Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1494
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 230
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř pro 23, 2015 5:05 pm

Baharis, tady se na Vánoce punč nepije, tady se pije Glögg. Zajeď si do IKEA, tam ho pan Kamprad prodává.
A nezapomeň si do něj dát rozinky, mandle a hřebíček.
Glögg budeme servírovat zítra od rána přátelům, co tradičně k nám chodí. Přijď taky.
Pozdrav Pavel
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 707
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 79

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jardasu » stř pro 23, 2015 6:32 pm

lynx píše:
Situaci jsem překreslil – dosti neuměle, ale přesně.
Co si o tom myslíte?

Lynxi,
ty zločinče, v čase předvánočním spustíš takovejhle masakr, že jeden už ani neví, ve které ruce má držet vidličku a ve které nůž.
Nepochybuji, že se skvěle bavíš.....
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » čtv pro 24, 2015 12:21 am

No, původně ani ne, šlo mi o správnost informace.
Ale když čtu některé reakce... :-)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Anonym » ned led 03, 2016 10:26 am

Baharis píše:- Jak dlouho, když víte že máte přednost, držíte svůj kurz? Kolik metrů, případně délek lodi považujete za bezpečné/proveditelné pro úhybný manévr?

- Kam uhýbáte, pokud jste se již do této situace dostali? Za záď, nebo souběžně s kurzem křižující lodě? Nebo kam si představujete že by to bylo bezpečné.

- Činnost ve vztahu k posádce, když se loď blíží?

Dovolil jsem si v rámci tohoto vlákna které není mým produktem, položit tři otázky které s ním blízce souvisí. Čekal jsem nějakou diskuzi, schválně nepsal své řešení aby se neřeklo že poučuju.
No.... nic moc. Myslím jedna zmínka o jedné otázce a to ještě podle mého špatně. Asi tato nedůležitá otázka zapadla mezi ty důležitější, co se na fóru poslední dobou řešily.
Když nic, dávám tedy své řešení, své vysvětlení. Tak jak to chápu a jak to předávám dál. Přičemž netvrdím že to je to nejlepší či nejsprávnější, netvrdím že objevuji ameriku. Je to pouze můj souhrn činností, které praktikuju při této "oblíbené" situaci. A šlo mi o tu diskusi.

1. Tvrdím že pokud mám přednost, držíme kurz do poslední chvíle. Asi známá věc, jenom nováčci jsou u toho nervózní. Musím počítat s tím že můj protějšek může být opatrný a vyhýbat ještě za obzorem a může také brnkat na nervy a točit mi za záď na poslední chvíli. Musím odhadnout podle rychlosti a úhlu který svírají lodě, kdy jsem ještě schopen provést úhybný manévr podle Pravidla 17 a) ii). Takovou mez při úhlu 90°považuji 5-6 délek lodě.

2. Pokud jsem na lodi č.1 a mám přednost, přeprovádím úhybný manévr do pozice "A" tak, abychom v konečné fázi pluli souběžně. Vypouští se plachty, odstavuje motor, nechávám loď č.2 proplout a pak za její zádí pokračuji ve svém kurzu. Ohromná výhoda tohoto způsobu je, že jsem na doslech druhé lodě a mohu svému protějšku důrazně vysvětlit, co si o jeho činnosti myslím. Pokud bych se rozhodl jít do pozice "B" mohlo by se stát, že si to ten protějšek na poslední chvíli uvědomí, půjde mě předpisově za záď a srážka může být nevyhnutelná. Připadá mě to hodně nebezpečné.

3. Zde jsem si představoval něco v tom smyslu, že posádku předem informuji že máme loď v kolizním kurzu. Aby se nachystali na případný úhybný manévr, aby prostě byli v pohotovosti. Jak se blížíme k sobě, může být že k úhybnému manévru budeme muset udělat réčko nebo halzu, tak již dopředu rozmístím posádku k lanům a vinchnám.

EDIT: Doplněno barevné....

Obrázek
Naposledy upravil(a) Anonym dne ned led 03, 2016 11:17 am, celkem upraveno 1 x.
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » ned led 03, 2016 10:40 am

Jirko, z obrázku a popisu není jasné že jednička by měla mít přednost.
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod tkruska » ned led 03, 2016 11:06 am

Lynxi, jen se vracim k te elektrice. Myslim, ze tabulka je v poradku. Pokud ti neco zere 1A po dobu 8h, tak je to same jako 8A/1h, tedy 8Ah je cajk.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 11:08 am

To, co píšeš, je správně.
Ale pro ledničku a mapový plotter to násobení nesedí – proto jsem to sem dával.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Anonym » ned led 03, 2016 11:11 am

Petře promiň, ale toto není příklad na přednosti. :)
Že jednička má přednost je prostě příkladem dané. Třeba vycházej s tím, že to jsou lodě se strojním pohonem. Šak jsem plachty ani nemaloval...
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod MARIS » ned led 03, 2016 11:12 am

tak,tak,chybí to základní,směr větru :crazy:

sakra ale jste rychlí :cry:než se člověk stačí vyšošrňat,tak je tam baňa nových příspěvků
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 11:17 am

Baharis píše:Musím odhadnout podle rychlosti a úhlu který svírají lodě, kdy jsem ještě schopen provést úhybný manévr podle Pravidla 17 a) ii). Takovou mez při úhlu 90°považuji 5-6 délek lodě.

Pro dvě plachetnice (není-li jedna z nich třeba Sedov) to jistě platí. Ale obecně ne – při setkání s velkou nákladní lodí by už mohlo být pozdě.
Na mé úplně první plavbě jsme asi v takové vzdálenosti chtěli udělat obrat proti větru a ono to vůbec nešlo. Velký uhelný šíf nás už začínal „nasávat“. A taky dost houkal. :o
Jen včasným zásahem našeho kapitána, který nařídil obrat po větru, jsme se z toho dostali bez kolize. Po téhle zkušenosti patřím k těm, kteří se vyhýbají už za horizontem. :D
Naposledy upravil(a) lynx dne ned led 03, 2016 11:21 am, celkem upraveno 1 x.
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » ned led 03, 2016 11:20 am

Jirko, vycházel jsem z popisu vlákna. A taky píšeš, že se vypouštějí plachty a odstavuje motor. Tomu teda už vůbec nerozumím :?
david
moderátor
Příspěvky: 5834
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 224
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod david » ned led 03, 2016 11:26 am

lynx píše:Na mé úplně první plavbě jsme asi v takové vzdálenosti chtěli udělat obrat proti větru a ono to vůbec nešlo. Velký uhelný šíf nás už začínal „nasávat“. A taky dost houkal. :o

Hahaha, tak přesně to se mi povedlo kdysi a stačil na to parník Vyšehrad u Vyšehradu. Zastínil mi vítr a cucal pod sebe. Fujtajxl pocit bezmocnosti.
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » ned led 03, 2016 11:35 am

lynx píše:Pro dvě plachetnice (není-li jedna z nich třeba Sedov) to jistě platí. Ale obecně ne – při setkání s velkou nákladní lodí by už mohlo být pozdě.

Petře, co myslíš, je tohle ještě v pohodě?
image.jpeg

image.jpeg
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 11:55 am

David: „Fujtajxl pocit bezmocnosti.“ Přesně!

Petře, kromě vzdálenosti to záleží na rychlosti té velké lodi a na postavení plachetnice. Z obrázků to nepoznám. (P. S. Tady, zdá se, kolmo křížíte jeho trasu.)
Čím rychleji velká loď pluje, tím větší je bezpečná vzdálenost. A sání je mnohem menší, nejsou-li trupy rovnoběžně, ale kolmo. Jednou jsem se takhle „zachránil“ ve vjezdu do Svinoústí. Obrovský trajekt mě dost rychle doháněl. Tak jsem zatočil tak, abych stál zádí k němu, a přidal jsem. Sání bylo daleko menší a já jsem ho motorem překonal. Ale kapku nahnáno jsem měl. :)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1711
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 101
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » ned led 03, 2016 12:00 pm

2 Lakomec
Nejsem Petr, ale dám názor.
Pozici podle druhé fotky nepovažuji za "v pohodě". Na můj vkus příliš blízko.
Z můstku velké lodi Tě už nikdo nevidí.
david
moderátor
Příspěvky: 5834
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 224
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod david » ned led 03, 2016 12:13 pm

Z obrázku bych si tipnul, že jste ve vzdálenosti pod 2x délka onoho parníku, což je minimální vzdálenost na křížení s velkým plavidlem podle PPP:

(5) Malá plavidla vždy udržují při křížení směru, jímž plují plavidla, která nejsou malými, od
těchto plavidel bezpečnou vzdálenost odpovídající nejméně dvojnásobku jejich délky a
zachovávají bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel)

Co povídá Collreg nevím. Každopádně bych nechtěl slyšet, co si o zrovna povídají na můstku.
Protože se může přihodit cokoli v nejblbější okamžik, držím se toho, abych byl viděn. Tohle zrovna není ten případ. :hmm:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 12:18 pm

Jardo, ale na druhou stranu, z můstku je viděli celou dobu před tím. A dá se předpokládat, že nezačnou okamžitě couvat.
Já bych asi trochu dřív uhnul za záď velké lodi, ale podle fotky těžko soudit. A taky pokud by relativně blízko za zádí nákladní lodi plula další, tak bych se snažil střihnout to co nejblíž k té první.

P. S. Já jsem se spletl – myslel jsem, že plují za zádí. :o
Naposledy upravil(a) lynx dne ned led 03, 2016 1:05 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 12:30 pm

david píše: Každopádně bych nechtěl slyšet, co si o zrovna povídají na můstku.

Jo, na to jsme my loni zvědaví byli. :)
Tažná sestava byla překvapivě rychlá. Propluli jsme tak 100 maximálně 150 metrů před ní. Ale byli jsme všichni připravení dělat obrat, kdyby to nevycházelo:
vlecna_sestava.jpg
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » ned led 03, 2016 12:35 pm

david píše:Z obrázku bych si tipnul, že jste ve vzdálenosti pod 2x délka onoho parníku, což je minimální vzdálenost na křížení s velkým plavidlem podle PPP:

(5) Malá plavidla vždy udržují při křížení směru, jímž plují plavidla, která nejsou malými, od
těchto plavidel bezpečnou vzdálenost odpovídající nejméně dvojnásobku jejich délky a
zachovávají bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel)

Co povídá Collreg nevím. Každopádně bych nechtěl slyšet, co si o zrovna povídají na můstku.
Protože se může přihodit cokoli v nejblbější okamžik, držím se toho, abych byl viděn. Tohle zrovna není ten případ. :hmm:

Konečně diskuze. Není všechno jak vypadá, ale kdyby: Davide, kdo má tedy měnit kurz? Viditelnost dobrá, kurzy lodí svírají uhel cca 90 stupňů. Nákladní loď dává přednost plachetnici, plují v dohledu minimálně 5-10 minut. Malé plavidlo přece nezpůsobilo, že jsou teď blízko. Do kolizního kurzu se lodě dostaly daleko dřív a náklaďák nic neudělal. To je podle colregu?

Ale abych všechny uspokojil, tak teorie na JI je úplně jiná než praxe na moři. Obrázek je z Řecka, ostrov Syros, kde je loděnice NEORION, jedna z nejstarších v Řecku. A lodě takhle čekají před ostrovem na kotvě. Takže v pohodě to bylo :lol: Když jsem tu situaci viděl z dálky, věděl jsem že popluji na plachtách před přídí náklaďáku a že se to jednou bude hodit pro teoretické povídání.
Naposledy upravil(a) Lakomec dne ned led 03, 2016 12:48 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2648
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod err_ » ned led 03, 2016 12:44 pm

Lakomec:
A není lepší v takových situacích si zamýšlený manévr potvrdit pomocí VHF a to bez ohledu na prrávo přednosti? Dělal jsem 2x, zcela bez problému. Jednou jsem byl požádán, abych změnil kurz, jednou mi řekli, že o mě vědí a popřáli mi hezkou plavbu. Já se totiž stresuju kapánek dřív :-)
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod tkruska » ned led 03, 2016 12:53 pm

lynx píše:To, co píšeš, je správně.
Ale pro ledničku a mapový plotter to násobení nesedí – proto jsem to sem dával.


No... ja mam kompresorovou lednicku s odberem 3A kdyz bezi cca max 50% casu, takze prumer 1.5A za hodinu je asi cajk. Ploter nevim.

Jinak abych se vratil k prednostem, radeji se vyhnu a necham "namachrovance" (tedy ty s vetsim tankerem) plout. Nejhorsi je srazka s blbcem, to radeji udelam obrat navic :D
david
moderátor
Příspěvky: 5834
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 224
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod david » ned led 03, 2016 1:10 pm

Lakomec píše:. Není všechno jak vypadá, ale kdyby: Davide, kdo má tedy měnit kurz? Viditelnost dobrá, kurzy lodí svírají uhel cca 90 stupňů. Nákladní loď dává přednost plachetnici, plují v dohledu minimálně 5-10 minut. Malé plavidlo přece nezpůsobilo, že jsou teď blízko. Do kolizního kurzu se lodě dostaly daleko dřív a náklaďák nic neudělal. To je podle colregu?


OK, pokud se viděj včas, malé plavidlo drží kurs a rychlost, není o přednosti pochyb. Pokud už ale jste v postavení co je na první fotce, máš povinnost předejít srážce, ať už to zvoral kdokoli. V tom případě bych moc nepřemejšlel a dělal jasnej úhybnej manévr.

Už proto, že nejsem pojištěnej a nerad opravuju škrábance. :lol:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 1:12 pm

err_ píše:Lakomec:
A není lepší v takových situacích si zamýšlený manévr potvrdit pomocí VHF a to bez ohledu na prrávo přednosti? Dělal jsem 2x, zcela bez problému. Jednou jsem byl požádán, abych změnil kurz, jednou mi řekli, že o mě vědí a popřáli mi hezkou plavbu. Já se totiž stresuju kapánek dřív :-)

No, tady nás Lakomec trochu napálil.

Ale chci se zeptat, jak loď voláš, když neznáš její jméno. Lodi na pozici XY, (která se chystáš poptopit moji plachetnici :-) )?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2648
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod err_ » ned led 03, 2016 1:21 pm

lynx:
Volám na 16 kanále a ani jsem se nikdy nesnažil o přeladění. Měl jsem zatím "štěstí" na lodě CASCO ve směru na Hamburg. Tak jsem volal "big boat CASCO, big boat CASCO ...". Je to asi pravidelná linka, viděl jsem je tam několikrát.

Pokud by byla loď neoznačená, asi bych jen počkal, než přejede. Mám vážně z velkých lodí hodně nahnáno. Jsem vytrénovaný, protože jsem párkrát přednost nedostal. Navíc to bylo v systému rozdělené plavby a lodí tam bylo snad každou míli jedna. A mezi tím jsou vraky, kabely, sádky ...

Bylo to na trase na Den Helder - Helgoland a zpět.

Edit: ještě pro doplnění, byly to velké, kontejnerové lodě a nápis CASCO je přes půl trupu.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3403
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 395
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 1:33 pm

No, já jsem několikrát křížil English Channel. Tam se všichni chovali mravně. Na nemravu jsem narazil, když jsem se blížil k přístavu Falmouth.
A párkrát v jižním Baltu. :(

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti