rozšíření průkazu MDČR z C na B
Moderátoři: MARIS, vilma, windward, Pepa
rozšíření průkazu MDČR z C na B
zdravím všechny opravdové jachtaře,
chtěl bych Vás poprosit o radu případně pomoc ohledně rozšíření z C na B.
Jako první vyvstává otázka jakou praxi je nutné dokázat? Je to těch 1000NM pod kapitánem vlastnícího B? Je nějak ošetřené, kde těchto 1000NM musím naplout a jak je dokázat?
Na jadranu kapitánuju od maturity, každý rok minimálně 2týdenní turnusy a po Bčku toužím víceméně jen kvůli možnosti legální plavby v 5+Bf. a na lodích delších 12metrů, což mi současné Cčko neumožňuje. Svou praxi můžu doložit orazítkovanými a podepsanými papíry (protokol stažen ze stránek MDČR) od chartrovek jejíchž lodě jsem si půjčoval.
Co se týká prodloužení Cčka, našel jsem na fóru zkušenost a postup jak na to od Baharise (případně jestli by mi někdo dal číslo na pí. Toufarovou třeba přes SZ)
Díky Vám všem
chtěl bych Vás poprosit o radu případně pomoc ohledně rozšíření z C na B.
Jako první vyvstává otázka jakou praxi je nutné dokázat? Je to těch 1000NM pod kapitánem vlastnícího B? Je nějak ošetřené, kde těchto 1000NM musím naplout a jak je dokázat?
Na jadranu kapitánuju od maturity, každý rok minimálně 2týdenní turnusy a po Bčku toužím víceméně jen kvůli možnosti legální plavby v 5+Bf. a na lodích delších 12metrů, což mi současné Cčko neumožňuje. Svou praxi můžu doložit orazítkovanými a podepsanými papíry (protokol stažen ze stránek MDČR) od chartrovek jejíchž lodě jsem si půjčoval.
Co se týká prodloužení Cčka, našel jsem na fóru zkušenost a postup jak na to od Baharise (případně jestli by mi někdo dal číslo na pí. Toufarovou třeba přes SZ)
Díky Vám všem
Ahoj,
shodou okolnosti jsem vcera udelal zkousky na "B" a s pani Toufarovou jsem o tomto vsem diskutoval.
Ano praxi musis dokazat na tech papirech co rikas. S praxi plavby v Ceckove vode tedy nebudes mit problem, presne tenhle papir ti akceptuji.
A ta praxe na to "B". Musis mit potvrzen stejny papir od kapitana, ktery ma opravneni na oblast plavby "B" nebo pochopitelne vyssi, ale zaroven ze jsi take s nim plul v Bckove vode.
Jinak receno, to ze te Yachtmaster Ocean povozi v Chorvatsku mezi ostrovy neznamena ze mas praxi na Beckove vode, kterou potrebujes...
shodou okolnosti jsem vcera udelal zkousky na "B" a s pani Toufarovou jsem o tomto vsem diskutoval.
Ano praxi musis dokazat na tech papirech co rikas. S praxi plavby v Ceckove vode tedy nebudes mit problem, presne tenhle papir ti akceptuji.
A ta praxe na to "B". Musis mit potvrzen stejny papir od kapitana, ktery ma opravneni na oblast plavby "B" nebo pochopitelne vyssi, ale zaroven ze jsi take s nim plul v Bckove vode.
Jinak receno, to ze te Yachtmaster Ocean povozi v Chorvatsku mezi ostrovy neznamena ze mas praxi na Beckove vode, kterou potrebujes...
Toto jsou podmínky před chvílí stáhlé z http://www.mdcr.cz/cs/Vodni_doprava/Nam ... /Jachtari/
Kontakty na pí Toufarovou ti šly na SZ
Podmínky pro vydání průkazu způsobilosti s oprávněním „B“ :
1. žádost s osobními daty žadatele + správní poplatek 500,- Kč (kolek)
2. doložený platný průkaz způsobilosti pro oblast plavby C
3. úspěšné složení teoretické zkoušky z následujících odborností:
a) základy námořního práva a COLREG
b) plavební nauka
c) námořní navigace
d) meteorologie
e) základy angličtiny
f) základy poskytování první pomoci
4. doložená praxe v délce námořní plavby minimálně 1000 námořních mil ve funkci velitele jachty a 1500 námořních mil pod dohledem velitele jachty (Předpokládám že je myšleno v oblasti "B") (lodní deník, jachtařská knížka)
5. osvědčení o zdravotní způsobilosti vydané pověřeným lékařem MD ČR, ne starší 3 měsíců k podání žádosti
6. platný všeobecný průkaz radiotelefonisty nebo vyšší, vydaný ČTÚ nebo jiným telekomunikačním úřadem členského státu EU,
7. 2x barevnou fotografii o rozměrech 3,5 cm x 4,5 cm, která odpovídá skutečné podobě žadatele.
Kontakty na pí Toufarovou ti šly na SZ
Podmínky pro vydání průkazu způsobilosti s oprávněním „B“ :
1. žádost s osobními daty žadatele + správní poplatek 500,- Kč (kolek)
2. doložený platný průkaz způsobilosti pro oblast plavby C
3. úspěšné složení teoretické zkoušky z následujících odborností:
a) základy námořního práva a COLREG
b) plavební nauka
c) námořní navigace
d) meteorologie
e) základy angličtiny
f) základy poskytování první pomoci
4. doložená praxe v délce námořní plavby minimálně 1000 námořních mil ve funkci velitele jachty a 1500 námořních mil pod dohledem velitele jachty (Předpokládám že je myšleno v oblasti "B") (lodní deník, jachtařská knížka)
5. osvědčení o zdravotní způsobilosti vydané pověřeným lékařem MD ČR, ne starší 3 měsíců k podání žádosti
6. platný všeobecný průkaz radiotelefonisty nebo vyšší, vydaný ČTÚ nebo jiným telekomunikačním úřadem členského státu EU,
7. 2x barevnou fotografii o rozměrech 3,5 cm x 4,5 cm, která odpovídá skutečné podobě žadatele.
No a jeste mohu prihodit, jake jsem mel priblizne otazky, treba si nekdo udela predstavu co to asi obnasi:
na zacatku priklady:
Prvni priklad vyploval jsem z okoli obligatniho majaku "kap-griz-nes" do Doveru. Plavba byla přes tři proudy trikrat zmena kurzu a zapocitat je treba samozrejme DVD. Poruznu znate bud kompasovy kurz nebo dnovy kurz nebo pozici dle nameru...
Druhy priklad se tykal prilivu a odlivu. Samozrejme v secondary portu...
Doporucuji pocitat priklady ze sbirky prikladu od Straky (ale pocitejte ty nejslozitejsi, pacto priklad u zkousky budeurcite spise slozitejsi).
A potom usti cast, vzpominam si na tyto otazkya temata:
Anglictina: precist a prelozit kompexni predpoved pocasi, volani o pomoc diktovani koordinatu atd, nazvoslovi lodi....
COLREG: prednosti, majaky, mapa, magneticka variace, denni i nocni znaky...
Zdravoveda: rozdil mezi tonutim ve sladke vode a ve slane vode, resuscitace, sok...
Plavebni nauka: Druhy kotev a vubec cele kotveni, pozar na palube, prostredky pro upozorneni v nouzi. (ale pozor manzelka treba dostala otazku: jste nasedla na dne a snazite se lod vyprostit obraty po vetru i proti vetru, jaka jsou rizika...)
Meteo: z meteomapy urcit smer a silu vetru podle izobaru, urcit jake typy mraku asi vidim na oloze a ze ktereho smeru,beufortovastupnice atd...
Osobni pocity:byl jsem samozrejme nervozni jak pes. A je tu zasadni rozdil: kdyz jsem byl na CTU dost jsem pochyboval, ze nektery z komisaru nekdy videl vysilacku na zivo. U teto zkousky ani na moment nezapochybujete, ze vas zkousi nekdo, kdo o tom vi nejen teoreticky, ale i prakticky uplne vsechno...
na zacatku priklady:
Prvni priklad vyploval jsem z okoli obligatniho majaku "kap-griz-nes" do Doveru. Plavba byla přes tři proudy trikrat zmena kurzu a zapocitat je treba samozrejme DVD. Poruznu znate bud kompasovy kurz nebo dnovy kurz nebo pozici dle nameru...
Druhy priklad se tykal prilivu a odlivu. Samozrejme v secondary portu...
Doporucuji pocitat priklady ze sbirky prikladu od Straky (ale pocitejte ty nejslozitejsi, pacto priklad u zkousky budeurcite spise slozitejsi).
A potom usti cast, vzpominam si na tyto otazkya temata:
Anglictina: precist a prelozit kompexni predpoved pocasi, volani o pomoc diktovani koordinatu atd, nazvoslovi lodi....
COLREG: prednosti, majaky, mapa, magneticka variace, denni i nocni znaky...
Zdravoveda: rozdil mezi tonutim ve sladke vode a ve slane vode, resuscitace, sok...
Plavebni nauka: Druhy kotev a vubec cele kotveni, pozar na palube, prostredky pro upozorneni v nouzi. (ale pozor manzelka treba dostala otazku: jste nasedla na dne a snazite se lod vyprostit obraty po vetru i proti vetru, jaka jsou rizika...)
Meteo: z meteomapy urcit smer a silu vetru podle izobaru, urcit jake typy mraku asi vidim na oloze a ze ktereho smeru,beufortovastupnice atd...
Osobni pocity:byl jsem samozrejme nervozni jak pes. A je tu zasadni rozdil: kdyz jsem byl na CTU dost jsem pochyboval, ze nektery z komisaru nekdy videl vysilacku na zivo. U teto zkousky ani na moment nezapochybujete, ze vas zkousi nekdo, kdo o tom vi nejen teoreticky, ale i prakticky uplne vsechno...
- TomasJel
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 52
- Registrován: pon srp 24, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
teorie
ahoj,
osobně doporučuji teoretické kurzy Pavla Burkerta,.. pracuje tuším pro více společností... nechci tu dělat reklamu
Jeden kurz bude co vím i na konci března v Praze...
T.
osobně doporučuji teoretické kurzy Pavla Burkerta,.. pracuje tuším pro více společností... nechci tu dělat reklamu

Jeden kurz bude co vím i na konci března v Praze...
T.
- Standa83
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 113
- Registrován: ned pro 28, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Liberec
morhen píše:Zdravoveda: rozdil mezi tonutim ve sladke vode a ve slane vode, resuscitace, sok...
Drobný OT: Jaký je v tom rozdíl? Nikdy jsem se s tím nesetkal, nikdy mě nenapadlo že tam budou odlišnosti natolik veliké že to může být otázka u zkoušek.. Snad to nebudu nikdy potřebovat, ale taková informace se hodí i nebéčkařům

Slaná voda je hypertonická (slanější než krevní plazma) a při nasátí do plic většího množství (uvádí se více jak dva litry), dochází k přestupu krevních tekutin a bílkovin z krevního oběhu do plic a k rychlému otoku (edému) plic.
Sladká voda je naopak hypotonická (krevní plazma je slanější) a při nasátí do plic dochází ke vstřebávání vody z plic do krevního oběhu. Při tom dochází k poškození plicních sklípků, přetížení krevního oběhu a rozpadu červených krvinek. A také k rychle k edému plic.
První pomoci u obou případů je podobná až stejná. Nenapadá mě nic, co by bylo rozdílné
Důležité ale je, že i když se nám podaří tonoucího zachránit, je bezpodmínečně nutné zajistit odvoz do lékařského zařízení (pokud to není uprostřed Atlantiku). Může se totiž i po několika hodinách projevit tzv. sekundární topení, zapříčiněno těžkým plicním edémem.
Snad jsem nic nepopletl...
EDIT: Tak přeci jen spletl, díky Papito za upozornění. Opraveno.
Sladká voda je naopak hypotonická (krevní plazma je slanější) a při nasátí do plic dochází ke vstřebávání vody z plic do krevního oběhu. Při tom dochází k poškození plicních sklípků, přetížení krevního oběhu a rozpadu červených krvinek. A také k rychle k edému plic.
První pomoci u obou případů je podobná až stejná. Nenapadá mě nic, co by bylo rozdílné
Důležité ale je, že i když se nám podaří tonoucího zachránit, je bezpodmínečně nutné zajistit odvoz do lékařského zařízení (pokud to není uprostřed Atlantiku). Může se totiž i po několika hodinách projevit tzv. sekundární topení, zapříčiněno těžkým plicním edémem.
Snad jsem nic nepopletl...

EDIT: Tak přeci jen spletl, díky Papito za upozornění. Opraveno.
Naposledy upravil(a) Anonym dne pon bře 19, 2012 7:00 am, celkem upraveno 1 x.
omlouvám se za opožděnou reakci, v únoru jsem se potloukal s panem Štikarem někde mezi Martinikem a Grenadou:-)
určitě doporučuju vyrazit na kurz, šance na úspěšné složení zkoušky se významně zvyšuje -zkus napsat třeba do Yachtnetu, u nich jsem to absolvoval já a nemůžu říct ošklivého slova.
Paní Toufarová na ministerstvu to bere hodně rozumně, pokud se to nebudeš snažit zfixlovat - vlastní praxi můžeš doložit jacht.knížkou, lodním deníkem, asi i smlouvama s charterovkama
praxi pod dohledem v Bčkových vodách je dobrý mít potvrzenou od kapitána, který se podobných vodách plaví (ideálně absolvovat nějakou vícedenní přeplavbu bez dohledu země)
Gůd lak
určitě doporučuju vyrazit na kurz, šance na úspěšné složení zkoušky se významně zvyšuje -zkus napsat třeba do Yachtnetu, u nich jsem to absolvoval já a nemůžu říct ošklivého slova.
Paní Toufarová na ministerstvu to bere hodně rozumně, pokud se to nebudeš snažit zfixlovat - vlastní praxi můžeš doložit jacht.knížkou, lodním deníkem, asi i smlouvama s charterovkama
praxi pod dohledem v Bčkových vodách je dobrý mít potvrzenou od kapitána, který se podobných vodách plaví (ideálně absolvovat nějakou vícedenní přeplavbu bez dohledu země)
Gůd lak
- Papito
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 263
- Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: chebsko
Obě Baharisovy odpovědi jsou správné a vyčerpávající, pouze malá záměna - plicní otok se zove edém, naopak eden psáno s velkým E by byl ráj. To je holt to moje hnidopišství.
Teorii na B nastuduješ sám, nikomu za kurz neplať. Beztak už toho většinu znáš. Jediná opravdu výrazná změna jsou navigační příklady. U zkoušky jsou dva, v poměrně luxusním časovém limitu. Dobře se na ně připravíš podle Strakových skript "Navigace" a "Navigační příklady". Jak bylo výše zmíněno, týkají se proudů odvozených od slapových změn výšky hladiny. Cvičná mapa English Channell k nim připojená se používá i při zkoušce. Uč se to s tím nářadím, na které jsi zvyklý, tzn. dáváš-li přednost navigačnímu trojúhelníku před portlandským plotterem, paralelním pravítkem nebo Hurstovým plotterem, je to jenom Tvoje věc. Důležitý je výsledek, který samozřejmě může mít určitou toleranci.
Budeš k tomu potřebovat licenci na radio, tzv. Všeobecný průkaz námořní pohyblivé služby, na "C" Ti stačil omezený. Teď, když se to dělá formou testů je to brnkačka. Už Tě nikdo nedusí zbytečnými otázkami z elektroniky například. Chce to jen být jistější v angličtině.
Hodně štěstí !!
Teorii na B nastuduješ sám, nikomu za kurz neplať. Beztak už toho většinu znáš. Jediná opravdu výrazná změna jsou navigační příklady. U zkoušky jsou dva, v poměrně luxusním časovém limitu. Dobře se na ně připravíš podle Strakových skript "Navigace" a "Navigační příklady". Jak bylo výše zmíněno, týkají se proudů odvozených od slapových změn výšky hladiny. Cvičná mapa English Channell k nim připojená se používá i při zkoušce. Uč se to s tím nářadím, na které jsi zvyklý, tzn. dáváš-li přednost navigačnímu trojúhelníku před portlandským plotterem, paralelním pravítkem nebo Hurstovým plotterem, je to jenom Tvoje věc. Důležitý je výsledek, který samozřejmě může mít určitou toleranci.
Budeš k tomu potřebovat licenci na radio, tzv. Všeobecný průkaz námořní pohyblivé služby, na "C" Ti stačil omezený. Teď, když se to dělá formou testů je to brnkačka. Už Tě nikdo nedusí zbytečnými otázkami z elektroniky například. Chce to jen být jistější v angličtině.
Hodně štěstí !!
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Jenom doplním k radioprůkazu: zdá se být definitivní, že z novely vyhlášky o námořních jachtách vypadne povinnost mít radioprůkaz před vydáním licence (jakékoliv). Nově to zřejmě bude řešeno podmínkou, zapsanou v dokladech lodě, že je-li na palubě radiopřístroj, vyžadující oprávnění k obsluze, pak v posádce musí být osoba vybavená takovým oprávněním. Nová vyhláška ale zřejmě bude platit až od příští sezóny.
Aby bylo jasno, rozhodně to neznamená, že by kapitán neměl umět zacházet s rádiem! Je to jen právní záležitost, vydání "kapitánského" průkazu prostě nelze podmiňovat vlastnictvím jiného průkazu. A abych nikomu neupřel zásluhy, prosadila to APL, zastupovaná Oldou Strakou.
Aby bylo jasno, rozhodně to neznamená, že by kapitán neměl umět zacházet s rádiem! Je to jen právní záležitost, vydání "kapitánského" průkazu prostě nelze podmiňovat vlastnictvím jiného průkazu. A abych nikomu neupřel zásluhy, prosadila to APL, zastupovaná Oldou Strakou.
Felix píše:Jenom doplním k radioprůkazu: zdá se být definitivní, že z novely vyhlášky o námořních jachtách vypadne povinnost mít radioprůkaz před vydáním licence (jakékoliv). Nově to zřejmě bude řešeno podmínkou, zapsanou v dokladech lodě, že je-li na palubě radiopřístroj, vyžadující oprávnění k obsluze, pak v posádce musí být osoba vybavená takovým oprávněním. Nová vyhláška ale zřejmě bude platit až od příští sezóny.
Aby bylo jasno, rozhodně to neznamená, že by kapitán neměl umět zacházet s rádiem! Je to jen právní záležitost, vydání "kapitánského" průkazu prostě nelze podmiňovat vlastnictvím jiného průkazu. A abych nikomu neupřel zásluhy, prosadila to APL, zastupovaná Oldou Strakou.
Tak to jsi mne potěšil, protože k C-čku jsem si udělal všeobecný průkaz, abych si mohl bez problémů provést rozšíření na B. A vypadalo to, že budu muset dělat nějaké jiné papíry na vysílačku. Takhle by to bylo OK. Tak snad to tak dopadne.
Nějaká doba uplynula, tak se ptám jestli někdo nevíte, jak to vypadá s novelou námořní vyhlášky??? Dnes jsem si byl vyzvednout prukazku "C" a stále je tam uvedeno 12m LOA, 4bft a 10Nm... Radiooperátora jsem předkládat stále musel. Jinak paní Opočenská MDCR byla velmi příjemná a ochotná, (průkazka na počkání).
Málokdy mám loď pod 12m. Používám naše papíry, HR mám jako rezervu. Na Jadranu naprosto bez problémů.
V jiných destinacích jsem dříve před zaplacením posílal kopii mailem a až je odsouhlasili (nestalo se že ne), pak jsem platil. Kopii mailu s sebou. Od té doby co mám i HR, zase je mám jako rezervu. Případně vytáhnu oboje a zeptám se které chtějí.
V jiných destinacích jsem dříve před zaplacením posílal kopii mailem a až je odsouhlasili (nestalo se že ne), pak jsem platil. Kopii mailu s sebou. Od té doby co mám i HR, zase je mám jako rezervu. Případně vytáhnu oboje a zeptám se které chtějí.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Papito píše:...Teorii na B nastuduješ sám, nikomu za kurz neplať. Beztak už toho většinu znáš.... !!
S tímto tvrzením se dá souhlasit. Ale...
Na kurzu si oživíš spoustu informací, které bys měl znát, ale jsou uloženy hodně hluboko v paměti.
Seznámíš se zajímavými lidmi.
Strávíš pár hodin mimo denní starosti a myšlenkami jsi na moři. To jsou další hodnoty, které si koupíš za cenu kurzovného.
Je to otázka priority hodnot. Zaplatíš vydělané peníze za kurz něčeho, co Tě baví. Nebo třeba koupíš nový koberec do obýváku?
Nebo pozveš partu kamarádů na kořalku?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host