pristavanie vo vetre

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8073
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 116
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Baharis » stř bře 29, 2017 10:40 pm

Je dobré přečíst si co již bylo napsáno, nevím zda jsi tak učinil. Třeba:
viewtopic.php?f=72&t=6331
viewtopic.php?f=72&t=2354&hilit=p%C5%99ist%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD+ve+v%C4%9Btru

Vítr fouká z 360°a každé přistání je jiné. Kormidelník/skipper vždy musí zvážit směr a sílu větru a snažit se jej využít ve svůj prospěch. Pokud možno ne s ním bojovat. Víš co znamená japonsky Judo? Jemná cesta. Využíváš váhy a kinetické energie protivníka ve svůj prospěch. Nejjednodušší vítězství, znám to.

V prvé řadě bych naprosto zapomněl na nějaké vyvazování k sousední lodi a nějaké stáčení kolem vazáků. Pokud na ní nikdo není na palubě stejně nesmíš a pokud jo a není to zrovna kamarád, pomůže ti jak může, ale málokdy chce ohrozit vyvázání své lodě (je rád že je rád). Bavím se o mooringovém stání, nebo jak je zvykem v Egeji kotva-molo.

Najetí bokem a následné přetahování odvisí od směru větru, ale obecně to podle mě je daleko pracnější a namáhavější než pořádně zajet zádí. Kdo najede bokem většinou tak i zůstane a pokud fouká do mola, může mít, pokud neví jak, velké problémy s vyplutím.

Při najíždění přídí se loď potýká s velmi podobnými problémy jako zádí, myslím že tím člověk nic nevyhraje.

Takže zbývá staré poctivé najetí zádí. Je to hlavně o praxi, ale několik styčných bodů se k tomu dá říci.
- Musíš přesně instruovat posádku co se bude dít, varianty, a kdo má co dělat. Dbát aby vázací lana byla provlečena pod rellingem a aby je lidi neházeli zbytečně brzo. Lano lze z lodi v klidu podat když je loď 1/2 metru od mola.
- Počítej s variantou že ti basse skipper bude chtít uvázat zadní návětrné lano dřív než ti podá mooring. Pak si už pomáháš chodem vpřed a otáčením lodě kolem zadního návětrného vazáku.
- Seznam se s místními zvyklostmi. Jiné to je na Jadranu, jiné v Egeji, jiné třeba v Karibiku nebo na Baltu.
- Pokud najíždím k molu (vítr podél) "zeširoka", najíždím šikmo po větru (ne jak jsi psal proti větru). Musíš si uvědomit že jak zpomalíš, zastavíš, vítr ti okamžitě začne brát příď. Než se stihne uvázat mooring, je loď srovnaná kolmo na molo. Odhadnout úhel a razanci nájezdu.
- Nejlépe se tlačit do místa mezi dvěma loděmi, to je nejpohodlnější, ale i místa z obou stran mají své výhody. Na návětrné straně přesuneš většinu fendrů do závětří a opřeš se o již vyvázanou loď, na závětrné straně ti vyvázaná loď poskytne trochu závětří a zpomalí otočení přídě.

- Pokud zajíždíš uličkou v maríně (Vítr souběžně s uličkou) a je možnost, vždy couvej po větru. Vítr ti při zatáčení vezme příď a sám tě otočí do stání. Obráceně ti vůbec nemusí dovolit zatočit.

Nevím co ještě k tomu napsat. Zajdi si do uvedených vláken a pokus se najít ještě něco tam.
Naposledy upravil(a) Baharis dne stř bře 29, 2017 10:48 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod JaOCZ » stř bře 29, 2017 10:47 pm

Od klávesnice s dýmkou v puse se to kecá pěkně :)

Pokud kluci měli problém s kormidlem, tak až na nějaké drobné detaily (třeba neuvázané lano na rohatině :) ) to zvládli vcelku pěkně. Volil by někdo jinou variantu? Osobně bych se asi vykašlal na mooringové lano, uvázal bych se předním lanem k druhé lodi, přenesl bych zadní lano přes příď a vedlejší loď na břeh a nechal bych se dotáhnout. Takže v podstatě stejně.

Pokud jeli regatu (byla to regata s Radovanem Soldátem? Soudím podle vlajek na topenantě), možná bych se nechal vyvázaný na druhé lodi a přistáli bychom bokem k molu společně. Místa tam bylo dost.

Usuzuji ze svých nemnohých zkušeností a hlavně od klávesnice.

Pokud bych měl kormidlo OK, tak bych zkusil najet šikmo zádí (návětrný roh - tady pravý zadní) k molu, hodil bych návětrné lano na břeh, na něm bych se za pomoci propwash (proud vody na kormidlo) podržel, vyvázal na mooring a dovázal zbytek.

Další možnost bych zvažoval přirazit bokem k molu (přídí směrem k větru, tj. pravobokem), uvázat lano na levou zadní rohatinu a na břehu hned za lodí, vzít zpátky na loď a držet na rohatině, abych na pnutí lana měl kontrolu a mohl v případě problémů vypadnout, připravit lano na pravou zadní rohatinu a molo, ale nechat ho volné, kormidlo doprava, přidat plyn, loď se odlepí přídí od mola, dobírat návětrné lano až na něm budu viset, pak vyvázat mooring. Tady by mi pomohl vítr loď na laně otočit.

Nebo přirazit levobokem zádí směrem na vítr a na venkovním laně se otočit v podstatě stejně.

Nevím kolik foukalo, ale tu otočku na zadním venkovním laně jsem dělal v cca 30 kn a fungovala.

Ale od klávesnice se to kecá :)

H.

EDIT: V podstatě tak, jak to popsal Baharis s couváním. Co se týče házení lana, tak se dá přesně hodit i na mnoho metrů, stačí jenom vědět jak :)

Chvilku jsem to hledal, tady to jde trochu vidět: https://www.youtube.com/watch?v=M4oY-5zHric
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1256
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 56
Bydliště: Ostrava

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Jarda885 » pát bře 31, 2017 12:32 pm

Baharis napsal vše podstatné. S jedinou věcí nemám dobré zkušenosti:

Baharis píše:........
- Počítej s variantou že ti basse skipper bude chtít uvázat zadní návětrné lano dřív než ti podá mooring. Pak si už pomáháš chodem vpřed a otáčením lodě kolem zadního návětrného vazáku.

........


V Chorvatsku se poměrně pracně (často marně domlouvám) s basse skipperem, aby mi napřed uvázal návětrné záďové lano a teprve potom podával mooring. Mají nacvičeno podávat mooring, hotovo. V Sali při debatě po přistání mi šéf basse skipperů vysvětloval, že málo kdo ví, že ve velkém bočáku je zásadní návětrné záďové lano a na něm držet loď motorem.



Baharis píše:........
- Seznam se s místními zvyklostmi. Jiné to je na Jadranu, jiné v Egeji, jiné třeba v Karibiku nebo na Baltu.
........

To podepíši.
eMeF
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: pát lis 25, 2016 9:23 pm
Reputace: 2

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod eMeF » pát bře 31, 2017 11:38 pm

Diky za rady panove! Zatim jsem zazil silenosti pri plavbe, ale v marine jsem byl usetrem. Teorii znam, scenare si pripravuji v hlave a chtel jsem znat par praktickych veci at jsem ready na prvni lekci. Taky jsem zatim vzdy mel k dispozici bow truster i kdyz se snazim ho nepouzivat at jsem schopen fungovat i bez nej. Za mesic mam ale objednanou 46' se dvemi kormidelnimi listy a po tom co psal
Uživatelský avatar
aTrej
se asi poradne zatoci...
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 147
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 11
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod pavelmicek » pon dub 03, 2017 11:26 am

Baharis píše:..
- Pokud najíždím k molu (vítr podél) "zeširoka", najíždím šikmo po větru (ne jak jsi psal proti větru). Musíš si uvědomit že jak zpomalíš, zastavíš, vítr ti okamžitě začne brát příď. Než se stihne uvázat mooring, je loď srovnaná kolmo na molo. Odhadnout úhel a razanci nájezdu....
...a je možnost, vždy couvej po větru. Vítr ti při zatáčení vezme příď a sám tě otočí do stání. Obráceně ti vůbec nemusí dovolit zatočit...

Teď jsi mi teda sebral veškeré mé teoretické iluze. Myslíš to i v případě, že zajíždíš do stání mezi dvě lodě?(což není případ onoho videa na začátku) Mám zkušenost v maríně jenom v bezvětří, ale... OPAKOVANĚ narážím v literatuře na "striktní" zásadu couvat do návětří, tedy proti větru. Zdůvodněno je to právě opakem, který popisuješ ty
Baharis píše:..Vítr ti při zatáčení vezme příď a sám tě otočí do stání..
že při zajíždění do stání ti vítr špici nekontrolovaně přestřelí do závětří. A nejenom špici, s větrem se ti hrne celá loď.

Sice mi oba manévry zní logicky a proveditelně, nicméně ale "cítím" že ono spoléhání na to že ti vítr tu špici lodě dotočí tak jak ty potřebuješ a v jaký moment potřebuješ (připomínám, že jsem v situaci mezi loděmi) mi připadá už docela vyšší dívčí.

Zároveň nepopírám, že zní logicky i to, (při couvání a zajíždění proti větru) že ti silný vítr tu špici nepustí a nedovolí dotočit loď kolmo k molu.

Manévr zafixování si návětrného rohu lodi lanem ještě před mooringem je také zmiňován, ten se mi líbí a zní jako užitečná pomůcka.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod JaOCZ » pon dub 03, 2017 11:53 am

pavelmicek píše:............... ale... OPAKOVANĚ narážím v literatuře na "striktní" zásadu couvat do návětří, tedy proti větru. Zdůvodněno je to právě opakem, který popisuješ ty ............


Do návětří se dobře couvá, případně se pohodlně stojí zádí k větru, ale Baharis popisuje případ zatočit bokem na vítr. To musíš dostat příď kolmo na vítr a to se Ti nemusí podařit, když ji máš zatočit proti větru. Potřebuješ mnohem větší poloměr otáčení. Budeš - li couvat s větrem, tj. přídí proti větru, tak při otočení vítr vezme špičku a otočí to rychle. Někdy až moc :)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8073
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 116
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Baharis » pon dub 03, 2017 1:30 pm

JaOCZ to popsal. Kdybych na to couvání proti větru několikrát (možná 2x - 3x) nedojel, tak bych to nepsal. Prostě to nezatočilo a nezatočilo. A mohl jsem se po... Myšleno v úzké uličce mezi loděmi a ostré zabočení do stání.

To zešikma mám pro představivost městské molo v Primoštenu, část na hluboké vodě. Pokud nefučí, najedeš přídí podél lodí, u svého stání to stočíš doprava k pláži, zastavíš a zacouváš.
Pokud fouká Jugo, otáčím se ještě na úrovni majáku a couvám s větším odstupem od lodí. Podle síly větru, někdy v úhlu 45°to stočím na příď mé zamýšlené návětrné lodě. Postupně než se dostanu k ní mě to zfoukne zádí do mezery a příď driftuje ze známých důvodů rychleji. Pokud se nedotočím jen lehce přibrzdím, příď se stále posunuje a počkám si na okamžik kdy jsem skoro kolmo a zajedu. Většina fendrů i posádky je nachystána na závětrné straně s vědomím největšího nebezpečí na přídi. To přetočení. Ale jakmile je záď alespoň trochu mezi loděmi a dá se po nich ručkovat dozadu, je už vyhráno.

No a jsou varianty jsou tam lodě, nejsou tam lodě, je tam pouze závětrná, nebo návětrná....... :mad:
To se v knize nenaštuduje, to se musí postupně zkoušet a zažívat. Dost pomůže místo sezení v hospodě sledovat ostatní přijíždějící lodě. Ne vždy se všechno podaří napoprvé, ale každé přistání kdy nedojde ke škodě na materiálu a posádce je úspěšné.
Uživatelský avatar
Darek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Brno

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Darek » pon dub 03, 2017 1:35 pm

pavelmicek píše:Teď jsi mi teda sebral veškeré mé teoretické iluze. Myslíš to i v případě, že zajíždíš do stání mezi dvě lodě?(což není případ onoho videa na začátku) Mám zkušenost v maríně jenom v bezvětří, ale... OPAKOVANĚ narážím v literatuře na "striktní" zásadu couvat do návětří, tedy proti větru. Zdůvodněno je to právě opakem, který popisuješ ty


Pavle, souhlasím s tebou. Taky to čtu s otevřenou pusou a NESOUHLASÍM, že je lepší najíždět po větru.

Jakkoli zní argument že pomůže loď otočit vítr logicky, nechtěl bych se do takové situace dostat.
Pokud to je jen trochu možné, do stání je lepší couvat proti větru. Když potřebuješ z jakéhokoli důvodu manévr přerušit, jsi schopný zastavit a "s prstem v nose" pomalu odjet a najet znovu. Budeš-li couvat po větru (obzvlášť když opravdu fouká), musíš jet výrazně rychleji, aby Ti příď už v uličce vítr nesfoukl bokem. Pokud se Ti nepodaří odhadnout kdy přesně začít točit, nebo třeba nabereš mooring zaparkované lodi, je o zábavu postaráno. Případné škody budou jistě vyšší, než když pojedeš pomalu zádí proti větru.
Takže neztrácej iluze a dělej to dál podle příruček...
Zpravidla při sledování dění v maríně, hlavně na sever od nás, zjistíš že kdo to opravdu umí zajíždí pomalu a rozvážně.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2877
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 214
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod lynx » pon dub 03, 2017 1:48 pm

Pánové Pavle a Darku, chtělo by to pozorněji číst, o jaké situaci Baharis píše.
Jde o to, že uličkou mezi moly se couvá po větru a pak se kolmo zatáčí do stání. Čili poslední část manévru není couvání ani po větru, ani proti němu, nýbrž zajíždění do stání s bočním větrem. A ten nám před tím buď pomohl zatočit – couvání po větru – nebo v zatáčení škodil – couvání proti větru.
P.S. Darku, když budeš pomalu couvat proti větru, tak do stání vůbec nezatočíš.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod JaOCZ » pon dub 03, 2017 2:01 pm

Myslim, ze to zalezi na situaci.

Treba tady nevim, jak coufat do vetru.

Obrázek

H.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2877
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 214
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod lynx » pon dub 03, 2017 2:05 pm

Tady není na výběr, ale i kdyby byla i z druhé strany dostatečně dlouhá ulička, je tenhle způsob lepší.
V takovéhle situaci může člověk při couvání proti větru velice snadno skončit bokem na přídích lodí stojících po větru od stání.
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 147
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 11
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

pristavanie vo vetre

Příspěvekod pavelmicek » pon dub 03, 2017 2:24 pm

lynx píše:..Jde o to, že uličkou mezi moly se couvá po větru a pak se kolmo zatáčí do stání...

Baharis píše:- Pokud zajíždíš uličkou v maríně (Vítr souběžně s uličkou) a je možnost, vždy couvej po větru. Vítr ti při zatáčení vezme příď a sám tě otočí do stání.


Však jo však jo...já ho tak pochopil a já tak i reagoval...asi mi někde v textu vypadlo slovíčko, že si myslíte opak...

lynx píše:... ale i kdyby byla i z druhé strany dostatečně dlouhá ulička, je tenhle způsob lepší.

To je pro mě zajímavá informace vzhledem k tomu, jak jsem psal, co knížka to obdobný obrázek viz níže

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Darek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Brno

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Darek » pon dub 03, 2017 2:28 pm

Lynxi, já tu situaci chápu. Chápu i jak to Baharis myslí. Samozřejmě, že pomalu je myšleno vzhledem k síle větru a ovladatelnosti lodi. Čím víc bude foukat, tím rychleji pojedu a razantněji zatočím. Přesto bych ale uličkou najížděl proti větru. Samozřejmě pokud to situace dovolí. Bude-li taková jako na obrázku výše a mělo by foukat 30 uzlů, vyberu jiné stání.
Když se mi příď nestočí úplně, buď posádka pomůže a dostrká loď kam má (stejně jako by zachraňovala příď při stáčení přídě pomocí větru), nebo prostě najedu znovu. Tuto možnost ale s větrem do čumáku asi mít nebudu. Je to na jeden pokus.
Možná jsem posera, ale co už.
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 147
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 11
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod pavelmicek » pon dub 03, 2017 2:49 pm

Nechci vzbuzovat vášně. Já si tady vážím názorů zkušených a chci je slyšet a chci o nich přemýšlet.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2877
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 214
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod lynx » pon dub 03, 2017 2:51 pm

Pavle, úplně stejně lze vyrobit obrázek s popiskem: „... a místo kýžené varianty nastane následující situace:"
couvani.png
couvani.png (58.7 KiB) Zobrazeno 614 x

A nastane proto, že si dost nenajedeme, nebudeme mít dost místa na točení širokého oblouku, vítr bude prostě moc silný...

Darek píše:Možná jsem posera, ale co už.

To jsem ani v nejmenším nechtěl naznačit. Mně jen připadalo, že nediskutujete o stejné situaci. Teď vidím, že ano.
Ono je to jako se vším. Ať si každý zajíždí do stání, jak mu nejlépe vyhovuje. Mně prostě Baharisova varianta připadá lepší – taky už jsem couval proti větru a nedotočil. Naštěstí bylo dost fendrů a ochotných rukou, takže ke škodám nedošlo.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod JaOCZ » pon dub 03, 2017 2:52 pm

Darek píše:.....Přesto bych ale uličkou najížděl proti větru. Samozřejmě pokud to situace dovolí. .......


Souhlas, ale ne vzdy si jde vybrat :(

Stejne tak je dobre vyvazovat se proti proudu, ale treba na rece v komorach si nevyberes, takze prirazet bokem po proudu je nutnost.
Uživatelský avatar
Darek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Brno

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Darek » pon dub 03, 2017 3:22 pm

lynx píše:Pavle, úplně stejně lze vyrobit obrázek s popiskem: „... a místo kýžené varianty nastane následující situace:"
couvani.png

A nastane proto, že si dost nenajedeme, nebudeme mít dost místa na točení širokého oblouku, vítr bude prostě moc silný...


Ano, stát se to může, souhlasím.
Zádí proti mám ale větší kontrolu nad lodí, můžu jet pomaleji a když už se o ty lodě opřu, nic moc se nestane protože mě na ně snese jen vítr ale nenajedu do nich plnou rychlostí. Pokud pojedu rychleji po větru, je větší pravděpodobnost že nemusím odhadnout kdy zatočit, příď pokračuje dál a přibrzdit ji dá posádce docela zabrat. Ano, uznávám, podaří-li se to na 1*, sklidím obdiv na mole. Ale pokud nastane jakýkoli problém, bude stát pravděpodobně za to. (chycený mooring, neodhadnutí stočení) a pod.

Baharis ale psal i
Baharis píše:- Pokud najíždím k molu (vítr podél) "zeširoka", najíždím šikmo po větru (ne jak jsi psal proti větru). Musíš si uvědomit že jak zpomalíš, zastavíš, vítr ti okamžitě začne brát příď. Než se stihne uvázat mooring, je loď srovnaná kolmo na molo. Odhadnout úhel a razanci nájezdu.

V této situaci se o úzkém vjezdu nepíše. Místa si dostatečně nadjet je dost. Navíc když zpomalíš, jak píše, už ve stádiu najíždějí (třeba ten mooring), je jednodušší se z toho dostat s větrem v zádech.

Ale jak jsem psal, je to můj konzervativní přístup, každý to má jinak.
Když ale považuješ tento způsob za lepší i Ty, Lynxi, budu nad ním muset přemýšlet :) .
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod JaOCZ » pon dub 03, 2017 6:26 pm

tady jde v celku pěkně vidět diskutovaný manévr. Dle vlajek foukalo pěkně.

https://www.youtube.com/watch?v=3azAPcj ... e=youtu.be

kolem 00:40 se přitočil na propwash, od 1:29 se rovná na návětrném laně, 2:10 pustil kormidlo a bere návětrný mooring a jde vidět, jak mu to zase vítr stáčí přídí na loď a levým zadním rohem na molo. Po chvíli (2:40) mu to zase někdo podržel na návětrném laně a loď se pěkně vyrovnala.

Kéž by se takto podařilo přistát vždycky :)

H.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2877
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 214
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod lynx » pon dub 03, 2017 7:08 pm

Podle mě to zvládl velmi dobře. Jen ta jeho posádka byla taková ničemná – že by se snažili, to se říci nedá.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1965
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 86

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod err_ » pon dub 03, 2017 7:16 pm

OK a nyni jeste jednou. Ale v jednom a s lodi, ktera pri couvani diky propeleru hodne zataci a musi se tak redukovat nejen kormidlem, ale i srovnanim na predni chod a znovu zpatecka. Jak by to bylo pak?
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod JaOCZ » pon dub 03, 2017 7:31 pm

lynx píše:Podle mě to zvládl velmi dobře. Jen ta jeho posádka byla taková ničemná – že by se snažili, to se říci nedá.


taky mi to připadalo, že toho moc neudělají a on to obíhá sám, zejména ten návětrný mooring, kdy se mu stočila loď. Ale jinak souhlas, zvládli to pěkně.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 529
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 71
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod JaOCZ » pon dub 03, 2017 7:49 pm

Videí co udělá vítr s lodí je k dohledání spousta. Ne vždy se všechno povede a člověk je vždycky rád, že je na břehu a do ničeho nenarazil. Tady je cca 17 minut nesestříhané video, kde je vidět spousta chyb, kterých se snažím (ne vždycky a ne vždycky úspěšně :) ) vyvarovat.

https://www.youtube.com/watch?v=t3pUFAf ... e=youtu.be

Zejména jde vidět, co udělá s relativně malou lodí (vesměs First 35 nebo Elan 350) silný boční vítr. Od určitého momentu při couvání bokem nebo zádí do větru není cesta zpět. Zejména nemám - li místo na velký oblouk. V případě, který popisuje BAHARIS, tj. couvání po větru, mám stále možnost utéct, jestliže to tu špici začne brát moc. V případě couvání proti větru, tak pokud neotočím příď, celou loď mi to bude hnát na příď vedlejší lodě.

Ještě jedna taková poznámka, která mě při tomto videu napadá a v praxi jsem ji už mnohokrát zažil ať jako posádka nebo za kolem. Kam ti lidi vždycky tak spěchají? Místo abych v klidu čekal, než loď předemnou se vyváže a je v pohodě, tak se tam hned cpu, abych náhodou nebyl o chvíli pozdě :shock: prostě mi to hlava nebere.

H.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8073
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 116
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod Baharis » pon dub 03, 2017 9:05 pm

lynx píše:Podle mě to zvládl velmi dobře.

No, "velmi dobře", no... Řekněme že to zvládl. :)
Dovolím si to použít jako cvičební materiál. Bez toho abych skippera či posádku z něčeho vinil, nějak poučoval. Jenom z tepla domova, co bych udělal (možná) jinak.

Stopáž:
0:00 - Velmi dobře najíždí rychlostí, odpovídající náročnějším podmínkám. Posádka slušně rozmístěná a nachystaná každý na svůj úkol
0:32 - Velmi dobře. Nečeká a stáčí osu pohybu na PZ roh sousední lodě.
0:35 - Předčasně stáčí loď do míst kde v budoucnu má skončit. Zásadní chyba z které pramení veškeré další problémy. Měl nadále mířit do objektivu kamery.
0:40 - Druhá zásadní chyba. Nelze v polovině manévru ztratit morál, brzdit a znovu se rozjíždět. Loď v přechodu ze vzad do vpřed zastaví na metru.
0:52 - Tady už je vidět důsledek předchozích dvou pochybení. Kdyby nebyly, loď by se pohupovala metr od mola v pohodě opřená o souseda.
1:07 - Loď je na otáčení kolem PZ vazáku stále hodně daleko od mola, ale skipper je spokojený. Až na povel obsluhy znovu, už potřetí couvá.
1:36 - Člověk který měl čekat pravý mooring (ten nutně musel následovat) odchází pomáhat dopředu. Proč?
2:08 - Špatně! Všechno špatně. Pokud jedu systém otáčení kolem vazáku, musí jet motor stále vpřed a kormidlo má být vpravo. Skipper vyřazuje (už po několikáté), pouští kormidlo a jde vázat mooring. Nepředal kormidlo a loď je naprosto bezprizorní.
2:35 - Příchodem toho nového kormidelníka mě připadá že se dostal ke kormidlu člověk s větším klidem, nadhledem a že ví co a proč dělá. Připadá mě více skipper. Možná se mě to jenom zdá a jedná se už skoro o konec manévrování.
3:47 Konečně se LZ vázací lano dostává tam, kde mělo podle mého být od začátku.
Mám rád když mám lana pod kontrolou, uvázaná na mé straně. Povolím, motor vpřed, dotáhne se mooring co to dá, pak zařadím zpět a na min. 2000 otáček mooring vyšponuju a dotáhnu zadní vázací lana.

Ještě jednou zdůrazňuji, to je prosím vše teorie. Modelový příklad, kdy se doma v teple dá pouštět okýnko filmu po okýnku. Není to nic proti uvedené posádce.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2877
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 214
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod lynx » pon dub 03, 2017 9:35 pm

Když nedošlo k praskání laminátu, tak velmi dobře. :-) Ono fakt dost funělo.
Uznávám, že manévry nebyly ideální, ale posádka byla vysloveně laxní. Na straně, kterou se opřeli, měli dva fendry, na druhé čtyři. A nikdo nic...
Ano, mohl ještě chvíli pokračovat v původním úmyslu a místo toho skoro zastavil, ale on snos byl dost velký.
Je fakt, že kdyby měli brzo obě záďová lana, tak se do nich mohli opřít a v klidu doladit mooring.

P.S. Tak po dalším zhlédnutí beru zpět – i na levoboku mají čtyři fendry.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2877
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 214
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: pristavanie vo vetre

Příspěvekod lynx » pon dub 03, 2017 9:42 pm

err_ píše:OK a nyni jeste jednou. Ale v jednom a s lodi, ktera pri couvani diky propeleru hodne zataci a musi se tak redukovat nejen kormidlem, ale i srovnanim na predni chod a znovu zpatecka. Jak by to bylo pak?

Vybrat stání na straně, kam loď zatáčí ochotně, poměrně těsně tam zajet (bude ti pomáhat vítr a zatáčení lodi) a pokud možno měkce se opřít o vedlejší loď. Záďové návětrnné, záďové závětrnné, chod vpřed, vyvázat mooringové lano, pohoda - jazz, panák, druhý, sociální jistoty... :-D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti