jak na extrémní větry

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 3:42 pm

Souhlasím se všem doplněními, snad jen ta oka tam být můžou. Nemám na mysli single-line reefing system.
Oka, která mám na mysli, se nasazují na refovací háčky (reefing hook – nevpomínám si na český výraz :-( ), které jsou na konci ráhna u stěžně.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » pát úno 26, 2016 3:53 pm

lynx:
Já mám na mysli všité oko z dakronu. Na předním líku. Do něj prostrčíš ruku a stáhneš plachtu. Pokud tam nejsou, odebíráš plachtu u předního líku, mezi jezdci a nemáš v ruce takovou držnou sílu.

Kdysi jsem sem dával video, při diskusi plachta rolovaná do stěžne vs. klasika. Je to na něm vidět. Je zde, již jsi ho viděl, odpovídal jsi na čtvrtý ref, pokud se dobře pamatuju.

https://www.youtube.com/watch?v=B-Q_IuRRPBs (stopáž cca 2:30)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 4:02 pm

Aha, tak oka z dakronu určená pro stahování plachty rukou taky nemyslím.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » pát úno 26, 2016 4:31 pm

Jarda885 píše:Windwarde, připojuji se s díky za krásné popsání krizové varianty.
...
Zvláště možnost měnit velikost hlavní plachty na zadoboční kurz vyvolala bouřlivé reakce.

Ahoj, Jardo,

vubec neni zac. To ze mne vyletlo tak nejak samo od sebe. :) Byl jsem inspirovan dotazem.

Netusim, o cem byla bourliva reakce a ani co si mysli "stari matadori". :lol: Presne a striktne jsem rekl toto:

V nekterych pripadech umoznuje temer libovolne menit plochu plachet.

Zduraznim, ze moje vyjadreni bylo rize obecne. Zejmena

- nemluvim specielne o hlavni plachte, ale obecne o plose plachet
- zmena plochy bude nikoliv zcela libovolna
- jedna se pouze o nektere pripady
- nikde se nejedna o popis jakehokoliv manevru na zdobocni vitr
- nikde se nemluvi o ponechani lodi na puvodnim zadobocnim kurzu za ucelem manevru s plachtami
- nejsou popsane jakekoliv podminky

Z meho textu v zadnem pripade a zadnym zpusobem nelze vyvodit jakykoliv zaver o zmenseni velikosti hlavni plachty na zadobocni vitr. Striktni logika takovy zaver neumoznuje. K tomuto jsem se nijak nevyjadroval.

V konkretni rovine jsem popsal pouze jeden jediny manevr: puvodne mame zadobocni kurz, rahno je zajistene kontrskotem, hlavni plachtu o tretinove velikosti ponechat beze zmen, vyuzit motor (aby byly dva pohony misto jednoho, take aby se neztratila rychlost pri vyostrovani a moznem zdrzeni se stahovanim geny, take aby lod lepe a presneji poslouchala kormidlo), primerene vyostrit a spustit genu na palubu.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Anonym » pát úno 26, 2016 6:16 pm

Romane máš to krááásně popsané. :clap:
Jenom třeba.... Možná by ty jednotlivé kroky lépe čitelné, kdyby se to překreslilo do formy komiksu. Něco jako Rychlé Šípy, nebo Kája Saudek... ;)

Jardo. Naprosto v klidu, prost bouřlivé reakce a ambicí být matador se přiznávám, že neumím refovat hlavní plachtu na zadoboční kurz. Opravdu neumím. Klasika neexistuje, to musí být hlavaska se spírami naprosto přesně mezi lazzy jacky a u roll bych ji asi musel hodně rvát, aby se dostala přes hranu drážky. Leda že by foukalo tak pět uzlíků, to asi jo.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 7:09 pm

Baharis píše:... neumím refovat hlavní plachtu na zadoboční kurz. Opravdu neumím. Klasika neexistuje, to musí být hlavaska se spírami naprosto přesně mezi lazzy jacky a u roll bych ji asi musel hodně rvát, aby se dostala přes hranu drážky. Leda že by foukalo tak pět uzlíků, to asi jo.

No, to je přesně vyjádřený můj dojem.
Ale protože žádný učený matador z nebe nespadl, klidně jsem se zeptal. :)
Konec konců, mám to i v popisu práce.
Romanova odpověď mě trochu zklamala. ;)

Doufám, že všichni, opravdu všichni, chápou, že to píšu v lehkém konverzačním tónu a nikoho nechci nas...
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Anonym » pát úno 26, 2016 7:21 pm

lynx píše:
Baharis píše:Doufám, že všichni, opravdu všichni, chápou, že to píšu v lehkém konverzačním tónu a nikoho nechci nas...
No to je samozřejmé!!!

Každému přeci musí být jasné, že nemáš koho poslat na příď a komu velet ... :lol:
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod ivan20 » pát úno 26, 2016 7:46 pm

Ještě krátce ke stahování hlavní plachty.
Někdy nepomůže promazat jezdce, je vychozená nebo zadřená kladka výtahu. Pak nezbývá než vylézt na stěžeň a kladku promazat nebo vyměnit.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » pát úno 26, 2016 8:30 pm

lynx píše:Romanova odpověď mě trochu zklamala. ;)

A v jakych presne castech jsem se dopustil takove nepredlozenosti? :lol:
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 408
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod jajarin » pát úno 26, 2016 8:36 pm

Ahoj, pročítam to tady a pochybuji o všec dobrejch radách, ať jsou myšleny sebeupřiměji . Rady jsou dobré na tu danou situaci do které se ten který pisatel dostal, protože každá situace je jiná. Od 45Kn výš se nikdo neřídí žádnýma radama, pouze jen vlastním instinktem a prožitejma zkušenostma. Hezky se to čte ale nevěřím že někdo v 45Kn bude vzpomínat jak to tenkrát na JI psali.
Můj názor je pouze a jen to prožít. Pardon, musel jsem to napsat, ale číst budu stále.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 8:40 pm

windward píše:- nemluvim specielne o hlavni plachte, ale obecne o plose plachet

A já doufal, že se dozvím, jak se refuje hlavní plachta, do které se opírá vítr při plavbě na zadobok. :o :lol:
A už předtím jsi mě vyloučil jako případného příjemce poučení tím, že jsi „zavrhnul“ sólovou plavbu. (tady měl být plačící smajlík, ale nemůžu ho najít)

To, že žertuji, neznamená, že si z někoho dělám legraci. :whist:
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 89
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 26, 2016 8:52 pm

Baharis píše:.....
Jardo. Naprosto v klidu, ........... neumím refovat hlavní plachtu na zadoboční kurz. ........


Je to mnoho měsíců zpět, co vyšel na Lodních novinách článek, ve kterém byla zmínka o refování hlavní plachty na zadobok. Článek nebyl podepsaný. Začalo to podobně, jak píše Roman. Odpadneme na zadobok, sníží se zdánlivý vítr. Loď se stabilizuje, můžeme preventivně refovat...

Někdo sem dal odkaz, a zde se potkalo s nesouhlasem. Tenkrát jsem k tomu něco psal. Neumím to najít.
Vzpomněl jsem si tenkrát, že jsem to jednou dělal s majitelem na jeho lodi. Moc jsem tomu napřed nevěřil. Nadřeli jsme se, ale dali jsme to. Dnes už si pamatuji pouze velmi nepřesně, jak jsme to dělali. Už je to let. Neumím to popsat.
Doufal jsem, že mi Windward k tomu něco připomene.

:offtopic:
Rolovací hlavní plachtu občas refujeme na zadobok. Okoukal jsem to od chorvatů. Ale já refeju brzo. Už ve větru nad 15 uzlů. Pouze, je-li ráhno na té správné straně. Musí být sehraná dvojce, která to udělá. S nováčky ne. To do tohoto vlákna nepatří.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Wlady » pát úno 26, 2016 9:35 pm

Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » sob úno 27, 2016 3:14 pm

lynx píše:A já doufal, že se dozvím, jak se refuje hlavní plachta, do které se opírá vítr při plavbě na zadobok. :o :lol:

E-e-e-e... Petre, ja se domnivam, ze dostanes odpoved nikoliv ocekavanou. :lol:

Technicke principy manevrovani

Vsechny bezpecne manevry jsou zalozeny na stejnych principech

- zivly musi spolupracovat s clovekem a napomahat manevru anebo prinejmensim nezavazet
- vysledku musi byt dosazeno s co nejmensim usilim, v co nejkratsim case, co nejbezpecnejsi cestou
- pracovat musi stroje a zivly nikoliv clovek
- postupy musi byt unifikovane (k technickym zvlastnostem konkretnich plavidel se prihlizi pri sestaveni konkretniho manevru)

Aby tyto principy byly naplnene, musi behem zmeny byt plachta zcela volna. Zde mohou byt nejake nuance, ale zasady veci se ony nedotykaji. Aby plachta byla volna, musi v cinne fazi manevru vitr foukat podel plachty smerem od jeji predni hrany k zadni a nenafoukavat ji. Krome toho, plachta musi byt v poloze mimo veskera zarizeni, o ktera by se mohla roztrhat nebo ktera by mohla poskodit.

Odpovez si sam na otazku, zda refovani na zadobocni vitr je ve shode s vyseuvedenym.

Pravidla dobre namorni praxe

Podivejme se ted na vec z pohledu dobre namorni praxe. Jak vsinchi vime, dobra namorni praxe je soubor garantovanych a bezpecnych pravidel rizeni pavidla. Pravidla dobre namorni praxe musi kazdy znat a UMET JE UPLATNOVAT. Pripomenme si nektere z nich

- nebezpeci je vzdycky bliz, nez se zda
- jakakoliv pochybnost musi byt vnimana jako ohrozeni mozne a pravdepodobne
- nemuze se stat pouze to, co je fysicky vyloucene
- nez nekam zalezes, musis mit jasnou odpoved na otazku, jak odtamtut potom vylezes

Zkusim si predstavit nejakou situaci, ktera by vyzadovala refovani na zdobocni vitr. Napada mne treba toto: jsem v uzine, ktera neumoznuje zmenu kurzu, a jak na potvoru prisla boure.

A ted se usilovne pokousim predstavit si, jak k tomuto vubec mohlo dojit. Pluji si ňako-tako na lodi, pocasi je jasne, vetrik prijemny, plne plachty na zadobocek. (Nebudu to rozebirat uplne dopodrobna, ale jen ramcove zasadni veci).

Ihned mne napada otazka, co se stane, kdyz nahle zesili vitr? Premylsim, zda budu mit pri tom dostatek mista pro manevr a mam pochybnost. To automaticky zapojuje v hlave spinac, ktery rika: bacha, lod muze byt v ohrozeni.

OK. Co bych mel udelat, abych vyloucil ohrozeni? Kdyby se nahle rozfoukalo, nesmim mit prebytek plachet, protoze v tom nebudu moci dostatecne jednat. Ale pro stavajici moment musim mit dostatecnou rychlost. Vim, ze snadneji se bali gena. Takze logicky mne ted bude tahnout gena, a kdyby se rozfoukalo - hlavni. Konfigurace plachet pro propluti uzinou bude tato: mala hlavni (aby v klidu unesla mozny budouci pruserovy vitr), podkasana gena (aby mne tahla ted s dostatecnou rychlosti dohromady s hlavni). Lano od kotouce geny nechavam pripravene ke kasani. A protoze vim, ze to muze byt tezke, pak je tento kasoun zalozeny na vincnu, ve ktere je klika. Kdyz prijde pruser, tak bleskove zkasam genu. Zmenseni plachet provadim standardne a bez namahy pri vyostreni a obsazuji puvodni kurz na uzinu.

(Opakuji, ze zde nerozebiram celou a uplnou pripravu.)

Muze se mi neco stat? Samozrejme, ze nikoliv. Budu potrebovat ja refovat hlavni na zadobocni vitr? (<= retoricka otazka)

(Doopravdy ono je to jeste trochu jinak. Pravidlo dobre namorni praxe, ktere presne popisuje dany pripad, rika: vyhybej se zajizdeni po vetru do uziny, do zatoky a do pristavu. "Uzinu" si v podobnych pripadech vykladame jako "jakykoliv stisneny prostor". Toto pravidlo plati pro plachetnici prirozene vzdy. Pro motorove plavidlo v pripade silneho vetru.)

Definice spravne-bezpecne

Co jeste je mozne rict? Napriklad rozpomenout se na definici, co je spravne. Spravne je pouze to, co je bezpecne. A bezpecne je to, co v zadne sve casti neohrozuje plavidlo nebo cloveka.

Dobra, pak tedy - je refovani hlavni plachty na zadobocni vitr pripustne? V zasade ano, pokud proces v zadne ze svych casti neohrozuje plavidlo nebo cloveka.

Shrneme to, co bylo doposud recene:

1. Manevr refovani hlavni plachty na zadobocni vitr rozhodne neni standardni. Pri jeho provadeni lide budou pracovat proti zivlum, materialni cast plavidla se bude kazit.

2. Pri spravnem rizeni plavidla tento manevr nikdy nebude zapotrebi.

3. Tento manevr asi muze byt proveden bezpecne.

A ted, pokud to jeste nekomu nedoslo dostatecne zretelne, vysvetlime to polopate:

"Manevr" refovani hlavni plachty na zadobocni vitr je nebetycna hovadina. Je nutne se mu dukladne vyhybat. Pouze hruba chyba, hranicici s pitomosti, muze kapitana zavest do natolik tupe situace, ze bude muset tuto hovadinu provadet.

Zakonita otazka: muze vubec tato hovadina byt na neco dobra? Musime odpovedet, ze bohuzel ano. :lol:

Za prve, samozrejme v pripade hrube a pitome chyby, od kterych nikdo neni pojisten.

Za druhe... v pripade lenosti. :lol: Musim se priznat, ze zde mam svou zkusenost. :P Bylo to jednou v maestralu mezi Sardinii a Maltou. Docela dost vlnilo a foukalo ze zadoboku, posadka si uzivala.

Nekde odpoledne nejaka dobra duse se odhodlala uvarit teple rychlojidlo. Probehla mi myslenka, ze bylo by fajn s predstihem sbalit zbytek hlavni a zustat pouze pod genou, bo vono tam jeden nikdy nevi, co presne prijde. Ale bylo mne tak blaze s cajem v ruce (v caji samozrejme byl Bozkov natural), ze jsem si dopral jeste chvilku tupeho zirani do vlastniho spokojeneho nitra.

Po chvili z podpalubi se vylihla neodolatelna "vune". Zaboril jsem noc do rumu caje, jinak bych musel k zabradli. Do vchodove diry se prosunula hlava a rekla, ze rychlopes uz je pripaven ke konzumaci. A bylo to: uz bylo pozde manevrovat, bylo treba nakrmit lidi, kteri byli dost vyhladoveli a unaveni. Zustali jsme na puvodnim kurzu, ponechali rahno vylozene na bok a zajistene kontraskotem a primerene sikovne zasunuli zbytek rolovaci hlavni plachty do stezne. Posadka se na mne divala nechapave, ale zazehnal jsem ten hloupy pocit ujistenim, ze tuto hovadinu jsem provedl ciste z lasky k lidem a s ranou v srdci.

Jednou jsem take tak durazne nejake posadce vysvetloval, ze s lodi se da delat vsechno az uplne vsechno, ze posadka mne durazne pozadala o vytazeni hlavni na zadni vitr. Vitr nebyl nijak velky, takze jsme zajistili kladu uprostred plavidla a postupne pomoci pridrzujici kliky u stezne (Bavaria) vytocili hlavni ven. Posadka byla stastna, ja jsem se citil jako idiot.

A jeste jsem si vzpomnel na toto. Takovych tricet let zpatky behem nejakeho vycviku jsme byli pouceni, ze tahaci hlavni plachta se ve vyjimecnych pripadech krajni nouze muze byt (castecne nebo uplne) vytazena a sbalena take na zadni vitr. Jo, ale tenkrat, prosim pekne, plachetnice mely standardni tahaci oplachteni a byly bez motoru. Takze se pripoustelo, ze neco takoveho by mohlo byt nekdy hypoteticky zapotrebi. Bylo to mysleno tak, ze cvicit takovou vec je zbytecne, ale kdyby to nekdy bylo zapotrebi, tak neni nutne se toho bat.

A asi uplne na zaver. Nekdy (a to opravdu jenom velmi a velmi nekdy), muze byt uzitecne pri odplouvani od mola pod plachtami prvne trochu povytahnout hlavni (rekneme asi ctvtinu, zbytek at visi volne), aby lod zacala aspon trochu poslouchat, poodjet, a teprve potom vtahovat plachty uplne. Mejme pri tom na zreteli, ze jakykoliv normlani manevr je pri tom nemozny. Je to opravdu jen pro pocatecni rozjeti, po kterem je nutne dale jednat.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » sob úno 27, 2016 5:02 pm

Velevážený pane větru jsem rád, že mohu alespoň občasně zachytit Vaše osvěžující příspěvky ;)
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » úte bře 01, 2016 1:44 pm

windward píše:4. Obetovani geny.

Víte někdo správný, potažmo rychlý a bezpečný, postup obětování geny na rolfoku?
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » úte bře 01, 2016 2:34 pm

marks píše:
windward píše:4. Obetovani geny.

Víte někdo správný, potažmo rychlý a bezpečný, postup obětování geny na rolfoku?

Rekl bych, ze to je nesmirne dulezita otazka. Ne nadarmo tato eventualita byla uvedena ve windwardove prispevku. :lol: Kdyz uz se v tomto vlakne chystame do extremnich podminek. :good: Bravo!
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » úte bře 01, 2016 4:32 pm

To jsem rád, že jsi rád :). Trošku jsem čekal, že se na mne odpovědi vylejou jak voda z plachty ;)
david
moderátor
Příspěvky: 5533
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 174
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod david » úte bře 01, 2016 8:40 pm

marks píše:To jsem rád, že jsi rád :). Trošku jsem čekal, že se na mne odpovědi vylejou jak voda z plachty ;)


na starejch plachetnicích, když bylo už na jiný všechno pozdě, prej do plachty hodili ostrou sekeru.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 587
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Phobos 24

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod kapo » stř bře 02, 2016 12:10 pm

Ahoj,popíšu svůj zážitek-jestli mohu...krásné letní odpoledne,semtam mráček,vyjíždím se ženou na rodinné šestimetrovce,osmimetrový stěžeň,plný plachty.Krásný vítr,občas se dělají čepice,vítr postupně zesiluje,asi během 10 minut,rozhodnu se zrefovat genu,protože v poryvech musím skoro úplně povolovat hl.plachtu a vidím jak od západu,odkud fouká vítr ještě víc zesiluje.Říkám ženě -asi to stáhnem úplně ,nějak se mi to nelíbí...v tom to přišlo,lod si lehla,prakticky se zastavila a úplně vypuštěné ráhno se opřelo o vodu,takže část plachty byla pořád v tahu.Vyhákl jsem stoper výtahu a plachtu která normálně sjede lehce dolů držela síla větru v drážce.Pokoušel jsem se nastartovat ale přívěšák nenaskočil,ani jsem vlastně v tom randálu neslyšel co to dělá.Bál jsem se že ho přechlastám ,tak jsem toho radši nechal. Takže jediná možnost,žena ke stěžni,já do průlezu a rukama se servali plachtu dolů,gumicukama z ní vyrobili neuhlednou jitrnici,nakopli jsme motor a jeli se schovat do nejbližší zátoky.Oba dva jsme byli durch mokří, trvalo to asi 15 minut.
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod ivan20 » stř bře 02, 2016 1:33 pm

Mám podobnou zkušenost, že na šesti, sedmimetrovce jde hlavní plachta na zadobok stáhnout i v silném větru násilím. Na velké lodi si to nedovedu představit.
Nevím, nezažil jsem to, snad by stačilo přitáhnout otěže, aby ráhno nebrzdilo o vodu. Každá dobrá loď pak vyostří a postaví se proti větru, hlavní plachta vyvlaje a sjede v podstatě sama.
Pokud loď, která má správné plavební vlastnosti, nevyostřila, jak je popisováno dříve u Van de Stadt / Wibo 945, napadá mě ještě jeden důvod. U velkých lodí asi ne, ale u menších to může způsobit špatné rozložení nákladu uvnitř lodi, třeba 60 m řetězu plus kotvy, nádrže s vodou, zásoby piva, jídla atd.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř bře 02, 2016 3:28 pm

Ahoj,
v lodi bych chybu určitě nehledal. Ta je dobrá a bylo její zásluhou, že jsme vyvázli takhle v pohodě.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 587
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Phobos 24

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod kapo » stř bře 02, 2016 4:54 pm

V mém případě to určitě taky nebylo lodí,jezdil jsem s ní závody a byla dobře vyvážená,přitažením otěží by se tlak na plachtu zvětšil a tím i náklon,zažil jsem s ní podobnou situaci několikrát,plachta v takovým větru taky sama nesjede,to mám vyzkoušený.Existuje vychytávka,někdo tomu říká rychloref,kdy taháním za lanko z kokpitu při povoleném výtahu se pomůže plachtě dolů po refovácí pásmo,zbytek plachty se pak plácá pod ráhnem.Jinak ve větru o jakým píšu by se vyvlátý plachty poškodily.Při nonstop plavbě na Krétu v roce 2011 jsme hl.plachtul - lod s LJ- tahali ze stěžně ve čtyřech,lod proti větru, a to tam byly refovací lana svedeny do kokpitu,těma to nešlo,
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod ivan20 » stř bře 02, 2016 5:12 pm

Rychloref jsem zkoušel, ale moc to nefungovalo, plachta se nakrabatí a kousne hned nahoře. Spíše funguje a to taky používám, stahování pomocí refovacích lan, která jsou svedena do kokpitu.
Když se uvolní výtah, nesjede plachta celá, ale podstatná část (záleží na tom, jak dobře chodí jezdce), pokud se plachta navléká do stěžně, pak nesjede vůbec, ale to asi není náš případ.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » stř bře 02, 2016 5:40 pm

ale to je Ivane náš případ, tak trochu teda ;).
Jak obětovat rolovací plachty, začal jsem s otázkou u geny, dnes už je v podstatě v pozici častější přední plachty a trošku mě zaráží, že kapitáni vyplouvají bez vědění, jak se jí adekvátně zbavit v případě nutnosti.
Davide té sekře bych i rozuměl, asi bych jí nechtěl napárat od spoda.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti