Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1106
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Když všichni uhýbají všem vytváří jenom zmatek a nebezpečné situace.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1560
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Racku nesouhlasím, na moři je běžně tolik místa že včasnými a jasnými manévry by Tebou popisovaná situace neměla nastat. I když kolize Andrea Doria a Stockholm Je tou výjimkou. Jde o školní případ radarem podporované srážky. Obě lodě dělali malými manévry na stejnou stranu uvolnění plavební dráhy a druhá loď je nepochopila a dělala manévry na špatnou stranu a lodě se přibližovali až vzdálenost mezi loděmi byla malá a srážce nešlo zabránit. Andra Doria se potopila a Stockholm byl zachráněn. Z toho plyne pokud chceš uhnout udělej to velkou změnou kursu aby druhá loď Tě jasně pochopila. Nesnaž se druhého vytlačit protože si myslíš že jsi v právu a jsi silnější. Tenkrát asi radary neměli funkci ARPA, kterou naše loď má. Označím Echo objektu a Ukáže se mi jak rychle jakým kursem se objekt pohybuje a kdy a kde se srazíme a podle toho udělám manévr. Na AIS vidím jméno lodě a VHF zavolám a domluvíme se jak se potkáme, většinou zelenou na zelenou nebo červenou na červenou. Tak to probíhá tady mezi ostrovama je jich ve Stockholmu 30 tisíc.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1106
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Jedeš na stoupačku mezi Pašmanem a pevninou.Spolu s tebou stoupají ještě dalsí čtyři čártrové lodě. Proti vám na zaďák jede fun regata šestnácti lodí.
A co s tím. Jak se budete vzájemně vyhýbat?
A co s tím. Jak se budete vzájemně vyhýbat?
- MalyBob
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 298
- Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Ostrava
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Racku, uteču co nejrychleji na nejbližší vhodné kotviště nebo aspoň ke kraji Pašmanského kanálu
. To udělám.
Obecně je to jak v autě - pravidla jsou pravidla, ale vstupuje do nich lidský faktor. Na moři stejně jako na cestě zkouším "myslet za ostatní". Nikdy nevím, co ta druhá loď zrovna řeší za problémy nebo se jen octla na moři omylem (myšleno její vůdce) nebo se prostě (chybami) učí. Za týden se pár takových situací stane. Bod "X" Colregu - znalci doplní přesný bod i formulaci - posádka lodi provádí neustálé pozorování..... Toť můj pohled na náš rekreační pobyt na moři.

Obecně je to jak v autě - pravidla jsou pravidla, ale vstupuje do nich lidský faktor. Na moři stejně jako na cestě zkouším "myslet za ostatní". Nikdy nevím, co ta druhá loď zrovna řeší za problémy nebo se jen octla na moři omylem (myšleno její vůdce) nebo se prostě (chybami) učí. Za týden se pár takových situací stane. Bod "X" Colregu - znalci doplní přesný bod i formulaci - posádka lodi provádí neustálé pozorování..... Toť můj pohled na náš rekreační pobyt na moři.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
RACEK píše:Jedeš na stoupačku mezi Pašmanem a pevninou.Spolu s tebou stoupají ještě dalsí čtyři čártrové lodě. Proti vám na zaďák jede fun regata šestnácti lodí.
A co s tím. Jak se budete vzájemně vyhýbat?
Tak, abychom se nesrazili

Tohle zobecňování "všichni něco vždycky dělají a pak je z toho to a to" je naprd. Použitelnost pro konkrétní životní situaci nulová.
Třeba já bych se takové regatě zřetelně vyhnul. Jednak mám na stoupačku mnohem lepší možnost manévrování, druhak nevím, jak hodně jsou vyhecovaní a třeba i lehce zaslepení vidinou poháru a hlídají si víc soupeře než běžný provoz. Mě to nic nestojí a budu se kochat tou hromadou plachet. Klidně i na chvíli přeostřím a pustím motor, mě to žíly netrhá. Toť můj názor. Jiný by jim to třeba poslal před příď a školil je z colregu. Každému, co jeho jest.

PS: Myšleno samozřejmě ilustrativně. Jak psal Pavel - na moři je většinou tolik místa, že pokud se lodě nekontrolovaně přiblíží na kritickou vzdálenost, bylo něco špatně už delší dobu a není to o tom, na kterou stranu mají ráhno.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 346
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Máš pravdu.
... vím od lidí z Lučka kapetanija, jak se tam a to vcelku férově, vyšetřují námořní nehody.
...colrec má jedno obecné pravidlo a proto ti žalobce položí jednoduchou otázku: "Udělal jsi všechno proto aby jsi zabránil kolizi?" Neudělal, protože k ní došlo. "... a seš nahranej i když jsi měl přednost třeba 3x, bla,bla..
Z 90% procent jsou viníky všichni účastníci námořní nehody
a odcházejí s přibližně stejným flastrem. To v lepším případě. V tom horším je vedou... do vazby.
Mimochodem, chorvatský kriminál prý nic moc.Tak se na vodě chovejme jako lidi i když máme tu přednost
... vím od lidí z Lučka kapetanija, jak se tam a to vcelku férově, vyšetřují námořní nehody.
...colrec má jedno obecné pravidlo a proto ti žalobce položí jednoduchou otázku: "Udělal jsi všechno proto aby jsi zabránil kolizi?" Neudělal, protože k ní došlo. "... a seš nahranej i když jsi měl přednost třeba 3x, bla,bla..

Z 90% procent jsou viníky všichni účastníci námořní nehody

Mimochodem, chorvatský kriminál prý nic moc.Tak se na vodě chovejme jako lidi i když máme tu přednost
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1106
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
A nikdo se s nikým nesrazí. Čím to asi bude?
- vili69
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 64
- Registrován: stř pro 03, 2014 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: v létě NL
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Většina z nich ví, co dělá?
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 346
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Vypadá to na zbabraný start nějaké podivné regaty. Že by věděli co dělají? O tom se dá pochybovat 

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
RACEK píše:cf7008e656.jpg
A nikdo se s nikým nesrazí. Čím to asi bude?
Ahoj, tvé názory se mi většinou líbí, ale ne nepodobnou situaci na obrázku zná každý Holanďan. V sobotu dopoledne, pokud je hezky. A samozřejmé sem tam někdo do někoho praskne. Mužeš se vysrat na colreg necolreg a prostě musíš dávat pozor, přednost nepřesnost. Tak jak jsem psal výše, pokud nevím dam přednost. Ale také pokud vím a dotyčný nereaguje dostatečně včas, dam přednost také. Zbytek jsou kecy,. Až v té situaci budeš, překvapivě to půjde samo...
v noci by to byla samozřejmě jiná písnička, ale stále platí, reaguji včas a pokud soudruh nekoná, jak by měl, začnu manevrovat já.
Omlouvám se za styl. Píšu z mobilu. Správce fóra totiž neaktualizuje závadné pluginy a tak mě antivir z pc nepustí.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1106
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Trochu proti názorům ostatních se snažím uspět se svojí utkvělou představou bezpečné plavby.
Vůbec neřeším předjíždění, tedy Pravidlo 13, které taky platí na zaďák, bočák i stoupačku. Přemýšlím jen o Pravidlu 12.
Právě to, jestli mám ráhno vlevo, nebo vpravo, jestli jsem návětrná nebo závětrná loď, mi říká, jak se chovám. V každé situaci předem a přesně vím, komu uvolňuji cestu, tedy komu se vyhýbám a kdo má uvolňovat cestu mě.
Když mě ostatní lodě mají uvolnit cestu, tak prostě udržuju kurs a rychlost. Nic nevymýšlím, nikam neuhýbám. Jsem ve vizuíálním kontaktu s tou lodí. Když nic nekonají tak samozřejmě musím udělat včas jasný manévr já, abych zabránil srážce. Ale protože udržuju kurs a rychlost, dávám ostatním prostor aby se mě vyhýbali, aby věděli kde a jak mi mají uvolňovat cestu.
Plul jsem v Chorvatsku na několika regatách, kde jsou spousty lodí a zvlášť před startem je to hodně nahuštěné. A za celou dobu té regaty jsem se nesetkal s nekomfortní situací. Ačkoli ostatní lodě pluli a manévrovali blízko, chovali se naprosto čitelně. Žádný stres.
Plul jsem kdysi na regatě na Slapech a byla to hrůza. To bylo jak živelná katastrofa. Lodě tam kličkovali jak zajíci. Kormidelníci vůbec nevěděli kam, jestli, proč a komu mají vyhýbat. Návětrná loď klidně odpadla i když pod sebou měla další čtyři závětrné lodě. Nevím jestli za to může pivo, rum, nebo neznalost pravidel, ale byla to hrůza a stres z toho kdo co provede.
Považuju za nutné vědět jestli mám a nebo nemám uvolňovat cestu. Když nemám uvolňovat cestu, tak je dobré nedělat zbytečné manévry, plout a udržovat kurs, aby ostatní jasně věděli kudy se mě mají vyhýbat.
Vůbec neřeším předjíždění, tedy Pravidlo 13, které taky platí na zaďák, bočák i stoupačku. Přemýšlím jen o Pravidlu 12.
Právě to, jestli mám ráhno vlevo, nebo vpravo, jestli jsem návětrná nebo závětrná loď, mi říká, jak se chovám. V každé situaci předem a přesně vím, komu uvolňuji cestu, tedy komu se vyhýbám a kdo má uvolňovat cestu mě.
Když mě ostatní lodě mají uvolnit cestu, tak prostě udržuju kurs a rychlost. Nic nevymýšlím, nikam neuhýbám. Jsem ve vizuíálním kontaktu s tou lodí. Když nic nekonají tak samozřejmě musím udělat včas jasný manévr já, abych zabránil srážce. Ale protože udržuju kurs a rychlost, dávám ostatním prostor aby se mě vyhýbali, aby věděli kde a jak mi mají uvolňovat cestu.
Plul jsem v Chorvatsku na několika regatách, kde jsou spousty lodí a zvlášť před startem je to hodně nahuštěné. A za celou dobu té regaty jsem se nesetkal s nekomfortní situací. Ačkoli ostatní lodě pluli a manévrovali blízko, chovali se naprosto čitelně. Žádný stres.
Plul jsem kdysi na regatě na Slapech a byla to hrůza. To bylo jak živelná katastrofa. Lodě tam kličkovali jak zajíci. Kormidelníci vůbec nevěděli kam, jestli, proč a komu mají vyhýbat. Návětrná loď klidně odpadla i když pod sebou měla další čtyři závětrné lodě. Nevím jestli za to může pivo, rum, nebo neznalost pravidel, ale byla to hrůza a stres z toho kdo co provede.
Považuju za nutné vědět jestli mám a nebo nemám uvolňovat cestu. Když nemám uvolňovat cestu, tak je dobré nedělat zbytečné manévry, plout a udržovat kurs, aby ostatní jasně věděli kudy se mě mají vyhýbat.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 346
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Pravidlo 2
Odpovědnost
1. Nic, co je uvedeno v těchto Pravidlech, neosvobozuje loď, majitele, velitele nebo posádku od odpovědnosti za následky vzniklé neplněním těchto Pravidel nebo zanedbáním bezpečnostních opatření, jejichž dodržení žádá dobrá námořní praxe nebo zvláštní okolnosti daného případu.
2. Při výkladu a použití těchto Pravidel je třeba brát v úvahu všechna nebezpečí plavby a nebezpečí srážky lodí a všechny zvláštní okolnosti včetně zvláštnosti lodí samých, které mohou vyvolat nutnost odstoupit od těchto Pravidel pro zabránění bezprostředního nebezpečí.
Z toho jasně vyplývá, že Pravidlo 2 je nadřazeno mj. Pravidlu 12.
Z toho vychází i námořní úřady např. Lučka Kapetanija při vyšetřování námořních nehod, jak jsem naznačil výše.
To je třeba mít na paměti.
Odpovědnost
1. Nic, co je uvedeno v těchto Pravidlech, neosvobozuje loď, majitele, velitele nebo posádku od odpovědnosti za následky vzniklé neplněním těchto Pravidel nebo zanedbáním bezpečnostních opatření, jejichž dodržení žádá dobrá námořní praxe nebo zvláštní okolnosti daného případu.
2. Při výkladu a použití těchto Pravidel je třeba brát v úvahu všechna nebezpečí plavby a nebezpečí srážky lodí a všechny zvláštní okolnosti včetně zvláštnosti lodí samých, které mohou vyvolat nutnost odstoupit od těchto Pravidel pro zabránění bezprostředního nebezpečí.
Z toho jasně vyplývá, že Pravidlo 2 je nadřazeno mj. Pravidlu 12.
Z toho vychází i námořní úřady např. Lučka Kapetanija při vyšetřování námořních nehod, jak jsem naznačil výše.
To je třeba mít na paměti.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1719
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
err_ píše:RACEK píše:cf7008e656.jpg
A nikdo se s nikým nesrazí. Čím to asi bude?
Ahoj, tvé názory se mi většinou líbí, ale ne nepodobnou situaci na obrázku zná každý Holanďan. V sobotu dopoledne, pokud je hezky. A samozřejmé sem tam někdo do někoho praskne. Mužeš se vysrat na colreg necolreg a prostě musíš dávat pozor, přednost nepřesnost. Tak jak jsem psal výše, pokud nevím dam přednost. Ale také pokud vím a dotyčný nereaguje dostatečně včas, dam přednost také. Zbytek jsou kecy,. Až v té situaci budeš, překvapivě to půjde samo...
v noci by to byla samozřejmě jiná písnička, ale stále platí, reaguji včas a pokud soudruh nekoná, jak by měl, začnu manevrovat já.
.......
žádné colreg necolreg.
Přesně to je Colreg.
Chce to Colreg pořádně nastudovat.
Husky píše:Pravidlo 2
Odpovědnost
1. Nic, co je uvedeno v těchto Pravidlech, neosvobozuje loď, majitele, velitele nebo posádku od odpovědnosti za následky vzniklé neplněním těchto Pravidel nebo zanedbáním bezpečnostních opatření, jejichž dodržení žádá dobrá námořní praxe nebo zvláštní okolnosti daného případu.
2. Při výkladu a použití těchto Pravidel je třeba brát v úvahu všechna nebezpečí plavby a nebezpečí srážky lodí a všechny zvláštní okolnosti včetně zvláštnosti lodí samých, které mohou vyvolat nutnost odstoupit od těchto Pravidel pro zabránění bezprostředního nebezpečí.
Z toho jasně vyplývá, že Pravidlo 2 je nadřazeno mj. Pravidlu 12.
Z toho vychází i námořní úřady např. Lučka Kapetanija při vyšetřování námořních nehod, jak jsem naznačil výše.
To je třeba mít na paměti.
Přesně tak jak Husky píše.
Nadpis tohoto vlákna je zavádějící, Termín Přednost Colreg neobsahuje. Pouze pravidla závodního jachtingu uvádějí právo plavby. Nepleťte si běžnou plavbu se závody.
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Jarda885 píše:...
Přesně to je Colreg.
...
OK, tak když už, tak COLREG. Je to zkratka.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 346
- Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
- Reputace: 35
- Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Jarda885 píše:
Nadpis tohoto vlákna je zavádějící, Termín Přednost Colreg neobsahuje. Pouze pravidla závodního jachtingu uvádějí právo plavby. Nepleťte si běžnou plavbu se závody.
Pravidlo 12
Plachetnice
Přibližují-li se k sobě dvě plachetnice tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí jedna nich uvolnit cestu druhé takto:
má-li každá z nich vítr z jiné strany, pak loď mající vítr z levé strany musí uvolnit cestu druhé;
mají-li obě vítr ze stejné strany, pak loď, která je na návětrné straně musí uvolnit cestu lodi na závětrné straně;
jestliže loď mající vítr z levé strany vidí druhou loď z návětrné strany a nemůže přesně určit, z které strany má tato loď vítr, musí jí uvolnit cestu;
Pro účely tohoto Pravidla se za návětrnou stranu považuje strana protilehlá straně, na kterou je vyložena hlavní plachta, nebo u plachetnice s ráhnovým oplachtěním strana opačná straně, než na kterou je vyložena největší kosá podélná plachta.
Máš pravdu COLREG výraz "přednost" nezná, ale používá výraz "musí uvolnit cestu".
Což je v prakticky vzato dtto. Proto bych název jako zavádějící tak úplně nebral v potaz a milostivě prominul nebohému autorovi vlákna.

Já osobně, když musím (nebo chci) dát přednost, tak to udělám uvolněním cesty, jinak to neumím

- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1106
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Závodní pravidla ISAF hovoří takto:
When boats are on opposite tacks, a port-tack boat shall keep clear
of a starboard-tack boat.
COLREG hovoří takto:
when each has the wind on a different side, the vessel which has the wind on the port
side shall keep out of the way of the other
No a v češtině záleží kdo, kdy a jak to přeložil
When boats are on opposite tacks, a port-tack boat shall keep clear
of a starboard-tack boat.
COLREG hovoří takto:
when each has the wind on a different side, the vessel which has the wind on the port
side shall keep out of the way of the other
No a v češtině záleží kdo, kdy a jak to přeložil

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1719
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Čeština je kouzelný jazyk.
Ekvivalent k právu plavby je mít přednost.
Fráze tohoto významu v Colregu není. Přesto mnozí školitelé hovoří o právu přednosti; loď má přednost apod. V tom je to zavádějící. Na moři nejsme na silnici.
Je sakra rozdíl mít přednost nebo dát přednost.
Ekvivalent k právu plavby je mít přednost.
Fráze tohoto významu v Colregu není. Přesto mnozí školitelé hovoří o právu přednosti; loď má přednost apod. V tom je to zavádějící. Na moři nejsme na silnici.
Je sakra rozdíl mít přednost nebo dát přednost.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti