pristavanie vo vetre

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

pristavanie vo vetre

Příspěvekod aTrej » čtv pro 01, 2011 3:15 pm

Viete mi prosim niekto povedat, co presne robili chalani zle alebo aky mali problem? Pozrel som si to asi pat krat a stale rozmyslam nad tym, preco isli na to takto a ako inak by sa pristavat za takychto poveternostnych podmienok.

http://www.youtube.com/watch?v=oCuzv7ce ... creen&NR=1
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » čtv pro 01, 2011 4:24 pm

Možná měli problém - nevěděli, že mají přejít s lanem na záď.

Nebo se mohli nechat snést na muringu a skočit ze zadního rohu na molo.
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » čtv pro 01, 2011 5:00 pm

Tak podle vydea to vypadá že fouká opravdu hodně. Ale kolik se netroufnu odhadnout, takže těžko radit.

Na záčátku vydea začal couvat dost daleko od mola, chtěl to srovnat jak v bezvětří a vítr mu šel přímo do boku. Je jasné , že se příď přetočí.
Potom jel přídí proti větru k sousední lodi, aby se k ní vyvázal přídí. Nevím, ale když někde vyvážeš příď, tak je jasné že se ti záď postaví po větru.
Asi by i potom šlo, co psal Kanic. Zpátečku do prava, povolit muring a ze zádě preskočit na molo. Řekl bych skok dost nebezpečný.
Já bych proti větru couval cca 15 - 20 metrů od mola a naposlední chvíli to stočil otočením kormidla doleva do leva. Musel by jsi si počínat dost razantně a mít rychlost. Pak rychle chytnou muring a pravý zadní vazák. Tady by šlo si dalším lanem pomoc proti rychlému sfouknutí přídě do závětří hozením lana na tu zakotvenou jachtu, ale mít ho již připravené na předním vazáku. Potom by byl čas i na muring.
Ale když se podívám na video, tak vidím prázdné dlouhé molo. Myslím, že nejjednoduší by bylo přídí proti větru, bokem k molu. Ale jak jsem psal, neznám podrobnosti a každý by to řešil asi jinak. Jo z tepla se to řeší :)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv pro 01, 2011 5:24 pm

To nemá ani smysl komentovat, tam je špatně úplně všechno. Po shlédnutí (nevěřícně i podruhé) zbyla jen hanba a stud. :cry:
Ten pán za kormidlem neměl vůbec vyplouvat z maríny.

Ten vítr není čtyřicet ani náhodou. Snad 25, když moc tak 30.
Uživatelský avatar
Bubo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: úte lis 23, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Bubo » čtv pro 01, 2011 5:39 pm

V popisu je, že foukalo 40kts. To je docela slušný.

A mně to zas tak hrozný kotvení nepřijde. Krom toho, jak málem najeli do té sousední lodi. Ale když jsem je viděl brát ten mooring, první co mě napadlo bylo, že bych s lanem, uvázaným na zadní roh, přestoupil na tu vedlejší loď, donesl si ho na břeh a zadek dotáhnul (klidně s pomocí dobrovolníků) k molu. A to nakonec taky udělali. Bylo to poměrně rychlé a efektivní. Než se tam kdo ví jak dlouho trápit s pokusy nacouvat k molu bokem na takový vítr mi tohle řešení přišlo vážně docela OK. Ale je pravda, že já rozhodně nejsem žádný starý mazák - spíš kapitánský embyo :)
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv pro 01, 2011 6:36 pm

Kdysi mne učili, že "cokoliv, po čem se dá znovu použít pilot i letadlo, je úspěšné přistání. Pokud se dá použít alespoň pilot, je to stále ještě přistání. Teprve to ostatní je havárie". Ta posádka sice nepůsobí úplně dojmem, že ví, co vlastně chtějí a budou dělat, a v okamžiku, kdy loví mooring, se dá mezi loděmi vytušit celá legie andělů strážných v pilné a tvrdé práci, ale nakonec z toho přece jen bylo úspěšné přistání.

Potěší mne zkušení kapitáni, pokud tomu dají epickou šíři a vyjmenují všechny chyby (píši bez ironie, opravdu bych si rád přečetl rozbor manévrů).
Uživatelský avatar
Bubo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: úte lis 23, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Bubo » čtv pro 01, 2011 7:36 pm

Já to s tím přistáním znám následovně:

Přistání je cokoliv, od čeho pilot odejde po svých.
Dobré přistání je, když se po něm dá znovu použít nejen pilot, ale i letadlo.

:)
Uživatelský avatar
Komín
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 222
Registrován: sob říj 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Komín » čtv pro 01, 2011 7:54 pm

aTrej píše:Viete mi prosim niekto povedat, co presne robili chalani zle alebo aky mali problem? Pozrel som si to asi pat krat a stale rozmyslam nad tym, preco isli na to takto a ako inak by sa pristavat za takychto poveternostnych podmienok.

http://www.youtube.com/watch?v=oCuzv7ce ... creen&NR=1


Největší chybu udělali, že nechali kameramana, ať to pověsí na youtube. Měli si to hezky v teple pustit ze záznamu a situaci rozebrat. My ostatní víme prd, co je skutečně vedlo k těmhle manévrům, když jsme u toho nebyli.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv pro 01, 2011 8:15 pm

Bubo píše:Já to s tím přistáním znám následovně:
Přistání je cokoliv, od čeho pilot odejde po svých.
Dobré přistání je, když se po něm dá znovu použít nejen pilot, ale i letadlo.

:)


Jojo, koukám, že jsme absolvovali stejnou školu :-)
Ještě se dodávalo, že od mizerného přistání se letová nehoda liší tím, že se o ní doslechla Letecká inspekce :-)
david
moderátor
Příspěvky: 5099
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv pro 01, 2011 8:23 pm

Baharis píše:To nemá ani smysl komentovat, tam je špatně úplně všechno. Po shlédnutí (nevěřícně i podruhé) zbyla jen hanba a stud. :cry:
Ten pán za kormidlem neměl vůbec vyplouvat z maríny.

Ten vítr není čtyřicet ani náhodou. Snad 25, když moc tak 30.


živej souhlas.
neuměli ani uvázat, či hodit lano. posádka vedlejší lodi na tom byla dovednostně stejně. držel loď za lano v ruce, když druhý motoruje??? :mad:
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » čtv pro 01, 2011 8:44 pm

ivan píše:Podle videa to vypadá, že posádka není příliš zkušená a nechá si radit od sousedů. Přesto se jim vyvázání málem povedlo na poprve. Vyzkoušeli si couvání, pak raději požádali sousední loď o pomoc s podáním mooringu a lan na břeh.
Asi bych postupoval obdobně. Měli vždy, pokud si nestihli podat lana možnost manévr ukončit a začít znovu, což je v tak silném větru obrovská výhoda.


Trochu chaos, ještě že tam bylo tolik pomocníku.

Jak tedy vázat loď v takovém větru? Sami bez cizí pomoci?
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 625
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » čtv pro 01, 2011 9:11 pm

Nebolo to prave "yachtarske" pristatie, je to taka inprovizacia, ale dopadla dobre. V lete som v Sali kotvil s trochu vacsou lodou, asi o dve miesta dalej. Je tam dost vela miesta a da sa tam dobre manevrovat, akurat som to mal o par levelov lachsie.... skoro nefukalo :whist:
Tak ma napadlo, ze aj napriek tomu ze fukalo, zdalo sa mi ze ked tam bol skoro kontakt spickami lode, tak tam fungoval prisavny efekt zavetria. Pri spravnom nacuvani proti vetru a ostro k molu, potom by tam mohol byt cas a priestor na rychle vyviazanie. To chce ale cvik a "mat to v ruke". Pri lietani, ale aj napr. v aute sa hovori, ze to musis citit s prominutim v zadku.
Hold, terazky som v obyvacke mudry, ktovie co ty chalani zazili, kym sa im podarilo vyviazat. :whist:
Uživatelský avatar
StandaH
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: čtv pro 01, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StandaH » čtv pro 01, 2011 9:12 pm

Tenkrát jsem byl na té vedlejší lodi, takže zde je stručný popis:
Na jachtě Zuhra došlo k utržení držáku, na kterém jsou uchyceny převody kormidla. Takže, pokud se pozorně podíváte na konec, uvidíte, že posádka přistávala na ruční kormidlo a to ve větru 33 kn, v nárazech 40 kn. V tomto větru je jakýkoliv manévr na kliku téměř nemožný. Celé video je tedy ze závěrečné fáze, kdy se snaží něčeho rychle chytit, protože vítr foukal navíc od moře přímo k molu.
Není to tedy o neschopnosti posádky, ale o snaze dostat se s neovladatelnou lodí k molu v silném větru :(
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv pro 01, 2011 9:37 pm

No, to staví celou situaci trochu do jiného světla. :crazy:
Vím co to je být bez kormidla. Plul jsem letos 15NM a kotvil zádí (za lepších podmínek) v Piškeře. Vloni jsem zase zaplouval do Alimos sice s kormidlem, ale bez možnosti ovládat plyn a převodovku. To jsou opravdu náročné situace.

Tak jsem rád, že jsi nás na tu pínu upozornil StandoH. Kromě těch dvou zbrklých manévrů s motorem, kdy jednou cinknul kotvou a podruhé málem přetrhnul vázací lano, lze asi říci že účel světí prostředky. Jo, a to házení lan, to by měl ještě pilovat. A hlavně si je uvázat.
Stejně by mě ale zajímalo, proč nezaplul k tomu molu bokem. To by šlo v pohodě. Není tam hloubka? A ještě jedna kulantní varianta, zaplout přídí. To by také mělo klapnout.
Ale obecně, jak není kormidlo, je to v troubě. Hrozná makačka, nepřeju nikomu.
Uživatelský avatar
StandaH
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: čtv pro 01, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StandaH » čtv pro 01, 2011 10:15 pm

Baharis píše:No, to staví celou situaci trochu do jiného světla. :crazy:
Vím co to je být bez kormidla. Plul jsem letos 15NM a kotvil zádí (za lepších podmínek) v Piškeře. Vloni jsem zase zaplouval do Alimos sice s kormidlem, ale bez možnosti ovládat plyn a převodovku. To jsou opravdu náročné situace.

Tak jsem rád, že jsi nás na tu pínu upozornil StandoH. Kromě těch dvou zbrklých manévrů s motorem, kdy jednou cinknul kotvou a podruhé málem přetrhnul vázací lano, lze asi říci že účel světí prostředky. Jo, a to házení lan, to by měl ještě pilovat. A hlavně si je uvázat.
Stejně by mě ale zajímalo, proč nezaplul k tomu molu bokem. To by šlo v pohodě. Není tam hloubka? A ještě jedna kulantní varianta, zaplout přídí. To by také mělo klapnout.
Ale obecně, jak není kormidlo, je to v troubě. Hrozná makačka, nepřeju nikomu.


Přídí by to asi šlo, ale to se teď špatně hodnotí. V tu chvíli bylo adrealinu na rozdávání a spíš byli rádi, že se stočili někam, odkud mohli házet lana a neskončili přitom na mole. S tou pínou se fakt blbě jede, je to natvrdo, žádný převod.
A to házení lan? To bych jim ani nevyčítal. Když na tebe dvacet lidí řve HOĎ a jsi ve stresu, není divu. Měli řvát "přivaž" a "hoď"
:good:
P.S. Letos na jaře jsme náhodou Zuhru vyfasovali. Zuhra jezdí doteď s provizorní opravou, kterou chlapi provedli...
Uživatelský avatar
CannyX
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát říj 30, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice

Příspěvekod CannyX » čtv pro 01, 2011 10:15 pm

Pominu-li vyvázání přídí proti větru a bokem k molu, pak pokud jsem na hodinách správně poslouchal a lehká praxe mě něčemu přiučila, vždy si jezdím pro mooringové lano zádí. Započítám-li pomoc sousední lodi a prostor prostor vedle, vyzvednutí mooringového lana na záď by jim stále dávalo větší manévrovací prostor.

Pletu-li se rád se nechám poučit ;)
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 625
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » čtv pro 01, 2011 11:08 pm

StandaH píše: ... Na jachtě Zuhra došlo k utržení držáku, na kterém jsou uchyceny převody kormidla...

mno, od 3:08 po 4:05 to priam bije do oci.... ale kde som ich mal ja? :? ziadne baby v plavkach na dohlad.... ;)
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv pro 01, 2011 11:28 pm

Jestli jim nešlo kormidlo - tak to zvládli dost dobře - a to házení lana, nebo uzel na laně - to se občs stane,nehledě k tomu, že posádka nemusí být vždy složená jen z těch zkušených.

Zažil jsem identické přistání (za slabšího větru) a problém byl, že než se nám povedlo mooring sebrat a doručkovat jej na příď (nebylo kdo by ho podal z mola -musel se vylovit) vzal loď vítr. Pověsil jsem sice loď na návětrný zadní vázák, ale vítr fouknul z druhé strany a ze návětrného vazáku byl náhle závětrný... a na tom jsem loď neudržel. Ten čas, než se doručkoval mooring dopředu, se ukázal jako kritický. Nakonec vše zachránil Skipřenka, když mezi poryvy dotáhla mooring silou zvířecí... a zachránila moji pověst kapitána, kterou jsem si před posádkou pečlivě týden budoval :-)

Letos jsem byl také na Korčule svědkem podobného přistání - polské posádky. Večer. marína plná, ale z druhé strany mola volno. Ovšem návětrné. Ze Sv Ilji z Pelješacu fičelo 30 uzlů z šikma proti molu, voda stříkala přes molo až do kokpitu lodím v maríně.
Ti Poláci neustále přistávali po větru. Taky tam byl loď, co jim podávala mooring, ale jakmile loď zastavila, ten chlapík na mooringu neměl šanci jí jakkoliv za ten mooring udržet. Nakonec to po asi pěti pokusech za halasného radění hromady lidí na břehu dali bokem. Ale fendry stejně vyskakovaly ven a tak to vzdali a jeli jinam...
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » pát pro 02, 2011 7:45 am

CannyX píše:Pominu-li vyvázání přídí proti větru a bokem k molu, pak pokud jsem na hodinách správně poslouchal a lehká praxe mě něčemu přiučila, vždy si jezdím pro mooringové lano zádí. Započítám-li pomoc sousední lodi a prostor prostor vedle, vyzvednutí mooringového lana na záď by jim stále dávalo větší manévrovací prostor.

Pletu-li se rád se nechám poučit ;)


Prosím tě, jak to myslíš, že si jezdíš pro muring zádí?
Uživatelský avatar
karf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod karf » pát pro 02, 2011 8:25 am

mirinekk píše:
CannyX píše:Pominu-li vyvázání přídí proti větru a bokem k molu, pak pokud jsem na hodinách správně poslouchal a lehká praxe mě něčemu přiučila, vždy si jezdím pro mooringové lano zádí. Započítám-li pomoc sousední lodi a prostor prostor vedle, vyzvednutí mooringového lana na záď by jim stále dávalo větší manévrovací prostor.

Pletu-li se rád se nechám poučit ;)


Prosím tě, jak to myslíš, že si jezdíš pro muring zádí?

Tady je k tomu téma Vyvázání k bóji a muring
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát pro 02, 2011 9:16 am

Za normalnych okolnosti by som asi teda najprv skusil cuvanie s mensim najazdom a vzhladom na to, ze som tiez kapitanske embryo urcite by to nevyslo. Potom by som asi vsadil na istotu a ako napisal marinekk pristal bokom k molu pokial sa pocasie neumudri. No a potom cely vecer pocuval kanadske zartiky. :) Inak adrenalinu tam bolo asi dost, tak klobuk dolu.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 703
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » pát pro 02, 2011 11:11 am

Můj první názor po shlédnutí videa byl shovívavý, nikomu se nic nestalo a loď v pořádku nakonec skončila, kde měla.Pak jsem se dočetl o problému s kormidlem a to jen potvrdilo můj předchozí dojem.
Minimálně jedno poučení z toho určitě je, jednoznačně určit člověka, s kterým budu komunikovat
a na ostatní křiklouny sr.t a sr.t :D
jen ten údaj o rychlosti větru se časem asi zvětšil, příští rok to už bude možná 50 uzlů :lol:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti