
uznávání průkazů při charteru, česká legislativa - leden2013
Moderátoři: MARIS, vilma, windward, Pepa
Martinik
Jirko, na Martiniku máme přece Myšáka a ten rád každému moulovi poradí. A sebevětší moula z Čech je lepší než černoušek z Frantíkova 

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Pánové a dámy, znalci právního stavu před rokem 2000.
Nedaří se mi najít, kde jsou definovány průkazy 2.1 a podobné, které vydávala SPS před rokem 2000 a jsou platné dosud.
Jak píše Orion ve vláknu v tomto vláknu
Děkuji.
Nedaří se mi najít, kde jsou definovány průkazy 2.1 a podobné, které vydávala SPS před rokem 2000 a jsou platné dosud.
Jak píše Orion ve vláknu v tomto vláknu
Děkuji.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Napíšu, co si pamatuju. Asi mě někdo doplní:
1.0 – pozdější VMP
2.0 – denní plavby do 3 mil od přístavu nebo bezpečného kotviště, loď od 20 (?) metrů délky, plocha plachet do 80 (?) metrů čtv., oblast, kde skok přílivu nepřesáhne 1 metr, max. síla větru při vyplutí 5 (nebo 6?) Bft.
2.1 – 15 mil, 20 (?) metrů, plocha plachet 80 (nebo 120?) metrů, příliv do 1 m.
2.2 – 150(?) mil, 20 (?) metrů, plocha 120 (150?) metrů, příliv?
3.0 – moře a oceány bez omezení.
Jak vidíš, otazníků jsem napsl hodně. Ber to jen jako základ k rekonstrukci, pokud to někdo nenajde jinde.
1.0 – pozdější VMP
2.0 – denní plavby do 3 mil od přístavu nebo bezpečného kotviště, loď od 20 (?) metrů délky, plocha plachet do 80 (?) metrů čtv., oblast, kde skok přílivu nepřesáhne 1 metr, max. síla větru při vyplutí 5 (nebo 6?) Bft.
2.1 – 15 mil, 20 (?) metrů, plocha plachet 80 (nebo 120?) metrů, příliv do 1 m.
2.2 – 150(?) mil, 20 (?) metrů, plocha 120 (150?) metrů, příliv?
3.0 – moře a oceány bez omezení.
Jak vidíš, otazníků jsem napsl hodně. Ber to jen jako základ k rekonstrukci, pokud to někdo nenajde jinde.
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Byl jsem zvědavej, tak jsem se taky podíval a nenašel jsem odkaz na zákon/vyhlášku. Třeba bude někdo úspěšnější.
Jak je to s tou platností? Mám tam napsáno platnost do odvolání a mám podezření, že se MDČR pokusilo odvolat, taky mám mám dojem že, někdo se soudil a vyhrál. Ale nejsem si jist jestli to platí zrovna na ten můj průkaz. Nevíte někdo z hlavy kde to nastudovat, dík?
Jak je to s tou platností? Mám tam napsáno platnost do odvolání a mám podezření, že se MDČR pokusilo odvolat, taky mám mám dojem že, někdo se soudil a vyhrál. Ale nejsem si jist jestli to platí zrovna na ten můj průkaz. Nevíte někdo z hlavy kde to nastudovat, dík?
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
lod si nepujcuji. mel jsem na mysli kdyz mam svou. a treba v nemecku popluji do danska a dal do svedska to by me musela odchytit pobrezni straz a poku jeste nejem daleko od pobrezi tak se nic nedeje a kdyz me chyti dal muzu tvrdit mel jsem poruchu a vlny me zatahly na sire more a pak uz jsem nevedel kde jsem tak jsem plul dal a dal abych doplu k nejake pevnine neberte to osobne jen se ptam kyz se takova situace prihodi a jestli na mori chteji i ridicak nebo jen papiry od lode jak nehodlam plout do neznama me stasi levy a pravy breh
geus - k plavbě po Baltu :
2x jsem plul se svojí lodí z Rujány na finské ostrovy Allendy , mnohokrát jsem zde měl půjčenou loď . Kontrolu jsem zažil jednou při výjezdu z Flensburgu. Problém byl na půjčené lodi - něco s přihlášenou vysílačkou. Kontrolu dál na moři si neumím představit .
Myslým že se zbytečně soustřeďuješ na průkazku . Je to jen papír. V podstatě cár papíru, který si můžou lidi i našvindlovat. Pro autority na moři je více důležitějších věcí, které se nedají našvindlovat a o kterých skoro vůbec nediskutujeme .
1. vybavení lodě záchranými pomůckami - vesty, odpovídající počet, velikost , stáří , atesty u samonafukovacích .
2.navigační pomůcky , mapy - aktuálnost , GPS náhradní bat. , plotr , kompas
3. pyrotechnika , doba expirace .
4. Plán plavby s ohledem na předpověď a kvalitu posádky.
5. Alkohol !!
6. Technické vybavení lodi, navigační světla, kotva, příruční svítilna, čerpadla, svíčka k motoru ....
To bude autority pobřežní států zajímat. Ono je to v praxi opravdů důležitější, než jestli máš papír na 10 nebo 50 mil. Pochopitelně nějakou průkazku potřebujěš , aby jsi eventuelně nezarmoutil úředníka. Ale stačí jakákoliv.
Průkazku potřebuješ i pro svůj klid , nemůžeš v pohodě plout a třást se obavami, která loď na obzoru je policejní. Kazit si dovolonou přemýšlením co budu vyprávět za pohádky je na nic. S VMP klidně pluj do Dánska (před lety jsme to dali na kajacích). Ale pluj s vybavenou lodí , s rozvahou a hlavně si hlídej počasí. Navtex , smarfon s příjmem internetu , VHF vysílačka . Počasí , počasí , počasí . To to o co tu běží . Stejně tak jako v horolezectví a např. v letectví
Taky zde vůbec nediskutujeme o velikostech lodě a povolených plavebních oblastech konkrétních lodí. A přitom jak moc to rozhoduje. Na 15m lodi s naftou v nádrži , zvládněš 8 BF, v pramičce bez samovylévajícího kokpitu tě utopí půlmetrová vlna. Zase , nemáš-li 10m 5 tun kýlovku musíš aspoń vypadat znale a neznejisťovat autoritu teplákama , polystyrenovou vestou (tzv. vytřepané startky) , bordelem v lanech .
2x jsem plul se svojí lodí z Rujány na finské ostrovy Allendy , mnohokrát jsem zde měl půjčenou loď . Kontrolu jsem zažil jednou při výjezdu z Flensburgu. Problém byl na půjčené lodi - něco s přihlášenou vysílačkou. Kontrolu dál na moři si neumím představit .
Myslým že se zbytečně soustřeďuješ na průkazku . Je to jen papír. V podstatě cár papíru, který si můžou lidi i našvindlovat. Pro autority na moři je více důležitějších věcí, které se nedají našvindlovat a o kterých skoro vůbec nediskutujeme .
1. vybavení lodě záchranými pomůckami - vesty, odpovídající počet, velikost , stáří , atesty u samonafukovacích .
2.navigační pomůcky , mapy - aktuálnost , GPS náhradní bat. , plotr , kompas
3. pyrotechnika , doba expirace .
4. Plán plavby s ohledem na předpověď a kvalitu posádky.
5. Alkohol !!
6. Technické vybavení lodi, navigační světla, kotva, příruční svítilna, čerpadla, svíčka k motoru ....
To bude autority pobřežní států zajímat. Ono je to v praxi opravdů důležitější, než jestli máš papír na 10 nebo 50 mil. Pochopitelně nějakou průkazku potřebujěš , aby jsi eventuelně nezarmoutil úředníka. Ale stačí jakákoliv.
Průkazku potřebuješ i pro svůj klid , nemůžeš v pohodě plout a třást se obavami, která loď na obzoru je policejní. Kazit si dovolonou přemýšlením co budu vyprávět za pohádky je na nic. S VMP klidně pluj do Dánska (před lety jsme to dali na kajacích). Ale pluj s vybavenou lodí , s rozvahou a hlavně si hlídej počasí. Navtex , smarfon s příjmem internetu , VHF vysílačka . Počasí , počasí , počasí . To to o co tu běží . Stejně tak jako v horolezectví a např. v letectví
Taky zde vůbec nediskutujeme o velikostech lodě a povolených plavebních oblastech konkrétních lodí. A přitom jak moc to rozhoduje. Na 15m lodi s naftou v nádrži , zvládněš 8 BF, v pramičce bez samovylévajícího kokpitu tě utopí půlmetrová vlna. Zase , nemáš-li 10m 5 tun kýlovku musíš aspoń vypadat znale a neznejisťovat autoritu teplákama , polystyrenovou vestou (tzv. vytřepané startky) , bordelem v lanech .
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
2 TRIM,
na to jsou jiná vlákna.
Toto vlákno je o průkazech.
2 geus
pokud se nic nestane, nemusíš mít na vlastní lodi žádný průkaz. Ten potřebuješ aby Ti půjčovna půjčila loď.
Při půjčování lodě většinou prohlašuješ dvě zásadní věci:
1. umíš řídit loď
2. máš potřebné oprávnění
Na moři není "šikana" jako na cestě. Policie nekontroluje preventivně.
Až u nehody při jednání s policií a pojišťovnou prokazuješ podobně. Že jsi postupoval v souladu s pravidly dobré námořní praxe (umíš...) a máš potřebné oprávnění.
na to jsou jiná vlákna.
Toto vlákno je o průkazech.
2 geus
pokud se nic nestane, nemusíš mít na vlastní lodi žádný průkaz. Ten potřebuješ aby Ti půjčovna půjčila loď.
Při půjčování lodě většinou prohlašuješ dvě zásadní věci:
1. umíš řídit loď
2. máš potřebné oprávnění
Na moři není "šikana" jako na cestě. Policie nekontroluje preventivně.
Až u nehody při jednání s policií a pojišťovnou prokazuješ podobně. Že jsi postupoval v souladu s pravidly dobré námořní praxe (umíš...) a máš potřebné oprávnění.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Tohle je scan/ocr průkazu SPS, který se vydával před Námořním zákonem.
Přední strana :
MEZINÁRODNÍ PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI K VEDENÍ REKREAČNÍHO PLAVIDLA
INTERNATIONAL CERTIFICATE CONCERNING THE COMPETENCE OF PLEASURE CRAFT OPERATORS
Dále údaje o majiteli
Zadní strana (zde je omezení do 80m plachet, 100kW motor, pokud nebyla složena praktická zkouška)
Držitel tohoto průkazu má národní povolení k vedení rekreačních plavidel délky do 20 m a je oprávněn k jejich vedení v oblastech uvedených na přední straně, která jsou popsány níže:
The holder of this certificate possesses a national licence for operating pleasure crafts up to 20 m length. His permitted to utilize the crafts within zones at the bottom on the front page which are stated below:
1.1 - Vnitrozemské vodní cesty.
- Inland waterways.
2.0 - Vnitrozemské vodní cesty a denní plavba na moři do vzdálenosti 3 námořní míle od bezpečného přístavu nebo kotviště v oblasti, kde maximální skok přílivu nepřesáhne 1 m a maximální síla větru při vyplutí nepřesáhne 4' Beaufortovy stupnice.
- Inland waterways and daylight sea cruising up to a distance of 3 nautical miles away from safe harbour or anchorage in areas where the maximum tide range does not exceed 1 meter and the maximum wind strenght does not exceed force 4 Beaufort at drifting.
2.1 - Vnitrozemské vodní cesty včetně vnitrozemských vodních cest se statutem mořských vodních cest a plavba na moři do vzdálenosti 15 námořních mil od bezpečného přístavu nebo kotviště v oblasti, kde maximální skok přílivu nepřesáhne 1 m.
- Inland waterways Including waterways with status of seaway and sea cruising up to 15 nautical miles away from a safe harbour or anchorage in areas where the maximum tide range does not exceed 1 meter.
2.2 - Vnitrozemské vodní cesty včetně vnitrozemských vodních cest se statutem mořských vodních cest, plavba na uzavřených mořích bez omezení a na otevřených mořích do vzdálenosti 50 námořních mil od bezpečného přístavu nebo kotviště.
- Inland waterways including inland waterways with status of seaway, cruising at locked seas without limitation and at high seas up to 50 nautical miles away from a safe harbour or anchorage.
3.0 - Vnitrozemské vodní cesty včetně vnitrozemských vodních cest se statutem mořských vodních cest a moře bez omezení.
- Inland waterways including waterways with status of seaway and high seas without limitation.
Přední strana :
MEZINÁRODNÍ PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI K VEDENÍ REKREAČNÍHO PLAVIDLA
INTERNATIONAL CERTIFICATE CONCERNING THE COMPETENCE OF PLEASURE CRAFT OPERATORS
Dále údaje o majiteli
Zadní strana (zde je omezení do 80m plachet, 100kW motor, pokud nebyla složena praktická zkouška)
Držitel tohoto průkazu má národní povolení k vedení rekreačních plavidel délky do 20 m a je oprávněn k jejich vedení v oblastech uvedených na přední straně, která jsou popsány níže:
The holder of this certificate possesses a national licence for operating pleasure crafts up to 20 m length. His permitted to utilize the crafts within zones at the bottom on the front page which are stated below:
1.1 - Vnitrozemské vodní cesty.
- Inland waterways.
2.0 - Vnitrozemské vodní cesty a denní plavba na moři do vzdálenosti 3 námořní míle od bezpečného přístavu nebo kotviště v oblasti, kde maximální skok přílivu nepřesáhne 1 m a maximální síla větru při vyplutí nepřesáhne 4' Beaufortovy stupnice.
- Inland waterways and daylight sea cruising up to a distance of 3 nautical miles away from safe harbour or anchorage in areas where the maximum tide range does not exceed 1 meter and the maximum wind strenght does not exceed force 4 Beaufort at drifting.
2.1 - Vnitrozemské vodní cesty včetně vnitrozemských vodních cest se statutem mořských vodních cest a plavba na moři do vzdálenosti 15 námořních mil od bezpečného přístavu nebo kotviště v oblasti, kde maximální skok přílivu nepřesáhne 1 m.
- Inland waterways Including waterways with status of seaway and sea cruising up to 15 nautical miles away from a safe harbour or anchorage in areas where the maximum tide range does not exceed 1 meter.
2.2 - Vnitrozemské vodní cesty včetně vnitrozemských vodních cest se statutem mořských vodních cest, plavba na uzavřených mořích bez omezení a na otevřených mořích do vzdálenosti 50 námořních mil od bezpečného přístavu nebo kotviště.
- Inland waterways including inland waterways with status of seaway, cruising at locked seas without limitation and at high seas up to 50 nautical miles away from a safe harbour or anchorage.
3.0 - Vnitrozemské vodní cesty včetně vnitrozemských vodních cest se statutem mořských vodních cest a moře bez omezení.
- Inland waterways including waterways with status of seaway and high seas without limitation.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Fotku zadní strany průkazu sem už dávat nebudu – údaje jsou identické s těmi, které sem dal Martin.
Ale našel jsem poučení ohledně průkazů, které jsem dostal od SPS v Praze asi v roce 1993 nebo 1994:
Jsou tu ještě trochu podrobnější údaje. V řádku, kde byl list přehnutý (a který je tudíž hůře čitelný), stojí:
Ve smyslu Výnosu č. 14 uveřejněného ve Věstníku FMD č. 15/1984, ...
To by mohlo pomoci s dohledáním právních norem, které tehdy průkazy upravovaly.
L.
Ale našel jsem poučení ohledně průkazů, které jsem dostal od SPS v Praze asi v roce 1993 nebo 1994:
Jsou tu ještě trochu podrobnější údaje. V řádku, kde byl list přehnutý (a který je tudíž hůře čitelný), stojí:
Ve smyslu Výnosu č. 14 uveřejněného ve Věstníku FMD č. 15/1984, ...
To by mohlo pomoci s dohledáním právních norem, které tehdy průkazy upravovaly.
L.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Pánové díky.
Pomáhá mi to orientovat se v problematice.
Přečetl jsem soudní rozsudek NSS publikovaný Liborem a pochopil, že průkazy SPS 2.0 až 3.0 platí možná dodnes. Nevztahovala se na ně vyhláška 315/2000 Sb.. Ovšem zatím neznám konečný stav soudního sporu.
Orion požádal o výměnu průkazu.
Nevím proč se žádá SPS o výměnu průkazu, který platí. Nebo už neplatí? Taky nevím, jaký průkaz se od SPS dostane.
Chápu, že se na základě průkazů SPS se může žádat průkaz MDČR "C" nebo "B" možná i "A" v případě 3.0.
Taky by mne zajímalo, jestli někdo žádal o výměnu starého průkazu SPS 2.x až 3.0 v roce 2012 a později.
Pomáhá mi to orientovat se v problematice.
Přečetl jsem soudní rozsudek NSS publikovaný Liborem a pochopil, že průkazy SPS 2.0 až 3.0 platí možná dodnes. Nevztahovala se na ně vyhláška 315/2000 Sb.. Ovšem zatím neznám konečný stav soudního sporu.
Orion požádal o výměnu průkazu.
Nevím proč se žádá SPS o výměnu průkazu, který platí. Nebo už neplatí? Taky nevím, jaký průkaz se od SPS dostane.
Chápu, že se na základě průkazů SPS se může žádat průkaz MDČR "C" nebo "B" možná i "A" v případě 3.0.
Taky by mne zajímalo, jestli někdo žádal o výměnu starého průkazu SPS 2.x až 3.0 v roce 2012 a později.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Já mám to rozhodnutí někde na HD, jenže ne a ne ho najít
Po rozhodnutí Správniho soudu jsem byl zvědavý a na nějaké výstavě jsem se vyptával SPS jak to tedy je.
Bylo mi řečeno, že pokud jsem dle tehdejších předpisů 2.0-3.0 měl, že není problém vystavit nový (duplikát).
Jak je vidět, funguje to (viz Orion výše).
To že duplikát potřebuješ se může stát snadno z různých příčin. Můžeš ho ztratit, ale především když vešel v platnost námořní zákon, v souvislostí s tím začala SPS vydávat průkazy jiné (ty co jsou dodnes) a tak v podstatě bylo "požadováno" abys si stavající průkaz na SPS vyměnil za nový. Současně požadovali vrátit původní 2.0 - 3.0. Pokud vím, dost lidí jim ho nevrátila, tvrdili, že ho ztratili.
Mě dokonce odmítli vystavit mezinárodní příbřežní plavbu (0,75nm), prokecl jsem se, že mám ministerské B, prý by se to krylo a to že nejde. Se žádnou argumentací jsem neuspěl. Prostě NE a hotovo. Později samozřejmě zase říkali, že to není možné, že mi někdo něco takového řekl, že jsem tomu špatně rozuměl, bla, bla, bla a že ať přijdu a že mi ho nový (současný) vydají.
Byl v tom tenkrát zmatek v souvislosti s tou změnou.
Mimochodem, kdo máte nějaký dokument SPS (Praha, možná i jinde) vydaný před povodní 2002, pečlivě si schovejte kopii. Ona je totiž ta povodeň vypláchla a spousta záznamu odnesla.

Po rozhodnutí Správniho soudu jsem byl zvědavý a na nějaké výstavě jsem se vyptával SPS jak to tedy je.
Bylo mi řečeno, že pokud jsem dle tehdejších předpisů 2.0-3.0 měl, že není problém vystavit nový (duplikát).
Jak je vidět, funguje to (viz Orion výše).
To že duplikát potřebuješ se může stát snadno z různých příčin. Můžeš ho ztratit, ale především když vešel v platnost námořní zákon, v souvislostí s tím začala SPS vydávat průkazy jiné (ty co jsou dodnes) a tak v podstatě bylo "požadováno" abys si stavající průkaz na SPS vyměnil za nový. Současně požadovali vrátit původní 2.0 - 3.0. Pokud vím, dost lidí jim ho nevrátila, tvrdili, že ho ztratili.
Mě dokonce odmítli vystavit mezinárodní příbřežní plavbu (0,75nm), prokecl jsem se, že mám ministerské B, prý by se to krylo a to že nejde. Se žádnou argumentací jsem neuspěl. Prostě NE a hotovo. Později samozřejmě zase říkali, že to není možné, že mi někdo něco takového řekl, že jsem tomu špatně rozuměl, bla, bla, bla a že ať přijdu a že mi ho nový (současný) vydají.
Byl v tom tenkrát zmatek v souvislosti s tou změnou.
Mimochodem, kdo máte nějaký dokument SPS (Praha, možná i jinde) vydaný před povodní 2002, pečlivě si schovejte kopii. Ona je totiž ta povodeň vypláchla a spousta záznamu odnesla.
myslím že ne
Jarda885 píše:Pánové díky. Pomáhá mi to orientovat se v problematice.
Nevím proč se žádá SPS o výměnu průkazu, který platí. Nebo už neplatí? Taky nevím, jaký průkaz se od SPS dostane.
Chápu, že se na základě průkazů SPS se může žádat průkaz MDČR "C" nebo "B" možná i "A" v případě 3.0.
JArdo, myslím že se pleteš. SPS vydávala toto: MEZINÁRODNÍ PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI K VEDENÍ REKREAČNÍHO PLAVIDLA
Námořní zákon začal řešit problematiku, vyhláška 315/2000 ten zákon doplnila o procedurální kroky. A správní soud rozhodl, že zákonodárce, na základě toho, jaké formulace v zákoně jsou, měl na mysli ne rekreační plavbu, ale obchodní. To je ten rozdíl mezi rekreační a námořní jachtou. Námořní jachtu upravuje vyhláška, proto průkaz MDČR "C" nebo "B" nebo "A". A SPS podle toho všeho řeší rekreační plavbu. Protože se vydávají u SPS jiné průkazy s jiným označením, než jaké bylo 1.1, 2.0, 2.1, 2.2 a 3.0, po předložení starého Ti dá SPS nový.
Tak to chápu já.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti