jak na extrémní větry

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod marks » čtv úno 25, 2016 7:49 pm

Ta loď má vysoké oplachtění, krátké ráhno vysoký stěžeň, není divu že plachtař udělal tři refy a napovídalo by to větší klopné síle, ale já ty detaily prostě hledat nebudu po všech čertech. Když už jsem se zapojil, zkusím tedy sepsat něco obecně a tím tady končím.
Možností nejsou tisíce, ale na začátku dvě, okamžitě vyostřit nebo odpadnout, osobně mám bohužel z úzkých prostor řeky ve zvyku ostřit a to nemusí být vždy nejlepší varianta, protože dochází ke ztrátě rychlosti, tedy i stability a manévrovací schopnosti. Ostří se pokud mám jistotu, že zvládnu refovat hlavní, psal to kanic hlavní hned dolů, ale určitě musím stihnout úkol celý. Tady vzniká odnož vyostření, funkční motor a přímo proti větru.
Odpadnutí je elegantnější, ale musím mít prostor, velký prostor a musím umět kormidlovat ve vlnách. Stahování hlavní na zaďák jsem nikdy nedělal, zda bych se pokusil si nejsem jist, takže první genu a na ní vyostřit na hlavní.
Koníčkování přeplachtěné lodi je obvyklý jev, vliv má stavění se plachet do větru a rychlost proudění na kýl, potažmo laterál. V případě kdy err uvolnil ráhno došlo ke zmírnění náklonu, ale jen částečnému, přikládal bych to geně v tahu a opadání, vzniká možnost využít toho k odpadnutí, určitě to bude chtít aktivní kormidlování a hlídat otěže. Při ráhnu ve vodě bude loď odpadat ještě rychleji a pokud dojde k vyhoupnutí je nechtěná halza jako bič.
Když Err kosu uvolnil nějak na půl, vyvážil zase loď do verze druhého případu Racka, loď odpadala a vyostřovala podle toho která plachta zrovna táhla, podle toho i zrychlovala a zpomalovala, nakláněla se. Loď už se kamsi řídila sama a pak přestalo foukat.
Na závěr vypíchnu z doporučovaných úkonů, které bych nikdy nezačal dělat:
pracovat s jakoukoliv plachtou bez efektivního pohonu, schopného udržet mě v potřebné pozici do dokončení úkonu, Platí samozřejmě hlavně pro klasické plachty, při kasání, rolovací sundavání.
nezahazoval všechny plachty hned, motor může selhat
na prohnutý rolfok použít vinšnu
nepustil hlavní do vantu, pokud si nejsem jist že jí flatrující přitáhnu zpět.
vyvlíknout otěže geny a pak ostřit na motor
neuvázal na koncích otěží uzel pokud nejsem stoprocentně jistý, že budu mít u sebe vždy nůž.
Toť snad vše, pápá
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » čtv úno 25, 2016 9:07 pm

marks:
Díky. S tím okamžitým ostřením a odpadáním, případně nahozením motoru jsem měl potíž. Něž jsem si vůbec uvědomil, co se děje, což bylo dobře tak 10s, už jsme byli na boku. A protože nebylo účinné ani kormidlo, mohl jsem jen pozorovat kam a jak loď pluje a motor jsem ani nezkoušel. Měl jsem hlavasku na druhém refu (projekčně od VdS má hlavní refy jen dva) a to měl být můj pohon. Věci se holt seběhly trochu jinak, než bych původně vůbec tušil. Má hlavní myšlenka byla, že musím nějak narovnat loď.

Díky. Ono se to po pár tisících mil ještě podá a s holkou se sžiju :-)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1352
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 153
Bydliště: Olomoucko

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Omen » pát úno 26, 2016 7:28 am

err_ píše: Ono se to po pár tisících mil ještě podá a s holkou se sžiju :-)


Doufejme, že ti zůstanou obě ;)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » pát úno 26, 2016 8:12 am

kedar píše:Chtěl jsem se zeptat jestli se pro stahování geny (nebo hlavasky) používá lano ve stylu "nekonečný výtah", jestli rozumíte, jak to myslím.
Od horního cípu plachty kde je výtah plachty vést lano podél předního lemu plachty dolů přes kladku tímto způsobem plachtu stahovat.
Mám občas problém přeprat vítr, tak mě napadlo to zkusit takhle, ale kdyby to fungovalo, tak by se to používalo a nikde jsem to neviděl, tak že...?
Radek

Takove lano se pouzivalo drive a pouziva se dodnes na vetsich plachetnicich hlavne na kosatkach a stehovkach. Krome nich se to pouzivalo i pro ostatni podelne plachty v relevantnich pripadech. Podotykam, ze zadna z takovych plachet nebyla ve skvire stezne.

Pokud hlavni je zrizena spatne a v zasade nepada vlastni vahou dolu, pak takovy provaz vec asi nespravi. Pri tahu za horni roh se plachta akorat nakrabati ve skvire. Ale treba ne, takze to chce pokus.

Vubec, to je leceni spatnym lekem. Spise bych zajistil, aby hlavni sla dolu normalne vlastni vahou. Pak v silnejsim vetru vetsinou staci pouze cuknuti rukou za plachtovinu. Ackoliv to uz by musely byt nejake nepochopitelne extremni podminky. :-) Ile i tak, flatrujici hlavni, pokud j ezrizena normalne, pada dolu bez problemu.

Normalni "kluznost" hlavni ve skvire nebo na jezdcich je jednim ze zakladnich pozadavku na bezpecnost plavby pod plachtami. Pokud tomu tak neni, pak lod a posadka je v nebezpeci. Je to zavada, ktera musi byt neprodlene odstranena, nikoliv lecena dodatecnym provazem, ktery ke stavajicimu problemu jeste pridava dalsi praci, vyzaduje dodatecnou pozornost a ruce navic.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 893
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 76
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod RACEK » pát úno 26, 2016 8:34 am

Windwarde, máš nějaký doporučený zpúsob, co dělat s genou, když je nefunkční rolfok?
Uživatelský avatar
pawlik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 139
Registrován: úte kvě 05, 2009 2:00 am
Reputace: 8

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod pawlik » pát úno 26, 2016 8:51 am

kedar píše:Chtěl jsem se zeptat jestli se pro stahování geny (nebo hlavasky) používá lano ve stylu "nekonečný výtah", jestli rozumíte, jak to myslím.
Od horního cípu plachty kde je výtah plachty vést lano podél předního lemu plachty dolů přes kladku tímto způsobem plachtu stahovat.
Mám občas problém přeprat vítr, tak mě napadlo to zkusit takhle, ale kdyby to fungovalo, tak by se to používalo a nikde jsem to neviděl, tak že...?
Radek

Pokud by to mělo pomoci při stahování ve velkém větru, tak by se mi asi moc nelíbilo, že se plachta stahuje za horní konec - vršek je uvolněný, flatruje a spodek stejně nejde... to radši stahuji klasicky za spodní část předního líku. A kromě toho, když se postavíš dobře (skoro) proti větru, tak plachta vyvlaje a dolů ji dostaneš bez velké námahy. Ke stěžni stejně musíš, abys plachtu v lazybagu trochu porovnal, tak ti to ani cestu na palubu neušetří...
Edit: Než jsem se vymáčkl, tak to Windward napsal líp, samozřejmě... Ahoj, Romane :D
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 10:02 am

windward píše:Vubec, to je leceni spatnym lekem. Spise bych zajistil, aby hlavni sla dolu normalne vlastni vahou.

Ahoj Romane, chci se zeptat, jak se tomu dá pomoci. Mluvím o charterových lodích, takže výměna jezdců není reálná.
Namazat jezdce? Čím?
Párkrát jsem se totiž s takovou situací setkal. Hlavní plachtě se muselo pomáhat dolů, i když nebyla v tahu. :-(
Dík.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » pát úno 26, 2016 10:27 am

lynx píše:Namazat jezdce? Čím?


Ahoj,
já na své lodi mažu silikonovou vazelínou. Než jsem ji měl zakoupenou, stačilo mýdlo. Vazelína má výhodu, že nemusíš na stěžeň. Namažeš jezdce a drážku stěžně, kam dosáhneš a vytáhneš a stáhneš 2x plachtu a je namazáno.

Mýdlo musíš po celé drážce. Minimálně k sálingům.

Nevýhoda vazelíny je, že po roce se na jezdce nachytá binec a černí to. Tak si musíš si dát pozor, když plachtu sundáváš, aby jsi s tím nepočernil plachtu.

Tuba vazelíny je lehká a malá, není problém ji mít v zavazadle i v letadle (jako větší pasta na zuby).

.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 11:18 am

Dík, to zní dobře. S vazelínou v tubě by neměl být problém při letecké přepravě.

Ještě mám podotázku: Je na to taky vhodný prostředek WD 40? Na některých lodích bývá.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Anonym » pát úno 26, 2016 11:50 am

Co vím, WéDéčko tak jak je známe, není mazací prostředek. Je to určeno na povolování zarezlých spojů a podobně.

Na mazání je spousta sprejů se silikonem, molybdenem, také používám s mědí. I vazelínu mám s mědí, vysoké teploty, primárně používám na zbraně. Loni jsem koupil suchý mazací sprej který nezanechává mastnotu. Není špatný. Pak je ještě tento, ale nemám jej vyzkoušený.

Na věci v interiéru a tam kde nechci aby to špinilo, používám bílou vazelínu. Jenže ta tu špínu a prach časem na sebe nabalí. Ještě jsem měl po stavbě takovou řídkou bílou vazelínku ve spreji, ale došla a nějak jsem si nepoznamenal co to bylo.

Racek: Když je nefunkční rollfok, točí se rukama. Pěkně dopředu na příď a když je potřeba tak i ve dvou. Pokud to je je nutné tak se odvážou a zase přivážou otěže, když nejsou podmínky tak se to prostě nouzově namotá i s otěžemi a zajistí pomocným lanem.
Nedokáži si představit, co jiného by s tím šlo dělat. Resp. co jsi měl na mysli.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1380
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod smike » pát úno 26, 2016 12:08 pm

WD 40 je olej, použít jde, ale prostě umažeš si to okolo a lepí se na něj prach. Není to to pravé ořechové.. :)
Na okruhovkách se používá silikonový nebo lépe teflonový sprej na přední lík plachty co jde do drážky.
Silikonový se chová o něco lépe, teflonový sice nemastí, ale má nevýhodu, že časem jakoby „ztvrdne“. A taky většina teflonových dělá bílý povlak. Na jezdce, který by případně měl kolečka nedoporučuju.


ze stránky o mazivech:
Olej WD-40 nahrazuje běžná lehká maziva, penetrační oleje, antikorozní přípravky, přípravky na vytěsnění vlhkosti, čištění kovů, silikonový sprej, sprej na kontakty a řadu dalších.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 893
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 76
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod RACEK » pát úno 26, 2016 12:10 pm

Jezdce mě na lodi také šli ztuha. Tak jsem na ně vzal pilník. A už jdou lehce. :)


Měl jsem na mysli případ, kdy s tím rukama nepohneš. Rolfok je elektrický a vypadne ti pojistka. S tím rukama nehneš.

Odvázat otěže a kroužit lodí dokola na motor to dovedu. Spíš šlo o možnost vyvlíknutí z rolfoku a spuštění na palubu či do vody? :?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Anonym » pát úno 26, 2016 12:23 pm

Nepůjdu do nekonečné polemiky, ať si každý maže čím chce. :)
Samozřejmě že je také na určité věci používám. Ale na všech motorkářských a automobilních fórech, WDéčko jak mazadlo důrazně nedoporučují. Čistí, uvolňuje, vytěsňuje vlhkost, prej i chrání proti korozi, ale dlouhodobé mazací vlastnosti jsou prachmizerné. Maže pouze v ten daný okamžik.

Promiň Racku, neznám elektrický rollfok. Jediný co jsem měl tu čes vyzkoušet, byl na Evě-Marii. Ale tam byly všechny plachty na elektriku. Nevím které lodě to jinak mají elektrické. Určitě to budou lodě té velikosti, na které se já nedostanu.
Pokud se ale bavíme o geně, tak ta je stejně jako všechny ostatní plachty vytažena nahoru výtahem. Takže najdu u paty stěžně který výtah je od geny a normálně ji spustím dolů. Na trubce předního stěhu je drážka a v ní je gena nasunutá. Děláváme to někdy, když ji potřebujeme dolů. Oprava, čistění, přidělání špiónů...
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 12:33 pm

Přátelé, opravdu bych nechtěl, aby se tu rozpoutala další zarputilá hádka... vlastně diskuze. :(
Krom toho, mazání jezdců hlavní plachty souvisí s původním tématem jen volně.

Silikonová vazelína mi připadá dobrá, protože nepředstavuje problémy při letecké přepravě.
Suchý mazací sprej z Baharisova prvního odkazu taky vypadá dobře.
Pilník na charterových lodích bývá, ale do toho bych se nepouštěl.
Smike, myslíš něco podobného? http://www.elotechnik.cz/loctite-8021-s ... 00-ml.html
Dík všem! :)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » pát úno 26, 2016 12:46 pm

RACEK píše:Windwarde, máš nějaký doporučený zpúsob, co dělat s genou, když je nefunkční rolfok?

Racku, odpoved na otazku typu "co delat pri zesileni vetru" muze byt stejne jednoducha - "zmensovat plochu plachet". Predpokladam, ze to asi neni to, co chces.

Pristoupime tedy k dotazovani:

"Windwarde, prosim pekne, jaky muze byt spravny postup v pripade, ze je nefunkcni rollfok?"

Pristoupime k odpovedi:

Pokud problem vyzaduje bezprostredni reakci, pak je treva resit evidentne dve veci - jak genu, tak i samotny rollfok. Celkova situace pri tom muze byt v libovolne skale zazitku od "to jsem zrovna potreboval" az do "boze, udelej tak, aby ten za***ny jachting uz skoncil". Podle toho muzeme seradit dostupne postupy.

1. Zmena kurzu.
1.1 Odpadnuti na zadobok. Zmensuje zdanlivy vitr, umoznuje v klidu ocenit poskozeni. V nekterych pripadech dovoluje temer libovolne menit plochu plachet.
1.2 Vyostreni, nebo vyostreni konkrete na predobok do te miry, aby plachty zacali ztracet tah na predni hrane. Zmensuje tah v plachtach a celkovou dynamiku plavidla, umoznuje v relativnim klidu ocenit poskozeni, slouzi jako priprava pro pripadne stazeni plachet.
2. Spusteni geny na palubu. Nejdostupnejsi a nejefektivnejsi. Resi vetsinu budoucich problemu se zjevnym predstihem.
3. Pokus o stoceni geny ruco.
4. Obetovani geny.

Vsechny ukony vazaduji uplnou a zkusenou posadku. Pripady solo-plavby v dane odpovedi absolutne neberu v potaz.

Rozebereme pripad stahnuti geny.

Vychozi situace: vitr kolem 30 uzlu zleva, zadobok, tretina hlavni, rahno prakticky do vant, kontraskot na prid (prirozene zavedeny do kokpitu), dve otacky na gene, oteze geny jsou drzeny co nejvolneji volneji.

Vyvoj situace: podle priznaku predpokladame zesileni vetru, cinime rozhodnuti zmensit genu s dostatecnym predstihem.

Manevr zmenseni geny se nerozebira.

Udalost: behem zmensovani geny praskl kotouc rollfoku a cela gena se vyrolovala.

Prubeh reseni udalosti stazenim geny na palubu. (To, ze behem vsech manevru se zadavaji konkretni ukoly konkretnim lidem, je zcela jasnou samozrejmosti. Obecne rozkazovani je nepripustne.)

Zajisteni klidu v posadce a zmena kurzu:
- Pratele, zachovejte klid, nic se nedeje!
- Vsichni davejte pozor na ruce!
- Kormidlo pomalu doprava, odpadame na puvodni kurz zadobok, vitr zustava zleva!
- Pritahnout pravou gena-otez na zadobok!

(Pokud to podminky vzaduji, zaosuvame posadku do vest.)

Priprava manevru spusteni geny:
- Posadko, budeme spoustet genu na palubu!
- Hlavni plachta zustava!
- Rozbrat vytah geny, pripravit oteze!
- Motor! Ridici paka na neutral a zapnout motor!

Vysvetleni a upresneni manevru:
- Posadko, az se rekne provedeme nasleudjici:
-- vsichni, kdo ma volnou ruku jsou na prid, sedaji na palubu celem doprava a zady k vetru, zapiraji se nohama a co nejrychleji tahaji genu na palubu za spodni lem a za predni lem
-- zasadni vec, gena nesmi spadnout do vody, pratele, pacujte rychle, ale bez zmatku, hlidejte jeden druheho
-- kormidlo, budeme tocit doleva a vyostrovat; gena musi byt co nejblize k palube, ale nesmime provest obrat
-- kormidlo, musis podat genu lidem do rukou, ale nesmis je tou genou zabit, gena musi byt co nejvolneji, ale lide musi ji tahat na palubu velmi lehce nafouklou, jestli je nechas jenom flatrovat, tak je tam vsechny pobjes
-- oteze se budou postupne povolovat podle povelu, ale jakmile spodni lem i s kusem plachtoviny lehne na palubu, ihned RUKAMA pritahneme oteze, aby spodni lem se roztahl po palube
-- vytah geny se musi povolovat rychle, ale tak, aby pracujici na palube stihali genu balit, gena nesmi spadnout do vody
-- kdo pracuje na pridi, musi davat velky pozor, aby nespadl do vody
-- kdo spadne do vody, bude do konce plavby pit vodu
-- vsichni hlidejte provazy, provazy nesmi spadnout do vody a pod sroub

Overeni zadani:
- Pratele, je vsechno jasne?
- Jedname pouze na povel!
- Zaujmete prosim mista, ted buude zabava!

Pokud je treba, jdeme na kazde misto, overujeme pripravenost a spravnost pripravy, povzbuzujeme posadku.

Overeni motoru:
- Motor! Zaradit polovicni vpred!
- Zabira stroub?
- Co otacky?
(Dukladne se ujistujeme, ze jede v poradku.)

Prubeh manevru:
- Jdeme na vec!
- Kormidlo pomalu doleva, drzime genu bliz k palube!
- Na pridi! Vsichni zustat sedet! Chytame spodni lem jak to jde!
- Kormidlo, bliz k vetru!
- Postupne povolujeme vytah, tahame genu dolu!
- Aktivneji vytah, rychleji tahame genu!
- Natahnout praovu gena-otez!
- (Lide pracuji sounalezite.) Jde to vyborne! Rychleji vytah, rychleji tahame!
-
Zbyva jen ctvrtina geny:
-Kormidlo! Tocime doprava na puvodni zadobocni kurz.
- (Po obsazeni kurzu.) Vyradit motor!

Cela gena je sbalena na palubu:
- Vyborne! Chvili vydechneme. Kolik je nas na palube?

Cely manevr pri spravnem provedeni trva tak dve minuty.
Nasleduje odklizeni geny do podpalubi.
Po uplnem dokonceni jedname v tomto poradi:
- podekujieme posadce
- zavelime rum na palubu
- uklidime lod
- zajistime skody, pripadne zajistime opravu

Uvedene je pouze kostra. Neni moznost rozebirat vsechny varianty.

Prisotupime k podekovani:

"Windwarde, dekuji ti za dukladnou odpoved s rozborem manevru."

"Neni zac" - odpovida windward. :)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » pát úno 26, 2016 12:55 pm

pawlik píše:Ahoj, Romane :D

Zdravim, uctive! :)
lynx píše:Ahoj Romane, chci se zeptat, jak se tomu dá pomoci. Mluvím o charterových lodích, takže výměna jezdců není reálná.
Namazat jezdce? Čím?
Párkrát jsem se totiž s takovou situací setkal. Hlavní plachtě se muselo pomáhat dolů, i když nebyla v tahu. :-(
Dík.

Ahoj, Petre, ja asi vubec neumim poradit. U vetsich plachet se casto stava, ze zustane viset tak pulka anebo tretina kvuli treni v systemu. U mne je to ale jednoduche, protoze vzdy mam dostatek rukou na to, abych jeden-dva lidi byli vzdy u stezne.

Co ja vim? Asi bych to prvne zkusil dukladne proplachnout sladkou vodou. Mam takovou zkusenost, ze zasolenost hliniku snizuje jeho klouzavost. A pak bych nejspise poslal nekoho na stezen s WD-ckem, aby to tam lehce prosel dle nejlepsiho svedomi. :lol: Vazelinu a mydlo bch nechal pro krajni pripad.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1380
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod smike » pát úno 26, 2016 12:59 pm

Nejsem ve při, WDčko jako nouzovku ano, jinak ne.. ;)
Pro lynxe: ano, třeba takový jako je v odkazu..
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 1:16 pm

windward píše:Vsechny ukony vazaduji uplnou a zkusenou posadku. Pripady solo-plavby v dane odpovedi absolutne neberu v potaz.

Přistoupíme k poděkování: :shock: :(

:lol:
Sorry, neodolal jsem. ;)

Dík za výborný popis!
Naposledy upravil(a) lynx dne pát úno 26, 2016 1:25 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 893
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 76
Bydliště: Praha

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod RACEK » pát úno 26, 2016 1:21 pm

Děkuji Windwarde za odpověď. Potěšila určitě ne jen mě. :)

Stažení geny z rolfoku jsem uváděl v tomto vlákně jako možnost jak zachránit genu za 100 tisíc před zničením v případě že je rolfok totálně kouslej.

Děkuji ti za detailní popis a potvrzení této možnosti jako proveditelné.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2747
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 61

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod windward » pát úno 26, 2016 1:28 pm

Pratele,

poteseni je urcite na me strane. Je skvele, kdyz diskuze probiha v gentlemanske rovine a s dobrym usmevem. At se vam vzdy dari vyvaznout bez ujmy. :lol:
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 822
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod bozakafka » pát úno 26, 2016 2:10 pm

Romane, jakou vazelinu pouziva tvoje posadka :lol: My jedeme na silikonu a mejdlu s jelenem :crazy:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » pát úno 26, 2016 2:42 pm

Vazelína má výhodu, že neoprší. Teplem sice měkne, ale nesteče celá. Nemusí se nikam lozit. Namažete jen co se dosáhne. A jen maličko. A skutečně maličko na plošky jezdců. Na první jezdec trochu víc a ten pak promaže celou drážku.

Jedno malé namazání stačí na celý rok.

Pravda je také to, co jsem psal, že se na to chytá prach a bordel. Ale stačí mít při sundávání v ruce hadr namočený do lihu a jak vyvlíknete jezdce z drážky, tak jej opucujete.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1633
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 87
Bydliště: Ostrava

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 26, 2016 3:12 pm

Windwarde,

připojuji se s díky za krásné popsání krizové varianty.

Chtěl bych vypíchnout dvě myšlenky, které na JI někteří matadoři zpochybňují.


windward píše:.......
1.1 Odpadnuti na zadobok. Zmensuje zdanlivy vitr, umoznuje v klidu ocenit poskozeni. V nekterych pripadech dovoluje temer libovolne menit plochu plachet.
.......

Uvedene je pouze kostra. Neni moznost rozebirat vsechny varianty.

......


Zvláště možnost měnit velikost hlavní plachty na zadoboční kurz vyvolala bouřlivé reakce.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3217
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 325
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod lynx » pát úno 26, 2016 3:27 pm

Nevím jestli jsem matador, ani zda jsem tuhle metodu zpochybňoval, ale plachty refuji nebo sundavám přídí proti větru (ne úplně přesně, ale to teď nevadí).
Můžete mi někdo popsat, jak se třeba ve větru kolem 40 uzlů refuje hlavní plachta při plavbě na zadobok? Dejme tomu, že nejsem závodník a jeden ref na hlavní už mám. Teď chci dát druhý. Pomiňme fakt, že já pluji často sólově. Při plavbě na zadobok bude i při refování asi někdo muset kormidlovat. (U mě autopilot, pokud to zvládne.)
Nechci se hádat, zajímá mě správný postup.
Dík.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2607
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 170

Re: jak na extrémní větry

Příspěvekod err_ » pát úno 26, 2016 3:34 pm

lynx:
Možná by bylo dobré doplnit, že jde o klasickou plachtu (plyne z toho prvního refu), nevážíš 180kg a plachta nemá na předním líku oka pro zavěšení se a tažení plachty dolů celou svou vahou. O lazybagu, lazyjacku nemluvě, to vynechme.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host