Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Baharis, tady se na Vánoce punč nepije, tady se pije Glögg. Zajeď si do IKEA, tam ho pan Kamprad prodává.
A nezapomeň si do něj dát rozinky, mandle a hřebíček.
Glögg budeme servírovat zítra od rána přátelům, co tradičně k nám chodí. Přijď taky.
Pozdrav Pavel
A nezapomeň si do něj dát rozinky, mandle a hřebíček.
Glögg budeme servírovat zítra od rána přátelům, co tradičně k nám chodí. Přijď taky.
Pozdrav Pavel
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
lynx píše:
Situaci jsem překreslil – dosti neuměle, ale přesně.
Co si o tom myslíte?
Lynxi,
ty zločinče, v čase předvánočním spustíš takovejhle masakr, že jeden už ani neví, ve které ruce má držet vidličku a ve které nůž.
Nepochybuji, že se skvěle bavíš.....
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
No, původně ani ne, šlo mi o správnost informace.
Ale když čtu některé reakce...
Ale když čtu některé reakce...
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Baharis píše:- Jak dlouho, když víte že máte přednost, držíte svůj kurz? Kolik metrů, případně délek lodi považujete za bezpečné/proveditelné pro úhybný manévr?
- Kam uhýbáte, pokud jste se již do této situace dostali? Za záď, nebo souběžně s kurzem křižující lodě? Nebo kam si představujete že by to bylo bezpečné.
- Činnost ve vztahu k posádce, když se loď blíží?
Dovolil jsem si v rámci tohoto vlákna které není mým produktem, položit tři otázky které s ním blízce souvisí. Čekal jsem nějakou diskuzi, schválně nepsal své řešení aby se neřeklo že poučuju.
No.... nic moc. Myslím jedna zmínka o jedné otázce a to ještě podle mého špatně. Asi tato nedůležitá otázka zapadla mezi ty důležitější, co se na fóru poslední dobou řešily.
Když nic, dávám tedy své řešení, své vysvětlení. Tak jak to chápu a jak to předávám dál. Přičemž netvrdím že to je to nejlepší či nejsprávnější, netvrdím že objevuji ameriku. Je to pouze můj souhrn činností, které praktikuju při této "oblíbené" situaci. A šlo mi o tu diskusi.
1. Tvrdím že pokud mám přednost, držíme kurz do poslední chvíle. Asi známá věc, jenom nováčci jsou u toho nervózní. Musím počítat s tím že můj protějšek může být opatrný a vyhýbat ještě za obzorem a může také brnkat na nervy a točit mi za záď na poslední chvíli. Musím odhadnout podle rychlosti a úhlu který svírají lodě, kdy jsem ještě schopen provést úhybný manévr podle Pravidla 17 a) ii). Takovou mez při úhlu 90°považuji 5-6 délek lodě.
2. Pokud jsem na lodi č.1 a mám přednost, přeprovádím úhybný manévr do pozice "A" tak, abychom v konečné fázi pluli souběžně. Vypouští se plachty, odstavuje motor, nechávám loď č.2 proplout a pak za její zádí pokračuji ve svém kurzu. Ohromná výhoda tohoto způsobu je, že jsem na doslech druhé lodě a mohu svému protějšku důrazně vysvětlit, co si o jeho činnosti myslím. Pokud bych se rozhodl jít do pozice "B" mohlo by se stát, že si to ten protějšek na poslední chvíli uvědomí, půjde mě předpisově za záď a srážka může být nevyhnutelná. Připadá mě to hodně nebezpečné.
3. Zde jsem si představoval něco v tom smyslu, že posádku předem informuji že máme loď v kolizním kurzu. Aby se nachystali na případný úhybný manévr, aby prostě byli v pohotovosti. Jak se blížíme k sobě, může být že k úhybnému manévru budeme muset udělat réčko nebo halzu, tak již dopředu rozmístím posádku k lanům a vinchnám.
EDIT: Doplněno barevné....
Naposledy upravil(a) Anonym dne ned led 03, 2016 11:17 am, celkem upraveno 1 x.
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Jirko, z obrázku a popisu není jasné že jednička by měla mít přednost.
- tkruska
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 558
- Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Lynxi, jen se vracim k te elektrice. Myslim, ze tabulka je v poradku. Pokud ti neco zere 1A po dobu 8h, tak je to same jako 8A/1h, tedy 8Ah je cajk.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
To, co píšeš, je správně.
Ale pro ledničku a mapový plotter to násobení nesedí – proto jsem to sem dával.
Ale pro ledničku a mapový plotter to násobení nesedí – proto jsem to sem dával.
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Petře promiň, ale toto není příklad na přednosti.
Že jednička má přednost je prostě příkladem dané. Třeba vycházej s tím, že to jsou lodě se strojním pohonem. Šak jsem plachty ani nemaloval...
Že jednička má přednost je prostě příkladem dané. Třeba vycházej s tím, že to jsou lodě se strojním pohonem. Šak jsem plachty ani nemaloval...
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
tak,tak,chybí to základní,směr větru
sakra ale jste rychlí než se člověk stačí vyšošrňat,tak je tam baňa nových příspěvků
sakra ale jste rychlí než se člověk stačí vyšošrňat,tak je tam baňa nových příspěvků
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Baharis píše:Musím odhadnout podle rychlosti a úhlu který svírají lodě, kdy jsem ještě schopen provést úhybný manévr podle Pravidla 17 a) ii). Takovou mez při úhlu 90°považuji 5-6 délek lodě.
Pro dvě plachetnice (není-li jedna z nich třeba Sedov) to jistě platí. Ale obecně ne – při setkání s velkou nákladní lodí by už mohlo být pozdě.
Na mé úplně první plavbě jsme asi v takové vzdálenosti chtěli udělat obrat proti větru a ono to vůbec nešlo. Velký uhelný šíf nás už začínal „nasávat“. A taky dost houkal.
Jen včasným zásahem našeho kapitána, který nařídil obrat po větru, jsme se z toho dostali bez kolize. Po téhle zkušenosti patřím k těm, kteří se vyhýbají už za horizontem.
Naposledy upravil(a) lynx dne ned led 03, 2016 11:21 am, celkem upraveno 1 x.
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Jirko, vycházel jsem z popisu vlákna. A taky píšeš, že se vypouštějí plachty a odstavuje motor. Tomu teda už vůbec nerozumím
-
- moderátor
- Příspěvky: 5879
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
lynx píše:Na mé úplně první plavbě jsme asi v takové vzdálenosti chtěli udělat obrat proti větru a ono to vůbec nešlo. Velký uhelný šíf nás už začínal „nasávat“. A taky dost houkal.
Hahaha, tak přesně to se mi povedlo kdysi a stačil na to parník Vyšehrad u Vyšehradu. Zastínil mi vítr a cucal pod sebe. Fujtajxl pocit bezmocnosti.
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
lynx píše:Pro dvě plachetnice (není-li jedna z nich třeba Sedov) to jistě platí. Ale obecně ne – při setkání s velkou nákladní lodí by už mohlo být pozdě.
Petře, co myslíš, je tohle ještě v pohodě?
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
David: „Fujtajxl pocit bezmocnosti.“ Přesně!
Petře, kromě vzdálenosti to záleží na rychlosti té velké lodi a na postavení plachetnice. Z obrázků to nepoznám. (P. S. Tady, zdá se, kolmo křížíte jeho trasu.)
Čím rychleji velká loď pluje, tím větší je bezpečná vzdálenost. A sání je mnohem menší, nejsou-li trupy rovnoběžně, ale kolmo. Jednou jsem se takhle „zachránil“ ve vjezdu do Svinoústí. Obrovský trajekt mě dost rychle doháněl. Tak jsem zatočil tak, abych stál zádí k němu, a přidal jsem. Sání bylo daleko menší a já jsem ho motorem překonal. Ale kapku nahnáno jsem měl.
Petře, kromě vzdálenosti to záleží na rychlosti té velké lodi a na postavení plachetnice. Z obrázků to nepoznám. (P. S. Tady, zdá se, kolmo křížíte jeho trasu.)
Čím rychleji velká loď pluje, tím větší je bezpečná vzdálenost. A sání je mnohem menší, nejsou-li trupy rovnoběžně, ale kolmo. Jednou jsem se takhle „zachránil“ ve vjezdu do Svinoústí. Obrovský trajekt mě dost rychle doháněl. Tak jsem zatočil tak, abych stál zádí k němu, a přidal jsem. Sání bylo daleko menší a já jsem ho motorem překonal. Ale kapku nahnáno jsem měl.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
2 Lakomec
Nejsem Petr, ale dám názor.
Pozici podle druhé fotky nepovažuji za "v pohodě". Na můj vkus příliš blízko.
Z můstku velké lodi Tě už nikdo nevidí.
Nejsem Petr, ale dám názor.
Pozici podle druhé fotky nepovažuji za "v pohodě". Na můj vkus příliš blízko.
Z můstku velké lodi Tě už nikdo nevidí.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5879
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Z obrázku bych si tipnul, že jste ve vzdálenosti pod 2x délka onoho parníku, což je minimální vzdálenost na křížení s velkým plavidlem podle PPP:
(5) Malá plavidla vždy udržují při křížení směru, jímž plují plavidla, která nejsou malými, od
těchto plavidel bezpečnou vzdálenost odpovídající nejméně dvojnásobku jejich délky a
zachovávají bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel)
Co povídá Collreg nevím. Každopádně bych nechtěl slyšet, co si o zrovna povídají na můstku.
Protože se může přihodit cokoli v nejblbější okamžik, držím se toho, abych byl viděn. Tohle zrovna není ten případ.
(5) Malá plavidla vždy udržují při křížení směru, jímž plují plavidla, která nejsou malými, od
těchto plavidel bezpečnou vzdálenost odpovídající nejméně dvojnásobku jejich délky a
zachovávají bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel)
Co povídá Collreg nevím. Každopádně bych nechtěl slyšet, co si o zrovna povídají na můstku.
Protože se může přihodit cokoli v nejblbější okamžik, držím se toho, abych byl viděn. Tohle zrovna není ten případ.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Jardo, ale na druhou stranu, z můstku je viděli celou dobu před tím. A dá se předpokládat, že nezačnou okamžitě couvat.
Já bych asi trochu dřív uhnul za záď velké lodi, ale podle fotky těžko soudit. A taky pokud by relativně blízko za zádí nákladní lodi plula další, tak bych se snažil střihnout to co nejblíž k té první.
P. S. Já jsem se spletl – myslel jsem, že plují za zádí.
Já bych asi trochu dřív uhnul za záď velké lodi, ale podle fotky těžko soudit. A taky pokud by relativně blízko za zádí nákladní lodi plula další, tak bych se snažil střihnout to co nejblíž k té první.
P. S. Já jsem se spletl – myslel jsem, že plují za zádí.
Naposledy upravil(a) lynx dne ned led 03, 2016 1:05 pm, celkem upraveno 1 x.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
david píše: Každopádně bych nechtěl slyšet, co si o zrovna povídají na můstku.
Jo, na to jsme my loni zvědaví byli.
Tažná sestava byla překvapivě rychlá. Propluli jsme tak 100 maximálně 150 metrů před ní. Ale byli jsme všichni připravení dělat obrat, kdyby to nevycházelo:
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
david píše:Z obrázku bych si tipnul, že jste ve vzdálenosti pod 2x délka onoho parníku, což je minimální vzdálenost na křížení s velkým plavidlem podle PPP:
(5) Malá plavidla vždy udržují při křížení směru, jímž plují plavidla, která nejsou malými, od
těchto plavidel bezpečnou vzdálenost odpovídající nejméně dvojnásobku jejich délky a
zachovávají bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel)
Co povídá Collreg nevím. Každopádně bych nechtěl slyšet, co si o zrovna povídají na můstku.
Protože se může přihodit cokoli v nejblbější okamžik, držím se toho, abych byl viděn. Tohle zrovna není ten případ.
Konečně diskuze. Není všechno jak vypadá, ale kdyby: Davide, kdo má tedy měnit kurz? Viditelnost dobrá, kurzy lodí svírají uhel cca 90 stupňů. Nákladní loď dává přednost plachetnici, plují v dohledu minimálně 5-10 minut. Malé plavidlo přece nezpůsobilo, že jsou teď blízko. Do kolizního kurzu se lodě dostaly daleko dřív a náklaďák nic neudělal. To je podle colregu?
Ale abych všechny uspokojil, tak teorie na JI je úplně jiná než praxe na moři. Obrázek je z Řecka, ostrov Syros, kde je loděnice NEORION, jedna z nejstarších v Řecku. A lodě takhle čekají před ostrovem na kotvě. Takže v pohodě to bylo Když jsem tu situaci viděl z dálky, věděl jsem že popluji na plachtách před přídí náklaďáku a že se to jednou bude hodit pro teoretické povídání.
Naposledy upravil(a) Lakomec dne ned led 03, 2016 12:48 pm, celkem upraveno 1 x.
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Lakomec:
A není lepší v takových situacích si zamýšlený manévr potvrdit pomocí VHF a to bez ohledu na prrávo přednosti? Dělal jsem 2x, zcela bez problému. Jednou jsem byl požádán, abych změnil kurz, jednou mi řekli, že o mě vědí a popřáli mi hezkou plavbu. Já se totiž stresuju kapánek dřív
A není lepší v takových situacích si zamýšlený manévr potvrdit pomocí VHF a to bez ohledu na prrávo přednosti? Dělal jsem 2x, zcela bez problému. Jednou jsem byl požádán, abych změnil kurz, jednou mi řekli, že o mě vědí a popřáli mi hezkou plavbu. Já se totiž stresuju kapánek dřív
- tkruska
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 558
- Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
lynx píše:To, co píšeš, je správně.
Ale pro ledničku a mapový plotter to násobení nesedí – proto jsem to sem dával.
No... ja mam kompresorovou lednicku s odberem 3A kdyz bezi cca max 50% casu, takze prumer 1.5A za hodinu je asi cajk. Ploter nevim.
Jinak abych se vratil k prednostem, radeji se vyhnu a necham "namachrovance" (tedy ty s vetsim tankerem) plout. Nejhorsi je srazka s blbcem, to radeji udelam obrat navic
-
- moderátor
- Příspěvky: 5879
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
Lakomec píše:. Není všechno jak vypadá, ale kdyby: Davide, kdo má tedy měnit kurz? Viditelnost dobrá, kurzy lodí svírají uhel cca 90 stupňů. Nákladní loď dává přednost plachetnici, plují v dohledu minimálně 5-10 minut. Malé plavidlo přece nezpůsobilo, že jsou teď blízko. Do kolizního kurzu se lodě dostaly daleko dřív a náklaďák nic neudělal. To je podle colregu?
OK, pokud se viděj včas, malé plavidlo drží kurs a rychlost, není o přednosti pochyb. Pokud už ale jste v postavení co je na první fotce, máš povinnost předejít srážce, ať už to zvoral kdokoli. V tom případě bych moc nepřemejšlel a dělal jasnej úhybnej manévr.
Už proto, že nejsem pojištěnej a nerad opravuju škrábance.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
err_ píše:Lakomec:
A není lepší v takových situacích si zamýšlený manévr potvrdit pomocí VHF a to bez ohledu na prrávo přednosti? Dělal jsem 2x, zcela bez problému. Jednou jsem byl požádán, abych změnil kurz, jednou mi řekli, že o mě vědí a popřáli mi hezkou plavbu. Já se totiž stresuju kapánek dřív
No, tady nás Lakomec trochu napálil.
Ale chci se zeptat, jak loď voláš, když neznáš její jméno. Lodi na pozici XY, (která se chystáš poptopit moji plachetnici )?
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
lynx:
Volám na 16 kanále a ani jsem se nikdy nesnažil o přeladění. Měl jsem zatím "štěstí" na lodě CASCO ve směru na Hamburg. Tak jsem volal "big boat CASCO, big boat CASCO ...". Je to asi pravidelná linka, viděl jsem je tam několikrát.
Pokud by byla loď neoznačená, asi bych jen počkal, než přejede. Mám vážně z velkých lodí hodně nahnáno. Jsem vytrénovaný, protože jsem párkrát přednost nedostal. Navíc to bylo v systému rozdělené plavby a lodí tam bylo snad každou míli jedna. A mezi tím jsou vraky, kabely, sádky ...
Bylo to na trase na Den Helder - Helgoland a zpět.
Edit: ještě pro doplnění, byly to velké, kontejnerové lodě a nápis CASCO je přes půl trupu.
Volám na 16 kanále a ani jsem se nikdy nesnažil o přeladění. Měl jsem zatím "štěstí" na lodě CASCO ve směru na Hamburg. Tak jsem volal "big boat CASCO, big boat CASCO ...". Je to asi pravidelná linka, viděl jsem je tam několikrát.
Pokud by byla loď neoznačená, asi bych jen počkal, než přejede. Mám vážně z velkých lodí hodně nahnáno. Jsem vytrénovaný, protože jsem párkrát přednost nedostal. Navíc to bylo v systému rozdělené plavby a lodí tam bylo snad každou míli jedna. A mezi tím jsou vraky, kabely, sádky ...
Bylo to na trase na Den Helder - Helgoland a zpět.
Edit: ještě pro doplnění, byly to velké, kontejnerové lodě a nápis CASCO je přes půl trupu.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3492
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 407
- Bydliště: Praha
Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice
No, já jsem několikrát křížil English Channel. Tam se všichni chovali mravně. Na nemravu jsem narazil, když jsem se blížil k přístavu Falmouth.
A párkrát v jižním Baltu.
A párkrát v jižním Baltu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti