Katamarán versus monohull - rozdíly. Ovládání, kotvení....

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 179
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Re: A co Wharram?

Příspěvekod rogix » pon zář 10, 2012 3:42 pm

drool píše:svět jachet se až příliš blíží luxusní zábavě, kde hrají hlavní roli spíš ty nablýskané hračky než co jiného


myslim ze prave naopak, rozvojom chartru sa jachting vyvija smerom k vseludovej zabavke, kde si aj my nemajetne suchozemske cervy mozme uzivat mora

:sorry: :offtopic:
Uživatelský avatar
hastrmank
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: čtv srp 23, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Re: A co Wharram?

Příspěvekod hastrmank » pon zář 10, 2012 5:13 pm

drool píše:Já jsem tedy úplný začátečník, ale pro rozšíření pohledu bych doplnil katamarany, které navrhuje James Wharram...pro mně osobně docela osvěžující, protože mám někdy dojem, že svět jachet se až příliš blíží luxusní zábavě, kde hrají hlavní roli spíš ty nablýskané hračky než co jiného. Jistě ne vždy a u všech, nechci nikoho urazit...
W. katamarany jsou pro mě osobně trochu návrat ke kořenům. Tak jen tip pro ty, kteří o nich třeba ještě neslyšeli...viz google

Ahoj, měl jsem kdysi možnost jezdit na katamaranu navrhovaném JW, byl jsem na něm 4 měsíce a prostě nádhera. Celý je svázaný provazy a nádherně to povrzává. Tenkrát se jmenoval See Lion a dneska je to Valkýra na Orlíku. K refovacím tabulkám, tak na Leopard 38 - Sunsail 384, který jsem měl z Kremiku tak tam byli hned vedle vchodu, ale už si je nepamatuji, ale stoupal docela dobře. Vždycky je něco za něco.
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Příspěvekod Corwin » pon zář 10, 2012 8:23 pm

Hezký článek o malém wharramovi TIKI 21 v podání SK:
http://www.katamaranhokulea.estranky.cz ... ki-21.html
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon zář 10, 2012 8:46 pm

:admin: Udělejte mě tu laskavost, přečtěte si pozorně název vlákna a zkuste ho pochopit.
BTW: Umíme založit vlákno a bavit se o čem chceme, bez toho aby nás někdo musel upozorňovat? To je tak těžké?

(vše co nesouvisí s tématem bude přemístěno do dočasných a neaktuálních...)
Uživatelský avatar
Hauz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 117
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bílovec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hauz » sob zář 29, 2012 7:38 pm

Tak jsem se vrátil z plavby Salerno-Lipari-Messina-Tropea-Capri-Salerno a moc všem děkuji za poznámky k plavbě na kaťasu. Všechno sedělo a kaťas byl skvělý jak na plachty, tak ovladatelnost. :good: Jen trochu byly potíže, když nám došel benzín pro pravý motor a museli jsme k čerpačce najíždět jen s levým a na pravou stranu, ale po třetím kolečku jsme to dali.
Malá poznámka : Opět jsem nalítl fíglům technika v marině při předávání lodi ! Při kontrole indikátorů paliva mi sdělil, že ten pro pravý tank nějak nefunguje (ukazoval něco přes půl nádrže), ale že nádrž je určitě plná. Jaké bylo pak překvapení, když druhý den plavby najednou pravý motor chcípl a při dobírání nafty byla pravá nádrž zcela prázdná a v levé byla polovina nafty! :cry: A najednou oba indikátory ukazovaly plné nádrže?! Nicméně jsem si nechal vystavit dva účty pro každou nádrž zvlášť a při předávání kaťasu nám slečna Alba (Starsail Salerno) zpátky vyplatila 100 Éček. Příště, pokud na to bude čas, si asi při nejasnostech zajedu raději hned na čerpačku ověřit plnost nádrží. :whist:
Uživatelský avatar
Hauz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 117
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bílovec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hauz » ned říj 14, 2012 8:51 pm

Přidám ještě jednu zkušenost. Když jsem vyplouval letos v září s kaťasem Lagoon 380 z mariny v Salernu. Foukal trochu vítr od moře. Když jsem dal povel na zhození obou mooringů z obou plováku, byl jsem ujišťován, že jsou oba dole, po chvilce jsem tedy přidal motory, najednou škub.. pravý motor chcíp a už mě polilo horko, protože jsem tušil to nejhorší, namotané mooringové lano. Takže zpět k molu, pod vodu a skutečně, lano pravého mooringu bylo natažené přes kormidlo a otočené do vrtule motoru. Po delší chvíli jsme to uvolnili, ale nějak se mi to nezdálo, tak jsem ještě obešel celý bok pravého plováku a zjistil jsem, že hoši ze předu sice lano zhodili, ale v prostřed plováku bylo zachycené nahoře! za vyčnívající šroub sloupku relinku!, což samozřejmě přehlídli! :gun: Tak jsem řekl jen hovorový překlad slova "jejda" a odpluli jsme. Pak už si mooringy hlídali po celé délce lodi. :)
Uživatelský avatar
skyline
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 98
Registrován: úte bře 16, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Katamaran - plachtenie, parkovanie, kotvenie, atd

Příspěvekod skyline » úte říj 23, 2012 1:28 pm

Ahojte

Kto ma skusenosti s katamaranom? Vie poradit ako sa sprava na vode. Na co si dat pozor. Co v ziadnom pripade nerobit..
Ide o to ze na leto som prenajal katamaran a chcel by som vediet ci si spravit doplnujuci kurz na samotny katamaran...

Budem vdacny za kazde info...

P.S. Ide o Lagoon 380
Naposledy upravil(a) skyline dne stř říj 24, 2012 8:10 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 302
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » úte říj 23, 2012 1:44 pm

Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1724
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 13
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » úte říj 23, 2012 1:46 pm

Uživatelský avatar
skyline
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 98
Registrován: úte bře 16, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod skyline » úte říj 23, 2012 6:23 pm

Dakujeeeeeeeeeeeem...
Neviem preco mi to nenaslo.... :oops:
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 421
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » úte říj 23, 2012 6:32 pm

Hůř stoupá, víc splouvá. Fůra prostoru, nelehá si. Manévrovatelnost i v nulové rychlosti (motory). Docela zásadní jsou refovací tabulky - obyt. katamaran se převrátí jen jednou! :)
Uživatelský avatar
skyline
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 98
Registrován: úte bře 16, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod skyline » úte říj 23, 2012 6:43 pm

Hej viem ze len raz sa prevrati...
Ale toto sa snim nechcem ucit... ;)
Refovacie tabulky som si uz stiahol len sa mi zdaju dost drsne... :shock:
Al tak ked budeme refovat o trosku skor tak sa hadam nic nestane...
Ake narocne je naucit sa tocit v tej marine... :roll:
Teda zvladnut tie dva motory...
Uživatelský avatar
Hauz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 117
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bílovec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hauz » úte říj 23, 2012 10:24 pm

Určitě je lepší být při refování pokornější ! ;) Kaťas velice rychle a celkem dost reaguje na změny větru, ale když se Ti to podaří dobře nastavit, tak se parádně rozjede. :P S motory nemusíš mít žádné obavy, při malé rychlosti při manévrování v marině nebo u pumpy reagují velice přesně a manévry jsou paráda. Je dobré po prvním vyplutí si to přádně vyzkoušet. Problémy budeš mít trochu, pokud budeš muset manévrovat jen s jedním, např. když ti v jednom dojde nafta, proto je dobré palivo hlídat a včas doplňovat :good:
Uživatelský avatar
skyline
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 98
Registrován: úte bře 16, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod skyline » stř říj 24, 2012 6:17 am

Pri prebrati lode idem rovno natankovat aby som sa naozaj presvedcil ci je natankovana do plna.
Ak by tak nebolo aby som sa vedel vyhnut tymto problemom...
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 330
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » stř říj 24, 2012 7:54 am

to skyline

nemohl bys dát sem do vlákna odkazy na refovací tabulky o kterých se zmiňuješ výše. ;)

Vím, že se toto téma již řešilo v jiném vlákně, ale i vím jak se zde cokoli hledá, proto něco napíšu ve zkratce. :?
Letos jsem měl Lagona 410 a k němu jsem dostal zdarma 4 denní kurz řízení v HR právě na 380, můžu ti říct, že mi dost pomohl. Krom toho mě manželka doslova vyhnala na ten kurz nabrat zkušenosti, přibral jsem sebou 4 kamarády a únorový chlapinec byl na světě a ještě navíc posvěcen drahou polovičkou.
Nikdy jsem si moc katu nevšímal, ale docela mě šokovalo, jak je obrovský oproti klasiky, vypadá jako že se nikde nevlezeš, nedej bože manévrovat něčí takovým, no noční můra.
Nakonec jsem byl mile překvapen ovladatelností.
Jak to vidím já:

1. při manévrování zapomeň na kormidlo, okamžitě zajistit a používat motory, ovládaní má každý samostatně, při kotvení, pokud není člověk zvyklý na 2 motory, si sem tam spletete chod, než se dostanete do formy, v maríně to múže být problém.
2. měj na paměti absenci kýlu a balastu + výška katu nad hladinou = velký snos větrem.
3. na 2 motory a 2000 otáček jsme pluli cca 7 knots, na 1 motor a 2000 otáček rychlost klesla na 6 knots, ale spotřeba byla poloviční.
4. při obratu (réčko) je potřeba nejdříve podržet genu, doku nepřelítne příď na druhou stranu.
5. nemile mě překvapili rány od vln zespod do salónu.
6. šířka katu je dost velká a při stáni v maríně, vycházejí většinou pachole přímo za plovákem, vyvázaní je docela umění, aby to s vámi celou noc nemlátilo sem a tam.
7. co jsem plul na katošu, neměli kiking, takže si musíš pomáhat otěží a vozíčkem.

Určitě jsem něco zapomněl, pokud si vzpomenu, hned dopíšu. :whist:
Uživatelský avatar
skyline
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 98
Registrován: úte bře 16, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod skyline » stř říj 24, 2012 8:09 am

Tu je link na tu tabulku...
Refovacie tabulky Lagoon 380

Pozical som si ich tak sa dufam nebude nikto hnevat... ;)

To RUMEX
Dakujem za trefne poznamky....
A ja viem tiez som rozmyslal ci ist na ten kurz presne na 380 Lagoon. Akurat ze ide o to ze sa mi to krizi s Regatkou... Preto som chcel vediet ci to len pomoze alebo to skor povazujes za naozaj potrebu...

Myslim tym ze ci sa viac natrapim alebo by som to mal skutocne absolvovat lebo bez toho to bude zle ak chapes co myslim...
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř říj 24, 2012 9:02 am

:admin:
Nemyslím si že okřídlené "Čím více pruhů - tím více Adidas" platí i na množství vláken, zabývajících se stejnou tématikou. :hmm: ,

Vlákna byla sloučena.
A prosím, tak jak je v pravidlech, před založením nového vlákna prozkoumat fórum, jestli by nešlo někde navázat, pokračovat.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 330
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » stř říj 24, 2012 10:55 am

to skyline

záleží na tobě, jak se cítíš a kolik toho máš za sebou, jsem tragedista, vše mám minimálně dvakrát, ale jeden tragéd se na lodi vždy hodí. :oops:

ps. ta refovací tabulka je moje, byla na Lagoonu 380, z podzimního kurzu, prověřili jsme ji až do větříčku 45 knots. :good:

to Baharis
Díky Baharisi za sloučení obou vláken. Viděl jsi vlákno kotviště Řecka, uděláno podle tvého návrhu. 8)
Uživatelský avatar
skyline
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 98
Registrován: úte bře 16, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod skyline » pát říj 26, 2012 7:48 am

To Baharis ospravedlnujem sa.
Ja som nieco podobne hladal davnejsie a nenasiel som.
A nejako som si myslel ze to nikto nezacal rozoberat. Ale uz som pouceny a nabuduce si dam vacsi pozor.

To Rumex
Tak vidis nic nove som ti sem nedal ale este skusim nieco pohladat na nete ale kedze berieme Lagoon 380 tak myslim ze toto bude urcite sediet a ked to mas este oskusane tak super...

P.S.
Dakujem za vysvetlenie a pomoc vsetkym...
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » pát led 02, 2015 6:52 pm

Když jsem si prohlížel nějaké luxusnější modely plachetnic, tak mi přijde, že v té pohodlnosti ať už ovládání nebo prostor, těm katamaránům směle konkurují. Mají příďové i záďove boční motory, takže teoreticky by se mohly otočit kolem osy, zaparkují v pohodě bokem, jen do těch mělčích vod nemůžou.
Uživatelský avatar
leguan
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: sob lis 22, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod leguan » pát led 02, 2015 9:17 pm

to prettorian - můžeš sem prosím dát odkaz na modely plachetnic, které mají záďové boční motory ?
Díky
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » pát led 02, 2015 9:23 pm

Marně teď vzpomínám, co to bylo za značku, četl jsem o ní tuším v nějakém Forbesu. Zkusím to pohledat, ale byla to krásná prostorná plachetnice, měli hezké reklamní video, kde si páreček v pohodě zaparkuje bokem k molu.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát led 02, 2015 9:35 pm

Např. Hanse od modelu 505 výše, ale většina loděnic lepší manévrovatelnost už dnes řeší spíš tzv. dokovacím systémem, kde záďový příčný motor nahrazuje otočný s-drive a celé je to ovládané přes počítač joystickem. Ve spolupráci s Yanmarem na to původně měla patent Beneteau, ale dnes už to dělá i Volvo a montuje kde kdo.

Wlady
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » pát led 02, 2015 10:24 pm

Jo je možný, že to byla Hanse, nemůžu to najít. A jak to ovládali, to nevím, možná tím joystickem. To tam vidět nebylo, ale mluvili o záďovém bočním motoru.
Každopádně když vidím, jak to ovládá jeden člověk s prstem v nose - kosatka se mu přehazuje hezky sama v kolejničce, elektrické winchny, no radost pohledět. A i ty prostory jsou obrovské.
Katamarán mi přijde super kvůli tomu, jak je vše snadno přístupné. Ale jinak bych šel raději do monohullky
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát led 02, 2015 10:36 pm

NN, duo příčných motorů se neovládá joystickem, ale (většinou) sdruženým ovladačem ve tvaru loďky (vytáčíš do boků dle potřeby). Samo, viděl jsem i dva klasické ovladače pod sebou, ale to předchozí řešení mi přijde podstaně lepší...intuitivnější.
Jinak ta Hanse zase bohužel používá vyklápěcí příčné motory, což má, kromě nižšího hydrodynamického odporu, už jen samá negativa.

Wlady

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti