lynx píše:A já doufal, že se dozvím, jak se refuje hlavní plachta, do které se opírá vítr při plavbě na zadobok.

E-e-e-e... Petre, ja se domnivam, ze dostanes odpoved nikoliv ocekavanou.
Technicke principy manevrovaniVsechny bezpecne manevry jsou zalozeny na stejnych principech
- zivly musi spolupracovat s clovekem a napomahat manevru anebo prinejmensim nezavazet
- vysledku musi byt dosazeno s co nejmensim usilim, v co nejkratsim case, co nejbezpecnejsi cestou
- pracovat musi stroje a zivly nikoliv clovek
- postupy musi byt unifikovane (k technickym zvlastnostem konkretnich plavidel se prihlizi pri sestaveni konkretniho manevru)
Aby tyto principy byly naplnene, musi behem zmeny byt plachta zcela volna. Zde mohou byt nejake nuance, ale zasady veci se ony nedotykaji. Aby plachta byla volna, musi v cinne fazi manevru vitr foukat podel plachty smerem od jeji predni hrany k zadni a nenafoukavat ji. Krome toho, plachta musi byt v poloze mimo veskera zarizeni, o ktera by se mohla roztrhat nebo ktera by mohla poskodit.
Odpovez si sam na otazku, zda refovani na zadobocni vitr je ve shode s vyseuvedenym.
Pravidla dobre namorni praxePodivejme se ted na vec z pohledu dobre namorni praxe. Jak vsinchi vime, dobra namorni praxe je soubor garantovanych a bezpecnych pravidel rizeni pavidla. Pravidla dobre namorni praxe musi kazdy znat a UMET JE UPLATNOVAT. Pripomenme si nektere z nich
- nebezpeci je vzdycky bliz, nez se zda
- jakakoliv pochybnost musi byt vnimana jako ohrozeni mozne a pravdepodobne
- nemuze se stat pouze to, co je fysicky vyloucene
- nez nekam zalezes, musis mit jasnou odpoved na otazku, jak odtamtut potom vylezes
Zkusim si predstavit nejakou situaci, ktera by vyzadovala refovani na zdobocni vitr. Napada mne treba toto: jsem v uzine, ktera neumoznuje zmenu kurzu, a jak na potvoru prisla boure.
A ted se usilovne pokousim predstavit si, jak k tomuto vubec mohlo dojit. Pluji si ňako-tako na lodi, pocasi je jasne, vetrik prijemny, plne plachty na zadobocek. (Nebudu to rozebirat uplne dopodrobna, ale jen ramcove zasadni veci).
Ihned mne napada otazka, co se stane, kdyz nahle zesili vitr? Premylsim, zda budu mit pri tom dostatek mista pro manevr a mam pochybnost. To automaticky zapojuje v hlave spinac, ktery rika: bacha, lod muze byt v ohrozeni.
OK. Co bych mel udelat, abych vyloucil ohrozeni? Kdyby se nahle rozfoukalo, nesmim mit prebytek plachet, protoze v tom nebudu moci dostatecne jednat. Ale pro stavajici moment musim mit dostatecnou rychlost. Vim, ze snadneji se bali gena. Takze logicky mne ted bude tahnout gena, a kdyby se rozfoukalo - hlavni. Konfigurace plachet pro propluti uzinou bude tato: mala hlavni (aby v klidu unesla mozny budouci pruserovy vitr), podkasana gena (aby mne tahla ted s dostatecnou rychlosti dohromady s hlavni). Lano od kotouce geny nechavam pripravene ke kasani. A protoze vim, ze to muze byt tezke, pak je tento kasoun zalozeny na vincnu, ve ktere je klika. Kdyz prijde pruser, tak bleskove zkasam genu. Zmenseni plachet provadim standardne a bez namahy pri vyostreni a obsazuji puvodni kurz na uzinu.
(Opakuji, ze zde nerozebiram celou a uplnou pripravu.)
Muze se mi neco stat? Samozrejme, ze nikoliv. Budu potrebovat ja refovat hlavni na zadobocni vitr? (<= retoricka otazka)
(Doopravdy ono je to jeste trochu jinak. Pravidlo dobre namorni praxe, ktere presne popisuje dany pripad, rika: vyhybej se zajizdeni po vetru do uziny, do zatoky a do pristavu. "Uzinu" si v podobnych pripadech vykladame jako "jakykoliv stisneny prostor". Toto pravidlo plati pro plachetnici prirozene vzdy. Pro motorove plavidlo v pripade silneho vetru.)
Definice spravne-bezpecneCo jeste je mozne rict? Napriklad rozpomenout se na definici, co je spravne. Spravne je pouze to, co je bezpecne. A bezpecne je to, co v zadne sve casti neohrozuje plavidlo nebo cloveka.
Dobra, pak tedy - je refovani hlavni plachty na zadobocni vitr pripustne? V zasade ano, pokud proces v zadne ze svych casti neohrozuje plavidlo nebo cloveka.
Shrneme to, co bylo doposud recene:
1. Manevr refovani hlavni plachty na zadobocni vitr rozhodne neni standardni. Pri jeho provadeni lide budou pracovat proti zivlum, materialni cast plavidla se bude kazit.
2. Pri spravnem rizeni plavidla tento manevr nikdy nebude zapotrebi.
3. Tento manevr asi muze byt proveden bezpecne.
A ted, pokud to jeste nekomu nedoslo dostatecne zretelne,
vysvetlime to polopate:
"Manevr" refovani hlavni plachty na zadobocni vitr je nebetycna hovadina. Je nutne se mu dukladne vyhybat. Pouze hruba chyba, hranicici s pitomosti, muze kapitana zavest do natolik tupe situace, ze bude muset tuto hovadinu provadet.Zakonita otazka: muze vubec tato hovadina byt na neco dobra? Musime odpovedet, ze bohuzel ano.
Za prve, samozrejme v pripade hrube a pitome chyby, od kterych nikdo neni pojisten.
Za druhe... v pripade lenosti.

Musim se priznat, ze zde mam svou zkusenost.

Bylo to jednou v maestralu mezi Sardinii a Maltou. Docela dost vlnilo a foukalo ze zadoboku, posadka si uzivala.
Nekde odpoledne nejaka dobra duse se odhodlala uvarit teple rychlojidlo. Probehla mi myslenka, ze bylo by fajn s predstihem sbalit zbytek hlavni a zustat pouze pod genou, bo vono tam jeden nikdy nevi, co presne prijde. Ale bylo mne tak blaze s cajem v ruce (v caji samozrejme byl Bozkov natural), ze jsem si dopral jeste chvilku tupeho zirani do vlastniho spokojeneho nitra.
Po chvili z podpalubi se vylihla neodolatelna "vune". Zaboril jsem noc do
rumu caje, jinak bych musel k zabradli. Do vchodove diry se prosunula hlava a rekla, ze rychlopes uz je pripaven ke konzumaci. A bylo to: uz bylo pozde manevrovat, bylo treba nakrmit lidi, kteri byli dost vyhladoveli a unaveni. Zustali jsme na puvodnim kurzu, ponechali rahno vylozene na bok a zajistene kontraskotem a primerene sikovne zasunuli zbytek rolovaci hlavni plachty do stezne. Posadka se na mne divala nechapave, ale zazehnal jsem ten hloupy pocit ujistenim, ze tuto hovadinu jsem provedl ciste z lasky k lidem a s ranou v srdci.
Jednou jsem take tak durazne nejake posadce vysvetloval, ze s lodi se da delat vsechno az uplne vsechno, ze posadka mne durazne pozadala o vytazeni hlavni na zadni vitr. Vitr nebyl nijak velky, takze jsme zajistili kladu uprostred plavidla a postupne pomoci pridrzujici kliky u stezne (Bavaria) vytocili hlavni ven. Posadka byla stastna, ja jsem se citil jako idiot.
A jeste jsem si vzpomnel na toto. Takovych tricet let zpatky behem nejakeho vycviku jsme byli pouceni, ze tahaci hlavni plachta se ve vyjimecnych pripadech krajni nouze muze byt (castecne nebo uplne) vytazena a sbalena take na zadni vitr. Jo, ale tenkrat, prosim pekne, plachetnice mely standardni tahaci oplachteni a byly bez motoru. Takze se pripoustelo, ze neco takoveho by mohlo byt nekdy hypoteticky zapotrebi. Bylo to mysleno tak, ze cvicit takovou vec je zbytecne, ale kdyby to nekdy bylo zapotrebi, tak neni nutne se toho bat.
A asi uplne na zaver. Nekdy (a to opravdu jenom velmi a velmi nekdy), muze byt uzitecne pri odplouvani od mola pod plachtami prvne trochu povytahnout hlavni (rekneme asi ctvtinu, zbytek at visi volne), aby lod zacala aspon trochu poslouchat, poodjet, a teprve potom vtahovat plachty uplne. Mejme pri tom na zreteli, ze jakykoliv normlani manevr je pri tom nemozny. Je to opravdu jen pro pocatecni rozjeti, po kterem je nutne dale jednat.