Plavba ve vleku a vlečení

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Plavba ve vleku a vlečení

Příspěvekod david » čtv črc 31, 2014 9:04 pm

Protože se nudím, v tomhle teplým počasí, napadaj mně všelijaký myšlenky. Jedna z nich je, že se tu, pokud vím, nikdy neprobíral vlek a vlečení. Zdánlivě se jedná o trivialitu. Pouze zdánlivě.
Vlek i vlečení poskytuje mnoho možností dostat se do průšvihu, jak se svou lodí, tak s tou druhou.
Zkusím něco popsat:
Že háže lano vlečená loď je pravidlo. Lano by mělo být dostatečně dlouhé, aby vlečená loď nebyla ve výhozu vrtule. Pokud možno plovoucí – aby si ho někdo nenamotal, a ne moc pružné, protože prasklé lano dokáže pěkně potlouct, i oko vyrazit.

Vlekoucí loď musí zpomalit či zastavit, po přebrání lana velmi zvolna přidat až do napnutí lana. Pokud přebírá lano za plavby, nesmí je uvázat hned „natvrdo“, ale popouštět, až se vlečená loď rozjede. Opak vede k vytržení vazáků, prasknutí lana či pádu někoho z lodí rychlou a nečekanou akcelerací nebo decelerací.

Popouštět lano zásadně přes vazák, ne z ruky!

Na vlečné lodi je někdo, kdo neustále sleduje co se vzadu děje. Ne, že naložím plnej kotel a ti vzadu ať dělaj, co umí.

Pokud je čas se na vlečné lodi připravit, je velmi vhodné nevázat vlečné lano za jeden boční vazák, ale na pomocné lano do „V“ mezi oběma zadními vazáky, na kterém je kladka, nebo aspoň karabina. Výrazně to zlepší manévrování. Tohle „V“ nesmí sahat až do vody, nebo pod dno lodi – nebezpečí namotání, zaháknutí za nohu, kormidlo apod.

Pokud už musíte vléct za jeden boční vazák, dobře si rozmyslete, který to bude. Např. budete-li chtít někoho vytáhnout z komory a stojíte oba na pravé straně, musíte vázat na levý. V opačném případě vás bude lano stále stáčet přídí ke zdi komory a kormidlo to neukormidluje. Navíc potáhnete po zdi i toho vlečeného.
Vlečení za jeden vazák stále stáčí loď k jedné straně a naopak na tu opačnou se jí vůbec nechce. Mimoto zvedne spotřebu.

Vyvážení vlečené lodě:
Dá se říct, že vždy by měla mít těžiště vzadu, bez ohledu na tvar dna. Důvod je prostý. Zatížená záď vede stopu a odlehčená příď snadno sleduje směr vlečného lana. V opačném případě těžká příď sice taky vede stopu, ale lehká záď ji má snahu „předhonit“ - vytočí se do strany, tím se celá loď dostane k vlečnému lanu bokem, příď se ještě víc zanoří a když neuletí vazák nebo nepraskne lano, je to o první půlce eskymáka. Je to situace, kterou řeší pouze okamžité snížení rychlosti vlečné lodi – pokud to je vůbec možné – rozjetá MN nebo tlačák, no ani já, díky setrvačnosti tak rychle rychlost nesnížíme. Druhá možnost je nůž, no spíš ta první. Od určitého momentu to už ukormidlovat to nejde.

Takže např. posádka dřepí vždy vzadu, nikoli na přídi s nohama ve vodě.

Tohle se může stát snadno s téměř každou lodí, kánoí počínaje – ty zvlášť, přes rybářské pramice po motoráky s přívěšákem a plachetnice. Malinko líp jsou na to motoráky s vestavěným motorem vzadu. Ty obvykle noří vzadu víc i s posádku sedící vpředu u řízení. Ale zase noha nic moc nekormidluje.

Oblouky je potřeba víc nadjet a vytáčet, nikoli říznout, jinak může být vlečené loď na břehu, nebo se prověsí vlečné lano a následne trhne - kdo na vodě lyžuje zná to jistě dobře.

Když už jste zdárně dovlekli, při přistávání je nutno snižovat rychlost pomalu tak, aby lano bylo stále trochu napnuté a vlečenou loď vedlo, jinak je bez dobrého kormidla a kormidelníka opět hned napříč. Po dostatečném zpomalení je potřeba lano ručně dobírat z vlečené lodi.

Pokud vás vlečená loď stále dojíždí a je už nebezpečně blízko, dá se přibrzdit krátkým prudším přidáním, ale to chce trochu víc tréningu a dobrý odhad kolik „naložit“.

Pokud to náhodou někoho zaujalo, příště můžem probrat vlečení na boku.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1756
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv črc 31, 2014 9:49 pm

Paráda, zas je člověk o něco chytřejší. Za to vlečení na boku se přimlouvám. Díky
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » čtv črc 31, 2014 10:04 pm

Ahoj David
Aj mňa táto téma zaujala, až moc.
Na fóre sa to ešte nepreberalo.. a môže to, kade komu pomôcť...
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » čtv črc 31, 2014 10:19 pm

Děkuji a přimlouvám se za pokračování.

Ještě bych snad dodal, že je dobré, pokud každý zná maximální rychlost své lodě, případně rychlost trupu umí spočítat. Tato informace by ze strany vlečeného měla být předána a hlídána. Jinak dojde k zanořování přídě.

Např. menší plachetnice může mít maximálku 6,5 - 7,5 knots, tedy 13 - 15 km/h a silnější plavidlo typu remorkér, případně silnější motorák tuto rychlost hravě překročí.
david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv črc 31, 2014 10:51 pm

Moje zkušenost před mnoha lety na kamarádově lodi ve vleku z Niegrippu do Magdeburgu bylo docela jiná.

Plachetnice typ Corona, asi 9m dl. Za MN 1101 - jako dnes si to pamatuju. Trochu jsme je vyhecovali, tak nám předvedli, jak jim to plave. Vzali nás na laně 19km/h. Po lodi se chodilo k přídi do kopce, voda za zrcadlem utržená jak v kluzu, kormidelní pína se jen chvěla a hnout s ní nešlo. 18mm lano se změnilo v ocelovej prut a dalo by se po něm chodit, jen mít tu balanční tyč.
V Mgd. naštěstí vzali vlečnej člun a bylo po závodech. Pak se přiznali, že při měření nové lodi chodila na Střekově 22km/h

A co jsem já tahal, a že se toho natahal, nikdo nešel přídí pod vodu. Ale stalo se, že ze švertkasny stříkala voda až na strop, to jo.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » čtv črc 31, 2014 11:07 pm

Rozhodně. Praxe je přesvědčivější než nějaká teorie. Jen jsem to někde načetl z důvěryhodného zdroje a už to mám prostě zafixováno.
Nevím, zda přímo RYA nebo něco podobného. Je dost možné, že jde pouze o oblast moře. tam by se na vlnách jen tak plachetnice do skluzu nedostala. Asi tedy motám dvě věci dohromady.
david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv črc 31, 2014 11:18 pm

Ano, pokud by byly takové vlny, že je vlečená loď nestačí kopírovat, pak bys jí vlnou protáh a udělal z ní ponorku. To sedí, jsem spíš řekoplavec a tohle mi nedošlo.

Vlečení na moři větších vlnách je podstatně složitější, hlavně tím, ža se mění rychlost a odpor obou lodí a je tedy potřeba na vlečné lodi korigovat rychlost "z kopce do kopce", aby nedocházelo k prověšení lana a následně k jeho přetržení nebo naopak zamotání do vlečené lodi.
Uživatelský avatar
Finn
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » pát srp 01, 2014 7:39 am

Jo, dobrý téma Davide, vlečení může potkat každého, jako i mně na Wisle, tak bych ještě dodal, že pokud se vleče motorák s přívěsákem bez kormidla, tak někdo kdo dřepí vzadu u zrcadla na vlečené lodi by měl mít v ruce pádlo místo kormidla a udržovat směr.
Uživatelský avatar
kkruska
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: čtv kvě 11, 2006 1:14 pm
Reputace: 6
Bydliště: Brandýs nad Labem - Avar Vento 26 "Cetus"
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kkruska » pát srp 01, 2014 9:17 am

Skvěle Davide, jen bych ještě dodal, že vlečená loď musí nést na viditelném místě žlutý balón o minimálním průměru 60 cm.
Možná by se i vyplatilo mít sebou i žlutý válec s výškou minim. 80 cm a min.průměrem 50 cm, ( dva kruhy a látka utvoří dobře skladný válec ;) ) který pak musí nést loď která vleče...Bylo by hloupé si stopnout loď co bude ochotná vléci a třeba nemůžou najít, nebo nemají žlutý válec ... je to tak Davide ?
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pát srp 01, 2014 10:22 am

Tema dobry, bocni sestava me taky zajima, o to nic. Ale jeste vic by me zajimalo tlaceni, coz tu bylo obcas zminovany. Jak to zaridit, cim si lod vybavit aby to bylo vubec mozny(na zadi je obvykle kormidlo nebo privesak), jak je to vlastne z hlediska RPB, pac se priznam, ze maly plavidlo+maly plavidlo sem z nej moc nepochopil(jaky svetla, jaky balony, je to potreba, neni to potreba...), zkusenosti od nekoho, kdo to uz vyskousel a tak dale...
david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát srp 01, 2014 6:45 pm

kkruska píše:Skvěle Davide, jen bych ještě dodal, že vlečená loď musí nést na viditelném místě žlutý balón o minimálním průměru 60 cm.
Možná by se i vyplatilo mít sebou i žlutý válec s výškou minim. 80 cm a min.průměrem 50 cm, ( dva kruhy a látka utvoří dobře skladný válec ;) ) který pak musí nést loď která vleče...Bylo by hloupé si stopnout loď co bude ochotná vléci a třeba nemůžou najít, nebo nemají žlutý válec ... je to tak Davide ?


nevím, že by nějaký předpis tohle předepisoval. max. se na vlečné lodi má dát vlajka malého plavidla nad 7m

jiné než malé mají: žlutej sud s černými rantly je vlečná loď a na vleku žlutý balón, navíc mám pocit, že jen na poslední lodi sestavy
Naposledy upravil(a) david dne sob srp 02, 2014 7:41 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát srp 01, 2014 11:33 pm

to David: Taky se přimlouvám za pokračování na téma "boční vlečení"

to err: Promiň, ale vztah rychlosti a zanořování přídě/zádě máš poněkud nepřesně. Se stoupající rychlostí lodě se zvětšuje amplituda a prodlužuje délka příďové vlny, vzniklé vytlačováním vodní masy přední částí trupu až do stavu, kdy se loď veze jen na jedné vlně, přičemž příď je zvednuta jejím vrcholem a záď se propadá do jejího důlu. Je to přesně ten stav, který jsme zvyklí vídat u kluzáků těsně před tím než přejdou do kluzu.

Z logiky věci je zřejmé, že (zjednodušeně řečeno) čím kratší je vodoryska, tím dříve (při nižší rychlosti ... viz zde již rovněž zmíněná kontrukční rychlost trupu) tento jev nastane. A z principu je zcela lhostejné, na jaké vodě či kapalině to budeme zkoušet.

Nerozporuji, že by na silně zvlněné hladině mohla velká, výkonná a rychle jedoucí vlečná loď nějakého prcka vlnou "protáhnout", ale v tom případě by se jednalo o souhru několika "náhodných" veličin a nikoli o přímou závislost (funkci rychlosti), jako v prvním případě.

Wlady
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 636
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 20
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » sob srp 02, 2014 1:22 pm

Chtěl bych jen dodat něco k opravdu malým lodím (jestli to ještě považovat za loď ) - mám na mysli nafukovací čluny používané na plachetnicích coby záchranné čluny k běžným plachetnicím. Čili malé nafukovací čluny délky cca 1,5 - 2 m. Ne každý si k nim bere přívěsný motor, ne vždy je motor zcela funkční a nebo prostě jen dojde benzín. A fouká vítr a pádlem máte co dělat doplout vůbec k "mateřské" lodi na kotvě nebo na bóji ...
A teď se objeví někdo s větším třeba nafukovacím člunem s pevnou podlahou a podobně, motor třeba 25 nebo 50 k - a v dobré víře vám pomoct vás vezmou do vleku - a je o problém postaráno.
Ten, kdo vleče, zde skutečně musí mít rozum a vléct takový malý nafukovací člun (zejména obsazený třeba třemi lidmi a nákupem) jen na volnoběh. Jinak se příď obsazeného gumáku zanoří, příďová vlna jej zaleje a posádka přijde o mobily, nákup, foťáky a podobně, pokud je nemají vodotěsné.
Ten, kdo se takto nechá vléci, by měl nejprve poučit vlečnou loď, že musí jet skutečně pomalu, jinak vlek raději nebrat. Mám to z vlastní zkušenosti před pár lety, tohle není teorie.

Pavel.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob srp 02, 2014 4:15 pm

To co jsem popisoval není jen teorie, ale i praxe. Nicméně to samozřejmě platí pro tzv. výtlačné a s určitou korekcí i polovýtlačné trupy, což není případ běžného gumáku, který má trup kluzákového typu = široká plochá záď s velkým potencionálním výtlakem, který nedovolí její extrémní zanoření do důlu vlastní příďové vlny (což se právě děje u výtlačných trupů), ale naopak umožní (samozřejmě jen s dostatečně výkonným pohonem) vyjet "do kopce na ní" a začít klouzat. To je, zjednodušeně řečeno, ten základní rozdíl mezi výtlačným a kluzákovým trupem.

Pokud by byl takový gumový prcek jen optimálně zatížen a vlečen po absolutně klidné hladině, měl by v pohodě přejít do kluzu, obdobně, jako když na něm s přiměřeným pohnem pojedeš sám. I když asi není vyloučeno, že by tah lana ukotveného na vlečném člunu nízko (zejméne pokud by bylo krátké) nedovolil zvednutí přídě kterým kluz začíná, ta by začala hrnout a nabírat vodu atd. Ale to už jsou opravdu jen teorie.

Znám to z praxe sám velmi dobře. Bajbóty nesou povětšině daleko více než povolenou zátěž, jsou zanořené do poloviny plováků a pak se i nízká (vlastní) příďová vlnka přelévá přes příď (o případném vlnění moře nemluvě) a je vymalováno. Ale v tomhle případě se příčina problému jmenuje přetížení, případně špatné rozložení hmotnosti a nikoli hydrodynamické vlastnosti trupu, které jsem se ve svém příspěvku snažil popsat já.

Wlady
david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob srp 02, 2014 10:02 pm

Pavel63 píše:Chtěl bych jen dodat něco k opravdu malým lodím (jestli to ještě považovat za loď ) - mám na mysli nafukovací čluny používané na plachetnicích coby záchranné čluny k běžným plachetnicím. Čili malé nafukovací čluny délky cca 1,5 - 2 m. Ne každý si k nim bere přívěsný motor, ne vždy je motor zcela funkční a nebo prostě jen dojde benzín. A fouká vítr a pádlem máte co dělat doplout vůbec k "mateřské" lodi na kotvě nebo na bóji ...
A teď se objeví někdo s větším třeba nafukovacím člunem s pevnou podlahou a podobně, motor třeba 25 nebo 50 k - a v dobré víře vám pomoct vás vezmou do vleku - a je o problém postaráno.
Ten, kdo vleče, zde skutečně musí mít rozum a vléct takový malý nafukovací člun (zejména obsazený třeba třemi lidmi a nákupem) jen na volnoběh. Jinak se příď obsazeného gumáku zanoří, příďová vlna jej zaleje a posádka přijde o mobily, nákup, foťáky a podobně, pokud je nemají vodotěsné.
Ten, kdo se takto nechá vléci, by měl nejprve poučit vlečnou loď, že musí jet skutečně pomalu, jinak vlek raději nebrat. Mám to z vlastní zkušenosti před pár lety, tohle není teorie.

Pavel.


malé nafukovací čluny, zvláště ty, co nemají nafukovací dno / kýl a klasické zrcadlo, mají neuvěřitelný odpor, přicucnou se k hladině a jsou spíš k přetržení než vlečení. Na to velký pozor!!!

ty je lepší hodit na palubu i s posádkou, zvláště ženskou :lol:
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » sob srp 02, 2014 10:44 pm

K tomu vlečeniu chcem pre výstrahu všetkým dodať, že keď vlečiete malý gumáčik (2,3 m) na väčšej lodi, tak ho vlečte podľa možností nie na dlhom lane !!!
Môj gumák, sa mi nechce počas premiestnenia z miesta na miesto stále vyťahovať na( žeriavček) tak ho stále vlečiem za loďou, alebo priviazaný vedľa lode, bez posádky.
Ak je gumák na dlhom lane za loďou a máte na gumáku prívesný motor, hrozí pri silnom vetre podfuknutiu gumáku, a prevráteniu!
Minule pri silonom vetre sa mi to skoro stalo. :(
Ak je gumák vyviazaný k boku lode (na dlhom lane) tak sa môže stať to čo dneska mne.
Pri výjazde z prístavu so mal gumáčik prikapčaný k boku lode a pri príchode na Dunaj som trocha musel ísť dole prúdom (zozadu pofukoval vietor a dnes prúd Dunaja bol silnejší ako inokedy).
Keď so bol v dostatočnej vzdialenosti od prístavu tak som ostro zatočil proti prúdu.
Zrazu som zacítil že loď trocha spomalila. Ja som si myslel že sa na propeler namotali vodné rastliny, ktorých je v prístave hromada.
Oproti mne išli chalani na člne a ukazujú pred moju loď. Vyradil som rýchlosť a išiel som sa pozrieť na predok lode
No nebola to tráva ako som si myslel, ale môj gumáčik.
Vietor a prúd ho zaniesol pred moju loď a ja som ju tlačil pred sebou ako buldozér.
Na tom by nebolo nič tragické, ale ten gumáčik bol hore brkom !!! :cry: :cry: :cry:
Samozrejme aj s motorom Honda 5 Hp.
Rýchlo som čln vytiahol a otočil. Samozrejme za potlesku množstva divákov, ktorý z terasy reštaurácie na mňa, škodoradostne čumeli !
Ponaučenie pre mňa a možno aj druhých.....

Teraz idem na fóre študovať čo s utopeným motorom !!!
david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob srp 02, 2014 11:50 pm

Dedko, někdy je dobrý se kouknout před příď. :lol:
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » ned srp 03, 2014 12:17 am

Však som sa kukol :cry: :cry: :cry:
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » ned srp 03, 2014 12:26 am

Popravdě řečeno, já považuji tahání gumáku za lodí za barbarství (Dedko nic ve zlém). David má totiž absolutní pravdu. Před mnoha lety jsem jako úplný začátečník po vzoru jiných táhl prázdný člun za lodí (plachetnicí, cca 6kn) a byl to právě Zodiac Cadet 265 s obyčejnou plochou rolovací podlahou. Chtěl jsem za jízdy zkrátit vlečné lano a byl neobyčejně překvapen, jak obrovský odpor jsem musel překonávat! Takže když pominu nepochybnou ztrátu rychlosti vlečné lodě, tak mi vadí i naprosto zbytečné namáhání materiálu v místě vlečných ok. Možná bych to připustil u člunu s laminátovým dnem (menší odpor a oko upevněné v laminátu).

Takže od té doby, snad krom kratičkých přejezdů typu ze zátoky do zátoky, jen na klidné vodě a velmi pomalu, jej vždy vyzvedávám na palubu.

Wlady
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 755
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » pát srp 08, 2014 7:22 pm

To mi připomíná jak jsem na prvním jarním srazu plul s Alffou v bočně svázané sestavě z Dolánek do Nelahozevse.Tehdy jsem měl Albatrose-6m Kajutovku s 8HP čtyřtaktem.Tak si pluju chci zatočit doleva,lodě se trochu stočily a najednou plují zase doprava.Tak tedy zatočím víc a nic-zase doprava přidám plyn a dám plnej levej a lodičky stále doprava.Kouknu doleva na Alffu a on má na plachetce vytočené kormidlo doleva.On kormidelní knihu jako desku u stolu,a tak na něj hulákám když tě táhnu tak poplujeme kam chci já ne kam chceš ty.On nato povídá že se mu napravo voda líbí víc.Povídám je tam mělko já jsem tam škrtnul vrtulí natož ty s ponorem 1,2m.No a najednou mi šlo zatočit kam jsem chtěl.Při přistávání k molu jsme ale museli kormidlovat oba dohromady.Jeho plachetka byla asi dvakrát těžší a asi o dva metry delší.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti