Před pár lety jsme vyplouvali z Murteru a mezi ostrůvky Veli Vinik a Zminjak byla na mělčině uvíznutá jachta. Snažili se ji dostat ven pomocí motoráku z maríny a lana uvázaného na vrchol stěžně - tak mi to alespoň tenkrát přišlo. Lano samozřejmě nkdo na stěžeň nevázal ale pravděpodobně použili výtah spinakeru a snažili se ji vyvléci ve směru plavby, takže přídí dopředu. Byla vidět marná snaha silného motorového člunu když se jachta neposunula ani o kousek. Když jsme poodpluli, tak jsem ještě zahlédl druhý motorák, který přijel na pomoc. Kdy a jak loď vyvlekli z té mělčiny nevím, vzpoměl jsem si ale na to v souvislosti s nedávným problémem rakouské posádky u Žirje a poznámkou, že nevědili co s hozeným vlečným lanem.
V prvním případě u Murteru mě nenapadlo proč se snažili jachtu vyvléci z mělčiny za použití volného výtahu plachty, když tím vytvořili páku a příď tesp kýl spíše tlačili více do písku. Že by šlo o hlubokou orbu k nějakému pokladu? Předpokládám ale, že když je tahali ven borci z maríny tak snad věděli co dělají.
Máte někdo zkušenosti s vyproštěním lodi pomocí tažného lana z mělčiny nebo skaliska? Kde nejlépe uchytit lano a lodi s problémem a kde na lodi, která se snaží pomoci. Sám jsem nkdy nikoho netahal z problému ani jsem se do žádného nedostal. Ale co kdyby .... .
Vyproštění lodi pomocí vlečného lana
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1814
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Uchycení lana musí být vždy v místě uchycení vantů, jinak se stěžeň zkácí. Pokud na lodi nejsou vanty uchycené až na vrcholu stěžně - u menších plachetnic- - tak se za vrchol stěžně vůbec nesmí tahat jinak může prasknout v místě uchycení vantů. Tak na to pozor v případě použití některého z výtahů plachet.
- mirus
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 371
- Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
Při podobné situaci jsem "asistoval" uváznutý CZ plachtnici v GR.Zkoušeli nahnutí za stožár gumákem ,potom vyvezení kotvy na hloubku a přitahováním,ale ani našich 6O a jejich 14O koníků s tím skoro nepohnulo.Stáli tam 3 dny ,než se jim podařilo za přílivu a pomocí motoru se z toho dostat.Nebylo divu ,vážily celkem přes 2O tun a jak bylo vidět i"mistr tesař se někdy utne".
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti