Vyproštění lodi pomocí vlečného lana

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
pavel99
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: ned lis 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Vyproštění lodi pomocí vlečného lana

Příspěvekod pavel99 » úte lis 01, 2011 9:59 pm

Před pár lety jsme vyplouvali z Murteru a mezi ostrůvky Veli Vinik a Zminjak byla na mělčině uvíznutá jachta. Snažili se ji dostat ven pomocí motoráku z maríny a lana uvázaného na vrchol stěžně - tak mi to alespoň tenkrát přišlo. Lano samozřejmě nkdo na stěžeň nevázal ale pravděpodobně použili výtah spinakeru a snažili se ji vyvléci ve směru plavby, takže přídí dopředu. Byla vidět marná snaha silného motorového člunu když se jachta neposunula ani o kousek. Když jsme poodpluli, tak jsem ještě zahlédl druhý motorák, který přijel na pomoc. Kdy a jak loď vyvlekli z té mělčiny nevím, vzpoměl jsem si ale na to v souvislosti s nedávným problémem rakouské posádky u Žirje a poznámkou, že nevědili co s hozeným vlečným lanem.
V prvním případě u Murteru mě nenapadlo proč se snažili jachtu vyvléci z mělčiny za použití volného výtahu plachty, když tím vytvořili páku a příď tesp kýl spíše tlačili více do písku. Že by šlo o hlubokou orbu k nějakému pokladu? Předpokládám ale, že když je tahali ven borci z maríny tak snad věděli co dělají.

Máte někdo zkušenosti s vyproštěním lodi pomocí tažného lana z mělčiny nebo skaliska? Kde nejlépe uchytit lano a lodi s problémem a kde na lodi, která se snaží pomoci. Sám jsem nkdy nikoho netahal z problému ani jsem se do žádného nedostal. Ale co kdyby .... .
Uživatelský avatar
karf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 301
Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
Reputace: 1
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod karf » úte lis 01, 2011 10:25 pm

Za vrchol stěžně se tahá (ze strany) proto, aby se loď naklonila, čímž se nakloní i kýl pod vodou - pokud je loď položená stěžněm na vodu, má minimální ponor :)
Jen je potřeba při tahání za stěžeň dát pozor v jakém místě tahat aby nedošlo k jeho zlomení...
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř lis 02, 2011 6:44 am

Uchycení lana musí být vždy v místě uchycení vantů, jinak se stěžeň zkácí. Pokud na lodi nejsou vanty uchycené až na vrcholu stěžně - u menších plachetnic- - tak se za vrchol stěžně vůbec nesmí tahat jinak může prasknout v místě uchycení vantů. Tak na to pozor v případě použití některého z výtahů plachet.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » stř lis 02, 2011 10:50 am

Při podobné situaci jsem "asistoval" uváznutý CZ plachtnici v GR.Zkoušeli nahnutí za stožár gumákem ,potom vyvezení kotvy na hloubku a přitahováním,ale ani našich 6O a jejich 14O koníků s tím skoro nepohnulo.Stáli tam 3 dny ,než se jim podařilo za přílivu a pomocí motoru se z toho dostat.Nebylo divu ,vážily celkem přes 2O tun a jak bylo vidět i"mistr tesař se někdy utne".

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti