Mám na léto zaplacenou zálohu na loď Dufour 382BT. Při zkoumání lodě jsem narazil na jakoby "otěžový vozík pro kosatku"? Připadá mně to jako zařízení pro samopřehazování třeba bouřkové kosatky? Gena je pro toto zařízení příliš dlouhá, použít by to šlo jen pokud bude zrefovaná. Ptám se vás zkušenějších k čemu toto zařízení slouží a jak se obsluhuje. Snad to bude z obrázku čitelné.
Díky
Jak to funguje?
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
V podstatě sis odpověděl sám, je to kolejnice na samopřehazovací kosu, ale je zbytečně daleko od stěžně, takže se ani nedivím, že se ti to nezdá. Pochybuji, že se tam 100% kosa vůbec "vejde".
Ještě před pár lety dávali všichni lodní "velkoproducenti" přednost osazení 130-140% genou. Dnes je situace taková, že převládají geny jen cca 105%, popřípadě alternativně právě samopřehazovací kosy a kupec si může vybrat. Přičemž někteří výrobci bez ohledu na to, jakou plachtu si zvolí, osazují kolejnice obě (např. sun odyssey) a jiní v základu jen samopřehazovačku a kolejnici pro genu si musíš doplatit (např. hanse).
Takže se spíš poptej charterovky, jakou budeš mít plachtu. Pokud kosu, tak ovládání je jednoduché. Jedno lano (otěž), svedená do kokpitu. Trimování velmi omezené, jen napětím, resp. délkou otěže. Na křižování v omezeném prostoru super, ale jinak nic moc. Na bočák špatné a na zaďák tragické, protože otěžový roh kosy to táhne k ose lodě. Sice se to dá různými vychytávkami vylepšit, ale to je pri charteru jen těžko realizovatelné a snad i zbytečné ...
Wlady
Ještě před pár lety dávali všichni lodní "velkoproducenti" přednost osazení 130-140% genou. Dnes je situace taková, že převládají geny jen cca 105%, popřípadě alternativně právě samopřehazovací kosy a kupec si může vybrat. Přičemž někteří výrobci bez ohledu na to, jakou plachtu si zvolí, osazují kolejnice obě (např. sun odyssey) a jiní v základu jen samopřehazovačku a kolejnici pro genu si musíš doplatit (např. hanse).
Takže se spíš poptej charterovky, jakou budeš mít plachtu. Pokud kosu, tak ovládání je jednoduché. Jedno lano (otěž), svedená do kokpitu. Trimování velmi omezené, jen napětím, resp. délkou otěže. Na křižování v omezeném prostoru super, ale jinak nic moc. Na bočák špatné a na zaďák tragické, protože otěžový roh kosy to táhne k ose lodě. Sice se to dá různými vychytávkami vylepšit, ale to je pri charteru jen těžko realizovatelné a snad i zbytečné ...
Wlady
- Sidney
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha-východ
V podstatě sis odpověděl sám, je to kolejnice na samopřehazovací kosu, ale je zbytečně daleko od stěžně, takže se ani nedivím, že se ti to nezdá.
Nikdy jsem to zařízení neviděl naživo, ještě mně zaráží, že z toho vozíku vedou lana na stěžeň. Jinak to má postranní otěžové vozíky, takže raději budu používat je, aby posádka nezlenivěla. Samozřejmě se technika zeptám až budu loď přebírat. Ono ta fotka je počítačová animace a reálná loď jelikož je to novinka nikde není, tedy je na videu výrobce, bez lan a plachet. Další, je tam rolfok který se ovládá popruhem. to jsem zvědav jak ho budu motat na vinšnu a jaký tam bude stoper? Nikde jsem to neviděl, ale moje zkušenosti jsou malé, takže asi proto. Uvidím, jestli jsem neudělal chybu, že jsem se nechal navrtat do funglovky. No nic, záloha je zaplacená.
Díky
Nikdy jsem to zařízení neviděl naživo, ještě mně zaráží, že z toho vozíku vedou lana na stěžeň. Jinak to má postranní otěžové vozíky, takže raději budu používat je, aby posádka nezlenivěla. Samozřejmě se technika zeptám až budu loď přebírat. Ono ta fotka je počítačová animace a reálná loď jelikož je to novinka nikde není, tedy je na videu výrobce, bez lan a plachet. Další, je tam rolfok který se ovládá popruhem. to jsem zvědav jak ho budu motat na vinšnu a jaký tam bude stoper? Nikde jsem to neviděl, ale moje zkušenosti jsou malé, takže asi proto. Uvidím, jestli jsem neudělal chybu, že jsem se nechal navrtat do funglovky. No nic, záloha je zaplacená.
Díky
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Že od otěžového vozíku vede JEDNO lano na stěžeň, je normální, někudy (v daném případě skrzevá stěžeň) se do kokpitu, resp. k vinšnám, dostat musí. Vzdálenost kladky ve stěžni odpovídá poloměru kružnice, jejíž výsečí je ta kolejnice pro otěžový vozík samopřehazovací kosy, takže to pěkně, se stejným napětím a bez zbytečného odporu, běhá sem a tam. Jde to sice celé realizovat i jinak, ale tohle je ten jednodušší způsob.
Jinak se obávám, že moc na výběr mít nebudeš. O tom, kterou kolejnici použiješ, rozhodne spíš plachta než tvá vůle, i když snaha nenechat posádku lenošit je nepochybně chvályhodná. Ale jde o to, že nafasuješ-li samopřehazovací kosu, tak jí pravděpodobně při použití kolejnice pro genu správně nevytrimuješ, protože budeš mít vozík příliš vzadu = přehnaně vyšponovaný spodní a naopak volný zadní lík. Zejména, budou-li skutečné poměry rozměrů odpovídat obrázku, ale to samo pravda být nemusí...
Rolfok ovládaný popruhem jsem v životě neviděl, takže s tím ti neporadím. Ale jednu radu ti jako místnímu skoro nováčkovi dát přeci jenom mohu. Na tomto místě se snahou refovat přes vinšnu moc nechlub, jelikož budeš za vyvrhele. Ale neboj, já to praktikuju taky , takže až nějaké zkušenosti nasbíráš, tak se prosím poděl. Nebo se třeba najde někdo zkušenější a poučíme se včas oba.
Wlady
Jinak se obávám, že moc na výběr mít nebudeš. O tom, kterou kolejnici použiješ, rozhodne spíš plachta než tvá vůle, i když snaha nenechat posádku lenošit je nepochybně chvályhodná. Ale jde o to, že nafasuješ-li samopřehazovací kosu, tak jí pravděpodobně při použití kolejnice pro genu správně nevytrimuješ, protože budeš mít vozík příliš vzadu = přehnaně vyšponovaný spodní a naopak volný zadní lík. Zejména, budou-li skutečné poměry rozměrů odpovídat obrázku, ale to samo pravda být nemusí...
Rolfok ovládaný popruhem jsem v životě neviděl, takže s tím ti neporadím. Ale jednu radu ti jako místnímu skoro nováčkovi dát přeci jenom mohu. Na tomto místě se snahou refovat přes vinšnu moc nechlub, jelikož budeš za vyvrhele. Ale neboj, já to praktikuju taky , takže až nějaké zkušenosti nasbíráš, tak se prosím poděl. Nebo se třeba najde někdo zkušenější a poučíme se včas oba.
Wlady
- Sidney
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha-východ
Rolfok ovládaný popruhem jsem v životě neviděl, takže s tím ti neporadím. Ale jednu radu ti jako místnímu skoro nováčkovi dát přeci jenom mohu. Na tomto místě se snahou refovat přes vinšnu moc nechlub, jelikož budeš za vyvrhele. Ale neboj, já to praktikuju taky , takže až nějaké zkušenosti nasbíráš, tak se prosím poděl. Nebo se třeba najde někdo zkušenější a poučíme se včas oba.
Wlady
Přes vinšnu jsem myslel při vypouštění geny za větru, aby mi to neutrhlo ruce. Navíjím ručo při vyvláté genue. Jednou se mi stalo, že se navíjecí lanko dostalo mezi cívku a bubínek, včas jsem na to přišel. Mluvíme o lodičkách 32-36ft. Sám jsem zvědavý jak to mají vyřešeno, aby se pásek při navíjení nepřekrucoval.
Díky
Wlady
Přes vinšnu jsem myslel při vypouštění geny za větru, aby mi to neutrhlo ruce. Navíjím ručo při vyvláté genue. Jednou se mi stalo, že se navíjecí lanko dostalo mezi cívku a bubínek, včas jsem na to přišel. Mluvíme o lodičkách 32-36ft. Sám jsem zvědavý jak to mají vyřešeno, aby se pásek při navíjení nepřekrucoval.
Díky
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti