Stoupavost jachty

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř kvě 14, 2014 1:25 am

Ani se ti nedivím, tohle cituji ... při dotažení ráhna na střed byla hlavní nahoře opřená o sáling... snad ani jinak není možný.

A jestli jo, tak to nebyla plachta, ale kuchyňská zástěra mojí babičky!

Wlady
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » stř kvě 14, 2014 5:37 am

Vypada to ze jsi mel na hlavni plachte twist. Pokud chces stoupat co nejvice proti vetru tak rahno by melo byt v ose lodi. traweler ve stredu a otez maximalne dotazena. pokud to byla stara vytahana plachta tak se twistu nezbavis. ve vetru nad 15 uzlu je lepsi vytahanou plachtu zkusit zrefovat a k tomu adakvatne kosatku. Taky zalezi na zadnim stehu. pokud stoupas proti vetru mel by byt zadni steh vice napnuty. taky kosatka by mela byt napnuta a pritazena co nejvice k ose lodi. na zavodnich lodich k tomu slouzi lano z kladkou ktere otez pritahuje ke stredu lodi. z vytahanejma plachtama jsme si uzili na slomousnovy dost a dost a fakt je ten ze pri silnym vetru a vlnach lod odmitla stoupat. pak uz pomahalo jen refovat a bourkova kosatka. jirka tady narazil na topenantu, to je taky jedna z moznosti. to je prave ten twist. dobra plachta ma svuj profil a twist je pri stoupani nezadouci. pri poryvech se vypousti povolenim traveleru a ne oteze, prave kvuli twistu tedy zkrouceni. taky velmi zalezi na kormidelnikovy jakou si vybere taktiku. 40 stupnu u turisticke lodi je podle mne ostre na vitr a zaplat panbuh za to.
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » stř kvě 14, 2014 9:15 am

Baharis píše:Velká hovadina mě teď napadla :mad:

Měl jsi povolenou topenantu?

S topenantou nešlo moc laborovat - nebyla vytažená do kokpitu a na stěžni končilo lano uzlem za který byla zaražená v průvlaku do stěžně. Tuším, že to tak měli kvůli bimini - tj. ráhno šlo přitáhnout max tak, že bylo těsně nad ní. Navíc nám to jakkoliv dál povolovat přímo zakázala charterovka. Sakra, to bude vono - jak se s tím nedalo manipulovat tak jsem to pustil ze zřetele.
Příště jim to odvážu ... :gun:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř kvě 14, 2014 9:36 am

Je možné že si tak chránili bimini proti amatérům.

Ono to je tak, že s bimini až na vyjjímky nepluji. Zrovna teď jsem na lodi, kde je hlavaska hodně dlouhá. Takže sbalíme bimini, vytáhneme hlavasku, povolíme topenantu. Tíha ráhna, potažmo hlavní otěž nám vyšponuje zadní lík, ráhno máme až ve výši očí. O to větší pozor na halzu.
No a při balení postup obrácený. ;)
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř kvě 14, 2014 10:53 pm

Zřejmě to bude poslední dobou frekventovanější problém. Já to měl minule na B44 tak, že plachtit s bimini sice tak tak šlo, ale pokud jsem ho chtěl složit či rozložit, musel jsem ráhno přizvednout...

Wlady
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » čtv kvě 15, 2014 1:08 pm

Jezdil jsem samo bez bimini. S ní se snad dá jet jen na motor ... Složit šla jen když se ráhno vystrčilo mimo loď (bylo to jednodužší, než posílat někoho ke stěžni aby tahal za topenantu :-)
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » čtv kvě 15, 2014 1:17 pm

Jinak co te týče twistu, měl jsem nějak za to, že by neměl mít významný vliv na stoupavost, ale měl by snižovat klopný moment plachty za cenu nižšiho výkonu. Tj. že v silném a poryvovitém věteu mi pomůže právě to, když povolím kiking a umožním tak hlavní plachtě twist místo abych rovnou refoval. Ale u rolovací plachty to asi natolik zkurví profil, že to pak stoupat nebude.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » čtv kvě 15, 2014 4:01 pm

Čím dál víc se utvrzuji v původním dojmu, žes měl hlavní plachtu totálně špatně. Jako bys ji neměl.
Pouze na genu, bez hlavní plachty, stoupá loď mizerně.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 735
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 71
Bydliště: Metylovice

7Kiking

Příspěvekod Richard » čtv kvě 15, 2014 4:40 pm

Nečetl jsme sice celé vlákno a tak jsme možná mimo mísu, přesto: Při předobočních až ostře na vítr kiking příliš nepomůže (ať již při zploštění plachty, či při vydutí popř. Práci s twistem). Další možností je napětí předního líku plachty (výtah či cuningham-jestli to píši správně) V těchto polohách právě otěže (ty působí přes větší páku) a pozice otěžového vozíku udělají více práce s větším efektem. Pokud ovšem byla topenanta napevno, pak jsi mohl otěžemi i kikingem jen tam, kam ti dovolila (byla-li příliš utažená).
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Re: 7Kiking

Příspěvekod bozakafka » čtv kvě 15, 2014 7:44 pm

Richard píše:Nečetl jsme sice celé vlákno a tak jsme možná mimo mísu, přesto: Při předobočních až ostře na vítr kiking příliš nepomůže (ať již při zploštění plachty, či při vydutí popř. Práci s twistem). Další možností je napětí předního líku plachty (výtah či cuningham-jestli to píši správně) V těchto polohách právě otěže (ty působí přes větší páku) a pozice otěžového vozíku udělají více práce s větším efektem. Pokud ovšem byla topenanta napevno, pak jsi mohl otěžemi i kikingem jen tam, kam ti dovolila (byla-li příliš utažená).


Ano presne tak cuningham. Ten taky vyrazne zlepsi trim hlavni plachty. Kikr, pokud je plachta dotazena otezi rahna nema na twist vliv, pouze posiluje rahno. tedy jestli neplacam nesmysli. Nicmene opakuji ze pri stoupani proti vetru je dalsi dulezity faktor a to pritazeni zadniho stehu. tim se meni profil stezne a predniho liku kosatky :?
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » čtv kvě 15, 2014 7:46 pm

Refování do stěžně bude nešťastné taky v tom, že plachta při navíjení může mít tendenci
sesedat dolů. Topenanta je záškodník pro každého. :D
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv kvě 15, 2014 7:50 pm

kanic píše:Refování do stěžně bude nešťastné taky v tom, že plachta při navíjení může mít tendenci
sesedat dolů. Topenanta je záškodník pro každého. :D


Kdybych nedaval pres rahno tendu tak uz by sla davno dopr. A asi pujde protoze muzu pouzit vytah hlavni plachty. :? :? moderni doba :?
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » čtv kvě 15, 2014 9:34 pm

Jarda885 píše:Čím dál víc se utvrzuji v původním dojmu, žes měl hlavní plachtu totálně špatně. Jako bys ji neměl.
Pouze na genu, bez hlavní plachty, stoupá loď mizerně.

To je přesně to, co tu řeším :-). Přesně tak se to chovalo ... ale mám-li rolování do stěžně, pak jaksi nemám cunninghan a tím předpokládám ani možnost dopnutí výtahu. Oceanis co jsem měl neměla štelovatelný zadní stěh, takže prohnutí stěžně taky nemožné. Ale aby zadní lík neflutteroval, tak jsem ho musel dotáhnout - vyplývá mi z toho, že celý problém byla ta zafixovaná topenanta a závěr, že příště budu kašlat na zákaz charterovky ji odvázat,
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 421
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » pát kvě 16, 2014 6:51 am

Dopnutí výtahu je na rolovací hl. plachtě možné, samozřejmě po maximálním vyrolování. Cunningham a zadní stěh štelovatelný za plavby taky nepatří do standartu turistické charterové plachetnice. Zato uvolnění topenanty po vyrolování plachty a přiměřené dotažení kikingu by měl být základ ;)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát kvě 16, 2014 10:18 am

Angerthas píše:........ celý problém byla ta zafixovaná topenanta a závěr, že příště budu kašlat na zákaz charterovky ji odvázat,


Zákazu charterovky manipulovat s topenantou se divím.
Považuji to za naprosto běžnou manipulaci.
V kurzech učím nové adepty, že si musejí kontrolovat, aby po vytažení plachty měli topenantu vždy volnou. Pokud tak není, při dotahování kikingu se nemění profil plachty, ale přetahují se lana a může něco prasknout.

Souhlas s tím, co uvádí Bedrich...
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pát kvě 16, 2014 10:29 am

OT :sorry:
Jestli jste si toho všimli .... na polských lodích často topenenta není vůbec.
Na své lodičce dovezené z Polska jsem si ji taky dodělával.
Jak refují za plavby :o
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 763
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » pát kvě 16, 2014 12:00 pm

Zákaz odvazovat topenantu měl platit asi do vytažení hlavní plachty. Aby nechtěným povolením stopperu topenanty ráhno nespadlo někomu na hlavu, nebo na loď.

Jenom nevím jestli může při vytahané plachtě a povolené topenantě ráhno kolidovat s bimini? Že jako při halze nebo réčku by se ozvala rána?
Uživatelský avatar
Dub
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 15
Registrován: pát úno 11, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dub » pát kvě 16, 2014 3:43 pm

Omen píše:OT :sorry:
Jestli jste si toho všimli .... na polských lodích často topenenta není vůbec.
Na své lodičce dovezené z Polska jsem si ji taky dodělával.
Jak refují za plavby :o


Nejen na polských - my měli v záři 2012 od Gomar v Biogradu půjčenou Elan 444 Imp, r.v.2011. Klasická hlavaska. Tam topenanta taky nebyla vůbec. Ráhno viselo jen na Lazy Jacku... To se mi hrubě nelíbilo, a tak jsme pri sbalené hlavni plachtě používali jako topenantu výtah main sail .... Za ten týden jsme se stali naprostými experty v ovládani šeklu :-)
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob kvě 17, 2014 3:23 am

V tomhle případě bych nemíchal menší (případně starší typy) lodí s většími (novějšími typy). Ty druhé, včetně Elanu 444, mají prakticky vždy v místě kikingu i tu (snad) hydraulickou vzpěru ráhna, která vzpírá natolik zdatně, že tam je topenanta snad jen pro sichr. Osobně mám s nimi častěji opačný problém = ráhno se musí kikingem a otěží cíleně stahovat dolů, protože jinak má příliš ostrý úhel ve vztahu ke stěžni. A to nejen za plavby, ale i při rolování, protože jinak se hlavaska navine šikmo. Ale možná to časem trochu povolí a já měl jen kliku na nevyběhané typy, nevím. Nicméně ráhno fakt reálně visící jen na lenochovi se mi přeci jen nezdá, to by si snad ani kluci chorvatský nelajzli pustit na vodu...

to RACEK:

To není o tom, že by se při halze či réčku ozvala rána, ale o tom, že bimini může být někdy natolik vysoké, že prostě nelze dostat hlavasku do správné polohy (ráhno dostatečně dolů) pro jízdu, takže buď bimini + motor nebo plachty bez. Nicméně takhle by to asi z fabriky vyjet nemělo, to vypadá na nějakej bastl. Já osobně zažil na origo vybavený B44 jen nutnost přizvednout ráhno při roztahování/stahování bimini, protože ta kontrukce opisuje oblouk, ale plachtit "s" se sice natěsno, ale dalo.

Wlady
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » sob kvě 17, 2014 9:19 am

Wlady řekl bych že teď takové lodi z fabriky vyjíždějí, poptávka po hauseboatových plachetnicích díky charteru roste. Velmi smutně to na mě působí u konstrukčně kvalitních trupů, ať už rychlostně či ofshorově vyladěných. Požadavek přeplout na motor do konoby na ostrově, zřejmě nebude pouze chorvatská idea.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob kvě 17, 2014 3:24 pm

Njn, bohužel je docela dobře možné a zároveň taky velmi smutné, že můžeš mít pravdu...

Já se s blížícím důchodem trochu rozhlížím po lodní produkci, pro případ, že bych si přeci jen mohl splnit sen o podzimu života na moři a mám u toho pocit, že se současní lodni designéři dočista pomátli. :cry:

Wlady
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » ned kvě 18, 2014 11:07 am

Wlady píše:Ani se ti nedivím, tohle cituji ... při dotažení ráhna na střed byla hlavní nahoře opřená o sáling... snad ani jinak není možný.

A jestli jo, tak to nebyla plachta, ale kuchyňská zástěra mojí babičky!

Wlady


Wlady :)
To přece není možné aby se hlavní opírala o sáling když měl ráhno na střed :?
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 421
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » ned kvě 18, 2014 11:14 am

Když bude mít twist jak kornout na zmrzlinu, tak to možný je. :D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host