Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika

Příspěvekod Wlady » pon srp 20, 2012 10:01 pm

Ahoj.

Na jednom nejmenovaném jachtařském serveru mě zaujal článek (nepodepsaný) o refování plachet. Odkz sem dávat nechci (ani popravdě nevím, jestli se to smí), ale nic objevného tam stejně není...

Nicméně mě zaujala stať o technice refování klasické hlavasky při zadobočních kurzech:

Refovat plachtu bez změny kurzu je možné i na zadoboční vítr. Potřebujeme k tomu na pomoc topenantu. Začneme tím, že topenantu výrazně zkrátíme a tím z plachty vypustíme vítr. Potom již pracujeme stejně. Povolíme výtah, zahákneme přední lem, dotáhneme výtah, dotáhneme ref a na závěr povolíme topenantu.

Předpokládám-li při tomto kurzu první refování od 25kn výš, příjde mi to spíš jako návod na roztržení plachty o sáling (snad s výjimkou těch úplně kolmých, ale ty se už vidí málo) a případně nějaké té spíry o lazy jack ...Podotýkám, že článek se týkal kajutovek, nikoli prcků pro okruhy.

Ale třeba se mýlím. V každém případě bych a doufám, že nejen já, uvítal rady a finty zkušenějších, kterak správně a případně i na jakých kurzech vytahovat, spouštět a refovat klasiku i rol. Zelména právě za poněkud bouřlivějších podmínek.

Já se prozatím jako správný opatrník, vždycky stavím proti větru. U klasiky stopro a u rolu skoro, což je popravdě docela opruz, ale pomyšlení na mou chudinku kauci mi chuti k experimentům jaksi nepřidává...

Wlady
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon srp 20, 2012 10:30 pm

Jsem na tom Wlady podobně jako ty. Řekl bych zkráceně - to bych chtěl vidět...

Už dvakrát se mě podařilo na Oceanis protrhnout hlavasku pouhým náporem cca 15ti uzlového větru při plavbě na motýla. Mají konce sálingů ostré jako břitva. Nepochopitelně. Nedokáži si představit, že by po nich plachta ještě dřela.
A když pomineme toto nebezpečí, tak problémy s koncemi spir jsem popisoval asi vícekráte. I když stojíme proti větru, jakmile povolíme výtah, začne hlavaska flatrovat a trefit se mezi lazy-jacky bývá problém. Je to: dolů-nahoru-dolů-nahoru. Jak říkám, chtěl bych to vidět a dodávám - poučit se.

U rollu to většinou jde bez problému. Teda bez změny kurzu spíše u boku a předoboku. Vypustí se a jede. U zadoboku je potřeba trochu přitáhnout genu, aby při následném přiostření táhla a nespomalili jsme (moc). Hlavaska se vypustí a když začne dostávat vítr zepředu, jde pohodlně refovat. Musí se to s citem, protože přeci jen jde přes hranu drážky ve stěžni.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2729
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 54

Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus kla

Příspěvekod windward » úte srp 21, 2012 12:29 am

Wlady píše:...příjde mi to spíš jako návod na roztržení plachty...


I bych souhlasil.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » úte srp 21, 2012 5:22 pm

No - ač jsem to v praxi neviděl, přesto jsem se s tímhle refováním hlavní plachty setkal - četl jsem to v knize Toma Cunliffa 200 skipper's tips (200 tipů pro skippery) vydal Wiley Nautical společně s Yachting Monthly. Tam je tenhle způsob, respektive podobný - (refování při zadobočním kurzu) uvedený, ale protože jsem moc nechápal jak to autor myslí, moc jsem nepobral, jak to vlastně funguje. Nechal jsem to plavat a hle - on to někdo možná zná. Zkusím to vyhrabat a podívat se na to pořádně - pokud si vzpomínám, byl postup popsaný složitěji, než jen utáhnout topenantu a pak refovat.
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » stř říj 24, 2012 4:17 pm

Čekal jsem, že někdo, který jezdí na lodích kde je využíváno rolování hl. plachty do stěžně učiní závěr... :?
Já si učinil tento:
1. toto zařízení je dvoumužné - jeden obsluhuje lano (otěž), kterým vytahuji plachtu ze stěžně, a druhý odvijí odbržděnou ráčnu. Buď klikou, nebo nekonečným lanem (napnutým). Možná že v klidu při velmi slabém větru je možné obsluhovat v jednom. V silném větru v žádném případě, protože při odjištění hrozí samovolné vytažení plachty větrem :hmm:
2. před navijením do stěžně zacvaknout ráčnu - pokud při navijení nezacvaknu ráčnu, hrozí opačné navinutí plachty, a poté možné samovolné vytažení, přesto, že na konci navijení ráčnu zacvaknu (pokud je zacvaklá na začátku, tak mi dovolí pouze navijení správným směrem ;) , a plachta ve stěžni drží)
3. co se týká prokluzu nekonečného lana na ráčně - lano musí být napnuté, aby v ráčně neprokluzovalo, volné nedrží...
Stejný způsob se využívá i na rolfoku (Harken Karver) a funguje.

Lucifer, kapik - Dejaml psal, že zkoušeli navinout plachtu, a tak byla ráčna asi zacvaklá...
Spíš mi zarazilo, že vrčela, když plachta vyjížděla ze stěžně... To by podle mě byla asi opačně navinutá.

Dejaml666 píše:kolik "bazmek" byl urcite prehozen, tim ze jsme tahali placthu s vetrem v zadech/lehky levobok pri prehozeni byla plachta uz pod lehkym tahem. Stopery nekonecneho lana byly urcite jeste otevreny pri zmene kurzu na levobok, kdyz plachta vyjela cela. Zvuk - velice lehke kovove cvakani, samozrejme velmi rychle. Osobne mi to prislo jako by se ozubene kolo tocilo tak rychle ze zapadka nebyla schopna zaseknout. Proto se pidim po konsturkci racny. Pokud by zapadka byla lehce zatuhla mohlo to tak byt, ale nevim.

Jinak netvrdim ze to nebyla nase chyba, je mozne ze system opravdu funguje a jenom se opravdu musi prehodit bez tahu nebo neco takoveho

Jeste jedna informace, potapeci pak pod vodou plachtu do stezene dostali.

V kazdem pripade priste budu koukat po jednodussim systemu, kdzy uz roll tak lano dovnitr lano ven je z meho pohledu vyznamne bezpecnejsi.

A nasvědčuje tomu i toto:

Dejaml666 píše:Bez funkčního motoru bylo povytažení hlavní plachty první volba, mít na lodi alespoň nějaký pohon. Hlavní plachta byla roll systém Sledén do stežně s nekonečným lanem do kokpitu. Pokud si situaci dobre vybavim, byl to fofr a jeťě jsem dával pokyny posádce, tak jsme z kotvy odpadli přes levobok do kurzu po větru kdy jsme vytáhli plachtu na půl ráhna a přehodili ráčnu. Pokračoval jsme ve změně kurzu abych se vyhnul Zutu, ve chvili kdy se do plachty oprel levobocní vitr. Tak ji i pres prehozenou racnu ze stezne vytahnul celou. Takze jsem dotocil na ostre proti vetru a dva lidi z posadky se snazili stahnout plachtu zpatky jak pres winchnu tak primo na stezni. Za celou dobu driftu se mi podarilo dostat hlavni plachtu dvakrat do flatru a kluci ji sthali tak 10 cisel do stezne ale pak vzdy znovu vyjela. Prave pritom jednom poslednim flatru nas vlny prehodily na pravobocni vitr. Pak uz jsem jiny kurz nez proti vetru nezkusil. Co se posadky tyce tak byla na lodi v dobe krizove situace 20 hodin vcetne spanku. Znali fakt jenom zaklady. Lana, vesty .. apod. .Zvladli to skvele, hlavne jsem mel strach aby mi pri tech naklonech nekdo nevypad a ze se mi je podarilo presvedcit ze kajuta neni dobry misto...


Prostě je to potměšilé a záludné zařízení :gun:
Panák
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř říj 24, 2012 4:41 pm

Opět. Toto téma již má své vlákno. S původním vláknem to souvisí jen velmi vzdáleně a nikdo to tam později hledat nebude. Přesunuto.
Stále říkám, kecejme o čem chceme, jen to správně zařaďme... :?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř říj 24, 2012 4:58 pm

Práce s refováním do stěžně považuji za něco tak samozřejmého, že mě nenapadlo se k tomu vyjadřovat. Vždyť přes 90% charterových lodí tento systém používá. Já jej považuji za daleko lepší, než klasiku. Jak ovládáním, tak vlastnostmi.
- Ještě nikdy mě nevyšplouchlo navíjení do stěžně - refování.
- Není záludný. Jen je potřeba dodržovat postupy. To snad platí u všeho.
- Pokud nemám vlastní loď a vybavení bouřkovou plachtou, nemám s klasikou šanci plout ve větru přes 30 uzlů. Max zrefovaná plachta je stále venku řekněme z 50 - 75 % a to je příliš mnoho. Rolovací si vytahuji ze stěžně po centimetrech, přesně jak potřebuji aby byly obě plachty vyvážené.
- Vytahování i refování je neskutečně jednodušší, může se (dle podmínek) provádět ve všech kurzech, bez nutnosti plout přímo proti větru.
- Přesahy spir v kombinaci s lazy-jacky, to je "smrtelná" kombinace. Jak dostat plachtu nahoru tak dolů je někdy v silném větru velmi zajímavá zábava.

K tvému Panáku:
1. Je dvoumužné (+ kormidelník), ale podobně jako klasika. Dle počasí lze ovládat i v jednom.
2. Ne!!! Páčku přesunout na navíjení ihned po vytažení plachty. I když je venku plachta celá a ráčna není funkční. Po celodením jachtinkgu se na to pak může zapomenout. Toto je vhodné dodržovat, udělat si z toho zákon.
3. Lano prostě nepoužívat. To je má rada.

EDIT: Tím samozřejmě nepopírám lepší vlastnosti lépe střižené klasické plachty. Ale zase, měl jsem vytahanou klasiku i funglovku roll. A ta nová roll plula lépe. Obecně ale platí, že klasika je lepší svým profilem.
Naposledy upravil(a) Anonym dne stř říj 24, 2012 5:13 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » stř říj 24, 2012 4:58 pm

S původním vláknem to souvisí jako ostatní odpovědi v něm.
Toto je odpověď, proč vyjela hlavní plachta... v původním vlákně.
Sem to sice patří taky, jenom mi to k původní diskusi moc nepasuje.
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » stř říj 24, 2012 5:06 pm

Já si taky myslel jak je to rolování běžná věc, o to víc mi zarazila reakce mnoha zkušenějších, jak se najednou odmlčeli. Po polopatickém (pro mě) vysvětlení a potvrzení systému...
Před tí si vysvětlování hodně odporovalo... A to jsem to několikrát četl dokola.

PS. pro mě už záludné není, já chápu jeho činnost. Spíš pro méně technické tipy.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » stř říj 24, 2012 5:58 pm

Baharis píše:Jsem na tom Wlady podobně jako ty. Řekl bych zkráceně - to bych chtěl vidět...

Už dvakrát se mě podařilo na Oceanis protrhnout hlavasku pouhým náporem cca 15ti uzlového větru při plavbě na motýla. Mají konce sálingů ostré jako břitva. Nepochopitelně. Nedokáži si představit, že by po nich plachta ještě dřela.
A když pomineme toto nebezpečí, tak problémy s koncemi spir jsem popisoval asi vícekráte. I když stojíme proti větru, jakmile povolíme výtah, začne hlavaska flatrovat a trefit se mezi lazy-jacky bývá problém. Je to: dolů-nahoru-dolů-nahoru. Jak říkám, chtěl bych to vidět a dodávám - poučit se.

U rollu to většinou jde bez problému. Teda bez změny kurzu spíše u boku a předoboku. Vypustí se a jede. U zadoboku je potřeba trochu přitáhnout genu, aby při následném přiostření táhla a nespomalili jsme (moc). Hlavaska se vypustí a když začne dostávat vítr zepředu, jde pohodlně refovat. Musí se to s citem, protože přeci jen jde přes hranu drážky ve stěžni.


Vono zalezi jak mas linyho jacka udelanyho a pak taky v jakych podminkach refujes. Na slomousnovy mame jen lanka bez pytle a na bocak i zadobocak to jde v pohode. Jen se musi trochu pritahnout dirk. V pohode to obehnu sam s Radkou za kormidlem a pokazde nadavam a vzpominam na charterove casy kdy jsme pouzivali roll. :D
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » stř říj 24, 2012 6:11 pm

Abych se priznal tak v posledni dobe mne averze k rolovani do stezne opousti. Kdyz tedy vynecham selden. Opousti mne proto ze se delaji stezne s bocni drazkou pro zalozni plachtu a nebo pro bourku. to resi maler kdyz se plachta zapetla ve stezni. Dokonce jsem videl i predinstalovany lazzyjack, jenom lankovy, ktery se dal stahnout ka stezni, tak to mam i na slomousnovy abych mohl zabalit plachtu. Takovy system si predstavuji na stari :?
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » stř říj 24, 2012 7:17 pm

Aby se s vaničkou nevylilo i dítě - refování do stěžně může, ale nemusí mít onu Selden vychytávku na stěžni.
Co mi paměť slouží, tak jsme ji měli na dvou lodích. Zdá se mi, že normálnější je systém refování do stěžně bez ráčny.
Ráčna má tu zásadní nevýhodu, že VŽDY musí někdo ke stěžni, a NĚKDY se prostě nedozasekne...
Normálnější refování pomocí dvou lan je ovladatelné i jen z kokpitu.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř říj 24, 2012 8:27 pm

Samozřejmě že na své lodi si Bóžo vše vyšperkuješ. Na charteru to nejde. Když třeba spiry přesahují 5-10 cm, těžce se trefují mezi lazy-jacky nahoru i dolů.

Když máš Luciferko klasiku, také musí někdo ke stěžni. A někdy i dva, aby hlavasku stáhli, poskládali a zajistili výtah proti samovolnému vyjetí nahoru. Přetažením páčky to je beton, přes to vlak nejede. To nekonečné lano opravdu nemám rád.

Ještě bych připomněl, že existuje další systém rolování do stěžně. Používají se hodně na lodích Oceanis, ale i jinde. Zde nemusí nikdo dopředu, nic neproklouzne, zajištěním stoperu to drží. To je dobrá varianta na ovládání z kokpitu.

Obrázek
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 832
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » stř říj 24, 2012 9:19 pm

Spíry se při vytahování klasické plachty do lazy jacku fakt chytají, hůř se refuje. Když je ale dobrého triradiálního střihu, nabízí výrazně lepší pojachtání. To ty prostěradla vytažené ze stěžně, s flatrujícím zadním lýkem nabízí o hodně méně.

Když refujete plachtu, a máte lazy bag, provlíkáte refovací kaničky kolem ráhna, nebo je dáváte i kolem lazy bagu?

Bóžo, možná že by sis nějaký ten lazy bag, k tomu svému systému měl taky vytvořit, vždyť takhle ta plachta musí dostat hrozně zabrat od UV záření, nebo né?

Ahoj RACEK
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 209
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Zbiry » stř říj 24, 2012 9:35 pm

Baharis píše:Samozřejmě že na své lodi si Bóžo vše vyšperkuješ. Na charteru to nejde. Když třeba spiry přesahují 5-10 cm, těžce se trefují mezi lazy-jacky nahoru i dolů.

Když máš Luciferko klasiku, také musí někdo ke stěžni. A někdy i dva, aby hlavasku stáhli, poskládali a zajistili výtah proti samovolnému vyjetí nahoru. Přetažením páčky to je beton, přes to vlak nejede. To nekonečné lano opravdu nemám rád.

Ještě bych připomněl, že existuje další systém rolování do stěžně. Používají se hodně na lodích Oceanis, ale i jinde. Zde nemusí nikdo dopředu, nic neproklouzne, zajištěním stoperu to drží. To je dobrá varianta na ovládání z kokpitu.

Obrázek


Mě se osobně ten systém na oceanisu moc líbí. Když to extrémně nefuní, tak ji klidně obslouží celou jeden člověk. A nejlepší je 423 clipper :D

Nepředpokládám, že jsi to chtěl napsat 4x, asi nějaký šotek. Zbývající kopie bez dovolení mažu. ;) B.
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » stř říj 24, 2012 11:50 pm

Jestli dobře koukám, je to druhý systém, navinování na šneka.
Taháš za lano - zalejzá do stěžně, povoluješ lano - taháš za otěž - vylejzá ze stěžně. ;) , lana jistíš stopery.
Věřím, že blbuvzdornější jak varianta s ráčnou. Klasický rollref :good:

Pokud si na svojí loď pořídím jakýkoliv systém, předpokládám že ho budu perfektně ovládat i potmě a použitý....
když jsem na návštěvě (charter), musím se důkladně seznámit, a je předpoklad že znám, jinak může vzniknout problám (na vojně se říkalo MU, mimořádná událost)
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv říj 25, 2012 5:09 am

RACEK píše:Spíry se při vytahování klasické plachty do lazy jacku fakt chytají, hůř se refuje. Když je ale dobrého triradiálního střihu, nabízí výrazně lepší pojachtání. To ty prostěradla vytažené ze stěžně, s flatrujícím zadním lýkem nabízí o hodně méně.

Když refujete plachtu, a máte lazy bag, provlíkáte refovací kaničky kolem ráhna, nebo je dáváte i kolem lazy bagu?

Bóžo, možná že by sis nějaký ten lazy bag, k tomu svému systému měl taky vytvořit, vždyť takhle ta plachta musí dostat hrozně zabrat od UV záření, nebo né?

Ahoj RACEK


Mam to udelany tak ze lanka po jachteni pomoci kladek stahnu ke stezni a hlavatku zabalim do futralu. Mne lazy bag proste vadi, vim ze je to pohoda,ale zakryty spodek plachty je nic moc. Mam namalovany disajn na pytel, ktrey by se mne libyl, ale zatim jsem to neresil. Refovaci lana, ktere zajistuji plachtu se vetsinou nedaji provliknout kolem rahna protozde spodek lazy je zavlyknuty v drazce, a vlastne neni ani potreba plachtu moc zajistovat je schovana v pytli. Spiry mne obcas vadi jen pri vytahovani hlavatky, pri refovani ne. Naposledy jsem to zacal resit tak ze lazy natahnu az po vytazeni plachty, dobre se tak vytrimujou lanka.
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 464
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » čtv říj 25, 2012 10:57 am

panak-ml napsal: "Věřím, že blbuvzdornější jak varianta s ráčnou. Klasický rollref "

Jsem přesvědčen, že opak je pravdou - u rollrefu s lanem na šneku ve stěžni a otěží hl. plachty (oboji zajištěno stopery) jde vše ovládat z kokpitu, jedinná duševní námaha je otevřít správný stoper. Možno si je popsat pomocí lepicí pásky. Lano, které budu povolovat a půjde do tahu, před otevřením stoperu dát 1-2 otáčky na vinšnu. Lana zatahovat při zavřeném stoperu. Toto mi přijde zřejmé a blbovzdorné. Jinak každému to, co si oblíbil. /Bavárky a pod.= s ráčnou, Benetteau Ocaanis, , Cyclades a další = šnek, (zjednodušeně). Některé verze se dodávají i do charteru pro fajnšmekry s klasikou/ :good:
Omlouvám se zkušeným "referům", ale abychom tu neblbli začátečníky.
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » čtv říj 25, 2012 12:07 pm

Omlouvám se. Ta věta: "Věřím, že blbuvzdornější jak varianta s ráčnou. Klasický rollref " je hodně blbě napsaná (chybí tam spojky :hmm: )
Správně jsem měl (chtěl) napsat:
"Jestli dobře koukám, je to druhý systém, navinování na šneka.
Taháš za lano - zalejzá do stěžně, povoluješ lano - taháš za otěž - vylejzá ze stěžně. ;) , lana jistíš stopery.
Věřím, že je to blbuvzdornější (šnek) jak varianta s ráčnou. Je to jako klasický rollref :good: "

Tak je to správně, tak to mělo být... :whist:
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 832
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » stř říj 31, 2012 10:48 pm

Boža napsal: Refovaci lana, ktere zajistuji plachtu se vetsinou nedaji provliknout kolem rahna protozde spodek lazy je zavlyknuty v drazce, a vlastne neni ani potreba plachtu moc zajistovat je schovana v pytli.

Ono je to Božo většinou tak, že spodek lazy bagu je sice zavlíknutý v drážce, ale je to přerušované, aby z lazy bagu vytékala voda, větral, a taky, aby šly ty refovací provázky provlíknout kolem ráhna pod lazy bagem.

Ty provázky musíš provlíknout kolem ráhna, když chceš stáhnout plachtu, nechat refy, a lazy bag zavřít.
Když to vážeš vnějškem přes lazy bag, tak musíš pokaždé refovací provázky odvázat, aby jsi mohl na lazy bagu zapnout zip.

Zajímal jsem se, kudy to vážou v prazi ti co tam lazy bag mají, nebo jestli k refování s lazy bagem dávají charterovky nějaké pokyny.

RACEK
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv lis 01, 2012 4:17 am

RACEK píše:Boža napsal: Refovaci lana, ktere zajistuji plachtu se vetsinou nedaji provliknout kolem rahna protozde spodek lazy je zavlyknuty v drazce, a vlastne neni ani potreba plachtu moc zajistovat je schovana v pytli.

Ono je to Božo většinou tak, že spodek lazy bagu je sice zavlíknutý v drážce, ale je to přerušované, aby z lazy bagu vytékala voda, větral, a taky, aby šly ty refovací provázky provlíknout kolem ráhna pod lazy bagem.

Ty provázky musíš provlíknout kolem ráhna, když chceš stáhnout plachtu, nechat refy, a lazy bag zavřít.
Když to vážeš vnějškem přes lazy bag, tak musíš pokaždé refovací provázky odvázat, aby jsi mohl na lazy bagu zapnout zip.

Zajímal jsem se, kudy to vážou v prazi ti co tam lazy bag mají, nebo jestli k refování s lazy bagem dávají charterovky nějaké pokyny.

RACEK


Mne uz lazybag slibuje maltsky sailmaker dva roky a zatim nemel cas mi hi dodat byt ho mam zaplaceny. Mne nikdy nenapadlo ze ma ze spodu doury protoze jsem se stim zatim nesetkal. Fakt je ten ze jsem byl jen na malo lodich s lazy a na slomotinivy jsem namontoval lazy snury vloni a to jenom proto ze Radka prohlasila ze bez nich se mnou nikam nepojede :D Nakonec abych rekl pravdu tak se mne na typu lodi jako je slomotino lazybag nelibi i kdyz je to prakticka vec. Pred par lety jsme vezli pres atlantik ATOLA44 s lazybagem a na zadny doury si nepamatuji a i v nejvetsi cine jsme nic neovazovali. Nesporna vyhoda pytle byla ze se dalo refovat jednomuzne. Na celim pytlu mne tenkrat nicil zip, to je bolava noha vsech bagu.

Kdyz jsem jezdil na slomotinovy sam tak se mne lidi ptaly proc mam pomalovany vytah hlavatky. Byla to super pomucka pro jednomuzne refovani, protoze jsem vedel jak mam presne spustit plachtu. Dneska si to nedokazu uz pomalu bez snur predstavit protoze prave ovazat plachtu byla ta nejvetsi pakarna. Takze zena mnela zase jednou pravdu :?

Fakt je ten ze jsme s Radomilou zkouseli mozne a nemozne jak si refovani ulehcit a nakonec to za nas vyresil sailmaker protoze pouzil zavodni strih pro prime refovani uz jsem nemel silu ho to nechat predelat a tak refovaci lano mam na jednoducho a na boku rahna na vozejku dve kladky pro ref 1 a 2 .

Nekde jsem nedavno videl a mozna to bylo i tady refovani u relativne male lodi rolovanim do rahna. To se mne celkem zamlouvalo az na jednu vec, ze kdyz uz vyvijim tak drahy system tak bych dbal aby se refovani dalo ovladat z bezpeci kokpitu. Jo a jeste bych snil o el. vinsne. Mozna to tak mnel ten chlapik poreseny, uz si nepamatuju.

To je bolava noha systemu selden, slozitost a cesta k rahnu.

Vubec nemam predstavu kolik je v nabidce charteru plachetnic s lazybagem. V Alfajachtu byli kdysi dve a diky tomu se moc nepujcovaly.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » čtv lis 01, 2012 5:13 am

Ale jo LB se najdou i v chatreru, já je programově vyhledávám a rolovací hlavasce pokud možno vyhýbám, i když je to čím dál těžší.

A nějaké otvory na spodku (někdy bývají vyplněné síťovinou) mít kvůli ventilaci nezbytně musí, jinak ti v něm bude plachta plesnivět!

Refovací šňůrky bych tolik neřešil. U jednolanového refovacího systému (pokud je správně udělaný) k dostatečnému upevnění i vypnutí plachty postačí refovací lano. Šňůrky, chceš-li je vůbec použít, se stejně vážou jen velmi volně a jsou tam spíš pro zvýšení estetického dojmu. A ten je, fouká-li silnější vítr, asi nejméně podstatný. Nikdy jsem je nepoužil.

Máš paravdu. Nejotravnější je na celém systému ten zip. Mažu ho voskem nebo mejdlem aby chodil lehce a na ten čudlík na zavírání si vážu šňůrku v délce ráhna. Pokud je LB dostatečně vypnutý, dá se to tahem za ní zavřít či otevřít naráz. Já to stejně většinou zavírám (otvírám) až (už) na kotvě nebo u mola.

Jo a dohlídni si na toho sailmarkera, protože by přes zip měla být ještě překládací uzavíratelná (suché zipy) chlopeň a la poklopec u kalhot. Chrání plachtu proti dešti a hlavně proti UV záření, které zipem jinak "proleze".

Wlady
Uživatelský avatar
capo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 108
Registrován: čtv srp 19, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod capo » čtv lis 01, 2012 10:13 am

Refovací tkanice tam jsou jen z důvodu, aby se plachta nerozlétla a držela složená na ráhnu. Vůbec se nemusí utahovat na fest. Když máte LB tak je refování velice jednoduché. Žádné tkanice. Nikdo nemusí bojovat s ráhnem. Stačí zaháknout spodní oko u stěžně. Když tam tkanice jsou, tak se nepoužívají :-) Možná je to jen pojistka, kdyby se LB urval.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » čtv lis 01, 2012 7:48 pm

to capo:

Pokud máš tzv. jednolanný refovací systém, tak to celé ovládáš z kokpitu a nikam ke stěžni nemusíš. Na stěžni (resp. kraji ráhna) je místo háku pro navlečení oka kladka, ke které přední roh plachty tím refovacím lanem prostě zafixuješ...

Wlady
Naposledy upravil(a) Wlady dne pát lis 02, 2012 3:13 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » pát lis 02, 2012 6:54 am

letos v jsem si vyfotil refování do ráhna, zaujala mě kolejnice na stěžni, byla to celospírová plachta, obsluhoval to pán kolem 70tky, levou zadní, docela jsem čuměl.

Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host