Záchranný kruh - použití při MOB
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
Záchranný kruh - použití při MOB
Ahoj, jsem v podstatě stále ještě začátečník a tak bych se rád zeptal zkušenějších, jak správně používat záchranný kruh (ve dne i v noci) v případě MOB. Mám namysli samozřejmě situace, kdy je hození kruhu potřeba.
Letos jsem si při plavbě v Chorvatsku na charterové lodi (Océanis 423) řekl, že by bylo dobré funkčnost kruhu (podkovy) konečně vyzkoušet, hlavně mě zajímalo, jak se odmotává z návinu na zábradlí a jestli má vůbec šanci topícímu se pomoci - zda nepoplave furt za zádí lodě. Tak jsme se s posádkou připravili a kruh zkušebně vyhodili - podotýkám, plavba pod plachtami, moře 3, zadoboční vítr 18kn, rychlost cca 7kn. Co se dělo pak, mě dost překvapilo - kruh se okamžitě začal vzdalovat od lodě, tzn se jevil jakoby zůstal tam, kde byl vyhozen, což bylo ale asi jediný pozitivní zjištění celé akce. Jakmile se odmotalo celé lano, kruh začal být pochopitelně tažen lodí. Takže tonoucí, či MOB by měl pouze pár sekund na to, ke kruhu doplavat. Při pokusu o vytažení lana s kruhem na palubu se ale kruh utrhnul !!! Což nevím, jestli je toto správný průběh. Pokud by na kruhu visel člověk, při rychlosti 7kn se neudrží. Za těch pár sekund by posádka plachty nestačila ani zrefovat a otočení jachty proti větru a tím její "zastavení" pod plachtami by bylo dost riskantní. Následovala tedy klasická záchranná akce - jeden vzdalující se kruh pozoroval, posádka stáhla plachty a na motor jsme v relativně velkých vlnách lovili kruh z vody. Zajímavé zjištění - podjetí a zacouvání k MOB ze závětrné strany díky vlnám skoro nemožné, lovili jsme háčkem z boku ze závětří MOB. Kdyby tam byl člověk, tak snad bude mít síly trochu spolupracovat a ta záď vyjde. Celá akce trvala dobrých 10minut, přičemž v jednom okamžiku jsme od kruhu byli několik set metrů viděli jej, jen díky tomu, že byl oranžový. Být tam člověk, nebo v noci, tak fakt nevím...
Po přezkoumání příčiny utržení jsme zjistili, že lano bylo na podkovu naváznáno jen přes plastové poutko, které se hned vytrhlo.. zatímco ale svítilna zůstala na laně - což je podle mě špatně, protože tohle by v noci absolutně nefungovalo. Pokud to má skutečně být tak, že se kruh při nějaký rychlosti utrhne, aby se ho tonoucí nemusel pouštět, pak by ale svítilna měla být pevně spojená s kruhem a ne s lanem.
Víte někdo, co je správně (funkční?). Díky
Letos jsem si při plavbě v Chorvatsku na charterové lodi (Océanis 423) řekl, že by bylo dobré funkčnost kruhu (podkovy) konečně vyzkoušet, hlavně mě zajímalo, jak se odmotává z návinu na zábradlí a jestli má vůbec šanci topícímu se pomoci - zda nepoplave furt za zádí lodě. Tak jsme se s posádkou připravili a kruh zkušebně vyhodili - podotýkám, plavba pod plachtami, moře 3, zadoboční vítr 18kn, rychlost cca 7kn. Co se dělo pak, mě dost překvapilo - kruh se okamžitě začal vzdalovat od lodě, tzn se jevil jakoby zůstal tam, kde byl vyhozen, což bylo ale asi jediný pozitivní zjištění celé akce. Jakmile se odmotalo celé lano, kruh začal být pochopitelně tažen lodí. Takže tonoucí, či MOB by měl pouze pár sekund na to, ke kruhu doplavat. Při pokusu o vytažení lana s kruhem na palubu se ale kruh utrhnul !!! Což nevím, jestli je toto správný průběh. Pokud by na kruhu visel člověk, při rychlosti 7kn se neudrží. Za těch pár sekund by posádka plachty nestačila ani zrefovat a otočení jachty proti větru a tím její "zastavení" pod plachtami by bylo dost riskantní. Následovala tedy klasická záchranná akce - jeden vzdalující se kruh pozoroval, posádka stáhla plachty a na motor jsme v relativně velkých vlnách lovili kruh z vody. Zajímavé zjištění - podjetí a zacouvání k MOB ze závětrné strany díky vlnám skoro nemožné, lovili jsme háčkem z boku ze závětří MOB. Kdyby tam byl člověk, tak snad bude mít síly trochu spolupracovat a ta záď vyjde. Celá akce trvala dobrých 10minut, přičemž v jednom okamžiku jsme od kruhu byli několik set metrů viděli jej, jen díky tomu, že byl oranžový. Být tam člověk, nebo v noci, tak fakt nevím...
Po přezkoumání příčiny utržení jsme zjistili, že lano bylo na podkovu naváznáno jen přes plastové poutko, které se hned vytrhlo.. zatímco ale svítilna zůstala na laně - což je podle mě špatně, protože tohle by v noci absolutně nefungovalo. Pokud to má skutečně být tak, že se kruh při nějaký rychlosti utrhne, aby se ho tonoucí nemusel pouštět, pak by ale svítilna měla být pevně spojená s kruhem a ne s lanem.
Víte někdo, co je správně (funkční?). Díky
Re: Záchranný kruh - použití při MOB
osobne by som povedal, ze je spravne ze sa ten kruh odtrhol. kto sa niekedy nechal tahat za lodou rychlostou vacsou ako nejakeho 2,5 uzla, vie o com hovorim - rozhodne to prijemne nie je. to svetlo by ale podla mojho nazoru fakt malo byt co najblizsie ku kruhu. je sice pravda, ze MOB by si ho mohol na lane pritiahnut ku kruhu. takisto by ale mohol omdliet potom, ako sa do kruhu dostane a tak by mohlo byt svetlo inde ako MOB...
- pulrich
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: sob zář 05, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj, tak toto téma mne také zajímá.
Zatím jsem naštěstí neměl potřebu využití v praxi, ale obdobně jsem zkoušel nanečisto.
Jak tomu rozumím a jak jsem nacvičil (osvědčilo se) - přistupuju k tomu je možná složité a špatně pochopeno, ale smysl mi to dává
takže:
1) V případě MOB nehážu podkovu na laně, ale mám podkovy dvě - hážu podkovu, která je volná. Jejím účelem je poskytnout MOB dosažitelný cíl, ke kterému se v případě vědomí může dostat a kterého se může zachytit a počkat na posádku, než dokončí svůj manévr. Pokud bych hodil podkovu s lankem, které je přivázáno k lodi, tak si nedokážu představit, jak by se k ní MOB mohl dostat - to by muselo být extrémně dlouhé lano a MOB by musel plavat na světový rekord, aby rozjetou loď (než provede obrat) dohnal (???)
2) Dále to chápu tak, že by "svítilna" (nevím, jak se to přesně jmenuje) měla být buď přivázaná k první volné podkově (aby MOB viděl kam to dopadlo a my lépe viděli, kde MOB vlastně je) nebo místo "svítilny" jsou speciální tyčové boje (opět neznám jejich přesné označení), které jsou nezávislé na podkově a označují místo MOB
3) po provedeném obratu a při dostatečném přiblížení k MOB vypustím druhou podkovu, která je již na lanu a ta slouží k zachycení MOB a jeho přitažení k lodi
4) vůbec se nestresuju s obratem a přiblížení k MOB pod plachtami (proč?), ale okamžitě vypustím plachty, zapnu motor a k MOB domotoruju tak, že MOB je na návětrné straně - teď mne asi pravověrní plachtaři odousdí a uflejmují, ale proč si v extrémní situaci hrát na frajera a přidávat další stresující prvek plachet (posdáka rekreační, nesehraná, ..)
Rozumím tomu správně? resp. co na to Vy?
Další problém pak je, jak dostat MOB na palubu, pokud nemáte koupací plato, MOB nespolupracuje apod. Háčkem ho nejspíš nevylovím
enjoy
-pulrix
Zatím jsem naštěstí neměl potřebu využití v praxi, ale obdobně jsem zkoušel nanečisto.
Jak tomu rozumím a jak jsem nacvičil (osvědčilo se) - přistupuju k tomu je možná složité a špatně pochopeno, ale smysl mi to dává

1) V případě MOB nehážu podkovu na laně, ale mám podkovy dvě - hážu podkovu, která je volná. Jejím účelem je poskytnout MOB dosažitelný cíl, ke kterému se v případě vědomí může dostat a kterého se může zachytit a počkat na posádku, než dokončí svůj manévr. Pokud bych hodil podkovu s lankem, které je přivázáno k lodi, tak si nedokážu představit, jak by se k ní MOB mohl dostat - to by muselo být extrémně dlouhé lano a MOB by musel plavat na světový rekord, aby rozjetou loď (než provede obrat) dohnal (???)
2) Dále to chápu tak, že by "svítilna" (nevím, jak se to přesně jmenuje) měla být buď přivázaná k první volné podkově (aby MOB viděl kam to dopadlo a my lépe viděli, kde MOB vlastně je) nebo místo "svítilny" jsou speciální tyčové boje (opět neznám jejich přesné označení), které jsou nezávislé na podkově a označují místo MOB
3) po provedeném obratu a při dostatečném přiblížení k MOB vypustím druhou podkovu, která je již na lanu a ta slouží k zachycení MOB a jeho přitažení k lodi
4) vůbec se nestresuju s obratem a přiblížení k MOB pod plachtami (proč?), ale okamžitě vypustím plachty, zapnu motor a k MOB domotoruju tak, že MOB je na návětrné straně - teď mne asi pravověrní plachtaři odousdí a uflejmují, ale proč si v extrémní situaci hrát na frajera a přidávat další stresující prvek plachet (posdáka rekreační, nesehraná, ..)
Rozumím tomu správně? resp. co na to Vy?
Další problém pak je, jak dostat MOB na palubu, pokud nemáte koupací plato, MOB nespolupracuje apod. Háčkem ho nejspíš nevylovím

enjoy
-pulrix
- korki
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 30
- Registrován: pon zář 21, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Poprad
Ja osobne nemám rád záchranné podkovy. Pri 7kn ju aj tak nestihneš rýchlo odviazať a hodiť za MOB-om. Okrem toho je tak tvrdá, že ak MOB-a trafíš náhodou do hlavy, tak mu ju buď rozbiješ, alebo budeš mať MOB-a v bezvedomí vo vode. Skôr by som za MOB-om hodil záchrannú vestu. Oblečie si ju, neunaví sa, lebo ju nemusí ani držať. V noci hodíš aj svetlo (je pri záchrannej podkove), vo vode sa otočí žiarovkou hore a začne svietiť. To ti ukáže polohu MOB-a.
Ak je silnejší vietor, väčšie vlny, noc a pod., lepšie je rozdať každému z posádky vesty. Ak už použiť záchrannú podkovu, tak rozhodne bez šnúry. Môže sa zamotať do vrtule pri manévroch okolo MOB-a.
Ak je silnejší vietor, väčšie vlny, noc a pod., lepšie je rozdať každému z posádky vesty. Ak už použiť záchrannú podkovu, tak rozhodne bez šnúry. Môže sa zamotať do vrtule pri manévroch okolo MOB-a.
- pulrich
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: sob zář 05, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
korki píše:Ja osobne nemám rád záchranné podkovy. Pri 7kn ju aj tak nestihneš rýchlo odviazať a hodiť za MOB-om. Okrem toho je tak tvrdá, že ak MOB-a trafíš náhodou do hlavy, tak mu ju buď rozbiješ, alebo budeš mať MOB-a v bezvedomí vo vode. Skôr by som za MOB-om hodil záchrannú vestu. Oblečie si ju, neunaví sa, lebo ju nemusí ani držať. V noci hodíš aj svetlo (je pri záchrannej podkove), vo vode sa otočí žiarovkou hore a začne svietiť. To ti ukáže polohu MOB-a.
Ak je silnejší vietor, väčšie vlny, noc a pod., lepšie je rozdať každému z posádky vesty. Ak už použiť záchrannú podkovu, tak rozhodne bez šnúry. Môže sa zamotať do vrtule pri manévroch okolo MOB-a.
hmm, nevím o jakých podkovách mluvíš .. koňské? ty co mám na mysli já, jsou "záchranné", na vodě plovou a nedokážu si představit, jak by mohly rozbít hlavu (ale asi když máš nějakou s extra starou a sluncem/solí steřelou obšívkou, tak ta ti snad ani nebude plovat a potopí se?)
Podkova nebo kruh jsou pevné a dobře se hážou, MOB se jich má jak chytit (zejména na podkovu by se měl být schopný "vyškrábat" a volným koncem podkovy do ní "vlézt" (popravdě to si dokážu představit jen při nácviku a ne v reálu). Nezkoušel jsem ještě házet vestu, tak nevím, ale primárně mám pocit, že se bude špatně házet, neudrží směr letu, vezme jí vítr a nakonec skončí úplně někde jinde než MOB. Už vůbec si nedokážu představit, jak by se do ní mohl MOB "obléct" + její neforemný a těžko uchopitelný tvar bude pro MOB celkem challenge, aby si na ni mohl lehnout a aby ho nadnášela, držela.
samozřejmě, že při horších podmínkách, noční plavbě apod. by všichni na palubě měli mít na sobě záchranné vesty - podkovu by ale házel standardně i v případě, že MOB má na sobě vestu (pro všechny případy, prostě dodržet proceduru) + samozřejmě pro všechny ostatní případy, kdy MOB vestu nemá
lano vs vrtule je fair point - jak jsem psal, tak tuto podkovu s lanem bych použil až v závěru manévru pro zachycení, přiblížení a vytažení MOB - to je však na zvážení dané situace
no a "svítilna" (jak se to hergot jmenuje?) nemá cenu házet ve dne - proto by ani teoreticky nemusela být pevně připojena k podkově a mohla by být hozena separátně - u té tyčové bóje to dle mého soudu je zrovna tak (??)
takhle mi to dává smysl, ale praktickou zkušenost, kromě nácviku, s tím nemám - když jsem o tom četl, tak mi to pořád vrtalo hlavou a nedokázal jsem si ty procedury představit v reálu, tak jsem to zkoušel a toto mi z toho vylezlo jako použitelná procedura
pls o kritický feedback
enjoy
-pux
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
No zrovna v jednom z letošních BoatOwner (anglický jachtařský časopis) popisují jak jedna pani připnutá harnesem spadla do vody na boku lodě), cosi dělala u stěžně. Stalo se u Britanie za plavby v noci v rychlosti někde kolem 7kn. I když měla i vestu, tlačilo ji to tvrdě pod vodu, harnes v té rychlosti nešel odepnout, tak rychle vyndat nůž z kapsy a odříznot se taky nešlo a následovalo rozepnutí vesty neboť to vypadalo, že se utopí. Takže se v noci ocitla bez vesty, bez světla v poměrně studené vodě. Posádka se ji snažila vyndat na harnesu, ale byla tam už jen vesta. Bli na poalubě 2, než kormidelní doběhl ke stěžni byla pryč. Aby toho nebylo málo, došlo k poruše na lodi a nemohli se hned vrátit. Takže vyhlásili MOB poplach a asi po 2 hodinách ji našla jiná loď - ZÁZRAK!!!
Tím nechci nijak zpochybnit potřebnost harnesů, ale jak je vidět, ledacos je možné.
Tím nechci nijak zpochybnit potřebnost harnesů, ale jak je vidět, ledacos je možné.
Naposledy upravil(a) MartinB dne úte zář 06, 2011 1:49 pm, celkem upraveno 1 x.
- pulrich
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: sob zář 05, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
MartinB píše: Aby toho nebylo málo, došlo k poruše na lodi a nemohli se hned vrátit. Takže vyhlásili MOB poplach a asi po 2 hodinách je našla jiná loď - ZÁZRAK!!!
Tím nechci nijak zpochybnit potřebnost harnesů, ale jak je vidět, ledacos je možné.
ad prevence a harness naprostý souhlas + být připravený na cokoliv
zajímá mne ale situace, kdy veškerá prevence selhala a máme MOB - bylo v tom článku něco o tom k jaké poruše na té lodi došlo? motor nebo zamotaná lana/plachty ...? rozbor situace a proč nešlo co jít mělo
jak jsem psal, zatím jsem opravdový MOB nezažil (a doufám, že nezažiju), ale jedna věc je teorie a pak praxe, ve které veškerá teorie vypadá jinak a je nutné se přizpůsobit situaci a jednat (viz ty harnessy, které tahly tu jachtařku pod loď apod.)
enjoy
-pux
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
pulrich zajímá mne ale situace, kdy veškerá prevence selhala a máme MOB - bylo v tom článku něco o tom k jaké poruše na té lodi došlo? motor nebo zamotaná lana/plachty ...? rozbor situace a proč nešlo co jít mělo
Pokud si pamatuji dobře, stal se nějaký problém s takeláží, lana ve vodě, takže motor nemohli použít, zbytek posádky spal, pluli v noci na směny a tak než se vše dalo do pořádku byli asi dost daleko.
Závěr tam nebyl žádný (myslím), tedy nechť si každý přebere sám. Bylo konstatováno, že byla na nějakém kurzů přežití v podobných situacích na moři.
Asi je vhodné se vázat tak, aby člověk z lodi nemohl vypadnout pokud už spadne, ale to mi přijde takřka nereálný požadavek pokud jsou nataženy popruhy a musí se k plachtoví.
Pokud si pamatuji dobře, stal se nějaký problém s takeláží, lana ve vodě, takže motor nemohli použít, zbytek posádky spal, pluli v noci na směny a tak než se vše dalo do pořádku byli asi dost daleko.
Závěr tam nebyl žádný (myslím), tedy nechť si každý přebere sám. Bylo konstatováno, že byla na nějakém kurzů přežití v podobných situacích na moři.
Asi je vhodné se vázat tak, aby člověk z lodi nemohl vypadnout pokud už spadne, ale to mi přijde takřka nereálný požadavek pokud jsou nataženy popruhy a musí se k plachtoví.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Ale tady v ukázce nejde o vytažení, ale o natažení zpět . Je tam kladka a MOB se vrací k lodi. Taky jsem zíral
. Nejspíš ta vodní kotva, jinak si to neumím vysvětlit. Ale jestli to funguje za všech okolností, udržet se ??? Myslím, že hozená podkova je primárné k tomu, aby dotyčný nemusel tolik plavat a vydržel, než se proňho lod vrátí.
edit:překlep

edit:překlep
Naposledy upravil(a) bedrich dne čtv říj 25, 2012 10:29 am, celkem upraveno 1 x.
- Pefry2012
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 204
- Registrován: ned črc 22, 2012 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
http://wn.com/lifeboard1#/videos
tady je to pekne videt na tech videich. Lod za sebou vlece lano, pokud nekdo vypadne a zatahne za plovouci tazene lano, tak vytahne zminovanou desku-lifeboard. Jakmile se pritahne na ten lifeboard, tak odblokuje rucne vodni kotvu, ktera ho pres kladku vytahne zpet na lod. lano je pry plovouci, aby se nezamotalo do sroubu.
akorat nevim, kdo to vyrabi..
p.
tady je to pekne videt na tech videich. Lod za sebou vlece lano, pokud nekdo vypadne a zatahne za plovouci tazene lano, tak vytahne zminovanou desku-lifeboard. Jakmile se pritahne na ten lifeboard, tak odblokuje rucne vodni kotvu, ktera ho pres kladku vytahne zpet na lod. lano je pry plovouci, aby se nezamotalo do sroubu.
akorat nevim, kdo to vyrabi..
p.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Vypadá to na velice dobrej nápad.
Sice si nejsem úplně jist, zda by to fyzicky zvládla postarší důchodkyně, ale pro osamělé a přiměřeně zdatné mořeplavce to může být v případě MOBu rozdíl, mezi životem a smrtí. Jen by to na noc chtělo vyměnit to plovoucí lano za fluorescenční (existuje-li vůbec) nebo tam alespoň zavěsit nějaké vodotěsné svítidlo...
Dobrá je i možnost pohodlného vytažení MOBu z vody.
Wlady
Sice si nejsem úplně jist, zda by to fyzicky zvládla postarší důchodkyně, ale pro osamělé a přiměřeně zdatné mořeplavce to může být v případě MOBu rozdíl, mezi životem a smrtí. Jen by to na noc chtělo vyměnit to plovoucí lano za fluorescenční (existuje-li vůbec) nebo tam alespoň zavěsit nějaké vodotěsné svítidlo...
Dobrá je i možnost pohodlného vytažení MOBu z vody.
Wlady
Princip asi spociva v tahani hoodne dlheho lana vo vode uchyteneho k tomu plastovemu plavaku ci co je to. Ten je zas na dvojitom lane cez kladku a po vytiahnuti dvojlana z vaku tam bude na jednom konci nieco ako spominana vodna kotva a zbytok je uz jasny. Mne to pride ako MOB v samoobsluhe.
Pefry tahanim lana za lajbou teraz tak akurat na..res Neptuna. Skor treba zistit ci na obsluhu neplatia aj nejake specialne papiere.
"zmazal som iba jedneho nevhodneho smajlika, ma to byt vtip na moj ucet."
Pefry tahanim lana za lajbou teraz tak akurat na..res Neptuna. Skor treba zistit ci na obsluhu neplatia aj nejake specialne papiere.


"zmazal som iba jedneho nevhodneho smajlika, ma to byt vtip na moj ucet."
- TomasGroch
- nováček na fóru
- Příspěvky: 9
- Registrován: stř led 18, 2012 1:00 am
- Reputace: 0
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host