Voda v lodi 10nm od pevniny

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Voda v lodi 10nm od pevniny

Příspěvekod err_ » ned čer 14, 2015 10:04 am

Tak lidicky. Prosim o postupy, jak byste si s tim poradili. Prave jsme se vratili a presne takovou situaci jsme zazili. Pro vetsi legraci, jsme to zjistili za lehciho vetru, takze na plne plachty, az bylo v lodi 20cm vody a zacalo se to vylivat pres podlazky, autopilot nefunkcni, partnerka lod nekormidluje, pojistky vylitany, pumpa nezafungovala. Voda 12°C.

Tak vcil babo rad...

---

Nastesti jsem mel uz rucku HX870, co jsem psal do moje TOP pro lod a kterou jsem si dal k ruce protoze hlavni stanice nefungovala diky tem pojistkam. Ale nepouzil jsem ji, to uz bychom museli byt jednou nohou ve vode.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » ned čer 14, 2015 10:40 am

Nějak se mi to nechce hledat v ostatních diskuzích, budu tedy tiše předpokládat, že je to majitelská loď. U dřevěných lodí to není nic neobvyklého, nicméně záleží na tom jak rychle voda přibývá (když jsi to zjistil až 10nm od pobřeží tak to tak hrozný nebude) a jak dlouho je loď na vodě. Pokud ti přestala fungovat pumpa tak ti nezbývá nic jiného než růčo-brůčo dostat vodu ven. Obvykle pomocí vylejváku, kýblu nebo jiné k tomu vhodné nádoby. Nebo se ptáš na něco jiného a nepochopil jsem otázku :? ...
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » ned čer 14, 2015 10:59 am

Voda se objevila celkem rychle. Nahle se pri REcku prelily curky pres podlazku z jedne strany na druhou. A je to celkem dramaticke, kdyz mas vodu v lodi a rozhodujes, zda zbortit plachty nebo hned litat s kyblem a pod. Musim rict, ze jakkoli jsem se teoreticky na takovou situaci pripravoval, dost jsem se vydesil.

Ja jsem jako prvni nahodil motor. Baterka je vys nez spotrebni a vse je zvlast. A po nahozeni uz jej nic nezastavi, pokud ma vzduch a palivo. Jenze mi partnerka rikala, ze je to jeste horsi, tak jsem motor zase vypnul a zacal premyslet, co jsem na jare pri vymene ucpavky udelal spatne. Ale nic takoveho to nebylo.

Jesteze nekompromisne trvam na vestach i kdyz je pekne. Vazne to vse slo velmi rychle. Najednou je voda a musi se resit co s tim.

Podlazky vsechny odkryt nelze, nejake jsou napevno. Je treba probehnout lod, zkontrolovat ventily, zachod, nalezt zdroj vody. To je velmi tezke, obzvlast, pokud neni prusak na prvni pohled viditelny.

Myslim, ze jsme to nakonec zvladli velmi dobre a vse ve finale bylo k trpkemu pousmani, ale zcela se potvrdilo, ze stesti preje pripravenym a hned jsem si po pripluti dal panaka za odmenu, ze jsme pripraveni byli.

---

A lodicka je zde:
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8642

.
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1293
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » ned čer 14, 2015 11:23 am

boli ste pripravení?
"pumpa nezafungovala" - tá asi mala zafungovať ako prvá?!
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » ned čer 14, 2015 12:24 pm

To mela. Alespon na to kazdy spoleha :-( Snad se i chtela spustit, ale vyhodilo to pojistky v cele lodi a pumpa spalena.

Pripravenost:
Pripravenost byla v tom, ze mame zalozni pumpu, jen s krokodylkama primo na baterku. Mam zalozni pojistky hezky v krabicce u pojistek roztridene dle max proudu, coz se velmi osvedcilo. Mam dusi z kola na omotani hridele. Mam nalevku a kybl hned po ruce. Baterku v pohotovosti a po ruce, bylo treba zjistovat. Mam volny pristup k ventilum. Ostruvek, vesty, rucku VHF.

A nejulezitejsi, mam naucen presny pomer plachet na ruzne vetry abych hodil lod do driftu.


Proste po prvnim soku a vydeseni jsme zacali odcerpavat vodu druhou pumpou. Voda ubyvala, takze doslo ke zklidneni situace, znovu se nahodil motor, lod se nechala v driftu. Vymenili se pojistky, zjistila se pricina - praskla nadrz na pitnou vodu. Vycerpalo se, setrelo, vetralo a po ceste domu jsme se jen trpce usmali ...


Celkem dobre dobrodruzstvi :-)
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » ned čer 14, 2015 2:25 pm

:D no nebudeš mě to věřit, ale před pár lety jsem měl půjčený elán 31 v chorvatským zadaru. Trochu zanedbaná, ale vypluli jsme, před marínou vytáhli plachty, loď se naklonila a..... začala se plnit vodou. Hledal sem jak zběsilej, než mě po pár minutách trklo, že je ta voda nějaká zvláštní. Sebral jsem odvahu a ,,ochutnal" No a potom už sem věděl kde hledat. Majitel lodi byl asi šetrnej a hlavně pěknej lempl. prasklou plastovou nádrž ve vrchní části zalepil jakýmsi lepidlem, který na plastu vůbec nedrželo. My doplnili nádrže, vypluli a jak se loď naklonila, tak začala týct do lodi.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » ned čer 14, 2015 2:37 pm

Tim ochutnanim jsem na to taky prisel. Ale neni to uplne prvni napad, kdyz vidis vodu v lodi. Zcela bez legrace ve me v prvnim okamziku hrklo a rikal jsem si ... "Tak a je to tady ..."

.
Uživatelský avatar
Southern Fox
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 14
Registrován: čtv čer 30, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Southern Fox
Kontaktovat uživatele:

Voda v lodi 10 Nm od pevniny

Příspěvekod Southern Fox » ned čer 14, 2015 2:38 pm

Ahoj,
ty nemáš v lodi manuální pumpu, která je ovládaná z kokpitu? A trochu to nechápu, proč je při průniku vody do lodi nejdůležitější driftovat?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » ned čer 14, 2015 2:49 pm

Ne, manualni pumpu do kokpitu nemam. A drift mi prijde dulezitej. Kdyz z nejakeho duvodu nemuzes nahodit motor, po shozeni plachet jsi neovladatelne plavidlo. Krome zasadnich trablu s tim spojenych je to dalsi ukon = dve koule, jinak bys mel jeste resit pripadnou dopravu kolem. Pokud by ti to prislo zbytecny, jsem v oblast Severniho more a zde je provoz docela velky, proto to resim.

Z driftu udelat zase riditelnou lod je zalezitost par vterin. A naopak, pokud se netoci vitr, mas stabilne stojici, resp. mirne splouvajici lod. Nicmene tolik zkusenosti jako ty zrejme nemam, tak bys mohl naopak rict, co a proc je lepsi. Kazda rada je dobra. A to myslim zcela vazne. V tom prvnim okamziku vazne prejde humor. Zatopeni je rychle a kazdemu dojde, ze ma jen par minut na to s tim neco udelat. A tady u PC je to jine.

Ja osobne pumpu do kokpitu ani delat nebudu. Prutok pumpy je pomalejsi nez kbelik na provaze. Spis bych do kokpitu chystal zachranne zavazadlo.

.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » ned čer 14, 2015 2:51 pm

Jasně, v první vteřině tě napadne, doprdele my se asi potápíme. Ale v té druhé už zapojíš mozek a začneš problém řešit. Vždycky to chce zachovat chladnou hlavu, přemejšlet a konat. Né zařvat ježíši my se utopíme a skočit do moře ;)
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned čer 14, 2015 3:50 pm

Jsem lenoch to cist vsechno a tak to uz mozna bylo napsano. Pokud sel motor tak neni nic jednodussiho sundat hadici privodu slane vody a cerpat vodu pomoci motoru.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » ned čer 14, 2015 4:12 pm

Diky. O tom jsem cetl. Ale zase tak jednoduche to neni. Musis mit spojku a dalsi hadici, abys dostal od motoru do salonu. Ja mam sani pro motor uz na vybehu spodku lodi k zadi. Sice bezpecne pod vodou ale ne dostatecne hluboko, aby sal i 20cm vody v lodi nebo ze studanky.

Hadici ani spojku nemam, ale pisu si to na seznam a dokoupim.

Vykon pumpy ale neni take kdovi co. Mam pumpu Johnson a s ohledem na prumery hadic k ni odhaduji prutok na max 12l / min. A kyblem na lane to udelam max na dve nabrani do 15 vterin.
Uživatelský avatar
Southern Fox
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 14
Registrován: čtv čer 30, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Southern Fox
Kontaktovat uživatele:

Voda v lodi 10 Nm od pevniny

Příspěvekod Southern Fox » ned čer 14, 2015 4:23 pm

Nechci tvrdit, že driftovat není dobrý nápad. Pokud průnik vody do lodi není nějak dramatický, proč ne. Pokud však budu mít průnik masivní, tak to zřejmě řešit nebudu a napřed budu řešit tu vodu. Protože s čím chceš manévrovat, když bude loď pod vodou? Jinak, ruční bilge pump je určitě věc dobrá, mají docela slušný výkon. Ano, kýbl bude asi účinější, ale až od okamžiku, kdy bude v lodi tolik vody, že ho pouhým ponořením naplníš. Každá taková situace je velmi individuální a nějaké zaručené postupy a recepty asi nebudou. Kromě toho, že nejdřív musíš zjistit, kudy voda proniká a jak moc. Souhlasím s tím, že taková situace je docela stresová záležitost. Mám s tím také osobní zkušenost.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned čer 14, 2015 5:25 pm

Podle mne by mnel kazdy pri jakekoliv plavbe pocitat s moznosti pruniku vody do lodi a byt na to pripraven. Na nasi lodi mam prenosny honda generator a male vykone kalove cerpadlo. To si myslim ze je pro zachranu bezva zarizeni. Rucni pumpa je fajn a vykona, ale pro single a nebo double handed je obtizne pumpovat a jeste resit co se vlastne deje a nebo pripadnou opravu. Cerpani vody motorem je pro vykonejsi motory s vykonejsima pumpama. Na sani se da namontovat odboska s ventijem a odvest hadici do nejnizsi casti lodi s druhym ventilem a drzet hadici zavodnenou kvuli vzduchu. Nekteri zkusebni servejeri to dokoce vyzaduji. Kybl je kybl, ale v dobe moderni techniky se da chytre nahradit. I kdyz na nektere veci je nenahraditelny.

Jak uz to tady bylo psano, vetsinu pruseru dokaze zachranit chladna hlava a dobra priprava. No jak se rika kde se zanedbava priprava tam zacina prave dobrodruzstvi :)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1615
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » ned čer 14, 2015 6:47 pm

No mě spíš zarazily ty vylítlý pojistky v situaci, kdy voda teprve vykoukne nad podlážky. Psal jsi tušim o 20cm vody.

Moje zkušenosti by se nevešly ani za nehet, ale udělal jsem si to tak, že mam pod podlážkama cca 2cm nad dnem (já mam jen 6,5m malou loďku) čidlo. Takže vodu zaznamenam ještě v době, kdy je ještě pod podlážkama a je jí tak málo, že to nestojí za řeč. Na čerpadlo to ještě není, ale už o tý vodě vim a můžu v klidu reagovat. Elektroinstalace by u mě měla vydržet min. 50cm vody v lodi. Baterie je nesmyslně vysoko, ale je to tak od výrobce. Nejníž je lednice, a ta je samostatně jištěná.
Pumpu mam jen na připojení přímo na baterii.

Pumpu jsem ještě nepoužil, ale čidla už mi seply. Při nočnim dešti se mi ucpal odtok z kokpitu a voda protekla kolem kliky od vrátku na ploutev. :)
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2282
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » ned čer 14, 2015 9:38 pm

Elektriku budu muset celou asi predelat. A nejen ji. Puvodni majitel vse delal tak nejak po svem a je to hodne videt i znat.
Pojistky mi litaji i kdyz lod poskoci na vlne. Ale kratas jsem nedohledal. A zkusenosti zadne velke nemam. jen se mi obcas neco prihodi, prave diky tomu, ze toho jeste hodne nevim ...
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pon čer 15, 2015 11:14 am

Taky jsem jednou zjistil, že se mi po podlážce v salonu přelévá voda. Nebyl jsem ovšem 10 mil od břehu, nýbrž nejméně 50.
Po počátečním úleku jsem začal zjišťovat, co je to za tekutinu. Čichnutím a hmatem jsem vyloučil naftu, ochutnáním jsem zjistil, že je slaná. Jako první člověka napadne díra v trupu. Ale protože jsem do ničeho nenarazil, tuhle možnost jsem vyloučil. Napadla mě netěsnost ucpávky hřídele, ale pak jsem zjistil, že prasklo výstupní kolínko čerpadla chladicí vody. Když motor neběžel, voda netekla. Když běžel, vodu nezastavilo ani provizorní stažení stříbrnou páskou. Jasně, že to při tom tlaku pomoci nemohlo, ale nic lepšího nebylo na lodi k dispozici.
Vodu jsem vypumpoval a při plavbě na motor jsem po hodině až dvou kontroloval množství vody v bilgi.
Elektrická pumpa na lodi nebyla, takže jsem všechno pumpoval ručně. Docela dobrý tělocvik.
Myslím si, že ruční pumpa v kokpitu je dobrá věc, protože člověk může zárověň kormidlovat, sledovat okolní provoz a pumpovat. U vícečlenných posádak je to jedno, ale pokud člověk pluje sám nebo s někým, kdo mu nepomůže, nemusí opouštět kokpit.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti