jak na extrémní větry

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 905
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 77
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod RACEK » stř úno 24, 2016 2:10 pm

Když se loď postaví proti větru, tak se zastaví, kormidlo je neúčinné. Někdy začne i couvat a pak to kormidlo působí obráceně. Vítr se opře do přídě a tu přefoukne na stranu. Vypuštěná a flatrující plachta má těžiště vepředu, i pro to loď začne odpadat.

Dělám tam uzly, ale asi záleží také na délce otěže.

Sundání geny. Vrátím se o pár let zpátky, ono rolfok není odjakživa. Skippery a Giaury se dělali s dvěma předníma stěhama vedle sebe. Na stěh se gena přidělávala karabinkama (pistonama?). Při každém vytažení plachet se gena tahala nahoru výtahem a při přistání se spouštěla na palubu, kde se trochu sbalila a přivázala k rélingu.
I v silném větru se to dělalo a šlo to. Čím víc dunělo, tím víc se to muselo tahat dolu. A takto to měli i velké lodě.

Stahování z rolfoku jsem v takto velkém větru zatím neřešil.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 4:16 pm

RACEK:
RACEK píše:Sundání geny. Vrátím se o pár let zpátky, ono rolfok není odjakživa.


Díky za reakci, ale tohle je úplně jiné. Kosatka na stěhu je v okách háčků volná a má prostor pro pohodové klouzání po stěhu. Tam se nemá příliš co zaseknout, vyvléci. Návíc, pokud je zrefovaná, stahuješ už jen tu část nad refem a ten posun dolů je přirozený. U geny na rolfoku ji před stažením musíš celou vymotat. Musíš natočit drážku po větru, aby s tím šlo alespoň něco dělat. A teď nevím, zda se mi to v té drážce při tom škubání někde nezasekne nebo naopak nevyvlíkne a velmi to nezkomplikuje její sundání.

Genu měním poměrně často. Několikrát za sezónu. Zatím tedy vždy v maríně ale dělám to i za slabšího větru bez zohledňování jeho směru. I za těchto ideálních podmínek se musím soustředit, abych udžel plachtu tak, aby padala na loď.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » stř úno 24, 2016 4:42 pm

Ne ere, ani genu bez rolu nestáhneš v tvé situaci, leda by jsi ji chtěl zahodit a i při tom může způsobit pohromu. Na otázku jak na extrémní větry je prostá odpověď, být na ně připraven. V případě krizové situaci je nutné nehledat záchranu v postupech které nejdou dokončit, to jsou ty tisíce způsobů které je lepší se neučit. V krizové situaci matou mysl a motoriku,některé přežiješ se štěstím ,ale stačí ho nemít a můžou vést k totálnímu zmaru, o případě souhry smolných událostí nemá smysl psát,. V tvém případě šlo určitě o nepřipravenost, pokud chceš opravdu udělat rozbor věcí následných, odděl se na samostatné vlákno . Už teď je tu spousta návrhů, které nejsou přímo na tvou situaci, některé jsou i nebezpečné. Škoda že se místní borcům podařilo přesvědčit několik opravdu zkušených matadorů o nesmysluplnosti jejich aktivity na foru, kdo chce kam pomozme mu tam, ale snad se tu ještě nějací najdou.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 5:19 pm

marks:
Řešit bych to každopádně chtěl. Nemyslím si totiž, že je to naposledy, co mě něco takového potkalo. Vzhledem ke změnám počasí si podobnou smršť nebo bouřku umím představit častěji. I jen v ČR za loňsko pár vichrů a vichřic bylo. A to nejsme na moři. A může se stát, že se tak prostě stane i když dle předpovědi mělo třetí, čtvrtý den jen pršet. Takže pochopit, co se vlastně přesně s lodí dělo a proč se chovala, jak se chovala je pro mne základ. Je to moje loď a na té samé budu ty patálie řešit i příště.

Dá se očekávat, že platí pořád jedna a tatáž fyzika. Ale z těch faktorů, které se běžně zanedbávají se asi stanou vektory sil již podstatně ovlivňující celkový průběh. Něco napluto mám, mám i hodně načteno, ale tohle jsem celé rozebrat nedokázal.

Takže, pokud můžeš, rád bych tvé názory a rady znal.

Již nyní mám několik úkolů, které před sezónou udělám. Jako vodící linky, jiné harnesy, držák na vysílačku u vchodu, ostrůvek, držák přes sprayhood, kryt na dřez a mnoho dalšího.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » stř úno 24, 2016 6:06 pm

No erre já to vidím spíše tak, že dokud to nebudeš umět přesně alespoň rozklíčovat, neměl by ses do podobné situace dostat znova, tedy předcházet neplutím s jakkoli nízkou možností takového vývoje. Rozdělit to můžeš na tři fáze, nepřipravenost vybaveností, nepřipravenost předvídavostí a nepřipravenost znalostní/ zkušenostní. Zřejmě ti pro takové situace chybí praktické zkušenosti z plaveb s lidmi co vědí co a proč se jak dělá. Na obecné rady nerady k nepopsané situaci jsou tu jiní, pokud sepíšeš průběh od začátku, uceleně, podrobně a rozfázovaně, pokusím se najít čas to s tebou projít krok za krokem, včetně mých názorů. Hledat to a skládat z příspěvků nebudu, a zas tak moc si od toho neslibuji, spíš doufám že to, přitáhne i ostatní k věcné debatě a něco se navzájem naučíme. V přítomnost ikon typu Papito, Lakomec a podobných, už mohu doufat jen v pidi koutku duše.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 6:48 pm

marks:
Snažil jsem se to detailně popsat zde: viewtopic.php?f=72&t=9798&start=25#p174282

Počasí před vyplutím kotroluji večer i ráno. Bylo běžné, nic v čem bych neplul mnohokrát. Polojasno, odpoledne možné přeháňky. Vítr v nárazech max 47km/hod. Přeplutí 36nm. První polovinu cesty ostře na vítr. To mi loď zpravidla nedává, tak jsem počítal s křižováním a prodloužil trasu a výpočet o 6nm. Trasu jsem měl naučenou zpaměti, včetně hloubek a bójí, které bychom měli minout. To dělám vždy. Běžná kontrola a příprava lodě, pozavírané ventyly. Myslím, že se připravuji celkem pečlivě, dostatečně k podmínkám, které byly avizovány v rámci počasí.

Zanedbal jsem: přenosnou vysílačku u schůdků, ostrůvek na sedačce v salonu, nenatažené linky a nenachystaný harness v kokpitu.


Předvídavost:
Nic nenasvědčovalo tomu, že bude takový mazec. To bych mohl připojit fotky diametrélně jiných obloh focených z paluby mé lodě za plavby. Koneckonců, jedna už tu je i s plachtou v refu. Pak jsem viděl nimbostratus - tmavší, nijak zásadně, souvislá obloha. Tak jsem si řekl, že tedy bude ten déšť. Čas by odpovídal, déšť mi nevadí. Tato oblačnost by ale neměla dle mého znamenat prudký vítr. A pak už byla vidět za ním ta clona. Byla to stěna. Od vody až po nebe. Šroká tak 6nm. Po stranách cáry směrem dolů, jakože z ní prší. Za stěnou nebylo nic vidět. Rozblikal se maják. Jak stěna postupovala, tak jej zakryla a nebylo za ni vidět ani tem maják. Šlo to velmi, velmi rychle. A zbytek jsem popsal.

Tady jasně budou mezery v meteorologii a odhadnutí vývoje počasí.

Zkušenosti:
Zkušeností mám málo. Mám napluto něco přes 3,5 tis nm. Ale žádné velké a drsné akce. Vše se učím jen z knih a pak praktikuji na moři. Jak fungují plachty trochu chápu, jak funguje celá loď dohromady se stále jen domnívám. Tak se pak snažím den rozebrat s někým v maríně, se sousedem. Pokud má chuť si povídat a pokud má angličtina stačí, případně pokud to není Němec, který anglicky neumí. A další reflexi hledám zde. Jsem naivní a těžce chápu, že by někdo mohl někomu radit jen na základě domněnky. Tak jsem se s důvěrou při praktikování zde popsaných faktů párkrát vyškolil :-) Proto nyní vždy uvádím já si myslím, já se domnívám nebo já to tak mám, dělal jsem to. A to samé dopisuju za své žádosti o radu.

Jednu zkušenost jsem ale nabyl velmi důležitou. Loď mě v tom nenechá. Jsem rázem ještě pyšnějším majitelem. Ale to je jen takový bonus, když si vzpomenu, že měla jít do šrotu nebo za jaký mizerný peníz se dá koupit casco nebo i celá loď.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » stř úno 24, 2016 7:31 pm

To co ty víš, neví ostatní, popis oblasti, lodi, místa v kterém se krizová situace odehrála. Navíc se jedná pravděpodobně o solo plavbu, navíc s pasažěrem, tedy pokud už se přítelkyně nezačala aktivně zapojovat. Už jenom tohle je dost neznámých, pokud píšu podrobně, myslílm podrobně, časová osa, alespoň hrubá ale co nejpřesnější a spoustu dalšího.
Nechci to dělat moderátorům složitější, nic ti nebrání v novém topiku se všemi informacemi v jedné kupě, případně požádat moderátora o česání, ale na to nejdřív musí dostat téma nějaký směr, o to se starat rozhodně nebudu.
Stačí začít u počasí, běžné a v čem si mockrát plul je nepodstatné. Informace předpovědi jsou neurčité, není údaj o vývoji synoptické situace, pohybu frontálních systémů, sledování tlaku?. Předložená fakta předpovědi jsou nárazovitý vítr do 24kn, oblačnost proměnlivá, srážky neurčité velikosti. Samo o sobě možnost lokálních větrných abnormalit, pohyb vzdušných mas se mimo zvlněných systémů málokdy zpomaluje, předpoklad je tedy vítr spíše vyšší, měřící stanice asi nebude na moři. Shodneme se, že to nejsou bezstarostné podmínky pro sedmi a více hodinovou plavbu i kdybychom vynechali variantu chybné předpovědi?
Geronimovi se omlouvám za vynechané interpunkce, ale asi to ani nečte ;-)).
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 8:11 pm

Až na detailní předpověď mám vše v lodním deníku. Takže to zrekonstruuji v tom nebude problém. Detailní předpověď naleznu někde z historie.
Díky.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1358
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 153
Bydliště: Olomoucko

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Omen » stř úno 24, 2016 8:52 pm

Máro, kamaráde, rozumím tvému politování a rozčarování nad absencí některých zde na fóru a sdílím ho s tebou, ale .......

Myslím, že Err už položil několik jasných otázek, na které by si zasloužil odpovědi zkušených (já to nejsem a proto mlčím, ale sleduju).
Takže, pokud odpovědi znáš, tak sem s nimi prosím a není potřeba dalších detailů ;)
Např. k odpovědi na otázku, proč se položená jachta nestaví, nebo jak zabezpečit otěže nepotřebuju znát detailní předpověď počasí přece.
:cheers:
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod ivan20 » stř úno 24, 2016 9:00 pm

err, píšeš, že raději zkušenosti. Něco podobného mě potkalo loni na severu Korsiky.
Předpověď před vyplutím max 25 uzlů severozápad, stabilní, nad Korsikou, ve vnitrozemí, lokální déšť, směrem k Francii polojasno, moře klidné. Za hodinu se objevila od Francie vzdálená tmavá stěna, začala se rychle zvětšovat.
Protože jsem byl na lodi sám, dost se bojím, tak šly preventivně všechny plachty dolů. Během pár minut to přišlo a to rovnou 49 uzlů stabilně, v poryvech o něco víc. Vestu jsem stihl, harnes ne.
Mám plachetku 6,5 m, na holý stěžeň ve větru v náklonu ovladatelná, rychlost asi 5 uzlů. Trvalo to asi dvacet minut. Vytáhl jsem kousek kosy, aby byla loď stabilnější a postupně, jak se to uklidňovalo přidával plachet.
Myslím, že než refovat, je někdy lepší shodit plachty úplně, je to rychlejší a vytáhnout se můžou vždycky. Možná člověk vypadá, zvlášť s nezkušenou posádkou jako posera, o to víc, když obávaný vítr nepříjde.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 9:25 pm

ivan20:
Ahoj, tu kosatku jsi vytahl a plul tedy na motor a takeláž, jak píšeš po větru, na bočák nebo proti větru?
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 34

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod ivan20 » stř úno 24, 2016 10:06 pm

Na takeláž jde jen po větru, přímo nebo šikmo.
V takovém počasí motor použít nemůžu, protože mi jde vrtule z vody.
Na takeláž loď jede sice opticky šikmo po větru, ve skutečnosti, když se sečte pohyb dopředu a snos, vychází to téměř po větru, ale loď šikmo zádí k vlnám se líp ovládá a vlny (aspoň u mě) nelezou do kokpitu. Když bych splouval po vlnách, tak mi vlny naberou záď a nepoznám, na kterou stranu ji následně odhodí. Musel bych sedět u kormidla a pořád hlídat každou vlnu.
Kosatku jsem vytáhl proto, že mě to příliš snášelo na pobřeží (stalo se kousek za Ille Rousse, kde není kde se schovat), na zrefovanou kosatku se už snos tolik neprojeví, proti větru se ale stoupat nedá.
Záleží na velikosti lodi (laterálu), kdy snos eliminuje dopředný pohyb na stoupačku a výsledek je nula. Poznám to tak, že se při křižování v silném větru stále vracím na stejné místo a větší loď bez problému nakřižuje.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Anonym » stř úno 24, 2016 10:17 pm

V prvé řadě vůbec nerozumím tomu, proč by se loď neměla postavit. To není technicky možné. Když se dostanu do tak fatálního náklonu, vyseknu všechny otěže, když nejdou (jak tu někdo psal) tak je uřežu. Samozřejmostí při každé nejistotě minut dalších u mě je, že ihned startuji motor. Nezlobte se, není síla, která by loď s vyvlátými plachtami kladla na bok "až by bylo ráhno do půlky ve vodě". To se mě zdá jako nesmysl.

Podle mě, podle indície "prohnutý přední stěh", byla gena stále v tahu a to byl celý problém náklonu.

Druhá věc, kterou jsem již zmiňoval a Ivan opakuje, mé chování záleží na tom koho mám či nemám na palubě. Jinak se chovám když pluji s Apaluchou, jinak když jsem na lodi sám se ženou. Věřím tomu že už při náznaku špatného počasí, jeho změny, mráčku v dálce, bych měl plachty podobně jako Ivan dávno dole a mastil to na motor.
Opravdu si nedokáži představit, že bych se svou ženou jachtingem nepoznamenanou a opalující se celý týden na přední palubě, ležel s lodí na boku.
To se mám moc rád... :lol:

Jinak se omlouvám, těmto diskusím v teple u počítače, co by , kdyby, jak by, opravdu nejsem příliš nakloněn. Než teoretizování mě více baví spíše praxe a praktické ukázky v terénu.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 10:38 pm

OK, děkuju. Je to cekem logické, když loď ostří, něco táhne.
Já k tomu nemám co dále dopsat. Co se stalo, stalo se, nic jsem si snad nepřidal, nic neubral. Alespoň záměrně. Je možné, že jsem se v té chvíli nedíval dostatečně kriticky. To nevím.

Věřím, že se mi to stane ještě víckrát. A věřím, že vám také, bez ohledu na předvídavost. Plachty dolů dáte, pokud to stihnete. Věřte, jsou to fofry :-)
A ráhno ve vodě je na to šup. Stačí i podstatně menší náklon. Ráhno mám 3,3m, šířka lodě je 2,98m. Z toho je poznat, i jak velký náklon to byl.

Děkuju. Nebudu vás tím dál víc trápit. Kdo se chtěl přidat, asi by se už přidal.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Anonym » stř úno 24, 2016 10:45 pm

err_ píše:Věřím, že se mi to stane ještě víckrát.
No snad ne :D
S lodí která je relativně rovně se dá něco dělat.

- Pro to potřebuješ být bez tahu v plachtách. Takže vysekneš - uvolníš všechny otěže.
- Další dobrá věc je když s lodí necloumají boční vlny. Pro to máš nastartovaný motor a držíš loď proti nim (větru).
- Naprosto dokonalé je, když máš kompetentní posádku. Myšleno adekvátní počet, ke kormidlu, k vinchně, ke každému lanu (Editováno)

Pak se dá něco dělat. :thmbup:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 10:52 pm

Můj osobní názor je, že se počasí bude více měnit. Bude více bouřek a větších smrští. Každý rok je v naší oblasti nějaká velká bouře. Většinou koncem října. Loni už bouřilo od konce září. Letos to začalo dokonce od konce srpna.

Proto si myslím, že mě to ještě potká. Jen to nesmím říkat doma. :-)
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » stř úno 24, 2016 10:54 pm

Omen píše:Máro, kamaráde, rozumím tvému politování a rozčarování nad absencí některých zde na fóru a sdílím ho s tebou, ale .......

Myslím, že Err už položil několik jasných otázek, na které by si zasloužil odpovědi zkušených (já to nejsem a proto mlčím, ale sleduju).
Takže, pokud odpovědi znáš, tak sem s nimi prosím a není potřeba dalších detailů ;)
Např. k odpovědi na otázku, proč se položená jachta nestaví, nebo jak zabezpečit otěže nepotřebuju znát detailní předpověď počasí přece.
:cheers:

Jasných otázek, bez dostatečných informací,počasí jsem uvedl jako příklad a jak jsem psal, na obecné rady jsou tady jiní, za tři stránky si se mohl doptat těch co odpovídají. Nebudu se angažovat v další blátivé stoce, která už tu z toho zase vzniká, přemlouval jsem se vůbec něco psát. Z mé strany to můžeme uzavřít, v takové situaci můžeš udělat tisíc dobrých způsobů, aby se loď zachránila sama, něco počteš, okoukáš z videa, eventuélně aplikuješ něco z šesti metrové loďky a hlavně počasí moc neřeš, vždyť to nemůže být jiný než je předpověď a už vůbec se přeci nemůže vítr změnit bez varování. Koneckonců to po chvilce přešlo, kdyby si err nebral vestu a cvakl si ráhno k vantu, mohl se v tom větříku v klidu projíždět sem tam, takže jedinej strach by mohl mít z označení za lháře, taky možná za vraha protože neměl vyplout bez kurzu v chorvatsku. Takový běžný svěží větřík do nového vzhledu jachting info, no neber to, ještě tak vrátit cenzuru a začnu rozdávat i zelený puntíky. dobrou noc
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » stř úno 24, 2016 11:14 pm

marks:
V klidu, člověče. Opis deníku a mapku dodám. Z druhé půlky cesty mám i track ze sportraka. Dohledal jsem i historický radarový snímek, napsal jsem si o historické synaptické mapy. Moje slovo platí. Řeknu dodám, tak dodám. Jen už vás tím nebudu trápit a domáhat se odpovědí. Ale vlákna se snažím vždy nějak smysluplně uzavírat. Právě proto, že čtu.

A puntík ti taky dám :-) Teda jakmile mi to nebude psát, že nemůžu hodnotit tak rychle.

Děkuju všem. Něco jsem už možná taky začal na základě odpovědí skládat. I to je pomoc.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » stř úno 24, 2016 11:43 pm

tak v klidu jsem absolutním a bodíky dej radši někomu kdo o ně stojí. Ty starý synopse pro mě určitě objednávat nemusíš, už vůbec ne něco, co jsi neměl k dispozici při plánování plavby. Uváděl jsem to jako příklad, jak se můžu hodnotit předpověď jenž si uvedl a další vývoj víme, zbytek k počasí už je v jiných sekcích. Ostatní už opravdu jen v jiném topicu, třeba Ivanova příhoda se sem z mého pohledu hodí velmi, popsal situaci loď, její chování, ale s tvým případem se cesty rozcházejí.
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Pardubicko

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod seemann » čtv úno 25, 2016 8:33 am

Baharis píše:V prvé řadě vůbec nerozumím tomu, proč by se loď neměla postavit. To není technicky možné. Když se dostanu do tak fatálního náklonu, vyseknu všechny otěže, když nejdou (jak tu někdo psal) tak je uřežu. Samozřejmostí při každé nejistotě minut dalších u mě je, že ihned startuji motor. Nezlobte se, není síla, která by loď s vyvlátými plachtami kladla na bok "až by bylo ráhno do půlky ve vodě". To se mě zdá jako nesmysl.

Podle mě, podle indície "prohnutý přední stěh", byla gena stále v tahu a to byl celý problém náklonu.

Druhá věc, kterou jsem již zmiňoval a Ivan opakuje, mé chování záleží na tom koho mám či nemám na palubě. Jinak se chovám když pluji s Apaluchou, jinak když jsem na lodi sám se ženou. Věřím tomu že už při náznaku špatného počasí, jeho změny, mráčku v dálce, bych měl plachty podobně jako Ivan dávno dole a mastil to na motor.
Opravdu si nedokáži představit, že bych se svou ženou jachtingem nepoznamenanou a opalující se celý týden na přední palubě, ležel s lodí na boku.
To se mám moc rád... :lol:

Jinak se omlouvám, těmto diskusím v teple u počítače, co by , kdyby, jak by, opravdu nejsem příliš nakloněn. Než teoretizování mě více baví spíše praxe a praktické ukázky v terénu.


Souhlasím s Baharisem. Proč se loď nepostavila odporuje zdravému rozumu. Nevšiml jsem si, že by jsi uvedl typ plachetnice. Podle šířky jde o loď cca 8m. Je to samo domo, tovární výroba, ploutev, nebo kýl atd............ Každopádně to není dobrá loď, nebo několik vteřin se v tvé hlavě změnilo na několik minut. Jak píše Marks, bez vln se z toho musí dobrá plachetnice dostat sama, stačí vyseknout otěže.
Jinak pánové, už Vás tady moc nezbývá, tak doporučuji méně zbytnělé ego, ovšem jestli to nemá spojitost s prostatou, to by se pak nedalo nic dělat.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 905
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 77
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod RACEK » čtv úno 25, 2016 9:26 am

Jestli tomu dobře rozumím . .

Ta loď se nahnula a postavila a zase sama odpadla a nahnula. Takže pořád dokola se stavěla a lehala.

Ráhno jde vypustit jen k vantu. Takže když loď odpadne víc tak se ráhno opře o vant a plachta nabere vítr a loď se znova nahybá.

Měl jsi malou skoro nulovou rychlost, kormidlo bylo neúčinné.

Asi jsi měl nastartovat motor, rozjet loď, a více vyostřit, držet loď více proti větru. Na rovné lodi začít refovat nebo balit plachty.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2614
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » čtv úno 25, 2016 10:36 am

Ahoj,
fotku lodi jsem vám dal. Je pod okazem ve vláknu výš. Je to Van de Stadt / Wibo 945. Je 9,45m x 2,98m x 1,2m. Váží i s balastem 6,5t. Je to dobrá loď. Snese toho velmi mnoho. Není přeplachtovaná a jen tak ji nějaký ten poryv nerozhodí. MInimálně dvákrát s ní obepluli Svět, loni s ní Němci dali Atlantik a teď plují v Karibiku. V lodi chyba nebude. Naopak si myslím, že to zvládla ona. Ne já.

A na chování lodi jsem se ptal proto, že bych to rád věděl. Čím dál tím víc se domnívám, že asi táhla hlavní plachta, přestože byla vypuštěná. Možná to bude mít i souvislost s tou novou plachtou, která má od druhého refu celospíry. Že by to víc drželo tvar? Nevím, ale taková plachta je běžná a jistě tenhle typ plachty zažil i jiné čardáše

Radar - Nějaká z těch malých červených potvor nás dostala:
radar1.PNG
radar1.PNG (133.81 KiB) Zobrazeno 4774 x


Edit:
Na YouTube je Wibo 945 několik. Hledejte Baringa945, je tam i plavba na stormfock v 6bft a loď czela v pohodě a rovně - plavba Norsko, Island ... v lodi chyba nebude.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3218
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 329
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » čtv úno 25, 2016 12:46 pm

Přiznám se, že jsem neměl sílu pročítat všechny příspěvky. Tak pokud bych něco opakoval, předem se omlouvám.
A teď:
  • Myslím si, že kdyby genoa nebyla v tahu, loď by se takhle nechovala. Samotná hlavní plachta – zvláště, když není otěž plně vypuštěná, loď přeci otočí přídí proti větru.
  • Na lodi bez rollfoku jsem často zažil situaci, kdy jsem, proto abych mohl refovat nebo spustit genou, nastavil otěž již zarefované hlavní plachty jako bych chtěl plut na předoboční vítr a šel na příď pracovat s genoou. Loď sama vyostřila a držela úhel 30 až 40 stupňů na vlny a vítr. Jen podotýkám, že šlo o loď s dlouhým kýlem, o kterých je známo, že dobře drží směr.
    Takhle jsem jednou spouštěl genou (také už zarefovanou) ve větru síly 7 – 8 Bft. Bylo to v jižním Baltu, kde není moc velká hloubka, takže vlny byly docela značné. Musel jsem jen dávat pozor na to, že některé vlny šly přes příďový koš a mě, který se tam zuby nehty držel. :-)
    Loď se nijak příliš nenakláněla a směr držela celou dobu.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 905
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 77
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod RACEK » čtv úno 25, 2016 2:52 pm

Loď s mírně táhnoucí hlavní ostří jenom, když je bez geny (srolováno) a dokud má rychlost.
Loď s mírně táhnoucí hlavní a flatrující genou mírně odpadá.
Loď s flatrující hlavní i flatrující genou stojí a hodně odpadá.

Flatrující gena táhne silou jen do stěhu, nikoliv do otěže. Odpor flatrující geny je ve větru značný. Síla flatrující geny nutí loď odpadat. Protože těžiště plachet se posouvá dopředu.
Uživatelský avatar
kedar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: pát zář 25, 2009 2:00 am
Reputace: 3

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod kedar » čtv úno 25, 2016 7:21 pm

Chtěl jsem se zeptat jestli se pro stahování geny (nebo hlavasky) používá lano ve stylu "nekonečný výtah", jestli rozumíte, jak to myslím.
Od horního cípu plachty kde je výtah plachty vést lano podél předního lemu plachty dolů přes kladku tímto způsobem plachtu stahovat.
Mám občas problém přeprat vítr, tak mě napadlo to zkusit takhle, ale kdyby to fungovalo, tak by se to používalo a nikde jsem to neviděl, tak že...?
Radek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti