jak na extrémní větry

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 12:40 pm

mipe:
Já myslím, že se loď v zásadě řídila sama. A já dodatečně zjišťuju, zda jsem ji pomohl nebo naopak ji to ztížil.
Jsem přesvědčen, že o mne to vůbec nebylo. A podotýkám, vše bylo tak ve 45 - 55 kn. Víc asi ne. Celé tohle povídání původně vzniklo, protože mne zajímalo, co bych měl dělat, pokud by byl vítr vyšší, 84kn. Jsem za tu diskusi ale skutečně vděčný.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 89
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » úte úno 23, 2016 12:46 pm

err_ píše:Skutečně máte sílu na to to provést? Mě se vyvlíkla jen návětrná otěž, závětrná byla popuštěná. Okamžitě se do sebe začaly zamotávat a lítaly ve vzdálenosti 1,5 - 2m od lodi, od konce zrefované kosatky. Ta nešla ani namotat (rolfok byl jak luk) ani přitáhnout (zamotané otěže). Bojoval jsem s tím neskutečně dlouho.......



(rolfok byl jak luk) - tomuto rozumím tak, že byl přední stěh prohnutý do luku, takže nešlo rolfokem (to je ten buben) otáčet. Musel jsem uvolnit otěž, aby se prohnutí srovnalo. Plachta mlátí. Buď vydrží, nebo ne. Je to sázka.

Pocit, že bojuji nekonečně dlouho znám.

Když gena nejde sbalit, mlátí šíleným způsobem. Je to boj. K uvolnění seknutého lana v rolfoku jsme dělali ve dvou. Jeden se snaží otáčet rolfokem proti lanu (uvolnit je) druhý leží a pokouší se lano uvolnit. Mlátící gena šíleně zavazí. Neumím si představit, dělat to ve velkých vlnách.
Proto postupuji stejně jak Baharis. Nejprve provizorka. Pak utéct do závětří. Následně rozbalovat genu a uvolnit zaseklé lano.

Skutečně máte sílu na to to provést?
Je to boj. Když neudělám nic, přijdu o genu. Dělám to, na co síly stačí. Vzpomínám si na tři případy. Vždy jsem měl (naštěstí) na lodi někoho, kdo se živil rukama. Měl sílu jak hrom.

Vždy se podařilo plachtu zachránit.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 12:53 pm

Jarda885:
(rolfok byl jak luk) - ano, rozumíš tomu správně. Jám mám za to, že rolfok je včetně těch hliníkových trubek, které jsou na stěhu, včetně upínáku a vodiče nahoře. A stěh je jen to nerezové lano, na které je ten rolfok navlíknutý. Proto píšu o tom rolfoku. Ale chápeš to správně.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 89
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » úte úno 23, 2016 12:58 pm

Baharis píše:...........
Nebudu polemizovat, nemíním se obhajovat. Jenom se omezím na prosté vyjádření.
Situace které nastávají, jejich posloupnost, vnější vlivy, obsazenost lidmi, technikou, to jsou milióny možností. Nelze na pár řádcích obsáhnout všechno dění. Jenom praxe a vlastní zážitky nás posilují. Když ale napíši svou vlastní zkušenost, to co jsem opravdu prožil, tak si za ní z dovolením stojím a nemíním o ní polemizovat.


Hluboká pravda.
Nevím, co si myslet o lidech, kteří uznávají pouze jednu - svoji - variantu.

Důležitý je výsledek.
Dovézt do přístavu všechny lidi.
Dovézt do přístavu loď.

Jestliže jsem dovezl zdravé lidi a nepoškozenou loď, zvolená varianta byla správná.
Může existovat tisíc dalších správných variant.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Anonym » úte úno 23, 2016 2:11 pm

Err_ : Opakovaně mluvíš o prohnutém předním stěhu (opravdu to je stěh) a "povolené" závětrné otěži. Jestli jsem to dobře pochopil, byla gena stále nafouklá větrem? :shock:

Pokud ne, omlouvám se. Pokud ano, je všecko špatně. :!: :!: :!:
Když se roluje gena (ale i hlavaska), je plachta úplně volná a flatruje. Vítr jde tak 20°-30°z předoboku. Otěže se jenom mírně přidržují, aby se nezamotaly.

Když se bavíte o vyostření proti větru a stažení plachet a plutí zaďákem na genu / hlavasku, jsou to dvě diametrálně odlišné věci.
- Vyostřím a balím nebo refuji.
- Pokud pluji rekreačně v silném větru na zadobok, vždycky na kousek geny. Nikdy hlavasku. Ale pouze JÁÁÁ. Pokud někdo jinak, tak si tak klidně plujte.

Jinak platí to co již dříve napsal třeba Mipe. O katastrofickém stavu který popisuješ, můžeš napsat jako o zajímavosti a popsat jak jsi se z něj dostal. Tady žádné osvědčené postupy nejsou, tady to je holý boj o přežití a záchranu materiálu.
Pokud nepřijmeš mé zásady a nebudeš těmto stavům předcházet, provozuješ řádně adrenalínový sport a klobouk dolů.

Mimo téma
Jinak, při smyku, když auto začne na rovné cestě plavat, se vždy sešlapuje spojka. V dobách kdy se ještě většina místních proháněla s taťkou na fotbale, kdy se nesypalo, většinou ani neohrňovalo, kdy se na letních pneumatikách jezdilo na 10cm uježděném sněhu, to byla základní poučka. :lol:
Pak tu máme zatáčky, přední náhon, zadní náhon, 4x4, ale to je zase jiná...
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 89
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » úte úno 23, 2016 2:39 pm

Baharis píše:Err_ : Opakovaně mluvíš o prohnutém předním stěhu (opravdu to je stěh) a "povolené" závětrné otěži. Jestli jsem to dobře pochopil, byla gena stále nafouklá větrem? :shock:

Pokud ne, omlouvám se. Pokud ano, je všecko špatně. :!: :!: :!:
........[/offtopic]


Jsou případy, kdy lze navíjet genu i při kurzech na zadobok. Vždy musí být otěž povolena natolik, aby stěh nebyl prohnutý. Gena flatruje.
Víc nebudu psát, protože neumím od stolu detailně popsat, jak to dělám.

Stejně tak jsme refovali i klasickou hlavní plachtu na zadobok nebo zaďák. Někde to bylo napsáno i na lodních novinách. Variant je mnoho.
Důležité je naučit se něco ve slabém větru a to použít v extrému.
Jít v extrému do manévru, který nemáš nacvičený ve slabém větru je riziko.

K rozdílu mezi stěhem a rolfokem. Err_ můžeš mít (a asi máš) pravdu. Pro zjednodušení ovládání plachty nazýváme rolfokem pouze buben.
Hliníkové trubky, které jsou na stěhu, včetně upínáku a vodiče nahoře člověk, který nikdy nesundával nebo nevytahoval genu, ani nezná. (Čártrař začátečník).
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Pardubicko

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod seemann » úte úno 23, 2016 3:40 pm

A zkoušel již někdo položit loď pod plnými plachtami do driftu?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 4:06 pm

Baharis píše:Err_ : Opakovaně mluvíš o prohnutém předním stěhu (opravdu to je stěh) a "povolené" závětrné otěži. Jestli jsem to dobře pochopil, byla gena stále nafouklá větrem?


Tak jak jsem to popsal i výše. Jak nás to svalilo, nenapadlo mně nic chytřejšího, než to všechno vypustit. Loď ležela, v kokpitu stojíš na vnitřní boční stěně kokpitu a téměř naleháváš na druhý sedák. Loď vystřelí proti větru, narovná se aby po 3-5s zase hned lehla. Opticky se ti zdá, že stojíš skoro ve vodě a jediné, nač jsem po chvilce pomyslel bylo nějak tu loď zvednout. V tuto dobu ještě není ráhno ve vodě. Vanty lupou, jako by se chtěly urvat. Mlátí déšť a voda. Ten vůbec prší vodorovně. Nevidíš pořádně za stěžeň. Co se děje tam, to jen odhaduješ. V salonu se přenosná lednička zasunutá pod stolem přemísťuje i s ostatními věcmi na bok lodi až k oknům od salonu. Partnerka spíš leží na zádech na lavici v salonu, než by seděla a odráží útok z protějších skříněk, ze kterých občas něco vylítne, přestože jsou zaklapovací.

Je mi jasné, že nemůžu ani stáhnout hlavní plachtu, protože nevím, jak bych to dokázal, mám lazyjack. Myslím si, že náklon dělá hlavní, tak ji vypouštím. Jak to jen jde . Ráhno už je ve vodě, loď se mírně napřímí, ale málo. Pozoruju plochu geny, žádný detail, spíš šedobíbílá plocha. Chci ji také vypustit, že až se loď zvedne, zkusím ji namotat. V kleče popouštím. Soustředím se jen na vinšnu a letící hladinu vody, která se zdá být hned podemnou. Stále nejsem připoutaný, harness je v salonu. Mám obavu ze zaplavení kokpitu a následně salonu. Nemám zabedněno. Myslím na záchranný ostrůvek, je nový, připraven k montáži pod ráhno. Je také v salonu. Teď tedy někde za lednicí. Vzpomenu si na ručku, taky v salonu u schůdků. U nachystaných vyvazovacích lan. Rovněž kdoví kde. Bednění do salonu - také u schůdků. Spadlo, ale vidím jej. Shrnuto - já i partnerka máme vestu. To je naštěstí samozřejmost. Na koši je podkova. Loď je železná, při rychlém zaplavení to půjde rychle. Velmi krátké myšlenky, dle mého jsem nepanikařil a naopak jsem byl sice nadopovaný, ale nebojácný a možná soudný.

Genu jsem popustil. Hodně. Loď stále leží zdá se, že to nemá velký efekt. Volná otočka návětrné otěže na vinšně je jako by tam nic nebylo. Návětrná otěž se vyvlíká. Vypuštěná hlavaska mlátí. Ale je stále napnutá na výtah a má dotažený zadní lík na druhém refu, takže je to hodně, ale proti povolené geně vlastně nic. Ta mlátí, škube. Hliníkové tyče rolfoku chrastí a mlátí, s lodí to trhá hned na a hned proti vítru. Uvolněné otěž již lítá a namotává se na druhou. Chci genu úplně vypustit. Že se loď srovná a já ji namotám. Vypouštím ji. Loď se stáčí na předoboční vítr, tolik sebou netrhá, mírně se rovná. Stále ale málo. Neuvěřitelný rachot. Dostat někdo tím nýtovaným okem pro otěže, má bezpochyby na kahánku.

Plán je namotat tu zpropadenou genu. Beru lanko rolfoku a tahám, napřed s citem, pak víc a víc. Zápasím s tím, ale nejde to. Trubky rolfoku na předním stěhu jsou jak luk. Síla vítru je i na vypuštěnou genu tak velká. Naopak já jinemám dost. Nemám sílu na to udělat první otočku. Uvolněné otěže se do sebe už zapletly tak, že je z toho zkroucenec, navíc částečně zamotaný do vantů a rélingu. Promarněná šance. Je mi jasné, že musím na palubu.

Vše je úplně vypuštěné. Loď stejně žene na předoboční vítr a snaží se ostřit. Náklon tak 60°. Vlastně už je to lepší. Cítím, jak je loď vzepřená. Neuvěřitelně pevná. Jsem čím dál tím klidnější, ale plně si uvědomuji oč beží. Nakláním se k salonu. Vlézt by tam bylo stále velmi obtížné. Harness je naštěstí žlutý, byl rychle poznat. Partnerka mi jej podává. Připínám na vestu a sálu se z kokpitu na návětrnou stranu. Neobyčejně zavazí sprayhood. Nemůžu se nikde připnout. Vodící linky nemám udělané. Držím se sprayhoodu a po čtyřech a v čupu se sunu po návětrné straně, jednou nohou po oknu do salonu, jakože na palubu. Vážu se k držáku. Harness k ničemu. Ty pojistky jen zdržují. Popolézáním a stylem chromého opičáka jsem se spustil ke smotanci a začal předlouhý boj s otěžemi a jeji rozmotáváním. Ty mi čas odčasu vítr vyškubl a mohl jsem to zkoušet zase. Nakonec jsem je rozmotal od všeho a stáhl do kokpitu. Obě po závětrné straně, lítajíce a vodou. Uvolněnou jsem omotal kolem vinšny a zkusil kormidlo. Leželo spadlé na závětrnou stranu, takže to nemělo efekt. Dotáhl jsem zadní stěh a šel hrát vabank a znovu zabrat za lanko rolfoku. Nešlo to. Opřel jsem se zády a zajistil, lanko jsem držel a začal se odtlačovat nohama. Skutečně hrubá síla. Úspěch. Namotal jsem poměrně hodně, ale asi metr geny zůstal venku. Lanko od rolfoku bylo mokré, asi se protahovalo, plachta se namotala těsněji. Otěže se zase do sebe stáčely, ale to už vem čert. Jsme na cca 45°a to už se zdá v pohodě, lze kormidlovat.

Vítr se náhle utišuje, vysvituje sluníčko. Jak to přišlo, tak to odešlo. Je krásně. Partnerka nenadává, jen podotkne, že měla strach. Startuju motor, jdu proti větru, utahuju hlavní. Zapínám autopilota a mířím k majáku, kde je náš cíl cesty. Mezitím odpojuju otěže a namotávám genu. Je skutečně nádherně, sluníčko, balzám. Hlavní na plnou, rozvinout a převinout genu. Ne celou, jen tak, aby šla domotat. Stejně cíp koukal. Nevadí, vždyť bylo tak krásně, kdo by se tím zabýval. Ticho. Takové ticho ... ticho před bouří ...



Ztráty byly. Nikoli na životech, ale natržená gena na několika místech, hlavně podél zadní trimovací linky. Ztráta vzpíry od geny.

---
Vím, že jsem nasekal spoustu chyb. Ale je jich i dost, o kterých si to třeba ještě nemyslím. Proto prosím klidně vytýkejte chyby a pište, jak to řešíte vy. Je to super reflexe. Díky. Napsal jsem to tak podrobně, jak jen si to pamatuju.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 5:31 pm

Pro lepší představu, myslím, že tohle video není nepodobné. Shoda je i s tou patalií s genou. Vítr jsme měli asi ještě o něco větší, náklon mnohem větší. Kluci to ale narozdíl ode mně zvládli absolutně v pohodě. No, je třeba se víc učit.

https://www.youtube.com/watch?v=4ySCwgLa4p8
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 7:03 pm

seemann píše:A zkoušel již někdo položit loď pod plnými plachtami do driftu?


Já ano. Když mi praskla nádrž. Za většího větru je to ale asi nemožné. Psal jsem to zde: http://www.jachting.info/viewtopic.php?f=72&t=9395

P.S.:
Pozoruju, kolik jsem vám toho vlastně z těch mých zážitků už napsal ...
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1354
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 153
Bydliště: Olomoucko

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Omen » úte úno 23, 2016 7:18 pm

err_ píše:Pozoruju, kolik jsem vám toho vlastně z těch mých zážitků už napsal ...


Jen piš, piš ;)
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 7:39 pm

Omen píše:Jen piš, piš ;)

No teď byste mně zase mohli usměrnit vy. Už znáte asi skoro celý průběh.
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Pardubicko

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod seemann » úte úno 23, 2016 7:56 pm

err_ píše:
seemann píše:A zkoušel již někdo položit loď pod plnými plachtami do driftu?


Já ano. Když mi praskla nádrž. Za většího větru je to ale asi nemožné. Psal jsem to zde: http://www.jachting.info/viewtopic.php?f=72&t=9395

P.S.:
Pozoruju, kolik jsem vám toho vlastně z těch mých zážitků už napsal ...


Právě že přilehnutí je účinný prostředek přežití, pokud tedy nejsou extrémní vlny, nebo pevnina v závětří, ale o tom tady není řeč.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 8:11 pm

seemann:
seemann píše:A zkoušel již někdo položit loď pod plnými plachtami do driftu?

Nemyslel jsem drift, jako takový. Ten účinný je. Ale asi ne s velkou plochou plachet. Drift beru jako prostředek, založený na rovnováze, vyvážení lodě, včetně působení na kormidlo. A když už ležíš a máš kormidlo venku, není možné přejít přes vítr a naplnit kosatku z druhé strany.

Chápu to tak, že drift musí být skutečně vyvážený a plachty nastaveny na správnou, vzájemně si odpovídající velikost. Jinak se asi začneš přetáčet na jednu nebo druhou stranu. A nevím, zda s tím v těch podmínkách něco naděláš.
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod ivan20 » úte úno 23, 2016 10:15 pm

err, můj obdiv pro pevné nervy, asi se víc dělat nedalo.
Snad ještě jedna možnost. Píšeš, že máš Lazy Jack a nemůžeš stáhnout hlavní plachtu, trochu to ale jde. Utáhneš dirk, aby nespadlo ráhno, vycvakneš výtah hlavní plachty, povolíš otěže, aby plachta vyvlála, plachta pak sjede dolů sama a loď se narovná. Pro namotání geny je možné s citem použít vinšnu, je to vidět i na tvém videu, tam ale byli dva, pravděpodobně třetí za kormidlem a to je o něčem jiném.
Když je člověk sám v takovém větru, nezbývá než neztrácet nervy, věřit lodi a snažit se, tvůj příspěvek je pro mě vzorem.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 89
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » úte úno 23, 2016 11:30 pm

Err_

to byl poryv.
Jestli jsi měl úplně vypuštěnou otěž geny a úplně uvolněnou otěž hlavní plachty, pak nevím, proč se loď stále válela.
Mně se zatím vždy podařilo vypuštěním otěže hlavní plachty náklon lodě výrazně zmírnit. Tak aby šlo nastavovat genu.

V tvém extrémním poryvu těžko hodnotit nebo radit.

Tuhle zkušenost Ti nezávidím.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » úte úno 23, 2016 11:37 pm

Jarda885 píše:Jestli jsi měl úplně vypuštěnou otěž geny a úplně uvolněnou otěž hlavní plachty, pak nevím, proč se loď stále válela.


To taky nevím. Prostě to tak bylo. Jak jsem to popsal. Náklon už nebyl kritický, jako ze začátku, ale velmi velký. Já na to vsadil, bohužel, bylo to málo. Zdá se, že i vypuštěná hlavaska na druhém refu dokáže loď pokládat. Ta flatrující gena si asi něco málo taky přidá. Ale asi mi toho také dost uniká. Proto jsem to pečlivě vylíčil, abyste mi mohli poradit, odůvodnit, co jak a proč se stalo. Za což vám velké díky.

Jak jsem už uvedl, nebylo to vůbec o mě a mých dovednostech. Ale spíš o té mé lodičce. Osobně si myslím, že jsem třeba v tom celém snažení nezaznamenal oslabení větru a to mohl být hlavní důvod toho, že po namotání geny se loď více postavila. Také se mi nechce zdát, že by ten vlající cár měl na stabilitu, resp. náklod lodě takový vliv.

Mám spoustu otázek, co nač mělo jaký vliv. Stále opakuji, že je pravděpodobné, že pokud by to trvalo déle, bylo by ještě pozdvižení. I když, to už bych se asi začal soustředit na hlavní plachtu.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 89
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » stř úno 24, 2016 12:08 am

Plachta s vypuštěnou otěží se musí dostat do polohy, kdy ji vítr natočí tak, že neklade odpor.

Jestli tomu tak nebylo, pak nebyla otěž dostatečně vypuštěna. Mohla být krátká, mohla mít nechtěný uzel?

Může v první fázi mlátit o sálingy. Ale musí ztratit tah a umožnit lodi narovnat se.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 12:11 am

Vypuštěna byla, ale ráhno bylo z poloviny ve vodě. Možná se tak nevypustila zcela. To už ale nemám napozorováno a přesně to tedy nemohu určit.
Loď nebyla řiditelná, řídila se sama. Ostřila. Takže něco táhnout muselo.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1637
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 89
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » stř úno 24, 2016 12:36 am

err_ píše:.....
Loď nebyla řiditelná, řídila se sama. Ostřila. Takže něco táhnout muselo.


Zkus zjistit, co zapříčinilo, že plachta pořád táhla, přestože otěž měla zcela volnou. Asi Ti nikdo neporadí. Je to na Tvé lodi.

Bezpečnostní prvek. Dokázat úplně vypustit plachtu. Aby ztratila tah.

Se samovolně válející se lodí se nedá nic dělat. Pouze uvolnit plachty, aby ztratily tah.
I kdybys měl v krizi nožem otěž odříznout. To jsme jednou dělali u spinakru. Než jsem podal nůž, spinakr prasknul a vypustil se. Normální plachta nepraskne. Tam bychom odřezali otěž.
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod spuzva » stř úno 24, 2016 6:47 am

[quote="err_"]Skutečně máte sílu na to to provést? Mě se vyvlíkla jen návětrná otěž, závětrná byla popuštěná. Okamžitě se do sebe začaly zamotávat a lítaly ve vzdálenosti 1,5 - 2m od lodi, od konce zrefované kosatky. Ta nešla ani namotat (rolfok byl jak luk) ani přitáhnout (zamotané otěže). Bojoval jsem s tím neskutečně dlouho a myslím, že jen díky vypuštěné hlavní plachtě a jejímu přeplachtováni si loď držela směr a neustále vyostřovala až k tomu spinoutu.

Taky jsem s tím měl problém. Z ničehonic 50kn, motor ani náhodou....

http://www.sailing-club.cz/storage/1_34 ... 46-057.pdf
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 893
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 76
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod RACEK » stř úno 24, 2016 8:51 am

V tom článku je to moc hezky popsané :clap:

Nafouklý člun nemá ve větru na palubě co dělat. Sfouknout a jako balík přivázat před stěžeň.

Vesty a harnesy mít už na sobě.

Když nejde gena zarolovat, spouštět na palubu a vtahovat do kajuty.

Loď s vyrolovanou a flatrující genou, proti větru na motor nejede.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 10:00 am

spuzva:
Ahoj Jirko,
vidím, že uvolněná otěž není nic tak neobvyklého. Přitom to je celkem zásadní zlom v situaci.
Vy jste asi měli hlavasku utaženou? A pluli jste na motor přímo na vítr. Přesto píšeš o brutálních náklonech. Takže to motor neudržel a vy jste mírně odpadli a začali ostřit? Jak jste se pak dokázali zvednout? Mě se to vůbec nedařilo.

Děkuju za upřesnění a rady.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 10:13 am

RACEK píše:
Když nejde gena zarolovat, spouštět na palubu a vtahovat do kajuty.


Ahoj,
tohle je ve velkém větru možná i neproveditelné. Taky mně napadlo uvolnit výtah, ale rozmyslel jsem si to. Podle toho, co jsem viděl mám předsudek, že flatrující gena, pokud by ji nedržel výtah, by se buď zasekla v drážkách nebo se z nich naopak vytrhla a to pak nelze v tom větru rukama udržet. Skutečně to jsou trochu jiné podmínky na cokoli. Máš to vážně vyzkoušené na lodi 30ft a více?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 10:50 am

Ahoj těm, co to zajímá. Zde jsou otázky, které nemám vyřešené a které jsem do té doby považoval za dogma. Velmi si cením toho, že vás to vůbec zajímá a když už jsem to tak popsal, prosím o rady (nejlépe z praxe) a pomoc s řešením rébusu:

1) Když se loď po spinoutu postaví přesně proti větru, jak to, že zase odpadne a lehne si?
Tohle je asi ta hlavní moje otázka. Mé dogma zní, postavit loď proti větru, stáhnout plachty. Zde jsem neměl šanci. Mé dočasné vysvětlení, je že postavením začalo působit kormidlo a loď stočilo. Jenže, aby to nebylo tak jednoduché, kormidlo předtím bylo spadlé a tak se domnívám (to bohužel nevím) že by zabíralo práve proti větru. Také je možnost (má loď se přetáčí na vítr zádí i samotným trupem) že to způsobil trup lodi?

2) Jak zabezpečujete otěže geny? Uzlu a následného záseku do vozíku se obávám ...

3) Nakolik je tedy účinný motor? Dá se za takového větru skutečně plout? Baharis píše - mohu plout i s alespoň nějak natočenou genou, spuzva píše s flatrující genou ani náhodou. Takže to namotání je zcela rozhodující.

4) Proč vypuštěná loď stále ostřila?
Je možné, že díky ráhnu ve vodě se hlavaska zcela nevypustila. To by vysvětlovalo i změnu kurzu na vítr - předoboční. Je možné, aby působila i síla trupu lodi naopak a loď se tedy v tomhle směru vyvážila? Jinak si to neumím zcela vysvětlit a tohle je zrovna zdá se podstatné.

5) Sundávali jste v podobném větru někdy celou genu dolů? Nějaký osvědčený postup?


Prosím odpovědi rozlišujte na "myslím si" a "stalo se mi". Díky moc.


.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host