Zdrávas námořníci,
jak si tak sním o životě na moři a čtu knihy o Konkolském, Oldovi Karáskovi nebo Rudovi Krautschneiderovi, zaráží mě jak "primitivně" byli na to moře vybaveni. Konkolski plul už dávno a polohu určoval přes radiový signál a majáky. Ruda už měl sextant. Když vezmu v potaz dnešní byrokracii a zákonné požadavky, předpokládám, že povinná výbava lodě, aby mohla plout na moři už bude obsahovat celou řadu techniky, která něco stojí a která časem odejde. Co vše je povinné? Vysílačka, EPIRB, mapy, lékárna, vesty... Je již dnes povinný třeba i hloubkoměr nebo radar?
Je potřeba každé 3 měsíce potvrzení o zdravotní způsobilosti?
A teď k paušálním nákladům. Určitě musí člověk platit "domovský přístav", úrazové pojištění sebe, pojištění lodi, pravidelné technické prohlídky, výměna oleje v motoru, dále si určitě ČR nenechá ujít systémové poplatky, takže minimálně ještě zdravotní pojištění, svoz odpadu na trvalém bydlišti. Dále určitě nějaký telefon.
Jaké jsou další nevyhnutelné pravidelné výdaje? (nemyslím jednorázové věci jako plachty, opravy motoru a elektroniky...) Uvědomuji si, že v maríně se platí poplatky za vodu, elektřinu a stání. Kdybych byl například dlouhodobě v Řecku mezi těmi všemi jejich ostrovy a do Maríny jezdil jen jednou za čas, je nutný nějaký jejich rekreační poplatek nebo něco takového? Kdysi jsem četl, že určité životní minimum pro život na lodi je rentička 10 000 Kč. Na to, aby člověk vyloženě neživořil osobně uvažuji spíše o 20 000,-Kč.
Díky moc za jakékoliv další doplnění a upřesnění, protože jsem určitě na spoustu věcí zapomněl.
Mějte hezký den
Jura
Nevyhnutelné výdaje na lodi
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- seemann
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 305
- Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Pardubicko
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
Poplatky v maríně můžeš přirovnat např. k nájemnému za byt. Cca 10.000,-Kč/měsíc Čím víc na sever, tak je to méně.
Potraviny,nafta, náhr.díly a podobně mají již dnes + - stejné ceny všude. Myslím že 10.000,-/měsíc je málo
Odhadem základ 30.000,- měsíčně a nemůžeš si moc vyskakovat. Potom přijdou další náklady. Jeřábování, antifouling, pojištění lodi, pobytová taxa, opravy , , atd atd. Já bych to odhadl na celkem 50.000,-/měsíc
Potraviny,nafta, náhr.díly a podobně mají již dnes + - stejné ceny všude. Myslím že 10.000,-/měsíc je málo
Odhadem základ 30.000,- měsíčně a nemůžeš si moc vyskakovat. Potom přijdou další náklady. Jeřábování, antifouling, pojištění lodi, pobytová taxa, opravy , , atd atd. Já bych to odhadl na celkem 50.000,-/měsíc
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
georgin píše:.....
Je potřeba každé 3 měsíce potvrzení o zdravotní způsobilosti?
.........
Jura
takové potvrzení je sice předepsáno v zákoně, ale v praxi je jako jachtař potřebuješ pouze při výměně průkazu. Dnes 1x za 10 let.
Jinak je po Tobě nikdo nebude chtít.
Ledaže bys byl profesionální námořník na námořních obchodních lodích pod českou vlajkou. Tam to souvisí s pracovně právními podmínkami. Nevím dnes o žádné takové lodi.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
Ahoj, připojím pár postřehů:
Richard Konkolský taky používal sextant.
Povinná výbava lodi pravděpodobně není upravena na evropské a určitě ne na světové úrovni. Každá země to má určené jinak. Obvykle jsou nutné vesty a záchranné signalizační prostředky. Měl jsem ovšem i loď bez vysílačky. Žádné navigační přístroje nejsou povinné.
Jak píše Jarda, lékařská prohlídka nikoho nezajímá.
Platit budeš registraci lodi, licenční poplatky za vysílačku, budeš-li ji mít (a pokud si ji nezaregistruješ někde, kde jachtaře neodírají – třeba v UK), a určitě pojištění lodi. V některých zemích (třeba UK) je podmínkou delšího pobytu mít pojištění proti škodám způsobeným třetím stranám. Úrazové pojištění je na Tobě. Stejně tak pojištění proti poškození vlastní lodi, vandalizmu, požáru atd.
Pochopitelně se platí za stání lodi. Při dlouhodobém stání jsou ceny lepší než při krátkodobém. Liší se ovšem ohromně. Od nějakých 27 000 Kč (+ elektřina) za skoro roční stání v Norsku přes třeba 130 000 Kč za rok taky v Norsku až do kosmických výšin.
Spoustu údržby si můžeš udělat sám, na odbornících nechat jen to náročné.
Přímé náklady – strava, doprava, palivo, plyn atd. – se liší podle místa.
Richard Konkolský taky používal sextant.
Povinná výbava lodi pravděpodobně není upravena na evropské a určitě ne na světové úrovni. Každá země to má určené jinak. Obvykle jsou nutné vesty a záchranné signalizační prostředky. Měl jsem ovšem i loď bez vysílačky. Žádné navigační přístroje nejsou povinné.
Jak píše Jarda, lékařská prohlídka nikoho nezajímá.
Platit budeš registraci lodi, licenční poplatky za vysílačku, budeš-li ji mít (a pokud si ji nezaregistruješ někde, kde jachtaře neodírají – třeba v UK), a určitě pojištění lodi. V některých zemích (třeba UK) je podmínkou delšího pobytu mít pojištění proti škodám způsobeným třetím stranám. Úrazové pojištění je na Tobě. Stejně tak pojištění proti poškození vlastní lodi, vandalizmu, požáru atd.
Pochopitelně se platí za stání lodi. Při dlouhodobém stání jsou ceny lepší než při krátkodobém. Liší se ovšem ohromně. Od nějakých 27 000 Kč (+ elektřina) za skoro roční stání v Norsku přes třeba 130 000 Kč za rok taky v Norsku až do kosmických výšin.
Spoustu údržby si můžeš udělat sám, na odbornících nechat jen to náročné.
Přímé náklady – strava, doprava, palivo, plyn atd. – se liší podle místa.
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
Provoz a údržba plachetnice 37 na Jadranu (Marina, pojištění, Antifouling, servis motoru, drobná údržba, nafta atd.) cca 10 tis. Eur/rok 

-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 316
- Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Dobříš
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
Zdravím Georgine,
protože Tvůj dotaz není úplně přesně formulovaný, dává prostor k širší úvaze. Poplatky budou takové, kolik dovolíš a budeš ochoten platit. Znám lidi, kteří platí i za vymalování bytu. A jiní svými vlastními silami postavili celý rodinný dům nebo oceánskou jachtu. Někdo neopraví ani duši u kola a nebo si najímá odborníky na šití plachet. Jiný je spíchne na ševcovském stroji sám.
Konkrétně:
Kotvení: i v Chorvatsku najdeš místa, kde se dá kotvit celoročně za hodně malý peníz v řádu tisíců. Vím o minimálně dvou členech tohoto fóra, kteří fungují takto nízkonákladově. Samozřejmě nemají žádný komfort a v případě závady se musí spolehnout sami na sebe. V Řecku se stává na kotvě také zadáčo, ovšem musíš si na břeh dojet v bajbotu.
Opravy: zručný borec opraví i přívesný motor. Já to neumím, ale pro případ závady bych měl schované v lodní pokladně třeba 10-12 tis. na zakoupení funkčního bazarového 5 koňáka. Službu na cestě do/z přístavu udělá také. Plachty zašiješ, trup vyspravíš sám. Přetěsníš, natřeš také sám.
Pojištění: Někdo zaplatí jen základní cestovní a sází na to, že pojiš´tovně příp.zatají, že se jaksi jednalo o jachting...
Zkrátka: Můžeš fungovat "na pankáče, neboli na cikána" a neplatit skoro nic ! Užívat si té nádherné svobody jako za starých časů. A nebo se nechat svázat konvencemi, složenkami, předpokládanými problémy - a pak holt asi nevypluješ a zůstane to u toho Tvého snění.
protože Tvůj dotaz není úplně přesně formulovaný, dává prostor k širší úvaze. Poplatky budou takové, kolik dovolíš a budeš ochoten platit. Znám lidi, kteří platí i za vymalování bytu. A jiní svými vlastními silami postavili celý rodinný dům nebo oceánskou jachtu. Někdo neopraví ani duši u kola a nebo si najímá odborníky na šití plachet. Jiný je spíchne na ševcovském stroji sám.
Konkrétně:
Kotvení: i v Chorvatsku najdeš místa, kde se dá kotvit celoročně za hodně malý peníz v řádu tisíců. Vím o minimálně dvou členech tohoto fóra, kteří fungují takto nízkonákladově. Samozřejmě nemají žádný komfort a v případě závady se musí spolehnout sami na sebe. V Řecku se stává na kotvě také zadáčo, ovšem musíš si na břeh dojet v bajbotu.
Opravy: zručný borec opraví i přívesný motor. Já to neumím, ale pro případ závady bych měl schované v lodní pokladně třeba 10-12 tis. na zakoupení funkčního bazarového 5 koňáka. Službu na cestě do/z přístavu udělá také. Plachty zašiješ, trup vyspravíš sám. Přetěsníš, natřeš také sám.
Pojištění: Někdo zaplatí jen základní cestovní a sází na to, že pojiš´tovně příp.zatají, že se jaksi jednalo o jachting...
Zkrátka: Můžeš fungovat "na pankáče, neboli na cikána" a neplatit skoro nic ! Užívat si té nádherné svobody jako za starých časů. A nebo se nechat svázat konvencemi, složenkami, předpokládanými problémy - a pak holt asi nevypluješ a zůstane to u toho Tvého snění.
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
Teda, nestacim se divit kdyz vidim ty cisla..
Sever nemecka (u Danskych hranic), 32ft lod.
Necelych 1200 EUR marina pres leto. K tomu dalsich cca 1200 stani venku pres zimu (vcetne zapujceni kozy, jerabovani, sundani a ulozeni stezne).
Dily a servis je otazka. Tesneni saildrivu (po 35 letech zacalo tect, ma se menit po sedmi...) je za 1k EUR i s praci, nebo 250 EUR jen dily (vymenoval jsem to samodomo, byla to docela zabava). A vetsina dalsich cinnosti je na tom podobne - kdyz to zvladnes sam, je to (relativne) levny, ale stoji te to nejaky cas. Kdyz chces usetrit cas, tak si priplatis - kvalifikovana prace je draha.
A pak uz je to jen o tom, co chces. Kdyz jsem lod na podzim kupoval, mel jsem velky oci co vsechno zrenovuju, vymenim, vylepsim... Behem par mesicu koronaepidemie a par dni na lodi jsem to dost proskrtal - a letos budu resit jen urgentni veci - ale budu je resit tak, aby to co nejdele vydrzelo. Takze treba LiFePO4 misto olova. Ale i tak budou rocni naklady dost pod 10k EUR...
Sever nemecka (u Danskych hranic), 32ft lod.
Necelych 1200 EUR marina pres leto. K tomu dalsich cca 1200 stani venku pres zimu (vcetne zapujceni kozy, jerabovani, sundani a ulozeni stezne).
Dily a servis je otazka. Tesneni saildrivu (po 35 letech zacalo tect, ma se menit po sedmi...) je za 1k EUR i s praci, nebo 250 EUR jen dily (vymenoval jsem to samodomo, byla to docela zabava). A vetsina dalsich cinnosti je na tom podobne - kdyz to zvladnes sam, je to (relativne) levny, ale stoji te to nejaky cas. Kdyz chces usetrit cas, tak si priplatis - kvalifikovana prace je draha.
A pak uz je to jen o tom, co chces. Kdyz jsem lod na podzim kupoval, mel jsem velky oci co vsechno zrenovuju, vymenim, vylepsim... Behem par mesicu koronaepidemie a par dni na lodi jsem to dost proskrtal - a letos budu resit jen urgentni veci - ale budu je resit tak, aby to co nejdele vydrzelo. Takze treba LiFePO4 misto olova. Ale i tak budou rocni naklady dost pod 10k EUR...
- vili69
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 64
- Registrován: stř pro 03, 2014 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: v létě NL
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
Taky mám náklady, které se spíše blíží cifře z příspěvku od Mrkva, ale kotvím v NL a ne na jihu. Aby se to nezvrhlo v soutěž, jak absolutně nejlevněji zakotvit a kdo kotví dráž je ňouma, měli by se vyjádřit spíše ti, kteří kotví ve srovnatelné lokalitě - takže Řecko a okolí. To bude mít daleko vyšší vypovídací hodnotu. Těm, kteří kotví někde jinde výrazně levněji nebo výrazně dráž se to sice z různých důvodů nemusí líbit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat...
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
No, je pravda, ze stredomori a jadran je cenove "trochu" jinde. Ostatne, odkojeny chorvatskymi cenami jsem "mit lod na mori" povazoval za zalezitost pro extremne bohate - az severske ceny me vyvedly z omylu 

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nevyhnutelné výdaje na lodi
Sever je úžasný, teď tu nejsou žádný turisti. Ceny jsou skvělý. My platíme 500 SEK za rok
V létě kotvíme před domkem
V zimě je Loď na zahradě
Doprava traktorem
Zdvih v marině 500m od domku za 500 SEK.
V létě kotvíme před domkem
V zimě je Loď na zahradě
Doprava traktorem
Zdvih v marině 500m od domku za 500 SEK.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host