
průkaz radiotelefonisty
Moderátoři: MARIS, vilma, windward, Pepa
Re: průkaz radiotelefonisty
Pred rokom som si robil na Slovensku všeobecné osvedčenie rádiotelefonistu (o stupeň viac ako obmedzené) a žiadna morseovka ani Q-kódy na skúške neboli. Najväčší problém bol s rádiokomunikačnými predpismi
. Tam ma pani chytala na slovíčkach.

- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: průkaz radiotelefonisty
Na jaře jsem byl na zkoušce Obmedzené osvedčenie rádiotelefonistu plavebnej pohyblivej služby v Bratislavě (dříve STÚ nyní Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb). Zašlete přihlášku poštou a za dva měsíce dorazí oznámení o termínu. Zkouška je společná i pro piloty i pro všeobecné průkazy.
Výhod oproti ČTÚ - časově neomezená platnost průkazu
Nevýhody - podstatně náročnější než české testy
Ústní otázky, jejich znění je přesně jako v odkazu, dostanete jich pět z každého tématu. Průběh jako u maturity. Půlhodinová příprava na papír, pak to můžete prakticky zkoušejícímu přečíst. Pro mě děsný stres. Je potřeba to umět poměrně přesně, nicméně zkoušející vám případné mezery rádi doplní. Když si prolezete jejich web pečlivě narazíte na informaci, že zkoušejí angličtinu, Q-kódy a morzeovku, naštěstí to neplatí.
Učit se to dá z tohoto zdroje, jen neplatí číslá zákonů, pokuty (ty jsou zde ještě v SK), pár drobností a prohodíte leteckej za plavebnej. Jednu nebo dvě otázky jsem tam nenašel vůbec. Jak na potvoru jsem ji dostal.
V praxi nejdůležitější okruh : Rádiokomunikačná prevádzka, bylo dle mého zkoušeno nejbenevolentněji
Výhod oproti ČTÚ - časově neomezená platnost průkazu
Nevýhody - podstatně náročnější než české testy
Ústní otázky, jejich znění je přesně jako v odkazu, dostanete jich pět z každého tématu. Průběh jako u maturity. Půlhodinová příprava na papír, pak to můžete prakticky zkoušejícímu přečíst. Pro mě děsný stres. Je potřeba to umět poměrně přesně, nicméně zkoušející vám případné mezery rádi doplní. Když si prolezete jejich web pečlivě narazíte na informaci, že zkoušejí angličtinu, Q-kódy a morzeovku, naštěstí to neplatí.
Učit se to dá z tohoto zdroje, jen neplatí číslá zákonů, pokuty (ty jsou zde ještě v SK), pár drobností a prohodíte leteckej za plavebnej. Jednu nebo dvě otázky jsem tam nenašel vůbec. Jak na potvoru jsem ji dostal.
V praxi nejdůležitější okruh : Rádiokomunikačná prevádzka, bylo dle mého zkoušeno nejbenevolentněji
- Jard1k
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 27
- Registrován: ned led 26, 2014 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Re: průkaz radiotelefonisty
Ahoj námořníci
stojím před rozhodnutím, kde absolvovat zkoušku na operátora VHF k MDČR B. Vzhledem k tomu, že si neumím představit jak překládám odborné texty z angličtiny na ČTÚ, rád bych zvolil cestu do Bratislavy na Omezený průkaz ale s neomezenou platnosti a použitelností do 200Nm od pobřežní linie.
Jelikož je to jiná organizace (Úřad pro regulaci elektronických komunikací...)nemáte někdo zkušenost z čeho čerpat vědomosti, event.nemáte někdo zkušební slovenské testy? A zda a jak je možné zkoušku provést. Je nutné posílat přihlášku předem a čekat na termín zkoušky?
Díky Jarda
stojím před rozhodnutím, kde absolvovat zkoušku na operátora VHF k MDČR B. Vzhledem k tomu, že si neumím představit jak překládám odborné texty z angličtiny na ČTÚ, rád bych zvolil cestu do Bratislavy na Omezený průkaz ale s neomezenou platnosti a použitelností do 200Nm od pobřežní linie.
Jelikož je to jiná organizace (Úřad pro regulaci elektronických komunikací...)nemáte někdo zkušenost z čeho čerpat vědomosti, event.nemáte někdo zkušební slovenské testy? A zda a jak je možné zkoušku provést. Je nutné posílat přihlášku předem a čekat na termín zkoušky?
Díky Jarda
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: průkaz radiotelefonisty
Ty to tady moc nečteš co? Prakticky všechny tvé otázky jsou zodpovězený v příspěvku hned nad tebou. Jestli se nepletu na všeobecný je tam taky angličtina.
Zde je aktuální odkaz na zkušební otázky.
Zde je aktuální odkaz na zkušební otázky.
Re: průkaz radiotelefonisty
Pokud někdo plánuje plout 200Nm od pobřežní linie tak by asi měl znát alespoň ty základy komunikace v angličtině co na ČTU požadují
Můj osobní názor

Můj osobní názor

- Jard1k
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 27
- Registrován: ned led 26, 2014 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Re: průkaz radiotelefonisty
Čtu pozorně vše, ale já píšu že chci OMEZENÝ průkaz NE všeobecný. A na ten ani na ČTÚ se z angličtiny nezkouší. Je to pouze forma testu. Bohužel ale platí jen 5 let a max 20Nm od pobřežní linie na rozdíl od slovenského kde platnost je neomezená a použitelnost do 200Nm. Stránky ŠTÚ (dneska se jmenuje jinak) si umím také najít, hledal jsem spíš něco podobného co je na Aeronetu (zkušební testy). A zvládnutí komunikace v angličtině pro tísňová volání je naprostá samozřejmost, nad tím není nutné polemizovat.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9348
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: průkaz radiotelefonisty
Okamzity napad.
Co tak udelat cesky a pak pozadat o slovensky ekvivalent?
Sam uvazuji o tom nez obnovovat co 5 let ten cesky nechat si vystavit slovensky.
Nejde mi o poplatek ale o to ze na to zapominam.
Kdyby me kamarad neupozornil tak mi propadne HAREC.
Co tak udelat cesky a pak pozadat o slovensky ekvivalent?
Sam uvazuji o tom nez obnovovat co 5 let ten cesky nechat si vystavit slovensky.
Nejde mi o poplatek ale o to ze na to zapominam.
Kdyby me kamarad neupozornil tak mi propadne HAREC.
- Jard1k
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 27
- Registrován: ned led 26, 2014 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Re: průkaz radiotelefonisty
Libore já český omezený mám. Šlo mi hlavně o to,že na Všeobecný český nemám tak dobrou angličtinu abych překládal odborné anglické texty, a zásadní rozdíl mezi českým omezeným a slovenským je v : 200Nm a neomezená platnost. To si myslíš že jde s odkazem na český omezený zažádat o slovenský instituci ŠTÚ ?
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9348
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: průkaz radiotelefonisty
Nezjistoval jsem tak nevim.
Treba nekdo ze Slovenska bude vedet.
Vychazim z toho ze kdyz CTU na zaklade prukazu z jine zeme EU vyda cesky ( mam vyzkouseno s RYA SRC), bude to stejne i u STU.
Treba nekdo ze Slovenska bude vedet.
Vychazim z toho ze kdyz CTU na zaklade prukazu z jine zeme EU vyda cesky ( mam vyzkouseno s RYA SRC), bude to stejne i u STU.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: průkaz radiotelefonisty
Libor píše:Okamzity napad.
Co tak udelat cesky a pak pozadat o slovensky ekvivalent?
Sam uvazuji o tom nez obnovovat co 5 let ten cesky nechat si vystavit slovensky.
Nejde mi o poplatek ale o to ze na to zapominam.
Kdyby me kamarad neupozornil tak mi propadne HAREC.
Libore Harec je jen osvedceni o zkousce a ten nikdy neporopadne, propadne jen licence OK. Tak bys zazadal znova a priplatil bys tri stovky oproti prodlouzeni. Tak u OK neni nestesti kdyz propadne.
Re: průkaz radiotelefonisty
Může někdo, prosím, porovnat náročnost zkoušek u ČTÚ na VFN a SRC? Podle toho, co jsem se dočetl na stránkách ČTÚ, tak až na cca 5 otázek, se jedná o shodné zkoušky. Stejně tak i ústní část by měla být totožná. Případně dělal někdo obojí zároveň?
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: průkaz radiotelefonisty
To stouny
Pokud správně překládám zkratku VFN jedná se o všeobecný průkaz.
Před deseti lety jsem dělal oba průkazy najednou. Protože na SRC jsem byl jediný z cca 50 účastníků, dělal jsem všeobecný společně se všemi ostatními, pak jsem dostal test na SRC.
Ústní zkouška na SRC už byla takové spíše popovídání, kde jsem se hodně věcí dozvěděl, protože zkoušející dospěl k názoru, že u první zkoušky jsem prokázal potřebné znalosti i na SRC.
Tenkrát SRC byla spíš rarita než běžná praxe. Vcelku se divila komise, proč to dělám. Odpověděl jsem, že lodě už jsou většinou vybaveny DSC, a platí, je-li loď něčím vybavena, musí mít obsluha příslušné oprávnění. Byli z té odpovědi vcelku nadšeni. Dnes může byt situace úplně jiná.
TO Jard1k
K získání průkazu MDČR B rádio průkaz nepotřebuješ. Tato povinnost je několik let zrušena. Je-li to jediný důvod, pak nový průkaz dělat nemusíš. SRC má smysl dělat k vůli myšlence uvedené výše. Nepamatuji se, že bych na čártrovce dostal loď s jiným rozsahem vysílačky než VHF. Všeobecný průkaz podle mne ztratil kouzlo. Nechci napsat, že není potřeba. Leda bys vlastní loď vybavil příslušnou radiostanicí.
Ta podmínka na B byla z důvodu, že Béčko opravňuje 200 mil od břehu a tak daleko VHF nedosáhne. Provázanost rádio průkazu se skipperskou licencí je zrušeno.
Pokud správně překládám zkratku VFN jedná se o všeobecný průkaz.
Před deseti lety jsem dělal oba průkazy najednou. Protože na SRC jsem byl jediný z cca 50 účastníků, dělal jsem všeobecný společně se všemi ostatními, pak jsem dostal test na SRC.
Ústní zkouška na SRC už byla takové spíše popovídání, kde jsem se hodně věcí dozvěděl, protože zkoušející dospěl k názoru, že u první zkoušky jsem prokázal potřebné znalosti i na SRC.
Tenkrát SRC byla spíš rarita než běžná praxe. Vcelku se divila komise, proč to dělám. Odpověděl jsem, že lodě už jsou většinou vybaveny DSC, a platí, je-li loď něčím vybavena, musí mít obsluha příslušné oprávnění. Byli z té odpovědi vcelku nadšeni. Dnes může byt situace úplně jiná.
TO Jard1k
K získání průkazu MDČR B rádio průkaz nepotřebuješ. Tato povinnost je několik let zrušena. Je-li to jediný důvod, pak nový průkaz dělat nemusíš. SRC má smysl dělat k vůli myšlence uvedené výše. Nepamatuji se, že bych na čártrovce dostal loď s jiným rozsahem vysílačky než VHF. Všeobecný průkaz podle mne ztratil kouzlo. Nechci napsat, že není potřeba. Leda bys vlastní loď vybavil příslušnou radiostanicí.
Ta podmínka na B byla z důvodu, že Béčko opravňuje 200 mil od břehu a tak daleko VHF nedosáhne. Provázanost rádio průkazu se skipperskou licencí je zrušeno.
Re: průkaz radiotelefonisty
To Jarda.
Jde mi o to, že pokud budu mít MDČR B, tak na ten SRC asi úplně nestačí a chce to mít VFN, byť bez DSC. Nebo je to jedno? Jasně, většina charterovek má pouze VHF, ale aby někdo neřekl, ale.... Správné by tedy bylo asi LRC. To se u nás moc neškolí. A ještě taková úvaha. Kombinace VFN a SRC... Mohu obsluhovat HF stanici a zároveň DSC, nebo je tam ještě nějaká "fíčura" navíc?
Jde mi o to, že pokud budu mít MDČR B, tak na ten SRC asi úplně nestačí a chce to mít VFN, byť bez DSC. Nebo je to jedno? Jasně, většina charterovek má pouze VHF, ale aby někdo neřekl, ale.... Správné by tedy bylo asi LRC. To se u nás moc neškolí. A ještě taková úvaha. Kombinace VFN a SRC... Mohu obsluhovat HF stanici a zároveň DSC, nebo je tam ještě nějaká "fíčura" navíc?
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: průkaz radiotelefonisty
Ta vazba skipperské licence na rádio průkaz je matoucí úvaha.
Průkaz "MDČR B" Ti umožní plout do vzdálenosti 200 Nm od pobřeží. Průkaz na radiostanici nemusí mít skipper, stačí kdokoliv z posádky. Předpokládám, že vždy budeš na lodi opatřené radiostanicí. Ta je povinnou výbavou lodě. Bez ohledu na to, kdo loď řídí.
Budeš mít loď, na které bude nějaká vysílačka. Na tuto vysílačku by měl někdo mít oprávnění obsluhy - průkaz rádio. Bez vazby na skipperskou licenci.
Abys využil všeobecný průkaz, musel bys mít na lodi vysílačku na jiné frekvence než VHF. Já jsem na takové lodi ještě nebyl.
Daleko od pobřeží nepoužíváš VHF vysílačku pro komunikaci s pobřežím, ale pro komunikaci s jinými loděmi, které vidíš (ať okem nebo pomocí technických prostředků - radar, AIS).
Pro případ nouze máš DSC.
V případě nouze použiješ DSC i bez jakéhokoliv oprávnění. Záchrana života má nejvyšší prioritu, oprávnění neřešíš. DSC se dá použít i pro jiné příležitosti než je nouze (distress). Abys toto mohl používat, měl bys mít oprávnění, tj. SRC nebo LRC. LRC má význam pokud máš radiostanici na jiných frekvencích než VHF. To většinou nemáš.
Suma sumárum. SRC bohatě stačí pro lodě vybavené běžnými radiostanicemi. Opravňuje k fonickému volání i k využití funkcí DSC kontroleru.
Průkaz "MDČR B" Ti umožní plout do vzdálenosti 200 Nm od pobřeží. Průkaz na radiostanici nemusí mít skipper, stačí kdokoliv z posádky. Předpokládám, že vždy budeš na lodi opatřené radiostanicí. Ta je povinnou výbavou lodě. Bez ohledu na to, kdo loď řídí.
Budeš mít loď, na které bude nějaká vysílačka. Na tuto vysílačku by měl někdo mít oprávnění obsluhy - průkaz rádio. Bez vazby na skipperskou licenci.
Abys využil všeobecný průkaz, musel bys mít na lodi vysílačku na jiné frekvence než VHF. Já jsem na takové lodi ještě nebyl.
Daleko od pobřeží nepoužíváš VHF vysílačku pro komunikaci s pobřežím, ale pro komunikaci s jinými loděmi, které vidíš (ať okem nebo pomocí technických prostředků - radar, AIS).
Pro případ nouze máš DSC.
V případě nouze použiješ DSC i bez jakéhokoliv oprávnění. Záchrana života má nejvyšší prioritu, oprávnění neřešíš. DSC se dá použít i pro jiné příležitosti než je nouze (distress). Abys toto mohl používat, měl bys mít oprávnění, tj. SRC nebo LRC. LRC má význam pokud máš radiostanici na jiných frekvencích než VHF. To většinou nemáš.
Suma sumárum. SRC bohatě stačí pro lodě vybavené běžnými radiostanicemi. Opravňuje k fonickému volání i k využití funkcí DSC kontroleru.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Re: průkaz radiotelefonisty
Ahoj.
Ad Jarda 1:
Neřekl bych, že platí, že pokud je loď něčím vybavena, musí mít vždy obsluha příslušné oprávnění. Prostě pokud je v lodi něco na co nemáš oprávnění a mělo by být, tak to nepoužíváš. To jde na VHF stanici s DCS velmi snadno (DSC si nevšímáš) a v praxi to tak i funguje.
Ad Jarda 2:
„Ta podmínka na B byla z důvodu, že Béčko opravňuje 200 mil od břehu a tak daleko VHF nedosáhne.“
To není přesné, souvislost mezi "MDČR B" a ČTÚ Všeobecný bylo proto, že Omezený průkaz radiotelefonisty umožňuje vysílat jen v příbřežních vodách, 200nm je dále než příbřežní vody (viz vyhláška dole), Omezený průkaz není omezen jen na VHF, takže s HF, pokud by bylo si "šáhne" dost daleko.
Ad Stouny:
Řekl bych, že si to zbytečně komplikuješ, ale je jasné, že to není lehké se rozhodnout.
Všeobecný Ti umožní vysílat na všech „lodních pásmech“ kdekoliv = moře, vnitrozemí.
SRC ti umožní jen VHF, jen moře.
Na všeobecný se naučíš, když chceš můžeš jít na kurz a jdeš na zkoušku (ČTÚ).
Na SRC musíš absolvovat kurz a jdeš na zkoušku (ČTÚ,RYA).
Rozsah znalostí je obdobný.
Tak je to nadefinováno ve vyhlášce viz níže, ta kopíruje mezinárodní ITU.
Kurz je velmi poučný (tedy SRC kurz, Všeobecný nevím) a doporučuji, obzvláště pokud nemáš s rádiem žádnou zkušenost.
Mě osobně nepřijde, že by byl SRC nějaký vyšší průkaz než všeobecný, jen se prostě naučíš jak zacházet s DSC (a to není žádný problém, dnes snad všechny aplikace v telefonu jsou mnohem složitější
), na druhou stranu SRC zase „neumí“ jiné věci = kmitočty, vnitrozemí.
Zajímavé je, že LRC je také zavedeno jen jako námořní.
Takže co si udělat je nakonec celkem jednoduchý kalkul kde popluješ, eventuelně kolik chceš vrazit peněz do techniky.
Pokud si loď budeš půjčovat, s něčím jiným než VHF se nesetkáš.
Pokud budeš mít loď vlastní, přichází další kmitočty v úvahu.
Ještě poznámka: VHF a i její DSC dosáhne při obvyklých podmínkách na radiový=viditelný obzor, tedy cca když anténu protějšku vidíš, dovoláš se, pokud nevidíš, nedovoláš se. DSC ale nedělá chyby oproti vystresovanému operátorovi, který pod tlakem klidně nahlásí, že je na jiné zemské polokouli
Vyhláška č. 157/2005 Sb.
§ 2 Druhy průkazů odborné způsobilosti
e) všeobecný průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice nebo pobřežní stanice na vnitrozemských vodních cestách nebo k obsluze lodní stanice v námořní pohyblivé službě,
f) omezený průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice nebo pobřežní stanice na vnitrozemských vodních cestách nebo k obsluze lodní stanice v námořní pohyblivé službě v pobřežních vodních cestách, pokud ovládání stanice spočívá jen v obsluze jednoduchých vnějších ovládacích prvků,
j) všeobecný průkaz operátora námořní pohyblivé služby (LRC – Long Range Certificate) opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice, využívající všechna kmitočtová pásma systému GMDSS, která nemá podmínku vybavení systémem GMDSS,
k) omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby (SRC – Short Range Certificate) opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice, využívající kmitočtová pásma velmi krátkých vln systému GMDSS, která nemá podmínku vybavení systémem GMDSS.
Ad Jarda 1:
Neřekl bych, že platí, že pokud je loď něčím vybavena, musí mít vždy obsluha příslušné oprávnění. Prostě pokud je v lodi něco na co nemáš oprávnění a mělo by být, tak to nepoužíváš. To jde na VHF stanici s DCS velmi snadno (DSC si nevšímáš) a v praxi to tak i funguje.
Ad Jarda 2:
„Ta podmínka na B byla z důvodu, že Béčko opravňuje 200 mil od břehu a tak daleko VHF nedosáhne.“
To není přesné, souvislost mezi "MDČR B" a ČTÚ Všeobecný bylo proto, že Omezený průkaz radiotelefonisty umožňuje vysílat jen v příbřežních vodách, 200nm je dále než příbřežní vody (viz vyhláška dole), Omezený průkaz není omezen jen na VHF, takže s HF, pokud by bylo si "šáhne" dost daleko.
Ad Stouny:
Řekl bych, že si to zbytečně komplikuješ, ale je jasné, že to není lehké se rozhodnout.
Všeobecný Ti umožní vysílat na všech „lodních pásmech“ kdekoliv = moře, vnitrozemí.
SRC ti umožní jen VHF, jen moře.
Na všeobecný se naučíš, když chceš můžeš jít na kurz a jdeš na zkoušku (ČTÚ).
Na SRC musíš absolvovat kurz a jdeš na zkoušku (ČTÚ,RYA).
Rozsah znalostí je obdobný.
Tak je to nadefinováno ve vyhlášce viz níže, ta kopíruje mezinárodní ITU.
Kurz je velmi poučný (tedy SRC kurz, Všeobecný nevím) a doporučuji, obzvláště pokud nemáš s rádiem žádnou zkušenost.
Mě osobně nepřijde, že by byl SRC nějaký vyšší průkaz než všeobecný, jen se prostě naučíš jak zacházet s DSC (a to není žádný problém, dnes snad všechny aplikace v telefonu jsou mnohem složitější

Zajímavé je, že LRC je také zavedeno jen jako námořní.
Takže co si udělat je nakonec celkem jednoduchý kalkul kde popluješ, eventuelně kolik chceš vrazit peněz do techniky.
Pokud si loď budeš půjčovat, s něčím jiným než VHF se nesetkáš.
Pokud budeš mít loď vlastní, přichází další kmitočty v úvahu.
Ještě poznámka: VHF a i její DSC dosáhne při obvyklých podmínkách na radiový=viditelný obzor, tedy cca když anténu protějšku vidíš, dovoláš se, pokud nevidíš, nedovoláš se. DSC ale nedělá chyby oproti vystresovanému operátorovi, který pod tlakem klidně nahlásí, že je na jiné zemské polokouli

Vyhláška č. 157/2005 Sb.
§ 2 Druhy průkazů odborné způsobilosti
e) všeobecný průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice nebo pobřežní stanice na vnitrozemských vodních cestách nebo k obsluze lodní stanice v námořní pohyblivé službě,
f) omezený průkaz radiotelefonisty pohyblivé radiotelefonní služby opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice nebo pobřežní stanice na vnitrozemských vodních cestách nebo k obsluze lodní stanice v námořní pohyblivé službě v pobřežních vodních cestách, pokud ovládání stanice spočívá jen v obsluze jednoduchých vnějších ovládacích prvků,
j) všeobecný průkaz operátora námořní pohyblivé služby (LRC – Long Range Certificate) opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice, využívající všechna kmitočtová pásma systému GMDSS, která nemá podmínku vybavení systémem GMDSS,
k) omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby (SRC – Short Range Certificate) opravňující jeho držitele k obsluze lodní stanice, využívající kmitočtová pásma velmi krátkých vln systému GMDSS, která nemá podmínku vybavení systémem GMDSS.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: průkaz radiotelefonisty
MartinB píše:Ahoj.
Ad Jarda 1:
Neřekl bych, že platí, že pokud je loď něčím vybavena, musí mít vždy obsluha příslušné oprávnění. Prostě pokud je v lodi něco na co nemáš oprávnění a mělo by být, tak to nepoužíváš. To jde na VHF stanici s DCS velmi snadno (DSC si nevšímáš) a v praxi to tak i funguje.
.........
Výklad, že když loď něco má, musíš mít oprávnění po používat, vychází z Colregu:
Pravidlo 5
Pozorování
Každá loď musí vést nepřetržité a zodpovědné vizuální a sluchové pozorování, dále pak pozorování
pomocí všech dostupných prostředků podle převládajících okolností a podmínek tak, aby bylo možno
plně zhodnotit situaci a nebezpečí srážky.
Colreg ukládá nepřetržitě pozorovat s pomocí všech dostupných prostředků. Z toho se dovozuje, mám-li něco na lodi, musím být schopen to použít. Musím-li být schopen to použít, měl bych na to mít příslušné oprávnění.
Martine, Tvůj je výklad je logický a v praxi se používá. Běžně nikoho nezajímá, co na lodi využíváš a co ne. Jsou výklady, že nemusíš vždy používat radar. To jsou ty převládající okolnosti a podmínky.
Takže Martine, díky za doplnění informace.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: průkaz radiotelefonisty
Nebo se to dá vyložit tak tak, že pokud pro to nemám oprávnění, je to pro mě nedostupné. Smysl té formulace podle mě je, aby byla posádka ve střehu a nic nepodcenila. Vyvozovat z této formulace povinnost jakýchsi licencí mi přijde dost přitažené za vlasy. COLREG je o principech a ne o slovíčkaření. Nevěřím tomu, že by někdo někoho popotahoval kvůli licenci, pokud by se mu např. pomocí DSC podařilo odvrátit srážku. To už mi přijde pravděpodobnější otázka, proč jste ho sakra nepoužili, pokud by k něčemu nedejbože došlo.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Re: průkaz radiotelefonisty
Ahoj Jardo.
Myslím si, že je to přesně tak jak píše LadaM.
Přístroj v lodi je, nemám k obsluze oprávnění, nepoužívám = není pro mě dostupné a není to nic v rozporu k onomu ustanovení COLREG, které zmiňuješ. COLREG nikde nezmiňuje, že musíš použít vše co je na lodi, je tam jasně napsáno vše dostupné, a to je zásadní rozdíl, protože to co neumím není pro mě dostupné a naopak, pokud to neumím ovládat (a o nějaký průkaz/oprávnění vůbec nejde), mohu způsobit více škody než užitku, což určitě nebude záměrem COLREGU a pokud to při nějaké události takto sdělíš příslušné autoritě, bude to určitě akceptováno.
On ten COLREG je moc dobře a srozumitelně napsaný a není v něm třeba hledat záludnosti, kéž by se tomu české zákony alespoň přiblížily.
Je to trochu taková ta naše česká vlastnost, hledat v zákonech další jinotaje
V případě opravdové nouze můžeš použít vše co Tě napadne a na to příslušné dohody dokonce pamatují.
To by šlo to ustanovení také vyložit tak, že by jsi před vyplutím měl koupit veškerou techniku (radar, satelitní AIS, aktivní radarový odpovídač, .... atd), která Ti vylepší možnost sledování, neboť před vyplutím přece víš, že máš použít veškeré možné prostředky a ty jsou v obchodě naproti snadno dostupné, ne?
Myslím si, že je to přesně tak jak píše LadaM.
Přístroj v lodi je, nemám k obsluze oprávnění, nepoužívám = není pro mě dostupné a není to nic v rozporu k onomu ustanovení COLREG, které zmiňuješ. COLREG nikde nezmiňuje, že musíš použít vše co je na lodi, je tam jasně napsáno vše dostupné, a to je zásadní rozdíl, protože to co neumím není pro mě dostupné a naopak, pokud to neumím ovládat (a o nějaký průkaz/oprávnění vůbec nejde), mohu způsobit více škody než užitku, což určitě nebude záměrem COLREGU a pokud to při nějaké události takto sdělíš příslušné autoritě, bude to určitě akceptováno.
On ten COLREG je moc dobře a srozumitelně napsaný a není v něm třeba hledat záludnosti, kéž by se tomu české zákony alespoň přiblížily.
Je to trochu taková ta naše česká vlastnost, hledat v zákonech další jinotaje

V případě opravdové nouze můžeš použít vše co Tě napadne a na to příslušné dohody dokonce pamatují.
To by šlo to ustanovení také vyložit tak, že by jsi před vyplutím měl koupit veškerou techniku (radar, satelitní AIS, aktivní radarový odpovídač, .... atd), která Ti vylepší možnost sledování, neboť před vyplutím přece víš, že máš použít veškeré možné prostředky a ty jsou v obchodě naproti snadno dostupné, ne?

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: průkaz radiotelefonisty
Pánové, mám pocit, že výše uvedené jsou vaše výklady. Poslední Martinova myšlenka je určitě za hranou reality.
Mnou zmíněný výklad jsem nakoupil v rámci studia Colregu od znalých, kteří se dlouhodobě zabývají studiem námořních nehod a publikovaných textů. Není to můj výmysl.
Nebudu ztrácet čas jejich vyhledáváním. Je to na úvaze každého, jak s informacemi naloží.
Důležitá je Martinova věta:
V případě opravdové nouze můžeš použít vše co Tě napadne a na to příslušné dohody dokonce pamatují.
Přeji všem bezproblémovou plavbu.
Mnou zmíněný výklad jsem nakoupil v rámci studia Colregu od znalých, kteří se dlouhodobě zabývají studiem námořních nehod a publikovaných textů. Není to můj výmysl.
Nebudu ztrácet čas jejich vyhledáváním. Je to na úvaze každého, jak s informacemi naloží.
Důležitá je Martinova věta:
V případě opravdové nouze můžeš použít vše co Tě napadne a na to příslušné dohody dokonce pamatují.
Přeji všem bezproblémovou plavbu.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: průkaz radiotelefonisty
Kratce k prukazum.
Mel jsem od CTU jak omezeny tak nasledne vseobecny prukaz.
Zkouska na CTU na oba prukazy te NENAUCI pracovat s vysilackou (namorni VFH).
Potreboval jsem komercni dolozku od RYA. Neuznali mi CTU vseobecny prukaz, tak jsem si minuly tyden udelal RYA VHF kurs. Je to kurz, ktery te NAUCI pracovat s namorni VHF. A to je to, oc tu bezi.
Jinymi slovy: vykaslete se na CTU, udelejte si RYA VHF. Jde i v cestine u nas. Nauci pracovat s DSC, realne vysilat, MAYDAY, PANPAN, atd.
H.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mel jsem od CTU jak omezeny tak nasledne vseobecny prukaz.
Zkouska na CTU na oba prukazy te NENAUCI pracovat s vysilackou (namorni VFH).
Potreboval jsem komercni dolozku od RYA. Neuznali mi CTU vseobecny prukaz, tak jsem si minuly tyden udelal RYA VHF kurs. Je to kurz, ktery te NAUCI pracovat s namorni VHF. A to je to, oc tu bezi.
Jinymi slovy: vykaslete se na CTU, udelejte si RYA VHF. Jde i v cestine u nas. Nauci pracovat s DSC, realne vysilat, MAYDAY, PANPAN, atd.
H.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: průkaz radiotelefonisty
Jardo, kdyby tvoje úvaha, že musíš mít papíry ke všemu co máš na lodi byla správná, tak jakmile by charterovka vybavila loď něčím navíc, rázem by ji mohli půjčovat jen lidem/posádkám, které mají oprávnění na kompletní lodní výbavu. Ještě jsem o takovém omezení neslyšel (čímž netvrdím že jsem slyšel všechno).
Myslím že Martinův výklad je logičtější. Nezpochybňuji tvé zdroje, ale i mezi odborníky se traduje mnoho urban legends.
Myslím že Martinův výklad je logičtější. Nezpochybňuji tvé zdroje, ale i mezi odborníky se traduje mnoho urban legends.
Re: průkaz radiotelefonisty
Aktuálna informácia ohľadom slovenského SRC:
Osvedčenie SRC/LRC momentálne nevydávame z dôvodu, že ministerstvo zatiaľ neurčilo školiace strediská, ktoré môžu vykonávať praktický výcvik pre tieto druhy osvedčení v SR.
Praktický výcvik pre osvedčenie SRC môžete vykonať v ČR a následne skúšku vykonať na Českom Telekomunikačnom úrade.
S pozdravom xxx
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb
Odbor správy frekvenčného spektra
Osvedčenie SRC/LRC momentálne nevydávame z dôvodu, že ministerstvo zatiaľ neurčilo školiace strediská, ktoré môžu vykonávať praktický výcvik pre tieto druhy osvedčení v SR.
Praktický výcvik pre osvedčenie SRC môžete vykonať v ČR a následne skúšku vykonať na Českom Telekomunikačnom úrade.
S pozdravom xxx
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb
Odbor správy frekvenčného spektra
Re: průkaz radiotelefonisty
Domnívám se, že povinné vybavení lodi je k tomu, aby bylo využíváno. Je - li povinná vysílačka, musí mít někdo oprávnění a nelze říct, že vysílačku nepoužívám a tak oprávnění nepotřebuji.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: průkaz radiotelefonisty
Zdravím,
ještě jednu úvahu k nutnosti mít papíry na VHF na lodi (ne jen skiper, ale kdokoli z posádky), jestliže je loď vybavena VHF.
Článek 7 a 8 COLREGu říká, že je nutné za jakýchkoliv okolností přijmout opatření, aby bylo zabráněno kolizi.
Jestliže je plavidlo vybaveno radarem, je nutné toto zařízení použít, aby se plavidlo vyhnulo srážce.
Úplně stejně je nutné dle mého názoru vyložit situaci, kdy je plavidlo vybaveno VHF. Je povinností velitele plavidla zajistit, aby se mimo jiné i za pomocí VHF zajistilo vyhnutí se srážce. VHF je možné v běžném provozu (nikoli DISTRESS, tj. MAYDAY) užívat pouze v případě, kdy má uživatel příslušné oprávnění.
Z uvedeného si tedy dovoluji učinit závěr, že v případě, kdy je loď vybavena VHF, je povinností mít na VHF licenci (skiper nebo odpovědný člen posádky), aby bylo možné užít VHF v souladu s povinností stanovenou COLREGem k vyhnutí se srážce.
H.
ještě jednu úvahu k nutnosti mít papíry na VHF na lodi (ne jen skiper, ale kdokoli z posádky), jestliže je loď vybavena VHF.
Článek 7 a 8 COLREGu říká, že je nutné za jakýchkoliv okolností přijmout opatření, aby bylo zabráněno kolizi.
Jestliže je plavidlo vybaveno radarem, je nutné toto zařízení použít, aby se plavidlo vyhnulo srážce.
Úplně stejně je nutné dle mého názoru vyložit situaci, kdy je plavidlo vybaveno VHF. Je povinností velitele plavidla zajistit, aby se mimo jiné i za pomocí VHF zajistilo vyhnutí se srážce. VHF je možné v běžném provozu (nikoli DISTRESS, tj. MAYDAY) užívat pouze v případě, kdy má uživatel příslušné oprávnění.
Z uvedeného si tedy dovoluji učinit závěr, že v případě, kdy je loď vybavena VHF, je povinností mít na VHF licenci (skiper nebo odpovědný člen posádky), aby bylo možné užít VHF v souladu s povinností stanovenou COLREGem k vyhnutí se srážce.
H.
Re: průkaz radiotelefonisty
Ahoj,
cetl jsem to letmo, proto jsem se do toho nemichal. Nicmene se mi tak nejak zda, ze ackoli jste Jardovi885 tak nejak neverili, zrejme mel pravdu.
No neni to poprve, ale asi by si nyni zaslouzil alespon nejake to plusko u svych vyroku i jako takovou malou satisfakci.
cetl jsem to letmo, proto jsem se do toho nemichal. Nicmene se mi tak nejak zda, ze ackoli jste Jardovi885 tak nejak neverili, zrejme mel pravdu.
No neni to poprve, ale asi by si nyni zaslouzil alespon nejake to plusko u svych vyroku i jako takovou malou satisfakci.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti