Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát lis 02, 2012 3:28 pm

Ta kolejnice je tam naroubovaná určitě proto, že to rolovací ráhno bylo přidáno dodatečně a původní stěžňová drážka nešla použít. Kdysi, když přišlo do módy rolování plachty do stěžně, se podobně na stěžeň instalovaly i rolovací profily. Má to dokonce i jednu drobnou výhodu, že plachta pracuje v aerodinamicky optimálnějším prostředí, protože je dál od stěžně, za jehož profilem dochází k turbulenci.

Jinak rolování do ráhna se mi taky moc líbí, protože umožňuje použití spír, při refování se snižuje těžiště a hlavně, vše co se může po.... je dole, takže v případě poruchy nemusíš šplhat po stěžni. Nikdy jsem bohužel neměl tu čest to zkusit, ale trochu bych se obával toho, že rolování probíhá po mnohem delší dráze než do stěžně a bude hodně citlivé na správný úhel stěžeň/ráhno, aby se to nenamotávalo "naštorc"...

Wlady
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 461
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » pát lis 02, 2012 3:34 pm

Nezanedbatelná výhoda tohoto provedení na fotografii je taky to, že ta kolejnice je otočná. (jí mám např. otočný celý stěžeň) = lepší aerodynamický profil.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát lis 02, 2012 4:41 pm

No tak to je fakt super patent. To jsem z fotky neodhalil a osobně jsem bohužel neměl tu čest...

Wlady
Uživatelský avatar
LiborJ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: stř lis 21, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod LiborJ » stř čer 26, 2013 1:29 pm

Před týdnem jsem se vrátil z první samostatné plavby. Měli jsme půjčenou OCEANIS 54. Refování do stěžně pomocí ráčny (ne u Oceanis obvyklý šnek), která byla umístěna přímo pod ráhnem. Ta ráčna neměla žádné brzdící nekonečné lano, o kterém se tady píše, jen se přepínala západka do polohy otevřeno, nebo zajištěno. Foukalo každý den cca 20-25 KN. Měl jsem potíž s částečným vytažením hlavní plachty, i když jsem natočil loď vždy proti větru, tak po vytáhnutí cca 50% plachty vítr automaticky vyroloval i zbytek. Jednak přišla nepříjemná rána, jednak bylo potřeba spodní část předního líku ručně "narovnat" do stěžně, poté začít navíjet plachtu zpět. Nepřišel jsem na to, jak tu plachtu při vytahování ubrzdit v poloze, jakou jsem si zvolil. Následné refování, nebo navíjení plachty do stěžně bylo v pohodě.
Chci zjistit, jestli je to prostě takový systém, nebo byla někde chyba (ať v zařízení, nebo ve mě).
Přidávám fotku, kde je ráčna trochu vidět.
Dík.

L.

Obrázek
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 405
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » stř čer 26, 2013 4:06 pm

Řešení je jednoduché, do winchny /ráčna??????/ nasadíš kliku , otevřeš si kolíkem vysouvání plachty , klikou brzdíš , aby se nevyrolovala celá plachta ven. Zkušenost z Bavaria 46.
Uživatelský avatar
Skof_ACE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 23, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Skof_ACE » stř čer 26, 2013 4:13 pm

Ještě druhá možnost....už to tu někdy běželo. Plachtu lze prý namotat do stěžně i naopak....a ráčna pak nefunguje....resp. nedrží.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř čer 26, 2013 4:23 pm

Nelze!!!
Pokud se dodrží správné a zde i uváděné postupy, je možné točit klikou jen na jednu stranu. "Ihned po vysunutí hlavasky přepnout pojistku na pozici navíjení". Maminka, tatíneček a kapitán mají vždy pravdu!!!
Pokud se nedodržují, tak čert s vámi. :evil:
Uživatelský avatar
kolovratek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 173
Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Holice

Příspěvekod kolovratek » stř čer 26, 2013 4:40 pm

unás jde ke stěžni člověk co to umí a odbrzdí plachtu a ahned zase zabrzdí. Tím ji pouštíme postupně a nikdy se nestalo, aby vyjela celá. Musí se okamžitě zabrzdit.
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 209
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Zbiry » stř čer 26, 2013 6:09 pm

No a právě pro tyhle nešvary vidím klasiku jako lepší systém.... a ještě víc pro její efektivitu! ...ale to už tady zaznělo mockrát, takže sorry ...nemohl jsem si to odpustit :lol:
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1530
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 74
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř čer 26, 2013 6:24 pm

2 Zbiry:
u obou systémů je dobře se postupy naučit.
Když to umíš, je to hračka. Když to neumíš, trápíš se.

Oba systémy mají své výhody a nevýhody. Je zavádějící mluvit o jednom systému jako lepším. Ať už je to kterýkoliv.
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 209
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Zbiry » stř čer 26, 2013 6:36 pm

Jarda885 píše:2 Zbiry:
u obou systémů je dobře se postupy naučit.
Když to umíš, je to hračka. Když to neumíš, trápíš se.

Oba systémy mají své výhody a nevýhody. Je zavádějící mluvit o jednom systému jako lepším. Ať už je to kterýkoliv.


To máš pravdu. Nemířil jsem na refování a pod (nooo.... trochu ano :D ). Proto jsem zmínil efektivitu, respektive výkon....rolovací nikdy nebude tak výkonná jako klasická. To prostě není s ohledem na profil možné...zvláště pak zrefovaná. Ale jinak máš pravdu oboje je schůdné. Nicméně za sebe pokud mám možnost volby, pak klasika.
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 461
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » stř čer 26, 2013 7:20 pm

to LiborJ:
Je to Agripina ze Sukošanu?
Docela velké sousto na první samostatnou plavbu. :) Postup dle návodu tatínečka a Baharise - system Selden. Je dobré nevymotat plachtu celou, ale nechat zopár centimetříků ve stěžni. Pak se nemusí nic rovnat (přední dolní roh) a hned se může navíjet.
Uživatelský avatar
LiborJ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: stř lis 21, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod LiborJ » stř čer 26, 2013 7:46 pm

Díky za postřehy.
Na směr otáčení při navíjení jsme si dávali sakra pozor (po tom co jsem tady četl, jak kdosi utopil loď díky nechtěnému vyjetí hlavní plachty), a ani to opačně navinout nešlo.
Nasadit kliku a brzdit vyjetí plachty klikou - to jsem měl strach, aby to nechytlo šmíry a obsluze nepolámalo ruce
Zajistit ráčnu pojistkou během vymotávání - to jsem se zase bál aby v tom nekřuplo a my nezůstali bez možnosti plachtu navinout zpět do stěžně
Jinak pojistku jsme samozřejmě ihned po vytažení plachty přesunuli do pozice zajištěno, jednak aby nám zrefovaná plachta držela ve stěžni, jednak abychom mohli ihned plachtu svinout v případě nutnosti.
Tak teď bych se rád dozvěděl který ze dvou způsobů je ten správný. Brzdit klikou (nepomlátí ta klika obsluhu)? Nebo během vymotávání přehodit pojistku do polohy STOP (nerozbije se navíjecí mechanismus)?
Pro příště bych v tom měl rád jasno. Díky.....

Jinak mě se nejvíc z pohledu charteristy líbí ten šnek. Pro amatéry nejjednodušší, pokud otevřu správný stoper tak zcela blbuvzdorný, defacto nezničitelný, a vzhledem k tomu, že je obsluhován 100% z kokpitu i nejbezpečnější.

Z pohledu jachtaře - sportovce chápu zálibu v klasickém refování. Jednak je to mechanicky naprosto jednoduchý systém a umožní používat plachty s podélnými spírami, které mají určitě lepší výkon (zkušenosti z windsurfingu).

Tady ty ráčny na stěžni se mě osobně zamlouvají nejméně, důvodem je složitost mechanizmu a větší šance na jeho selhání (prostě se v tom může něco zlomit a je zle), nebo se pletu?
Uživatelský avatar
LiborJ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: stř lis 21, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod LiborJ » stř čer 26, 2013 8:04 pm

bedrich píše:to LiborJ:
Je to Agripina ze Sukošanu?
Docela velké sousto na první samostatnou plavbu. :) Postup dle návodu tatínečka a Baharise - system Selden. Je dobré nevymotat plachtu celou, ale nechat zopár centimetříků ve stěžni. Pak se nemusí nic rovnat (přední dolní roh) a hned se může navíjet.


To Bedřich:
Je to AGRIPINA. Co se týká toho sousta, zvažoval jsem to, nicméně vše má svá pro i proti. Je to pořád jen loď, která se ovládá stejně jako nějaká 36 -tka, možná díky té hmotě je to i na vlnách a ve větším větru příjemnější. V těchto věcech si docela věřím a kromě tohoto "problému" s vyjížděním hlavní plachty jsem s ovládáním této lodě neměl jediný zásadní problém. Nikde jsme nenarazili, nikoho jsme nenabourali, přistávání v maríně byl trochu adrenalin, ale to spíše díky stálému větru, který utichal až pozdě večer. Výhodou je, že tě v marině s takovým parníkem dají vždy někde na kraj, a nemusíš složitě zajíždět :-))).
Jinak jsme si to parádně užili, foukalo pořád okolo 20 KN, a vzhledem k našemu plánu plavby jsme měli "štěstí" na protivítr. Ta loď nádherně stoupá..... Vrátili jsme ji se dvěma rozbitými miskami a třemi skleničkami. Mám z toho velmi dobrý pocit, s jistou nezbytnou dávkou opatrnosti se to v pohodě dá zvládnout. Bylo nás 10 a ten prostor, který tato loď nabízí je nádherný.

Jinak nechat zopár centimetříků ve stěžni jsem se snažil, respektive nechával, jen se mi to z výše uvedených důvodů vymotalo vždy celé. Poté jsme ihned těch pár centimetříků namotali, abychom byli bezpromlémově připraveni na refování, nebo navinutí plachty do stěžně.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř čer 26, 2013 9:06 pm

LiborJ píše:Nasadit kliku a brzdit vyjetí plachty klikou - to jsem měl strach, aby to nechytlo šmíry a obsluze nepolámalo ruce
Ano Libore, toto je v podstatě jediná možná a bezpečná cesta. Je to zpřevodované a obsluha to má pod kontrolou.

Jenom musí !!!brzdit!!! nikoliv vymotávat (jak bývá tendence pomáhat). Pokud se při vymotávání nedrží závity plachty utažené, je to o průser - že to vevnitř nabobtná a sekne se to.
Uživatelský avatar
LiborJ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: stř lis 21, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod LiborJ » stř čer 26, 2013 9:17 pm

Baharis píše:
LiborJ píše:Nasadit kliku a brzdit vyjetí plachty klikou - to jsem měl strach, aby to nechytlo šmíry a obsluze nepolámalo ruce
Ano Libore, toto je v podstatě jediná možná a bezpečná cesta. Je to zpřevodované a obsluha to má pod kontrolou.

Jenom musí !!!brzdit!!! nikoliv vymotávat (jak bývá tendence pomáhat). Pokud se při vymotávání nedrží závity plachty utažené, je to o průser - že to vevnitř nabobtná a sekne se to.


Díky, "vrypuji" si to do paměti.

L.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1530
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 74
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř čer 26, 2013 9:26 pm

LiborJ píše:......

Tak teď bych se rád dozvěděl který ze dvou způsobů je ten správný. Brzdit klikou (nepomlátí ta klika obsluhu)? Nebo během vymotávání přehodit pojistku do polohy STOP (nerozbije se navíjecí mechanismus)?
Pro příště bych v tom měl rád jasno. Díky.....

........

Tady ty ráčny na stěžni se mě osobně zamlouvají nejméně, důvodem je složitost mechanizmu a větší šance na jeho selhání (prostě se v tom může něco zlomit a je zle), nebo se pletu?


Moje zkušenosti jsou:

Zásadně brzdit klikou. Je to záležitost koordinace vyložení ráhna do boku a činnosti kormidelníka. Dá se minimalizovat tlak větru na plachtu. Plachta musí být postavena téměř v protivětru, aby netáhla. Příslušný člověk klikou určuje rychlost rozbalování plachty. Než se to secvičí, má druhou ruku na brzdě, kterou eventuálně zasekne pojistku dřív, než mu vítr vyrazí kliku z ruky a přerazí mu ji. Pokud možno tam posílám zkušené námořníky.

Během nebržděného vymotávání chytne rozvíjecí se plachta takovou rychlolst, že zabrždění je obrovský ráz, který může způsobit rozbití mechanizmu. Pak se plachta vyroluje celá a může vzniknout problém.

Po letech se mi začala ráčna na stěžni líbit nejvíc. Nejsou tam lana, není možnost zamotat je. Na nové lodi jsem několik let neviděl jiný systém. Za druhé. Místo, kde člověk točící klikou stojí, je ve vlnách kupodivu jedno z nejklidnějších míst na lodi.

EDIT:

Než jsem to napsal už to tam je od Baharise stručněji.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » čtv čer 27, 2013 10:36 pm

Naposledy som vyskusal prvy krat klasiku a myslim, ze uz nechcem nic ine. Dovod je cisto pragmaticky, sceluje posadku. Pri rollrefe sa mi vzdy polovica nudila. Libor, ja osobne by som asi skusil na tom tvojom molochu trochu vypustit jazdca hlavnej otaze. Mozno by to prezili aj tie misky a pohare. ... teda tipujem :)

OT: Jardo, nemal som cas ti napisat, ale skoro vsetko s klasikou ficalo tak ako si mi popisoval. Este raz dikes. ;)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1530
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 74
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » čtv čer 27, 2013 10:55 pm

2 aTrej:

Letos už mám odzkoušenu klasiku na dvou různých soukromých lodích. Napíšu Ti SZ.
Uživatelský avatar
LiborJ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 16
Registrován: stř lis 21, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod LiborJ » pát čer 28, 2013 11:39 am

To: aTrej

Ty misky s refováním hlavní plachty neměly nic společného. Před prvním vytažením plachet jsem houkl do salonu, zda je vše uklizeno a zajištěno. Dostalo se mi odpovědi ve stylu "nestarej se kapitáne, na nás se možeš spolehnout", no a hoši zapoměli zajistit skříňku s porculánem. Jak jsem nabral vítr a loď šla do náklonu, tak se začal porculán sypat ven... :-). Poté už se to neopakovalo. Důvěřuj, ale prověřuj.....
Sklinky, to je jiná story. Nakonec jsem je raději během plavby poschovával a posádka nafasovala plastové kelímky.

Toš tak....
L.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2391
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 154

Příspěvekod err_ » ned srp 10, 2014 11:47 pm

Po roce je to už asi zcela out, ale něco z praxe zelenáče. Jachtám na lodi víceméně sám. Resp. po výjezdu a vjezdu z a do kóje v maríně, což ještě sám zcela nezvládám a přítelkyně mi tak jistí špičku při výjezdu a nahodí lano alespoň nějak při vjezdu, než ukotvím zadek a letím na příď vyvázat. Lazyjack do lazybagu byl při koupi lodě strhaný a já si řekl, že jej hned nenavážu. Po prvním dnu, kdy trochu foukalo a plachta se mi rozsypala po polovině paluby jsem ale rychle změnil názor. Hned druhý den jsem si lazyjack vyrobil a navázal na lazybag. Lazyjack mi končí na dvojkladce na sálingách, takže se kónicky rozšiřuje směrem k vrcholu stěžně. Jsem plně přesvědčen, že jsem udělal dobře. Hned obden byl ještě větší vítr. Při shazování hlavní plachty jsem byl rád, že mám čas na dozajištění výtahu, tak jen zatřást lazybagem a zapnot. Super. Nemůžu si to vynachválit.

A co se spír týče. Plachtu mám dobře zpracovanou, spíry nepřesahují. I tak se mi zasekly o lazyjack při prvním vytažení po instalaci. Odflákl jsem totiž postavení proti větru a hlavaska se vyvalila na lazyjack. Po korekci a pak už vždy, pokud stojím proti větru, se žádný zásek nekoná.

To samé při refování. Refovat proti větru a topenantu dotáhnout jen tolik, aby se neudělalo velké břicho, které by spíry mohlo při flatrování hodit na lazyjack.

Za mě jsem s řešením spokojen hodně. A to přesto, že jsem kvůli instalaci musel na stěžeň. To by byla ale jiná kapitola.


Jak to mám je vidět dle fotek z tlachárny: ZDE
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2391
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 154

Příspěvekod err_ » pát říj 09, 2015 3:31 pm

A jak je videt z poslednich prispevku o nove plachte, borim timto Baharisovo tvrzeni, ze je klasicka plachta minimalne z 50% venku. Neni. Zalezi take na poctu reffu. Treti reff je zhruva v 1/3, coz je cca 15 - 20% plochy plachty.
Asi je mozne i pomerne dlouho spolehat jen na hlavasku. I kdyz clovek nema trysail. Zalezi na materialu a provedeni plachty.

Plachtu jsem si nechal vyrobit tezkou, v premiove kvalite - troji siti, vyztuhy, ... Myslim, ze co bych mel dat s trysail plachtou, dam i s touhle. Navic si neumim predstavit, ze bych sam menil plachtu. Zvlastni drazku na ni nemam. A take si myslim, ze kdyz uz bude ouvej, stejne popluju po vetru a pak je hlavaska uz stejne dole a pluje se jen na bourkovou kosatku.

Plachtu jsem jiz vyzkousel ve vetru 40 - 50 kn. (* nevim, kolik presne windmetr nemam, ale mereni a TV nasledne uvadeli hodnoty jeste dost vyssi a vydavali zlute varovani, radeji jsem to snizil). Druhy hluboky reff, zcela vypustena hlavaska. Lod se sice valela a chytali jsme spinout, ale to nebylo plachtou. Pokus o zreffovani o dalsi reff uz by byl asi marny :-) V tom rychle mnastupu se to nedalo stihnout. Ale nemyslim si, ze i kdybych mel rolovaci hlavasku, ze bych ji v takovem pocasi dokazal zavinout do stezne.

A jako posledni bych mel pripominku k tomu povoleni topenanty po refovani. Nevim, jak je to s plachtou rolovanou do stezne, ale to nechavate celou vahu rahna na tom kousku plachty a nijak vam nevadi, jak je rahno sikmo do kokpitu a vytahuje svoji vahou lem plachty?
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1530
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 74
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » ned říj 11, 2015 6:07 pm

err_ píše:.........
A jako posledni bych mel pripominku k tomu povoleni topenanty po refovani. Nevim, jak je to s plachtou rolovanou do stezne, ale to nechavate celou vahu rahna na tom kousku plachty a nijak vam nevadi, jak je rahno sikmo do kokpitu a vytahuje svoji vahou lem plachty?


Možná jsem nepochopil myšlenku.
Když mám vytaženou hlavní plachtu, vždy mi vítr zdvihá ráhno. (Možná s výjimkou velmi slabého větru.) Musím ráhno stahovat dolů pomocí kikingu. Je to jeden z trimovacích prvků hlavní plachty. Topenanta ráhno vůbec nedrží a vždy musí být lehce volná. Nejhorší varianata je, když přitahuješ kiking proti napnuté topenantě. Divíš se, že se tvar plachty nemění, dotahuješ, a pak něco povolí. Je průser...

Topenanata drží ráhno pouze pokud je sbalená hlavní plachta.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2391
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 154

Příspěvekod err_ » ned říj 11, 2015 6:33 pm

Myslenka je takova, ze kdyz mas plachtu na tretim, ale i druhem reffu, jsi asi v polovine / trictvrtine rahna. Paka na plachtu je pomerne velka a rahno je sesikmene od stezne do kokpitu. Zda se mi, ze se tim plachta zbytecne vytahuje.

Kiking taha rahno asi v jeho jedne tretine od stezne. Na lem plachty spis pusobi oteze hlavni plachty, ktere by pri stazeni nadoraz vyvijely neumernou silu proti topenante.

Osobne, kdy zjsem zkousel treti reff, skutecne jsem rahno srovnal topenantou. Nemel jsem srdce takhle tahat novou plachtu. Oteze jsem samozrejme nedotahoval na krev. Jen zajistil. To trojuhelnikove vedeni pusobi i pri mensich silach docela dobre.

Vedeni kiking, oteze hlavasky: data/images/13/o/P1070238-small.jpg

Plachta. Treti reff je pred polovinou rahna: data/images/13/o/DSCN2309-small.jpg


U plne plachty a prvnim reffu je to samozrejme, topenanta je uvolnena. Jinak by ti ani poradne netahla, protoze bys ji nahore vypustil. Tady jde ale o spravny postup pri refovani. Otazka tedy znela, zda skutecne nechavate rahno tahat plachtu.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned říj 11, 2015 8:50 pm

Err za mně by pomohlo ukončovat otázku otazníkem, neumím z tvých textů rozpoznat otázky od vět oznamovacích. Pro případnou diskuzi rozčlenit teorii předpokládanou a nastudovanou, praxi sdílenou a zažitou.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host