Pracovni lod versus rekreacni plavidlo
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Pracovni lod versus rekreacni plavidlo
Po pracovnich deseti dnech v Chorvatskych vodach jsem si dovolil napsat nekolik postrehu, ktere muzou byt radou pro vudce rekreacnich plavidel.
V Chorvatsku jsme provadeli pomoci specialni technologie pruzkum morskeho dna v oblastech ktere jsou plne rekreacnich plavidel. Bohuzel tato prace je velmi narocna na ovladani lode a otravna pro okolni plavisla, protoze v podstate plujeme v male oblasti sem a tam a skenujeme morske dno a pokud neco najdeme tak pomoci dynamickeho pozicniho systemu pracujeme ze specialnim podmorskym robotem. To znamena za stojime na miste a v podstate prekazime provozu.......Jenze tyto prace jsou vzdy nahlaseny na prislusnem kapitanatu a lode jsou po radiu predem upozornovany na tyto prace. Samozrejme ze mame vzdy vyveseny znak ktery oznacuje co provadime. V podtate kazdy chybny manevr a nebo neznalost veci okolnich plavidel nas nuti praci prerusovat a opakovat, coz je neprijemna komplikace.
Neberte to jako chvastani, ale jen malou radu jak nekomplikovat praci ostatnim plavidlum.
Jsou to v postatate jen tyto veci.
- Nevim proc, ale drtiva vetsina rekreacnich plavidel vubec nepouziva radio.
- Spousta plavidel nas mijela v nesmyslne blizke vzdalenosti
- Vubec si nejsem jisty zda kapitani charterovych lodi znaji dostatecne pravidla lodniho provozu
- Autopilot nesoluzi k sukecu v salonu lodi
Asi to uz tady nekde bylo napsano, ale vzijte se do zodpovednosti kapitana vetsi lode a do jeho nervu. Opravdu jsme byli nekolikrat v soku z nekterych rekreacnich plavidel. Co mne strasne potesilo ze ani jednou se to netykalo ceske a nebo slovenske vlajky.
V Chorvatsku jsme provadeli pomoci specialni technologie pruzkum morskeho dna v oblastech ktere jsou plne rekreacnich plavidel. Bohuzel tato prace je velmi narocna na ovladani lode a otravna pro okolni plavisla, protoze v podstate plujeme v male oblasti sem a tam a skenujeme morske dno a pokud neco najdeme tak pomoci dynamickeho pozicniho systemu pracujeme ze specialnim podmorskym robotem. To znamena za stojime na miste a v podstate prekazime provozu.......Jenze tyto prace jsou vzdy nahlaseny na prislusnem kapitanatu a lode jsou po radiu predem upozornovany na tyto prace. Samozrejme ze mame vzdy vyveseny znak ktery oznacuje co provadime. V podtate kazdy chybny manevr a nebo neznalost veci okolnich plavidel nas nuti praci prerusovat a opakovat, coz je neprijemna komplikace.
Neberte to jako chvastani, ale jen malou radu jak nekomplikovat praci ostatnim plavidlum.
Jsou to v postatate jen tyto veci.
- Nevim proc, ale drtiva vetsina rekreacnich plavidel vubec nepouziva radio.
- Spousta plavidel nas mijela v nesmyslne blizke vzdalenosti
- Vubec si nejsem jisty zda kapitani charterovych lodi znaji dostatecne pravidla lodniho provozu
- Autopilot nesoluzi k sukecu v salonu lodi
Asi to uz tady nekde bylo napsano, ale vzijte se do zodpovednosti kapitana vetsi lode a do jeho nervu. Opravdu jsme byli nekolikrat v soku z nekterych rekreacnich plavidel. Co mne strasne potesilo ze ani jednou se to netykalo ceske a nebo slovenske vlajky.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Pracovni lod versus rekreacni plavidlo
bozakafka píše: ...Co mne strasne potesilo ze ani jednou se to netykalo ceske a nebo slovenske vlajky.
náhoda je blbec

listoval som si nahodou v pilotovi pre Balaton a je tam spomenuta prednost pracovnych lodi pred sportovymi plavidlami
nie ze by som si to chcel rozdat s nejakym trajektom, ale ma toto nejaku obdobu na mori?
v Colregu je tusim spominana len prednost plavidiel s obmedzenym ponorom, manevrovacimi schopnostami a rybarske lode
nie ze by som si to chcel rozdat s nejakym trajektom, ale ma toto nejaku obdobu na mori?
v Colregu je tusim spominana len prednost plavidiel s obmedzenym ponorom, manevrovacimi schopnostami a rybarske lode
rogix píše:listoval som si nahodou v pilotovi pre Balaton a je tam spomenuta prednost pracovnych lodi pred sportovymi plavidlami
Podobne tomu napriklad v HR linkovy trajekt ma prednost v urcitych mistech (a pouze v v techto mistech, nikde jinde).
rogix píše:v Colregu je tusim spominana len prednost plavidiel s obmedzenym ponorom
Netreba nic tusit.

modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3159&start=all&postdays=0&postorder=asc
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3164&start=all&postdays=0&postorder=asc
Naposledy upravil(a) windward dne stř bře 12, 2014 9:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Maslím že je načase připomenout si COLREG a co to je:
je to Mezinárodní úmluva o pravidlech pro zabránění srážkám na moři, dojednaná v rámci Mezinárodní námořní organizace OSN = IMO, platí celosvětově na všech mořích bez ohledu na to, zda se jedná o "volné moře" nebo o teritoriální nebo vnitřní mořské vody příbřežního státu - viz Pravidlo 1
Neplést s vnitrozemskými vodami (řeky, jezera a pod) na kterých vždy platí jiná - národní pravidla, (případně v Evropě CEVNI) než jsou čistě námořní pravidla COLREG.
Podle Pravidla 1 a) COLREG platí na všech plavidlech (ať už rekreační, malá, obchodní, pracovní, pramice, kajaky atd atd). na všech "mořských" vodách.
Podle Pravidla 3 g) se za plavidla omezená v možnosti manévrování považují plavidla uvedená ve výčtu "avšak nikoliv jen" tato:
(i) plavidla provádějící kabelové práce
(ii) plavidla provádějící bagrování, podvodní výzkum nebo jiné podvodní operace !!!!!!!!!!!!!!!!!!
(iii) plavidla provádějící překládku nákladu nebo transfer osob za chodu,
(iv) plavidla provádějící spouštění nebo vyzvedávání hydroplánu
(v) plavidla provádějící odminování
(vi) plavidla provádějící vlečení
Pravidlo 18 pak stanoví pořadí přednosti plavby - plavidlu provádějícímu podvodní práce (potápěči) musejí dát přednost všechna jiná plavidla kromě situace plavidla NOT UNDER COMMAND (= porucha se ztrátou ovládání)
Pravidlo 27 pak stanoví, jaké znaky a světna má ukazovat plavidlo omezené v manévrování, včetně plavidla s prováděním podvodního výzkumu četně vlajky "A" mezinárodního vlajkového signálního kódu označující právě práce potápěčů!! Předepsaný je rovněž zvukový signál pro případ mlhy!
Pravidlo 16 pak obecně stanoví jak se má chovat plavidlo "dávající přednost" - musí se vyhýbat včas a tak daleko od plavidla, kterému "musí dát předbnost" jak je to možné.
Takže "líznout to těsně vedle" plavidla označeného znaky s pracujícími potápěči aniž by k tomu nutila například stísněná úžina - je hrubé porušení úmluvy COLREG a v případě, že si plavidlo s potápěči postěžuje na konkrétního viníka nebo ho přímo uvidí Coasd Guard, je to na mastnou pokutu kapitánovi .......za ohrožení bezpečnosti námořní plavby.
Kdo jezdí ma moři na čemkoliv, by COLREG měl znát.
Srovnávání s Balatonem je trošku mimo.
je to Mezinárodní úmluva o pravidlech pro zabránění srážkám na moři, dojednaná v rámci Mezinárodní námořní organizace OSN = IMO, platí celosvětově na všech mořích bez ohledu na to, zda se jedná o "volné moře" nebo o teritoriální nebo vnitřní mořské vody příbřežního státu - viz Pravidlo 1
Neplést s vnitrozemskými vodami (řeky, jezera a pod) na kterých vždy platí jiná - národní pravidla, (případně v Evropě CEVNI) než jsou čistě námořní pravidla COLREG.
Podle Pravidla 1 a) COLREG platí na všech plavidlech (ať už rekreační, malá, obchodní, pracovní, pramice, kajaky atd atd). na všech "mořských" vodách.
Podle Pravidla 3 g) se za plavidla omezená v možnosti manévrování považují plavidla uvedená ve výčtu "avšak nikoliv jen" tato:
(i) plavidla provádějící kabelové práce
(ii) plavidla provádějící bagrování, podvodní výzkum nebo jiné podvodní operace !!!!!!!!!!!!!!!!!!
(iii) plavidla provádějící překládku nákladu nebo transfer osob za chodu,
(iv) plavidla provádějící spouštění nebo vyzvedávání hydroplánu
(v) plavidla provádějící odminování
(vi) plavidla provádějící vlečení
Pravidlo 18 pak stanoví pořadí přednosti plavby - plavidlu provádějícímu podvodní práce (potápěči) musejí dát přednost všechna jiná plavidla kromě situace plavidla NOT UNDER COMMAND (= porucha se ztrátou ovládání)
Pravidlo 27 pak stanoví, jaké znaky a světna má ukazovat plavidlo omezené v manévrování, včetně plavidla s prováděním podvodního výzkumu četně vlajky "A" mezinárodního vlajkového signálního kódu označující právě práce potápěčů!! Předepsaný je rovněž zvukový signál pro případ mlhy!
Pravidlo 16 pak obecně stanoví jak se má chovat plavidlo "dávající přednost" - musí se vyhýbat včas a tak daleko od plavidla, kterému "musí dát předbnost" jak je to možné.
Takže "líznout to těsně vedle" plavidla označeného znaky s pracujícími potápěči aniž by k tomu nutila například stísněná úžina - je hrubé porušení úmluvy COLREG a v případě, že si plavidlo s potápěči postěžuje na konkrétního viníka nebo ho přímo uvidí Coasd Guard, je to na mastnou pokutu kapitánovi .......za ohrožení bezpečnosti námořní plavby.
Kdo jezdí ma moři na čemkoliv, by COLREG měl znát.
Srovnávání s Balatonem je trošku mimo.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Skoro by to mohlo vypadat tak, že by měla plachetnice přednost před trajektem. Ale.
Pravidlo 2a Colregu říká:
"Nic, co je uvedeno v těchto Pravidlech, neosvobozuje loď, majitele, velitele...........za následky vzniklé ............
zanedbáním bezpečnostních opatření, jejichž dodržení žádá dobrá námořní praxe nebo zvláštní okolnosti daného případu."
Chtít po veliteli trajektu, aby výrazně měnil kurz, protože je v kolizní situaci s malou rekreační jachtou může být porušením
pravidel dobré námořní praxe nebo nepřihlédnutí ke zvláštním okolnostem daného případu.
Navíc těžko můžeme odhadnout jestli je vůbec technicky možné trajekt v dané situaci přibrzdit nebo zatočit. Toto už se může vejít do výkladu kategorie
"plavidlo s omezenou manévrovací schopností".
Zestručněním těchto psaných pravidel vyjde zjednodušení:
profesionální velká loď má přednost před rekreačním plavidlem.
Je dobré to dodržovat.
Víc slušnosti a ohleduplnosti nikdy neškodí. Tím se vracím k prvnímu příspěvku tohoto vlákna.
Pravidlo 2a Colregu říká:
"Nic, co je uvedeno v těchto Pravidlech, neosvobozuje loď, majitele, velitele...........za následky vzniklé ............
zanedbáním bezpečnostních opatření, jejichž dodržení žádá dobrá námořní praxe nebo zvláštní okolnosti daného případu."
Chtít po veliteli trajektu, aby výrazně měnil kurz, protože je v kolizní situaci s malou rekreační jachtou může být porušením
pravidel dobré námořní praxe nebo nepřihlédnutí ke zvláštním okolnostem daného případu.
Navíc těžko můžeme odhadnout jestli je vůbec technicky možné trajekt v dané situaci přibrzdit nebo zatočit. Toto už se může vejít do výkladu kategorie
"plavidlo s omezenou manévrovací schopností".
Zestručněním těchto psaných pravidel vyjde zjednodušení:
profesionální velká loď má přednost před rekreačním plavidlem.
Je dobré to dodržovat.
Víc slušnosti a ohleduplnosti nikdy neškodí. Tím se vracím k prvnímu příspěvku tohoto vlákna.
Co se týká plachetnice, opět hluboký omyl nebo neznalost nebo nepochopení COLREG.
tak tedy
Pravidlo 18 vzájemná odpovědnost mezi plavidly: (tzv "pořadí přednosti)
odst (a) plavidlo s mechanickým pohonem musí uvolnit cestu
i) plavidlu NOT UNDER COMMAND
ii) plavidlo omezeném v možnosti manévrování
iii)plavidlu které se zabývá rybolovem (pozor ne rybářeskému ale aktuálně lovícímu a patřičně označenému!)
iv) plachetnici (ne jakékoliv jachtě ale plavidlu plujícímu je a jen na plachty, bez pomoci motoru - pokud je současně s plachtami k chodu použit motor je to plavidlo s mechanickým pohonem a musí vyvěsit ve dne příslušný znak - Pravidlo 25 e) - kónický znak. V noci naopak při plavbě pouze na plachty jsou doporučená odlišná světla- Pravidlo 25 c) jinak bude plachetnice dle světel považovaná za obyčejný motorový člun = plavidlo s mechanickým pohonem.
AVŠAK
Pravidlo 9 (b) o stísněné plavební dráze říká že plavidla s délkou pod 20m nebo plachetnice nesmí překážet průjezdu lodím, které se musejí držet své dráhy!
Pravidlo 17 pak říká, jak se má chovat plavidlo "s právem přednosti" pod se sbližuje s jiným . t.j. udržovat kurs a rychlost a "nekličkovat"
Shrnuto - na volné vodě má plachetnice (na plachtách!!!!!) před ferrou přednost, nesmí ale kličkovat, aby ferra mohla určit parametry vyhýbání a bezpečně je provést.
Ve stísněných vodách zejména u výjezdů z přístavů však plachetnice, a vůbec malá plavidla nesmějí velkým lodím překážet! Jachtaři si musí uvědomit, že zatímco oni se s jachtou otočí na pár metrech, obvyklá námořní loď na to potřebuje cca O,5 až 1 NM! a musí taky udržovat hloubku pod sebou a nemusí být kvůli tomu zrovna označená jako plavidlo omezené v důsledku svého ponoru!!!
Takže jachtaři, koukejte si pořádně COLREG přečíst a nebo si ho na nějakých kurzech nechat pořádně vysvětlit od někoho, kdo tomu opravdu rozumí!
tak tedy
Pravidlo 18 vzájemná odpovědnost mezi plavidly: (tzv "pořadí přednosti)
odst (a) plavidlo s mechanickým pohonem musí uvolnit cestu
i) plavidlu NOT UNDER COMMAND
ii) plavidlo omezeném v možnosti manévrování
iii)plavidlu které se zabývá rybolovem (pozor ne rybářeskému ale aktuálně lovícímu a patřičně označenému!)
iv) plachetnici (ne jakékoliv jachtě ale plavidlu plujícímu je a jen na plachty, bez pomoci motoru - pokud je současně s plachtami k chodu použit motor je to plavidlo s mechanickým pohonem a musí vyvěsit ve dne příslušný znak - Pravidlo 25 e) - kónický znak. V noci naopak při plavbě pouze na plachty jsou doporučená odlišná světla- Pravidlo 25 c) jinak bude plachetnice dle světel považovaná za obyčejný motorový člun = plavidlo s mechanickým pohonem.
AVŠAK
Pravidlo 9 (b) o stísněné plavební dráze říká že plavidla s délkou pod 20m nebo plachetnice nesmí překážet průjezdu lodím, které se musejí držet své dráhy!
Pravidlo 17 pak říká, jak se má chovat plavidlo "s právem přednosti" pod se sbližuje s jiným . t.j. udržovat kurs a rychlost a "nekličkovat"
Shrnuto - na volné vodě má plachetnice (na plachtách!!!!!) před ferrou přednost, nesmí ale kličkovat, aby ferra mohla určit parametry vyhýbání a bezpečně je provést.
Ve stísněných vodách zejména u výjezdů z přístavů však plachetnice, a vůbec malá plavidla nesmějí velkým lodím překážet! Jachtaři si musí uvědomit, že zatímco oni se s jachtou otočí na pár metrech, obvyklá námořní loď na to potřebuje cca O,5 až 1 NM! a musí taky udržovat hloubku pod sebou a nemusí být kvůli tomu zrovna označená jako plavidlo omezené v důsledku svého ponoru!!!
Takže jachtaři, koukejte si pořádně COLREG přečíst a nebo si ho na nějakých kurzech nechat pořádně vysvětlit od někoho, kdo tomu opravdu rozumí!
- classic
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 44
- Registrován: ned srp 14, 2011 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: sedliště
to jarda
sorry měl jsem napsat- i kdybych měl přednost.
Chtěl jsem jen řict, že mužeš mít přednost jakou chceš
, ale je lepší uhnout i malýmu motoráku a sledovat co se děje kolem tebe.
Nikdy totiž neviš , kdo sedí ( spí za kormidlem) druhé lodě a pak nastaviješ svuj
krk. Ale to jsme zase u dobré námořni praxe.
p. s. když se ti podaři najet před ferru třeba v mlze, tak si to troubení pamatuješ
hodně dlouho
sorry měl jsem napsat- i kdybych měl přednost.

Chtěl jsem jen řict, že mužeš mít přednost jakou chceš
, ale je lepší uhnout i malýmu motoráku a sledovat co se děje kolem tebe.
Nikdy totiž neviš , kdo sedí ( spí za kormidlem) druhé lodě a pak nastaviješ svuj
krk. Ale to jsme zase u dobré námořni praxe.
p. s. když se ti podaři najet před ferru třeba v mlze, tak si to troubení pamatuješ
hodně dlouho
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Poslední zkušenost HR 2013. Velké lodě mění kurs včas a na velkou vzdálenost jesliže jsme byli na kolizním kurzu včetně Jadrolinie, pokud jsme měli přednost. Zejména v noci. Malé lodě, čti rekreační, ať už plachetnice nebo motorové maj Colreg na háku. A někteří vyloženě riskovali, odměnou byl vztyčený prostředníček. I když pravda, nestalo se nám to v případě českých nebo slovenský lodí/pronájmů. Rybářské lodě jsou kapitola sama pro sebe, ale většinou panuje vzájemná "úcta". Taky jsme potkali minolovku, za šera. To jeden opravdu znejistí.
Jestli není, kde nemá být.

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host