.
- captain65
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon kvě 24, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Ano proti silnému lanu a pleteným fendrům nic nemám apsolutně, jenom cena pletených fendrů, je podle mých informací dost závratná a lano silné 100 mm které bych potřeboval jsem prostě nenašel. Uvažoval jsem i o dřevě ale nakonec jsem skončil u gumových nebo spíš plastových "D" fendrů. Ještě jsem je tam nenamontoval, ale bude to krásná moc stylová loď. Tedy alespoň pro mě. Ne každému se to musí líbit:-)
- TashonkaWitko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 828
- Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Kurim u Brna CR
takový lano musí bejt krásná věc, a možná i funkční .... ale předpokládá to okolí - třebas molo, které je tzv . "civilizované". Je spousta míst, kde zub času a nezájem majitele vytvořil doslova past. Například taková městská marína na Korfu, obzvláště ve své první části je čirá hrůza - vysoké betonové molo, vyhlodaný beton plný extra ostrých kamínků, nepravidelného tvaru (nahoře taková ostrá kosa, směrem k vodě je to podemletý - vyhlodaný do hloubky) ... tady žádný provaz nepomůže. Zde se, kromě klasických fendrů setsakra hodí cokoliv většího ... kdykoliv jsem zde stál, vždy jsem si říkal, že někdy na své lodi budu mít (třebas po většinu roku vyfouknutý) jako fendry aspoň dva metrový balóny ...
takže za mě - 6 klasických válcovitých fendrů a to co největších - prostě co se vleze a k tomu ještě nějaký extra obludy pro mimorádný situace
takže za mě - 6 klasických válcovitých fendrů a to co největších - prostě co se vleze a k tomu ještě nějaký extra obludy pro mimorádný situace
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
nevím co je drahé,ale nové platené bumle stojí okolo 2200 prúměr 22 dlouhé 70cm a to lano se sehnad dá to vychází asi na 1000 za metr jí mám těch bumlů 6 a teď si nechám dělat nové dělají je v Klecanech možná by tam udělali i to lano mám ještě ty velké kulaté bumle a oni mi je také opletou jo jsou krásné já má klasiku tak se tam hoděj,ale nevýhoda je u nich ,že se v komoře zabahněj nebo vozeleněj a musí se čistit a to je práce já je mám spíš na vozdobu do komory spíš používám umělé
- Sullaco
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 248
- Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Sever Čech
Já mám na fendry ušité takové potahy z omyvatelného matroše, takže nejen že sousedovi nepogumuji trup ale i můj trup je lépe chráněn. Navíc nezadrhávají v komoře, u lodi, páč ta látka dalece líp klouže. Potahy se dají i koupit, ale šikovná ženská to za pár hodin spíchne z nějakého šusťáku a podobně. 

- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2519
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Mám na lodi (Delphia 22) asi 10 fendrů různých velikostí, ale nejraději a nejčastěji používám fendry prům. 30 cm délky asi 70cm, které jsem před pár lety vylovil z kanálu Du Midi (opravdu vylovil, žádná čorka
). Jsou dostatečně dlouhé, takže chrání bok lodi od hladiny až k oděrce a velký průměr zaručuje dostatečný odstup od sousední lodi. Jediná nevýhoda je neskladnost .
Takže doporučuji raději větší !!!

Takže doporučuji raději větší !!!
- TashonkaWitko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 828
- Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Kurim u Brna CR
Mě osobně se "ponožky" - obaly (naschvál neříkám "pytle") na fendry líbí ... pokud jsem je někde na lodi viděl, byly většinou sladěny s lodí, lany atd ... vím, že z praktického hlediska je to blbost, ale mě se to líbí - na svoji loď a na své fendry bych "ponožky" určitě dal. Asi bych si je ale nevyráběl sám z nějakého hadru, ale koupil je. Objevil jsem na netu firmu co nabízí 5m roli - nastříháte si to sami ... http://www.fender-socks.co.uk/
"ponožky" - obaly : používají hodně lidé co si váží svého majetku. Obzvlášť větší lodě disponují celkem dost drahou sadou fendrů.
A fendry v obalech nejenom že jsou hezké (jak Tashonka píše když jsou sladěné), ale především obaly za pár babek se prodlouží jejich životnost a jsou stále hezké - jako nové.
A fendry v obalech nejenom že jsou hezké (jak Tashonka píše když jsou sladěné), ale především obaly za pár babek se prodlouží jejich životnost a jsou stále hezké - jako nové.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
To jistě s tlouškou nemají problém je to otázka peněz ono to docela závratně roste a ty pletené bumle někdy dělají z tech kokosových vláken,ale ty nejsou zase tak pěkné a jsou takové více chlupaté. Jinak co já se těch bumlů nasháněl nakonec jsem koupil náhodně takové úloženky a dva takové nic moc a po roce jsem našel to provaznictví na smíchově s pobočkou v Klecanech a tam udělají snad vše je pravda levné to není
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Bumly vyráběl - a možná ještě vyrábí - pan Ringel, autor knížky "Uzel pro štěstí". Pracoval v provaznictví Viking v holešovickém přístavu, teď už je v důchodu, ale v provaznictví ho vystřídal synovec, takže kontakt stále existuje. Při troše trpělivosti se to dá zvládnout i vlastnoručně, největší poblém je správně odhadnout spotřebu lana - buď se člověk pere se zbytečnými metry, nebo musí kousek před koncem práce lano nastavovat. Obě varianty už jsem vyzkoušel, jenom tu optimální délku se mi zatím trefit nepodařilo 

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host