Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » úte pro 22, 2015 12:24 pm

lynx píše:To je taky výborná mnemotentononc pomůcka. :D

tak tuhle neznám, budu si ji muset zapamatovat :P (promiň, neodolal jsem)
A aby to nebylo tak jednoduché (přestože to jednoduché je) něco málo povídání o tom, jak to vzniklo :lol:
Snímek obrazovky 2015-12-22 v 12.18.44.png
Naposledy upravil(a) Lakomec dne úte pro 22, 2015 12:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1382
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod smike » úte pro 22, 2015 12:26 pm

jerryx píše:..neni lepsi proste levobok/pravobok, zavetrna/navetrna ? ;-)


Naprosto souhlasím.. jenže zkus v cizině zařvat česky LEVÓ kdo ti uhne :D
Uživatelský avatar
Darek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 79
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Brno

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Darek » úte pro 22, 2015 1:13 pm

lynx píše:Přátelé, v jedné knížce jsem našel obrázek, na kterém jsou dvě plachetnice, které jsou na kolizním kurzu.
Popisek obrázku říká, že lodi jsou na volném moři a že „katamarán na větru zleva dává přednost“.
Abych neporušil autorský zákon, nedám sem onu fotku.
Situaci jsem překreslil – dosti neuměle, ale přesně.
Co si o tom myslíte?
prednost.jpg


Taky jsem si toho v té knížce všiml, taky mi to nedalo spát :-).
V případném dotisku bude prý opraveno. Je vidět, že pro překladele je mnohdy jeho práce rutinou, a přesto že je to jachtař, hrnul text bez souvislostí s obrázkem.
Kdysi jsem měl v jedné knížce už při koupi vložený lísteček od vydavatele s upozorněním na chybu na konkrétní straně. Tenkrát se jednlo tuším o prohození dvou kardinálních znaků.... Holt všichni jsme jen lidé.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Anonym » úte pro 22, 2015 1:17 pm

Dovolím si to Petře od Františka Novotného s trochou lepší čitelností.

Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » úte pro 22, 2015 1:50 pm

Darek píše:Je vidět, že pro překladele je mnohdy jeho práce rutinou, a přesto že je to jachtař, ...

Máš pravdu, bohužel je toho víc. Třeba na straně 123 se dočteme, že „jsou viditelné na zhruba 10 mil (16 km) za denního světla a až na 40 mil (64 km) v noci“. Čili klasická záměna námořních a anglických mil. :shock:
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod jerryx » úte pro 22, 2015 2:01 pm

smike píše:
jerryx píše:..neni lepsi proste levobok/pravobok, zavetrna/navetrna ? ;-)


Naprosto souhlasím.. jenže zkus v cizině zařvat česky LEVÓ kdo ti uhne :D

LEVÓ je dulezity, aby si prece jen vedel ... jinak musis hlavne rvat a je jedno co, pri rvani nejde o kvalitu, ale o kvantitu :D :D :D
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod jerryx » úte pro 22, 2015 2:09 pm

Jardasu píše:No a v jedné knížce jsem viděl návod - namaluj si na ráhno hlavní plachty vlevo červenou barvu a vpravo zelenou a je to také jasné.

a nebo poucku:
komousove jsou levicaci a ti jsou cerveni a byli vzdycky prece "nejlepsi", tak i maji prednost ... jasny ne ? :-P :D

a okeca se tim i Lakomcuv "nestastny pravobok a levobok" ;-)

ps: to malovani na rahna detem na cadetech zakazuju ! :-P
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod rb » úte pro 22, 2015 2:14 pm

Baharis píše:Dlouho jsme si o něčem "výživném" nepopovídali.... :lol: :lol: :lol: Jak to děláte námořníci, jaké máte nervy? :P

- Jak dlouho, když víte že máte přednost, držíte svůj kurz? Kolik metrů, případně délek lodi považujete za bezpečné/proveditelné pro úhybný manévr?



Moc dlouho ne. To jsem takhle potkal motorový člun, na něm fešák míří na nás. Kolem nás pár mil volno. Při 50 metrech se mi to zdálo už dost blízko. Změním směr tak aby se naše dráhy nekřížili včetně réčka. Pár metrů dobrý, pak motorový člun mění směr opět na kolizní. :shock: To už jsem nevydržel a řval jsem jak protrženej a detičky se přiučili něco sprostých slov a neslušných gestikulací.

Posádka mi tvrdila, že se chtěl jen podívat, tak jsem jim vysvětlil, že přiblížení lodí se dělá skutečně jinak než udržováním kolizního kurzu.

Na tvojí otázku je těžká odpověď, je rozdíl v přecpané maríně, kde se bych snesl i relativně blízké přiblížení podle rychlosti lodě a schopnosti zatáčet a něco jiného na volném moři kde začnu vyšilovat když je loď dooost daleko.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod bomba » úte pro 22, 2015 4:30 pm

Proč hned řvát,stačí vytasit a parkrát vystřelit směrem na loď v kolizním kursu :D :D :D
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » úte pro 22, 2015 9:54 pm

Já si začínám připadat jako Alenka v říši divů. :shock:
Co si myslíte o položkách lednička a MFD/mapový plotter?
Předesílám, že mi nejde o to, zda ten který spotřebič potřebuje právě takový proud, ale o denní odběry.
Při aritmetice jsem docela dával pozor, ale tady je něco divného:
spotreba.jpg

P. S. Omlouvám se, nejde o přednost dvou plachetnic – souvislost je jiná.:-(
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod JaOCZ » úte pro 22, 2015 10:02 pm

Taky přidám svou trošku :)

Rád zjišťuji původ slov, zvyků, pravidel a podobně. Na námořních pravidlech miluji jeho logičnost.

Starboard vzniklo z původního anglosaského steorbord, protože na pravoboku bylo kormidlo, resp. kormidelní páka (steor). Na pravoboku proto, že většina lidí jsou praváci a ovládali kormidelní páku pravou rukou a ramenem. V případě, kdy foukalo zprava, tedy loď byla na starboard-tack, loď se nahnula na závětrnou stranu, tedy na levobok. Tím se kormidelní páka dostala částečně ven z vody a loď se stává hůře ovladatelnou. Má tedy přednost.

Jak prosté milý Watsone :)

H.

PS: zdroj - Origins of Sea Terms, John G. Rogers a pak ještě nějaké webovky, které nemůžu najít :)

- mimochodem vynikající kniha, dá se koupit na ebay za pár liber, třeba zde: http://www.ebay.co.uk/itm/1985-Origins- ... SwlV9WSkDN

kdo by si chtěl udělat ještě opožděný vánoční dárek.

PPS: nicméně jestli to je pravda je na zváženou. Když jsem se teď ještě na to koukal, tak prý jedním z důvodů mohl být i spor mezi Španěly a Portugalci (většinou se plavili kolem Afriky na port tack), které v 15. století rozhodl papež ve prospěch Španělů :). Každopádně pochopením původu slova starboard jsem si kdysi konečně zapamatoval anglické názvosloví starboard/port
david
moderátor
Příspěvky: 5834
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 224
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod david » úte pro 22, 2015 10:21 pm

lynx píše:Já si začínám připadat jako Alenka v říši divů. :shock:
Co si myslíte o položkách lednička a MFD/mapový plotter?
Předesílám, že mi nejde o to, zda ten který spotřebič potřebuje právě takový proud, ale o denní odběry.
Při aritmetice jsem docela dával pozor, ale tady je něco divného:
spotreba.jpg

P. S. Omlouvám se, nejde o přednost dvou plachetnic – souvislost je jiná.:-(



myslím si že to je kokotina i co se pozičních světel týče. 1A při 12V =12W a to je co do viditelnosti kur va málo i na jedno vrcholové světlo, o komplet čtyřech světlech nemluvě.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » úte pro 22, 2015 10:53 pm

Děkuji Davide.
Četl jsi tohle?
Předesílám, že mi nejde o to, zda ten který spotřebič potřebuje právě takový proud, ale o denní odběry.
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » úte pro 22, 2015 11:08 pm

JaOCZ píše:Taky přidám svou trošku :) Rád zjišťuji původ slov, zvyků, pravidel a podobně. Na námořních pravidlech miluji jeho logičnost. Každopádně pochopením původu slova starboard jsem si kdysi konečně zapamatoval anglické názvosloví starboard/port

Já kdesi četl, že port side je odvozeno od toho, že kdysi všechny lodě přistávaly v přístavech levobokem, že to tak bylo zavedeno. A proto levobok je port side.
Je fakt, že od té doby v každém přístavu koukám jak jsou velké nákladní lodě vyvázané. Většina jo, ale ne vsechny :hmm:

To lynx: nic si z toho nedělej, s aritmetiku má problémy víc lidí :smash:
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod JaOCZ » úte pro 22, 2015 11:17 pm

Je to tak, jak říkáš. Důvod byla nemožnost přirazit stranou, kde bylo kormidlo. Původně byl levobok označován slovem "Larboard", (odvozeno od ladderboard - staronormandské blada bord - nakládání lodě), ale z důvodu možné zvukové zaměnitelnosti se starboard se v 19 st. (Velká Británie v roce 1844 a USA v roce 1846) změnilo na port.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod marks » úte pro 22, 2015 11:30 pm

Jestli ono to spolu nemůže souviset, když bylo kormidelní veslo na pravo, přistávalo se levobokem, k tomu se přizpůsobovaly lodě i přístaviště. Totožná zdůvodnění jsem zahlédl u vikingských lodí.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod rogix » stř pro 23, 2015 2:11 am

Baharis píše:- Kam uhýbáte, pokud jste se již do této situace dostali? Za záď, nebo souběžně s kurzem křižující lodě? Nebo kam si představujete že by to bylo bezpečné.


obcas doprava ale inak podla zdraveho rozumu :D

(good seamanship ... sorry Colreg :))

Obrázek
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod jajarin » stř pro 23, 2015 8:42 am

rogix píše:
Baharis píše:- Kam uhýbáte, pokud jste se již do této situace dostali? Za záď, nebo souběžně s kurzem křižující lodě? Nebo kam si představujete že by to bylo bezpečné.


obcas doprava ale inak podla zdraveho rozumu :D

(good seamanship ... sorry Colreg :))

Obrázek



Nakresli tu plachetnici také z druhé strany, ať je to kompletní
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod rogix » stř pro 23, 2015 10:17 am

to som nekreslil ja :) mas na mysli rahno?

tam ide o to, ze ak mas problem urcit prednost tak sa radsej vyhni a doprava nemusi byt vzdy ta najlepsia volba
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod jajarin » stř pro 23, 2015 11:41 am

rogix píše:to som nekreslil ja :) mas na mysli rahno?

tam ide o to, ze ak mas problem urcit prednost tak sa radsej vyhni a doprava nemusi byt vzdy ta najlepsia volba



Ano mám na mysli ráhno. A ať je to kompletní tak levej a pravej zadobok.
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod jajarin » stř pro 23, 2015 1:02 pm

ČÁST A - PRÁVO PLAVBY
Loď má právo plavby když jiná loď je povinna se jí vyhýbat.
Něco málo z pravidel.

10. Opačné boky
Když jsou lodě na opačných bocích, loď s pravobokem musí vyhýbat lodi s
levobokem.
11 Na stejném boku, krytí
Když jsou lodě na stejném boku a v krytí, návětrná loď musí vyhýbat lodi
závětrné
12 Na stejném boku, bez krytí
Když jsou lodě na stejném boku a nejsou v krytí, loď zcela vzadu musí
vyhýbat lodi zcela vpředu.
13 Při obratu
Poté co loď překročí směr přímo proti větru, musí vyhýbat jiným lodím,
dokud není ve směru ostře proti větru. Během této doby neplatí pravidla
10, 11 a 12. Jestliže se na dvě lodě toto pravidlo vztahuje ve stejném
okamžiku, musí vyhýbat loď, která je na levé straně druhé lodi.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1711
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 101
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » stř pro 23, 2015 1:35 pm

jajarin cituje zřejmě závodní pravidla. Colreg zásadu pravidla 13 nemá.

Při nezávodní plavbě platí zásada, že obracím vždy dostatečně včas a to tak, abych se v novém směru nedostal do kolizního kurzu s jinou lodí.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1494
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 230
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř pro 23, 2015 2:44 pm

Nooo Jardasu, tohle píšeš:
No a v jedné knížce jsem viděl návod - namaluj si na ráhno hlavní plachty vlevo červenou barvu a vpravo zelenou a je to také jasné.
To je taky blbě. To ráhno nalevo by přeci mělo být zelený, má přeci zelenou ale levá strana je jasně červená. Nebo by ráhno mělo mít pravou půli zelenou a levou půli červenou a když sedím na návětrné straně která je třeba pravobok vidím ráhno zelený a můžu frčet. Ku...va to je geniální. A když sedím na závětrné straně tak vidím červený rahno a je to zase blbě.. Není nad papírek, ale než ho najdu tak přijde rána...
Mám sluchadla tam je standart červený vpravo. To mi ale štvalo, tak jsem barvy přehodil a audionom z toho byl totálně zmatenej.
Noo je to binec.. v COLREG jsem o sluchadlech nic nenašel.
Nahoře diskutujete proudy. No a třífázový proud na lodi je plus minus a cosinus přeci.
david
moderátor
Příspěvky: 5834
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 224
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod david » stř pro 23, 2015 3:10 pm

lynx píše:Děkuji Davide.
Četl jsi tohle?
Předesílám, že mi nejde o to, zda ten který spotřebič potřebuje právě takový proud, ale o denní odběry.


Div se, čet. Dovolil jsem si to paušalizavat, páč nesedí ani jedno.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Anonym » stř pro 23, 2015 3:23 pm

Jardasu píše:No a v jedné knížce jsem viděl návod - namaluj si na ráhno hlavní plachty vlevo červenou barvu a vpravo zelenou a je to také jasné.
Kromě toho že tato pomůcka je stará jako černé uhlí - je také, světe div se, naprosto správně. :clap:
Netřeba o tom pochybovat Pavle. Možná, jestli toho Vánočního punče nebylo moc ..... :crazy:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti