Kotvení v marině a opouštění mariny - zkušenosti

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » úte pro 30, 2014 5:59 pm

Díky všem za rady. Pomalu si to zesumarizovávám a porovnávám s tím, co jsem zažil.
S názorem, že pokud budu jezdit jednou dvakrát do roka, se to nenaučím pořádně, tak nějak smutně souhlasím. Ale co jiného zbývá m
Je jasné, že rady nestačí a musím si to zažít, ale vždy před tím manévrem jsem se to snažil celé dopředu vymyslet. Hlavně při odplouvání. U kotvení je horší, že člověk neví, do čeho jde, pokud to tam nezná.

Každopádně chci takhle cestovat dále a rád bych časem vyrazil na nějakou exotiku - Seychely,BVI nebo obecně Karibik. Ale na to člověk potřebuje víc zkušeností. předatavoval jsem si příští rok ještě Chorvatsko, naplout další míle a pak 2016 udělat další stupeň kurzu Rya, po kterém bych měl zvládat noční plavby a mohl bych opustit pobřežní linii. Sice teď nejsem vázán nějakou vzdáleností od pobřeží, ale delší plavby omezuje nemožnost plutí v noci. I když při představě plavbě ja otevřeném moři, mám trošku mravenčení :) zvlášť kdybych měl rodinu na palubě :))
Teď když přicházela bouřka, zvedal se vítr i vlny, tak jsem si nehrál na hrdinu, stáhnul plachty a zamířil s motorem mezi ostrovy a uklidil se do bezpečí :))

A ještě jedno ponaučení pro mně. Příště jakmile vyjedu z maríny, najdu si co nejdřív kousek prázdného mola a budu zkoušet parkování, trefit se ke konkrétnímu bodu atd. Teď jsem to zkoušel na moři a tam je to dost zkreslené.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 539
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » úte pro 30, 2014 8:11 pm

No doma můžeš trénovat další důležité dovednosti. To je počasí. Výborná věc na hory nebo při práci venku. A taky navigace. Spousta lidi má problémy se základy jako je zadání GPS souřadnic do navigace, práce s mapou kompasem.
Lakomec

RYA

Příspěvekod Lakomec » úte pro 30, 2014 9:13 pm

prettoriáne, kdy a kde jsi dělal kurz RYA?
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Re: RYA

Příspěvekod prettorian » úte pro 30, 2014 9:16 pm

Lakomec píše:prettoriáne, kdy a kdy jsi dělal kurz RYA?


V září a v září 2013. A vyjížděli jsme z Kaštely :)
Lakomec

Kde kde

Příspěvekod Lakomec » úte pro 30, 2014 9:18 pm

Než jsi odepsal jsem to opravil. A instruktor? Národnost?
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Re: Kde kde

Příspěvekod prettorian » úte pro 30, 2014 9:19 pm

Lakomec píše:Než jsi odepsal jsem to opravil. A instruktor? Národnost?

Mišo Andel to Slovenska. Super kluk! Jeho klid a vytrvalost obdivuji dodnes.
Lakomec

RYA

Příspěvekod Lakomec » úte pro 30, 2014 9:26 pm

Děkuji za informaci, tím se mi dost věci vyjasnilo. Měj se
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Re: RYA

Příspěvekod prettorian » úte pro 30, 2014 9:31 pm

Lakomec píše:Děkuji za informaci, tím se mi dost věci vyjasnilo. Měj se


Nevím, co to má znamenat, ale ok.
Lakomec

RYA

Příspěvekod Lakomec » úte pro 30, 2014 11:15 pm

to prettorian:
Nic to neznamená. Pár věci z diskuze mě zaujalo a myslím, že jsem si to díky odpovědím vysvětlil.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát led 02, 2015 3:25 pm

V tomto vlákně to ještě není.

Při couvání ve velkém větru je lépe rozdělit na různé časové okamžiky
- zrychlování lodě /udržování rychlosti se zapnutým šroubem na zpětný chod
- zatáčení lodě s motorem na neutrál, tedy bez točící se vrtule.

Couvající loď s dostatečně velkou rychlostí bez točící se vrtule mnohem lépe zatáčí, mnohem lépe reaguje na pohyb kormidla.

Jinými slovy.
Buď mám zařazenou zpátečku, nabírám rychlost a snažím se loď držet rovně, nebo koriguji směr s motorem na volnoběh.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát led 02, 2015 3:34 pm

To zní zajímavě (i logicky). Máš to vyzkoušené?
A asi to platí spíš pro větší lodi, které mají při stejné rychlosti větší hybnost, tedy větší setrvačnost, že?
I když mě napadá, že i na zpětný chod bude vrtule zádi při zatáčení na jednu stranu pomáhat, ne?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát led 02, 2015 3:39 pm

Souhlas Jardo. Vždy říkám že je lepší před počátkem zatáčení vyřadit. A mít samozřejmě rychlost odpovídající podmínkám.
Ještě bych doplnil že při couvání proti silnému větru je problematické, někdy až téměř nemožné, zabočit do stání. :(

Po větru naopak počítat s nebývalým přetočením. Raději se co nejrychleji schovat a opřít se o sousední loď. Pokud je na mole více místa, najíždět do stání i s 45° rezervou na dotočení. Než se podaří zafixovat mooring, stejně se příď často dostane pod vítr.

EDIT: Říkám to od samého počátku, že loď vhodná pro námořní jachting začíná na čtyřiceti stopách!!! ;) :D
Naposledy upravil(a) Anonym dne pát led 02, 2015 3:44 pm, celkem upraveno 1 x.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát led 02, 2015 3:43 pm

Erase...
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát led 02, 2015 3:51 pm

Lynxi mám to mnohokkrát vyzkoušeno.

Pomoc motoru při zatáčení platí pro závěsný motor, kdy natáčíš vrtuli.

Na "dospělých" lodích s centrálním motorem a vrtulí vždy loď bez točící se vrtule zatáčí lépe.

Podmínkou je dostatečná rychlost.
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » pát led 02, 2015 3:56 pm

Jarda885 píše:Lynxi mám to mnohokkrát vyzkoušeno.

Pomoc motoru při zatáčení platí pro závěsný motor, kdy natáčíš vrtuli.

Na "dospělých" lodích s centrálním motorem a vrtulí vždy loď bez točící se vrtule zatáčí lépe.

Podmínkou je dostatečná rychlost.


To je zajímavý a když si to zpětně přehrávám, tak je to fakt. díky za info. Ono nejdéle trvá tu loď na zpátečku rozjet. Pak když vyřadím a zase přidám zpátečku, tak se už rychle vrátím na původní rychlost.

Samozřejmě při couvání s větrem do přídě lodi se to koriguje (směr) mnohem hůře.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát led 02, 2015 4:00 pm

prettorian píše:...

Samozřejmě při couvání s větrem do přídě lodi se to koriguje (směr) mnohem hůře.


Vyšší rychlost lodě pomáhá držet směr.
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » pát led 02, 2015 4:04 pm

Jarda885 píše:
prettorian píše:...

Samozřejmě při couvání s větrem do přídě lodi se to koriguje (směr) mnohem hůře.


Vyšší rychlost lodě pomáhá držet směr.


To ano, já jen že když foukne hodně do špice, tak díky poměrně malému ponoru přídě je náchylnější na utíkání do boku.
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » pát led 02, 2015 4:40 pm

Jarda885 píše:
prettorian píše:...

Samozřejmě při couvání s větrem do přídě lodi se to koriguje (směr) mnohem hůře.


Vyšší rychlost lodě pomáhá držet směr.


To ano, já jen že když foukne hodně do špice, tak díky poměrně malému ponoru přídě je náchylnější na utíkání do boku.

Edit: sorráč, iPad mi po otevření prohlížeče znovu načetl poslední stránku.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát led 02, 2015 10:27 pm

Už jsem to tu kdysi někde psal, ale už léta to dělám stejně jako Jarda. A to nejen při couvání, ale v "neznámém", potenciálně omezeném prostoru i při pohybu v před. Kromě lepší manévrovatelnosti (ta platí jen pro tu zpátečku) mi vyhovuje i možnost kamžitého použití razantního kontra, bez nebezpečí poškození motoru či převodovky.

Wlady

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host