crash test

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 178
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

crash test

Příspěvekod rogix » úte črc 08, 2014 8:23 am

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1527
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte črc 08, 2014 8:44 am

Dobrý taran a dobrý kormidelníkův skok. Asi myslel, že to ohne těsně za "útočníky".
Uživatelský avatar
AliceKarch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 74
Registrován: úte led 15, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Andalsnes - Norwegian

re

Příspěvekod AliceKarch » úte črc 08, 2014 9:01 am

Jde nějak z toho poznat čí to byla chyba ? Jestli posádky lodi z které je to filmované nebo tak co taranovala.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 298
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 08, 2014 9:13 am

Podle mého názoru to byla jednoznačná chyba kormidelníka lodi s kamerou.
Jednak to švihnul těsně před příď druhé lodi a za druhé se po obratu dostal do role lodi, která musí dát přednost.
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » úte črc 08, 2014 9:14 am

myslím, že to je docela jasné, ne ? (na větru zprava, na větru zleva)
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 178
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte črc 08, 2014 9:22 am

pozna niekto regatove pravidla? mozno su tam nejake odlisnosti v prednosti
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1527
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte črc 08, 2014 9:36 am

podíval jsem se znovu. Původně jsem myslel, že chtěl po re odpadnout víc, "útočníky" minout levobokem a za nimi vyostřit. Ale to by musel točit o fous dřív. Takže nechápu ...
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 298
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 08, 2014 9:42 am

Asi podcenil rychlost druhé lodi. Nebo si myslel, že druhá loď obrátí taky.
Ale už můj otec mi říkával: „Myslet, znamená ho... vědět." :-)

P.S. Podíval jsem se ještě jednou. Je to blb. Po obratu bylo vidět, že kolize je jistá. Ještě byla chvíle, aby obrátil zpět. Ale on jen čuměl.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1411
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte črc 08, 2014 10:03 am

lynx píše:.......
Jednak to švihnul těsně před příď druhé lodi a za druhé se po obratu dostal do role lodi, která musí dát přednost.


Na regatě si může dovolit projet těsně před přídí druhé lodě, ale nesmí do kolize.
Pravidlo přednosti plachty vlevo platí.

Podle mne jednoznačná chyba lodě s kamerou.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 298
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 08, 2014 10:11 am

Jarda885 píše:Na regatě si může dovolit projet těsně před přídí druhé lodě, ale nesmí do kolize.

Souhlasím, ale z pohledu kamery je kolize jasná.
Mírně by ho omlouvalo jen to, kdyby bezprostředně dál byla mělčina. Pak měl ovšem obracet dřív.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 178
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte črc 08, 2014 11:14 am

tak som nasiel vyjadrenie kormidelnika:
obe lode zacali obrat naraz takze na zaciatku obratu o sebe nevedeli
podla jeho vyjadrenia bola chybou prave snaha o zastavenie obratu, ak by ho dokoncili, pripadne tocili doprava tesne pred narazom dopadlo by to lepsie
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 298
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 08, 2014 11:39 am

rogix píše:tak som nasiel vyjadrenie kormidelnika

Můžeš, prosím, dát odkaz? Dík.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 178
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte črc 08, 2014 11:56 am

je to na facebooku ako public, tak snad mozem:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10200488779652742
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 705
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » úte črc 08, 2014 12:11 pm

to je teda odvaha, mě by stačila ostuda před ostatními z regaty, ale ještě to dát na ksichtoknihu,aby mi do toho kecali Rusáci a Němci :?
já bych na to koule neměl
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 298
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte črc 08, 2014 12:32 pm

Děkuji za odkaz – velmi poučná diskuze.
Jen mi nejde do hlavy, jak mohl Miro nevidět loď, když se několikrát díval a plachty měl v té době na druhé straně.
Nezní následující jako výmluvy?

„Čiže neplánoval som preraziť si cestu cez flotilu nasrdených lodí, ani nemám samovražedné sklony. Pravidlá poznám (aspoň niektoré), slepý nie som (aspoň si to myslím), o nesprávnom odhade to nie je a vypité som nemal (snažil som sa teraz zodpovedať všetky otázky). Jednoducho - malé športové nešťastie."

Takže ne nepozornost, ne riskování, ne neznalost, ne špatný odhad... ale nešťastie. Já nic, to samo.
Neštěstí je potkávat na moři podobné lidi.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 178
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte črc 08, 2014 12:42 pm

z toho videa sa zda ze pozeral doprava viackrat, potom zacal obrat a v tom momente mu tam necakane zacala robit obrat ta druha lod, ked sa pozrel znovu, uz tam bola
Uživatelský avatar
Jano
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 24
Registrován: stř bře 14, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jano » úte črc 08, 2014 12:46 pm

Z mého pohledu jednoznačně chyba lodě s kamerou - loď na pravoboku sice možná jela původně na vítr z levoboku, ale obrat dokončila dříve - plachty nabrali vítr, takže pravděpodobně i obrat zahájila dříve. Podle síly větru se nezdálo, že by měli rychlost tak-tak na obrat a teda i v momentě plavby proti větru (když už musel být obrat druhú lodě jasný) bylo možné otočit zpět doleva a získat tím podstatně více času na řešení situace. Tvrzení z diskuze, že obrat musel býti dokončen se mi zdá nepravdivé.

Podle mně kapitán lodě s kamerou chtěl podjet loď na pravoboku, ale nesledoval, že taky dělá obrat, čímž spomalila a dostali se do kolizního kurzu...

Zajímalo by mně ale, jak se řeší situace, kdy lodě plují vedle sebe a jedna z nich zahájí manévr, který vede ke kolizi - v momentě kolize je v právu jízdy, ale z časového hlediska již druhá loď nestihne reagovat...? Na kurzu nám vtloukali do hlavy, že na vodě při vyšetřování zkoumají činnosti obou kapitánů ve smyslu - "Co jsi udělal proto, abys zabránil srážce?"
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » úte črc 08, 2014 1:51 pm

cast viny bola podla mojho sukromneho skromneho nazoru bezpochyby aj na lodi bez kamery - stacil relativne maly pohyb kormidlom dolava a mohol kapitanovi lodi s kamerou dostatocne kvalitne vynadat cez svoj reling a jeho zrkadlo...

ale samozrejme bezpochyby vacsia cast viny je na kapitanovi lode s kamerou. proste si lod bez kamery nevsimol dostatocne skoro.
Uživatelský avatar
Jano
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 24
Registrován: stř bře 14, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jano » úte črc 08, 2014 3:29 pm

Můj odhad je, že druhá loď začala obrat dříve a ani po něm nemusel být kurs kolizní, ale asi mohla naznačit manévr a předvídat, že to lodi s kamerou nevýjde vystoupat na bojku... ohledně vyhnutí, dle záběrů to vypadá, že točili plnou doleva a rychleji odpadat nešlo - chtělo by to jiný úhel pohledu na obě lodě...
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » úte črc 08, 2014 3:38 pm

Mám podezření, že v daném okamžiku šlo o taktický manévr spočívající v kopírování soupeře nacházející ho se za lodí. Kormidelník když viděl, že loď za ním dělá obrat, udělal ho také, jenže ho ho udělal dost pozdě a relativně pomalu. Že by o lodi nevěděl se mi nezdá, neb po obratu ji měl vpravo před sebou. Před obratem ji tedy musel mít mírně za sebou. Řekl bych, že kalkuloval s tím, že to stihne. Při obratu, proti větru, zjistil že to špatně odhadl a začal točit na druhou stranu čímž loď definitivně zastavil. Soupeř taky ovšem moc pozor nedával, když viděl hrozící kolizi mohl (teoreticky) srážce zabránit. Prakticky to byl docela fofr a je těžké v takové chvíli správně rozhodnout a ještě něco udělat.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 625
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod martinptacek » úte črc 08, 2014 4:03 pm

co jsem tak hrál virtual skipper a koukal na pohár Ameriky, tak i kdyby loď zprava jen nazančila úhybnej mánévr tak je to penalta jak vyšitá. Si je chtěl vychutnat tak do nich trochu strčil
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 417
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » úte črc 08, 2014 4:10 pm

to rogix "pozna niekto regatove pravidla?"
Na stránkách Českého svazu jachtingu ke stažení pod: ZPJ_2013-2016_2P.pdf
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 417
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » úte črc 08, 2014 4:33 pm

Vinu lodi s kamerou asi nikdo neodpáře. Loď vpravo mohla prudce vyostřit (za cenu ztráty rychlosti) s rizikem kontaktu boky v zadní části (téměř neškodné),. ale zvolil asi projetí těsně za zádí. Jenže v tom zabrala genua a do zádi lodě s kamerou chyběl ještě metr. Můj dojem.
Na dohled bójí bývá těsno, adrenalin stoupá. :!: :)
david
moderátor
Příspěvky: 5201
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 137
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte črc 08, 2014 4:53 pm

můj dojem je, že kdyby ti přeskakovači plavali na svých vlastních lodích, k taranu by nedošlo.
aneb pos... to oba. Kde je chování se podle dobré námořní praxe?

(skip - přeskakovat => skipper - přeskakovač, rozumí se z půjčené na půjčenou loď)
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 178
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte črc 08, 2014 6:42 pm

a co tak standartny vyhybaci manever ked obidvaja maju tocit doprava?
kameraman by dokoncil svoj obrat a sused by mu k tomu doprial viac miesta
celna zrazka by predpokladam nebola v jeho zaujme

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti