Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2320
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 149

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod err_ » ned led 03, 2016 1:43 pm

Lakomec:
Fotka je tmavší, tak jsem nenašel řetěz. Ale koule jsem si všimnout rozhodně měl :-) A to jsem si to zvětšoval a zkoumal náznak vodočetu a hledal příďovou vlnku, abych snad odvodil rychlost ... no jo no ... :-)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » ned led 03, 2016 2:21 pm

Lakomec píše:......... Není všechno jak vypadá, ale kdyby: Davide, kdo má tedy měnit kurz? Viditelnost dobrá, kurzy lodí svírají uhel cca 90 stupňů. Nákladní loď dává přednost plachetnici, plují v dohledu minimálně 5-10 minut. Malé plavidlo přece nezpůsobilo, že jsou teď blízko. Do kolizního kurzu se lodě dostaly daleko dřív a náklaďák nic neudělal. To je podle colregu?
......


Podle fotky to nejde určit. Vždy je třeba vyhodnotit celou situaci. Do závorky dávám odkazy na ColReg.
(Pravidlo 5 Pozorování
Každá loď musí vést nepřetržité a zodpovědné vizuální a sluchové pozorování, dále pak pozorování pomocí všech dostupných
prostředků podle převládajících okolností a podmínek tak, aby bylo možno plně zhodnotit situaci a nebezpečí srážky.)


Přednost plachetnice platí na "volné vodě"
(Pravidlo 18 Vzájemné povinnosti lodí
Kromě povinností předepsaných pravidly 9,10 a 13:)


Právě Pravidlo 9 je třeba brát vždy v úvahu.
(b) Loď kratší než 20 m nebo plachetnice nesmí ztěžovat průjezd lodi, která může bezpečně plout pouze v hranicích úzkého průplavu
nebo plavební dráhy.)

Posuzování, zda loď může bezpečně plout pouze v plavební dráze, platí také pro vjezdy a výjezdy z přístavů a všechna místa,
kde velká loď může mít problém změnit kurz nebo rychlost dostatečně rychle
. Plavební dráha nemusí být vyznačená.

Celým námořním právem se prolíná termín "dobrá námořní praxe". Pod toto si můžeš schovat laickou formulaci malá loď se neplete do cesty velké lodi.

Navíc v pobřežních vodách platí právo státu. Víš, že řekové nemají ve svém právu ustanovení, že malé lodě vyhýbají velkým? Například ve švédském právu to podle Pavla Šulce napsáno je.
(Pravidlo 1 b) Nic z těchto pravidel nesmí bránit v platnosti zvláštních pravidel vydaných odpovědnými orgány pro plavbu na kotvištích, v
přístavech, řekách, jezerech nebo na vnitrozemských vodních cestách spojených s otevřeným mořem, po kterých mohou plout námořní lodi.
)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » ned led 03, 2016 2:27 pm

err_ píše:......Jsem vytrénovaný, protože jsem párkrát přednost nedostal. Navíc to bylo v systému rozdělené plavby a lodí tam bylo snad každou míli jedna. ......


V systému rozdělené plavby rozhodně přednost nemáš.
Navíc tam v podstatě nemáš co dělat.

Pravidlo 10 j) Loď kratší než 20 m nebo plachetnice nesmí znesnadňovat pohyb lodí se strojním pohonem plujících v pásmu pro vozu.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2320
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 149

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod err_ » ned led 03, 2016 2:43 pm

Jarda855:
máš pravdu. Ale systém rozdělené plavby jsem přeplouval, jinou možnost nemáš a tohle už nebylo v dráze.
A tak mě vlastně utvrzuješ, jak je dobře, že jsem zavolal. Jednou jsem se vyhnul, podruhé jsem se omezovat nemusel a hlavně, bylo to zřejmé a navíc o tom věděli i ostatní. Zdá se mi to korektní řešení. Co myslíš?

Mapa alespoň orientačně, jsou tam nějaké změny:
http://webapp.navionics.com/?lang=en#@8 ... xhIydym%40
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 2:49 pm

Jarda885 píše:Navíc tam v podstatě nemáš co dělat.

Dovolím si konstruktivně nesouhlasit.
Malá plavidla smějí TSS kolmo překřížit, pokud pásmo nelze rozumně obeplout.

A kvizová otázka za pět bludišťáků:
Pokud kolmo křížíme systém rozdělené plavby (TSS), máme plout úplně kolmo – tedy vylučovat např. snos proudem, nebo plout tak, že podélná osa lodi je kolmá na osu TSS, ale naše koď pluje působením proudu „šikmo“? Ha? :crazy:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2320
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 149

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod err_ » ned led 03, 2016 2:56 pm

To mě skutečně zajímá. Navíc, jak počítat drift a proudy při přeplování slučujících se TSS? Jsi schopen to vůbec v tomhe čase a krátké dráze zohlednit?

Já přeplovám kolmo kurzem reálným. Tedy nejobyčejněji, pouze se zohledněním deviace, variace. V této oblasti je jednak celkem jistý drift i snos proudem (podstatný).

Hehe - a jak se jednoduše z příspěvku stane Off Topic. Tohle asi už to o dvou plachetnicích a jejich vzájemné přednosti nebude. tedy, pokud zrovna neplují v pásmu se systémem rozdělěné plavby ... :-)
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 3:16 pm

Jeden obrázek je lepší, než spousta slov:
tss.jpg
tss.jpg (56.4 KiB) Zobrazeno 3413 x

Mně to nepřipadá příliš složité: Změřím v mapě směr TSS – zde cca 100°. Přičtu nebo odečtu 90° (zde 100° - 90° = 10°), opravím o deklinaci a deviaci (např. 5°W, 10°E, tedy 10°+ 5°- 10°= 005°C) a tímhle kompasovým kurzem pluju.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 3:19 pm

err_ píše:Hehe - a jak se jednoduše z příspěvku stane Off Topic. Tohle asi už to o dvou plachetnicích a jejich vzájemné přednosti nebude. tedy, pokud zrovna neplují v pásmu se systémem rozdělěné plavby ... :-)

Jasně, ale dostali jsme se k tomu od plachetnic přes plachetnici a nákladní loď. Mně to přijde OK.
Ale nevylučuji, že to někoho pohorší. :D
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » ned led 03, 2016 3:25 pm

Lynxi,
proto jsem napsal "v podstatě".
Díky za doplnění pravidel křížení systému rozdělené plavby.
Jestli nebudeš proti, pokusím se stáhnout Tvůj krásný obrázek pro účely školení a výcviku. Mám podobný, ale tento je lepší.

TSS není oblast pro rekreační kochání se. Je to obdoba silniční dálnice umožňující rychlý a bezpečný průjezd zejména velkých komerčních lodí.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » ned led 03, 2016 3:35 pm

Posluž si, obrázek jsem našel na internetu. :)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » ned led 03, 2016 3:37 pm

2 err_

Zavolat vysílačkou je určitě dobrý nápad. Profesionálové nás školí, že se nemáme bát používat vysílačku.
Je to v souladu s
Pravidlo 7 Nebezpečí srážky
a) Každá loď musí použít všech dostupných prostředků podle převládajících okolnosti a podmínek k určeni existence nebezpečí srážky.


Popis pokusu o navázání spojení je přímo ukázkový.
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » ned led 03, 2016 8:39 pm

Jarda885 píše:Přednost plachetnice platí na "volné vodě". Celým námořním právem se prolíná termín "dobrá námořní praxe". Pod toto si můžeš schovat laickou formulaci malá loď se neplete do cesty velké lodi.

Jardo, vzhledem k tomu, že jsem na sebe prásknul před tímto Tvým příspěvkem, že náklaďák byl na kotvě, zdá se mi Tvé povídání dost hodně jako :offtopic:
Ale k té situaci: bylo to na volné vodě a plachetnice má přednost. Že nakonec vždy uhne, je už jiná. Můžeš sem psát tisíc pravidel, to je fajn, ale úplně zbytečné. Pozorovat musí obě lodě, obě musí udělat vše pro to, aby zabránili srážce, ale jen jedna má přednost :?
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » ned led 03, 2016 9:30 pm

to err_: Dobře koukat a pozorovat je moc důležité :good: jeden pohled někdy vydá za tisíc slov a deset pravidel. Jo, při focení jsme se hodně snažili to zamaskoval. Čekali jsme, až konstrukce biminy bude před kotevním řetězem, ale i tak je trochu vidět. S koulí jsem nic nedělal, fotku jsem nijak neupravoval. Před přídí není ani vlna, ale klidně mohla plout velmi pomalu.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » pon led 04, 2016 12:30 pm

Lakomec píše:......
Ale k té situaci: bylo to na volné vodě a plachetnice má přednost. ...


Petře obdivuji Tvou znalost manévrovacích schopností velkých nákladních lodí. Dokážeš vyhodnotit, jestli platí pravidlo 18 (volná voda) nebo pravidlo 9 (plavební dráha), které má jednoznačnou prioritu. Asi máš na velkých námořních obchodních lodích hodně napluto.
Většina našich jachtařů velkou námořní loď nikdy neřídila. Ví, že velká loď potřebuje hodně času na to, aby změnila kurz nebo rychlost, a udělala manévr podle Colregu. Ale neumí to vyhodnotit v konkrétní situaci.
Pravidlo 8 b) Jakákoliv změna kursu a (nebo) rychlosti podniknutá k zabránění srážky, dovolují-li to okolnosti, musí být dostatečně velká, aby mohla být snadno zjištěna druhým plavidlem, vedoucím pozorování vizuální nebo radarové; je třeba se vyvarovat řadě postupných změn kursu a (nebo) rychlosti o malé hodnoty.


Lakomec píše:......
Že nakonec vždy uhne, je už jiná. Můžeš sem psát tisíc pravidel, to je fajn, ale úplně zbytečné. Pozorovat musí obě lodě, obě musí udělat vše pro to, aby zabránili srážce, ale jen jedna má přednost :? :?

Pouze borci nepotřebuji znát pravidla, aby věděli, která loď má přednost.

________

Pro rekreační jachtaře a nikoliv borce je dobré řídit se zjednodušenou praktickou pomůckou:
Zapomeňte na to, že byste někdy měli přednost před velkou námořní lodí.
1) Pokud tato situace nastane, velká loď udělá úhybný manévr natolik včas, že ani nezjistíš, že jste byli na kolizním kurzu.
2) Kdo z nás je si jistý, že dodržel Pravidlo 17 po dobu nutnou pro vyhodnocení situace na velké lodi a možnosti manévru velké lodi (desítky minut až hodiny)
Pravidlo 17 Činnost lodě, které je uvolňována cesta
a) i) Tam, kde jedna ze dvou lodí musí uvolnit cestu, musí druhá udržovat svůj směr a rychlost.


Kdy začneš řešit kolizní situaci, může být pozdě na to, chtít manévr po velké lodi. Pak platí Pravidlo 2b)
(b) Při výkladu a použití těchto Pravidel je třeba brát v úvahu všechna nebezpečí plavby a nebezpečí srážky lodí a všechny zvláštní okolnosti
včetně zvláštnosti lodí samých, které mohou vyvolat nutnost odstoupit od těchto Pravidel pro zabránění bezprostředního nebezpečí.
)
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » pon led 04, 2016 1:13 pm

Opět si dovolím napsat pár námětů k diskuzi:
Jarda885 píše:
Lakomec píše:......
Ale k té situaci: bylo to na volné vodě a plachetnice má přednost. ...

... jestli platí pravidlo 18 (volná voda) nebo pravidlo 9 (plavební dráha), které má jednoznačnou prioritu.

Pokud je v celé oblasti hloubka například 20+ metrů, tak o plavební dráhu či omezení ponorem nepůjde. (Dovoluji si předpokládat, že nejsme v TSS.)
Jarda885 píše:1) Pokud tato situace nastane, velká loď udělá úhybný manévr natolik včas, že ani nezjistíš, že jste byli na kolizním kurzu.

Z vlastní praxe vím, že lodi úhybné manévry:
  • dělají opravdu s obrovským předstihem,
  • dělají v rozumné vzdálenosti, ale tak, že je kormidelník plachetnice jednoznačně zaznamená,
  • dělají na poslední chvíli,
  • nedělají vůbec.
Poslední dva případy jsem zažil nejčastěji v jižním Baltu. :(
Jarda885 píše:2) Kdo z nás je si jistý, že dodržel Pravidlo 17 po dobu nutnou pro vyhodnocení situace na velké lodi a možnosti manévru velké lodi (desítky minut až hodiny)

Hodiny? :o Jardo, když se „velká loď“ objeví na obzoru, tak do případné kolize zbývají minuty, maximálně několik málo desítek minut. Záleží na rychlosti a na úhlu, pod jakým se kříží kurzy plavidel.
Jarda885 píše:Kdy začneš řešit kolizní situaci, může být pozdě na to, chtít manévr po velké lodi.

Jistě, pokud budu od velké lodi dvě její délky a ona dosud neuhnula, tak už fakt nemá šanci a musím jednat já.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Anonym » pon led 04, 2016 1:35 pm

Ptali jsme se během jedné poklidné plavby kamaráda, který se nějakou desítku let pohybuje kolem vlády a na ministerstvech, jak je možné že z našeho parlamentu stále vycházejí takové paskvily. :?

Odpověděl. To máte těžké. Jednou stranou tam (do parlamentu) vsuneme elaborát o stavbě křesťanského kostela, tam se to prodiskutuje, rozčtvrtí, semele a opět slepí, druhou stranou pak vyjede nařízení na stavbu bezbariérového vstupu do úředních budov. :lol:

Tady vidím že jsem dvakrát vsunul tři velmi jednoduché otázky denního života jachtaře a jednou z toho vyjel zábavný park s labutěmi, podruhé vykřičený dům. Není to nic proti ničemu, zakladatel vlákna si sám kormidluje kudy chce proplouvat. Na to má celkem právo. Jenom že jsem si vzpomněl na tu diskusi s kamarádem a připadalo mě to nějak podobné.
No a že bych byl OT, to zde ani moc nejde. .... :mad: :whist:
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » pon led 04, 2016 1:44 pm

Jirko, od přednosti mezi dvěma plachetnicemi jsme se posunuli k přednosti obecně.
Mně to nevadí – naopak, vítám to jako příležitost poučit se, oprášit znalosti a věcně (pozor, nikoli věčně :-D ) diskutovat. A to se tu v převážné většině děje. :)

P. S. Přečetl jsem si znovu Tvoje otázky. Musím konstatovat, že na první dvě neznám jednoznačnou (obecnou) odpověď. Každá situace je jiná – pluje se různě rychle, kurzy se kříží pod různým úhlem, směr větru je různý, na manévry může být různě místa atd. Jediné, co dokážu říci, je to, že když nějakou situaci vyhodnotím jako kolizní, tak si dostatečně včas promyslím, co a kdy udělám, když ten druhý má uhnout a neuhne.
Na třetí otázku dokážu odpovědět jednoznačně: Nic jim neřeknu – ti lumpové si to nezaslouží, protože mě stejně nikdo neposlouchá! :lol:
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » pon led 04, 2016 3:45 pm

Baharis píše:- Jak dlouho, když víte že máte přednost, držíte svůj kurz? Kolik metrů, případně délek lodi považujete za bezpečné/proveditelné pro úhybný manévr?

- Kam uhýbáte, pokud jste se již do této situace dostali? Za záď, nebo souběžně s kurzem křižující lodě? Nebo kam si představujete že by to bylo bezpečné.

- Činnost ve vztahu k posádce, když se loď blíží?


- Jirko, odkázal bych na vlákno v reportážích, plavba kapitánů 2008 v Řecku. Tam jsme podobnou situaci řešili při plavbě z Kosu do tureckého Bodrumu. Platí, že kurz držím tak dlouho, pokud to považuji za bezpečné s ohledem na to, co pak udělám. Platí tedy, že vždy dopředu vím, co udělám (rozuměj kam a jak uhnu).
- Snažím se vyhýbat vždy po větru, abych nestratil rychlost. Vyhnu se tím situaci, kdy se třeba pod dojmem stresové situace nemusí posádce dobře povést Ré, hlavně se k lodi neblížím, ale ujíždím od ní. Samozřejmě to předpokládá, že s halzou nemám problém za jakékoliv situace.
- činnost ve vztahu k posádce je normální jako před každým jiným manévrem. Oznámit co a jak se bude dělat a pak vydat povel.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Anonym » pon led 04, 2016 3:59 pm

Jo Petře, to se dá podepsat. :thmbup:
Především: "Platí tedy, že vždy dopředu vím, co udělám (rozuměj kam a jak uhnu)." To je jistě velmi moudré.

Vím že situace je pokaždé jiná, jak píše Lynx. Zjednodušil jsem to proto do toho schématického obrázku.

Šlo mě trochu o to, jestli praktikujeme, pokud to je možné a vhodné, eliminaci srážky která by mohla nastat v bodu "B". Ono u motoráků to i přímo řeší COLREG že se to nemá. U plachetnic to dáno není. V každém případě to považuji za riskantnější manévr, než vybočit do trasy souběžné s tím co měl dát přednost.

Se tady bráním říkat co je správné a co ne. Jenom jsem využil původního názvu vlákna, a chtěl si o tom trochu pokecat..... :(
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » pon led 04, 2016 4:16 pm

lynx píše:.........
Hodiny? :o Jardo, když se „velká loď“ objeví na obzoru, tak do případné kolize zbývají minuty, maximálně několik málo desítek minut.


Proč ta velká loď nereagovala dřív? Má nás na radaru. Byli jsme v kolizním kurzu před ...xxx... minutami?
My si všichni myslíme, jak krásně držíme směr a rychlost lodě. Ale jaká je skutečnost z pohledu velké lodě, která nás má na radaru?
Nepovažuji důstojníky velkých lodí za nezodpovědné pitomce, naopak. Jsme-li na "volné vodě" velká loď bude téměř vždy reagovat včas.
Nevěřím tomu, že by důstojníci velkých lodí s námi hráli nějakou divnou hru. Všichni víme, že na jachtách se pohybuje spousta lidí neznalých základní pravidla. Oni to ví taky. V případné kolizi nejsou bez viny. On ví, že na poslední chvíli žádný manévr není technicky schopen udělat.

lynx píše:.........

Jarda885 píše:Kdy začneš řešit kolizní situaci, může být pozdě na to, chtít manévr po velké lodi.

Jistě, pokud budu od velké lodi dvě její délky a ona dosud neuhnula, tak už fakt nemá šanci a musím jednat já.



Velká loď technicky není schopna vyhodnotit moje chování a udělat zodpovědný manévr během pár minut. Čím jede pomaleji, tím hůře reaguje na pohyb kormidla. Bylo mi řečeno bývalým důstojníkem velkých českých lodí, že za deset minut s velkou pomalu jedoucí lodí není schopen mnoho udělat. Ta loď takhle rychle nereaguje.

Protože v oblastech, kdy potkávám množství velkých lodí, se dostávám do možná kolizních kurzů, zásadně reaguji já. Na malé lodi k tomu mám lepší možnost. Neumím vyhodnotit, jestli ta velká loď ten manévr je technicky schopná udělat nebo ne. Nikdy jsem velkou loď neřídil.
Možná o kolizní kurz nejde. Ale jsem-li na pochybách, musím uvažovat situaci, že o kolizní kurz jde.
(Pravidlo 7, písm, a) druhá veta: Jsou-li pochybnosti o existenci nebezpečí srážky, je potřeba počítat s tím, že tato existuje.)

Za doporučením, že nemáme čekat a musíme vždy reagovat my na malé jachtě si stojím.

_____

Lišíme se ve výkladu termínu plavební dráha.
Užší výklad - zjednodušeně - musí být vidět na mapě, šířka, hloubka, TSS ...
Širší výklad - zjednodušeně - užší výklad plus všude tam, kde velká loď může mít problém změnit kurz nebo rychlost dostatečně rychle. Myslím, že je to v komentáři k české verzi Colregu (Kniha od Straky). Nemám jej teď u sebe. Zkusím zjistit víc informací.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 311
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod lynx » pon led 04, 2016 4:33 pm

Jarda885 píše:Velká loď technicky není schopna vyhodnotit moje chování a udělat zodpovědný manévr během pár minut. Čím jede pomaleji, tím hůře reaguje na pohyb kormidla. Bylo mi řečeno bývalým důstojníkem velkých českých lodí, že za deset minut s velkou pomalu jedoucí lodí není schopen mnoho udělat. Ta loď takhle rychle nereaguje.

Před drahným časem se tady řešilo, jaký je poloměr cirkulace velké nákladní lodi. (Teď nemám čas to hledat a ani se mi moc nechce.) Hlavním aktérem diskuze byl Jakub Sklenář, který situaci zná z obou stran – jako jachtař i jako důstojník (OOW) na můstku té velké lodi.
Výsledek byl pro mě dost překvapující. I velké lodi dokážou „zatočit“ dost rychle. Když chtějí. :hmm:
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » pon led 04, 2016 5:58 pm

Jarda885 píše:Petře obdivuji Tvou znalost manévrovacích schopností velkých nákladních lodí. Dokážeš vyhodnotit, jestli platí pravidlo 18 (volná voda) nebo pravidlo 9 (plavební dráha), které má jednoznačnou prioritu. Asi máš na velkých námořních obchodních lodích hodně napluto.

Ano Jardo, dokážu vyhodnotit, které plavidlo má jednoznačně přednost. Není to dáno praxí na obchodních lodích, která je u mě skoro nulová, ale tím, že vím kde pluji. Vím to jednak z mapy, GPS plotru a taky pomocí neustále prováděného pozorování, částěčně terestrické navigace. A podle toho kde jsem se taky chovám.

Jarda885 píše:Většina našich jachtařů velkou námořní loď nikdy neřídila. Ví, že velká loď potřebuje hodně času na to, aby změnila kurz nebo rychlost, a udělala manévr podle Colregu. Ale neumí to vyhodnotit v konkrétní situaci.

Tak byste je vy, instruktoři námořního jachtingu, měli učit lépe pozorovat a vyhodnocovat situaci. Na volné vodě mám čas v řádu jednotek minut, pokud zhruba v první třetině tohoto času ten, co má dávat přednost kurz své lodě nezmění, upravím lehce kurz já. Z kolizního kurzu už kolizní není a plujeme dál. Nic to však nemění na tom, že přednost jsem měl mít, ale jak jsem už psal, vždy uhnu.

Jarda885 píše:Pravidlo 8 b) Jakákoliv změna kursu a (nebo) rychlosti podniknutá k zabránění srážky, dovolují-li to okolnosti, musí být dostatečně velká, aby mohla být snadno zjištěna druhým plavidlem, vedoucím pozorování vizuální nebo radarové; je třeba se vyvarovat řadě postupných změn kursu a (nebo) rychlosti o malé hodnoty.

Tak, a o tomhle colreg vlastně je. Pokud se všichni chovají podle pravidel, tak si to mnoho členů posádek ani nevšimne, na jachtách to ví jen kapitán, kormidelník popř. navigátor (pokud je). Vím co a jak mám udělat, udělám to s předstihem a vlastně nic se neděje.


Jarda885 píše:
Lakomec píše:......Že nakonec vždy uhne, je už jiná. Můžeš sem psát tisíc pravidel, to je fajn, ale úplně zbytečné. Pozorovat musí obě lodě, obě musí udělat vše pro to, aby zabránili srážce, ale jen jedna má přednost :? :?

Pouze borci nepotřebuji znát pravidla, aby věděli, která loď má přednost.

Jardo, pouze blbci neznají pravidla, ale nevadí jim to, protože jsou blbci. Možná nechápeš smysl slova borec. Třeba ve sportu je to někdo, kdo něco dokázal, je dobrý, možná lepší než ostatní. Proto je borec :lol: V šoubyznysu se používá třeba výraz celebrita. Aby bylo jasno, nepovažuji se za borce, ale těší mě, když si to někdo omě myslí ;)

Jarda885 píše:Celým námořním právem se prolíná termín "dobrá námořní praxe". Pod toto si můžeš schovat laickou formulaci malá loď se neplete do cesty velké lodi.

Když si Tě minule dovolil lynx upozornit, že to co jsi onehdá popsal nesvědčí o Tvé dobré námořní praxi, zareagoval jsi dost podrážděně (můj subjektivní dojem) a doporučil jsi mu, aby byl v používání tohoto spojení opatrnější.
Dovolím si těď napsat totéž, že Tvá laická poučka je zcela mimo mísu a nesvědčí o dobré námořní praxi. Zaměnit celý soubor pravidel chování se při zabránění srážky na moři za poučku, že když jsem menší tak se klidím z cesty většímu je dost povrchní.

Jarda885 píše:Pro rekreační jachtaře a nikoliv borce je dobré řídit se zjednodušenou praktickou pomůckou:
Zapomeňte na to, že byste někdy měli přednost před velkou námořní lodí.

Dovolil bych si opět nesouhlasit, to je demagogie. To můžeš učit pouze lidi, kteří nechtějí znát celou hierarchii a systém jejich fungování. Je jim to jedno a když uvidí většího, začnou kličkovat jak zajíci.
Jistě jsou Tvé zkušenosti rozsáhlé (několikrát jsi to tady zmiňoval), já se setkal s loděmi, které bez problémů změnily nepatrně kurz, ale taky s loděmi, které místo změny kurzu použily lodní houkačku. A taky s těmi, které neudělaly vůbec nic a vůbec si nás nevšímaly. Spoléhaly na svoji velikost.
Pravidla musíš znát (ubezpečuji Tě že já je znám), včasným řešením vznikající situace dospějeme k tomu, že je pak ex-post vůbec nepotřebujeme aplikovat. Dovolil bych si Tě navést k tomu, že místo vypisování všech možných pravidel a coby kdyby, je lepší naučit se je dobře používat a chovat se tak, abych je nikdy nemusel vypisovat a vysvětlovat, co a proč jsem použil, resp. nepoužil.

A úplně na závěr: Jardo, situace z těch mnou vložených fotek byla fabulace, kterou jsem už popsal dvakrát, teď Tobě vysvětluji po třetí. Loď byla na kotvě a tudíž o přednostech nemůže být ani zmínky. Je to dost pochopitelné? Za normálních okolností, kdyby náklaďák plul, by taková situace a tudíž ani fotka nemohla vzniknout.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Jarda885 » pon led 04, 2016 7:12 pm

Lakomec píše:...........
úplně na závěr: Jardo, situace z těch mnou vložených fotek byla fabulace, kterou jsem už popsal dvakrát, teď Tobě vysvětluji po třetí. Loď byla na kotvě a tudíž o přednostech nemůže být ani zmínky. Je to dost pochopitelné? Za normálních okolností, kdyby náklaďák plul, by taková situace a tudíž ani fotka nemohla vzniknout.
........


Petře, celou fabulaci jsi spustil sám, viz citace níže. Rozebíráme tady fabulační příklad. Nevím, proč se rozčiluješ.

Lakomec píše:...........
Konečně diskuze. Není všechno jak vypadá, ale kdyby: Davide, kdo má tedy měnit kurz? Viditelnost dobrá, kurzy lodí svírají uhel cca 90 stupňů. Nákladní loď dává přednost plachetnici, plují v dohledu minimálně 5-10 minut. Malé plavidlo přece nezpůsobilo, že jsou teď blízko. Do kolizního kurzu se lodě dostaly daleko dřív a náklaďák nic neudělal. To je podle colregu?
........


Dávám varianty, kdy se může zdát, že to není podle Colregu a přitom to podle Colregu může být.

Nevím, proč se tolik rozčiluješ. Přece se shodujeme na tom základním. Musíš uhnout, abys zabránil kolizi. A to podle Colregu je. To víme.
Lakomec

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod Lakomec » pon led 04, 2016 7:30 pm

Jarda885 píše:Petře, celou fabulaci jsi spustil sám. Rozebíráme tady fabulační příklad. Nevím, proč se rozčiluješ.
Nevím, proč se tolik rozčiluješ. Přece se shodujeme na tom základním. Musíš uhnout, abys zabránil kolizi. A to podle Colregu je. To víme.

Jardo, kdybych byl rozčilenej, tak bych takhle trpělivě neodpovídal na nesmysly. Mám za sebou super sportovní víkend, dnes super den. Ale rozumím, že když docházejí argumenty, začíná osočování. :whist:
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 393
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Re: Přednost v plavbě – dvě plachetnice

Příspěvekod jajarin » pon led 04, 2016 9:28 pm

Jedna technická, prosím oslovujte se jmény která máte pod fotkou, potom se ztrácím v tom komu odpovídáte, děkuji

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: captain65 a 3 hosti