pristavanie vo vetre

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 624
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » pát pro 02, 2011 11:47 am

Martin88 píše:
jen ten údaj o rychlosti větru se časem asi zvětšil, příští rok to už bude možná 50 uzlů :lol:

... a na mori sa budú prevracť tankeri... :whist:
PS: od juhu z kade fúkalo je to tam dosť otvorené, takže, možno, ... ;)
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 162
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát pro 02, 2011 12:16 pm

ivan mas pravdu. Tym, ze by som sa priviazal k spici druhej lode urcite nic nepokazim. Logicky by ma to proti vetru neotocilo, takze jedine kam by ma to mohlo stocit je tam, kam ma. Neviem ale do akej miery by malo moje priviazanie na mooring tej druhej lode.

Skusit na istotu pozdlz mola bol len moj nastrel. Pokial by bolo moje kormidlo ok, tak pomalym priblizovanim by to hadam aj slo (nejake to zavetrie tam predsa len je) a ak by samozrejme bola posadka ako tak zharmonizovana.
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 624
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » pát pro 02, 2011 1:30 pm

ivan píše:Toto je marína v Sali, kde se to domnívám se, odehrálo:
Obrázek

Tato marína je, když fouká Jugo zcela nepoužitelná, kromě malého závětří za kosou při vjezdu, kde byly asi lodě vyvázány.

Určite to bolo v Sali, TU je pár fotiek z leta. Opravujem sa, kotvil som hneď za vlnolamom (príspevok na predchádzajúcej strane), chlapi sa vyviazali tam, ako je ten prvý zub za vlnolamom. TU je pohľad z prístavu von, na juhovýchod a vidieť, že to nie je od mora, voči vetru chránené.
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » sob pro 03, 2011 11:00 am

karf píše:
mirinekk píše:
CannyX píše:Pominu-li vyvázání přídí proti větru a bokem k molu, pak pokud jsem na hodinách správně poslouchal a lehká praxe mě něčemu přiučila, vždy si jezdím pro mooringové lano zádí. Započítám-li pomoc sousední lodi a prostor prostor vedle, vyzvednutí mooringového lana na záď by jim stále dávalo větší manévrovací prostor.

Pletu-li se rád se nechám poučit ;)


Prosím tě, jak to myslíš, že si jezdíš pro muring zádí?

Tady je k tomu téma Vyvázání k bóji a muring


Tak jsem to pročetl, ale to je o navázání zádí na boji. O muringu u mola, jako takovém jsem se tam nedočetl (možná jsem hledal špatně :( )
Pořád mi nejde do hlavy, jak si zajet pro můring zádí ( tedy jestli nemyslíš klasické couvání a následné vyvázání na příď.)
Jak to tedy je?
Uživatelský avatar
pes
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 159
Registrován: pon čer 30, 2008 2:00 am
Reputace: 1

kotvení Sali

Příspěvekod pes » stř pro 07, 2011 10:46 pm

Ahojte,
ano stalo se to v Sali, 28/04/2009, loď Bavaria 37 cruiser jménem Zuhra s modro-bílou vlajkou kotví při one design regatě B37c. Jméno kapitána se nesmí vyslovovat, protože nás porazil a regatu vyhrál ale zde na foru občas proběhne jako cca george99?. Kotvil jsem až po něm, nám při kotvení určitě nefoukalo uváděných 40kn. Zjednodušil jsem si to a zakotvil jsem s lodí B37c -Mare s žlutobílou vlajkou přídí k molu, konkrétní manévr si už nepamatuju ale byl jsem rád že to dobře dopadlo. V noci vyhnaly vlny slabší povahy z naší posádky spát na břeh, pod přístřešek hospody. Kromě jiného tam byl s námi i moderátor "smike" který zavinil naši účast na bedně.
Kotevní manévr na videu mi připadá výborně vymyšlený a pouze zkomplikovaný spoustou radilů a příliš iniciativních účastníků regaty.
Zdraví "pes"
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 555
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jirkaM » stř pro 07, 2011 11:00 pm

Lod cela, lidi živý - jednoznačně úspěch. Moc geniální mi to tedy nepřišlo, ale co, vysledek se pocita a ono se pak zpětně dobře radi. Kdyz je pak člověk unavenej, je to pak proste jiny.
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 624
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » stř pro 07, 2011 11:07 pm

pes píše:Kotevní manévr na videu mi připadá výborně vymyšlený a pouze zkomplikovaný spoustou radilů a příliš iniciativních účastníků regaty.
Zdraví "pes"


jirkaM píše:Lod cela, lidi živý - jednoznačně úspěch. Moc geniální mi to tedy nepřišlo, ale co, vysledek se pocita a ono se pak zpětně dobře radi. Kdyz je pak člověk unavenej, je to pak proste jiny.


Tiež si myslím... :clap: :thmbup:
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » čtv lis 15, 2012 11:46 pm

Teď mi to evokuje naše manévry v Šibeniku na jaře s B54. Celkem foukalo (20 uzlíků), ale vlny žádné. Nebyl problém zajet k molu a uchytit se tam na muringy. Problém byl se udržet kolmo k molu. Prakticky nemožná záležitost, kdy bok lodi měl dostatečnou plochu aby se člověk nepřitáhl ručně. Nakonec to vyřešilo muringové lano z místa cca o 4 stání vedle, které nás podrželo rovně. O 8 hodin později jsme to museli zase opravit, protože přestalo foukat a my byli v úhlu 45° k molu... Myslím, že jsme museli vypadat podobně...
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 162
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát lis 16, 2012 8:17 am

Ponaucenie z topicu? Pricina, priebeh, rozuzlenie. Hadam to uz patri do "podzimniho ctreni" :)

brin, paci sa mi tvoja myslienka. S humorom mne vlastnym by som si este sadol do kokpitu so suvenirovou kapitanskou ciapkou a pre niekoho so ctou plnil pocty blbcov. :D Pekny a prakticky pribeh.

A ked sme to tu opat otvorili (vietor, muring, kotvenie) ... teraz naposledy sme boli s B43 v Piskere a v noci celkom fuklo, nic strasne. Vecer som este skontroloval muring a lana. Pasarela bola tak akurat. Nad ranom bola lod natlacena k molu az na fender a to v noci jeden z posadky pri moceni muring dotahoval. Je mozne aby tak povolila betonova kocka muringu rsp. muring ako taky? Samozrejme, rano ma napadlo, ze som mohol dat muringy dva, kedze vedla nas uz nikto nebol. S narastajucim bocnym odporom lode ma napadla myslienka, ze pri vacsom vetre to mohlo dopadnut aj zaujimavejsie.

Samozrejme to beriem ako zaciatocnicku chybu a spanok kapitana je irelevantny, ale vobec ma nenapadlo, ze by mohol povolit muring ako taky.
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » pát lis 16, 2012 9:22 am

aTrej, no nevím jestli to mám vůbec sdělovat, ale půlka posádky si pak skutečně ty kapitánské čapky koupila a v kokpitu všem na očích seděla. Já jsem raděj nevylézal:-)
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 162
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát lis 16, 2012 10:13 am

brin píše:půlka posádky si pak skutečně ty kapitánské čapky koupila


:lol: to su ale mrchy :smash:
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pát lis 16, 2012 10:32 am

Ahoj aTrej,
jestli si dobře vzpomínám, tak Piškera má plovoucí mola. To by možná mohl být důvod toho ,,povolenýho" můringu :? Já na noc vždycky pouštím loď dál od mola, pro sichr
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 162
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát lis 16, 2012 10:56 am

pik dakujem. :thmbup:
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1256
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 56
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte pro 04, 2012 1:59 am

pik píše:Ahoj aTrej,
jestli si dobře vzpomínám, tak Piškera má plovoucí mola. To by možná mohl být důvod toho ,,povolenýho" můringu :? Já na noc vždycky pouštím loď dál od mola, pro sichr


S "povolením můringu" musíš počítat vždy. Jedno jestli je molo plovoucí nebo pevné.
I v Chorvatsku je příliv a odliv. Rozdíl až půl metru. Pouze kdybys přistával za nízké vody, tak by se můring pouze "dotahl". V Chorvatsku ale nikdo výšku přílivu nesleduje. Je dobré nechat loď dále od mola, kam až deska pustí. Čím silnější vítr, tím více musíš vyšponovat celé vyvázání. Pouze v bezvětří můžeš lana nechat volně.

Když jsi zádí u vysokého pevného mola (například v Sali vedle přístavu Jadrolinie) musíš počítat s tím, že při poklesu vody záďová lana přitáhnou loď k molu. Společně s "povolením můringu" je to znatelný rozdíl.
Uživatelský avatar
vili69
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: stř pro 03, 2014 1:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod vili69 » pát led 09, 2015 11:02 pm

Vážení,
s úžasem jsem si prohlédl video, o kterém se zde diskutuje. Já jsem totiž ten nešťastník na přídi, co se snaží chytit ten mooring. Nikdo z nás neměl tušení, že to někdo točí a upřímně řečeno, bylo nám to v té chvíli jedno. Důvod našeho skvělého přistání byl ten, že tak, jak tu proběhla informace výše, odešlo kormidlo. Uprostřed rozjížďky totiž něco ruplo v ovládání kormidla a trochu ujela středová poloha. Přisoudili jsme to volnému řetězu, zvolnili jsme a chtěli to po rozjížďce dotáhnout a zkontrolovat. Po nějaké době něco ruplo zase. Pak se při halze o kus dále kormidlo na chvíli zaseklo úplně a s vypětím všech sil jsme dokázali otočit až kousek od jakéhosi šutru, co sloužil jako otočný bod. Střed kormidla ujel hodně a kormidlo se už prakticky nedalo srovnat. Pochopili jsme, že skončila sranda a začali jsme hlásit do rádia, že jsme neovladatelní. Jeli jsme totiž mezi ostatními a foukalo fakt dost (dojezd a kotvení pak už byl za menšího větru a to bylo naše jediné štěstí). Vytáhli jsme náhradní kliku, ale bohužel celý převod a tudíž pohyb kormidla byl zablokovaný řetězem, který zapadl mezi ozubení. Kormidlo se zablokovalo v jakési šikmé pozici a dál se skoro ani nehlo. Trvalo nám poměrně dlouho, než jsme sbalili plachty. Balit se dalo vždy jen po chvilkách, kdy jsme "jeli" proti větru. Kormidlem se dalo hnout jen tak, že nějaký dobrovolník na chvilku povytáhl řetěz z ozubených koleček (bylo to o prsty) a než tam zapadl znova, dalo se třeba trochu pootočit. No a pak jsme čekali, až nás vítr snese k Sali (to bylo po větru). Ostatní se nám už naštěstí vyhýbali, takže jsme nikoho netrefili. Pak už jsme se snažili JAKKOLIV se dostat bezpečně ke břehu. Tam opravdu šlo už jen o to, nemít průšvih. Odpoledne jsme zjistili, že řetěz je v pořádku, že se ulomil kus "převodovky" kormidla, řetěz se uvolnil a spolu se zbytkem toho kovového odlitku, co býval tělesem převodovky, zapadl mezi zbytek ozubených kol. Takže jsme další den v blízké fabrice na zpracování ryb a za pomoci několika plechovek piva pro vrátného a údržbáře vyrobili jakýsi úchyt, kterým jsme to sešroubovali dohromady. Nejdřív jsme mysleli, že to bude stačit akorát tak na doplutí a vrácení lodě, ale fungovalo to skoro líp než originál, tak jsme pokračovali v závodě. Tento zážitek se zařadil mezi ty, na které asi nezapomenu. Jen k úrovni údržby lodí v Chorvatsku chci poznamenat to, že tato loď po roce jezdila pořád s naší provizorní opravou a nikomu to zjevně nevadilo. Chci strašně věřit, že je to jen náhoda a že servis lodí jiných charterovek je na mnohem vyšší úrovni.
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 624
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » sob led 10, 2015 12:37 am

Fotečka toho "ulomeného kusu "převodovky" kormidla alebo tej vašej "provizorní opravy" by nebola? Pre lepšiu názornosť, ak by sa dalo :-)
Uživatelský avatar
vili69
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: stř pro 03, 2014 1:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod vili69 » sob led 10, 2015 8:59 pm

Já osobně bohužel žádné fotky nemám, ale poptám se příležitostně zbytku posádky. Nebo prohlídnu youtube, třeba to tam už nějaký rok visí... :D
eMeF
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: pát lis 25, 2016 9:23 pm
Reputace: 2

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod eMeF » sob bře 25, 2017 1:06 pm

Ahoj, dovolím si oživit téma resp. první přispěvek…přemyšlím co bych v té situaci udělal v případě, že bych NEměl problém s kormidlem

V první řadě by asi bylo lepší kdyby se lodě skládaly v opačném směru - tak aby připlouvající lodě vítr tlačil na ty co už jsou uvázané. To ale nemá smysl řešit pač se vítr točí a za hodinu může foukat v opačném směru.

Za daných podmínek (volna plocha a vítr) bych nejspíš přirazil k molu bokem a vytáhnul bych loď do správné polohy mooringem. Proč si to komplikovat.

Dejme ale tomu, že nemám tolik prostoru a musím při tom fičáku zaplout mezi dvě uvázané lodě. Pak vidím dvě varianty
1) proti větru nacouvat mezi - pokud je vítr jakž takž zvladatelný
nicméně pokud fouká příliš tak
2) najedu přídi proti větru na úroveň lodě na návětrné straně, na prostřední vazák uvážu lano a hodím ho návětrné lodi aby jej protáhli kolem předního zavětrného vazáku a zpět ke mně. Po laně pak zklouznu mezi lodě...

Je na tom něco špatně?

Ještě jsem se do situace, že bych se musel mezi-vyvazovat k jiné lodi nedostal a zajímalo by mě jak se dá prakticky zkracovat/povolovat lano, které mám dvojitě založené přes VAZÁK vedlejší lodě? Na jejich vazáku bude pravděpodobně i mooring takže zkracovat/přitahovat se bude asi dost obtížné, ne? Takže je lepší si nechat hodit jejich lano a napřímo jej zalomit přes můj vazák?

Mimo to by mě zajímalo jak se chová loď se dvěmi kormidelními listy a jedním propelerem mezi nimi? Mám šanci při stání pomocí motoru vytvořit takové proudění aby voda obtékala kolem listů a loď se dala ovládat?

Děkuji za případné názory, komentáře!
Uživatelský avatar
david1972
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: pát zář 02, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod david1972 » sob bře 25, 2017 3:24 pm

Ahoj,

chvíli jsem přemýšlel jak to přesně myslíš, ale jestli to dobře chápu, pak v případě 2 bys také zajížděl zádí k molu. Pokud ano, trochu se obávám, že ten popis nebude fungovat, a to nejen, proto co jsi zmiňoval, ale ani si nedokážu představit jak té návětrné lodi v tu chvíli vysvětlíš co to po nich vlastně chceš, na moři připočti k tomu počasí a silnému větru, kde se skoro neuslyšíte, i jazykovou bariéru. Další co mne napadá je, že ten s tou návětrnou lodí nemusí být z tohohle manévru nadšený, bude se možná o ten vazák trochu bát.

Vzhledem k tomu, že nejsem žádným zkušeným mořským vlkem, udělal bych to nejednodušší co jde, najel bych k molu přídí, opřel bych se, přes fendry, o závětrnou loď a myslím, že to by šlo v klidu. Takhle jsem to už jednou řešil a šlo to velmi dobře.

Jen poznámka co mne napadá, pokud máš nějakou větší loď, dej pozor na tu závětrnou, pokud je to menší lodička, třeba jako ta moje, hrozí poškození relingu, apod.

David
eMeF
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: pát lis 25, 2016 9:23 pm
Reputace: 2

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod eMeF » sob bře 25, 2017 3:42 pm

2 (zádi k molu) může být až plán D, to je bez debat, jen mě zajimá jestli to je proveditelné. Mezi-vyvazování k jiné lodi se přece nějak praktikuje např při vyplouvání od mola do úzké uličky.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 162
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod aTrej » stř bře 29, 2017 11:45 am

eMeF píše:2) najedu přídi proti větru na úroveň lodě na návětrné straně, na prostřední vazák uvážu lano a hodím ho návětrné lodi aby jej protáhli kolem předního zavětrného vazáku a zpět ke mně. Po laně pak zklouznu mezi lodě...


Či by ti to fungovalo, neviem posúdiť. V praxi si to ale nedokážem predstaviť. Hlavne nerozumiem prečo chceš fixovať špicu lode cez stredný vazák. Ak by si išiel v takom vetre na úroveň náveternej lode a hádzal im lano, budeš musieť loď zastaviť, čím ju na chvíľu urobíš neovládateľnú a zákonite ti začne loď stáčať.

V Chorvátsku na muringu je častým javom, že čím viac osmičiek na rohatke, tým lepšie lano drží. Mohlo by sa ti kľudne stať, že jeho vazák je praktický nepoužiteľný.

eMeF píše:Mimo to by mě zajímalo jak se chová loď se dvěmi kormidelními listy a jedním propelerem mezi nimi? Mám šanci při stání pomocí motoru vytvořit takové proudění aby voda obtékala kolem listů a loď se dala ovládat?


Raz sme zo zvedavosti skúšali na Žute v ACI ako sa loď správa pri odplávaní bokom od mola cez springy. Na Žute je mólo na pilieroch. Nepomohlo nám teda ani nasmerovať prúd na kormidelny list pri ňom. Bolo vidieť ako voda prúdila presne medzi ne aj keď sme kolo vytočili na maximum. Proste nič. Loď s dvomi kormidelnými listami pri manévroch asi potrebuje pohyb. :)
eMeF
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: pát lis 25, 2016 9:23 pm
Reputace: 2

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod eMeF » stř bře 29, 2017 9:08 pm

aTrej píše:Hlavne nerozumiem prečo chceš fixovať špicu lode cez stredný vazák. Ak by si išiel v takom vetre na úroveň náveternej lode a hádzal im lano, budeš musieť loď zastaviť, čím ju na chvíľu urobíš neovládateľnú a zákonite ti začne loď stáčať.


Abych mohl kontrolovat mezi-uvazem kam me vitr snasi, resp. zajistil, ze mi prdel zajede presne mezi ty dve lode kam se chci dostat. Kdyz nad tim znova premyslim tak bych se ale mozna mel chytnout za zadni vazak na sve lodi...

Spis me ale cim dal vic zajima za co se da mezi-vyvazat na sousedni lod tak aby slo spring skracovat a prodluzovat podle potreby. Myslim obecne kdyz neni po ruce pachole nebo pylir, nejen v tomto pripade.

aTrej píše:Raz sme zo zvedavosti skúšali na Žute v ACI ako sa loď správa pri odplávaní bokom od mola cez springy. Na Žute je mólo na pilieroch. Nepomohlo nám teda ani nasmerovať prúd na kormidelny list pri ňom. Bolo vidieť ako voda prúdila presne medzi ne aj keď sme kolo vytočili na maximum. Proste nič. Loď s dvomi kormidelnými listami pri manévroch asi potrebuje pohyb. :)


Diky! I kdyz to jsem uplne nechtel slyset :(
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1965
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 86

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod err_ » stř bře 29, 2017 10:02 pm

Jdete jeste dale. Uvazujte, ze se budete vyvazovat do baliku. A tim si soucasne odpovite i na ostatni otazky, vztahujici se na vyvazovani lode k lodi.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti